Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
28-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merie met schaal vol noten
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het werken met langzame sluitertijden (twee seconden is nog maar een summier begin) zou de moeite waard zijn van een aparte serie, want nogal wat fotografen, zelfs niet  degenen die liefst de hele dag rondlopen met statief, durven het aan om een foto te maken met bijv. een sluitertijd van een of meer minuten. Laat ik echter terugkeren tot het onderwerp van deze serie. Terecht geef je aan dat in de schaal zelf een duidelijke ritmische herhaling te zien is, zij het dat het vlakke licht er weinig accent aan geeft. Aantrekkelijker vind ik zeker de struktuur die te vinden is in de walnoten. Mooi vind ik ook de kleureenheid van voor- en achtergrond.  Qua compositie heb je zeker geprobeerd het geleerde van de vorige serie in praktijk te brengen, maar verder valt er van een enkel schaaltje weinig boeiends te maken.  Je hebt de opdracht zeker naar behoren uitgevoerd. Voor de volgende keer zie ik met vertrouwen tegemoet wat je gaat maken van een (fragment van een) fiets.
Dushi

28-02-2013 om 02:08 geschreven door Marsje


18-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maxi met muzikant
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Bij deze inzending wordt het lastig om veel lovende woorden neer te schrijven.  Ik begin maar met in te haken op je eigen toelichting. De diagonale lijn die je noemt, zie ik ook, al beslaat deze lijn slechts een klein deel van de foto. Je moet verder een goed oog hebben om in de trompet een ritmsiche herhaling van de straatstenen te kunnen zien. Alhoewel je technisch gelijk hebt, is dit te miniem om mee te tellen in het totale beeld. Hoe je kunt zeggen, dat de ogen, waarvan je zelf aangeeft dat ze niet te zien zijn, op een sterke lijn staan, is mij een raadsel. Als ik daar nog aan toevoeg dat de foto op het randje van over- en onderbelichting zit, en de compositie de toets der kritiek volgens mij niet kan doorstaan, begrijp je al dat deze foto niet is van ik ervan verwacht.
Wat mij een beetje zorgen baart, is dat je een foto instuurt waarvan je het gezicht en de bezig zijnde handen van de hoofdpersoon totaal kunt zien. Sorry, Maxi, maar ik verwacht een veel betere foto van je.
Dushi

18-02-2013 om 23:47 geschreven door Marsje


15-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richard met palmblad
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De opdracht heb je goed uitgevoerd, Richard. Palmbladeren zijn redelijk populair onder fotografen en dat is best begrijpelijk als ik naar deze opname kijk. Je foto laat een keurig lijnenspel zien. Kennelijk heb je in gedachten gehad om de nerf uit de hoeken te laten komen. Doe het dan wel zo precies mogelijk, want boven is het minder precies. Overigens vind ik de compositie van hoek tot hoek niet de meest uitdagende. Kantel de foto maar eens een graad of vijftien tegen de klok in en kijk naar het verschil.
Voor mij is het een teken van kwaliteit, dat je foto heel goed omgezet kan worden naar ZW. Zonder meer een pluspunt. Zelf heb ik snel de neiging de foto nog wat meer pit te geven, niet door meer contrast, maar wel via bijv. meer clarity (meer accent in de middentonen), maar dat is een persoonlijke smaak en valt dus over te twisten.
Bij de volgende opdracht wil ik dat je een brug neemt als uitgangspunt voor je foto.
Dushi

15-02-2013 om 01:58 geschreven door Marsje


14-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bieke met trap

De opdracht met een trap is een stuk lastiger, maar je hebt het er goed vanaf gebracht. Allereerst heb je een trap gezien met zowel een ritmiek als een goed zichtbare struktuur, dankzij de ijzeren balken. Het moeilijkste komt dan nog: het beste standpunt. Ook dat heb je uitstekend gedaan, omdat je voldoende lucht hebt gelaten tussen de diverse verdiepingen. Het resultaat is dat de foto een krachtige struktuur vertoont. Maar evenzeer een veelheid aan ritmische herhalingen: treden, ballustrade, balkpartijen, de gaatjes, edm. De keuze voor je lensopening is hier alleszins op zijn plaats. Wat de afwerking betreft, kun je een foto als deze ook een wat krachtiger uitstraling geven, maar dat is ook een kwestie van persoonlijke smaak. Ik laat je een voorbeeldje zien.
De volgende keer mag je met een foto komen van een fiets. Vermoedelijk leent dit onderwerp zich wat meer voor een krachtige struktuur. De rest laat ik aan je fantasie over.
Dushi





14-02-2013 om 17:36 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tess met buisjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het lijkt erop dat je heel mooie dingen bent tegengekomen  (in Spanje?).  De foto die je instuurt is heel geschikt voor deze reeks, omdat de buisjes een prachtig golvende beweging laten zien in een fraaie ritmische herhaling. Het gekozen standpunt  laat tevens het begin van een aangename struktuur  zien, al betreft het slechts een bescheiden deel van de totale foto. Dat je heel selektief gebruik hebt gemaakt van de scherptediepte maakt het beeld alleen nog maar mooier. Ook verkrijg je daarmee een heel rustige achtergrond. Ik kan niet zien of je vanaf statief gewerkt hebt. Dit soort zaken zou ik graag ook weten, maar de scherpte op het gekozen punt  is hoe dan ook dik in orde.
Even een terzijde; je werkt kennelijk met LR 3.6 (laatste update gemist?), maar inmiddels zijn we bij versie 4.3 en daar zitten een aantal zeer aangename verbeteringen in.
Voor de volgende keer hoef je niet zo ver van huis te gaan. Ik zie graag een opname binnenshuis tegemoet. Breng zelf een aantal voorwerpen zodanig bij elkaar, dat er een aantrekkelijke ritmische herhaling ontstaat. Ik ben benieuwd.
Dushi

14-02-2013 om 01:02 geschreven door Marsje


07-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merie met boomstammen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Met deze foto laat je op een boeiende wijze zien dat jaarringen van bomen heel verschillend zijn.  Door de frontale opstelling toon je mooi het verschil tussen de donkere en lichtere delen. Dat komt zeker ten goede een een duidelijke struktuur in de foto. Het onderwerp heeft tevens een aantrekkelijke eenheid van kleur. De diagonale lijnen die je noemt in je toelichting, vind ik goed gecomponeerd in het totale beeld.  De jaarringen met in het meest opvallend de donkere kern van iedere stam  geeft een goede ritmische herhaling.
Het is de bedoeling dat we de exifs van de foto kunnen zien. Ik had de afgelopen dagen echter weinig tijd waardoor je foto nogal lang is blijven liggen Voor deze keer zal ik daarom een uitzondering maken.
Bij de volgende inzending wil ik graag een opname binnenshuis (geen flits) zien van een aantal voorwerpen die je zelf in een aantrekkelijk geheel bij elkaar plaats, met uiteraard een krachtige struktuur en/of ritmische herhaling. Ik stel het op prijs als je een korte toelichting geeft op de keuze (opstelling, compo, licht edm.) die je gemaakt hebt en de gebruikte instellingen van je camera.
Dushi

07-02-2013 om 16:27 geschreven door Marsje


06-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bieke met wasknijpers
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit is een heel fraaie binnenkomer, Bieke. Je laat ook meteen zien dat er goede uitzonderingen zijn op de regel van drie. De centrale plaatsing hier doeet het goed. De twee hoofdkleuren zijn mooi in evenwicht en je hebt de knijpers heel zorgvuldig gecomponeerd, een werkje waar je ongetwijfeld een behoorlijk tijdje mee bezig geweest  bent. De rechtopstaande knijper zou m.i. wat beter tot zijn recht komen bij een wat lager standpunt, maar dan verlies je weer het mooie overzicht dat nu zichtbaar is.
Door de zorgvuldige opstelling zit de foto boordevol ritmische herhalingen en je geeft zelf al heel correct aan bij wwelke onderdelen dit het beste te zien is. De achtergrond heb je gelukkig heel rustig gehouden. Je stelt het op prijs om een tip te krijgen. Niet dat het echt nodig is, maar je zou kunnen denken aan twee zaken om te variëren op deze uitstekende opstelling. Als eerste zou je meer kunnen spelen met het licht dat nu nog vrij “vlak” is. Probeer eens duidelijker (meer dan nu)  licht van opzij of zelfs tegenlicht. En als tweede zou je kunnen gaan spelen met de mogelijkheden van dof, want je hebt hier een schitterende 50mm f/1.4 lens gebruikt.
Voor de volgende keer wil ik een foto zien waarbij een trap een belangrijke rol speelt.
Dushi

06-02-2013 om 22:50 geschreven door Marsje


29-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maxi met raampartij
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De foto die je instuurt (ik heb deze genomen vanwege de betere belichting) laat een grote hoeveel ramen zien. En bij de meeste gebouwen zijn deze keurig uitgrelijnd waardoor er vanzelf een sterke ritmische herhaling ontstaat. Dat is dus een sterk punt binnen de gegeven opdracht. Kijkend naar de compositie, vind ik de foto minder boeiend, omdat een krachtig aandachtspunt ontbreekt. Probeer ook het geleerde van de vroige lessen mee te nemen aub.
Dat je spotmeting hebt gebruikt. Vind ik hier geen probleem, al had het niet gehoeven. Wel verbaas ik me enorm over de gebruikte sluitertijd van 1/3 seconde en toch de scherpte van de foto. Je moet, ook al heb je met een brandpuntsafstand van 11mm gewerkt, wel een ongelooflijk vaste hand hebben, dat je dit zonder statief hebt kunnen bereiken.
Mag ik voor de volgende keer een opname naar eigen keuze waarbij je alles in het werk zet om het onderste uit de kast te halen?
Dushi

29-01-2013 om 19:49 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!