Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • NIEUW / NOUVEAU - ST. ETIENNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - SOLIDOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROYAL STELLA (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - RÉGULUS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - POLVÊCHE LOUIS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - PIERRE CLOAREC (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEW EMPRESS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEMO (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - HELYETT (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - H. SALAMAGNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - GLADYS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIRNAY (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DÉLOS V. (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - CATTEEUW M. (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BERNARD (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BENGALIA (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARMOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTAL (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTA (F)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - D (DERBY Duitsland)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - WONDER (F)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - LEA (B)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - CYCLES GANTOISE (B)
  • WOORDENBOEK VAN FIETSMERKPLAATJES/DICTIONNAIRE DES PLAQUES DE MARQUE VÉLOS
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - L. BOBET (Fr)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - KTM (OOSTENRIJK)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - RITA SPORT (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - LION-KOR (?)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - RAKAM (B)
  • ? (Rusland / Sovjet-Unie)
  • NIEUW / NOUVEAU - MANCHESTER (GB)
  • NIEUW / NOUVEAU - SHEFFIELD (GB)
  • NIEUW / NOUVEAU - SEAHAWK (GB)
  • NIEUW / NOUVEAU - M.VANDENPLAS (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - THE LONDON (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - BALANCE (?)
  • NIEUW / NOUVEAU - BIRA (?)
  • NIEUW / NOUVEAU - BRENTO (?)
  • NIEUW / NOUVEAU - DURABO (Nl)
  • NIEUW / NOUVEAU - BRUN (FR)
  • NIEUW / NOUVEAU - GERMINAL (FR)
  • NIEUW / NOUVEAU - LIONEL MARTIN (?)
  • NIEUW / NOUVEAU - PAUL SOHET (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - SPLENDIDE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - IRPA (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - FR. VAN RANSBEECK (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - FR. CLAESSENS (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - FR. VAN PEER (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - RAPHAEL BOSSUYT (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - DE PAU – ARBIJN (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - MÜCKE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - MUNDUS (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - BONA (D)
  • MONARK (B)
  • RD (B)
  • EXTRA RAPIDE (B)
  • W.M.D. (B)
  • DE GROENE STER (B)
  • DE VLAAMSCHE STER RDMG (B)
  • LION DU SUD (B)
  • B.E.A. (B)
  • J. DE STROOPER (B)
  • UNISPORT (B)
  • SPECIAL (B)
  • YSER (B)
  • MODEL DE LUXE (?)
  • CONSTRUCTION GARANTIE (?)
  • FABRICATION GARANTIE (?)
  • CYCLES (?)
  • O.K.G.L. (?)
  • THE KING (?)
  • ESA (?)
  • MARTINO (?)
  • JOY (?)
  • CAPO (?)
  • SELECT Mfge (?)
  • ?
  • CITY (?)
  • THEMIS (?)
  • SPERANZA (?)
  • VOLANT(?)
  • VICAR (?)
  • LASTING (?)
  • GOLDEN EAGLE (?)
  • EUROVELO (?)
  • ALVEHO (?)
  • ALPA (?)
  • CYCLES
  • FLOWER POPULAR (?)
  • RILLYOR (?)
  • ARGENTOR (?)
  • TSÉ-TSÉ (?)
  • FANIE (?)
  • ELIDIF (?)
  • RESOLUTE (?)
  • THE REMINGTON CYCLE WORKS (?)
  • MASSHOUSE (Nl)
  • GRUNO (Nl)
  • DRESCO (Nl)
  • NOORDSTER (Nl)
  • GEDO (NL)
  • ADONIS (Nl)
  • RIVEL (Nl)
  • WOUDLOPER (Nl)
  • NEDERLANDSE LEEUW (Nl)
  • MUSTANG (Nl)
  • CEWACO (Nl)
  • HATERAS (NL)
  • TORS (NL)
  • VEENO (NL)
  • BS SNEEK (Nl)
  • OKE (NL)
  • PHOENIX (NL)
  • P.V.L. (Nl)
  • FLITS (NL)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • THE BALMORAL (Nl)
  • ROBIJN (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • NEW BEESTON (Nl)
  • VOORANG (Nl)
  • COURIER (Nl)
  • BRENNABOR-Rijwielen (Nl)
  • ROYAL - FERWEDA (NL)
  • GRONINGER RIJWIEL MERKENLIJST -Nl.
  • WERELD (Nl)
  • METROPOLE (Nl)
  • FONGERS (NL)
  • J. BRONDA (Nl)
  • RUBICON (NL)
  • MAJA (Nl)
  • VELENZO (NL)
  • MAJESTIC (B)
  • THE DUCHESSE (B)
  • SAFIL (B)
  • RESISTA (B)
  • J.L.T (B)
  • SAVA (B)
  • HESBA (B)
  • COOMANS (B)
  • OLIVIER (B)
  • HENDRIK (B)
  • J.DUBOIS (B)
  • WARNANT (B)
  • SECURITAS (B)
  • EM. FONTAINE (B)
  • ESSOR (B)
  • EVRARD (B)
  • OLYMPIA (B)
  • BOURGUIGNON (B)
  • CONTINENTAL (B)
  • GILLET (B)
  • OLYMPIC (B)
  • LEGIA (B)
  • ELITE (B)
  • PRESTO (B)
  • ASTRA (B)
  • NEMO (B)
  • LA MEUSE (B)
  • STAR (B)
  • SPHINX (B)
  • ROC (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • BAYARD (B)
  • DIAMOND (B)
  • ELTI (B)
  • DE WOLF (NL)
  • ELAND (NL)
  • FLORA (NL)
  • TECHNICA (Nl)
  • HOZEE (Nl)
  • AROFORT (NL)
  • DHT (NL)
  • BERINI (NL)
  • GORIS (NL)
  • ARMEEVO (NL)
  • JUNCKER (NL)
  • GAZELLE (NL)
  • KOPRA (Nl) B-merk Gazelle
  • GELRIA (NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • EMPO (NL)
  • ERVO (NL)
  • ALTRA (NI)
  • NIJMEGIA (Nl)
  • STRAAL (Nl)
  • GEWEA (Nl)
  • BREWIJK (Nl)
  • BRETA (Nl)
  • WESTA ( NL )
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - VADERLAND (Nl)
  • GEBR. v.d. KRAATS (Nl)
  • IMPERATOR (NL)
  • IMPERATOR (NL of Fr)
  • KAPTEIN (NL)
  • BALAKO (Nl)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • VUURPIJL (NL)
  • ELKO (NL)
  • HERCULES (Nl)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • NIEUW / NOUVEAU - ST. ETIENNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - SOLIDOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROYAL STELLA (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - RÉGULUS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - POLVÊCHE LOUIS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - PIERRE CLOAREC (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEW EMPRESS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEMO (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - HELYETT (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - H. SALAMAGNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - GLADYS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIRNAY (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DÉLOS V. (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - CATTEEUW M. (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BERNARD (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BENGALIA (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARMOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTAL (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTA (F)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - D (DERBY Duitsland)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - WONDER (F)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - LEA (B)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - CYCLES GANTOISE (B)
  • WOORDENBOEK VAN FIETSMERKPLAATJES/DICTIONNAIRE DES PLAQUES DE MARQUE VÉLOS
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - L. BOBET (Fr)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - KTM (OOSTENRIJK)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - RITA SPORT (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - LION-KOR (?)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - RAKAM (B)
  • ? (Rusland / Sovjet-Unie)
  • NIEUW / NOUVEAU - MANCHESTER (GB)
  • NIEUW / NOUVEAU - SHEFFIELD (GB)
  • NIEUW / NOUVEAU - SEAHAWK (GB)
  • NIEUW / NOUVEAU - M.VANDENPLAS (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - THE LONDON (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - BALANCE (?)
  • NIEUW / NOUVEAU - BIRA (?)
  • NIEUW / NOUVEAU - BRENTO (?)
  • NIEUW / NOUVEAU - DURABO (Nl)
  • NIEUW / NOUVEAU - BRUN (FR)
  • NIEUW / NOUVEAU - GERMINAL (FR)
  • NIEUW / NOUVEAU - LIONEL MARTIN (?)
  • NIEUW / NOUVEAU - PAUL SOHET (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - SPLENDIDE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - IRPA (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - FR. VAN RANSBEECK (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - FR. CLAESSENS (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - FR. VAN PEER (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - RAPHAEL BOSSUYT (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - DE PAU – ARBIJN (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - MÜCKE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - MUNDUS (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - BONA (D)
  • MONARK (B)
  • RD (B)
  • EXTRA RAPIDE (B)
  • W.M.D. (B)
  • DE GROENE STER (B)
  • DE VLAAMSCHE STER RDMG (B)
  • LION DU SUD (B)
  • B.E.A. (B)
  • J. DE STROOPER (B)
  • UNISPORT (B)
  • SPECIAL (B)
  • YSER (B)
  • MODEL DE LUXE (?)
  • CONSTRUCTION GARANTIE (?)
  • FABRICATION GARANTIE (?)
  • CYCLES (?)
  • O.K.G.L. (?)
  • THE KING (?)
  • ESA (?)
  • MARTINO (?)
  • JOY (?)
  • CAPO (?)
  • SELECT Mfge (?)
  • ?
  • CITY (?)
  • THEMIS (?)
  • SPERANZA (?)
  • VOLANT(?)
  • VICAR (?)
  • LASTING (?)
  • GOLDEN EAGLE (?)
  • EUROVELO (?)
  • ALVEHO (?)
  • ALPA (?)
  • CYCLES
  • FLOWER POPULAR (?)
  • RILLYOR (?)
  • ARGENTOR (?)
  • TSÉ-TSÉ (?)
  • FANIE (?)
  • ELIDIF (?)
  • RESOLUTE (?)
  • THE REMINGTON CYCLE WORKS (?)
  • MASSHOUSE (Nl)
  • GRUNO (Nl)
  • DRESCO (Nl)
  • NOORDSTER (Nl)
  • GEDO (NL)
  • ADONIS (Nl)
  • RIVEL (Nl)
  • WOUDLOPER (Nl)
  • NEDERLANDSE LEEUW (Nl)
  • MUSTANG (Nl)
  • CEWACO (Nl)
  • HATERAS (NL)
  • TORS (NL)
  • VEENO (NL)
  • BS SNEEK (Nl)
  • OKE (NL)
  • PHOENIX (NL)
  • P.V.L. (Nl)
  • FLITS (NL)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • THE BALMORAL (Nl)
  • ROBIJN (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • NEW BEESTON (Nl)
  • VOORANG (Nl)
  • COURIER (Nl)
  • BRENNABOR-Rijwielen (Nl)
  • ROYAL - FERWEDA (NL)
  • GRONINGER RIJWIEL MERKENLIJST -Nl.
  • WERELD (Nl)
  • METROPOLE (Nl)
  • FONGERS (NL)
  • J. BRONDA (Nl)
  • RUBICON (NL)
  • MAJA (Nl)
  • VELENZO (NL)
  • MAJESTIC (B)
  • THE DUCHESSE (B)
  • SAFIL (B)
  • RESISTA (B)
  • J.L.T (B)
  • SAVA (B)
  • HESBA (B)
  • COOMANS (B)
  • OLIVIER (B)
  • HENDRIK (B)
  • J.DUBOIS (B)
  • WARNANT (B)
  • SECURITAS (B)
  • EM. FONTAINE (B)
  • ESSOR (B)
  • EVRARD (B)
  • OLYMPIA (B)
  • BOURGUIGNON (B)
  • CONTINENTAL (B)
  • GILLET (B)
  • OLYMPIC (B)
  • LEGIA (B)
  • ELITE (B)
  • PRESTO (B)
  • ASTRA (B)
  • NEMO (B)
  • LA MEUSE (B)
  • STAR (B)
  • SPHINX (B)
  • ROC (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • BAYARD (B)
  • DIAMOND (B)
  • ELTI (B)
  • DE WOLF (NL)
  • ELAND (NL)
  • FLORA (NL)
  • TECHNICA (Nl)
  • HOZEE (Nl)
  • AROFORT (NL)
  • DHT (NL)
  • BERINI (NL)
  • GORIS (NL)
  • ARMEEVO (NL)
  • JUNCKER (NL)
  • GAZELLE (NL)
  • KOPRA (Nl) B-merk Gazelle
  • GELRIA (NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • EMPO (NL)
  • ERVO (NL)
  • ALTRA (NI)
  • NIJMEGIA (Nl)
  • STRAAL (Nl)
  • GEWEA (Nl)
  • BREWIJK (Nl)
  • BRETA (Nl)
  • WESTA ( NL )
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - VADERLAND (Nl)
  • GEBR. v.d. KRAATS (Nl)
  • IMPERATOR (NL)
  • IMPERATOR (NL of Fr)
  • KAPTEIN (NL)
  • BALAKO (Nl)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • VUURPIJL (NL)
  • ELKO (NL)
  • HERCULES (Nl)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    15-02-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STANDAARD (Nl)

    STANDAARD Velo Rijwielfabriek Amsterdam - Nederland







    15-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. HVL (Nl)

    HVL (Nl)

    HVL Rijwielfabriek HAVRELUX- ------- Nieuwe Niedorp--- Nederland

    In 1970 werd J. De Wilde (Rijwielfabrieken J. de Wilde, Amsterdam) ziek en nam zijn oudste en enige overgebleven zoon Willem de leiding van het bedrijf over. Hij besloot het hele bedrijf te verhuizen naar Nieuwe Niedorp. Hier had De Wilde in 1962 een failliet bedrijf gekocht om als secundaire fabriek te gebruiken. Vóór de ondergang produceerde dit bedrijf fietsen onder de naam HAVRELUX met frames die van De Wilde waren gekocht.







    15-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WESTOR (Nl)

    WESTOR (Nl)

    WESTOR van W.J. Wesling en H. Pastor (adressen Wesling, Pastor en later Van Hallstraat 195-197) —Amsterdam -- Nederland

    Aan de Amsterdamse groothandel Westor lagen twee bedrijven ten grondslag:

    1 W.J. Wesling had omstreeks het jaar 1900 een rijwielzaak aan de Stadhouderskade 74. In 1920 begon hij met zijn ‘Handel in rijwielen, motorrijwielen, motorrijtuigen en aanverwante artikelen in den ruimsten zin’ en deed omstreeks 1930 ook aan ‘Import van rijwielen, motorrijwielen en aanverwante artikelen’. De belangrijkste beherend vennoten waren J.F. van Doornik (1920-1943), P. van Doornik (1931-1943) en G. van Doornik (1943-1958). Vennoot F. Sluyters haakte al in 1921 af. In 1921 vestigde het bedrijf zich aan de Spuistraat 246-254 in een statig pand waar voorheen J.F. Kröner en Zonen, een fabrikant van gordijnen en jaloezieën, was gevestigd. De CV Wesling hield op te bestaan in 1958.

    2 H. Pastor richtte zijn bedrijf op in 1945. De handelsnaam die hij in het handelsregister opvoerde was ‘H. Pastor Carrier-en rijwielonderdeelen engros’ en het soort bedrijf ‘Agenturen en groothandel in rijwielen en rijwielonderdeelen’. Procuratiehouder was J. Nuberg. Pastor vestigde zich aan het Singel 295. Dit pand grensde met de achterzijde aan het pand Spuistraat 246-254 van Wesling, de kelderverdiepingen waren aan de achterzijde verbonden.

    Groothandel Westor werd op 1 januari 1947 opgericht door Wesling en Pastor, toen W.J. Wesling en H. Pastor hun activiteiten verenigden. Voor de naam werd de eerste lettergreep van Wesling genomen en de tweede van Pastor: Wes + tor = Westor

    Vennoten waren H. Pastor, G. van Doornik en J. Mulder. Westor liet in het handelsregister optekenen: ‘Groothandel in rijwiel-, carrier-, en motoronderdeelen en toebehoren; rijwielen, carriers, motoren, import en export’. Men had een eigen fietsfabriek: Rijwielfabriek Westor. In een advertentie in het telefoonboek van 1948 stond dat men handelde in Rudge-Whitworth rijwielen, Excelsior motorrijwielen, Westor- en Klaverblad rijwielen, Pastor transportrijwielen en Pastor carriers. In 1956 was Groothandel Westor vertegenwoordiger voor Nederland van Demm en Rabeneick hulpmotorrijwielen. In 1949 opende Westor een filiaal aan de Oostkade 3-3a in Zaandam. In 1953 werd dit filiaal opgeheven.

    Westor liet in het handelsregister noteren dat het bedrijf nu ook een groothandel dreef in “elektrische apparaten, radiotoestellen, televisieapparaten, enz.” Omstreeks 1960 waren ze ook importeur van Monark, een Zweedse fabrikant van o.a. de Monarscoot.

    Op 21 januari 1963 brak brand uit. De panden aan de Spuistraat en Singel, eigendom van vastgoedhandelaar Hendrik Tabak, brandden volledig af. Het was een van de grootste en spectaculairste branden die in Amsterdam heeft gewoed. Uit het rapport van de brandweer blijkt dat de zeer strenge vorst grote problemen opleverde bij het blussen. Brandkranen zaten vast. De blusboot Jan van der Heijden kon niet uitvaren. Er moesten gaten in het 40 cm dikke ijs worden gehakt. Afsluiters en slangen vroren vast. Meer dan 130 brandweerlieden werden opgeroepen. Van de panden restten slechts ruïnes, overdekt met ijspegels.

    De activiteiten van de groothandel werden voortgezet op het adres Van Hallstraat 195-197, gelegen op het “Amsterdams Westelijk Industriecentrum”. In 1963 verlieten G. van Doornik en J. Mulder het bedrijf en hadden nog enige jaren een eigen bedrijf.

    In 1965 werd de Vennootschap onder firma Westor een naamloze vennootschap, met als directeur H. Pastor. Waarschijnlijk tegelijkertijd werd de rijwielfabriek van het bedrijf verkocht aan Simplex. De activiteiten werden uitgebreid met groothandel in automobielonderdelen en accessoires, boten en bootmotoren. Groothandel Westor importeerde ook Royal Enfield fietsen uit Engeland en Victoria fietsen uit Duitsland. In 1966 werd de N.V. Westor gekocht door N.V. Veem, (Verenigde Eindhovense Exploitatie Maatschappijen), die alle aandelen overnam.

    H. Pastor overleed in 1969 waarna de zaken blijkbaar niet meer zo goed gingen. Een faillissement werd onafwendbaar. Op 20 september 1972 werd het bedrijf officieel ontbonden.

    Bronnen:

    transportfiets.net:   https://www.transportfiets.net/2008/05/03/wesling-pastor-westor/

    Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Westor

    De archieven van de Kamer van Koophandel.

     











    15-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAXWELL (NL)

    MAXWELL  (NL)

    MAXWELL  - Nederland

    Maxwel: Maxwell Cycle, Trade mark, registered  - Druijf & Co., A.- Amsterdam-- 14-11-1924

    Maxwell: Maxwell Cycle - Druijf & Co., A. – Amsterdam -- ? -12-1946  - 14 -11-1924

    Maxwel: Maxwell - Druijf & Co., A. - Amsterdam-Centrum, O.Z. Voorburgwal 131-- 16-09-1950

    Info: met dank aan Pro & zo B.V, Hilversum











    15-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAGNEET(NL)

    Magneet - Nederland

    Rond 1900 begonnen twee Amsterdamse ijzerhandelaren ook in fietsen te handelen, het waren Leman Alexander Velleman (Jzn.) en Abraham Gompert Verdoner.   In 1909, begonnen ze met de verkoop van fietsen onder het eigen merk "The Magnet", maar een eigen productie was er nog niet.

    1922:  beide heren wilden naast hun groothandel aan de Prins Hendrikkade nu ook een volledige fietsfabriek oprichten. Daarvoor namen zij Jacobus van den Berg in dienst, die in Groot-Brittannië al meerdere jaren ervaring in de rijwielsector had opgedaan. In de Gieterstraat nr. 5 in Amsterdam  kwam er een kleine fabriek waar  Magnet-rijwielen werden gebouwd. Hun merknaam ‘The Magnet’ veranderde al snel in Magneet. 1926: Na een brand verhuist Velleman & Verdoners' Rijwielindustrie naar een groot en modern fabrieksgebouw aan de Asterweg in Amsterdam-Noord.

    1928: Ook op de nieuwe locatie werd de NV Magneet Rijwielenfabriek Velleman & Verdoner geteisterd door een brand, een deel van de fabrieksgebouwen  legen in de as . In plaats van een heropbouw kocht Magneet een leegstaande fabriek aan de Groenesingel in Weesp. Kort daarna werden de groothandelsactiviteiten aan de Prins Hendrikkade beëindigd.

    1934: Magneet bouwde baanracefietsen voor de bekende wielrenner Cor Blekemolen. Daardoor werden ook andere wielrenners aangetrokken en ontstond de eerste Nederlandse professionele wielrenploeg. Renners uit deze ploeg behalen in de komende jaren talrijke grote successen, ook op internationaal niveau. Magneet legde in haar productieprogramma het accent steeds meer op de zogenaamde sportfietsen, dus lichtere fietsen voor ondermeer toeristische doeleinden - in feite de voorloper van de later gewone stadsfiets. In G.B. en Frankrijk waren deze fietsen in de jaren dertig al tamelijk gewoon, in Nederland was Magneet hiermee de koploper.

    1940: Na de inval van de Duitsers in Nederland kreeg Magneet het moeilijk: Verdoner was joods, en het bedrijf werd ook als joods beschouwd en werd dus in de loop van de oorlog grotendeels ontmanteld. Verdoner dook onder, Van den Berg oefende de leiding uit onder toezicht van een Duitse beheerder. In 1942 moest Magneet de gebouwen ontruimen om plaats te maken voor Fokker. Het inmiddels sterk gereduceerde bedrijf vond een onderkomen aan de Achtergracht in Weesp. Na de oorlog kreeg Magneet de gebouwen niet meer terug. Verdoner werd ziek en overleed in 1947. Van den Berg kocht de familie Verdoner uit.

    1948: De Magneet-fabriek aan de Achtergracht werd weeral door brand gedeeltelijk verwoest. Van den Berg kocht uiteindelijk de Villa Casparus in Weesp, de oude woning van een van de directeuren van Van Houten's chocoladefabriek. Na een verbouwing ontstond daar een zeer modern ingerichte fabriek.

    Begin jaren vijftig werd ook met de productie van hulpmotor-/bromfietsen gestart. Eind 1952 werd de bedrijfsnaam gewijzigd in Magneet Rijwielen- en Motorenfabriek NV. Wat de fietsen betreft profileerde Magneet zich vooral nog steeds met sportfietsen, die nu in Nederland doorbraken. Die sportfietsen bezorgden Magneet veel succes in de jaren ‘50 en ‘60. Magneet sloot in 1965 een contract af met Peugeot en werd importeur van Peugeot-bromfietsen voor Nederland.

    1969: Magneet was een voor Nederlandse begrippen middelgrote tot grote fietsfabriek, maar kon zich niet aan de heersende trend naar grootschaligheid onttrekken. In die periode waren veel bedrijven in de rijwielbranche  genoodzaakt om te fuseren of gingen failliet. Uitbreidingsmogelijkheden had Magneet in Weesp niet, en J.R. van den Berg was zeer kritisch wat fusies betrof. Uiteindelijk besloot hij om de rijwielproductie aan Batavus te verkopen. Magneet bleef als handelsonderneming voortbestaan, inclusief het importeurschap van Peugeot bromfietsen.

    1976: Met het verlopen van de overeenkomst met Peugeot en ook vanwege het feit dat de nu 60-jarige J.R. van den Berg geen opvolger had, werd Magneet aan het einde van het jaar opgedoekt.

    Bron: Herbert Kuner      http://www.rijwiel.net/magneetn.htm





























    15-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SIMPLEX (NL)

    Simplex ---- Nederland

    Simplex werd in april 1887 opgericht als 'Simplex Automatic Machine Company', gevestigd in Utrecht (Stationdwarsstraat)  door de Brit Charles Bingham. Simplex maakte aanvankelijk kleine automaten voor de verkoop van chocolade en ook weegtoestellen. 1890: Simplex stapte  van het vervaardigen van automaten over op het produceren van complete fietsen. Het bedrijf was ondertussen verhuisd naar de Leidscheweg.

    Al in 1891 ontving Simplex een exportorder van 100 fietsen uit Amerika, rond de eeuwwisseling exporteerde men naar Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Engeland, Zuid-Afrika en Zuid-Amerika. In het begin van deze eeuw was Simplex naast Fongers en Burgers leverancier voor het Nederlandse leger. De meeste onderdelen werden zelf gefabriceerd.  1892: Simplex verkaste opnieuw, nu naar de Amsterdamschestraatweg. Het personeelsbestand groeide 1893: Piet Leeuwenberg uit Delft kwam naast Bingham in de directie en zou enkele jaren later het bedrijf helemaal overnemen. De familie Leeuwenberg zou tot 1959 in de directie vertegenwoordigd blijven.

    In 1896 werd de onderneming verplaatst naar de Overtoom in Amsterdam (Nieuwer-Amstel) en ging daar verder als 'N.V. Simplex Rijwielfabriek'. Hier werkten in dat jaar al 100 vaste werknemers, de jaarproductie lag al spoedig bij 5000 stuks. Later zouden er naast fietsen ook motoren, auto´s en railwagens gefabriceerd worden. Doch de fiets bleef wel het belangrijkste product. Simplex was een van de grootste rijwielfabrieken van Nederland en zou die positie lang behouden. In 1899 werd de bedrijfsnaam aangepast aan het uitgebreide productieprogramma in 'N.V. Machine-, Rijwiel-, en Automobielfabriek Simplex'.

    1908: De Simplex-brancard, een driewieler voor ziekenvervoer, was het eerste niet rechtstreeks van een conventionele fiets afgeleide "fietsmodel" voor transport. 1909: Simplex ontwikkel de Cycloïde-lager (niet afstelbare lagers in wielen en trapas met minder wrijving), 55 jaar lang een kenmerk van de betere Simplex fietsen. Rond 1927: Simplex breidde zijn assortiment uit met fietsen waarbij in plaats van de gebruikelijke velgrem, zelf ontwikkelde trommelremmen  waren gemonteerd. Deze trommelremmen waren tot eind de jaren zestig op heel wat Simplex fietsen te zien.

    1936: Na een aantal moeilijke jaren werd het fabriekscomplex gemoderniseerd. De fabriek had nu de capaciteit om 35.000 stuks te maken. 1939: Simplex introduceerde een aluminium fiets met een gewicht van 12,25 kg.

    1943 - eind 1945: De productie was door de oorlog gedwongen stopgezet.  

    1952: Simplex fusioneerde met Locomotief aan. Deze combinatie was een succes en was rond 1960 met ca. 55.000 fietsen per jaar goed voor 10 % van de Nederlandse fietsproductie. 1952/53: Simplex verkaste nu naar een nog groter fabrieksgebouw ,in de Pilotenstraat in Amsterdam, met een capaciteit van 70.000 stuks. De productie van Locomotief was 1954 geheel naar de Pilotenstraat overgebracht. 1955: Simplex produceerde haar één-miljoenste fiets.

    1965: De jaren '60  waren voor de hele fietsenbranche een moeilijke tijd. In 1965 werd de productie van Simplex/Locomotief aan Juncker in Apeldoorn uitbesteed. In Amsterdam bleef alleen een verkoopkantoor over. 1967: Simplex, Locomotief en Juncker werden bijeengebracht in de Verenigde Nederlandse Rijwielfabrieken (VNR).

    1968:  Ook deze reddingspoging bleek tevergeefs. In 1968 nam Gazelle de zaak over. De fabriek in Apeldoorn werd omstreeks 1971 gesloten en de drie beroemde merknamen zijn nog alleen maar B-merken van Gazelle.

    2000: Gazelle verkocht de merknaam Simplex aan de Duitse tweewieler-inkoopcombinatie ZEG die ook in Nederland actief was

     Bron: Herbert Kuner     http://www.rijwiel.net/simplexn.htm

               Wikipedia             https://nl.wikipedia.org/wiki/Simplex_(Nederland)

     

     

     























    15-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.J.N.A. (NL)

    J.N.A. (Nl)

    J.N.A.-------2e Boomdwarsstraat 14 --Amsterdam------ Nederland







    15-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JUMBO (NL)

    JUMBO -- Rijwielfabriek Amsterdam – Nederland







    15-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPORTEX (NL)

    Sportex -- Amsterdam – Nederland







    15-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STEPHI (NL)

    STEPHI   --- A.C. STEPHAN -- AMSTERDAM ---- Nederland







    15-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPRINGFIELD (Nl)

    SPRINGFIELD -  Gebroeders Siebol -- Amsterdam – Nederland







    15-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.’t MANNETJE (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ’t MANNETJE (NL)

    ’t Mannetje ---- Transport Rijwielen --- Amsterdam ---Nederland

    't Mannetje is een bijzonder bedrijf. Fietsenwinkel, fietsfabriek en revalidatiebedrijf in één. Gedreven door de passie om iedereen op de fiets te krijgen. Wij dragen graag ons vakmanschap uit om mensen met een beperking aan het fietsen te krijgen. Een bijzonder uitdagende en dankbare taak! Ook biedt 't Mannetje ruime keuze in "gewonere" fietsen; voor een degelijke stadsfiets of een tourfiets bent u bij ons op de juiste plek.

    't Mannetje is genoemd naar een onderdeel van de fiets. 't Mannetje is een versteviging aan het frame, een verbindingsbuisje of plaatje tussen twee framebuizen.



    15-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE ELF PROVINCIËN (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DE ELF PROVINCIËN (NL)

    Elf Provinciën van Vereniging Inkoopcombinatie Nederland voor de Rijwielgroothandel

    Haarlemmerstraat 38 – Amsterdam - Nederland 



    15-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.J.M. van de VLIET (Nl)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    J.M. van de VLIET (Nl)

    J.M. van de VLIET -- RUYSDAELKADE 109 -110 ----- Amsterdam- - Nederland



    15-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    14-02-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. IJSSELSTROOM (Nl)

    IJSSELSTROOM (Nl)

    Rijwielfabriek IJsselstroom --- Hollander & Van Geldere --- Amsterdam -- Nederland







    14-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FLYING ENTERPRISE (Nl)

    FLYING ENTERPRISE (Nl)

    PREGO –  FLYING ENTERPRISE ------------Van Pommeren Rijwielen Engros---- Utrecht --- Nederland

    Toen de Wereld Rijwielfabriek haar winkel aan de Lijnmarkt 47 te Utrecht verliet, vestigde zich daar een andere fietsgrossier in: Henk van Pommeren met zijn jongere broers Jan en Wim. Van Pommeren was in 1947 begonnen in een huurpand aan de Lange Nieuwstraat. Behalve te grossieren in fietsen en onderdelen assembleerde Van Pommeren ook eigen fietsen onder het merk Prego, een samentrekking van "Van Pommeren Rijwielen Engros". Oud-medewerker Hennie Mastwijk herinnert zich: "We waren met twee monteurs en maakten ieder zo'n 7 fietsen per dag. De wielen werden door thuiswerkers gespaakt. De frames kwamen eerst bij De Wilde uit Volendam vandaan, later bij Vrolijk & De Groot uit Amsterdam. Behalve Prego was er nog het merk Flying Enterprise waarvan veel minder fietsen werden gemaakt. De Prego-fietsen werden aan de erkende CBR-fietsenmakers geleverd en Flying Enterprise (inofficieel) aan niet erkende. Verder was er geen verschil tussen beide merken."       Het is een heel typerende werkwijze die vroeger door veel zelf monterende groothandelaars werd aangewend. Het afzetgebied van de Prego-fietsen besloeg vermoedelijk vooral Midden-Nederland en Noord- en Zuid-Holland. Maar ook in Almelo zat een grote klant.

    De merknaam Flying Enterprise was gekozen omdat deze naam rond de jaarwisseling van 1951/1952 twee weken lang internationaal volop in de actualiteit was. De Flying Enterprise was een Amerikaans vrachtschip dat tijdens een zware storm voor de Britse kust slagzij maakte. De kapitein droeg zijn bemanning op om in de reddingsboten te gaan, maar bleef zelf aan boord tot vlak voordat het schip na 13 dagen onderging. Pogingen om het schip naar de kust te slepen mislukten. Na zijn thuiskomst werd de kapitein in een open limousine in New York rondgereden en als een held gevierd.

    Midden jaren '60 werd Van Pommeren's handel in fietsen gestaakt omdat de drie broers uit elkaar gingen. Henk van Pommeren zette de winkel voort met huishoudelijke apparaten, de zaak bestaat nog steeds. Jan van Pommeren ging op bescheiden schaal door als fietsgrossier "Magazijn Vulto" in de W.A. Vultostraat, later Theemsdreef.

    Bron: http://www.rijwiel.net/utrecht/utrmerkn.htm?links=false   -  Herbert Kuner







    14-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JOCO (NL)

    JOCO -Nederland

    Merk:  Joco       

    Merknaam voluit:  Joco, M.A. de Jonge & Co., Rijwielfabriek, Amsterdam

    Firma:  De Jonge & Co., Matheus Antonius          

    Oprichter: Matheus Antonius de Jonge

    Oprichting: 1919 (rijwielzaak) / 1924 (rijwielfabriek)

    Vestiging:  , Oude Looiersstraat. Later Marnixstraat 360.

                    Eind jaren vijftig verhuisd naar Hilversum, Achterom 150-152.

    Opheffing:  Onbekend. Het bedrijf bestond in ieder geval nog in 1977, als grossier en importeur van Mercier-sportfietsen uit Frankrijk.

    Matheus Antonius (Toon) werd geboren op 25 augustus 1902. Hij was een verdienstelijk renner in de nationale amateurtop. Hij begon in 1919 met een rijwielzaak, later werd De Jonge & Co. vooral bekend als fabrikant van mooie sportfietsen. Vanaf 1924 maakte hij fietsen onder de merknaam Joco. Het is niet bekend wie de compagnon was. In 1947 was de winkel in de Marnixstraat gevestigd. In de fabriek in de Looiersstraat in de Jordaan bouwde men de frames en werden deze in de lak gezet en gebiesd.

    Modellen van Joco waren:

    • Joco Course
    • Joco Super Course
    • Joco Ronde van Nederland
    • Joco Ronde van Europa

    Eind jaren ’50 verhuisde de productie van de fietsen naar Hilversum. In de jaren ’60 werd De Jonge importeur voor het Franse racefietsenmerk Mercier en stopte hij ook met de productie van (race)fietsen onder de naam Joco.

    De Jonge zelf was een gedreven wielrenner en deed tot aan zijn overlijden regelmatig mee aan wedstrijden. Hij overleed op 88-jarige leeftijd, toen zijn remmen het begaven tijdens een wielerwedstrijd in Tiel.

    BRON: Herbert Kuner  http://www.rijwiel.net/joco_n.htm

                                        https://www.klassiekeracefiets.info/fietsmerken/joco/     









    14-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RIH (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    RIH - Nederland

    De fietswinkel annex werkplaats in de Westerstraat te Amsterdam was jarenlang een begrip in de wielerwereld. Voor een op maat gemaakte koersfiets moest je bij RIH in de Jordaan zijn. Illustere kampioenen als Arie van Vliet, Peter Post, Gerrie Knetemann en Leontien van Moorsel behaalden er grote successen mee.

    De wieg van het merk RIH stond op een zolderkamertje in de Tollensstraat, in de Kinkerbuurt. Daar bouwden de wieler gekke broers Willem en Joop Bustraan, bankwerker en pijpfitter bij de Westergasfabriek, in hun vrije tijd als een van de eersten lichtgewicht stalen koersfietsen. De fietsen waren zo populair, dat ze in 1921 RIH oprichtten en een zaak begonnen in de Eerste Boomdwarsstraat.

    Joop was de framebouwer van de twee, hij was op zijn 13de  begonnen in een rijwielhandel. “Uit een ruwe klomp ijzer vijlde ik met de hand tot op de millimeter nauwkeurig een koppelstukje”, vertelde hij aan Het Parool bij zijn 80ste verjaardag in februari 1977. Hij werd in 1921 wielerprof. In de middagpauze maakte hij zijn trainingskilometers, op en neer naar Zandvoort. Na zijn profcarrière was hij 23 jaar gangmaker op de motor van stayers als Aad van Amsterdam, Cor Bleekemolen en Cor Wals.

    De naam RIH staat niet voor Rijwiel Industrie Holland, wat vaak wordt gedacht. Evenmin voor Rotzooi in Huis, zoals de broers onderling voor de gein gebruikten. RIH verwijst naar de gitzwarte Arabische hengst van de romanfiguur Kara ben Nemsi uit de boeken van Karl May. “Die naam had mijn vader Willem bedacht”, zei zoon Wim Bustraan in 1969 tegen de jonge journalist Paul Witteman van dagblad De Tijd. “Als het woord ‘rih’ in het oor van dat paard werd gefluisterd, dan ging het paard er als een orkaan vandoor.”

    Het succes van RIH begon met de tweevoudige zege van Jan Hijzelendoorn, die in 1924 Nederlands baankampioen werd op de sprint en de kilometer. Maar liefst 63 wereldtitels en olympische zeges werden er op een RIH behaald – en niet alleen door Nederlandse renners. Ook de baanploeg van de Sovjet-Unie bestelde in Amsterdam tientallen fietsen. Wim sprak een beetje Russisch, hij was getrouwd met een Russische. Dat had zo zijn voordelen. “Als ik toch in Moskou ben, kan ik meteen mijn schoonfamilie bezoeken.” Net zo trots toonde Wim een dankbrief van een klant die met zijn RIH op en neer naar Singapore was gefietst. Op de lange reis had de man slechts vijf keer een lekke band moeten plakken. Achter al die successen ging echter geen grote fabriek schuil.

    Toen Joop naar de horeca was overgestapt, zette Willem RIH voort met zoon Wim, die de familiezaak overnam in 1948.

    Overspuiten

    De bescheidenheid van Wim Bustraan over het ambacht - "er is niks aan, iedereen zou het kunnen" - werd gelogenstraft door de renners want ze zwoeren bij hun op maat gemaakte fiets uit de Jordaan. Trots was Wim op de anekdote van Cor de Best, die op een trainingsritje een stumperig ronddraaiende wielrenner bijhaalde. Het bleek de grote kampioen Gerrit Schulte te zijn op de fiets van zijn Franse profploeg. "Ik kom er niet op vooruit", verdedigde Schulte zich. Hij mocht later van de ploegleiding op een RIH koersen, weliswaar overspoten in de kleuren en met de naam van het Franse fietsmerk dat de ploeg sponsorde. Het kon Wim aanvankelijk niks schelen: “Iedereen in Amsterdam wist dat hij op een RIH reed.” Er waren veel profwielrenners die een voorkeur hadden voor een RIH fiets boven de merkfiets van hun ploegsponsor. Het overspuiten in dienst van de business werd Wim Bustraan uiteindelijk toch teveel. De maat was vol toen Leijn Loevesijn op een RIH in 1971 de wereldtitel sprint won, terwijl het logo was overgeplakt met het Raleighmerk Castron, zijn sponsor. Bustraan was furieus en begon een rechtszaak. Hij kreeg zijn gelijk van de rechter, al vond hij de  25.000 gulden, schadevergoeding in plaats van de geëiste  200.000 gulden: “wel een beetje teleurstellend”. Eigenlijk was hij het geploeter zat. Hij had leren omgaan met overplakkers, in de hoop dat het ooit tot een samenwerking met een groot merk zou leiden. Maar die was tot zijn onbegrip uitgebleven: “Als ik zie wat er op de markt komt. Fietsen, die ik nog niet maak met mijn handen op mijn rug gebonden en met mijn ogen dicht. Een schande! Maar als ik mijn ontwerpen aanbied is er geen belangstelling voor. Een grote fabriek en mijn modellen, daar is goed geld mee te verdienen,” verhaalde Wim.

    Overname

    Het familiebedrijf ging in 1961 in zee met de Groningse Rijwielfabriek Fongers. Wim Bustraan: “Ze hebben daar grote machines die ik niet kan betalen. Bijvoorbeeld een verstelbare mal. Er zijn wel renners die toch liever een RIH uit de Westerstraat hebben, maar volgens mij is dat een beetje suggestie.” De samenwerking duurde tot de overname van Fongers door het Friese Batavus in 1971. De overname in 1973 door framebouwer Wim van der Kaaij kwam als een bevrijding. De merkrechten werden verkocht aan RIH-Cové in Venlo. Van der Kaaij mocht jaarlijks nog 250 RIH-sportfietsen verkopen. Een opmerkelijk hoog aantal, meer dan ze in de Westerstraat bouwden. Die clausule bleek lang een hindernis voor overname. In 2012 ging de deur definitief in het slot en werd het pand verkocht.

    Oude exemplaren van RIH zijn gewild, rondom het merk hangt er een magische roep. De vraagprijzen zijn waanzinnig. Sommige liefhebbers hebben een RIH als kunst aan de muur hangen.

    Sinds 2013 worden er weer stalen frames op maat gemaakt, in een loods in Amsterdam-Noord.

    Bron: Peter de Brock

    https://onsamsterdam.nl/artikelen/100-jaar-rih

     







    14-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    13-02-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LOCO-STAR (NL)

    LOCO-STAR  (NL)

    LOCO STAR   -   Locomotief - Amsterdam---Nederland











    13-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BANDENKONING (Nl)

    BANDENKONING (Nl)

    Bandenkoning-- Amsterdam – Nederland

    P.W. KRAMER, Laan van Eikenrode 3, Nieuw Loosdrecht (1960)

    Info: met dank aan Pro & zo B.V, Hilversum







    13-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe
    Ik ben een man en woon in Preshoekstraat 145 - 8510 Marke - België (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatjes (balhoofdplaatjes) .
    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • JAPANESE FIETSEN
  • Belgische militaire fietsen
  • Museum station Kropswolde | G.R.M. Groninger Rijwielen Museum.
  • Franse fietsmerken uit Lyon
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    senga7
    blog.seniorennet.be/senga7
    Een interessant adres?
    Archief per maand
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
    Foto
    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
  • julia fiets mechelen (Robbe Baert)
        op JULIA (B)
  • Armstrong (Ronald )
        op ARMSTRONG (GB)
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    rudy
    blog.seniorennet.be/rudy
    Zoeken met Google


    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    curly
    blog.seniorennet.be/curly
    Archief
  • Alle berichten
    Zoeken in blog

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    frans0184
    blog.seniorennet.be/frans01
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    stamboom_knaepkens_eyskens
    blog.seniorennet.be/stamboo
    Zoeken in blog

    Een interessant adres?
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    martincarels
    blog.seniorennet.be/martinc
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    cats1944
    blog.seniorennet.be/cats194
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    friese_wouden
    blog.seniorennet.be/friese_
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    natuurlijkgezond
    blog.seniorennet.be/natuurl

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!