BASTERT (D)
Bastert-Werke was een Duitse fabrikant van naaimachines, kleine motorfietsen en fietsen in Bielefeld.
In 1914, op 25-jarige leeftijd, richtte Gustav Bastert een fietsen- en naaimachinewinkel op in Bielefeld. In 1918 volgde er een kleinschalige productie. Hij vervaardigde voornamelijk kassa's. In 1934 werd in Heepen een ruim bedrijfspand in gebruik genomen. Hier begon de productie van de motorfietsen, die in die tijd erg populair waren. In tegenstelling tot andere fabrikanten gebruikte Bastert echter niet de 98 cc motor van Fichtel & Sachs, maar een ILO motor. Aan het begin van de oorlog waren er tien verschillende modellen van 60 cc tot 118 cc geproduceerd.
Tijdens de oorlog werd er gewerkt aan de bewapening voor het Duitse leger. In 1943 overleed de oprichter van het bedrijf, Gustav Bastert, zijn zoon Helmut Bastert zette het bedrijf voort.
Al in 1948 werd er weer een motorfiets geproduceerd, de "Bastert B/FM 100" met de beproefde ILO-motor. In 1949 werd voor het eerst een 98 Sachs-motor in het model "B/FS 100" geïnstalleerd. In 1951 presenteerde Bastert de "Bastert single-track car" op de 1e Internationale Fiets- en Motortentoonstelling (IFMA) in Frankfurt am Main. Het was een 2,25 m lange toerscooter die deed denken aan de Maicomobil. Met slechts ongeveer 1200 verkochte "enkelsporige auto's" bleef het verwachte succes uit, en dus werd op 1 november 1953 de schikkingsprocedure geopend, die een faillissement afwendde. In 1955 eindigde de productie van motorfietsen en in 1956 werd de laatste tweewieler geproduceerd. Tot het faillissement in 1987 produceerde Bastert-Werke kunststof verpakkingen.



|