Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • Nieuw/Nouveau --- ANTIGOON (B)
  • Aangepast/ Adapté --- LEGIA (B)
  • Aangepast/Adapté -- L’AVENIR (B)
  • Nieuw/Nouveau -- VIARA (B)
  • Nieuw/Nouveau --- RUBIS (F)
  • Nieuw/Nouveau -- RÉAL- SPORT (F)
  • Nieuw/Nouveau -- PRESTIGE (F)
  • Nieuw/Nouveau -- PALM'S (F)
  • Nieuw/Nouveau -- LA PERLE (F)
  • Nieuw/Nouveau --- DIR.NA.DOR (F)
  • Nieuw/Nouveau -- CONFIANCE (F)
  • Nieuw/Nouveau - ARIZE (F)
  • Nieuw/Nouveau -- ALTIÈRE (F)
  • Nieuw/Nouveau -- HARRY (B)
  • Aangepast/Adapté -- ROYAL JENNY(B)
  • Nieuw/Nouveau - EAGLE (B)
  • Nieuw/Nouveau - THE BERCLEY (B)
  • Nieuw/Nouveau --- ARDOR (B)
  • Nieuw/Nouveau -- ANELY (B)
  • Nieuw/Nouveau - M. BUYSSE (B)
  • Nieuw/Nouveau --- KIRCHER LUDWIG (D)
  • Nieuw/Nouveau --- DEUTSCHER WANDERVOGEL (D)
  • Nieuw/Nouveau -- RENOMA (D)
  • Nieuw/Nouveau - SIMSON (D)
  • Nieuw/Nouveau - DAYTON (GB)
  • Nieuw/Nouveau - REX (Zweden)
  • Nieuw/Nouveau - MARATON (Zweden)
  • Nieuw/Nouveau NORDSTJERNAN (Zweden)
  • Aangepast/ Adapter NEDERLANDSE LEEUW (Nl)
  • Nieuw/Nouveau WINGS (Nl)
  • Nieuw/Nouveau SH (Nl)
  • AANGEPAST/ADAPTE - BISMARCK (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - WG (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - BADENIA (D)
  • NIEUW/NOUVEAU BERA (D)
  • NIEUW/NOUVEAU STOEWER (D)
  • AANGEPAST/ADAPTE BRENNABOR (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - WELTMEISTER (D)
  • NIEUW/NOUVEAU JAGDRAD (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - SPARTA (F)
  • NIEUW/NOUVEAU - TENOR (F)
  • NOUVEAU/NIEUW--WARRIOR (F)
  • NIEUW/NOUVEAU - REYNA (F)
  • NIEUW/NOUVEAU - LUCIFER (F)
  • NIEUW/NOUVEAU - KTEMA (F)
  • NIEUW/NOUVEAU - BRITT'ANY (F)
  • NIEUW/NOUVEAU GITANE (F)
  • AANGEPAST/ADAPTE FLANDRIA (B)
  • NIEUW/ NOUVEAU YWES (B)
  • NIEUW/NOUVEAU B.H.R. (B)
  • NIEUW/NOUVEAU W. DE BLENDE (B)
  • AANGEPAST/ ADAPTE LA COURONNE ACC (B)
  • NIEUW/NOUVEAU RENAISSANCE (B)
  • NIEUW/ NOUVEAU KAM. BUERMS (B)
  • NIEUW/NOUVEAU DENISIA (B)
  • NIEUW/NOUVEAU AXMAN (B)
  • AANGEPAST/ADAPTE - MIELE (D)
  • AANGEPAST/ADAPTE DÜRKOPP (D)
  • NIEUW/NOUVEAU MARS (D)
  • NIEUW/NOUVEAU AMATO & FMB (D)
  • NIEUW/NOUVEAU MERKUR (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - FRANCINE (Fr)
  • NIEUW/ NOUVEAU -- FRANCE SPORT (Fr)
  • NIEUW/NOUVEAU - FLORIN (Fr)
  • NIEUW/NOUVEAU - ESPADA (Fr)
  • NIEUW/ NOUVEAU - POULIDOR (F)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MERCIER (Fr)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - PANTHER (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - FELS (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - L. DEPAS (B)
  • Nieuw/ Nouveau NAPOLEON (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - TRAUSNITZ (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROTTAL (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - PRECIOSA (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - NÜRBURG (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - STYX (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - TRIUMPH (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - FEDIA (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - NATIONAL (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - EXCELSIOR (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - LINDLAU (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - FELDBERG (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - BAUER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - NSU (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - ADLER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - GÖRICKE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIXI (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - PONTIAC (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - JAGDRING (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - EDELWEISS ( EDELWEIß) (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MÖVE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - ALBRECHT DÜRER (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - JANUS (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - BLÜCHER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - VICTORIA-WERKE AG (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - SEIDEL & NAUMANN (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MONET & GOYON (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - FIVOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - GRIFFER (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - ST. ETIENNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - SOLIDOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROYAL STELLA (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - RÉGULUS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - POLVÊCHE LOUIS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - PIERRE CLOAREC (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEW EMPRESS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEMO (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - HELYETT (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - H. SALAMAGNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - GLADYS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIRNAY (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DÉLOS V. (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - CATTEEUW M. (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BERNARD (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BENGALIA (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARMOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTAL (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTA (F)
  • THE LONDON (B)
  • SPORT M (B)
  • R. DE RIJCK (B)
  • MAXWELL (B)
  • WINTI (B)
  • ARA (B)
  • RENOMA (B)
  • NEW EXTRA (B)
  • FREDDY (B)
  • NERVA (B)
  • RDC (B)
  • DELFA (B)
  • MYLORD (B)
  • A.D.S. (B)
  • J. VAN SANDE (B)
  • LION D' OR (B)
  • L. SERGANT (B)
  • DE VLAAMSCHE LEEUW (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • LION RAPIDE (B)
  • DE PAU - WAEGEMAN (B)
  • R. VERMEER (B)
  • DE PAU – ARBIJN (B)
  • POLE NORD (B)
  • M.D.W (B)
  • FR. ENGELS (B
  • H.V.d. PLAS (B)
  • STARKAD (B)
  • SPECIALE (B)
  • RONNY SPORT (B)
  • BOELAERT (B)
  • R. LIBRECHT (B)
  • STORMVOGEL (B)
  • OSWALD CONSERRIERE (B)
  • G. DE METSENAERE (B)
  • P.V.K. (B)
  • D.L (B)
  • A.R.A. (B)
  • ERIC (B)
  • A.V.W. (B)
  • ST. JOZEF (B)
  • SHRAPNELL – (B)
  • THOMPSON (B)
  • THE FLYER (B)
  • H. HUYBEK (B)
  • BAECK (B)
  • F. TRIEST (B)
  • CLAUWAERT (B)
  • MODESTE LALMANT (B)
  • ST. ANTOON (B)
  • TONY (B)
  • ROS BEIAARD (B)
  • DAVID SCHOTTE (B)
  • GROOTE LEEUW (B)
  • LA PERLE (B)
  • A. V. RAEMDONCK (B)
  • VERMEULEN (B)
  • REINAERT (B)
  • BOXEUR (B)
  • D.W.S. (B)
  • WAASCHE KROON (B)
  • W.R.C. (B)
  • MONDIAL (B)
  • ROYAL LM (B)
  • EXELSIOR (B)
  • AERENS R (B)
  • HILLAERT (B)
  • LA LOKEROISE (B)
  • NORMANDIE (B)
  • MAHIEU SPORTS (B)
  • BOL D’OR (B)
  • THE MODERN (B)
  • SOLIDA (B)
  • JONGE LEEUW (B)
  • LINDOR (B)
  • ANTILOPE (B)
  • GROENE LEEUW (B)
  • ALDEKA (B)
  • DE KIMPE (B)
  • VAN PRAET (B)
  • EDMOND DESMET (B)
  • M. DEWAELE (B)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Nieuw/Nouveau --- ANTIGOON (B)
  • Aangepast/ Adapté --- LEGIA (B)
  • Aangepast/Adapté -- L’AVENIR (B)
  • Nieuw/Nouveau -- VIARA (B)
  • Nieuw/Nouveau --- RUBIS (F)
  • Nieuw/Nouveau -- RÉAL- SPORT (F)
  • Nieuw/Nouveau -- PRESTIGE (F)
  • Nieuw/Nouveau -- PALM'S (F)
  • Nieuw/Nouveau -- LA PERLE (F)
  • Nieuw/Nouveau --- DIR.NA.DOR (F)
  • Nieuw/Nouveau -- CONFIANCE (F)
  • Nieuw/Nouveau - ARIZE (F)
  • Nieuw/Nouveau -- ALTIÈRE (F)
  • Nieuw/Nouveau -- HARRY (B)
  • Aangepast/Adapté -- ROYAL JENNY(B)
  • Nieuw/Nouveau - EAGLE (B)
  • Nieuw/Nouveau - THE BERCLEY (B)
  • Nieuw/Nouveau --- ARDOR (B)
  • Nieuw/Nouveau -- ANELY (B)
  • Nieuw/Nouveau - M. BUYSSE (B)
  • Nieuw/Nouveau --- KIRCHER LUDWIG (D)
  • Nieuw/Nouveau --- DEUTSCHER WANDERVOGEL (D)
  • Nieuw/Nouveau -- RENOMA (D)
  • Nieuw/Nouveau - SIMSON (D)
  • Nieuw/Nouveau - DAYTON (GB)
  • Nieuw/Nouveau - REX (Zweden)
  • Nieuw/Nouveau - MARATON (Zweden)
  • Nieuw/Nouveau NORDSTJERNAN (Zweden)
  • Aangepast/ Adapter NEDERLANDSE LEEUW (Nl)
  • Nieuw/Nouveau WINGS (Nl)
  • Nieuw/Nouveau SH (Nl)
  • AANGEPAST/ADAPTE - BISMARCK (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - WG (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - BADENIA (D)
  • NIEUW/NOUVEAU BERA (D)
  • NIEUW/NOUVEAU STOEWER (D)
  • AANGEPAST/ADAPTE BRENNABOR (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - WELTMEISTER (D)
  • NIEUW/NOUVEAU JAGDRAD (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - SPARTA (F)
  • NIEUW/NOUVEAU - TENOR (F)
  • NOUVEAU/NIEUW--WARRIOR (F)
  • NIEUW/NOUVEAU - REYNA (F)
  • NIEUW/NOUVEAU - LUCIFER (F)
  • NIEUW/NOUVEAU - KTEMA (F)
  • NIEUW/NOUVEAU - BRITT'ANY (F)
  • NIEUW/NOUVEAU GITANE (F)
  • AANGEPAST/ADAPTE FLANDRIA (B)
  • NIEUW/ NOUVEAU YWES (B)
  • NIEUW/NOUVEAU B.H.R. (B)
  • NIEUW/NOUVEAU W. DE BLENDE (B)
  • AANGEPAST/ ADAPTE LA COURONNE ACC (B)
  • NIEUW/NOUVEAU RENAISSANCE (B)
  • NIEUW/ NOUVEAU KAM. BUERMS (B)
  • NIEUW/NOUVEAU DENISIA (B)
  • NIEUW/NOUVEAU AXMAN (B)
  • AANGEPAST/ADAPTE - MIELE (D)
  • AANGEPAST/ADAPTE DÜRKOPP (D)
  • NIEUW/NOUVEAU MARS (D)
  • NIEUW/NOUVEAU AMATO & FMB (D)
  • NIEUW/NOUVEAU MERKUR (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - FRANCINE (Fr)
  • NIEUW/ NOUVEAU -- FRANCE SPORT (Fr)
  • NIEUW/NOUVEAU - FLORIN (Fr)
  • NIEUW/NOUVEAU - ESPADA (Fr)
  • NIEUW/ NOUVEAU - POULIDOR (F)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MERCIER (Fr)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - PANTHER (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - FELS (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - L. DEPAS (B)
  • Nieuw/ Nouveau NAPOLEON (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - TRAUSNITZ (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROTTAL (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - PRECIOSA (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - NÜRBURG (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - STYX (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - TRIUMPH (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - FEDIA (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - NATIONAL (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - EXCELSIOR (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - LINDLAU (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - FELDBERG (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - BAUER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - NSU (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - ADLER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - GÖRICKE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIXI (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - PONTIAC (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - JAGDRING (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - EDELWEISS ( EDELWEIß) (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MÖVE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - ALBRECHT DÜRER (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - JANUS (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - BLÜCHER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - VICTORIA-WERKE AG (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - SEIDEL & NAUMANN (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MONET & GOYON (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - FIVOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - GRIFFER (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - ST. ETIENNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - SOLIDOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROYAL STELLA (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - RÉGULUS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - POLVÊCHE LOUIS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - PIERRE CLOAREC (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEW EMPRESS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEMO (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - HELYETT (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - H. SALAMAGNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - GLADYS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIRNAY (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DÉLOS V. (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - CATTEEUW M. (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BERNARD (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BENGALIA (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARMOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTAL (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTA (F)
  • THE LONDON (B)
  • SPORT M (B)
  • R. DE RIJCK (B)
  • MAXWELL (B)
  • WINTI (B)
  • ARA (B)
  • RENOMA (B)
  • NEW EXTRA (B)
  • FREDDY (B)
  • NERVA (B)
  • RDC (B)
  • DELFA (B)
  • MYLORD (B)
  • A.D.S. (B)
  • J. VAN SANDE (B)
  • LION D' OR (B)
  • L. SERGANT (B)
  • DE VLAAMSCHE LEEUW (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • LION RAPIDE (B)
  • DE PAU - WAEGEMAN (B)
  • R. VERMEER (B)
  • DE PAU – ARBIJN (B)
  • POLE NORD (B)
  • M.D.W (B)
  • FR. ENGELS (B
  • H.V.d. PLAS (B)
  • STARKAD (B)
  • SPECIALE (B)
  • RONNY SPORT (B)
  • BOELAERT (B)
  • R. LIBRECHT (B)
  • STORMVOGEL (B)
  • OSWALD CONSERRIERE (B)
  • G. DE METSENAERE (B)
  • P.V.K. (B)
  • D.L (B)
  • A.R.A. (B)
  • ERIC (B)
  • A.V.W. (B)
  • ST. JOZEF (B)
  • SHRAPNELL – (B)
  • THOMPSON (B)
  • THE FLYER (B)
  • H. HUYBEK (B)
  • BAECK (B)
  • F. TRIEST (B)
  • CLAUWAERT (B)
  • MODESTE LALMANT (B)
  • ST. ANTOON (B)
  • TONY (B)
  • ROS BEIAARD (B)
  • DAVID SCHOTTE (B)
  • GROOTE LEEUW (B)
  • LA PERLE (B)
  • A. V. RAEMDONCK (B)
  • VERMEULEN (B)
  • REINAERT (B)
  • BOXEUR (B)
  • D.W.S. (B)
  • WAASCHE KROON (B)
  • W.R.C. (B)
  • MONDIAL (B)
  • ROYAL LM (B)
  • EXELSIOR (B)
  • AERENS R (B)
  • HILLAERT (B)
  • LA LOKEROISE (B)
  • NORMANDIE (B)
  • MAHIEU SPORTS (B)
  • BOL D’OR (B)
  • THE MODERN (B)
  • SOLIDA (B)
  • JONGE LEEUW (B)
  • LINDOR (B)
  • ANTILOPE (B)
  • GROENE LEEUW (B)
  • ALDEKA (B)
  • DE KIMPE (B)
  • VAN PRAET (B)
  • EDMOND DESMET (B)
  • M. DEWAELE (B)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    09-10-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast/ Adapté --- LEGIA (B)

    LEGIA (B)

    Legia Cycles et Automobiles  — merk van het bedrijf Deprez-Joassart --- Herstal ---België (1900)

    Usines Deprez-Joassart was een Belgisch bedrijf gevestigd in Herstal. Ze maakten oorspronkelijk fietsen, onder de merknaam Legia (of Légia). Het bedrijf had ongeveer 150 werknemers in de jaren 1890.

    De fietsen leken van goede kwaliteit: er zijn verslagen (advertenties) dat Legia-fietsen raceresultaten behaalden op de velodroom in Luik.  In advertenties werd Legia soms geprezen (“de eerste prijs had gewonnen … beter dan vreemde machines”) wat aangeeft dat het merk een zekere reputatie had.

    Deprez-Joassart probeerde ook aan te sluiten op de opkomende automobiel- en motorrijwereld. De productie van gemotoriseerde voertuigen was vrij kort van duur. Volgens sommige bronnen begon men rond 1899-1900 met deze voertuigen, maar gauw daarna werd dat deel van de activiteiten weer stopgezet.

    Deprez-Joassart was ook bekend als wapenconstructeur, op z’n minst Jean-Mathieu Deprez-Joassart. Hij had patenten inzake vuurwapens, was actief als ijzergieter, etc.

    Het is niet duidelijk wanneer exact het bedrijf is opgehouden te bestaan of wanneer de merkactiviteiten zijn gestaakt.

















    09-10-2025, 14:39 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    08-10-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast/Adapté -- L’AVENIR (B)

    L’AVENIR (B)

    L’Avenir ----- Mariën --- Koningshooikt  (Lier) ------ België

    L’Avenir, de oudste fietsfabrikant in België werd opgericht in 1898. Het verhaal van L’Avenir begon dus  in 1898, toen Frans Mariën een rijwielhandel opstartte bij zijn herberg in Koningshooikt bij Lier,  dat was op het ogenblik dat de velo volop aan het doorbreken was in het straatbeeld. In 1912 breidde hij de zaak uit met een groothandel in fietsonderdelen en deponeerde hij de profetische naam ‘L’Avenir’ als handelsnaam.

    In 1929 kreeg L’Avenir de toelating voor de vestiging van een groot werkhuis voor het vlakken en vernikkelen van metalen onderdelen, dat was een onmisbare expansie om de handel van afgewerkte fietskaders op grotere schaal te waarborgen.

    Vanaf 1951 introduceerde L’Avenir een gamma van een tiental modellen van motorettes. De bromfietsen werden erg populair voor het  woon- en werkverkeer, vooral voor mensen die geen auto hadden.

    HUGO MARIËN & STEFAN MARIËN

    In 1968 startte zoon Hugo Mariën met de rationalisatie van het productieproces en de dislocatie en centralisatie van alle productiefacetten op de nieuwe site aan de zuidrand van de stad. Daar is L’Avenir nu nog steeds gesetteld, dit onder de bestiering van de vierde generatie, Stefan Mariën. Met Stefan aan het roer is L’Avenir nu één van de oudste familiebedrijven van België.In 1999 bracht L’Avenir de ‘Prescoot’ op de markt, de eerste elektrische fiets in de L’Avenir collectie. Vanaf 2010 kwam de verkoop van elektrische fietsen in een stroomversnelling en werd de e-bike de sterkhouder van de hele sector, zoals de bromfiets dat was in de jaren vijftig. Een constante in de geschiedenis van L’Avenir is de trouw aan de vakhandel. Dat is geen willekeurige keuze: L’Avenir is een klein familiebedrijf en gelooft dat een deskundig onderhouden fiets bijdraagt aan een prettige, veilige fietservaring. Daarom verkopen  ze hun producten alleen via de vakhandel.  Ze richten zich nu op elektrische fietsen voor stads- en voorstedelijk gebruik, en werken samen met Shimano voor hun motorsystemen.

    https://dcisite.be/nl/dci-news/BelgianBikes

    https://www.lavenir.be/geschiedenis











    08-10-2025, 14:31 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw/Nouveau -- VIARA (B)

    VIARA (B)

    VIARA ------- G.V.  ----------------Zomergem----------België







    08-10-2025, 14:26 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw/Nouveau --- RUBIS (F)

    RUBIS (F)

    Rubis cycles  -------------- Paris/Parijs ------------ France/Frankrijk 

    De Etablissementen  Préfer, gevestigd aan de rue de Myrha 8 in Parijs, registreerde en richtte op 23 juli 1934 het bedrijf "RUBIS" op (handelsartikelen betreffende fietsen, motorfietsen, accessoires voor fietsen, motorfietsen en auto's, banden).







    08-10-2025, 14:24 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw/Nouveau -- RÉAL- SPORT (F)

    RÉAL- SPORT (F)

    Réal- Sport  (...1939...) cycles--- Henri Templier ----  26 Avenue Jean Jaurès... ? ----- France/Frankrijk







    08-10-2025, 14:23 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw/Nouveau -- PRESTIGE (F)

    PRESTIGE (F)

    Prestige cycles  --------- Nantes - Loire Atlantique ---------- France/Frankrijk

     







    08-10-2025, 14:21 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw/Nouveau -- PALM'S (F)

    PALM'S (F)

    Palm’s  cycles ----- Vermoedelijk uit Frankrijk







    08-10-2025, 14:19 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw/Nouveau -- LA PERLE (F)

    LA PERLE (F)

    La Perle cycles -----33 rue du Pont de Creteil  ------- Saint Maur – Seine ----- France/Frankrijk

    Het fietsenbedrijf La Perle (De Parel) was gevestigd in Saint-Maur, Seine-Maritime, Frankrijk. La Perle Cycles, opgericht rond 1930, was gevestigd in St Maur des Fossés 94 en op 33 Boulevard du Pont de Créteil.

    Verschillende bronnen op internet melden dat het bedrijf in 1955 failliet ging, maar De Cycling Archives ( http://www.cyclingarchives.com/ ) vermelden dat wielerteams tot 1957 La Perle-fietsen gebruikten.

    Afgaande op het gebrek aan informatie en het lage aantal La Perle-fietsen dat te koop werd aangeboden, lijkt het een klein bedrijf te zijn geweest. Je vraagt ​​je af hoe ze zich een wielerteam konden veroorloven. Misschien lukte dat niet, en dat zou de reden kunnen zijn waarom ze failliet gingen.

    De eerste sporen van dit merk in wielerwedstrijden werden aangetroffen in 1935. De renners droegen een rode trui met een witte streep.

    Na de Tweede Wereldoorlog werd de voormalige wielrenner Francis Pélissier, bijgenaamd "Le Grand", directeur van La Perle cycles. Vervolgens leidde hij prestigieuze renners als Edouard Fachleitner, André Darrigade, Hugo Koblet, Ferdinand Kübler, Jacques Dupont, ...

    De befaamdste overwinning voor La Perle was de Tour de France-overwinning van Hugo Koblet in 1951, wat hen waarschijnlijk nog wel even op de been heeft gehouden.

    De jaren vijftig waren een moeilijke tijd voor de Franse fietsenindustrie, die veel klanten verloor aan bromfietsen en scooters. Begin de jaren vijftig maakte de algemene daling van de fietsverkoop het voor bedrijven zoals La Perle zeer moeilijk om een ​​wielerploeg in stand te houden. De komst van commerciële bedrijven, naast wielerbedrijven, in de wielerwereld hielp renners dan ook om van de werkloosheid af te komen.

     Francis Pélissier en La Perle beleefden een fantastisch jaar in 1953, dat door de komst van een jonge, 19-jarige renner , Jacques Anquetil, die de Grand Prix des Nations won. Jacques Anquetil koerste succesvol voor La Perle in de seizoenen 1954 en 1955 en behaalde enkele belangrijke overwinningen. In 1956 verhuisde hij naar Helyett.  Franse wielerteams konden het zich doorgaans niet veroorloven om hun renners naar Italiaanse wedstrijden te sturen, maar een concessie van de Franse wielerbond stond toe dat Franse renners een contract met Italiaanse teams kregen om in Italië te racen. Jacques Anquetil reed dus voor La Perle, behalve in Italië, waar hij een contract had met Bianchi.













    08-10-2025, 14:18 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw/Nouveau --- DIR.NA.DOR (F)

    DIR.NA.DOR (F)

    DIR.NA.DOR - cycles fabrication française ----------- France/Frankrijk







    08-10-2025, 14:15 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw/Nouveau -- CONFIANCE (F)

    CONFIANCE (F)

    Confiance  cycles,  48 rue de la République – B-merk van de cycles Guiller ----- Fontenay le Comte – Vendée -------- Frankrijk.

    Confiance  cycles,  48 rue de la République - sous marque des cycles Guiller à Fontenay le Comte – Vendée------------- France.

     







    08-10-2025, 14:13 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw/Nouveau - ARIZE (F)

    ARIZE (F)

    Arize cycles  -----Jeulin  -----------Orléans – Loiret ---- France/Frankrijk







    08-10-2025, 14:12 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw/Nouveau -- ALTIÈRE (F)

    ALTIÈRE (F)

    Altière  cycles –--------- France/Frankrijk







    08-10-2025, 14:10 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw/Nouveau -- HARRY (B)

    HARRY (B)

    Harry Sport – cycles -------------------------- België







    08-10-2025, 14:08 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast/Adapté -- ROYAL JENNY(B)

    ROYAL JENNY(B)

    Cycles ROYAL JENNY ----------Vandeputte/Pieters----------- Gent/Gand ------ België











    08-10-2025, 14:04 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw/Nouveau - EAGLE (B)

    EAGLE (B)

    THE EAGLE ----------  De Coster et Co.  --- Gand /Gent ---- België

    The Eagle / AGLE (THE) De Coster et Co. uit Gent – niets bevestigt details zoals oprichtingsdatum, productielocatie, modellen of bedrijfsvoering. Wel zijn er een paar aanwijzingen en bronnen die licht werpen op wat wél bekend is.

    Wat wél bekend is:

    Vermelding E.D.C / De Coster in lijsten van Belgische fietsmerken:

    De afkorting E.D.C (E-De Coster / E. De Coster) komt voor in lijsten van Belgische fietsfabrikanten, vaak verlengd met “De Coster, B. Gand” of soortgelijke aanduidingen. Dit betekent dat De Coster (mogelijk een bedrijf/fabrikant) in Gent bij meerdere merknamen betrokken was.

    Geen eenduidig jaartal of periode van activiteit (maar de samenstelling van de lijsten suggereert midden 20e eeuw — ca. 1930–1960 is plausibel).

    Waarschijnlijk was ‘The Eagle’  of Eagle (ook gespeld als AGLE (THE) in sommige lijsten) wél een merknaam die aan De Coster & Co (Gent) verbonden werd — maar het lijkt om een relatief klein/regionaal merk te gaan, of een merknaam die door De Coster werd gedistribueerd/gelicenseerd en niet als zelfstandige fabriekmatig-gedocumenteerd merk overleefde.







    08-10-2025, 13:59 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw/Nouveau - THE BERCLEY (B)

    THE BERCLEY (B)

    THE BERCLEY   - CYCLE & MOTOR WORKS --- Brussel ------ België

    De Société des Motocycles Bercley was een Belgische fabrikant gevestigd in Brussel.

    Ze maakten oorspronkelijk fietsen (“cycles”), en later ook motorfietsen (“motocycles”) en korte tijd auto’s. De producent was actief circa 1904 tot 1909 in de motorfietsen. Rond 1905 ontwierp de technicus Gustave Kindermann een motorfiets die tot ongeveer 1909 in productie bleef.

    De Bercley-modellen waren in hun tijd technisch vrij vooruitstrevend voor België, mede door het gebruik van relatief zware motorblokken, bicylindermotoren, en veelzijdige constructies.

    Hoewel het bedrijf slechts een korte productietijd had voor motorfietsen, wordt het wel erkend in bronnen over Belgische automobiel- en motorfietshistorie.







    08-10-2025, 13:56 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    06-10-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw/Nouveau --- ARDOR (B)

    ARDOR (B)

    ARDOR ----------Van Caeneghem A ----------Eine ------ België







    06-10-2025, 17:43 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw/Nouveau -- ANELY (B)






    06-10-2025, 17:42 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw/Nouveau - M. BUYSSE (B)

    M. BUYSSE (B)

    Marcel Buysse (geboren “Buyze”) ( Wontergem , 11 november 1889 - Gent, 3 oktober 1939) was een Belgisch wielrenner.

    Hij werd professioneel wielrenner in 1909.

    Nadat hij als vierde was geëindigd in de Tour de France van 1912 , leidde Buysse twee dagen het algemeen klassement totdat een gebroken stuur hem duur kwam te staan. Ondanks het winnen van zes etappes in de Tour de France van 1913 , kon hij slechts als derde eindigen, 3 uur, 30 minuten en 55 seconden achter Philippe Thys .

    In 1914 won hij de Ronde van Vlaanderen

    Hij werd derde in de Giro d'Italia van 1919. Hij behaalde daarnaast ook andere overwinningen en podiumplekken in klassiekers en pistemeetings.

    Marcel was de broer van Jules Buysse en Tour de France-winnaar Lucien Buysse , en de vader van wielrenners Norbert Buysse en Albert Buysse. Marcel Buysse stond bekend als een flamboyante en temperamentvolle renner, met een groot talent én een levensgenieter. Er zijn verhalen dat hij, ondanks zijn talent, soms niet alles uit zichzelf haalde omdat hij meer van het leven wilde genieten dan van discipline alleen.

    Naamsverandering:

    De naamsverandering van Buyze naar Buysse bij Marcel (en zijn broers) lijkt geen formele wetswijziging geweest te zijn, maar meer een linguïstisch / cultureel proces, gedreven door hoe de naam in de pers en publiek gebruikt werd.

    Hier zijn de details die ik vond:

    -De familie achternaam was oorspronkelijk Buyze.

    -In veel geschreven bronnen (kranten, wielerjournalistiek) werd de naam Buysse gebruikt.

    -De broers zelf namen later de vorm Buysse aan als een soort ‘artiestennaam’ of publieke naam.

    Schriftelijke verankering / persgebruik

    Omdat schrijvers, kranten en journalisten consistent “Buysse” schreven, raakte die versie steeds bekender. De geschreven pers heeft zo de naam “Buysse” populair gemaakt.

    Gemak / uitspraak / herkenbaarheid: Soms veranderen namen omdat een bepaalde spelling makkelijker uit te spreken is, beter past in de taalgewoonte, of meer effectief klinkt in de media. De spelling “Buysse” lijkt visueel en fonetisch iets meer ‘klassiek / Vlaams’ of op z’n minst iets dat beter past bij hoe mensen de naam horen & spellen. Er staat in bronnen dat de broers de verkeerde ( “gewijzigde”) naam later als hun naam namen. Als je als renner bekend wilt worden, is het handig dat je naam blijft hangen. Een naam zoals “Buysse” werd kennelijk meer gebruikt, geregistreerd, geëerd, etc., waardoor het vanzelf de gangbare vorm werd

    Er is dus geen aanwijzing dat er een officiële naamsverandering per wet gebeurde; meer dat “Buysse” de naam werd die Marcel en zijn broers (bewust of door de omstandigheden) gingen gebruiken in het publieke domein, mede door persgebruik en de eigen acceptatie van die versie als een soort van artiestennaam. De omslag moet geleidelijk hebben plaatsgevonden in de jaren 1910–1920, toen Marcel  en zijn broers actief waren in het wielrennen en krantenverslaggeving toenemend was.

     

    Wielerploeg M. Buysse: Er was een wielerploeg “M. Buysse – Colonial” actief in de jaren 1922–1933.?

    https://geschiedenisvanaalter.blogspot.com/2016/03/marcel-buysse-en-de-legende-van-de.html

    https://renners-in-de-grote-oorlog.fandom.com/nl/wiki/Marcel_Buysse







    06-10-2025, 17:39 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw/Nouveau --- KIRCHER LUDWIG (D)

    KIRCHER LUDWIG (D)

    KIRCHER LUDWIG  ----- FULDA ------ Duitsland

    1906,1928: Eugen en Otto Kircher-Makorn; handel  ---- geregistreerd 1860.

    1938,1960: Otto M. Kircher-Ludwig, handel.

    Bron: Frank Papperitz

     

    Fulda is een stad in de Duitse deelstaat Hessen.

     







    06-10-2025, 17:34 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe
    Ik ben een man en woon in Preshoekstraat 145 - 8510 Marke - België (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 65 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatjes (balhoofdplaatjes) .
    Blog als favoriet !
    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • JAPANESE FIETSEN
  • Belgische militaire fietsen
  • Museum station Kropswolde | G.R.M. Groninger Rijwielen Museum.
  • Franse fietsmerken uit Lyon
  • Fietsfabriekanten uit Nürnberg - Duitsland
    Mijn favorieten
  • FIETSMERKEN UIT DRESDEN - DUITSLAND
  • Een interessant adres?
    Archief per maand
  • 10-2025
  • 09-2025
  • 08-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
    Foto
    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
  • julia fiets mechelen (Robbe Baert)
        op JULIA (B)
  • Goeden avond (Dirk)
        op HET VERHAAL VAN DE BALHOODPLAATJES.
  • lijst met mogelijke kleuren (johan arijs)
        op JOHNY SPORT (B)
  • julia fiets mechelen (Robbe Baert)
        op JULIA (B)
  • Armstrong (Ronald )
        op ARMSTRONG (GB)
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    zorroke
    blog.seniorennet.be/zorroke
    Zoeken met Google


    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    senga7
    blog.seniorennet.be/senga7
    Archief
  • Alle berichten
    Zoeken in blog

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    dierenopvoedster
    blog.seniorennet.be/diereno
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    staf007
    blog.seniorennet.be/staf007
    Zoeken in blog

    Een interessant adres?
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    bojako
    blog.seniorennet.be/bojako
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    join_me
    blog.seniorennet.be/join_me
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    surfmary
    blog.seniorennet.be/surfmar
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    creativiteit_annoo2006
    blog.seniorennet.be/creativ

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!