Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • NIEUW/NOUVEAU MARS (D)
  • NIEUW/NOUVEAU AMATO & FMB (D)
  • NIEUW/NOUVEAU MERKUR (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - FRANCINE (Fr)
  • NIEUW/ NOUVEAU -- FRANCE SPORT (Fr)
  • NIEUW/NOUVEAU - FLORIN (Fr)
  • NIEUW/NOUVEAU - ESPADA (Fr)
  • NIEUW/ NOUVEAU - POULIDOR (F)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MERCIER (Fr)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - PANTHER (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - FELS (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - L. DEPAS (B)
  • Nieuw/ Nouveau NAPOLEON (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - TRAUSNITZ (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROTTAL (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - PRECIOSA (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - NÜRBURG (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - STYX (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - TRIUMPH (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - FEDIA (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - NATIONAL (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - EXCELSIOR (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - LINDLAU (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - FELDBERG (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - BAUER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - NSU (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - ADLER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - GÖRICKE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIXI (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - PONTIAC (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - JAGDRING (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - EDELWEISS ( EDELWEIß) (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MÖVE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - ALBRECHT DÜRER (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - JANUS (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - BLÜCHER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - VICTORIA-WERKE AG (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - SEIDEL & NAUMANN (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MONET & GOYON (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - FIVOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - GRIFFER (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - ST. ETIENNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - SOLIDOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROYAL STELLA (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - RÉGULUS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - POLVÊCHE LOUIS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - PIERRE CLOAREC (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEW EMPRESS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEMO (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - HELYETT (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - H. SALAMAGNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - GLADYS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIRNAY (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DÉLOS V. (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - CATTEEUW M. (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BERNARD (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BENGALIA (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARMOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTAL (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTA (F)
  • THE LONDON (B)
  • SPORT M (B)
  • R. DE RIJCK (B)
  • MAXWELL (B)
  • WINTI (B)
  • ARA (B)
  • RENOMA (B)
  • NEW EXTRA (B)
  • FREDDY (B)
  • NERVA (B)
  • RDC (B)
  • DELFA (B)
  • MYLORD (B)
  • A.D.S. (B)
  • J. VAN SANDE (B)
  • LION D' OR (B)
  • L. SERGANT (B)
  • DE VLAAMSCHE LEEUW (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • LION RAPIDE (B)
  • DE PAU - WAEGEMAN (B)
  • R. VERMEER (B)
  • DE PAU – ARBIJN (B)
  • POLE NORD (B)
  • M.D.W (B)
  • FR. ENGELS (B
  • H.V.d. PLAS (B)
  • STARKAD (B)
  • SPECIALE (B)
  • RONNY SPORT (B)
  • BOELAERT (B)
  • R. LIBRECHT (B)
  • STORMVOGEL (B)
  • OSWALD CONSERRIERE (B)
  • G. DE METSENAERE (B)
  • P.V.K. (B)
  • D.L (B)
  • A.R.A. (B)
  • ERIC (B)
  • A.V.W. (B)
  • ST. JOZEF (B)
  • SHRAPNELL – (B)
  • THOMPSON (B)
  • THE FLYER (B)
  • H. HUYBEK (B)
  • BAECK (B)
  • F. TRIEST (B)
  • CLAUWAERT (B)
  • MODESTE LALMANT (B)
  • ST. ANTOON (B)
  • TONY (B)
  • ROS BEIAARD (B)
  • DAVID SCHOTTE (B)
  • GROOTE LEEUW (B)
  • LA PERLE (B)
  • A. V. RAEMDONCK (B)
  • VERMEULEN (B)
  • REINAERT (B)
  • BOXEUR (B)
  • D.W.S. (B)
  • WAASCHE KROON (B)
  • W.R.C. (B)
  • MONDIAL (B)
  • ROYAL LM (B)
  • EXELSIOR (B)
  • AERENS R (B)
  • HILLAERT (B)
  • LA LOKEROISE (B)
  • NORMANDIE (B)
  • MAHIEU SPORTS (B)
  • BOL D’OR (B)
  • THE MODERN (B)
  • SOLIDA (B)
  • JONGE LEEUW (B)
  • LINDOR (B)
  • ANTILOPE (B)
  • GROENE LEEUW (B)
  • ALDEKA (B)
  • DE KIMPE (B)
  • VAN PRAET (B)
  • EDMOND DESMET (B)
  • M. DEWAELE (B)
  • SALOME (B)
  • ALFA (B)
  • TIGRE(B)
  • POLA (B)
  • RIA (B)
  • MOERMAN (B)
  • MOERMAN (B)
  • DEPONDT (B)
  • Fr. HEBBELINCK (B)
  • SALDOS (B)
  • E.D.C. (B)
  • LA SPORTIVE (B)
  • DOSSCHE (B)
  • VEMA (B)
  • BUYSSE (B)
  • NORA (B)
  • VEDETTE (B)
  • GENT – GAND (B)
  • ARGA (B)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • SPLENDIDE (B)
  • PLUME VAINQUEUR (B)
  • G. D’HAESE (B)
  • ROYAL JENNY(B)
  • CYCLES BUFFALO GAND (B)
  • SILVA (B)
  • PARIS SPORT (B)
  • PIRVA (B)
  • TOURNEBRIDE (B)
  • ROYAL SUD (B)
  • JOS GRAULS (B)
  • HASTOS (B)
  • NEVEN (B)
  • ROYALTY (B)
  • FR. VANBERGEN (B)
  • ROYAL NORD (B)
  • NASSEN (B)
  • THIJS (B)
  • BRENTO (?)
  • O.K.G.L. (?)
  • THE KING (?)
  • ESA (?)
  • MARTINO (?)
  • JOY (?)
  • CAPO (?)
  • SELECT Mfge (?)
  • ?
  • CITY (?)
  • THEMIS (?)
  • SPERANZA (?)
  • VOLANT(?)
  • VICAR (?)
  • LASTING (?)
  • GOLDEN EAGLE (?)
  • EUROVELO (?)
  • ALVEHO (?)
  • ALPA (?)
  • BALANCE (?)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • NIEUW/NOUVEAU MARS (D)
  • NIEUW/NOUVEAU AMATO & FMB (D)
  • NIEUW/NOUVEAU MERKUR (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - FRANCINE (Fr)
  • NIEUW/ NOUVEAU -- FRANCE SPORT (Fr)
  • NIEUW/NOUVEAU - FLORIN (Fr)
  • NIEUW/NOUVEAU - ESPADA (Fr)
  • NIEUW/ NOUVEAU - POULIDOR (F)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MERCIER (Fr)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - PANTHER (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - FELS (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - L. DEPAS (B)
  • Nieuw/ Nouveau NAPOLEON (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - TRAUSNITZ (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROTTAL (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - PRECIOSA (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - NÜRBURG (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - STYX (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - TRIUMPH (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - FEDIA (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - NATIONAL (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - EXCELSIOR (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - LINDLAU (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - FELDBERG (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - BAUER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - NSU (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - ADLER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - GÖRICKE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIXI (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - PONTIAC (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - JAGDRING (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - EDELWEISS ( EDELWEIß) (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MÖVE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - ALBRECHT DÜRER (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - JANUS (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - BLÜCHER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - VICTORIA-WERKE AG (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - SEIDEL & NAUMANN (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MONET & GOYON (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - FIVOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - GRIFFER (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - ST. ETIENNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - SOLIDOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROYAL STELLA (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - RÉGULUS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - POLVÊCHE LOUIS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - PIERRE CLOAREC (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEW EMPRESS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEMO (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - HELYETT (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - H. SALAMAGNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - GLADYS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIRNAY (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DÉLOS V. (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - CATTEEUW M. (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BERNARD (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BENGALIA (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARMOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTAL (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTA (F)
  • THE LONDON (B)
  • SPORT M (B)
  • R. DE RIJCK (B)
  • MAXWELL (B)
  • WINTI (B)
  • ARA (B)
  • RENOMA (B)
  • NEW EXTRA (B)
  • FREDDY (B)
  • NERVA (B)
  • RDC (B)
  • DELFA (B)
  • MYLORD (B)
  • A.D.S. (B)
  • J. VAN SANDE (B)
  • LION D' OR (B)
  • L. SERGANT (B)
  • DE VLAAMSCHE LEEUW (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • LION RAPIDE (B)
  • DE PAU - WAEGEMAN (B)
  • R. VERMEER (B)
  • DE PAU – ARBIJN (B)
  • POLE NORD (B)
  • M.D.W (B)
  • FR. ENGELS (B
  • H.V.d. PLAS (B)
  • STARKAD (B)
  • SPECIALE (B)
  • RONNY SPORT (B)
  • BOELAERT (B)
  • R. LIBRECHT (B)
  • STORMVOGEL (B)
  • OSWALD CONSERRIERE (B)
  • G. DE METSENAERE (B)
  • P.V.K. (B)
  • D.L (B)
  • A.R.A. (B)
  • ERIC (B)
  • A.V.W. (B)
  • ST. JOZEF (B)
  • SHRAPNELL – (B)
  • THOMPSON (B)
  • THE FLYER (B)
  • H. HUYBEK (B)
  • BAECK (B)
  • F. TRIEST (B)
  • CLAUWAERT (B)
  • MODESTE LALMANT (B)
  • ST. ANTOON (B)
  • TONY (B)
  • ROS BEIAARD (B)
  • DAVID SCHOTTE (B)
  • GROOTE LEEUW (B)
  • LA PERLE (B)
  • A. V. RAEMDONCK (B)
  • VERMEULEN (B)
  • REINAERT (B)
  • BOXEUR (B)
  • D.W.S. (B)
  • WAASCHE KROON (B)
  • W.R.C. (B)
  • MONDIAL (B)
  • ROYAL LM (B)
  • EXELSIOR (B)
  • AERENS R (B)
  • HILLAERT (B)
  • LA LOKEROISE (B)
  • NORMANDIE (B)
  • MAHIEU SPORTS (B)
  • BOL D’OR (B)
  • THE MODERN (B)
  • SOLIDA (B)
  • JONGE LEEUW (B)
  • LINDOR (B)
  • ANTILOPE (B)
  • GROENE LEEUW (B)
  • ALDEKA (B)
  • DE KIMPE (B)
  • VAN PRAET (B)
  • EDMOND DESMET (B)
  • M. DEWAELE (B)
  • SALOME (B)
  • ALFA (B)
  • TIGRE(B)
  • POLA (B)
  • RIA (B)
  • MOERMAN (B)
  • MOERMAN (B)
  • DEPONDT (B)
  • Fr. HEBBELINCK (B)
  • SALDOS (B)
  • E.D.C. (B)
  • LA SPORTIVE (B)
  • DOSSCHE (B)
  • VEMA (B)
  • BUYSSE (B)
  • NORA (B)
  • VEDETTE (B)
  • GENT – GAND (B)
  • ARGA (B)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • SPLENDIDE (B)
  • PLUME VAINQUEUR (B)
  • G. D’HAESE (B)
  • ROYAL JENNY(B)
  • CYCLES BUFFALO GAND (B)
  • SILVA (B)
  • PARIS SPORT (B)
  • PIRVA (B)
  • TOURNEBRIDE (B)
  • ROYAL SUD (B)
  • JOS GRAULS (B)
  • HASTOS (B)
  • NEVEN (B)
  • ROYALTY (B)
  • FR. VANBERGEN (B)
  • ROYAL NORD (B)
  • NASSEN (B)
  • THIJS (B)
  • BRENTO (?)
  • O.K.G.L. (?)
  • THE KING (?)
  • ESA (?)
  • MARTINO (?)
  • JOY (?)
  • CAPO (?)
  • SELECT Mfge (?)
  • ?
  • CITY (?)
  • THEMIS (?)
  • SPERANZA (?)
  • VOLANT(?)
  • VICAR (?)
  • LASTING (?)
  • GOLDEN EAGLE (?)
  • EUROVELO (?)
  • ALVEHO (?)
  • ALPA (?)
  • BALANCE (?)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    15-01-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JUWEL (D)

    JUWEL (D)

    JUWEL – Bielefeld

    Ca. 1924 Gebr. Hagemeier, Juwel-Fahrradfabrik (fabriek sinds minstens 1908)

    1928 Albrecht Hagemeier, Juwel-Fahrradfabrik

    1953  uitgedoofd, in 1953 naar Wittekind, in 1953 ook naar Falter, Britannia, Fahr-Wol en Phoebus.

    Bron: Frank Papperitz







    15-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DURKOPP (D)

    DÜRKOPP  (D)

    DÜRKOPP -----Bielefeld – Duitsland

    Het bedrijf is vernoemd naar een van de oprichters, Nikolaus Dürkopp , en het naaimachinemerk Adler, dat aanvankelijk werd gerund door Koch & Co. en vanaf 1920 door Kochs Adler Nähmaschinen Werke AG . Dürkopp Adler AG ontstond uit de fusie van de bedrijven in Bielefeld. Het merk Adler is ook bekend van de Frankfurter Adlerwerke , een fabrikant van voertuigen en kantoormachines, wat af en toe tot verwarring leidt.

    Dürkopp had zijn eerste naaimachine al in 1861 ontworpen en op 22 oktober 1867 richtte hij samen met Schmidt zijn eigen bedrijf op onder de naam Dürkopp & Schmidt. De eerste bedrijfslocatie was een loods aan de Alter Markt 5 in Bielefeld. In 1868 verhuisde het bedrijf naar een pand aan de Alter Markt 3 b. Nadat Schmidt het bedrijf in 1876 verliet, werd het bedrijf gewijzigd in Dürkopp & Co.

    In de jaren tachtig van de negentiende eeuw waren er economische moeilijkheden en Nikolaus Dürkopp zocht naar nieuwe afzetmarkten. Dürkopp was een van de eerste Duitse bedrijven die begon met de massaproductie van fietsen. Dit voorbeeld werd al snel gevolgd door Koch & Co. en anderen. In Bielefeld ontwikkelde zich een nieuwe, succesvolle economische sector. In 1889 werd het bedrijf omgezet in “Bielefelder Maschinenfabrik AG, voorheen Dürkopp & Co.” en genoteerd met een aandelenkapitaal van 2.250.000  goudmarken . In 1892 had Dürkopp 1.665 mensen in dienst. In 1894 begon de productie van motorvoertuigen. Vanaf 1895  had Dürkopp aandelen in de Stiermarkse fietsenfabriek van Johann Puch en Co in Graz , Oostenrijk . In mei 1896 was er een staking in de fabriek  van Bielefeld. In 1908 werd de Stiermarken-Werke volledig overgenomen en omgedoopt en voortgezet Styira-Dürkopp-Werke A.-G. In 1897  hadden ze  al ruzie gehad met de oprichter, Johann Puch , waarop hij de Puch-Werke oprichtte.

    Eerste Wereldoorlog

    Tot de Eerste Wereldoorlog werd in Bielefeld de productie van bedrijfsvoertuigen uitgebreid, later werd er overgeschakeld op voertuigen die belangrijk waren voor de oorlogsinspanning en ander oorlogsmaterieel. In 1906 had Dürkopp zijn eerste vrachtwagen met cardanaandrijving geïntroduceerd en Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden er vrachtwagens met een laadvermogen van drie tot vijf ton geproduceerd en die zouden ook na het einde van de oorlog in productie blijven. Er werden ook militaire fietsen vervaardigd.

    Na het overlijden van de oprichter van het bedrijf op 25 juni 1918 ging het bedrijf verder onder de naam Dürkoppwerke AG,  het werd voortgezet door zijn zoon Paul Dürkopp.

    Naast auto's werden er na de Eerste Wereldoorlog ook vrachtwagens gebouwd in de vestiging Berlijn - Reinickendorf, de voormalige fabriek van Oryx Motorenwerke AG aan Colony Street. Vanwege het lage aantal geproduceerde voertuigen kon er echter niet voldoende winst geboekt worden. De autosectie werd ondersteund door de winsten uit de productie van fietsen en naaimachines. Daarom werd ten gunste van andere productietakken de autobouw in 1927 verlaten en de vrachtwagenbouw in 1929, dat was  een gevolg van de mondiale economische crisis. Stiermarken-Dürkopp-Werke A.-G. werd in 1927 overgenomen door Steyr-Werke. In 1930 bleef de productie van naaimachines afnemen en werd deze overgenomen door Kochs Adler. Het personeelsbestand van Dürkopp kromp daardoor tot 700 medewerkers.

    Vanaf 1885 bouwde Dürkopp fietsen in Bielefeld. De fietsen met cardanaandrijving , die vanaf de jaren 1910 werden gebouwd en verkocht onder de naam “Dürkopp Kettenlos”, werden destijds als nieuw en vooruitstrevend beschouwd. Samen met Stiermarken-Werke en Johann Puch werden in Graz fietsen vervaardigd totdat Dürkopp in 1908 de fabriek in Oostenrijk volledig overnam.  In 1930 nam de wielerploeg Dürkopp voor het eerst deel aan de races van de Industriële ronde voor het Professionele Wielrennen (Ibus), waarbij vijf van de grootste fietsenfabrieken waren aangesloten: Brennabor , Diamant , Opel , Dürkopp en Mifa . De successenlijst van Dürkopp was ongekend, en zo gebeurde het dat een Duitse seriefiets na verschillende etappezeges de eerste Ronde van Duitsland won,  de seriefiets was het Dürkopp-model “Diana 215”. De renners die streden voor de Dürkopp-stal waren onder meer: Unger, Arndt, Nitzschke, Renold, Günther, Hertwig, Geyer, Bulla, Gottwald, Sieronski, Klass, Buse, Korge, M. Kohl, de manager was Dobbrack. De reeks successen van het Dürkopp-koersteam leidde tot de reclameslogan: wie Dürkopp pakt, wint zeker.

    Wapenproductie tijdens het nationaalsocialisme 1933–1945.

    De Dürkoppwerke was al in een vroeg stadium betrokken bij de wapenproductie voor de herbewapening van de  Duitse Wehrmacht (leger), en halverwege de jaren dertig groeide het personeelsbestand weer tot meer dan 2.000 mensen. Ze produceerden allerlei onderdelen voor wapens en vliegtuigen. Door de opleving vanaf 1933, dankzij de wapenproductie, maakte het bedrijf vanaf 1934 weer winst. In 1933 werd in Künsebeck bij Halle (Westfalen) een bij fabriek opgericht voor wapenproductie en een bedrijf met meer dan 2.000 banen. In hetzelfde jaar nam de familie Barthel (commercieel raadslid Hermann Barthel) de meerderheid van de aandelen over. Dürkopp kreeg  moderne machines om de wapenproductie op te drijven. De nationaalsocialisten benoemden Dürkopp-bestuurslid Wulfert tot militair-economisch leider . In 1941 noemde het Duitse Arbeidsfront de Dürkoppwerke een nationaalsocialistisch modelbedrijf. In 1943 werden ze erkend als een militair modelbedrijf. Soms had Dürkopp meer dan 3.000 dwangarbeiders (zogenaamde buitenlandse arbeiders, inclusief vrouwen) en krijgsgevangenen in dienst , voornamelijk uit de Sovjet-Unie. In 1944 was Dürkopp de belangrijkste producent van Wälzlagern voor Duitse tanks.

    Tijdens zware bombardementen op Bielefeld in 1944 werd het bedrijf verwoest en werd het op 31 maart 1945 gesloten. Na het einde van de oorlog werd het fabriekscomplex herbouwd, dat werd  ondersteund door Georg Barthel.

    Tijdens het nazitijdperk waren er binnen de arbeiderspopulatie verschillende oppositionele bedrijfsgroepen die naar de zogenaamde vijandige radio-omroepen luisterden en deze bespraken. Deze werden zonder pardon door de directie van Dürkopp aan de rechterlijke macht overgeleverd. In augustus 1944 kwam het Volksgerechtshof in Bielefeld gedurende drie weken bijeen. Tijdens het schijnproces hield Dr. Crone, de toenmalige vicepresident van de Volksrechtbank, een toespraak die de werknemers op het bedrijfsterrein moest bang maken. Veertien leden van de bedrijfsgroep werden ter dood veroordeeld en op 15 en 22 september 1944 in Dortmund geëxecuteerd, ze werden begraven in een hoek van de begraafplaats. Na de oorlog werden de lichamen van Otto Appelfelder, Paul Brockmann, Otto Giesselmann, Gustav Höcker, Hermann Kleinewächter, Gustav Koch, Gustav Milse, Bernhard Putjenter, Rudolf Sauer, Hermann Wörmann, Friedrich Wolgast, Bernhard Zawacki naar Bielefeld overgebracht en Heiko Ploeger werd naar Herford overgebracht. In Bielefeld werd op het Sennefriedhof een gedenkplaat opgericht voor deze  moedige tegenstanders van het Hitlerregime.

    Na de Tweede Wereldoorlog beperkte de Dürkoppwerke zich vooral tot de productgebieden industriële naaimachines, fietsen en transportsystemen. In 1949 werd de productie van gemotoriseerde tweewielers hervat en voortgezet tot 1961.

    In 1962 werd de meerderheid van de aandelen in Dürkoppwerke Aktiengesellschaft (1889–1967) overgenomen door FAG Kugelfischer AG . In 1967, het jaar van het 100-jarig jubileum van Dürkoppwerke, werd het bedrijf omgezet in een naamloze vennootschap . Het was een Duitse fabrikant van naaimachines, fietsen, motorfietsen, auto's, transportsystemen en kogellagers, gevestigd in Bielefeld. In 1987 nam FAG ook het meerderheidsbelang in Kochs Adler AG over. De twee naaimachinefabrieken fuseerden in 1990 tot het huidige Dürkopp Adler AG, gevestigd in Bielefeld- Oldentrup . In 2002 werd FAG overgenomen door de INA Holding . Daarna zou Dürkopp Adler relatief snel verkocht worden; De onderhandelingen sleepten zich echter voort. Medio 2005 kocht het Chinese bedrijf SGSB Group (voorheen “ShangGong”) het aandelenpakket van FAG. De nieuwe hoofdeigenaren namen 94,98% van de aandelen over. In 2010 werd de afdeling magazijnlogistiek en automatisering afgesplitst en verkocht aan het Oostenrijkse Knapp AG als Dürkopp Fördertechnik GmbH .

    Op 20 maart 2018 keurde een buitengewone algemene vergadering van Dürkopp Adler AG de overdracht goed van de aandelen van de minderheidsaandeelhouders aan de hoofdaandeelhouder, DAP Industrial AG, gevestigd in Bielefeld. DAP Industrial AG is een 100% dochteronderneming van ShangGong Group Co., Ltd. gevestigd in Shanghai, Volksrepubliek China.

    Fietsen onder de naam Dürkopp werden tot 2006 geproduceerd en verkocht door het Saxon Biria AG .

     

          Bronnen: Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/D%C3%BCrkopp_Adler

                      Pro & zo B.V, Hilversum





















    15-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GÖRICKE (D)

    GÖRICKE (D)

    GÖRICKE  -- Bielefeld – Duitsland

    Het bedrijf dat in 1874 door August Göricke werd opgericht en later Göricke-Werke Nippel & Co. zou worden, bouwde een fabriek in de stad Bielefeld (Duitsland) en werd bekend om zijn hoogwaardige fietsen en motorfietse. Het was een van de belangrijkste Duitse fietsenfabrikanten in Bielefeld.

    Fietsen werden er geproduceerd sinds 1895. In 1899 werd de naam veranderd in Bielefelder Maschinen- und Fahrradwerke AG, August Göricke. Vanaf 1903 werden er ook motorfietsen vervaardigd. Tussen 1903 en 1912 bouwden ze motorfietsen, driewielers en voorwagens met eencilinder- en v-twinmotoren. Motorfietsen uit 1903 waren uitgerust met Antoine-motoren van 2½ en 3 pk, en vanaf 1908 werden commerciële driewielers uitgerust met Fafnir V-twins van 425 cc.

    Tussen 1906 en 1908 vervaardigde het bedrijf ook driewielige auto's. Technisch gezien was het een motorfiets met aanhanger, waardoor het een tricar was . De passagiersstoel voorin bevond zich tussen de twee wielen.

    In 1921 werd de naam veranderd in Görickewerke AG.

    In 1924  namen ze het Fabula- concern over en bouwden versies van die motorfiets.

    Een jaar na het faillissement, in 1929, kocht een Duits-Nederlands consortium NVTE (Naam Looze Vennootschap tot Exploitatieder Göricke Fabrieken) het bedrijf, dat toen opereerde als GmbH.

    Tussen 1933 en 1939 produceerden ze uitsluitend lichte forensenmotoren, waarbij de nadruk lag op de fietsenmarkt.

    In oktober 1941, na de fusie met Maschinen- und Apparatebau Erich Nippel, werd de naam veranderd in Göricke-Fahrrad- und Maschinenfabrik, Nippel & Co.

    1949-1960: bouwden ze motorfietsen met tweetakt ILO- en Sachs-motoren tot 197cc. Sommige van de machines met ILO-motoren werden mogelijks omgedoopt door het Zweedse Monark- concern.

    In 1950 werden vrachtdriewielers met een enkel achterwiel en een laadbak aan de voorkant vervaardigd. Ze produceerden deze transport dreirad (driewielers) met Sachs 50cc- en 97cc-motoren tot 1959.

    Nadat Göricke in 1964 de krachten had gebundeld met Pantherwerke AG (Löhne), bleef het bedrijf tot 1983 fietsen bouwen.

     













    15-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RIXE (D)

    RIXE (D)

    Rixe –Bielefeld--Duitsland

    Rixe was een fietsen- , bromfiets- en motorfietsfabriek uit de wijk Brake van de Oost-Westfaalse stad Bielefeld.  De firma RIXE uit Brake bij Bielefeld is bij velen vandaag de dag nog steeds bekend, omdat de naam Rixe ook op sommige moderne fietsen prijkt. Alleen de bekende naam blijft echter over want in 1985 sloot het bedrijf Rixe voorgoed de deuren.

    August Rixe en zijn partner Robert Meyer, beiden slotenmakers, richtten in 1920 de 'Rixe & Meyer Maschinen- und Fahrradfabrik' op. Het begin van de fietsenbouw  bij Rixe  begon in 1923 onder de naam Rico en ze bleven de naam Rico gebruiken tot eind 1924, dit betekent dat Rixe niet tot de echt oude fietsenfabrikanten behoorde en in ieder geval tot 1945 niet tot de echt grote. Op 14 juli In 1924 werd voor de merknaam "RIXE & CO." merkbescherming aangevraagd en werd op 5 januari 1925 ingeschreven in het Duitse merkenregister, ze produceerden nu hun fietsenlijn onder de naam Rixe. Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog werden er, afgaande op de framenummers, bijna één miljoen Rixe-fietsen geproduceerd. Vanaf het begin vertrouwden ze, in ieder geval voor de belangrijke onderdelen zoals frames, vorken en hoofdlagers, op hun eigen producten om zo de kwaliteit onder controle te houden. Aanbouwonderdelen zoals stuur, naven etc. werden gekocht bij gerenommeerde bedrijven op de markt. Rixe nam ook contracten aan voor andere kleine fabrikanten om frames en lagers te produceren. Het bedrijf Rixe stond altijd bekend om de kwaliteit van zijn producten en dit tot aan het einde van de productie.

    In 1923 begonnen ze met de productie van hun eigen lijn fietsen

    August Rixe stierf in 1926 op slechts 47-jarige leeftijd. Heinrich Oberschelp kreeg 50 % van de aandelen in handen en nam de leiding over tot aan zijn dood in 1981. Tegelijkertijd was hij van 1933 tot 1943 voorzitter van de Kamer van Koophandel van Bielefeld, wat hem en het bedrijf onder de nazi’s grote voordelen opleverde, namelijk de classificatie als wapenfabriek. Deze classificatie was belangrijk voor de oorlogsinspanning waardoor ze de toewijzing van dwangarbeiders zouden krijgen.

    In 1935 betrok de firma Rixe het gebouw aan de Grafenheider Strasse met administratie, montage en opslag. De frameconstructie en de spuiterij bleven op Maagshöhe.

    Het naderende onheil wierp al lange tijd een donkere schaduw over de economie. Zo werd binnen het kader van het militaire economieplan de economie deels centraal aangestuurd en beslisten de Nazi machthebbers welk bedrijf welke producten mocht produceren. Het uitbreken van de oorlog in 1939 betekende echter een beslissend keerpunt in de geschiedenis van het opkomende jonge bedrijf. Hoewel er direct na het uitbreken van de oorlog nog fietsen en motorfietsen voor de nationale economie mochten worden geproduceerd, kwam de civiele productie hier op 31 december 1939 vrijwel tot stilstand en moest deze bijna volledig worden omgeschakeld naar een oorlogseconomie. Omdat Rixe als metaalbewerkingsbedrijf over het juiste machinepark beschikte, werden er nu in plaats van fietsen en motorfietsen vliegtuigbommen en artilleriegranaten geproduceerd. Een lot dat Rixe deelde met andere bekende Bielefeldse bedrijven zoals Anker, Dürkopp en Göricke. Rixe is echter een van de weinige producenten die naast bewapening nog op kleine schaal civiele goederen mocht produceren. De oorlogsinspanning liet zich echter al relatief vroeg in het dagelijks leven voelen, vanaf 1 juli 1940 moest men ook voor het aankopen van Rixe-fietsen, zelfs voor privégebruik, over  een aankooptoestemming beschikken. In 1941 verschoof Rixe haar productiecapaciteit steeds meer naar de bewapening.

    Inmiddels was Helmut Rixe, de zoon van de overleden oprichter van het bedrijf August Rixe, in het bedrijf gekomen en kreeg op 6/9/1941 een volmacht. De functie van technisch directeur werd overgenomen door Walter Heine, aan wie ook een volmacht wordt gegeven. Op dezelfde datum werd Wilhelm Schäffer ook benoemd tot tekenbevoegde als commercieel directeur. In deze constellatie slaagde Heinrich Oberschelp erin het bedrijf door de oorlog te loodsen. De steeds langer durende oorlog bleef niet zonder verstrekkende gevolgen voor Rixe. Zo moest Rixe hoge taks betalen vooe dienstplichtige en gesneuvelde werknemers. In de loop van de oorlog zouden er 40 dienstplichtigen gedood worden op de slagvelden van Europa en Afrika, 6 anderen  zouden als vermist opgegeven worden en niet terug keren.  Rixe richtte een steunfonds op voor de nabestaanden. Hiervan ontvingen de gezinnen een eenmalige uitkering van 100 Reichsmark. Een schrale troost.

    Een donker hoofdstuk in de geschiedenis van het bedrijf: Vanwege haar status als wapenfabriek die belangrijk was voor de oorlogsinspanning, kreeg Rixe ook dwangarbeiders toegewezen. De meesten van hen waren Oost-Europese ongeschoolde arbeiders en krijgsgevangenen. De eerste dwangarbeiders arriveerden kort na de invasie van de Sovjet-Unie in 1941. Het relatief hoge aantal dwangarbeiders in verhouding tot de totale beroepsbevolking bracht ook zeer praktische problemen met zich mee, zoals huisvesting. In 1943 diende Rixe daarom een aanvraag in voor de bouw van een logementskazerne op het fabrieksterrein. Dit werd relatief snel en extensief nageleefd door de autoriteiten, waardoor er overnachtingsmogelijkheden op het fabrieksterrein werden gecreëerd.

    Tegen het einde van de oorlog had Rixe 137 dwangarbeiders uit Oost-Europa in dienst. Opvallend hierbij was dat bijna 80% tussen de 12 en 20 jaar oud was. Een indicatie van fysiek zwaar en uitputtend werk was dat ze gezonde en sterke werknemers nodig hadden. De dwangarbeiders  waren geïsoleerd binnen de kampen en er was geen contact met de lokale bevolking toegestaan. Elke interactie tussen Duitsers en dwangarbeiders die geen verband hield met het werk was ten strengste verboden. Volgens de documenten van de lokale historische vereniging meldde het bedrijf RIXE herhaaldelijk dat dwangarbeiders uit het kamp waren ontsnapt, in totaal ongeveer dertig Polen en Russen. Twee werden opgehangen aangetroffen. Het is dus geweten dat er talloze ontsnappingen en ontsnappingspogingen zijn geweest. Eigenlijk een zinloze onderneming, want de vluchtelingen zochten meestal hun weg naar hun thuisland dat nog bezet was door de nazi's. En ze moesten duizenden kilometers afleggen zonder papieren en meestal zonder geld en altijd gecombineerd met de angst voor ontdekking. In geval van arrestatie werd hij onmiddellijk overgebracht naar een concentratiekamp. De omheinde kazerne bleef na de oorlog staan en werd na de hervatting van de productie na de oorlog nog lange tijd gebruikt als normale productiefaciliteit.

    In de loop van de oorlog werd het steeds groter wordende tekort aan grondstoffen merkbaar. Vanaf 1942 mochten alleen nog zwarte wielen worden geproduceerd om nikkel, chroom en andere belangrijke grondstoffen voor bewapening op te slaan. De toewijzing van materialen werd ook centraal gecontroleerd, alleen geselecteerde bedrijven in het Reich mochten nog goederen produceren die als niet belangrijk voor de oorlogsinspanning waren geclassificeerd. Aangezien Rixe in het kader van het bewapeningsprogramma cruciale, oorlogsbelangrijke goederen (vliegtuigbommen en artilleriegranaten) produceerde, kreeg Rixe een voorkeursbehandeling bij de toewijzing en aanschaf van belangrijk materieel voor de productie. Hieronder vielen ook fietsen voor civiel gebruik. Rixe was er nog steeds één van. Niet elke burger van het Reich kon echter het merk kopen dat hij verkoos. Het grondgebied van het Reich is verdeeld in enkele verkoopdistricten. De bedrijven die het dichtst bij het gebied liggen, moesten leveren aan de dealers, die op hun beurt een aankoop- of omruilcertificaat nodig hadden voor de aankoop en doorverkoop aan de eindklant. Rixe leverde aan verkoopdistrict XVIII.

    Omdat de capaciteit al snel niet meer toereikend was, werden in 1943 de werktijden verlengd en werden er zondagsploegen ingevoerd om aan de grote vraag van de "totale oorlog" te voldoen. Er werd gewerkt in twee ploegen van elk 11 uur, d.w.z. vrijwel "de klok rond" In het laatste volle oorlogsjaar in 1944 produceerde Rixe alleen al bijna 3 miljoen van die 2 cm granaten.  Vanaf maart 1944 werden ook de 5-Zentner vliegtuigbommen geproduceerd, in november waren er hier meer dan 8.000 geproduceerd. Deze hoge productiecijfers geven slechts een rudimentair idee van de inspanningen en de omstandigheden van het werk. Op het hoogtepunt waren er tijdens de oorlog iets meer dan 400 werknemers (inclusief buitenlandse werknemers) in dienst.

    Tijdens het grote bombardement op Bielefeld  van 30 september 1944 verzonken grote delen van de stad in puin en as. Terwijl bijna de hele binnenstad en grote delen van de infrastructuur ten prooi vielen aan de Amerikaanse bommen en waar er meer dan 1.000 burgers omkwamen, bleef de schade aan de Rixe-gebouwen binnen beheersbare grenzen. In dit geval was het een voordeel om aan de rand van de stad te liggen.

    Tijdens een andere luchtaanval op 23 november 1944 werd de gereedschapsmakerij in Fabriek II direct geraakt en dienovereenkomstig beschadigd. Voor de duur van de herstelwerkzaamheden zou eind november de productie sterk beperkt zijn of volledig stil liggen. Des te opmerkelijker was het echter dat in de daaropvolgende maand december 1944, met een hoeveelheid van bijna 370.000 stuks, de op één na hoogste productie van 2 cm brandgranaten of tracerkogels  van de hele oorlog werd bereikt.  Dringend noodzakelijke munitie voor het luchtafweergeschut dat werd gebruikt voor de verdediging van het Reich.

    Op de avond van 31 maart 1945 klonken de sirenes van Bielefeld. De Amerikanen van de 9th US Army en de 5th Armored Division stonden voor de stad. De dag ervoor zou het "Führerbevel" uit Berlijn zijn aangekomen om Bielefeld en het administratieve district Minden tot de "laatste man" te verdedigen. Niettemin ging er laat in de avond van 31 maart de kreet van "verlamming" uit naar alle bedrijven. Dit gebeurde na overleg met de districtsleider van de NSDAP en betekende de onmiddellijke sluiting van alle wapenfabrieken in Bielefeld. En dus ook voor Rixe. Op 1 april 1945 viel Bielefeld grotendeels zonder slag of stoot in handen van de Amerikanen, waarmee de oorlog om Bielefeld ten einde kwam.

    Na het einde van de oorlog viel Bielefeld in de Britse bezettingszone. De Britse militaire regering verbood aanvankelijk alle zakelijke activiteiten, vooral omdat Rixe tijdens de oorlog een belangrijk wapenbedrijf was. Ook de directeur, Heinrich Oberschelp, die nog steeds de helft van het bedrijf in handen had en het sinds 1924 leidde, kon het voorlopig niet meer actief zijn. Aangezien Oberschelp van 1933 tot 1942 voorzitter was van de Kamer van Koophandel en Industrie van Bielefeld, werd hij na de bezetting door de Amerikanen in april 1945 beschouwd als een potentiële nationaalsocialist en oorlogsmisdadiger en werd hij gezocht door de geallieerden.  Daarom dook Oberschelp aanvankelijk onder en kon hij geen ondernemersactiviteit uitoefenen.

    Niettemin begon onmiddellijk na het einde van de oorlog de wederopbouw van de in de oorlog beschadigde gebouwen en Heinrich Oberschelp kon al snel terugkeren naar zijn kantoor. In de eerste drie maanden hield het overige personeelsbestand zich voornamelijk bezig met opruimwerkzaamheden en de wederopbouw van de gebouwen, maar ook met algemene reparaties aan fietsen en motorvoertuigen.

    Na een inspectie van de fabriek, in opdracht van de militaire regering, op 20 juli 1945 werd beslist op het verzoek tot hervatting van de productie. Op 24/7/1945 gaf de Militaire Regering toestemming om de productie weer op te starten. Nadat de voorbereidingen hiervoor waren afgerond, hervatte Rixe & Co. Fahrrad- und Motorradwerke G.m.b.H op 12 augustus 1945 de bedrijfsvoering en productie.

    Van een normale hervatting van de bedrijfsactiviteiten was voorlopig echter geen sprake. De gebouwen waren zwaar beschadigd, de fabricage van voertuigen was verboden, grondstoffen konden niet worden verkregen, veel werknemers waren gestorven of waren gevangengezet. Toch ging Heinrich Oberschelp de uitdaging aan en begon met 16 medewerkers aan een nieuw begin.

    De machines waren nog vrijwel intact maar na de gedwongen vorderingen door de Wehrmacht bleven er slechts 1 auto, 1 beschadigde vrachtwagen en 1 paardenkoets over. De voorraden grondstoffen bedroegen nog steeds ruim 50 ton, en 90% van de voorraden smeer-, verwarmings- en brandstoffen waren ook voldoende voor de productie van de komende drie maanden.  Het bedrijf was van plan de productie van tweewielers te hervatten, met een capaciteit die voldoende was voor een maandelijks productievolume van 2.500 fietsen en 250 motorfietsen.

    Omdat de productie van voertuigen aanvankelijk niet was toegestaan en onderdelen zoals kettingen, pedalen en banden niet beschikbaar waren, werd overgeschakeld op de productie van machines voor de landbouw. Vooral omdat de militaire regering prioriteit gaf aan de productie van artikelen voor landbouw en mijnbouw. In plaats van granaten werden er elke maand meer dan 1.000 aardappelkever-petroleumspuiten en evenveel fietsmontagestandaards geproduceerd.

    Vanaf september 1945 werden er ook weer fietsen geproduceerd, maar aanvankelijk niet meer dan 350 per maand. Er werden meer dan 1.000 frames geproduceerd, er was een gebrek aan banden, wielen en rubberen onderdelen. Ook het energietekort was pijnlijk merkbaar, steenkool was schaars.

    Om energie en kolen te besparen kreeg Rixe op 17 november 1945 een verbod om fietsen en voertuigen te produceren. Dit was een drastisch verbod en trof in eerste instantie het bedrijf, dat bezig was met wederopbouw, hard. Afgezien van de Baster-fabrieken en de firma Stricker was Rixe de enige erkende fietsenfabriek in Bielefeld die grotendeels gespaard was gebleven van oorlogsschade en volledig in staat was om te produceren. Het vooruitzicht was in feite  goed, zo was er bij een Noord-Duitse groothandel in januari 1946 een order voor de productie van 1.500 fietsen per maand binnengekomen, maar op grond van bovenstaand verbod kon deze opdracht niet of slechts in beperkte mate worden uitgevoerd.  Eind 1945 groeide het personeelsbestand weer tot iets meer dan 60 werknemers.

    In 1946 werden er naast 10.000 fietsmontagestandaards ook 3.000 fietsen geproduceerd. Een bedrag dat bijna exact overeenkwam met de mogelijke maandelijkse capaciteit. Benodigde accessoires zoals pedalen, naven, kettingen, spaken en banden waren echter nog steeds absoluut schaars en moeilijk te verkrijgen

    Rixe vervaardigde vanaf 1951 talloze bromfietsen, die aanvankelijk sterk leken op fietsen met een hulpmotor. De productie van motorfietsen begon in 1965.

    Tot eind 1982 was de Rixe-fabriek in Brake bij Bielefeld een van de bekendste en grootste Duitse tweewielerfabrikanten. Vooral de absolute focus op hoge productkwaliteit overtuigde retailers en hun klanten.

    In de jaren vijftig tot en met het midden van de jaren zestig importeerde Earnest Reyersbach Rixe-fietsen naar de Verenigde Staten dit via zijn bedrijf Victoria Distributors in Lancaster, PA.  West Coast Cycle Supply Company in Los Angeles, Californië, distribueerde ook Rixe-fietsen die zij via Victoria Distributors hadden gekocht.

    Ook in deze tijd was Rixe betrokken bij Europese en Amerikaanse wielerwedstrijden.

    Hoewel er geen gepubliceerde datum is van wanneer Victoria Distributors stopte met de import van Rixe Bicycles naar de Verenigde Staten, stond er in januari 1964 nog een advertentie voor Rixe Bikes in het American Bicyclist Magazine.

     De geschiedenis van het bedrijf eindigde in 1985. Na de fabrieksvakantie vroeg de directie op 4 januari 1985 het faillissement aan. De productiefaciliteiten werden verkocht aan de Volksrepubliek China . Het merk werd in 1998 overgenomen door fietsenfabrikant Derby Cycle Works uit Cloppenburg.

    Geen van de voorheen talloze Duitse fabrikanten slaagde er tot op de dag van vandaag in om te overleven, Rixe was immers een van de laatsten.

    Rixe zou zeker een kans hebben gehad om te overleven. Maar om dit te laten gebeuren, had er op tijd een meedogenloze markt-/economische analyse moeten komen. Het verticale productiebereik was tot het einde toe ongeëvenaard, zo werden tandwielen, pedalen, sturen en andere aanbouwdelen nog steeds in eigen huis vervaardigd en werden alle wielen in Brake met de hand geregen. Alle standaardonderdelen, die in de jaren 1970 door verschillende leveranciers veel goedkoper hadden kunnen worden geleverd, de lijst kan hier naar believen worden voortgezet. Hoewel er in Italië verschillende frames werden aangekocht, werd dit niet consequent nagestreefd, omdat ze niet voldeden aan de interne kwaliteitsnormen van die tijd.

    Er werd , afgezien van de heel moderne spuiterij in 1981, lange tijd niet geïnvesteerd in de productie.

    Ook in de breedte was het assortiment ongeëvenaard. Exoten zoals trimfietsen, aanhangers en tandems werden nog steeds aangeboden,  it naast de altijd verlieslatende handel met gemotoriseerde tweewielers. Nieuwe niches of het gevoel voor trends in de markt, zoals hoogwaardige BMX-fietsen, werden niet gevolgd, zeker Heinrich Oberschelp had hier op zijn oude dag niet meer de kracht en de nodige vooruitziendheid voor. De kwestie van het onopgeloste opvolgingsplan, dat al decennia voor het faillissement smeulde, deed de rest.

    Toch heeft Rixe in de 64 jaar van haar bestaan in veel zaken maatstaven gezet en heeft zij zich lang staande gehouden in een moeilijke omgeving tegen de soms overweldigende concurrentie.

    Vandaag de dag worden er weer Rixe fietsen geproduceerd. Deze hebben echter weinig te maken met de voormalige Rixe-fabrieken in Bielefeld. De merknaam is meerdere keren verkocht en de merkeigenaar is nu Derby-Cycle-GmbH in Oldenburg, dat onder de naam Rixe via speciaalzaken hoogwaardige fietsen verkoopt. Marketing is bewust gebaseerd op de merknaam en nog steeds op hoge kwaliteitsnormen. In ieder geval is de naam Rixe nu de leider op het gebied van zogenaamde e-bikes. Ironie van de geschiedenis: Derby-Cycle GmbH is voortgekomen uit de voormalige fabrikant Kalkhoff, die tijdens zijn leven niet in de buurt kwam van Rixe.

     















    15-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CONDOR (D)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CONDOR - Bielefeld --Duitsland



    15-01-2025, 11:17 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WELLERDIEK (D)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    WELLERDIEK - Brackwede-Bielefeld - Duitsland

    Gefabriceerd door Erwin & Paul Wellerdiek uit Brackwede-Bielefeld. Ze bouwden al fietsen sinds de jaren 20, men denkt dat het bedrijf in 1927 werd opgericht. Hun poging om de motorfietsproductie op te voeren werd door de nationaalsocialisten stopgezet. Na de oorlog bouwden ze aantrekkelijke bromfietsen, beginnend in de vroege jaren 1950, en het bedrijf bleef in de motorfietshandel actief tot in de jaren 1970.



    15-01-2025, 11:25 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STANDARD (D)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    STANDARD --- Bielefeld --- Duitsland



    15-01-2025, 11:28 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRILLANT (D)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BRILLANT  -  Bielefeld – Duitsland



    15-01-2025, 11:31 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ARSENAL (D)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ARSENAL (D)

    ARSENAL -- A. & W. BOHNE -- BIELEFELD --  DUITSLAND



    15-01-2025, 11:33 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TEMPESTAS (D)

    TEMPESTAS (D)

    TEMPESTAS –Bielefeld/ Backnang -----Duitsland.

    Van1925 tot 1929 Kaselowsky GMBH Fahrradfabrik Bielefeld voordien HWCo.

    In 1930 naar Hahn.

    Bron: Frank Papperitz

    ( Backnang is een Große Kreisstadt in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg, gelegen in het Rems-Murr-Kreis .)

     







    15-01-2025, 11:50 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    16-01-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BASTERT (D)

    BASTERT (D)

    Bastert-Werke was een Duitse fabrikant van naaimachines, kleine motorfietsen en fietsen in Bielefeld.

    In 1914, op 25-jarige leeftijd, richtte Gustav Bastert een fietsen- en naaimachinewinkel op in Bielefeld. In 1918 volgde er een kleinschalige productie. Hij vervaardigde voornamelijk kassa's. In 1934 werd in Heepen een ruim bedrijfspand in gebruik genomen. Hier begon de productie van de motorfietsen, die in die tijd erg populair waren. In tegenstelling tot andere fabrikanten gebruikte Bastert echter niet de 98 cc motor van Fichtel & Sachs, maar een ILO motor. Aan het begin van de oorlog waren er tien verschillende modellen van 60 cc tot 118 cc geproduceerd.

    Tijdens de oorlog werd er gewerkt aan de bewapening voor het Duitse leger. In 1943 overleed de oprichter van het bedrijf, Gustav Bastert, zijn zoon Helmut Bastert zette het bedrijf voort.

    Al in 1948 werd er weer een motorfiets geproduceerd, de "Bastert B/FM 100" met de beproefde ILO-motor. In 1949 werd voor het eerst een 98 Sachs-motor in het model "B/FS 100" geïnstalleerd. In 1951 presenteerde Bastert de "Bastert single-track car" op de 1e Internationale Fiets- en Motortentoonstelling (IFMA) in Frankfurt am Main. Het was een 2,25 m lange toerscooter die deed denken aan de Maicomobil. Met slechts ongeveer 1200 verkochte "enkelsporige auto's" bleef het verwachte succes uit, en dus werd op 1 november 1953 de schikkingsprocedure geopend, die een faillissement afwendde. In 1955 eindigde de productie van motorfietsen en in 1956 werd de laatste tweewieler geproduceerd. Tot het faillissement in 1987 produceerde Bastert-Werke kunststof verpakkingen.









    16-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.H&W -- HEITMANN & WITTLER (D)

    H&W  -- HEITMANN & WITTLER  (D)

    HEITMANN & WITTLER – Steinhagen i.W.  –  Bielefeld ----- Duitsland

    1935, 1949 Fahrrad- u. Maschinenfabrik Heitmann & Wittler Steinhagen

    Circa 1965: Heitmann & Wittler Bielefeld.

     

    Bron: Frank Papperitz







    16-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MEISTER (D)

    MEISTER (D)

    MEISTER ---- Bielefeld ---- Duitsland

    vanaf 1921 onder Meister Fahrradwerke GmbH

    vanaf 1936 onder Meister Fahrrad-Werke-Erhard Doppelt

    vanaf 1949 onder Meister Fahrrad-Vertrieb GmbH

    vanaf 1950 ook onder Mammut Vertriebs-GmbH

    vanaf 1950 ook onder de naam Phänomen-Vertriebs GmbH

    In augustus 1921 richtten August Plöger en Emil Köchlin Meister Fahrrad-GmbH op. Emil Köchlin was op zijn beurt partner in een gezamenlijk bedrijf voor machinebouw en slotenmaker dat was met Bruno Viertmann (eigenaar van de Phönix-Werke in Bielefeld). De Phönix-Werke in Bielefeld ging begin jaren '50 failliet en werd overgenomen door Rixe.

    Al in 1922 verliet Köchlin, vanwege deze connecties met een concurrent, het bedrijf. Dit werd bepleit door een ingenieur genaamd Arthur Grewe, die ook het initiatief nam om motorfietsen te bouwen.

    In 1932 kwam het bedrijf in grote moeilijkheden als onderdeel van de wereldwijde economische crisis, waarop de aandeelhouders een akkoord aanvroegen om een faillissement af te wenden. De existentiële crisis werd overwonnen door de intrede van Erhard Doppelt.

    Eind 1936 verkocht August Plöger zijn aandelen aan Erhard Doppelt en ging met pensioen. In die tijd werden er naast fietsen vooral lichte motorfietsen gebouwd, dit in vele uitvoeringen.

    In de oorlog moesten ze maken wat de overheid hen oplegde. De productiefaciliteiten, die vrij centraal in Bielefeld lagen, liepen zware schade op tijdens het verwoestende bombardement op Bielefeld op 30 september 1944.

    Na de oorlog werden er weer fietsen geproduceerd en vanaf 1949 werden er weer motorfietsen geproduceerd. Later ook modellen met 125/150/175 en 200cc motoren. Er werden motoren van zowel ILO als Sachs gebruikt, zoals het geval was bij de meeste assemblagefabrikanten uit die tijd.

    Er werden ook modellen verkocht onder de merknamen Phänomen" en "Mammut”. Dit is trouwens ook de reden waarom de legendarische Münch TTS nooit officieel "Münch Mammut" mocht heten - omdat de naamgevingsrechten nog steeds toebehoorden aan Meister of hun opvolgers!

    Vanaf 1951 legde het bedrijf zich ook toe op eenvoudige fietsen met een hulpmotor. Deze klasse zou later de klasse van de bromfietsen worden. Meister had in eerste instantie een eenvoudig model met een 38cc Küchen-Motor in het assortiment, maar dit werd niet erg goed ontvangen. Aan de andere kant deed Meister het vanaf 1953 goed met de nieuwe klasse bromfietsen. Er waren veel modellen en ontwerpen tot aan een scooter toe.

    Geheel onverwacht kwam het einde er in 1957. Wegens ziekte trok Erhard Doppelt zich terug en verkocht het hele bedrijf aan de in 1937 opgerichte autofabriek Karl Goebel uit Bielefeld. Karl Goebel stierf op zijn beurt in december 1974 en de gehele productie werd verkocht aan Schminke KG in Bad Wildungen, waarvan de groep ook merken als Panther en Göricke omvatte.

     









    16-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. MWB (D)

     

    MWB (D)

    MWB Cycle Germany ---- Bielefeld -----Duitsland

    Balhoofdplaatje  van rond 1935, gebruikt voor Export (In 1935 naar Meister).

    Bron: Frank Papperitz

     







    16-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    17-01-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ANKER-WERKE (D)

    ANKER-WERKE (D)

    Anker  Werke  ---- Bielefeld ---- Duitsland

    Anker-Werke was een Duits bedrijf dat naaimachines , kassa 's , boekhoudmachines , kleine motorfietsen en fietsen produceerde ,  het was gevestigd in de Oost-Westfaalse stad Bielefeld. Het bedrijf werd in 1876 opgericht onder de naam Bielefelder Nähmaschinenfabrik Carl Schmidt en werd al snel omgedoopt tot Anker-Werke. 

    Carl Schmidt, sinds 1867 medeoprichter en mede-eigenaar van de naaimachinefabriek Dürkopp & Co., richtte in 1876 het bedrijf Bielefelder Nähmaschinenfabrik Carl Schmidt op. Carl  Schmidt begon met de productie van naaimachines, gespecialiseerd in de productie van "Circular-Elastique" naaimachines voor de schoenmakerijen en later  maakte men er ook lange spoel- en schietspoelnaaimachines.  Het bedrijf telde 70 werknemers en een stoommachine van 16 pk. 

    In juli 1878 nam Carl Schmidt  de firma Hugo Hengstenberg over en het bedrijf werd omgedoopt tot  Bielefelder Nähmaschinenfabrik Carl Schmidt & Hengstenberg .

    In 1883 vertrok Carl Schmidt na het verliezen van een rechtszaak, en in 1884 nam Robert Wittenstein het over. Aangezien het oude bedrijf op 1 februari 1884 was opgehouden te bestaan. Werd het bedrijf opnieuw opgericht onder de naam Bielefelder Nähmaschinenfabrik Hengstenberg & Co. In datzelfde jaar sloten Robert Wittenstein  (als partner)  en  Heinrich Wittler (als nieuwe ontwerper) zich aan bij het bedrijf.

    Omdat de verkoop stagneerde begon het bedrijf in 1894 met de productie van fietsen. Het bedrijf herdoopte zichzelf tot “ Bielefelder Nähmaschinen und Fahrrad Fabrik Hengstenberg & Co. ” De merknaam Anker verscheen dit jaar voor het eerst op een naaimachine – “ Anker-Westfalia I ”.

    Halverwege 1895 werd het bedrijf omgezet in een naamloze vennootschap met de naam Bielefelder Nähmaschinen- und Fahrrad Fabrik AG , voorheen HENGSTENBERG & Co.

    In 1900 begon het bedrijf ook met het produceren van kassa's .  Het eerste patent voor een kassa werd dit jaar verkregen. In 1901 werd  Otto Kramer commercieel directeur en een paar maanden later enig directeur. De productie van naaimachines en fietsen werd na een opleving een succes en het bedrijf breidde zich uit. In het boekjaar 1905 , dat eindigde op 31 augustus 1906, steeg de totale omzet met ruim 20% ten opzichte van het voorgaande jaar, hoewel het bedrijf niet altijd in staat was de binnengekomen opdrachten op tijd uit te voeren.

    In 1906 , omdat er in Bielefeld vier fabrieken met dezelfde naam, werd het bedrijf omgedoopt tot " Anker-Werke AG " vorm. Hengstenberg waren & Co.  dat ging gepaard met een kapitaalverhoging. De naam Anker werd  blijkbaar al gebruikt voor naaimachines en voor fietsen. Het anker, het handelsmerk van het bedrijf, werd nu een integraal onderdeel van de naam die ook voor alle producten werd gebruikt.

    In 1911 telde het bedrijf 1.200 werknemers. De TS-naaimachinemodellen werden nog steeds geproduceerd onder de namen Anker B en Anker Med.

    In 1912 begon het bedrijf met de productie van kantoormachines, naaimachines, fietsen en kassa's.

    Op 30 augustus 1913  werd in de fabriek Anker Werke AG Bielefeld een speciaal jubileum gevierd, namelijk de voltooiing van de miljoenste  naaimachine. De machine zelf werd in aanwezigheid van de oudste meesters overgedragen aan de heer Otto Kramer.

    EERSTE WERELDOORLOG: In 1915 werd de naam van het bedrijf gewijzigd in “ Anker-Werke AG ”. De verkoop van kassa’s groeide tot 50% van de totale inkomsten en voor het eerst overtrof dit cijfer de inkomsten uit de andere divisies.Anker-Werke AG werd ook ingeschakeld in de oorlogsindustrie, het bedrijf maakte onder meer bajonetten voor het Duitse leger.

    In  1924  telde het bedrijf 1.400 werknemers en in  1930  beschikte het bedrijf over 2.000 werknemers.

    1935, in de Nationaalsocialistische periode werd er met de productie van kogelhulzen  gestart, de wapenproductie voor het ontketenen van de Tweede Wereldoorlog kwam hier in de fabriek en op vele andere Duitse bedrijven op gang.

    Het aantal werknemers was van 1920 tot 1938 meer dan verdubbeld. In die tijd was Anker ook de grootste fabrikant van fietsen en kantoormachines in Europa.

    TWEEDE WERELDOORLOG: Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog kwam de productie van burgergoederen stil te liggen. Aangezien er in Bielefeld en in haar omgeving heel wat fabrieken militair materiaal en oorlogsmunitie produceerden voor Hitlers oorlog, werd de stad en haar regio al van in het begin van de oorlog geregeld door de geallieerde luchtstrijdkrachten gebombardeerd. Tegen het einde van de oorlog hadden heel wat bedrijven, huizen, wegen enz. schade opgelopen, veel gebouwen en bedrijven  waren herleid tot ruines. Na de Tweede Wereldoorlog werd het werk hervat, in 1945 werden er weer fietsen geproduceerd er waren toen amper 30 werknemers.

    In 1948, werd het bedrijf Anker  Werke  heropgebouwd op haar oude locatie in Bielefeld. Er werd door de geallieerde bezetter toestemming gegeven om de bouw van fietsen, naaimachines, enz. te heropstarten. De belangrijkste bedrijfsactiviteiten waren de mechanische kassa's die vanaf 1901 werden gebouwd en de boekhoudmachines die vanaf 1912 werden gebouwd. De hervatte productie van naaimachines, evenals rij- en motorfietsen, werd uitbesteed.  De productie van fietsen en motorfietsen werd in eerste instantie uitbesteed in Paderborn. In 1949 werd op de locatie van de voormalige vliegbasis Paderborn het dochterbedrijf Paderborner Maschinenbau-AG (PAMAG) opgericht en werd de productie van motorfietsen, die tot dan toe was stilgelegd, hervat.

    In 1957 werd ook de productie van naaimachines uitbesteed en werd het dochterbedrijf Anker Nähmaschinen AG opgericht. Een jaarlater , in ’59,  fuseerde het bedrijf met het in Bielefeld gevestigde bedrijf Phoenix Nähmaschinen AG Baer & Rempel tot Anker-Phoenix Nähmaschinen AG , waarbij Anker-Werke de meerderheid van de aandelen bezat.

    In   1965/66 werd de naam van het bedrijf gewijzigd in “ADS – Anker-Data-Systeme”. De nieuwe naam weerspiegelde het begin van het elektronische tijdperk. In 1966 werd dit nieuwe bedrijf omgezet in een GmbH. In 1969 werd de productie van naaimachines in de fabriek stopgezet.

    In de jaren zeventig was de ombouw van mechanische kassa’s naar computergestuurde systemen niet succesvol, zodat Anker – hoewel de op één na grootste fabrikant ter wereld – in 1976 failliet ging.

    1976 was  ook het 100-jarig jubileum van het bedrijf,  juist in dat jaar moest de Raad van Bestuur van het bedrijf het faillissement aanvragen. In hetzelfde jaar kocht Kurt Vorlop de activa van het bedrijf. Hij zette de klantenserviceactiviteiten van de groep voort en ADS-ANKER werd opgericht.

    Er zouden nog diverse overnames plaatsvinden. In 2006 nam de IT- leverancier Torex Retail Holdings Limited het laatste overgebleven deel van Anker over, Anker Systems GmbH in Bielefeld. Medio 2012 werd Torex Retail Holdings overgenomen door Micros Systems. Micros Systems werd op zijn beurt in de zomer van 2014 overgenomen door Oracle.

    In de zomer van 2015 werd Anker met behulp van Duitse particuliere investeerders succesvol afgesplitst van de Oracle Group en opereert het bedrijf nu als onafhankelijke fabrikant van POS-systemen.

     https://www.fiddlebase.com/german-machines/anker-werke-a-g/

    https://historischer-rueckklick-bielefeld.com/2014/09/01/01092014/

     









    17-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ELITE-DIPLOMATE (D)

    ELITE-DIPLOMATE (D)

    ELITE-DIPLOMATE ---Bielefeld ---Duitsland

    In 1935 naar Baronia

    Bron: Frank Papperitz









    17-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BARONIA (D)

    BARONIA (D)

    BARONIA – Bielefeld, Einbeck, Randen i.W. ---- Duitsland

    Opgericht in 1921 door Karl Heidemann & Co. (Co = Purrucker) Fahrradfabrik Bielefeld.

    Sinds 1923 Heidemann & Co. GmbH. Bielefeld.

    Heidemann koopt in 1937 in Einbeck de bedrijfsaandelen van de vroegere verzendfirma August Stukenbrok en stichtte daar de firma H.W.E.

    1965 Baronia-Fahrrzeugfabrik Grunfeld K.G. Bielefeld, vooral productie van kinderrijtuigen.

    1966 verleggen het hoofdwerk naar fietsen, productie in Bielefeld tot 1973.

    Baronia bood sedert de jaren 1930 ook heel wat tandems, aangebouwde tandems (Baronia - Sozuur) en kinderrijtuigen aan.

    Bron: Frank Papperitz

     







    17-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FURSTENKRONE (D)

    FURSTENKRONE (D)

    FURSTENKRONE – Steinhagen i.W. – Bielefeld ---Duitsland.

    1935-1952 Hersteller Baronia/Bielefeld, nadien naar HWE  en Fares (ook verhandelt door HEITMANN & WITTLER – Steinhagen i.W.  )

    Bron: Frank Papperitz







    17-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SUDBRACX (D)

    SUDBRACX  (D)

    SUDBRACK – Geregistreerd in 1923 -  Heinrich Sudbrack Fahrradfabrik ---  Heepen i W. -----  Schötmar i L , Bad Salzuflen -- Duitsland

    1933-1937  Heinrich & Wilhelm Sudbrack Fahrradfabrik. 1937 verhuis van Heepen naar Schötmar bij Bad Salzuflen

    Het bedrijf "H. & W. Sudbrack GmbH ", met het hoofdkantoor aan de Langestraße 60 in Bad Salzuflen, op slechts 20 km van Bielefeld, werd in 1939 opgericht, aanvankelijk voor de productie van fietsen, later overgestapt op de montage van lichte motorfietsen, uitgerust met 98 en 123 cc 2-takt JLO-motoren. Leverde aan groothandels .

    H. & W. SUDBRACK GmbH, Langestraße 60, Bad Salzuflen, Noordrijn-Westfalen (1939 - 1955)

    1949 H&W Fahrrad und motorradfabrik GmbH. Na de oorlogsonderbreking, vanaf 1949,  werd de productie opnieuw opgestart met lichte motorfietsen, model "FM 100", met 100 cc JLO-motoren, en kort daarna de "Pfeil"-bromfietsen (FP 50) met motoren: JLO, SACHS en ZÜNDAPP . De productie van motorvoertuigen eindigde in 1955, waarna alleen de productie van fietsen werd voortgezet door H. & W. Sudbrack, Fahrradfabrik GmbH , die uiteindelijk in 1986 faillietging.

    Bron: Frank Papperitz







    17-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DABERA (D)

    DABERA (D)

    DABERA – Bielefeld – Backnang

    In 1924 naar HW Co, 1930 naar Tempestas, 1937 naar Hahn

    Bron: Frank Papperitz







    17-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe
    Ik ben een man en woon in Preshoekstraat 145 - 8510 Marke - België (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatjes (balhoofdplaatjes) .
    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • JAPANESE FIETSEN
  • Belgische militaire fietsen
  • Museum station Kropswolde | G.R.M. Groninger Rijwielen Museum.
  • Franse fietsmerken uit Lyon
  • Fietsfabriekanten uit Nürnberg - Duitsland
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    jason_en_catwoman
    blog.seniorennet.be/jason_e
    Mijn favorieten
  • FIETSMERKEN UIT DRESDEN - DUITSLAND
  • Een interessant adres?
    Archief per maand
  • 09-2025
  • 08-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
    Foto
    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
  • julia fiets mechelen (Robbe Baert)
        op JULIA (B)
  • Goeden avond (Dirk)
        op HET VERHAAL VAN DE BALHOODPLAATJES.
  • lijst met mogelijke kleuren (johan arijs)
        op JOHNY SPORT (B)
  • julia fiets mechelen (Robbe Baert)
        op JULIA (B)
  • Armstrong (Ronald )
        op ARMSTRONG (GB)
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    frado13
    blog.seniorennet.be/frado13
    Zoeken met Google


    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    lovenich
    blog.seniorennet.be/lovenic
    Archief
  • Alle berichten
    Zoeken in blog

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    gerdi
    blog.seniorennet.be/gerdi
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    astridschilderijen
    blog.seniorennet.be/astrids
    Zoeken in blog

    Een interessant adres?
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    dvkkruidentuin
    blog.seniorennet.be/dvkkrui
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    hechtingsprobleem
    blog.seniorennet.be/hechtin
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    christina_riskja
    blog.seniorennet.be/christi
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    jubo
    blog.seniorennet.be/jubo

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!