Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - BAUER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - NSU (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - DOSSCHE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - VERJER (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - VEMA (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROYAL RAPID LUXE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - VELEA (B)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - NEPTUNE (B / Fr)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - ADLER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - GÖRICKE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIXI (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - PONTIAC (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - JAGDRING (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - EDELWEISS ( EDELWEIß) (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROLLER (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - R. LIBRECHT (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - LION BELGE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - FAMILIA (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - CAMEO (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARA (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - ANTILOPE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - AJAX (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - EDMOND DESMET (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - BUYSSE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - BOL D’OR (B)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - STORMVOGEL (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - MARA CICLI (Italië)
  • NIEUW / NOUVEAU - BOTTECCHIA (Italië)
  • NIEUW / NOUVEAU - BIANCHI (Italië)
  • NIEUW / NOUVEAU - RAPPA (Zwitserland)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MÖVE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - ALBRECHT DÜRER (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - JANUS (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - BLÜCHER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - VICTORIA-WERKE AG (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - SEIDEL & NAUMANN (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MONET & GOYON (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - FIVOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - GRIFFER (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - MOERMAN (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - OSWALD CONSERRIERE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROSSEELS (B)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - GROENE LEEUW (B)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - THE MODERN (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - R. VERMEER (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - TORSOLlD (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - NORA (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - THE MODERN (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - LA LUNE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - HILLAERT (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - H. HUYBEK (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - FALKE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - D.W.S. (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - BOUMON (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - A.V.W. (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - VEDETTE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - GENT – GAND (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGA (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - ST. ETIENNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - SOLIDOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROYAL STELLA (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - RÉGULUS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - POLVÊCHE LOUIS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - PIERRE CLOAREC (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEW EMPRESS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEMO (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - HELYETT (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - H. SALAMAGNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - GLADYS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIRNAY (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DÉLOS V. (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - CATTEEUW M. (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BERNARD (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BENGALIA (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARMOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTAL (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTA (F)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - CYCLES GANTOISE (B)
  • WOORDENBOEK VAN FIETSMERKPLAATJES/DICTIONNAIRE DES PLAQUES DE MARQUE VÉLOS
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - RAKAM (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - M.VANDENPLAS (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - THE LONDON (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - DURABO (Nl)
  • NIEUW / NOUVEAU - SPLENDIDE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - DE PAU – ARBIJN (B)
  • MONARK (B)
  • RD (B)
  • EXTRA RAPIDE (B)
  • W.M.D. (B)
  • DE GROENE STER (B)
  • DE VLAAMSCHE STER RDMG (B)
  • LION DU SUD (B)
  • LION-KOR (B)
  • FR. VAN RANSBEECK (B)
  • B.E.A. (B)
  • J. DE STROOPER (B)
  • UNISPORT (B)
  • SPECIAL (B)
  • YSER (B)
  • BRENTO (?)
  • MODEL DE LUXE (?)
  • CONSTRUCTION GARANTIE (?)
  • FABRICATION GARANTIE (?)
  • CYCLES (?)
  • O.K.G.L. (?)
  • THE KING (?)
  • ESA (?)
  • MARTINO (?)
  • JOY (?)
  • CAPO (?)
  • SELECT Mfge (?)
  • ?
  • CITY (?)
  • THEMIS (?)
  • SPERANZA (?)
  • VOLANT(?)
  • VICAR (?)
  • LASTING (?)
  • GOLDEN EAGLE (?)
  • EUROVELO (?)
  • ALVEHO (?)
  • ALPA (?)
  • BALANCE (?)
  • BIRA (?)
  • LIONEL MARTIN (?)
  • CYCLES
  • FLOWER POPULAR (?)
  • RILLYOR (?)
  • ARGENTOR (?)
  • TSÉ-TSÉ (?)
  • FANIE (?)
  • ELIDIF (?)
  • RESOLUTE (?)
  • THE REMINGTON CYCLE WORKS (?)
  • MASSHOUSE (Nl)
  • GRUNO (Nl)
  • DRESCO (Nl)
  • NOORDSTER (Nl)
  • GEDO (NL)
  • ADONIS (Nl)
  • RIVEL (Nl)
  • WOUDLOPER (Nl)
  • NEDERLANDSE LEEUW (Nl)
  • MUSTANG (Nl)
  • CEWACO (Nl)
  • HATERAS (NL)
  • TORS (NL)
  • VEENO (NL)
  • BS SNEEK (Nl)
  • OKE (NL)
  • PHOENIX (NL)
  • P.V.L. (Nl)
  • FLITS (NL)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • THE BALMORAL (Nl)
  • ROBIJN (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • NEW BEESTON (Nl)
  • VOORANG (Nl)
  • COURIER (Nl)
  • BRENNABOR-Rijwielen (Nl)
  • ROYAL - FERWEDA (NL)
  • GRONINGER RIJWIEL MERKENLIJST -Nl.
  • WERELD (Nl)
  • METROPOLE (Nl)
  • FONGERS (NL)
  • J. BRONDA (Nl)
  • RUBICON (NL)
  • MAJA (Nl)
  • VELENZO (NL)
  • MAJESTIC (B)
  • THE DUCHESSE (B)
  • SAFIL (B)
  • RESISTA (B)
  • J.L.T (B)
  • SAVA (B)
  • HESBA (B)
  • COOMANS (B)
  • OLIVIER (B)
  • HENDRIK (B)
  • J.DUBOIS (B)
  • WARNANT (B)
  • SECURITAS (B)
  • EM. FONTAINE (B)
  • ESSOR (B)
  • EVRARD (B)
  • OLYMPIA (B)
  • BOURGUIGNON (B)
  • CONTINENTAL (B)
  • GILLET (B)
  • OLYMPIC (B)
  • LEGIA (B)
  • ELITE (B)
  • PRESTO (B)
  • ASTRA (B)
  • NEMO (B)
  • LA MEUSE (B)
  • STAR (B)
  • SPHINX (B)
  • ROC (B)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - BAUER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - NSU (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - DOSSCHE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - VERJER (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - VEMA (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROYAL RAPID LUXE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - VELEA (B)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - NEPTUNE (B / Fr)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - ADLER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - GÖRICKE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIXI (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - PONTIAC (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - JAGDRING (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - EDELWEISS ( EDELWEIß) (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROLLER (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - R. LIBRECHT (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - LION BELGE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - FAMILIA (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - CAMEO (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARA (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - ANTILOPE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - AJAX (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - EDMOND DESMET (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - BUYSSE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - BOL D’OR (B)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - STORMVOGEL (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - MARA CICLI (Italië)
  • NIEUW / NOUVEAU - BOTTECCHIA (Italië)
  • NIEUW / NOUVEAU - BIANCHI (Italië)
  • NIEUW / NOUVEAU - RAPPA (Zwitserland)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MÖVE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - ALBRECHT DÜRER (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - JANUS (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - BLÜCHER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - VICTORIA-WERKE AG (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - SEIDEL & NAUMANN (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MONET & GOYON (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - FIVOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - GRIFFER (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - MOERMAN (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - OSWALD CONSERRIERE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROSSEELS (B)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - GROENE LEEUW (B)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - THE MODERN (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - R. VERMEER (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - TORSOLlD (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - NORA (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - THE MODERN (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - LA LUNE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - HILLAERT (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - H. HUYBEK (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - FALKE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - D.W.S. (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - BOUMON (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - A.V.W. (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - VEDETTE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - GENT – GAND (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGA (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - ST. ETIENNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - SOLIDOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROYAL STELLA (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - RÉGULUS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - POLVÊCHE LOUIS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - PIERRE CLOAREC (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEW EMPRESS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEMO (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - HELYETT (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - H. SALAMAGNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - GLADYS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIRNAY (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DÉLOS V. (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - CATTEEUW M. (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BERNARD (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BENGALIA (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARMOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTAL (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTA (F)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - CYCLES GANTOISE (B)
  • WOORDENBOEK VAN FIETSMERKPLAATJES/DICTIONNAIRE DES PLAQUES DE MARQUE VÉLOS
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - RAKAM (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - M.VANDENPLAS (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - THE LONDON (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - DURABO (Nl)
  • NIEUW / NOUVEAU - SPLENDIDE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - DE PAU – ARBIJN (B)
  • MONARK (B)
  • RD (B)
  • EXTRA RAPIDE (B)
  • W.M.D. (B)
  • DE GROENE STER (B)
  • DE VLAAMSCHE STER RDMG (B)
  • LION DU SUD (B)
  • LION-KOR (B)
  • FR. VAN RANSBEECK (B)
  • B.E.A. (B)
  • J. DE STROOPER (B)
  • UNISPORT (B)
  • SPECIAL (B)
  • YSER (B)
  • BRENTO (?)
  • MODEL DE LUXE (?)
  • CONSTRUCTION GARANTIE (?)
  • FABRICATION GARANTIE (?)
  • CYCLES (?)
  • O.K.G.L. (?)
  • THE KING (?)
  • ESA (?)
  • MARTINO (?)
  • JOY (?)
  • CAPO (?)
  • SELECT Mfge (?)
  • ?
  • CITY (?)
  • THEMIS (?)
  • SPERANZA (?)
  • VOLANT(?)
  • VICAR (?)
  • LASTING (?)
  • GOLDEN EAGLE (?)
  • EUROVELO (?)
  • ALVEHO (?)
  • ALPA (?)
  • BALANCE (?)
  • BIRA (?)
  • LIONEL MARTIN (?)
  • CYCLES
  • FLOWER POPULAR (?)
  • RILLYOR (?)
  • ARGENTOR (?)
  • TSÉ-TSÉ (?)
  • FANIE (?)
  • ELIDIF (?)
  • RESOLUTE (?)
  • THE REMINGTON CYCLE WORKS (?)
  • MASSHOUSE (Nl)
  • GRUNO (Nl)
  • DRESCO (Nl)
  • NOORDSTER (Nl)
  • GEDO (NL)
  • ADONIS (Nl)
  • RIVEL (Nl)
  • WOUDLOPER (Nl)
  • NEDERLANDSE LEEUW (Nl)
  • MUSTANG (Nl)
  • CEWACO (Nl)
  • HATERAS (NL)
  • TORS (NL)
  • VEENO (NL)
  • BS SNEEK (Nl)
  • OKE (NL)
  • PHOENIX (NL)
  • P.V.L. (Nl)
  • FLITS (NL)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • THE BALMORAL (Nl)
  • ROBIJN (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • NEW BEESTON (Nl)
  • VOORANG (Nl)
  • COURIER (Nl)
  • BRENNABOR-Rijwielen (Nl)
  • ROYAL - FERWEDA (NL)
  • GRONINGER RIJWIEL MERKENLIJST -Nl.
  • WERELD (Nl)
  • METROPOLE (Nl)
  • FONGERS (NL)
  • J. BRONDA (Nl)
  • RUBICON (NL)
  • MAJA (Nl)
  • VELENZO (NL)
  • MAJESTIC (B)
  • THE DUCHESSE (B)
  • SAFIL (B)
  • RESISTA (B)
  • J.L.T (B)
  • SAVA (B)
  • HESBA (B)
  • COOMANS (B)
  • OLIVIER (B)
  • HENDRIK (B)
  • J.DUBOIS (B)
  • WARNANT (B)
  • SECURITAS (B)
  • EM. FONTAINE (B)
  • ESSOR (B)
  • EVRARD (B)
  • OLYMPIA (B)
  • BOURGUIGNON (B)
  • CONTINENTAL (B)
  • GILLET (B)
  • OLYMPIC (B)
  • LEGIA (B)
  • ELITE (B)
  • PRESTO (B)
  • ASTRA (B)
  • NEMO (B)
  • LA MEUSE (B)
  • STAR (B)
  • SPHINX (B)
  • ROC (B)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    20-08-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AANGEPAST/ ADAPTÉ - ADLER (D)

    ADLER (D)

    Adler -- Frankfurt am Main -- Duitsland

    Adler was een Duitse fabrikant van fietsen , auto's en motorfietsen van 1880 tot 1957. De naam 'Adler' is Duits voor ' adelaar '. Ongeveer 120 jaar lang gaf Adlerwerke (voorheen Heinrich Kleyer AG) vorm aan het leven en werken in het Gallusviertel in Frankfurt. Het bedrijf werd opgericht in 1880 en vervaardigde aanvankelijk fietsen. Vanaf 1900 breidde het productaanbod zich uit: er kwamen schrijfmachines, motorfietsen en auto's bij.

    Tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog werden de in Frankfurt am Main vervaardigde voertuigen en de geproduceerde aanvullende bewapening op tal van fronten in Europa gebruikt.

    Vier jaar na de Eerste Wereldoorlog had het bedrijf 10.000 arbeiders en bedienden in dienst met filialen in nog eens tien steden. In 1930 was het aantal gedaald tot 3.000, om vervolgens weer te stijgen tot 7.000, dat door de Tweede Wereldoorlog. In de jaren 1920 had de Adlerwerke ook een filiaal in Berlijn (Zimmerstraße / Belle-Alliance-Straße) en extra tentoonstellingssalons aan Unter den Linden en Hardenbergstraße.

    In 1938 breidde de Adlerwerke hun fabrieksterrein uit. Ze namen de eigendommen over van vier joodse ondernemers die zich tussen Plant I en Plant II aan de Kleyerstrasse bevonden. De Adlerwerke profiteerden daarom van het “ariseringsbeleid” van de nazistaat.

    Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de Adlerwerke nauw betrokken bij de wapenindustrie van de nazidictatuur. Ze produceerden voornamelijk motoren en voertuigonderdelen voor de Wehrmacht. De fabrieksleiding probeerde het door de oorlog veroorzaakte tekort aan arbeidskrachten te compenseren door dwangarbeiders uit te buiten. Sinds 1941 moesten civiele dwangarbeiders en krijgsgevangenen in de fabriek werken.

    De hoge beoogde productiecijfers voor de Wehrmacht en het gelijktijdige gebrek aan arbeiders leidden ertoe dat de Adlerwerke op hun fabrieksterrein het concentratiekamp Katzbach oprichtte. Het was een afdeling van het concentratiekampcomplex Natzweiler-Struthof in de Elzas. In totaal werden 1.616 mensen uit meer dan acht landen als concentratiekampgevangenen naar Frankfurt gebracht.

    Tussen augustus 1944 en maart 1945 bevond zich het subkamp “Katzbach” in de Adlerwerke in Frankfurt. 1.616 mensen moesten daar onder verschrikkelijke omstandigheden werken; de meesten overleefden het einde van de oorlog niet. Net als andere bedrijven had Adlerwerke ook krijgsgevangenen en buitenlandse burgerarbeiders in dienst in het dwangarbeidssysteem.

    Na de bevrijding in 1945 werd Ernst Hagemeier, de algemeen directeur en hoofdaandeelhouder van Adlerwerke, tijdelijk onderzocht wegens oorlogsmisdaden, maar de aanklacht werd in 1948 ingetrokken. Andere aandeelhouders van Adlerwerke, zoals de Dresdner Bank, ontkenden ook elke verantwoordelijkheid voor de misdaden.

    In de jaren vijftig rolden motorfietsen en kantoormachines bij Adlerwerke van de productielijn in plaats van auto’s. Na de fusie met de Neurenbergse kantoormachinefabrikant Triumph eindigde de productie van motorfietsen in 1957. Triumph-Adler bereikte een hoge populariteit met producten zoals de typemachineserie "Gabriele". In de daaropvolgende decennia wisselden de eigenaren van het bedrijf meerdere malen, waaronder bekende namen als Volkswagenwerke en Olivetti.

    De verkoop van Triumph-Adler aan een vastgoedinvesteerder en het bouwbedrijf Philipp Holzmann in 1993/94 betekende het einde van de productie van kantoormachines in het westen van Frankfurt. In de jaren negentig werden op het eigenlijke fabrieksterrein tussen de Kleyerstrasse en het spoorplatform van het centraal station van Frankfurt enkele nieuwe gebouwen gebouwd als aanvulling op de monumentale bakstenen gebouwen. Appartementen en kantoren voor de dienstensector vervingen de industrie als vorige gebruiker. Ook het traditionele Gallus Theater vond hier een nieuw onderkomen.

    Vanaf eind maart 2022 staat de historische site Adlerwerke in het teken van de hele geschiedenis van deze plek.

     











    20-08-2025, 17:16 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AANGEPAST/ ADAPTÉ - GÖRICKE (D)

    GÖRICKE (D)

    GÖRICKE  -- Bielefeld – Duitsland

    Het bedrijf dat in 1874 door August Göricke werd opgericht en later Göricke-Werke Nippel & Co. zou worden, bouwde een fabriek in de stad Bielefeld (Duitsland) en werd bekend om zijn hoogwaardige fietsen en motorfietse. Het was een van de belangrijkste Duitse fietsenfabrikanten in Bielefeld.

    Fietsen werden er geproduceerd sinds 1895. In 1899 werd de naam veranderd in Bielefelder Maschinen- und Fahrradwerke AG, August Göricke. Vanaf 1903 werden er ook motorfietsen vervaardigd. Tussen 1903 en 1912 bouwden ze motorfietsen, driewielers en voorwagens met eencilinder- en v-twinmotoren. Motorfietsen uit 1903 waren uitgerust met Antoine-motoren van 2½ en 3 pk, en vanaf 1908 werden commerciële driewielers uitgerust met Fafnir V-twins van 425 cc.

    Tussen 1906 en 1908 vervaardigde het bedrijf ook driewielige auto's. Technisch gezien was het een motorfiets met aanhanger, waardoor het een tricar was . De passagiersstoel voorin bevond zich tussen de twee wielen.

    In 1921 werd de naam veranderd in Görickewerke AG.

    In 1924  namen ze het Fabula- concern over en bouwden versies van die motorfiets.

    Een jaar na het faillissement, in 1929, kocht een Duits-Nederlands consortium NVTE (Naam Looze Vennootschap tot Exploitatieder Göricke Fabrieken) het bedrijf, dat toen opereerde als GmbH.

    Tussen 1933 en 1939 produceerden ze uitsluitend lichte forensenmotoren, waarbij de nadruk lag op de fietsenmarkt.

    In oktober 1941, na de fusie met Maschinen- und Apparatebau Erich Nippel, werd de naam veranderd in Göricke-Fahrrad- und Maschinenfabrik, Nippel & Co.

    1949-1960: bouwden ze motorfietsen met tweetakt ILO- en Sachs-motoren tot 197cc. Sommige van de machines met ILO-motoren werden mogelijks omgedoopt door het Zweedse Monark- concern.

    In 1950 werden vrachtdriewielers met een enkel achterwiel en een laadbak aan de voorkant vervaardigd. Ze produceerden deze transport dreirad (driewielers) met Sachs 50cc- en 97cc-motoren tot 1959.

    Nadat Göricke in 1964 de krachten had gebundeld met Pantherwerke AG (Löhne), bleef het bedrijf tot 1983 fietsen bouwen.























    20-08-2025, 17:09 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - DIXI (D)

    DIXI (D)

    Dixi (fietsmerk) --- Gothaer Waggonfabrik AG--- Oprichting1921 --  Eisenach ---- Duitsland

    Dixi fietsen (vóór 1921 ook Dixi-Wartburg) was een fietsenmerk van de “Fahrzeugfabrik Eisenach, tak van de Gothaer Waggonfabrik AG”.

    De merknaam Dixi komt van van het merk Dixi, dat vanaf 1904 werd gebruikt voor de automobielproductietak van de voertuigfabriek in Eisenac. In tegenstelling tot in de automobielsector bleef het merk Wartburg, dat eerder voor beide sectoren was vastgesteld, tot ongeveer 1920 als merknaam voor fietsen bestaan. Pas toen werd Dixi ook de merknaam van de in de fabriek geproduceerde fietsen, tot het einde van de productie in 1929. Gedurende een korte tijd werd er ook een parallel gebruik van de twee merknamen voor fietsen. Een advertentie uit 1920 bevestigt dat de racefietsen van de fabrikant werden geadverteerd als Dixi-Wartburg.

    In de jaren twintig beschikte de fabriek over een goed ontwikkeld dealernetwerk met algemene agentschappen in Düsseldorf, Hamburg en Berlijn. Na de overname van de voertuigfabriek in Eisenach door Bayerische Motorenwerke in 1928 stopte de fabriek in 1929 met de productie van fietsen.

    Van ongeveer 1934 tot de jaren 50 werd de merknaam Dixi gebruikt door de fabrikant Patria WKC . Daarnaast gebruikten verschillende "massaserie"-fabrikanten uit het begin van de jaren 50, zoals BFEM (Fahrrad Epple Memmingen), de naam, het embleem en het logo van de klassieke Dixi -fietsen uit de jaren 20, waardoor een exacte datering op het eerste gezicht vaak moeilijk lijkt. In de jaren 80 produceerde de fabrikant Kettler een fiets met het achtervoegsel Dixi .

    De catalogus uit 1926 toont een reeks van acht standaardmodellen, die naast de herenmodellen, de Englandrad en de toerfiets, ook twee damesmodellen en kinderfietsen omvatten. Een onderscheidend kenmerk van de meeste Dixi- fietsen, naast het geklonken tandwiel met zes steekpunten en gebogen achtervorken, was de kenmerkende balhoofdplaat. De naar beneden taps toelopende driehoek toont het bekende Dixi- logo met een naar beneden lopende letter x. Boven het logo staat de bekende centaur, het symbool van de Dixi-fabriek. Er lijken dus geen noemenswaardige wijzigingen te zijn geweest in de producten onder het merk Dixi ten opzichte van het voorgangermerk, Wartburg . De bekende illustraties en de weinige overgebleven exemplaren tonen een ongewijzigde vorm van de fietsen.

    Exacte productiecijfers zijn onbekend. De autofabriek van Eisenach was echter in de jaren twintig een van de grootste fietsfabrikanten van Duitsland.











    20-08-2025, 16:59 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - PONTIAC (D)

    PONTIAC (D)

    PONTIAC  - GWK  --  Köln/Keulen ----- Duitsland







    20-08-2025, 16:55 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - JAGDRING (D)

    JAGDRING (D)

    Jagdring ------ Brake i. W. ---- Duitsland

    In 1938 naar RIXE.







    20-08-2025, 16:53 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - EDELWEISS ( EDELWEIß) (D)

    EDELWEISS (OOK EDELWEIß) (D)

    Edelweiss -- Paul Decker --- Dt. Wartenberg, Waldsassen i. By .---- Duitsland

    Opgericht 1896 – Edelweiss fahrradfabrik-- Paul Decker

    1906  -- Paul Decker ---Fabrik fur Automobile, Fahrrader und Motorrader

    Ca 1930, Edelweiss – Decker GmbH - fietsbouw en verzendingshandel

    Sedert 1945 tot ca 1954: Edelweiss – Decker,  Inh.

    Paul Decker senior, Waldsassen; herstelling en verkoop van fietsen.













    20-08-2025, 16:51 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    18-08-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - ROLLER (B)

    ROLLER (B)

    ROLLER ---- Lion Rouge SA ------- Kortrijk/Courtrai--------België







    18-08-2025, 17:40 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - R. LIBRECHT (B)

    R. LIBRECHT (B)

    R. LIBRECHT Cycles --------------- MARIA – HOOREBEKE (Sint-Maria-Horebeke)----- België

    Sint-Maria-Horebeke is een dorp in de Belgische provincie Oost-Vlaanderen en een deelgemeente van Horebeke, het was een zelfstandige gemeente tot aan de gemeentelijke herindeling van 1977. Sint-Maria-Horebeke staat in de lijst van de 50 mooiste dorpen van Vlaanderen.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Maria-Horebeke







    18-08-2025, 17:38 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - LION BELGE (B)

    LION BELGE (B)

    LION BELGE .H.V.O ------ Vanovertveld ----- St. Andries-Brugge /   St. Andries-Bruges--- België







    18-08-2025, 17:37 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - FAMILIA (B)

    FAMILIA (B)

    Familia  cycles

    ……dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.

    …… cette marque figure sur une liste de fabricants et de commerçants belges de vélos.







    18-08-2025, 17:35 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - CAMEO (B)

    CAMEO (B)

    CAMEO Cycles……dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.

    …… cette marque figure sur une liste de fabricants et de commerçants belges de vélos.







    18-08-2025, 17:31 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - ARA (B)

    ARA (B)

    ARA Cycles ------- Niemegeerts R ------ Scheldewindeke ------ België







    18-08-2025, 17:27 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - ANTILOPE (B)

    ANTILOPE (B)

    ANTILOPE Cycles  Astene Lez Deinze/Astene  (Deinze) ------ België

    Balhoofdplaatje van fietsenhandelaar Cycles Antilope uit Astene. Het koperen plaatje bevat als omranding een sierlijst. Bovenaan staat er een opschrift met een deel van de merknaam. Centraal staat er in een apart vlak, dat omringd is door een siermotief van bolletjes, een antilope frontaal in een bruine kleur afgebeeld. Deze bevindt zich op een lichtblauwe achtergrond met in de linkerbenedenhoek twee witte bergjes en een kleine grasvlakte. Net onder de afbeelding zijn er twee opschriften aangebracht. Het eerste bevat de rest van de merknaam, het onderste verwijst naar een plaatsnaam.

    hoogte: 7.3 cm

    breedte: 3.5 cm

    diepte: 1.5 cm

    materiaal: koper

    opschrift: CYCLES

    opschrift: ANTILOPE / ASTENE-LEZ-DEINZE

    Bron: KOERS. Museum van de Wielersport







    18-08-2025, 17:19 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - AJAX (B)

    AJAX  (B)

    Eventueel:

    AJAX --  Ajax SA ------- Brussel/Bruxelles ------ België

    AJAX  ----Peters --------Brussel/Bruxelles ----- België

    Het merk Ajax vinden we ook terug in:

    Ajax-  cycles de la Société Industrielle d'Albert. Usines & bureaux à Albert – Somme ---- Frankrijk

    Ajax cycles ---- Arnhem ----Nederland

    Het merk Ajax komt ook voor in Duitsland.

    AJAX (zoon van Telamon)

    Ajax of Aias, van het Latijnse Aiax, Oudgrieks: Αἴας, was in de Griekse mythologie een van de belangrijkste helden in de Ilias van Homeros. Hij was een zoon van Telamon en wordt de grote Ajax genoemd, in tegenstelling tot Ajax, de zoon van Oileus, een andere held uit de cyclus rond de Trojaanse Oorlog, die de kleine Ajax wordt genoemd. Zij worden samen de Aianten genoemd.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Ajax_(zoon_van_Telamon)

     







    18-08-2025, 17:17 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - EDMOND DESMET (B)

    EDMOND DESMET (B)

    EDMOND DESMET Velos-------   Maldeghem/Maldegem ------- België







    18-08-2025, 17:15 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - BUYSSE (B)

    BUYSSE (B)

    BUYSSE Sport ------Gent/Gand --------- België







    18-08-2025, 17:13 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - BOL D’OR (B)

    BOL D’OR (B)

    BOL D’OR. – ---- Didier – ----Audenaerde/Oudenaarde------- België







    18-08-2025, 17:11 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AANGEPAST/ ADAPTÉ - STORMVOGEL (B)

    DE STORMVOGEL (B)

    De Stormvogel - Van Wassenhove Alfons Kwatrecht,België

    Stormvogel - Van Wassenhove Alfons  uit Kwatrecht, België

     ……dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.

    …… cette marque figure sur une liste de fabricants et de commerçants belges de vélos.









    18-08-2025, 17:07 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - MARA CICLI (Italië)

    MARA CICLI (Italië)

    Mara Cicli is een beroemd in Italië gemaakt fietsenmerk. Het familiebedrijf, ontstond uit de successen van de wielrenners Michele Mara en Enrico Mara, het merk is al sinds de jaren 30 actief.

    Michele Mara ( geboren op 2 oktober 1903 in BUSTO ARSIZIO – overleden in MILAAN op 18 november 1986) was een Italiaanse professioneel wielrenner. Michele MARA was een uitstekende amateur, zoals bleek uit zijn talloze overwinningen en tweede plaats op het WK van 1928. Eind 1928 maakte hij de overstap naar de hogere categorie en maakte hij, rijdend voor Bianchi, tegen het einde van het seizoen naam met een derde plaats in de Giro dell'Emilia en een zesde plaats in de Giro di Romagna. Michele zou acht seizoenen lang als prof koersen (steeds voor Bianchi), zijn kwaliteiten bevestigend.  Hij onderscheidde zich dankzij zijn snelle acceleratie waardoor hij vaak de sprint aantrok vóór de grote kampioenen van die tijd, met name Binda en Guerra. In zijn gloriejaar, 1930, wist hij zowel Milaan-San Remo als de Giro di Lombardia te winnen (na de degradatie van Piemontesi vanwege onregelmatigheden, maar Binda en Guerra eindigden achter hem), evenals vijf etappes van de Giro d'Italia (hij won er zeven in totaal) en Rome-Napels-Rome. Hij nam deel aan zeven Giro d'Italia's met als beste resultaat een zesde plaats in 1932, en hij was tweemaal het leider in het algemeen klassement.

    Enrico Mara (geboren in Busto Arsizio op 7 augustus 1912 – overleden in Busto Arsizio op 7 juni 1979) Enrico  de broer van Michele en  was onafhankelijk- en beroepswielrenner  van 1931 tot 1946. De jongere broer van Michele behaalde niet dezelfde resultaten als zijn broer. Nadat hij in 1931 onafhankelijk wielrenner was geworden, reed hij voornamelijk individueel of als lid van clubs in Milaan (US Azzini, SS Genova, SC Cesare Battisti) en Busto Arsizio (SC Michele Mara). Eind jaren dertig wist hij echter een contract te bemachtigen bij de Milanese Bianchi-ploeg en reed hij zelfs de Giro d'Italia van 1938 in de wit-hemelsblauwe trui. Hoewel hij geen enkele wedstrijd won, behaalde hij verschillende goede resultaten, waaronder enkele topdrieplaatsen in etappes van de Giro d'Italia (Ronde van Italië). Na de Tweede Wereldoorlog keerde hij terug naar de racesport als individu, maar behaalde geen verdere resultaten. In 1946 beëindigde hij zijn racecarrière.











    18-08-2025, 16:33 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW / NOUVEAU - BOTTECCHIA (Italië)

    BOTTECCHIA (Italië)

    Bottecchia --- Teodoro Carnielli---- Vittorio Veneto --- Italië

    Teodoro Carnielli, voorzitter van de wielerbond Vittorio Veneto, was een ambachtsman die fietsen repareerde en bouwde en die de jonge Ottavio Bottecchia meteen opmerkte als een uitzonderlijk wielertalent. Na Bottecchia's ongelooflijke zege in zijn eerste Tour de France van 1924 stelde Carnielli, die een groot zakelijk inzicht had, om dit moment te benutten door de eerste fiets van het merk Bottecchia in productie te nemen. Bottecchia was een fietsenbedrijf dat begon als een kleine fietsenmakerij van Teodoro Carnielli en in 1924 bekend  werd door Ottavio Bottecchia. Na de dood van Ottavio Bottecchia in 1927 werd een nieuw bedrijf met de nieuwe naam "Bottecchia" geboren.

    1940: In de loop der jaren groeide de kleine werkplaats in Carnielli, waar Bottecchia-fietsen werden geproduceerd, uit tot een industrie met zo'n honderd werknemers. De Bottecchia-fiets werd in grote aantallen en in verschillende uitvoeringen geproduceerd, de koersfiets gaf echter de meeste voldoening. Teodoro Carnielli, die steeds fanatieker werd  in wedstrijden op twee wielen, begon wielerteams te sponsoren die Bottecchia-fietsen gebruikten.

    In 1951 bouwde Guido Carnielli, een zoon van de medeoprichter, een fiets die niet om kon vallen, een fiets die je kon gebruiken tijdens je verblijf op locatie, een fiets die  de revalidatie van mensen met loopproblemen moest vergemakkelijken:  namelijk de hometrainer. Hij bracht het op de markt onder de naam Cyclette.

    Begin jaren zestig (1963) had Guido nog een revolutionaire ingeving. In Italië waren dit de jaren van economische bloei en het aantal Italianen dat zich een auto kon veroorloven nam toe; dus waarom geen vouwfiets met kleine wielen maken die geschikt was om mee te nemen in de auto? Zo ontstond de GRAZIELLA, die zijn naam ontleende aan het Mondadori-tijdschrift dat er als eerste reclame voor maakte. Het ontwerp was van Rinaldo Donzelli, de eerste in massa geproduceerde vouwfiets die een wereldwijd succes werd.

    In 1989 won de Amerikaan Greg LeMond de Tour de France met Bottecchia. Dit is hun enige overwinning in de Tour, aangezien Ottavio voor zijn overwinningen met een ander merk reed. Ze hebben ook vier overwinningen in de Giro d'Italia.

    In de loop der jaren heeft het bedrijf Bottecchia zich ontwikkeld tot een van de grotere fabrikanten van toer- en racefietsen. Het bedrijf was eigendom van de familie Carnielli tot 1999, toen het werd verkocht aan Fantic Motor. Het merk is nog steeds actief in de verkoop van fantastische fietsen. In 2006 werden er in Europa meer dan 50.000 Bottechia-fietsen verkocht.

    De eerste fietsen waren voornamelijk racefietsen, maar ze verkopen nu een complete lijn fietsen. De meeste van hun eerste fietsen hebben een goede reputatie qua kwaliteit, maar sommigen vinden dat ze een stap achterliepen op Italiaanse topmerken zoals Bianchi en Cinelli. Anderen vinden dat ze net zo goed zijn als andere Italiaanse merken.

    2023, EEN NIEUW BEGIN: Na een rampzalige brand in een van de fabrieken van Cavarzere verhuisde Bottecchia naar de provincie Padua en keerde terug naar Piove di Sacco. Het nieuwe hoofdkantoor, met 1000 m² aan kantoren en een oppervlakte van 6000 m² bestemd voor productie en opslag, streeft naar het perfectioneren van alle productie- en commerciële processen, mede dankzij de verbetering van de ruimtes en faciliteiten die beschikbaar zijn voor de werknemers. Alle ontwerpen, technische studies en de assemblage van de producten worden nog steeds intern en uitsluitend beheerd door het personeel van Bottecchia in de fabriek van Piove di Sacco.

    2024, BOTTECCHIA EEUWFEEST: Bottecchia Cicli vierde de 100e verjaardag van Ottavio Bottecchia's eerste overwinning in de Tour de France met het Centenario Bottecchia-logo. Honderd jaar na de epische overwinning blijven de fietsen die de naam van de historische kampioen dragen wielrenners over de hele wereld dromen.

    Bottecchia Cicli Srl is nu een fietsenfabrikant met hoofdkantoor in Cavarzere , Italië. Ze bieden ongeveer 70 modellen aan, waaronder racefietsen , mountainbikes, trekkingfietsen, stadsfietsen, BMX-fietsen, vouwfietsen, cyclocrossfietsen en elektrische fietsen . Sommige high-end frames worden in Italië geproduceerd, de rest in Azië en alle fietsen worden in Italië geassembleerd. Ze hebben distributie in Europa, Australië, Japan en de Verenigde Staten. Ze zijn de technische sponsor van het professionele Italiaanse team Androni-Sidermec-Bottecchia ,

    Tot nu toe maakte Bottecchia veel koersframes. Het bedrijf produceert ook fietsen voor dagelijks gebruik en fietsonderdelen met de naam "BTC", die alleen intern worden gebruikt. Het raceprofiel van het bedrijf is onlangs geïmporteerd in de trekkinglijn ("tempo libero") door een carbon trekkingfiets voor dagelijks gebruik aan te bieden.

                WIE WAS OTTAVIO BOTTECCHIA?

    Ottavio Bottecchia  werd geboren op 1 augustus 1894 te San Martino di Colle Umberto en overleed te Gemona del Friuli op 15 juni 1927. Ottavio was een Italiaanse wielrenner en de eerste Italiaanse winnaar van de Tour de France .

    Ottavia Bottecchia werd geboren als achtste kind in een arm gezin van negen kinderen. Hij ging slechts een jaar naar school. Zijn vader vertrok naar Duitsland om werk te zoeken. Ottavio begon te werken als schoenmaker en daarna als arbeider-metser op kleine bouwplaatsen, vervolgens werkte hij als transporteur en trok drie jaar lang met zware karren en paarden op en neer door de bossen van Cansiglio om boomstammen te laden en naar de dichtstbijzijnde treinstations te vervoeren. Zo nu en dan leende hij voor de lol de fiets van zijn broer Giovanni , die hem een gelukkig en vrij gevoel gaf. Hij was zwijgzaam en onopvallend, en had nog nooit een straat voorbij de Alpen gezien. Toch zou hij een groot kampioen worden.

    Ottavia Bottecchia trouwde en kreeg drie kinderen. Hij was een overtuigd socialist.  Maar de rustige harmonie van de familie Bottecchia duurde niet lang: in 1914 brak de verschrikkelijke oorlog uit die Europa in lichterlaaie zette. Toen ook Italië zich in het conflict mengde, vorderde de regering de wagens, paarden en al de mannelijke kinderen van de Bottecchia's op. Het was bij deze gelegenheid dat Ottavio zijn moed en gemak op de fiets toonde. Na een korte training werd hij ingelijfd bij het speciale korps van verkenners de Bersaglieri, die waren uitgerust met militaire vouwfietsen. Octavia fietste aan het Oostenrijks-Italiaanse front heen en weer met berichten en voorraden. Tijdens het conflict liep hij malaria op. Hij wist ook meerdere keren uit gevangenschap te ontsnappen. Bottecchia  kwam op 3 november 1917, na de slag bij Caporetto, in een gasaanval terecht dat terwijl hij dekking gaf aan terugtrekkende troepen. Bij Sequals werd hij gevangengenomen, maar ontsnapte toen hij 's nachts in gevangenschap werd gevoerd. Na zijn terugkeer naar de Italiaanse linies voerde hij twee verkenningsopdrachten uit naar door Oostenrijk bezette gebieden, waartoe inmiddels ook zijn thuisregio Colle Umberto behoorde. Bottecchia werd later onderscheiden met een bronzen medaille voor dapperheid.

    Na het einde van de vijandelijkheden verhuisde Bottecchia in 1919 naar Frankrijk om er als bouwvakker te werken. Hij werd er beticht dat hij geen echte Italiaan was, die beledigingen werden dan nog eens versterkt door zijn sterke regionale dialect. Bottecchia's familie bleef worstelen met de armoede, zijn jongste dochter stierf in 1921 op zevenjarige leeftijd.

    Bottecchia keerde terug naar Italië, waar hij terug begon met wielrennen. Het waren korte wedstrijden die hij reed, maar hij blonk altijd uit dankzij zijn fysieke kwaliteiten. Teodoro Carnielli, eigenaar van een kleine fietsenfabriek en voorzitter van de Sportbond Vittorio Veneto, was de eerste die hem een racefiets gaf en hem naar de directie van de Sportbond van Pordenone stuurde, waar hij zijn eerste successen begon te boeken. Hij won de Giro del Piave, de Coppa della Vittoria en de Duca D'Aosta in 1920 en de Coppe Gallo an Osimo, het Circuito del Piave en de Giro del Friuli in 1921. Bottecchia werd beroepswielrenner in 1920. 

    In 1923 werd Bottecchia vijfde in de 11e Giro d'Italia (gewonnen door Costante Girardengo), dit was de hoogste behaalde plaats die  door een 'isolate' (renner zonder team) in het algemeen eindklassement werd behaald. Hij eindigde als eerste in de individuele klassementen en de junioren. De Giro leverde hem dan ook de eretitel van de pers op:"beste man van de koers".

    Zijn vijfde plek behaald in de 11e Giro d'Italia, in zijn derde jaar als prof, werd ook opgemerkt door Aldo Borella van het Franse bedrijf Automoto, die hem voorstelde om zich bij de ploeg aan te sluiten en samen met de geduchte Pélissier-broers de Tour de France te rijden. Zijn prestatie had ook al de aandacht van de  Franse renner, Henri Pélissier getrokken die wou ook dat Bottecchia bij hem zou komen rijden  bij Automoto-Hutchinson. Pélissier had net, na een interne ruzie, het JB Louvet-team verlaten en had een al andere renner, Honoré Barthélemy , meegenomen. Automoto was een Frans motorfietsbedrijf dat zijn producten ook in Italië verkocht. Automoto zag de kans om niet alleen de Tour de France te winnen, maar ook om er een extra Italiaanse renner bij te hebben om zo de buitenlandse verkoop te stimuleren. Henri Pélissier zei dat hij Bottecchia de Giro di Lombardia en Milaan-San Remo had zien rijden en een meerwaarde voor de ploeg zou zijn, het team contracteerde hem.

    De nieuwe rekruut meldde zich aan bij zijn nieuwe ploeg in Frankrijk. Dat deed hij met een huid die gebruind was als een oud leren zadel en met rimpels in zijn gezicht die diep genoeg waren om littekens te zijn. Zijn kleding was rafelig en zijn schoenen zo oud dat ze geen vorm meer hadden. Zijn oren stonden zo ver uit dat de organisator van de Tour, Henri Desgrange, hem "vlinder" noemde. De enige woorden Frans die hij kon uitspreken waren: "Geen bananen, veel koffie, dank u wel." Bottecchia leerde ook lezen, hij werd onderwezen door zijn vriend en trainingspartner Alfonso Piccin. Samen lazen ze de Italiaanse sportkrant Gazzetta dello Sport en schreven ze clandestiene antifascistische pamfletten waarin ze protesteerden tegen het bewind van Benito Mussolini .

    Vanaf de eerste etappe in de Tour de France van 1923 was het duidelijk dat Ottavio Bottecchia een unieke en grote kampioen was: aan het einde van de eerste etappe van Parijs naar Le Havre, 381 km, kwam Ottavio als tweede over de finish van de meer dan 200 deelnemers. De Franse fans omarmden hem, zijn naam lag al snel op ieders lippen: "Bottescià! Bottescià!". Maar de echte verrassing kwam pas in de volgende etappe, toen hij de eerste plaats en de prestigieuze gele trui veroverde. Hij leidde de Tour na de tweede etappe vanuit Cherbourg en droeg de gele leiderstrui tot aan Nice. Daar gaf hij de gele trui door aan Pélissier, die won met de voorspelling: "Bottecchia volgt me volgend jaar op!"

    De Franse journalisten prezen de Italiaanse prestatie dagelijks. De eerste Tour de France van de Italiaanse kampioen, die de harten en steun van alle Italianen had gewonnen, eindigde met een fantastische tweede plaats.

    De reactie in Italië was zo groot dat de Gazetta dello Sport van elke lezer een lire vroeg als beloning. Mussolini was de eerste die zich aanmeldde.  

    In juni 1924 was Bottecchia in topvorm, hij trapte moeiteloos op elke helling, zijn ademhaling was perfect en zijn moraal was zeer hoog. De onthullende atleet van de vorige editie verraste alle deelnemers door in de eerste etappe als eerste over de finish te komen en de felbegeerde gele trui te winnen. Er was dat jaar geen wedstrijd, geen geschiedenis voor wie dan ook: Bottecchia trok de gele trui aan in de eerste etappe en trok hem pas weer uit in Parijs. Hij kroonde zichzelf tot kampioen vóór Frantz en vestigde het record om als eerste atleet de gele trui van de eerste tot de laatste etappe te dragen . Op 22 juli stond er in hoofdletters op de voorpagina van de Gazzetta dello Sport: "Bottecchia wint triomfantelijk de Ronde van Frankrijk en bereikt het doel dat de sterkste Italiaanse wielrenners al 20 jaar tevergeefs nastreefden". Bottecchia is niet alleen de eerste Italiaan die de prestigieuze Franse wedstrijd wint, maar ook de eerste renner in de geschiedenis van de Tour die van de eerste tot de laatste etappe de gele trui heeft gedragen”.

    Toen hij huiswaarts keerde droeg hij in de trein naar Milaan zijn gele trui de hele weg, hij reisde derde klas om geld te besparen.

    Tegen die tijd was zijn Frans verbeterd tot: "Niet moe, Fransen en Belgen goede vrienden, goed gedaan met fietsen."

    Na de absolute triomf van 1924 won hij de Tour de France ook het jaar daarop, in 1925: aan het einde van de twintigste Tour de France keerden slechts 49 van de 130 renners terug naar het Parc des Princes. Ottavio, die al sinds de eerste etappe de gele trui droeg, beklom ook de eerste trede van het podium in de zesde, zevende en laatste etappe van de Tour, waarbij hij de trui van de negende tot en met de achttiende etappe droeg. Aan de finish in Parijs won Ottavio, waarmee hij zijn eerste plaats in het algemeen klassement van het voorgaande jaar bevestigde, hij eindigde vóór Lucien Buysse die 54 minuten en 20 seconden achter lag, en Bartolomeo Aimo die eindigde op 56 minuten en 17 seconden.

    Bottecchia won  de Tour van 1925 met de hulp van Lucien Buysse , die de eerste knecht in de geschiedenis van de Tour was.

    De ontvangst voor Bottecchia was triomfantelijk en de Italiaanse sport rustte op zijn lauweren.

    Daarna was hij nooit meer dezelfde in de  Tour, tijdens een onweersbui in 1926 viel hij  "huilend als een kind" uit!  Buysse kwam als winnaar uit de bus. De schrijver Bernard Chambaz zei:  “De onaangename hand van het lot viel op zijn schouders.” Het was alsof de ellende van zijn afkomst hem had ingehaald. Sombere gedachten en een voorgevoel van de toekomst achtervolgden hem. Hij gaf op in de Tour van 1926, dat gebeurde in een etappe die door de aanwezigen als apocalyptisch werd omschreven vanwege de kou en de hevige wind. Doodongelukkig trok hij naar huis. Hij had geen zin meer om te trainen. Hij vreesde dat hij 'door een ernstige ziekte was geveld'. Hij hoestte en had pijn in zijn rug en luchtwegen.

    Op 23 mei 1927 was Ottavio's broer, Giovanni, aan het fietsen in de buurt van Conegliano toen hij werd aangereden door een auto en om het leven kwam. Vanwege dit overlijden keerde Ottavio vanuit Frankrijk terug naar Italië.

    Op 3 juni 1927 stond Ottavio bij zonsopgang op en vroeg hij om een warm bad, zodat het over drie uur klaar zou staan voor zijn terugkeer. Hij reed naar het huis van zijn vriend Alfonso Piccini om samen te trainen, net als op andere dagen. Piccini besloot om niet mee te gaan en Bottecchia trok naar een andere vriend, Riccardo Zille, maar deze had echter andere dingen te doen, dus Bottecchia ging alleen op pad.

    Later op de dag vond een boer hem langs de kant van de weg, iets buiten het dorp Peonis, vlakbij Bottecchia's huis. Zijn schedel was gebarsten, een sleutelbeen en andere botten waren gebroken. Zijn fiets lag een eindje verderop aan de kant en was onbeschadigd. Er waren geen remsporen die erop wezen dat een auto hem van de weg had gedrukt en er waren geen sporen op de pedalen of het stuurlint die erop wezen dat hij de controle was verloren.

    Ottavio Bottecchia werd naar een herberg gedragen en daar op een tafel gelegd. Een priester diende hem de laatste sacramenten toe. Vandaar werd hij per kar naar het ziekenhuis in Gemona gebracht. Hij stierf daar, zonder het bewustzijn te herwinnen, op 15 juni, twaalf dagen later.

    Er bestaan talloze theorieën over de omstandigheden van zijn dood. Bernard Chambaz van L'Humanité zei: Ongeluk of moord? De theorie van het ongeluk, die door justitie werd gesteund op basis van getuigenverklaringen en een medisch onderzoek dat ook melding maakte van diverse breuken, was gebaseerd op de veronderstelling van een ziekte, een zonnesteek en een val. In feite werd het onderzoek snel afgerond. De theorie beviel iedereen: het regime van de dictator Mussolini, de vermoedelijke moordenaar, en zelfs – het is triest om te zeggen – de familie, die nu zeker was van een grote verzekeringsuitkering.

    Don Dantė Nigris, de priester die hem de laatste sacramenten toediende, zou de dood hebben toegeschreven aan fascisten die ontevreden waren over Bottecchia's meer liberale opvattingen. Een Italiaan die aan een waterkant in New York aan steekwonden was overleden, beweerde echter dat hij als huurmoordenaar was ingehuurd. Hij noemde een zogenaamde peetvader, hoewel er nooit iemand met die naam is gevonden.

    Veel later zei de boer die Bottecchia had gevonden op zijn sterfbed: "Ik zag een man mijn druiven eten. Hij had de wijnranken doorboord en beschadigd. Ik gooide een steen om hem bang te maken, maar die raakte hem. Ik rende naar hem toe en besefte wie het was. Ik raakte in paniek, sleepte hem naar de kant van de weg en liet hem achter. God vergeef me!"

    Bottecchia was niet alleen een beroemd wielerkampioen; hij was niet alleen een moedige held van de Eerste Wereldoorlog; hij was niet alleen een onvermoeibare werker, gehecht aan zijn familie en zijn land. De mythe van zijn leven vermengt zich met de werkelijkheid, en het raadsel dat rond zijn eenzame dood hangt, maakt de parabel van zijn aardse bestaan nog indrukwekkender. Het lot van de familie Bottecchia zou hem om werkredenen hebben doen emigreren. Het lot van Ottavio daarentegen wilde dat hij op twee wielen zou emigreren.

    De carrière en het leven van Ottavio Bottecchia eindigden vroeg, op 15 juni 1927, in Gemona del Friuli, in de provincie Udine, dat in een context die nog steeds mysterieus blijft. Een vreemd ongeluk veroorzaakt door ….?... trof de 33-jarige Ottavio terwijl hij door de vertrouwde straten reed waar hij trainde, en tot op de dag van vandaag bestaat daarover geen zekerheid. Wat wel zeker is, is dat die dag een groot kampioen overleed!

    https://fr.wikipedia.org/wiki/Tour_de_France_1924

     













    18-08-2025, 16:30 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe
    Ik ben een man en woon in Preshoekstraat 145 - 8510 Marke - België (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatjes (balhoofdplaatjes) .
    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • JAPANESE FIETSEN
  • Belgische militaire fietsen
  • Museum station Kropswolde | G.R.M. Groninger Rijwielen Museum.
  • Franse fietsmerken uit Lyon
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    paperclip
    blog.seniorennet.be/papercl
    Een interessant adres?
    Archief per maand
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
    Foto
    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
  • lijst met mogelijke kleuren (johan arijs)
        op JOHNY SPORT (B)
  • julia fiets mechelen (Robbe Baert)
        op JULIA (B)
  • Armstrong (Ronald )
        op ARMSTRONG (GB)
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    wilmaldegem1931
    blog.seniorennet.be/wilmald
    Zoeken met Google


    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    stiffpersonsyndroom
    blog.seniorennet.be/stiffpe
    Archief
  • Alle berichten
    Zoeken in blog

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    lairke
    blog.seniorennet.be/lairke
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    taboe
    blog.seniorennet.be/taboe
    Zoeken in blog

    Een interessant adres?
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    okrahever1
    blog.seniorennet.be/okrahev
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    rgapeeters
    blog.seniorennet.be/rgapeet
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    fotoparadijs
    blog.seniorennet.be/fotopar
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    natuur
    blog.seniorennet.be/natuur

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!