NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
29-08-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.t.a.v. Keiki
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Panasonic DMC-FZ300

Lens:

N/A 4.5 mm
(Max aperture f/2.8)

Exposure:

Auto exposure, Program AE, 1/500 sec, f/4, ISO 100, Compensation: +0.33

Flash:

Off, Did not fire

Date:

August 16, 2017   2:12:20PM (timezone not specified)
(9 days, 14 hours, 12 minutes, 45 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,200 × 900 JPEG (1.1 megapixels)   
163,222 bytes (159 kilobytes)

 

Ritme vinden we terug in de bloemblaadjes, bij het fotograferen van structuren hebben we zeker licht nodig en dit was hier in bijna ideale omstandigheden aanwezig. De structuren onder de vorm van nerven van de bloemblaadjes komen duidelijk naar voren. Het aandachtpunt, de vleesvlieg heb je mooi scherp weggezet op een sterk punt.

Met deze prachtige foto lever je het bewijs dat je dit onderdeel goed hebt begrepen en in de praktijk kan uitvoeren.

Tijd dus om uw volgende les aan te vatten, waar Digiwil u mee zal begeleiden. Ik dank u voor het aandachtig uitvoeren van de  opdrachten en je kan steeds terecht bij mij indien er nog vragen zijn.

29-08-2017 om 20:40 geschreven door Marsje


18-08-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.t.a.v. Keiki
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Panasonic DMC-FZ300

Lens:

N/A 4.5 mm
(Max aperture f/2.8) (shot wide open)

Exposure:

Auto exposure, Program AE, 1/60 sec, f/2.8, ISO 100, Compensation: -1.33

Flash:

Off, Did not fire

Date:

August 2, 2017   11:12:28AM (timezone not specified)
(32 minutes, 4 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,200 × 900 JPEG (1.1 megapixels)   
400 kB (410.093 bytes)

Opdracht uitgevoerd zoals gevraagd, echter weinig creativiteit aan de dag gelegd. Stilaan als je compositie onder de knie hebt en dat lukt u vrij aardig, is het zaak om een foto te maken die ook een wauw gevoel oproept of een mooi geheel vormt. Een foto als deze roept bij mij de vraag op heb je deze snoepdoos toevallig op de rieten mat gezet en oeps een foto en klaar is kees.

Graag zou ik dan in een volgende opdracht een foto zien waar je bovenstaande elementen ziet en er toch een beetje creativiteit in verwerkt. Een goede foto maken waar men bij stil blijft staan is niet gemakkelijk, compositie, scherpte en belichting heb je voldoende onder de knie om wat verder te kijken. Ga ook eens door de knieen, een lager standpunt geeft dikwijls een originelere foto.

18-08-2017 om 18:10 geschreven door Marsje


10-07-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.t.a.v. Keiki
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Panasonic DMC-FZ300

Lens:

N/A 4.5 mm
(Max aperture f/2.8)

Exposure:

Auto exposure, Program AE, 1/1,600 sec, f/4, ISO 100

Flash:

Off, Did not fire

Date:

May 25, 2017   1:53:18PM (timezone not specified)
(1 month, 15 days, 21 hours, 57 minutes, 49 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,024 × 560 JPEG 
528,050 bytes (516 kilobytes)

 

De opdracht bijna goed uitgevoerd, ritme heeft u in de planken waar het opgerolde touw ligt en natuurlijk ook in het touw. Welke mooi opgerold ligt in drie lussen.

De omzetting naar zw/w is mooi gelukt. Alles heeft een goed escherpte.

Enkele opmerkingen, hier had u kunnen kiezen om rechtop het touw te fotograferen om een mooie symmetrie in de foto te brengen.

Wat stoort in dit beeld is het metalen profiel en kabel die bovenaan in het beeld lopen en niets vandoen hebben met de bedoeling van deze foto. Zoals ik reeds aanhaalde in uw vorige inzending  “Less is more”.

Voor uw volgende opdracht zou ik graag een ritmische foto zien met op een sterk punt een element toegevoegd dat vreemd is aan dit ritme. Zie ook uw lessen compositie en vorige opmerkingen.

10-07-2017 om 21:07 geschreven door Marsje


23-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.t.a.v. Keiki
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 

Camera:

Panasonic DMC-FZ300

Lens:

N/A 4.5 mm
(Max aperture f/2.8)

Exposure:

Auto exposure, Program AE, 1/1,000 sec, f/4, ISO 100

Flash:

Off, Did not fire

Date:

May 17, 2017   5:02:59PM (timezone not specified)
(3 days, 17 hours, 39 minutes, 51 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,024 × 768 JPEG 
733,489 bytes (716 kilobytes)

Dit beeld past in de opdracht, in de compositie heeft u gebruik gemaakt van een mooie diagonaal van linksonder naar rechtsboven. Wat de foto gemakkelijk laat lezen. Zulke diagonaal zorgt ook voor diepte in het beeld.

Er zit eveneens veel ritme in het beeld door enerzijds de houten stoelen op zich en de laatjes waarvan ze gemaakt zijn en de schaduwen ervan op de muur. Waardoor ook de structuur is ingevuld.

Kleur en belichting zijn in orde.

Voor uw volgende opdracht laten we hier de regel volgen “Less is more”, ik bedoel hiermee dat we enkel door voorwerpen of iets anders maar steeds hetzelfde ons ritme gaan bepalen en dat tegen een neutrale achtergrond die nergens de aandacht afleidt. De foto mag in kleur of zw/w volgens wat uzelf verkiest.

23-05-2017 om 20:33 geschreven door Marsje


15-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Wandelaarster
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Nikon D3300

Lens:

18-200 mm f/3.5-6.3
Shot at 18 mm

Exposure:

Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/20 sec, f/9, ISO 6400, Compensation: +2/3

Flash:

none

Date:

April 29, 2017   2:46:34PM (timezone not specified)
(6 days, 18 hours, 24 minutes, 42 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,200 × 800 JPEG 
305,860 bytes (299 kilobytes)

 

Als foto in de opdracht ritme en structuur heeft u een prachtig onderwerp gekozen. U heeft u uitstekend aan de opdracht gehouden om er eveneens symmetrie in te brengen.

Ritme is hier overvloedig te bekijken, in het veelvuldig boogwerk van het plafond van de Dom van Trier.

Mooie structuren waaronder de ribben en de bloemen schilderingen die dan ook nog eens het ritme versterken.

Een klein minpuntje de overbelichte zuil aan de rechterzijde.

Ik denk dat u weet waar u ritme kan ontdekken in de fotografie en u kan dus zeker de lessen aanvatten bij Digiwill waar diepte aan bod zal komen.

Voor de komende maandopdracht kan u uw kennis ten volle kunnen benutten. Lees zeker ook de commentaren bij de andere inzendingen.

15-05-2017 om 20:26 geschreven door Marsje


11-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Wandelaarster
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Creatief geweest in de keuze van uw onderwerp wat ik zeker apprecieer. Wij fotografen nemen geen foto’s maar maken ze, wat je hier toont in uw uitsnede.

Duidelijk een goed gevoel voor compositie waar de steel van de paardenbloem ons leidt naar de bol met pluisjes. De kleine scherpte / diepte zorgt voor een mooie zachte achtergrond waardoor de pluisjes duidelijker naar voor komen. Bij de instellingen moet u nu nog ondervinden met welke F/… waarde u het meeste scherpte /diepte van de pluizen bol bereikt op 200mm. Daarvoor kunt u dit onderwerp eens meerdere keren achter elkaar fotograferen op dezelfde afstand, liefst met statief met dezelfde ISO waarde, liefst 100 en telkens met een andere F waarde. Zo kunt u voor uw lens het beste diafragma bepalen voor een lijkaardig onderwerp.

Ritme en structuur vinden we duidelijk terug in deze pluizenbol. De witte hartjes van de pluizen geven ons het ritme in het beeld, de pluisjes de structuur.

Uw eerste opdracht toont ons een aangenaam beeld en een sterke compo.

Als tweede opdracht zou ik graag een symmetrie zien in het ritme en/of de structuur. Dit kan u vinden in de architectuur, moderne gebouwen en stations. Ook in de plantenwereld of bij een spiegeling, verras ons.

11-04-2017 om 16:52 geschreven door Marsje


01-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. pitter
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Panasonic DMC-FZ8

Lens:

6 mm
(Max aperture f/2.8)

Exposure:

Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/40 sec, f/8, ISO 100, Compensation: -1

Flash:

Off, Did not fire

Focus:

Auto, Continuous
AF Area Mode: 5-area

Date:

March 31, 2017   4:17:47PM (timezone not specified)
(20 hours, 18 minutes, 40 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

975 × 650 JPEG 
352,216 bytes (344 kilobytes)

 

Opdracht :  uw eerste opdracht zou ik graag een ritme zien van voorwerpen, waar u ook aandacht besteed aan uw vorige sessie compositie.

Ritme en structuur vind ik mooi terug in de verweerde tafel waar de planken me een ritme geven en de verweerde nerven de structuur.

Nu wat betreft de tandenborstels op de houten tafel geven deze me niet een mooi ritme, enerzijds door de liggen, ondanks ze mooi rond liggen zijn er verschillen. Ook de verschillende vormen van de tandenborstels werken het ritme en harmonie in de foto tegen. Een eenzelfde onderwerp had hier mogelijk een beter effect gehad.

Herhaling van deze opdracht: ritme van voorwerpen is een beetje overal te vinden, bv. denk aan een rij fietsen, stoeltjes in een tribune van een voetbalveld, tulpen mooi op een rij enz…

01-04-2017 om 21:57 geschreven door Marsje


30-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voorbeeld foto : eddyge
Klik op de afbeelding om de link te volgen

we hebben hier een fijn voorbeeld van ritme en structuur waar het mooi is gebruikt om het eigenlijke onderwerp te accentueren. De scherpte / diepte op de juiste plaats gekozen. De keuze voor zw/w maakt dat beide onderwerpen naar elkaar toe groeien.

Dank u eddyge om deze foto ter beschikking te stellen van ons workshop blog.

30-03-2017 om 21:18 geschreven door Marsje


20-02-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Jokertu
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Canon EOS 70D

Lens:

EF-S18-200mm f/3.5-5.6 IS
Shot at 160 mm

Exposure:

Auto exposure, Program AE, 1/500 sec, f/8, ISO 100

Flash:

Off, Did not fire

Date:

February 13, 2017   1:23:39PM (timezone not specified)
(6 days, 19 hours, 19 minutes, 35 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,024 × 579 JPEG 
446,019 bytes (436 kilobytes)

 

De opdracht goed aangehouden, ritme door middel van de rijen afgereden graan of mais en de structuur van het kaf op de grond. Dat u kan fotograferen is hier wel duidelijk.

De rechterhoek goed benut om de aanzet van het ritme te starten. Kleuren en scherpte zitten goed.

Wat we nu nog missen is een aandachtspunt of een verwijzing naar een verhaal. Daarmee heeft u dan ook uw nieuwe opdracht. Een ritme of structuur en daar een aandachtspunt in verwerkt. Dit kan een rechtstreeks onderwerp zijn, een suggestie of iets wat ons een verhaal verteld.

20-02-2017 om 17:59 geschreven door Marsje


13-02-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. rene6
Klik op de afbeelding om de link te volgen

orgineel

aangepaste versie, gewoon mijn versie

Een bomenrij, gladde grijze weg het lijkt wel een streepjescode.

Een foto met goede kenmerken, een goede diepte werking door de combinatie in de verte verdwijnende asfaltweg en dubbele bomenrij. Ook de hoogte is geaccentueerd door de weg en het eindpunt laag in het beeld te houden. De hoop stammen had u er misshcien bijgenomen om diepte te scheppen maar ze leiden echter af.

Goede scherpte en belichting. Het geheel oogt wat saai, mogelijk door er nog een element in de diepte aan toe te voegen zodat er meer spanning in komt. De verkeersplaat had u weg mogen werken.

Voor uw volgende opdracht zou ik graag een architectuur foto zien waar u structuur met ritme combineert.

13-02-2017 om 16:00 geschreven door Marsje


10-02-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbeeld foto : Leike
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Pentax K-50

Lens:

50 mm

Exposure:

Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/250 sec, f/3.2, ISO 200

Flash:

Off, Did not fire

Date:

December 29, 2016   12:05:25PM (timezone not specified)
(1 month, 11 days, 18 hours, 45 minutes, 22 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,000 × 723 JPEG 
255,408 bytes (249 kilobytes)

 

Dikwijls vraag ik als opdracht een foto met ritme en structuur in hetzelfde beeld. Bij deze foto van Leike vinden we beiden op een mooie manier terug.

De structuur en ritme van de verdorde bloemblaadjes van deze hortensia’s die je terugvind in gelaagde horizontale lijnen over het ganse beeld. Afgewerkt met een licht laagje vorstwit wat het ritme ook nog versterkt. De structuur, buiten de bloemblaadjes wordt ook nog mooi aangevuld met een bos van donkere stengels die een rustige achtergrond vormen.

Op een sterk punt rechts als aandachtstrekker een wat grotere bloem die wat meer opvalt in het geheel. Niets verstoort dit aangename beeld, welk goed belicht is en van uitstekende scherpte.

Met dank aan Leike voor het beschikbaar stellen van zijn foto.

10-02-2017 om 16:06 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. jokertu
Klik op de afbeelding om de link te volgen

een aangepaste versie, gewoon mijn visie op dit beeld

Camera:

Canon EOS 70D

Lens:

EF-S18-200mm f/3.5-5.6 IS
Shot at 32 mm

Exposure:

Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/13 sec, f/29, ISO 100

Flash:

Off, Did not fire

Date:

February 9, 2017   12:15:00PM (timezone not specified)
(2 hours, 10 minutes, 57 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,024 × 695 JPEG 
451,488 bytes (441 kilobytes)

 

Een beetje troosteloos zicht op de haven. Voordeel, je krijgt zachte kleuren en geen slagschaduwen.

De instellingen bij deze foto vind ik meer dan vreemd. Een diafragma van f.29 en een opnamesnelheid van 1/13sec. Voor dit beeld had u zeker genoeg aan een F-waarde van 11 of 14. wat uw snelheid ook direct zou opschroeven. In deze omstandigheden blijft een statief een must of je zal nog moeten zakken tot bv F:7.2

Goede opgebouwde compo met veel diepte. Bij de opbouw vinden we een ritme terug in de besneeuwde zitbanken rechts dewelke mooi uit de benedenhoek vertrekken. Het ritme mooi onderbroken door de kakigroen vuilbak. Uit de tegenovergestelde hoek vinden we, als we goed kijken, een ritme terug van lichtpaaltjes.

Er is veel te bekijken op deze foto, een lucht die dominant en eentonig grijs is, hier kan best een stukje af. Zo komen de gebouwen beter tot hun recht.

Voor uw volgende opdracht zou ik graag een ritme zien dat u vindt in de natuur.

10-02-2017 om 15:43 geschreven door Marsje


05-02-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Knut
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Nikon D80

Lens:

18-135 mm f/3.5-5.6
Shot at 18 mm (35mm film equiv: 27mm)

Exposure:

Auto exposure, Not Defined, 1/80 sec, f/4.5, ISO 200

Flash:

none

Date:

February 5, 2017   10:06:08AM (timezone not specified)
(58 minutes, 42 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,024 × 712 JPEG 
366,802 bytes (358 kilobytes)

 

De opdracht uitstekend vervult, een mooie ritme weergegeven van bogen en verschillende vlakken zoals de openingen onder de bogen en de donkergroene ramen.

Zeker oog gehad voor de compositie van het beeld door de twee belangrijkste lijnen van het gebouw te laten vertrekken vanuit de twee linker hoeken.

De toren mooi op een sterk punt geplaats en u krijgt een prachtige architectuurfoto met veel diepte.

Nog even kijken naar uw instellingen, een f/4.5 waarde knabbelt een beetje aan uw scherpte, ofwel je ISO waarde hoger zodat u aan een f 6.3 waarde kan fotograferen of op statief werken maar ook met f 6.3, je snelheid daalt dan wel maar je kan zelfs fotograferen met ISO100 wat je zuiverheid van het beeld ten goede komt.

Met dank voor uw goede opvolging van de tips en ik verwijs je nu door naar de volgende sessie Diepte met Digiwil voor de raadgevingen.

http://blog.seniorennet.be/dieptefotoos/

05-02-2017 om 20:24 geschreven door Marsje


29-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Knut
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Nikon D80

Lens:

18-135 mm f/3.5-5.6
Shot at 18 mm (35mm film equiv: 27mm) (shot wide open)

Exposure:

Auto exposure, Not Defined, 1/50 sec, f/3.5, ISO 200

Flash:

none

Date:

January 29, 2017   10:26:18AM (timezone not specified)
(1 hour, 47 minutes, 49 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

534 × 683 JPEG 
360,414 bytes (352 kilobytes)

 

Uitstekend de opdracht uitgevoerd, ritme gezocht in het herhalen van vormen zoals rechthoeken en bogen.

Toch enkele bemerkingen in verband met de afwerking en presentatie van uw foto. In een aangepaste versie heb ik de tonvorming die zich vooral laat zien aan de linkerzijde van het gebouw, weggewerkt met het filter lenscorrectie (ik zie dat u PS CS5 hanteert, du szou dit geen probleem mogen zijn.

Daarna de muren rechtgezet. Onderaan de overtollige straat voorgrond weggesneden tot de leidlijn in uw beeld.

Als laatste opdracht zou ik graag een beeld zie zoals bovenstaande maar met meer perfectie tot het showen van uw foto.

29-01-2017 om 21:39 geschreven door Marsje


24-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Knut
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Nikon D80

Lens:

18-135 mm f/3.5-5.6
Shot at 44 mm (35mm film equiv: 66mm)

Exposure:

Auto exposure, Not Defined, 1/200 sec, f/7.1, ISO 100

Flash:

none

Date:

January 19, 2017   2:27:51PM (timezone not specified)
(4 days, 20 hours, 11 minutes, 52 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,024 × 687 JPEG 
421,488 bytes (412 kilobytes)

 

Je foto heb je gemaakt volgens de opdracht ritmische schaduwen in de natuur. Deze foto herbergt echter meerdere ritmes, de weide afsluiting, de schaduwen natuurlijk en de hopplantage.

Je hebt goed opgelet je horizon recht te houden. In de compositie heb je nog enkele verbeteringspunten. Minstens één lijn onderaan in de foto uit de hoek laten vertrekken. Het einde van de weg had je op een sterk punt kunnen plaatsen door bv een kniehoog standpunt in te nemen. De ritme van de afsluiting zou er dan ook uitkomen.

De foto heeft natuurlijke kleuren en een goede scherpte

Voor uw volgende opdracht zou ik graag een ritme zien vormen, bv. cirkels, bogen, vierkanten of driehoeken. Succes

24-01-2017 om 21:51 geschreven door Marsje


17-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Tassijns
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

samsung SM-G930F

Lens:

4.2 mm
(Max aperture f/1.7) (shot wide open)

Exposure:

Auto exposure, Program AE, 1/3,200 sec, f/1.7, ISO 40

Flash:

none

Date:

January 16, 2017   11:10:35AM (timezone not specified)
(36 minutes, 37 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,024 × 768 JPEG 
197,778 bytes (193 kilobytes)

 

Beetje spijtig dat u me een mindere foto instuurt, gemaakt met een smartphone. Er zijn zeker mogelijkheden om met een smartphone goede foto’s te maken. Deze heeft het echt niet, overbelicht, onscherp en een foute compo door uw onderwerp overal tegen het kader te plakken.

Ik hoop dat uw volgende met uw spiegelreflex is genomen en dat wat u geleerd hebt in compositie er beter uitkomt.

Ga misschien een kerk of gebouw binnen en probeer hier ritme in de architectuur te ontdekken.

17-01-2017 om 21:32 geschreven door Marsje


07-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Rietjemoei
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Canon EOS 650D

Lens:

EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS II
Shot at 55 mm

Exposure:

Auto exposure, Program AE, 1/200 sec, f/9, ISO 400

Flash:

Off, Did not fire

Date:

December 31, 2016   4:13:28PM (timezone not specified)
(1 day, 18 hours, 57 minutes, 32 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,020 × 680 JPEG 
396,049 bytes (387 kilobytes)

 

Ritme en structuren heb je hier mooi opgemerkt. Eveneens bij de les gebleven in de compositie. Met het begin van de schelp op het sterke punt linksonder. Eveneens een mooi verloop in de scherpte /diepte waar er door de keuze van f:9 de schelp toch een bijna overal scherpte heeft.

Een mooi beeld van deze versteende schelp, de structuur van de verkalking van de schelp geeft ons direct uitsluitsel dat het om een fossiel gaat. Daarenboven ligt ze mooi te contrasteren op ook een kalkstenen ondergrond van een donkerde oranje kleur. Hierdoor krijg je een duidelijk contrast waar uw onderwerp mooi naar voor komt.

U heeft zich zeker bewezen in compositie, ritme en structuur en u kan zich nu aanmelden bij Digiwill voor de volgende les fotografie "diepte".

07-01-2017 om 14:41 geschreven door Marsje


04-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Knut
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Nikon D80

Lens:

18-135 mm f/3.5-5.6
Shot at 80 mm (35mm film equiv: 120mm)

Exposure:

Auto exposure, Not Defined, 1/250 sec, f/5.6, ISO 200

Flash:

none

Date:

December 11, 2016   9:59:36AM (timezone not specified)
(23 days, 22 hours, 53 minutes, 25 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

564 × 840 JPEG 
387,447 bytes (378 kilobytes)

 

Uw foto wordt zoals beloofd besproken, graag had ik dat u bij volgende inzendingen u houdt aan de reglementering van de mailgroep. Grootte, titel in de email enz…

U heeft een goed ritme en structuur gevonden, door de verschillende lijnen met ramen en luiken te fotograferen. Wat ook je foto interessant maakt is het verschil tussen licht en schaduw wat met een goede dosering van ongeveer 1/3 voor afwisseling zorgt.

De afwerking van de foto kan beter, ik zie in de exifs dat u met photoshop werkt, dit programma heeft uitstekende tools om de foto recht te zetten.  Deze uitleg kan u misschien helpen. http://www.photoshop-tutorials.be/Photoshop-Tutorials/Foto-correcties/perspectiefvervorming-corrigeren.htm

Met lenscorrectie bij de filters kan u de bolvorming wegwerking. De uitsnede laat je best op een snijpunt van lijnen starten. 

Voor uw volgende opdracht: nu de zon mooie schaduwen smijt in de natuur of de stad, zou ik graag een foto zien met ritme door deze schaduwen.

04-01-2017 om 18:19 geschreven door Marsje


12-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.a.v. Rietjemoei
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Canon EOS 650D

Lens:

EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS II
Shot at 25 mm

Exposure:

Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/250 sec, f/9, ISO 100, Compensation: -2/3

Flash:

Off, Did not fire

Keywords:

mailgroep, ritme

Date:

December 8, 2016   11:22:24AM (timezone not specified)
(1 day, 1 hour, 41 minutes, 29 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,020 × 680 JPEG 
414,601 bytes (405 kilobytes)

 

Ritme in de natuur, dit heb je hier gevonden in een beeld, van ik vermoed een wijngaard. Goed gekeken naar de compositie van uw foto. Het land op 2/3, de lucht op 1/3 van het beeld. Uw vertse punt, hier een gebouw geplaatst op een sterk punt.

Het ritme zit hem duidelijk in de wijnstronken die mooi in de linkerbenedenhoek starten. Ook de grond speelt mee in het ritme waar alle ploegvoren samen met de wijnstronken ons leiden naar het sterke punt.

Een goede scherpte en natuurlijke kleuren maken van deze foto  een aangenaam kijkstukje.

Daar u ritme duidelijk in de vingers heeft zou ik als laatst een foto van jou willen zien waar structuur een duidelijke rol speelt, al of niet in combinatie met ritme. Structuur, dan kijken we vooral naar het oppervlak van de dingen, ze kunnen een zacht, ruw of ander gevoel geven. U vind zeker enkele voorbeelden op het blog.

12-12-2016 om 20:10 geschreven door Marsje


05-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbeeld foto : Wimper
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Camera:

Nikon D700

Lens:

28-300 mm f/3.5-5.6
Shot at 300 mm (35mm film equiv: same)

Exposure:

Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/125 sec, f/13, ISO 200

Flash:

none

Date:

September 2, 2015   10:45:00AM (timezone not specified)
(1 year, 3 months, 3 days, 41 minutes, 53 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)

File:

1,024 × 683 JPEG 
408,735 bytes (399 kilobytes)

 

Exotische foto, genomen in China die ons een mooie combinatie toont van ritme en structuur.

Het ritme daar zorgen de kleurrijke bootjes voor. Structuur vinden we terug in de weerspiegeling in het water. Geen enkel item onderbreekt deze harmonie in het beeld.

Mooi gebruik gemaakt van de diagonaal linksonder naar rechtsboven, onze leesrichting. Mogelijk gebruikt een chinees een tegengestelde diagonaal maar deze oogt voor ons het meest natuurlijk.

Dank u vriendelijk Wimper voor het ter beschikking stellen van uw foto.

05-12-2016 om 21:35 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!