Het is alweer een hele tijd geleden dat ik in de stad was die zegt het oudste Manneken Pis in bezit te hebben. De foto lijkt me onderdeel uit te maken van de beroemde Muur van Geraardsbergen. De foto is bedoeld voor de serie R&S, maar het eerste dat me opvalt is de kleurzweem in de foto. Dat vind ik jammer, maar het gebeurt wel meer dat mensen zoiets helemaal over het hoofd zien. Ik heb geprobeerd om een kleine correctie aan te brengen, maar weet natuurlijk niet of dit een beter beeld geeft van de werkelijkheid. Als tweede vind ik het beeld niet lekker “in zijn vel zitten”, reden waarom ik wat gestoeid heb met de compositie en uiteindelijk uit ben gekomen op een vierkant formaat waar de slingerende beweging van de trap m.i. beter tot zijn recht komt. Op deze manier wordt de ritmische herhaling van de traptreden en de struktuur van de draaing beter in beeld gebracht. Er gaat binnenkort wat veranderingen komen in de lessen. Dat is de reden waarom ik je de klaarliggende opdracht niet meegeef. Na de herindeling zal er contact met je worden opgenomen over het vervolg. Overigens wordt de negenjarige historie van deze blog binnenkort vernietigd vanwege een kennelijk virus. Dat is de reden waarom ik dit voor alle zekerheid ook direct op Sennet plaats. Dushi
Het heeft even geduurd sinds je laatste inzending, maar je weet dat we geen haast hebben en het wachten was de moeite waard. Twee zaken vallen op bij de eerste aanblik: de ruis en de keuze van je onderwerp. Het eerste stoort me niet echt, al verbaast het me wel een beetje, gezien de exifs, want je Iso-waarde is zeker niet extreem hoog. Ik ga de ruis niet weghalen, want dan verdwijnt ook een deel van de tekening in de veren. Het tweede is een aangename verrassing. De opeenvolging van de veren laat een fraai herhalingspatroon zien. Je hebt de foto zo ver ingezoomd dat het bijna een abstrakt wordt en alle aandacht daarmee uitgaat naar de veren zelf in plaats van een meer registrerende foto van een eend. Een prima keuze. Wat mij betreft heb je hiermee naar volle tevredenheid laten zien dat je helemaal klaar bent om verder te gaan met de volgende reeks: Dieptewerking. Ik wens je daarbij alle succes. Dushi
De foto die je laat zien, valt met name op door het gekozen lage standpunt. Daardoor komt het speelgoedautootje over als een geweldige wagen en verhoogt de dynamiek in het beeld. Eén wiel scherp maakt de foto meer “spannend”, maar doet geen afbreuk aan de herhaling van de drie wielen. De weerspiegeling versterkt die herhaling nog eens. De wazige bruine rand onderaan roept het beeld op van een zandterrein, hetgeen inhoudelijk goed bij het voorwerp past. Je had dit wellicht nog iets kunnen versterken door wat zandkorrels op de plaat te strooien.Wat ik wel jammer vind aan de foto is de overbelichting op enkele plekken. Ook de witte vlek, alhoewel niet overbelicht, rechtsonder wagen, vind ik vrij storend. De belichtingscorrectie mag dus een volgende keer best wat steviger bij een dergelijke opname. De volgende foto’s gaan we wel buitenshuis maken. Begin maar eens met een opname waar een trap een belangrijke rol in speelt. Herhalende voren of meer accent op de struktuur: het mag beiden. Dushi
De foto waarmee je komt, is bijna zwart-wit, met nog enkele stukjes kleur. Zelfs de ondergrond is grijs. Dat geeft een rustig beeld. Er zijn een tweetal vlakken waar je een ritmische herhaling laat zien. Allereerst natuurlijk de velg van het autowiel. Maar er zit ook een mooie herhaling van vormen in de trede en de weerspiegeling daarvan. Als je beter wil zien welke mooie krachtige lijnen in je beeld lopen, moet je tijdelijk de foto even een stuk donkerder maken. Goed gedaan dus. Het is fijn te merken dat je blijft letten op de compositie. Het wiel staat op een sterk punt, alhoewel in de hoogte nog vrij centraal, terwijl de treeplank een aangename schuine lijn laat zien. Bij de volgende opdracht mag je zelf bepalen of je meer accent legt op een ritmische herhaling of een spel van enkel krachtige lijnen in het beeld. Als uitgangspunt daarvoor neem je een muziekstrument. Dushi
Het laat zich goed zien dat je aandacht hebt besteed aan je opname. En als je vanaf statief werkt met een dergelijk laag standpunt boven het tafeloppervlak, is een uitklapschermpje heel handig.
Bij de eerste indruk van de foto vallen twee zaken op. Allereerst het zachte licht dat van links komt en net genoeg extra diepte geeft aan de stenen. En als tweede en belangrijkste voor deze reeks een aantrekkelijk ritme van zwar en wit in een creatieve vorm die recht doet aan de compositie. Je scherpstelpunt ligt vrij ver naar het midden. Gebruikelijk is om dit meer naar voren te richten, maar vanwege het standpunt “van bovenaf’ heb je hier terecht een andere keuze gemaakt. De ondergrond is rustig, zonder saai te worden. Kortom, een mooie start van de reeks. De volgende keer zie ik graag een foto waabij een of meer wielen een belangrijke rol spelen. Probeer met een foto te komen waarvan je vermoedt dat ik zoiets nog niet vaak op die manier gezien heb. Dushi
Gewoonlijk vertel ik de mensen dat ik flitsfoto’s liever niet zie, maar kennelijk was ik dat hier vergeten. De foto is heel kleurrijk en prettig is ook dat de kleuren mooi in balans zijn. Minder sterk vind ik de keuze van de scherptediepte, want een groot deel van de foto valt buiten het scherptegebied. Dat is niet erg als je een aantrekkelijk deel fraai op een scherp punt hebt gezet, maar dat mis ik hier echter ook. Geen enkel onderdeel springt er uit op een sterk punt. Voor mij is dus ook de compositie heel zwak. Een ritmische herhaling zie ik wel in de foto. Vooral in de rolletjes op de achtergrond. Daarbij zowel de voorkanten als de wisseling van tint op de rolletjes zelf. De ritmische herhaling van de “klossen” op de voorgrond is minder krachtig vanwege de opstelling en de gedeeltelijke onscherpte. Voor de volgende keer zie ik graag een opname met een of meer wielen. Dushi
Je komt met een kleurrijke opname, Gladys, waar de poppetjes netjes op een rij staan. De compositie is keurig volgens de regels. Wat ook ook aangenaam vind, is de lichte schaduw en het geheel van de belichting waardoor de achtergrond niet vlak geworden is, maar voldoende afwisseling van tinten laat zien. De poppetjes laten een zeker ritme zien, vooral door ze op een rij te zetten. Waarom je ze bijvoorbeeld niet van groot naar klein hebt gezet, is voor mij een vraagteken. Je zult er vast een reden voor hebben. Opvallend is ook dat je zoveel mogelijk handmatig hebt wilen werken. Sommigen vinden het een teken van goede fotografie, anderen vinden het een achterhaalde diskussie sinds de nieuwe camera’s hun werk zo goed doen. Ik veronderstel dat je geen statief hebt. Dat verklaart in ieder geval de gekozen sluitertijd en hoge ISO waarde. Kennelijk werk je niet in RAW, want ook je witbalans is handmatig ingesteld. Dat ontneemt je overigens niet van je taak om de kleuren zo goed mogelijk weer te geven. In dit geval is de net even te blauw. Zelden maak ik een opmerking over de kijkrichting, maar hier wordt voor mij de foto net even wat prettiger om naar te kijken indien je de foto horizontaal spiegelt. De volgende opdracht is ook binnenshuis. Zet wederom enkele voorwerpen bij elkaar, maar niet in de opstelling van een rechte lijn of een cirkel. Het mogen ook allemaal dezelfde voorwerpen zijn. En behoud de positieve zaken uit deze foto, zoals compo, rustige, maar niet saaie achtergrond, en spelen met licht. Dushi
De foto die je instuurt roept inderdaad het beeld op van een vakantiefoto. En opnieuw is het een opname uitgevoerd in ZW. Het kronkelende pad met de paaltjes voert de aandacht vanzelf naar het kruisbeeld. Die paaltjes geven zeker een ritmische, zij het weinig oorspronkelijke herhaling. Jammer is dat de lucht zo donker omgezet is en zo weinig tekening vertoont. Wellicht was kleur toch meer op zijn plaats geweest voor het contrast, want het bovendeel van de paaltjes steekt nu weinig af tegen de lucht. Een sterk element in de foto is de struktuur die ook in de sneeuw te zien is. Maar het lijkt of de algehele afwerking nogal slordig is, want een behoorlijk deel van de foto vertoont een kleine overbelichting. Ook het halve paaltje links is een slordigheid die de foto niet ten goede komt. Ik had eerlijk gezegd gehoopt op een fraaiere afsluiting van deze reeks, maar vind desondanks dat het tijd wordt om verder te gaan met de serie Dieptewerking. Ik wens je daarbij veel succes en fotoplezier. Dushi
Een oorspronkelijke opname die technisch goed is uitgevoerd. Natuurlijk zijn de ritmische herhalingen in vingers, luchtgatjes en stiksel goed aichtbaar aanwezig. Ook de achtergrond is heel rustig gehouden. De compositie is door ehet bijnsa symmetrische een tikje minder uitdagend, evenals het licht dat best meer in de richting van strijklicht had mogen gaan voor een speelser karakter.
In die zin is het voor mij niet helemaal de topper geworden waar ik op gehoopt had, maar ik was wel onder de indruk van het geheel dat je in deze lessen hebt laten zien.
Met veel plezier laat ik je doorgaan naar de serie Dieptewerking en ik heb er alle vertrouwen in dat je ook daar goed voor de dag gaat komen.
Eigenlijk is het de bedoeling dat cursisten tips probeer te geven op het beginnende pad van de fotografie, maar dit keer heb ik een enkele cursist, en daar hoor jij ook bij, waar ik vooral met bewondering kijk naar het materiaal dat ingezonden wordt. Deels zal dat komen door de gezonde zelfkritiek (“veel uitgeprobeerd, veel weggegooid”), want wie zelf de lat niet iedere keer wat hoger wil leggen, zal nooit tot boeiende foto’s komen. Door het uitgebalanceerde standpunt zijn de ronde vormen bijzonder in het oog springend. Dat is dus uitstekend gedaan. Technisch wordt dit verder ondersteund door het gekozen diafragma waardoor de ronde vormen scherp afgetekend staan tegenover de wat vagere achtergrond. Ik wil je wel uitdrukkelijk vragen om de exifs in de foto zelf te laten staan. Nu kan ik bijvoorbeeld niet zien of je een nog wijdere lensopening had kunnen gebruiken. Voor de volgende keer heb je een vrije opdracht om op zoek te gaan gaan een afsluitende “topper”voor deze serie. Dushi
Alhoewel je een wat ruime interpretatie hebt gegeven aan het begrip hek, zijnde een afrastering, meestal gemaakt van hout of metaal, stevig van constructie en openingen bevattend waardoorheen men kan kijken, is deze naar moderne maatstaven toch wel als correct te aanvaarden. Kortom: de foto is geaccepteerd voor bespreking. Je foto is opnieuw in ZW. Ritmische herhalingen zijn overduidelijk aanwezig. Mede door de nogal grijze uitvoering oogt de foto in eerste instantie een tikje saai, ware het niet dat je een heel sterk beeldend element hebt ingebouwd: het voetstuk met beeld dat zich door de beregende ruit wat wazig laat zien. Je hebt aan de zijkanten de foto precies afgesneden op de eindvlakken van de ruit. Dat is een persoonlijke keuze, al zou ik het zelf vermoedelijk net iets krapper gedaan hebben om de lengte van de afscheiding te benadrukken. Ik wil je vragen om als gunst met een allerlaatste (prachtige) foto te komen, waarbij je helemaal vrij bent in de keuze van je onderwerp. Ik zie er graag naar uit. Dushi
Je hebt goed rondgekeken en was niet tevreden met het eerste dat je tegenkwam. Dat is een goede houding, ook binnen de fotografie. Het resultaat mag er dan ook zijn. Je laat een overvloed ien aan ritmische herhalingen. Nu zou je kunnen zeggen: dat is gemakkelijk met zoveel palen, maar dan nog is het zaak om een goede compositie en evenwicht in het geheel te bepalen. Ook dat is je gelukt. Je schrijft neit of je gebruik hebt gemaakt van statief, maar ik neem het aan, gelet op de exifs. Om het af te ronden nog een tweetal tips. De eerste betreft het tijdstip. De foto is genomen aan het einde van de middag. Als er overdag een moment is waarbij je meer tegenlicht zou kunnen krijgen, zou ik dat benutten. Met name aan de linkerzijde wordt het spel van licht en donker dan nog veel boeiender. De tweede tip gaat in dezelfde richting, maar betreft nu de postprocessing. Als je bij de afwerking wat meer "pit"in het beeld brengt door te stoeien met de clarity. Als je in RAW werkt krijg je dan te zien als je de foto opent in CS6, maar eenmaal dat openingsscherm geaccepteerd volgens mij later niet meer. In Lightroom blijft deze optie op ieder moment van de bewerking behouden. Voor de volgende keer zie ik graag iets met cirkels en/of bogen. Dushi
Dat je met een ZW-opname komt, vind ik persoonlijk heel aantrekkelijk. Het heeft minder afleidende elementen en legt de volle aandacht op het geheel van lijnen en vlakken. Precies waar het hier om gaat. In deze foto valt allereerst de dieptewerking op, maar dat is niet het hoofdonderwerp van deze serie, maar de volgende reeks lessen. Even opvallend is de goede lichtbeheersing, beslist niet gemakkelijk bij een relatief donkere gang die uitmondt in het volle daglicht. En dan nu naar R&S. Ritmische herhalingen zijn er weinig of niet te zien. De rij raampjes aan de rechterzijde van de gang, maar dat springt weinig in het oog. Struktuur zit er meer in deze foto, al vind ik ook dit element niet echt imponerend. De diverse vlakken van de gang steken weinig van elkaar af, met als uitzondering het lichte uiteinde. De uitsnede vind ik wat merkwaardig. Ik uitdrukkelijk niet dat de uitsnede slecht is. Maar er zitten wat vreemde elementen in. Zo zweren sommigen bij het vertrek van lijnen uit de hoekpunten. Van mij hoeft dat niet perse, maar hier zit je er net naast. Verder zou je kunnen overwegen om de vertikele lijnen ook echt allemaal recht te zetten. Met name rechts is het verloop stevig. Evenzeer valt op dag het uiteinde van de gang niet echt centraal staat, maar ook niet op een sterk punt van de diverse compositieregels. Al met al geen slechte foto, maar wel eentje met wat aandachtspunten. Voor de volgende keer wil ik graag iets zien met een hek. Dushi