Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
09-03-2010
Miara met takken
We kunnen, zelfs als senioren, niet meer zonder computers,
maar herhaaldelijk lees ik van evenveel problemen met dit zogenaamde wonder van
techniek. In ieder geval heb je gelukkig weer een foto kunnen insturen.
Ik geloof graag dat je iedere ochtend met veel plezier van de natuur in je
omgeving kunt genieten. En ik hoop dat je dit nog lang mag blijven doen. Maar
bij een foto missen we helaas elementen als de heerlijk frisse lucht, de eerste
zonnestralen of de geur van een bloesem. We moeten het vooral doen met lijnen,
vlakken en licht. Mooi licht zit er zeker in deze foto, maar dat valt buiten
het kader van deze serie. Hier gaat het om in een aantrekkelijk ritme
terugkerende lijnen of vlakken. In deze foto zitten nauwelijks grotere vlakken.
En lijnen zijn er genoeg, maar die lopen kriskras allerlei kanten op. Ofschoon
de foto in zijn algemeenheid zeker niet slecht is, kan ik er voor deze serie
lessen weinig van maken. Probeer eens wat ideetjes op te doen door inzendingen
van anderen te bekijken.En als tip: het
kan helpen door je meer te beperken tot een kleiner detail in plaats van alles
tegelijk in beeld te willen brengen.
Dushi
Het getuigt van durf om dezelfde opname nog eens te maken met
gebruikmaking van wat simpele aanwijzingen. Je hebt er een prachtige opname van
gemaakt voor deze serie. Zeer fraaie vertikale lijnen, afwisselend met geel dan
weer grijs. En als horizontaal ritme de zeer markant weergegeven voegen van de
bakstenen. Het geheel vertoont veel van hetzelfde, maar is beslist niet saai
omdat er vlakken in zitten met meer of minder schaduw. Met deze mooie foto
boordevol ritmische elementen heb je me er helemaal van overtuigd, dat je klaar
bent om verder te gaan met de derde reeks: Dieptewerking o.l.v. Cijbra.Een welgemeend proficiat!
Volkomen gelijk
Tuureke. Je inzending lag reeds een tijdje in de schuif, maar was per ongeluk
helemaal naar achteren verschoven en daar buiten beeld verdwenen, waarvoor mijn
excuses.
Je keuze voor het hek is een goede geweest, want het hek zit inderdaad vol
ritmische elementen die een foto aantrekkelijk kunnen maken. Waardoor het toch
niet zo goed gelukt is, komt door de zeer storende achtergrond. Je zou eens
kunnen experimenteren met de volgende mogelijkheden om tot een beter resultaat
te komen.
a.Ik begin met een heel vreemde optie: flitsen;
door de flits zal het hek vermoedelijk meer loskomen van de achtergrond.
b.Kies een zodanig standpunt uit dat de ruimte achter het hek veel groter is
dan de afstand tussen hek en camera; in dit geval betekent het dat je een stuk
dichter bij het hek moet gaan staan
c.Alternatief voor b is dat je de aandacht veel meer richt op een fragment;
de opdracht is immers niet om een hek te fotograferen, maar iets met R&S.
d.Kies een zo groot mogelijk
diafragma; met f/5 zit je vermoedelijk al aardig in die buurt.
Voor een
volgende keer graag weer een opname buiten, maar wel een heel ander onderwerp.
Dushi
Bedankt voor het insturen van een zo “schoon” mogelijke foto
zonder grote randen of een naam. Je maakt het jezelf niet gemakkelijk met deze
foto. Als je heel verschillende laarzen naast elkaar zet, krijg je niet snel
een goed herkenbaar ritme. Natuurlijk zit er enige struktuur in de foto (anders
zou het een chaotisch plaatje zijn), maar ook deze is niet zo sterk. De
gebruikte flits maakt dat ook het licht wat vlakker uitvalt.
Probeer eens op zoek te gaan naar naar een duidelijke herhaling van lijnen
en/of vlakken. Dus niet zomaar een herhaling van voorwerpen, tenzij deze voor
meer dan driekwart hetzelfde zijn. Kijk ook eens anar inzendingen van anderen.
Niet om na te apen, maar om inspiratie op te doen.
Dushi
Ook bij deze inzending wordt gezwoegd om met een redelijke foto te
komen, maar als je zelf al aangeeft dat je niet helemaal tevreden bent, neem
dan rustig de tijd om verder te zoeken. Soms zie je het niet, soms heb je geen
inspiratie.Iedere fotograaf krijgt hier
mee te maken.
In een rijtje eenzelfde boten zit uiteraard een ritme en de boten zelf hebben
voldoende struktuur. En zoals gevraagd
heb je goed gezocht naar meerdere losstaande objecten. Dat is een heel goed
begin. Maar als de compo niet goed wil lukken, moeten we creatiever worden,
juist omdat we niet over water kunnen lopen. Daarom ben ik nog eens gaan
stoeien met de foto. Sommige elementen, zoals bijv. de paaltjes, vond ik minder
aardig in het beeld. Wat het voorstelt, is minder belangrijk. Zoek naar een
aantrekkelijk spel van lijnen en vlakken. Ik zeg niet dat het zo moet, maar ik
wil laten zien dat je net zo lang door moet zoeken, ook achteraf, tot je meer
tevreden bent. Graag een volgende inzending waar je zelf een beetje trots op bent.
En ik zou het niet vragen als ik eerder niet gezien had dat je tot meer in
staat bent.
Dushi
Dat het niet gemakkelijk is, geloof ik graag. Laatst kregen
we voor de lokale fotoclub een opdracht om drie fotoÂ’s te gaan maken bij de
zoutpannen. Iedereen hevig teleurgesteld, want als er ergens niets te zien is,
dan zijn het wel zoutpannen. Een grote vlakte zonder enige boom of struik. En
toch komen er na veel zwoegen en zweten veel mooie fotoÂ’s uit. Dat is
fotografie: zwoegen en zweten om er iets moois van te maken. Dat vraagt heel
veel kijken, heel veel geduld en een buitenproportionele prullenbak. Straf geef
ik niet en de enige punten die ik geef, zijn leerpunten.
Ik merk hier vaak een grote onzekerheid
over de ingezonden foto. Dit is ook weer niet nodig, want er zitten heel veel
grijsgradaties tussen een briljante foto en een foto die nergens op lijkt.
En nu de bloemknop. Precies omdat je zelf aangeeft dat het ritme met name zit
in de knop en daarnaast struktuur in de bladeren, heb ik geprobeerd dát wat
meer accent te geven. Meer accent door de foto te croppen en meer accent door
de toon een tikje minder flets te maken, want de foto was een beetje
onderbelicht. Ik doe het overdreven, want dan is het verschil duidelijker. Wat
ik niet kon veranderen is het blaadje net achter de bloemknop. Ik zou liever
het camerastandpunt ietsje meer naar links hebben gezien. Dan was de knop
losgekomen van het blad erachter. Het is
dus een foto met veel goede elementen, maar eenmaal meer ervaring opgedaan
hebbend, ga je vanzelf nog meer letten op de details.
Dushi
Zal ik dan maar beginnen met een beetje minder begrip? Nee
hoor, maar het valt wel op dat je opnieuw een opname hebt met een trap in de
hoofdrol. Probeer zoveel mogelijk variatie aan te brengen in je inzendingen. Ik
wil niet teveel opdrachten geven, want creativiteit moet uit jezelf komen.
Dan nu de foto. Zonder meer vol ritmische elementen, alsook lijnen die een
goede struktuur geven.Het is jammer dat
je niet wat meer uitleg gegeven hebt bij de foto, want bij een opname als deze,
is een goede belichting niet zo gemakkelijk. Dat heb je goed gedaan. Ik vind
lijnen die een klein beetje scheef staan toch wat storend. Daarom heb ik me de
vrijheid veroorloofd tot wat fotografisch trek- en duwwerk. Gelukkig heb je
niet je naam in de foto gezet. De lijst eromheen past goed bij de foto, maar
voor het rechtzetten doe ik het liever zonder. Ik heb geprobeerd de fraaie
dieptewerking met het uiteinde van de trap op een sterk punt te behouden.
Probeer voor de volgende keer eens niet iets van een gebouw in beeld te nemen.
Wat wel? Dat mag je zelf bedenken.
Dushi
Een foto vol positieve elementen. Een kooi met latjes en
spijlen heeft van zichzelf al een zekere struktuur en voldoende ritmische
herhalingen. Maar de foto is meer dan dat. De kooi is goed geplaatst in het
vlak, gekanteld voor een mooier lijnenspel, en een achtergrond die niet saai
is, maar meer dan voldoende rust en contrast geeft met het hoofdonderwerp.
Slechts de balken linkstrekken enige
aandacht naar zich toe, maar blijven gelukkig van ondergeschikt belang. Het was
inderdaad de bedoeling om meerdere voorwerpen te combineren. Dat is er niet zo
sterk uitgekomen, maar de kooi is zo geprononeerd, dat het toch een geslaagde
opname is geworden. De technische instellingen zijn goed, want bij een
brandpuntsafstand van 21 mm geeft een diafragma van f/5 voldoende
scherptediepte. Na deze fraaie inzending mag je nogmaals op zoek gaan naar een
combinatie van meerdere objecten. Je bent zonder meer op de goede weg.
Dushi
Opnieuw geef je een heel gedetailleerde uitleg. En opnieuw
kom je met een mooie foto. Het laat zien dat heel bewust bezig zijn met een
foto, vóór de knop van de camera wordt ingedrukt, uitermate belangrijk is. En
dat het even belangrijk is om bij dit soort opnames te zoeken naar het ideale
diafragma, de meest geschikte sluitertijd en de optimale instelling van de
ISO-waarde
Wat ik van de foto vind binnen het kader van deze lessen? Een prachtig
ritmische herhaling van vlakken, kleuren en lijnen. Wat de witten en zwarten
betreft op,het uiterste randje. Een minder contrastrijke afbeelding zou niet bij
voorbaatslechter geweest zijn. De enige
aarzeling die ik heb, is de compositie met het min of meer rechthoekige vlak in
de rechterbovenhoek. Verder niets dan lof. Wat de derde inzending gaat worden,
weet ik niet, maar ik ben nu al heel benieuwd.
Dushi
Ritme volop en een overduidelijke struktuur. Je zou bijna
denken dat het net zo een geweldig mooie opname was als de vorige keer. Maar
dat zou al te mooi zijn. Feitelijk heb ik slechts twee aanbevelingen bij deze
opname. Allereeerst oogt de foto op mijn scherm niet gestoken scherp. Kan het
zijn dat het gekozen diafragma van f/4.0 daar mede debet aan is?
De tweede opmerking betreft de eyecatcher. Mooie gaatjes, mooie lijnen, maar
waar is dat ene element dat het “spannend” maakt? Het is zeker een goede foto
voro deze serie lessen, amar ik denk dat je nĂłg beter kunt. Laat nog maar eens
(opnieuw) zien.
Dushi
Als je handleiding zeer beduimeld is (chapeau, want dat heb
je deze stukgelezen!), zou ik snel overgaan naar de digitale versie. Dat heeft
bovendien als voordeel dat je veel gemakkelijker iets kunt opzoeken. Gewoon het
trefwoord intikken op de computer en de juiste bladzijde wordt vanzelf
opgezocht en getoond.
Je bent goed bezig geweest: lage ISO, gebruik van statief en een ongewoon (dus
vaak aantrekkelijk) standpunt.Ook ben
ik blij met je uitleg, want daaruit wordt minstens duidelijk dat je uitermate
ijverig bent zonder slaafs de aanwizingen te volgen. Ik kan dat zeer waarderen.
De muur is ook voor mij bijzaak. De bank is origineel in beeld gebracht, al had
ik geopteerd voor een nog lager standpunt en ietsje meer naar rechts. Ook vind
ik de foto een tikje aan de blauwe kant. Blijf zoeken naar verrassingen in de
fotografie. Zie bijvoorbeeld de ietwat andere uitsnede compo die ik gekozen heb
uit je foto.
Hiermee is het tijd om afscheid te namen van een bijzonder ijverige en
leergierige leerling die het ongetwijfeld ook goed zal doen bij de volgende
reeks: de dieptewerking van meesteres Cijbra. Zonder meer gefeliciteerd met je prestaties in deze reeks!
Dushi
Uit je heel korte toelichting zou een slecht verstaander
kunnen opmaken dat er wat minder animo aanwezig was. Een normaal verschijnsel overigens
voor iedere serieuze fotograaf die van ieder shot een knaller wil maken. Helaas
is dat niet zo gemakkelijk. Wat je laat zien, zijn een aantal planken. Een
zeker ritme is aanwezig, maar de foto kan me weinig boeien. Dat komt mede door
de compositie die iets mist dat de aandacht trekt. Bovendien heb ik kennelijk
de opdracht niet duidelijk genoeg geformuleerd: “meerdere voorwerpen die echt
los van elkaar staan”. Hier is sprake van een duidelijke eenheid:
vermoedelijk een houten trap. Zou je het nog eens willen proberen? Het is niet
noodzakelijk dat je binnen een dag of wat met een volgende inzending komt.
Liever heb ik dat je echt de tijd neemt om goed rond te kijken en dan mij uit
te leggen waarom dit een bijzonder goede opname is voor deze serie die bij tijd
en wijle mensen ingewild hoofdbrekens bezorgt.
Dushi