Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
31-03-2011
Make met kerk
Je bent zeker bewust op zoek geweest naar herhalende patronen. En die zijn zowel in de raampartijen als in de steunberen mooi te zien.Bij een wat helderder afdruk van de foto zelfs nog beter te zien.De foto is dus geschikt als voorbeeld van R&S. Een fragment , net name het rechterdeel van de kerk, zou mogelijk nog beter geweest zijn. Technisch heb je ervoor gekozen om je diafragma ver dicht te knijpen van f/3.5 naar f/22. Bij een brandpuntsafstand van de gekozen 18mm is er echter al snel sprake van voldoende scherptediepte: alles vanaf ongeveer één meter tot oneindig zou scherp moeten zijn.Bij een diafragma van f/5.6 zou alles al scherp geweest zijn vanaf ruim twee meter (en de kerk staat op acht meter afstand). Het voordeel van een grotere lensopening zou wel geweest zijn, dat je een gunstiger sluitertijd had verkregen dan de 1/20ste seconde die je maar liever gebruikt als je een statief bij je hebt. Je hebt een vraag over het rechtzetten van de kerk. Dat de kerkomvalt, komt omdat je de camera een beetje schuin omhoog hebt moeten richten om de kerk in beeld te krijgen.Bovendien stond je ook niet recht voor het midden van de kerk. Dit alles geeft vertekening (perspectief).Zoiets zou alleen te voorkomen zijn met een heel speciale lens of door een hoger standpunt in te nemen, ik schat in dit geval zo een meter of 30 boven de grond. Gelukkig kunnen we achteraf nog wat correcties aanbrengen. Je zegt niet met welk programma je het geprobeerd hebt. Ik gebruik voor dit rechttrekken Photoshop. Voor de volgende opdracht heb je een vrije keuze, maar het moet wel buiten zijn. Dushi
Fijn dat de foto nu doorgekomen is. Je intentie is duidelijk. De aandacht was gericht op de afzettingsblokken, maar door het gekozen standpunt komt dat er niet goed uit. De blik gaat als vanzelf de straat in naar het einde en blijft niet hangen op wat het hoofdonderwerp zou moeten zijn.Wellicht is er in mijn computer wat gebeurd, maar de foto toont nogal donker. Dat zou ook kunnen liggen aan de handmatige belichting, terwijl de D90 dat uitstekend op de automaat kan doen. Merkwaardig is ook dat je de ISO opgeschroefd hebt tot 500, terwijl je sluitertijd maar liefst 1/2000ste seconde is. Zowel het gekozen standpunt als de technische instellingen laten dus ruimte voor verbetering. Ik wil graag een nieuwe poging zien, maar dan meer de kwaliteit die je eerder hebt laten zien. Dushi
Goed werk, Buff. Opvallend is, dat je gezorgd hebt voor een heel rustige achtergrond waardoor alle aandacht vanzelf naar de boeken gaat. Een tweede sterk punt is de eenheid van kleur, naast de diversiteit die het speels maakt, van de boekenvoorkanten. De manier waarop je de boeken neergelegd hebt, geeft een goede ritmische herhaling die nog eens benadrukt wordt door de felbelichte witte onderkanten van de boeken. De volgende foto mag je helemaal zelf bepalen, maar wel een buitenopname graag. Dushi
De ingezonden foto is meer dan zomaar R&S, alhoewel dat ook heel goed zichtbaar is in de stenen en de shutters van de spiegeldeurtjes, alsmede de schaduw. Met meer bedoel ik dat er bijzonder aandachtig is gewerkt aan de compositie. De plaats van de spiegel, de stand van de spiegel, het teiltje met steentjes: het valt allemaal keurig op zijn plaats. Met deze afsluitende bijdrage heb je laten zien dat je er helemaal klaar voor bent om door te gaan naar de serie Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte gefeliciteerd! Dushi
Hartelijk welkom bij de club. Bij deze reeks gaat het in de eerste plaats om mooie ritmische herhalingen. En dat heb je met het hek goed laten zien. Moeilijker wordt het natuurlijk als je er ook nog een zo mooi mogelijke foto van wilt maken. Dan moet je ook rekening houden met onder andere compositie en licht. Gelukkig hoeft dat niet allemaal tegelijk. Voor een volgende keer hoef je me niets te vertellen over gebruikte sluitertijden of ISO waarden, want dat kan ik gewoon zien in de exifs. Wel wil ik graag weten waarom je deze waarden hebt gebruikt (en dat doe je al een beetje) en vooral waarom je deze foto hebt genomen, ook vanuit dit standpunt. Als je bijvoorbeeldnog eens terugkomtop deze plek en dan dezelfde foto neemt, maar dan op een ooghoogte van 50cm of minder. Dat maakt een heel groot verschil. Door met dit alles te experimenteren, wordt fotograferen steeds boeiender. Voor de volgende keer graag een aantal voorwerpen die je binnenshuis zelf bij elkaar gelegd hebt in een mooi ritmisch geheel. Dushi
Het wordt je in deze serie niet gemakkelijk gemaakt, Compo, maar ik probeer zoveel mogelijk te prikkelen tot betere fotografie. Je hebt je hier heel goed gehouden aan de opdracht.Het is niet zomaar een herhaling van allemaal dezelfde voorwerpen, maar een heel aantrekkelijke ritmische combinatie van vork, lepel en mes. Dat heb je prima gedaan, al is het best lastig om nauwkeurig de precieze afstanden en hoogtes aan te houden. Wat R&S betreft dus goed gelukt. In het vervolg van dit goede nieuws wil ik nog enkele meer technische bemerkingen meegeven in de hoop dat je er je voordeel mee kunt doen. Allereerst lijkt het een zwart-wit foto, maar het is het net niet en blijft dus een kleurenfoto. Ik zou in zo een geval kiezen voor een volledige zwart-wit omzetting. Probeer ook op kleine details te letten. Zo zie ik in de rechter benedenhoek bij je naam nog een klein wit streepje. Dat had niet gehoeven. Ook de vork links leunt wel erg dicht op de rand. Houd tenslotte, zeker metglimmende voorwerpen, de belichting in de gaten. Nu heb je zowel over- als onderbelichte delen. Zie afdruk b waar blauw betekent dat het donker te zwart is, en rood laat zien dat die plekken helemaal geen pixels meer hebben. Een en ander komt mede door de zware schaduw (een enkele lamp?) die in de foto zit. Soms is een sterk accent mooi, maar hier vond ik het iets te veel van het goede. Na deze goede R&S ben je helemaal klaar voor een volgende inzending. Graag iets uit stad of dorp. Dushi
Dit is een heel grote en zeer aangename verrassing. Het tafelbestek is met de uiterste zorgvuldigheid neergelegd in een cirkel, rekening houdend met het vierkante patroon van het tafelkleed. En dit alles in een fraaie compositie. Het is bijna een kunstwerk geworden. De foto zit vol ritmische herhalingen, waarbij het bestek ook nog eens een mooi verloop heeft van licht naar meer donker. Ik vind het een juweeltje. Na deze prachtige opname ben ik buitengewoon benieuwd naar de volgende inzending. Zullen we voor de volgende keerMaar niet meer boven op stoelen gaan staan met onze leeftijd, want een ongeluk zit in een klein hoekje ;-) Dushi
Iedereen is hier van harte welkom. Of je al veel kennis hebt van de camera, is niet zo belangrijk. Wel dat je leergierig bent om betere fotos te maken. En stapje voor stapje wordt de hobby dan steeds boeiender. Dat je de foto genomen hebt via een aantal grote spiegels (toevallig ken ik het winkelcentrum) vind ik fotografisch goed gezien. Door de foto lopen enkele goed zichtbare lijnen, die samen met de breking van de spiegels, struktuur aanbrengen in het beeld. Ritmische herhaling zie ik vooral in de treden van de roltrap. In aanvulling op je opmerkingen betreffende de instellingen, zal ik proberen een enkele suggestie mee te geven. Ik moet het daarbij doen met een handleiding van internet en de exif gegevens bij je foto. Je hebt zelf al ontdekt dat bij iedere foto automatisch een heleboel gegevens worden opgeslagen. Het bekijken daarvan, ook bij fotos van anderen,kan heel leerzaam zijn. Het beste (gratis)programmaatje daarvoor vind ik PhotoME.Vermoedelijk heb je gewerkt in de full auto mode. Dat zou kunnen verklaren waarom je, wellicht zonder dat je het bedoelde, geflitst hebt en de sluitertijd vanzelf naar 1/60ste seconde ging. Het is ondoenlijk om hier je uitgebreid te helpen met het leren kennen van je camera. Maar er zijn bij deze fotogroep verschillende mensen die uitstekende fotos maken met de Canon 30d. Je kunt dus rustig een vraag stellen, liefst zo concreet mogelijk. Een andere manier is lid te worden van de plaatselijke fotoclub of het kopen van een goed boek over je camera. Zo een boek is vaak wat duidelijker dan de handleiding waar veel mensen moeite mee hebben. Hoe beter je de camera kent, hoe meer plezier je kunt beleven aan je hobby. Voor de volgende keer een foto van een aantal voorwerpen binnenshuis (maar geen flitsfoto) die je op een aantrekkelijke wijzebij elkaar hebt geplaatst met een goed zichtbare ritmische herhaling. (Als er dingen niet helemaal duidelijk zij, mag je me privé altijd een vraag stellen). Dushi
Een heel mooie foto waar het oog via de ballustrade en de trap vanzelf geleid wordt naar het grote gebouw bovenaan de trap. Het markante geel van de ballustrade accentueert onmiskenbaar de ritmische herhaling van de vele boogjes. Iets minder duidelijk is dat bij de trap, maar ook daar is er een goed zichtbare herhaling van lijnen. Mogelijk had R&S nog sterker gekund door je meer te richten op de ballustrade als hoofdonderwerp, maar met het risico dat dit een veel minder mooie foto had opgeleverd. De foto is erg helder van kleur, wat een beetje vreemd is omdat het weer volgens je eigen informatie grijs en eentoning was. Ik vermoed dat je stevig bezig geweest bent met de nabewerking. Gezien de instellingen van de camera (meting op pattern, contrast en saturation normaal), kan ik me niet voorstellen dat de D90 een sterk uitgebleekte lucht en een dergelijk groen gras als resultaat geeft. Voor de volgende keer wil ik graag iets zien uit het straatbeeld. Dushi
Met deze afsluitende foto heb je laten zien dat je hemaal klaar bent om verder te gaan bij de volgende serie: Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte gefeliciteerd! Je hebt een goede keuze gemaakt om de lensopening behoorlijk dicht te zetten teneinde alle palen scherp in beeld te krijgen. Daarbij heb je gekozen voor een oplossing die maximale kwaliteit biedt: een lage ISO en in dit geval, zo vermoed ik, vanwege de sluitertijd noodzakelijkerwijze gebruik van statief. Dat statief heeft tevens als voordeel dat je alle rust hebt om tot een goede compositie te komen. Ik zie, naast de goede ritmische herhaling van palen en gaten, ook een aantrekkelijke aflopende lijn in de afbeelding. Er zullen mensen zijn die de neiging hebben om hier een links-rechts spiegeling toe te passen, maar het tegen de leesrichting in kijken stoort mij hier allerminst. Ik wens je heel veel succes met het vervolg. Dushi
Het geel en oranje steektwerkelijk enorm af tegenover het blauw van het tuinsetje. De achtergrond is mooi donker gehouden. De planken van de tafel vertonen een rustige ritmische herhaling. De foto laat zien dat er zorgvuldig gecomponeerd is tot een bijna symetrisch geheel. Technisch verbaast het me een beetje dat het diafrsagma bij een 17mm lens dicht moest tot f/22 om alle planken scherp te krijgen, maar heel belangrijk is dit hier niet.De planken zijn in ieder geval gelukkig goed scherp. Voor de volgende keer graag eens R&S zoeken in de buitenkant van je huis (of dat van de buren). Dushi
Het is goed te zien dat je een tweetal slipkettingen van de hond (Flosh?)heel zorgvulig hebt neergelegd tot er een boeiende compositie gevonden was. Maar hier gaat het vooral om ritmische en herhalingen. Welnu, de talloze schakels van de kettingen, alsmede de ogen aan het uiteinde, laten een, in dit geval letterlijk, schitterende herhaling zien. Je hebt dat schiiteren zelfs willen benadrukken door een specifieke lichtbron te kiezen. Uitstekend gedaan. En zelfs aan de achtergrond is bewust gedacht, wantde lijnen van hete houten tafelblad lopen fraai schuin door het beeld. Heel bewust, heel goed werk. De volgende opdracht is geheel vrij. Dushi
Aan een aantal zaken kan ik merken dat je bewust bezig bent om tot een goede opname te komen. Zo heb je terecht gelet op de achtergrond. Daardoor steken de spaken uitstekend af tegen het zwart. Ook de keuze voor een dichter diafragma is goed gedaan, omdat bij een frontale opname als deze de spaken liefst allemaal scherp moeten zijn. Ik kan me voorstellen dat je wat moeite hebt gehad om geen overbelichte delen te krijgen bij het chroom. Helaas vermeld je niet wat je daarvoor gedaan hebt. Ook wat R&S betreft, is het een heel geslaagde foto geworden. Je laat een bijzonder fraai spel van lijnen zien. De naaf heb je goed op een sterk punt gezet binnen het beeld. Het kleine beetje rood geeft dat nog een extra accent. Je bent vrij in de volgende opdracht, graag buitenshuis. Dushi
Iedere cursist bepaalt zijn eigen tempo, Shopper, al zijn er mensen die het sneller willen doen dan het maximaal toegestane een keer per week. Ik ben blij dat je weer terug bent. Het was niet echt nodig geweest om de opdracht van de vorige keer opnieuw te doen, maar deze foto van een rij palen is zeker beter geslaagd dan de vorige. Ook merk ik dat je de aanwijzingen goed gelezen hebt en dat doet me plezier, want ik probeer mensen zo goed mogelijk te helpen. Het gekozen diafragma is prima, evenals de fraaie lijn van de aflopende palen. En je hebt zo dichtbij gestaan, dat het warrige struikgewas op de achtergrond nauwelijks nog stoort. Voor de volgende keer wil ik even heel iets anders zien: een serie voorwerpen die je zelfeen een aantrekkelijke ritmische herhalingen bij elkaar brengt. Dushi
Het blijft voor sommigen lastig om uit te leggen wat men uitgeprobeerd heeft. Toelichtingen alsik heb met verschillende belichtingen gewerkt, en dit was de beste geven natuurlijk geen enkele informatie. Je helpt vooral jezelf, maar ook anderen, door een nauwkeuriger omschrijving. Dit vast als huiswerk voor de volgende keren. De foto zelf is goed gedaan, omdat de draden van de klopper een mooie ritmsiche herhaling vertonen. Maar er zou nog wat meer van te maken zijn met wat aandacht voor een kleine aanvulling. De klopper dicht nu tegen de achterwand. Bij meer afstand komt de klopper mooier los, een betere depth offield (dof), zoals dat zo mooi heet. Bovendien wordt dan de scheidingslijn tussen achterwand en keukenblad minder storend. Wat ik wel heel mooi vind, is de kleine weerspiegeling van de klopper in het keukenblad. Omdat de foto wel binnenshuis is gemaakt, maar niet een combinatie is van meerdere voorwerpen, wil ik je nogmaals vragen een foto te maken die volledig voldoet aan de gegeven opdracht. Dushi
Je hebt me niet teleurgesteld, Yelle. Allerminst, want dit soort opnames zijn beslist niet de gemakkelijkste. Je hebt gelijk dat er met een macrolens nog meer te behalen valt, een hele nieuwe wereld zelfs, maar zo een lens is wel een flinke greep in de buidel. Verschillende zaken maken dat dit een heel mooie foto is geworden. Allereerst het geduld om een dag later te kijken of het licht beter is. En verder de bewuste keuze voor een zo open mogelijk diafragma, want in de natuur is de achtergrond al gauw warrig en storend. Met deze foto ben je helemaal klaar voor de volgende reeks: Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Als je ook daar zo welbewust en doordacht te werk gaat, twijfel ik niet aan het succes. Een welgemeend proficiatis hier zonder meer op zijn plaats! Dushi
Je komt met een goede keuze, Fotograafke. Ik zie een heel fraaie ritmische herhaling, niet alleen de potjes zelf, maar ook iedere keer de drie gaatjes in de bodem en de uitgespaarde driehoekjes. Wat dat laatste betreft had je dit kunnen versterken door bijv. drie rijen te nemen die wat minder breed zijn. Aanvullend wil ik even doorgaan op wat tenische zaken. Je werkt met een gloednieuwe D300s. Dat is een prachtige camera. Het is mij daarom een raadsel waarom de foto niet gestoken scherp lijkt. Is er mogelijk flink gecropt. Wel zie ik dat je een behoorlijke belichtingscorrectie hebt toegepast. Is dat om de achtergrond licht te houden?Reden genoeg dus om voortaan de toelichting nog wat uitgebreider te maken. De volgende keer wil ik graag iets zien van een gebouw, maar niet frontaal genomen. Dushi
Ik begin met een felicitatie, want je foto voldoet helemaal aan de gegeven opdracht. Door je te beperken tot een detail en niet een hele heg of boom hebt genomen, komt de struktuur goed zichtbaar naar voren in de takken. Ook zit er een prima ritmische herhaling in de naalden van de takken. Je mag dus verder gaan met de serie Dieptewerking onder de deskundige leiding van Cijbra. Gefeliciteerd! Voor je ons klasje gaat verlaten wil ik echter toch enkele bemerkingen plaatsen.Allereerst is je foto nogal donker. Ik zie weinig reden voor een handmatige belichting op de D90, want die kan het automatisch veelaluitstekend aan. Maar als je toch handmatig wil belichten, moet je het wel precies doen. De tweede opmerking betreft het diafragma. Je kiest voor een heel langzame sluitertijd van ¼ seconde. Je hebt ongetwijfeld een statief gebruikt. Bij een foto als deze is het dan echter niet nodig om met bijna open diafragma te werken. Blijf dus je instellingen in de gaten houden. Veel succes met het vervolg, Dushi
Je komt met een goede foto, Blackbird. De titel was je kennelijk vergeten. Er is in deze foto zowel een overduidelijke ritmische herhaling van rondingen en lichtjes te zien, mooi afgetekend tegen een donkere achtergrond. Het verloop van scherp naar onscherp spreekt me aan, al was dat effekt sterker geweest als je een minder dicht diafragma had gekozen. Voor de volgende keer graag een opname uit het stadsbeeld. En de toelichting graag zo concreet mogelijk, want daar kunnen anderen mogelijk ook wat van leren. Dushi
Welkom bij de tweede serie, Compo. Je hebt je goed voorbereid, want dit is een foto met een rijkdom aan R&S. Ik zou alleen graag zien dat je een korte uitleg gaf van het waarom: waarom dit onderwerp en standpunt, waarom deze instellingen op je camera. Daar bewust mee bezig zijn, kan ook voor jezelf een goede hulp zijn. Terug naar de foto. Ik zie een tweetal mooie ritmische herhalingen: de waaier van steunbalken en de planken van de vloer met de lichtspleten ertussen. De steunbalken dragen overigens ook bij aan een goede struktuur in de foto. Het is dus een zeer geslaagde opname voor deze serie. Overigens heb je het jezelf best lastig gemaakt, want je fotografeert donkere balken en planken tegen een vrij heldere lucht in. Met zo een groot lichtbereik heeft de camera wel enige moeite. Niet alleen is de lucht uitgebleekt, maar ook de uiteinden van de balken. De uitgebleekte delen zijn tijdelijk in rood weergegeven. Ik heb geprobeerd dit een beetje te corrigeren. Het uitstekend gekozen standpunt heeft dus ook zijn (technische) nadelen. Voorkomen is soms lastig, maar je zou wel na het maken van de foto even op het histogram kunnen kijken. En als je dat zou vergeten minstens bij de nabewerking. Photoshop heeft die mogelijkheden ook. Mag ik voor de volgende keer een aantal voorwerpen zien die je in huis zelf bij elkaar gebracht hebt in een aantrekkelijk geheel? Dushi