Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • Aangepast - LA TRIOMPHANTE (Fr)
  • Aangepast - D.G. (B)
  • Aangepast - HERCULES (D)
  • Aangepast - RAPPELET (B)
  • Aangepast - LA VICTOIRE (B)
  • Aangepast - L’ ATEROCYCLE (B)
  • Aangepast - CGM (Belgisch – Congo)
  • Aangepast - MARCEL BUYZE (B)
  • Nieuw - GLORIA (B)
  • Nieuw - WINOF (B)
  • Nieuw - GODBER (Fr)
  • Aangepast - LAPEBIE (Fr)
  • Nieuw - PAUL DOUCET (F)
  • Nieuw - BOREAL (F)
  • Nieuw - BOULARD (F)
  • Nieuw - METEOR (?)
  • Nieuw - LATOUR (F)
  • Nieuw - GENIA (?)
  • Nieuw -- BTC (D)
  • Nieuw - REKORD (D)
  • Nieuw - SK (D)
  • Nieuw - MUFAG (D)
  • Nieuw - OMA (D)
  • Nieuw - Pelz (D)
  • Nieuw - KIRSCH (D)
  • Nieuw - FIXOR (D)
  • Nieuw - TEHA (D)
  • Nieuw - DAS RAD DER HEIMAT (D)
  • Nieuw - BERGSTEIGER (D)
  • Nieuw - EMINENT (D)
  • Nieuw - PHÄNOMEN (D)
  • Nieuw - FLOR DE WULF (B)
  • Nieuw - RALFA (B)
  • Aangepast -- MATADOR (B)
  • Nieuw - ROYAL S.Y.A (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Nieuw - ROYAL SAM (Belgisch Congo /Congo Belge)
  • Nieuw - ROYAL SORIADEL (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Nieuw - ROYAL VICTORY (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Nieuw - VICTORIA (Belgisch Congo – Congo Belge)
  • Nieuw - UELE (Belgisch Congo/Congo belge)
  • Nieuw - ROYAL ANTIPAS (Belgisch-Congo)
  • Nieuw - ROYAL
  • Nieuw - ROCALEY (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Aangepast - FAMILIA (Belgisch - Congo)
  • Aangepast - REXOR (Fr)
  • Nieuw - DAVY (Fr)
  • Nieuw - RIQUITA (Fr)
  • Nieuw - CRESLER (Fr)
  • Nieuw - DANY (Fr)
  • Nieuw - JEZO ROGER (Fr)
  • Nieuw - GUILLER SA (Fr)
  • Aangepast - L' HIRONDELLE (B)
  • Aangepast - PLUME VAINQUEUR (B)
  • Aangepast - LEA (B)
  • Aangepast - CONTINENTAL (B)
  • Aangepast - Peugeot (Fr)
  • Nieuw - GAZ (B)
  • Nieuw -- JEF MINJAUW (B)
  • Nieuw - GOLD KING (B)
  • Nieuw - D.G. (B)
  • Nieuw -- R. VANDESONNEVILLE (B)
  • Nieuw - THE ROGER CYCLE (B)
  • Nieuw --- TOURISTE (B)
  • Nieuw - TOURIST (?)
  • Nieuw - MASSAPRODUCTIEPLAATJES
  • Nieuw - FAST (?)
  • Nieuw - HAMERHAND (?)
  • Nieuw - READY (?)
  • Nieuw - BOXING (?)
  • Nieuw - L' ABEILLE (B)
  • Nieuw - J.M. (B)
  • Nieuw - L. VAN GYSEGEM (B)
  • Nieuw - LAROY-SPORT(B)
  • Nieuw - MARTENS (B)
  • Nieuw - BELFORT (B)
  • Aangepast - SABENA (B)
  • Aangepast - ROLLER (B)
  • Nieuw - JUMA (B)
  • Nieuw - LA MERVEILLEUSE (B)
  • Nieuw- PEGASUS (Belgisch Congo/Congo Belge)
  • Nieuw - J.V.L (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Nieuw - ROYAL RESIDENCE (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Nieuw - RUDDY STAR (Belgisch-Congo)
  • Nieuw - KASHAMA (Belgisch-Congo)
  • Aangepast TRIPAD / TRIEPAD (D)
  • Nieuw - FRANZ DEDERICK (D)
  • Nieuw - WELZIN (D)
  • Nieuw - REKORD (D)
  • Nieuw -- FALTER (D)
  • Nieuw -- PFEIL (D)
  • Nieuw - PFEIL (D)
  • Nieuw - ROLLS WELL (B)
  • Nieuw - MERRY (B)
  • Nieuw - COMET (B)
  • Nieuw - E. LAUWERS (B)
  • Nieuw - PINARD (B)
  • Nieuw - MILORD (Fr)
  • Nieuw - PRESTER (Fr)
  • Nieuw - WINSTER (Fr)
  • Nieuws - ZINGER (FR)
  • Nieuw - FEMINA (Fr)
  • Nieuw - POPULUS (Fr)
  • Nieuw - P. ORUET (Fr)
  • Nieuw -- DIRECT (B)
  • Nieuw - DEVOGHEL (B)
  • Nieuw - DAVID (B)
  • Nieuw - COBRA (B)
  • Nieuw - CD (B)
  • Nieuw - BOVA (B)
  • Nieuw - BAUDELOO (B)
  • Nieuw - ARCA (B)
  • Nieuw - AC (B)
  • Nieuw -A. BUSSCHAERT (B)
  • Aangepast - TOURMALET (B)
  • Nieuw - FEARLESS (GB)
  • Nieuw - CHURCHILL DE LUXE (GB)
  • Nieuw - THE VENUS (GB)
  • Nieuw - THE THANK (GB)
  • Nieuw - LE GAULOIS (Fr)
  • Nieuw - ACTIVA (Fr)
  • Nieuw - CALLA (Fr)
  • Nieuw - JOCKER (Fr)
  • Nieuw - SAISON A. (FR)
  • Nieuw - P. ORUET (Fr)
  • Nieuw - MAGNE ANTONIN (Fr)
  • Aangepast- DE KAMPIOEN (B)
  • Nieuw - WETTRA (B)
  • Nieuw - VAN DAMME (B)
  • Nieuw - SINT BARBARA (B)
  • Nieuw -LE FACTEUR (B)
  • Nieuw - A. VANKERCKOVE (B)
  • Nieuw - TALBOT (Fr)
  • IDEAL (D)
  • UNION (D)
  • STARKENBURG (D)
  • GRITZNER (D)
  • KAYSER (D)
  • VATERLAND (D)
  • FANAL (D)
  • GEIER-WERKE (D)
  • PATRIA - WKC (D)
  • EICHE (D)
  • HWM (D)
  • DOMKRONE (D)
  • FAHRRADKÖNIG VICTOR MEESS (D)
  • PENNING 'CYCLISME MILITAIRE', 1913 (FRANKRIJK)
  • GALIBIER (Fr)
  • J. LEPLU (Fr)
  • J. LEPLU (Fr)
  • RIVA- SPORT (F)
  • URAGO (Fr)
  • MAGNAT DEBON (Fr)
  • TERROT (F)
  • PANDORE (Fr)
  • LA PETITE BRETONNE (FR)
  • ARROW (Fr)
  • GÉNIAL (Fr)
  • REINOR (Fr.)
  • OMEGA (Fr)
  • KOEHLER-ESCOFFIER (Fr)
  • LA FILEUSE (Fr)
  • SYPHAX (Fr)
  • PHÉBUS (Fr)
  • PRESTIGE (F)
  • STELLA (Fr)
  • NIAGARA (Fr)
  • GERMINAL (FR)
  • SYLLA (Fr)
  • GERGOVIA (FR)
  • G.DELION (Fr)
  • H. SALAMAGNE (Fr)
  • TENDIL (Fr)
  • LA ROYALE CHARENTAISE ( Fr)
  • CONFIANCE (F)
  • RABILLIER L. (Fr)
  • PIVETEAU M (Fr)
  • INTER (Fr)
  • CLOUTOUR (Fr)
  • CHAMPOT J.M (Fr)
  • ARDOUIN FILS (Fr)
  • LA TRIOMPHANTE (Fr)
  • NANCIA (Fr)
  • ARIZE (F)
  • HEAVY (Fr)
  • RÉAL- SPORT (F)
  • PALM'S (F)
  • DIR.NA.DOR (F)
  • ALTIÈRE (F)
  • HORIZON (Fr)
  • LA BOUVELEUSE (Fr)
  • LIDEAL (F)
  • GLORIA (F)
  • NORLUX (Fr)
  • LYRA (Fr)
  • LA VAGABONDE (Fr)
  • POLVÊCHE LOUIS (Fr)
  • BERNARD (Fr)
  • E.M. (Fr)
  • AGAMI (Fr)
  • KERCKHOVE (Fr)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Aangepast - LA TRIOMPHANTE (Fr)
  • Aangepast - D.G. (B)
  • Aangepast - HERCULES (D)
  • Aangepast - RAPPELET (B)
  • Aangepast - LA VICTOIRE (B)
  • Aangepast - L’ ATEROCYCLE (B)
  • Aangepast - CGM (Belgisch – Congo)
  • Aangepast - MARCEL BUYZE (B)
  • Nieuw - GLORIA (B)
  • Nieuw - WINOF (B)
  • Nieuw - GODBER (Fr)
  • Aangepast - LAPEBIE (Fr)
  • Nieuw - PAUL DOUCET (F)
  • Nieuw - BOREAL (F)
  • Nieuw - BOULARD (F)
  • Nieuw - METEOR (?)
  • Nieuw - LATOUR (F)
  • Nieuw - GENIA (?)
  • Nieuw -- BTC (D)
  • Nieuw - REKORD (D)
  • Nieuw - SK (D)
  • Nieuw - MUFAG (D)
  • Nieuw - OMA (D)
  • Nieuw - Pelz (D)
  • Nieuw - KIRSCH (D)
  • Nieuw - FIXOR (D)
  • Nieuw - TEHA (D)
  • Nieuw - DAS RAD DER HEIMAT (D)
  • Nieuw - BERGSTEIGER (D)
  • Nieuw - EMINENT (D)
  • Nieuw - PHÄNOMEN (D)
  • Nieuw - FLOR DE WULF (B)
  • Nieuw - RALFA (B)
  • Aangepast -- MATADOR (B)
  • Nieuw - ROYAL S.Y.A (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Nieuw - ROYAL SAM (Belgisch Congo /Congo Belge)
  • Nieuw - ROYAL SORIADEL (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Nieuw - ROYAL VICTORY (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Nieuw - VICTORIA (Belgisch Congo – Congo Belge)
  • Nieuw - UELE (Belgisch Congo/Congo belge)
  • Nieuw - ROYAL ANTIPAS (Belgisch-Congo)
  • Nieuw - ROYAL
  • Nieuw - ROCALEY (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Aangepast - FAMILIA (Belgisch - Congo)
  • Aangepast - REXOR (Fr)
  • Nieuw - DAVY (Fr)
  • Nieuw - RIQUITA (Fr)
  • Nieuw - CRESLER (Fr)
  • Nieuw - DANY (Fr)
  • Nieuw - JEZO ROGER (Fr)
  • Nieuw - GUILLER SA (Fr)
  • Aangepast - L' HIRONDELLE (B)
  • Aangepast - PLUME VAINQUEUR (B)
  • Aangepast - LEA (B)
  • Aangepast - CONTINENTAL (B)
  • Aangepast - Peugeot (Fr)
  • Nieuw - GAZ (B)
  • Nieuw -- JEF MINJAUW (B)
  • Nieuw - GOLD KING (B)
  • Nieuw - D.G. (B)
  • Nieuw -- R. VANDESONNEVILLE (B)
  • Nieuw - THE ROGER CYCLE (B)
  • Nieuw --- TOURISTE (B)
  • Nieuw - TOURIST (?)
  • Nieuw - MASSAPRODUCTIEPLAATJES
  • Nieuw - FAST (?)
  • Nieuw - HAMERHAND (?)
  • Nieuw - READY (?)
  • Nieuw - BOXING (?)
  • Nieuw - L' ABEILLE (B)
  • Nieuw - J.M. (B)
  • Nieuw - L. VAN GYSEGEM (B)
  • Nieuw - LAROY-SPORT(B)
  • Nieuw - MARTENS (B)
  • Nieuw - BELFORT (B)
  • Aangepast - SABENA (B)
  • Aangepast - ROLLER (B)
  • Nieuw - JUMA (B)
  • Nieuw - LA MERVEILLEUSE (B)
  • Nieuw- PEGASUS (Belgisch Congo/Congo Belge)
  • Nieuw - J.V.L (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Nieuw - ROYAL RESIDENCE (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Nieuw - RUDDY STAR (Belgisch-Congo)
  • Nieuw - KASHAMA (Belgisch-Congo)
  • Aangepast TRIPAD / TRIEPAD (D)
  • Nieuw - FRANZ DEDERICK (D)
  • Nieuw - WELZIN (D)
  • Nieuw - REKORD (D)
  • Nieuw -- FALTER (D)
  • Nieuw -- PFEIL (D)
  • Nieuw - PFEIL (D)
  • Nieuw - ROLLS WELL (B)
  • Nieuw - MERRY (B)
  • Nieuw - COMET (B)
  • Nieuw - E. LAUWERS (B)
  • Nieuw - PINARD (B)
  • Nieuw - MILORD (Fr)
  • Nieuw - PRESTER (Fr)
  • Nieuw - WINSTER (Fr)
  • Nieuws - ZINGER (FR)
  • Nieuw - FEMINA (Fr)
  • Nieuw - POPULUS (Fr)
  • Nieuw - P. ORUET (Fr)
  • Nieuw -- DIRECT (B)
  • Nieuw - DEVOGHEL (B)
  • Nieuw - DAVID (B)
  • Nieuw - COBRA (B)
  • Nieuw - CD (B)
  • Nieuw - BOVA (B)
  • Nieuw - BAUDELOO (B)
  • Nieuw - ARCA (B)
  • Nieuw - AC (B)
  • Nieuw -A. BUSSCHAERT (B)
  • Aangepast - TOURMALET (B)
  • Nieuw - FEARLESS (GB)
  • Nieuw - CHURCHILL DE LUXE (GB)
  • Nieuw - THE VENUS (GB)
  • Nieuw - THE THANK (GB)
  • Nieuw - LE GAULOIS (Fr)
  • Nieuw - ACTIVA (Fr)
  • Nieuw - CALLA (Fr)
  • Nieuw - JOCKER (Fr)
  • Nieuw - SAISON A. (FR)
  • Nieuw - P. ORUET (Fr)
  • Nieuw - MAGNE ANTONIN (Fr)
  • Aangepast- DE KAMPIOEN (B)
  • Nieuw - WETTRA (B)
  • Nieuw - VAN DAMME (B)
  • Nieuw - SINT BARBARA (B)
  • Nieuw -LE FACTEUR (B)
  • Nieuw - A. VANKERCKOVE (B)
  • Nieuw - TALBOT (Fr)
  • IDEAL (D)
  • UNION (D)
  • STARKENBURG (D)
  • GRITZNER (D)
  • KAYSER (D)
  • VATERLAND (D)
  • FANAL (D)
  • GEIER-WERKE (D)
  • PATRIA - WKC (D)
  • EICHE (D)
  • HWM (D)
  • DOMKRONE (D)
  • FAHRRADKÖNIG VICTOR MEESS (D)
  • PENNING 'CYCLISME MILITAIRE', 1913 (FRANKRIJK)
  • GALIBIER (Fr)
  • J. LEPLU (Fr)
  • J. LEPLU (Fr)
  • RIVA- SPORT (F)
  • URAGO (Fr)
  • MAGNAT DEBON (Fr)
  • TERROT (F)
  • PANDORE (Fr)
  • LA PETITE BRETONNE (FR)
  • ARROW (Fr)
  • GÉNIAL (Fr)
  • REINOR (Fr.)
  • OMEGA (Fr)
  • KOEHLER-ESCOFFIER (Fr)
  • LA FILEUSE (Fr)
  • SYPHAX (Fr)
  • PHÉBUS (Fr)
  • PRESTIGE (F)
  • STELLA (Fr)
  • NIAGARA (Fr)
  • GERMINAL (FR)
  • SYLLA (Fr)
  • GERGOVIA (FR)
  • G.DELION (Fr)
  • H. SALAMAGNE (Fr)
  • TENDIL (Fr)
  • LA ROYALE CHARENTAISE ( Fr)
  • CONFIANCE (F)
  • RABILLIER L. (Fr)
  • PIVETEAU M (Fr)
  • INTER (Fr)
  • CLOUTOUR (Fr)
  • CHAMPOT J.M (Fr)
  • ARDOUIN FILS (Fr)
  • LA TRIOMPHANTE (Fr)
  • NANCIA (Fr)
  • ARIZE (F)
  • HEAVY (Fr)
  • RÉAL- SPORT (F)
  • PALM'S (F)
  • DIR.NA.DOR (F)
  • ALTIÈRE (F)
  • HORIZON (Fr)
  • LA BOUVELEUSE (Fr)
  • LIDEAL (F)
  • GLORIA (F)
  • NORLUX (Fr)
  • LYRA (Fr)
  • LA VAGABONDE (Fr)
  • POLVÊCHE LOUIS (Fr)
  • BERNARD (Fr)
  • E.M. (Fr)
  • AGAMI (Fr)
  • KERCKHOVE (Fr)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    22-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. KIRCHER LUDWIG (D)

    KIRCHER LUDWIG (D)

    KIRCHER LUDWIG  ----- FULDA ------ Duitsland

    1906,1928: Eugen en Otto Kircher-Makorn; handel  ---- geregistreerd 1860.

    1938,1960: Otto M. Kircher-Ludwig, handel.

    Bron: Frank Papperitz

     

    Fulda is een stad in de Duitse deelstaat Hessen.

     







    22-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    21-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RENOMA (D)

    RENOMA (D)

    Renoma ---- Breslau ------ Duitsland (nu Wrocław in Polen)

    In 1913 naar B.W.B.

    Wrocław ( Pools: [vrɔt͡swaf], ​​Duits:Breslau [ˈbʁɛslaʊ] ; ook bekend onder andere namen) is nu een stad in het zuidwesten van Polen en de hoofdstad van het woiwodschap Neder-Silezië. Het is de grootste stad en historische hoofdstad van de regio Silezië. Het ligt aan de oevers van de rivier de Oderin de Silezische laaglanden van Centraal-Europa, ongeveer 40 kilometer (25 mijl) ten noorden van de Sudeten.

    Wrocław is de historische hoofdstad van Silezië en Neder-Silezië . De geschiedenis van de stad gaat meer dan 1000 jaar terug; door de geschiedenis heen maakte het chronologisch deel uit van: het Hertogdom Polen , het Koninkrijk Polen , het Hertogdom Silezië , het Koninkrijk Bohemen , het Koninkrijk Hongarije , de Habsburgse monarchie van Oostenrijk, het Koninkrijk Pruisen en Duitsland , totdat het in 1945, direct na de Tweede Wereldoorlog , weer deel uitmaakte van Polen.





    21-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    20-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPERBER (D)

    SPERBER  (D)

    Steuerkopfschild (balhoofdplaatje) van Sperber – HAAG i. OBERBAYERN -----  Duitsland

    Rond 1955 vermoedelijk naar Liebigt.

    Sperber  = sperwer -- De sperwer (Accipiter nisus) is een kleine, snelle roofvogel uit de familie van de havikachtigen.





    20-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    19-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EXPRESS WERKE AG (D)

    EXPRESS WERKE AG (D)

    Express Werke AG - Duitsland

    Van 1884 tot 1959 bouwde Express Werke AG in Neumarkt in der Oberpfalz fietsen en motorfietsen met ingebouwde motoren van verschillende fabrikanten , evenals auto's. In het stadje Neumarkt in der Oberpfalz aan Oberen Markt 11 openden Simon Goldschmidt en zijn zoon Joseph in 1864 een ijzerhandel genaamd “S. Goldschmidt & Sohn”, die later werd uitgebreid met een “kachel- en ovenfabriek.

    Na de dood van Simon Goldschmidt in 1872 namen de broers Joseph en Adolf de leiding van het bedrijf over. Carl Marschütz begon in 1877 een commerciële stage bij dit bedrijf. Marschütz was begeesterd over het ontwikkelen en bouwen van een vélocipède (fiets) en liet drie ambachtslieden uit Neumarkt een vélocipède maken volgens zijn ideeën.

    In 1881 ontmoette hij een Engelse fietser die, op weg van Londen naar Wenen, met zijn penny-farthing (type van  fiets) in Neumarkt stopte. Marschütz mocht een proefrit maken,  maar dat ging niet zonder problemen omdat zijn benen te kort waren voor de fiets, maar het verhoogde wel verder zijn enthousiasme voor dit  nieuwe vervoermiddel. Een jaar later ontmoette hij op een Beierse staatstentoonstelling de monteur Eduard Pirzer, die al ervaring had met het monteren van hoogwielers. Hij  bracht hem bij Joseph Goldschmidt want hij wou hem voor zich winnen als steun voor zijn eigen fietsenproductie. Met goedkeuring van Goldschmidt kon de ontwikkeling van de Neumarkt-fietsproductie in 1883 in de Kochherd- fabriek beginnen. Als gevolg hiervan werd op 12 januari 1884 een van de eerste fietsenfabrieken in Duitsland opgericht onder de naam “Velocipedfabrik Goldschmidt & Pirzer”. De uitdrukking ‘oudste fietsenfabriek van het continent’ die het bedrijf vaak voor reclamedoeleinden gebruikte, was echter nauwelijks houdbaar, aangezien er vanaf ongeveer 1870 al een aantal kleinere fietsenfabrieken in grotere Duitse steden waren gevestigd.

    Toen het bedrijf werd opgericht, was de fietsenindustrie in Engeland al ver gevorderd vergeleken met de ontwikkelingen in Duitsland. Om de wielen te vervaardigen had het bedrijf daarom werknemers uit Engeland in dienst. Die brachten de nodige kennis mee en voor het vervaardigen van de wielen ‘echt Engels materiaal van grote kwaliteit’ gebruikten. Door de goed oplopende verkoop kochten de broers Joseph en Adolf Goldschmidt in juli 1884 een pand tussen de Ingolstädter Strasse en de Bahnhofstrasse, waarop een nieuw fabrieksgebouw werd gebouwd. Daarbij ontstond een verbinding tussen de twee straten, de huidige Holzgartenstrasse, die bedoeld was als bedrijfsadres. Vanwege de voortdurend toenemende productie van fietsen werden de productiefaciliteiten de komende jaren meerdere keren uitgebreid.

    In 1886 kreeg Carl Marschütz de leiding over de vestiging in Neurenberg. Maar nog in hetzelfde jaar richtte hij in Neurenberg het bedrijf “Carl Marschütz & Co” op, waaruit later de Hercules-werken voortkwamen. Op 22 december 1887 verliet ook Eduard Pirzer het bedrijf. Als gevolg hiervan veranderde de naam van het bedrijf in “Velociped-Fabrik Neumarkt Gebrüder Goldschmidt”.

    In juli 1888 was er een grote brand in de productiehal. Daarna bleven alleen de omringende muren van de fabriekshal over en werd de inrichting grotendeels vernield. Hoewel de wederopbouw-werkzaamheden onmiddellijk begonnen, duurde het tot het voorjaar van 1889 voordat de productie weer op volle capaciteit draaide.

    In 1892 kwamen de broers Joseph en Adolf Goldschmidt overeen om hun productietakken te scheiden. Het pand aan de Oberen Markt 11 werd overgedragen aan Adolf Goldschmidt, die daar de kachelfabriek en ijzerhandel uitbaatte onder de naam “S. Goldschmidt & Sohn”. Joseph Goldschmidt nam de fietsenfabriek aan de Holzgartenstrasse over en behield de bedrijfsnaam.

    Toen Joseph Goldschmidt op 22 november 1896 stierf, namen zijn weduwe Bertha en zijn zoon Jacob het bedrijf over en veranderden het in 1897 in een naamloze vennootschap . Jakob Goldschmidt werd benoemd tot directeur van de “Express Fahrradwerke, Aktiengesellschaft Velocipedfarbik Neumarkt”. Tegelijkertijd werd een vestiging in Berlijn geopend om de zakelijke contacten daar uit te breiden.

    Aan het einde van de 19e eeuw vond de eerste grote crisis op de fietsenmarkt plaats . Het werd onder meer veroorzaakt door de snelle groei van de fietsenindustrie, waarbij de afgelopen jaren steeds meer kleine en middelgrote fietsbedrijven waren ontstaan. ​​ Hierdoor ontstond er een overaanbod op de markt met een daarmee gepaard gaande prijsdaling. Het aantal fietsen dat het bedrijf produceerde daalde van 4.700 in 1898 naar 600 in 1901. Wat de situatie voor de Express-Werke nog erger maakte, was dat kort voor het uitbreken van de crisis het aantal medewerkers werd uitgebreid en er flink werd geïnvesteerd in de productiefaciliteiten. Het gevolg was dat ruim de helft van het personeel moest worden ontslagen.

    Het management probeerde de omzetdaling te compenseren door andere producten te introduceren. In het voorjaar van 1899 werd aangekondigd dat Express was begonnen met het ontwikkelen en bouwen van gemotoriseerde voertuigen. De eerste gemotoriseerde producten van Express-Werke waren driewielers en kleine vierwielige motorvoertuigen. Later kwamen daar gemotoriseerde fietsen, auto's en vrachtwagens bij. Om expertise op te doen in de voertuigconstructie met elektromotoren heeft Express-Werke het Berlijnse autobedrijf Vulkan overgenomen, inclusief het recht om alle patenten te gebruiken die aan Vulkan in licentie zijn gegeven.

    De productie van gemotoriseerde voertuigen nam tot 1905 een groot deel van de productiecapaciteit in beslag, maar werd in 1907 stopgezet vanwege een gebrek aan economisch succes. Hierdoor kon het bedrijf meer aandacht besteden aan de fietsenmarkt, die zich zeer dynamisch ontwikkelde met de introductie van veilige lage wielen met luchtbanden .

    In 1909 werd de productie van gemotoriseerde voertuigen tijdelijk hervat. In 1910 werd de productie van auto’s definitief stopgezet. In de daaropvolgende jaren nam de productie van fietsen aanzienlijk toe en bereikte in 1908 16.800 exemplaren.

    Eerste Wereldoorlog: Vanaf ongeveer 1912 werden er fietsen vervaardigd voor militaire doeleinden, waaronder opvouwbare legerfietsen die in tassen getransporteerd konden worden . Zoals ook gebruikelijk was bij andere bedrijven in de tweewielerindustrie, was de Express-Werke destijds ook actief als defensiebedrijf en realiseerde tijdens de Eerste Wereldoorlog een groot deel van zijn omzet bij het Duitse leger. Al in het eerste oorlogsjaar werd gemeld dat er ook krijgsgevangenen als arbeiders in het bedrijf werkten.

    Na de oorlog ging Express-Werke door met de productie van fietsen, maar besefte tegelijkertijd ook de vraag naar bromfietsen, die was ontstaan ​​als gevolg van de afschaffing van de rijbewijsplicht.

    De directie besloot om terug te keren naar de productie van gemotoriseerde fietsen. Door de productie van kleine motorfietsen te betreden, werd de Express-Werke beschouwd als onderdeel van de motorfietsindustrie van Neurenberg .

    Tweede Wereldoorlog: Nadat de nationaalsocialisten aan de macht kwamen , werden de expresfabrieken omgebouwd tot een wapenfabriek en raakte de partij nauw verweven met de bedrijfsleiding. In 1938 veranderde de “ arisering ” ( =Joodse bezittingen onder de controle of in het bezit van niet-joden brengen) de zakelijke grondslagen van het bedrijf door de meerderheid van de aandelen te wijzigen: de vorige aandeelhouder , de Gebrüder Arnhold bank , werd overgenomen door de Dresdner Bank .

    Tegen de tijd dat de productie vanwege de Tweede Wereldoorlog in 1939 werd stopgezet, waren er in totaal 18 verschillende gemotoriseerde fietsen en lichte motorfietsen gebouwd, die ofwel door de Express-fabriek werden geassembleerd of, zoals bij het Saxonette- model , onder licentie vervaardigd. De verkoop ontwikkelde zich goed, want naar verluidt waren er aan het begin van de Tweede Wereldoorlog ongeveer 150.000 bromfietsen geproduceerd.Tijdens ce oorlog produceerden ze ook fietsen voor het Duitse leger.

    Toen de Amerikaanse luchtmacht op 23 februari 1945 het treinstation van Neumarker aanviel, werd ook het terrein van Express-Werke zwaar getroffen. Tijdens een tweede luchtaanval op 11 april 1945 viel er opnieuw een bom op de reeds verwoeste expresfabriek.

    Na het einde van de oorlog keerden veel voormalige werknemers terug naar hun werkplek om deel te nemen aan de wederopbouw van het bedrijf en het repareren van de productiefaciliteiten. Vanaf het voorjaar van 1947 konden er weer fietsen gebouwd worden. Het grootste obstakel was de ontoereikende aanvoer van grondstoffen en componenten voor de productie. Een jaar later begon de productie van bromfietsen en de voorbereiding voor de productie van motorfietsen. In 1950 werd het productassortiment voor het eerst opnieuw gepresenteerd op de Internationale Autosalon van Frankfurt .

    Vanwege de uitstekende ontwikkeling in de verkoop van motorfietsen besloot het bedrijf zijn eigen bromfietsmotoren te ontwikkelen voor gebruik in de nieuwe “Radexi” productlijn. Vanaf het midden van de jaren vijftig daalde de verkoop van motorfietsen in de Bondsrepubliek Duitsland aanzienlijk, omdat steeds meer gezinnen zich tijdens het economische wonder een kleine auto konden veroorloven.

    De productie van bromfietsen, die begin jaren vijftig snel steeg, daalde vanaf 1956 aanzienlijk. In 1958 kon slechts iets meer dan de helft van de in het hoogconjunctuurjaar 1955 geproduceerde vehikels worden verkocht. Als gevolg hiervan moesten talloze tweewielerfabrikanten het faillissement aanvragen, waaronder Bismarck-Werke en Hecker. Andere fabrikanten schakelden over op de autoproductie. Van de 80 fabrikanten die in 1952/1953 motorfietsen produceerden, waren er in 1958 nog slechts 17 actief in deze branche.

    De directie van de Express-Werke werd door de sterke marktgroei begin jaren vijftig verleid tot grote investeringen in de productie maar hield geen rekening met de markttrend richting auto's. Onderdeel van het investeringsoffensief was de ontwikkeling van de eigen bedrijfs M52-motor, waarvan de productie extra productiemiddelen, een uitbreiding van het personeelsbestand en nieuwe delen van het gebouw vereiste.

    Aanvankelijk werkte de strategie en de vraag overtrof de productiecapaciteit ruimschoots. In 1955 behaalde Express-Werke de hoogste omzet in de geschiedenis van het bedrijf. Maar amper een jaar later werd de trendomslag op de tweewielermarkt duidelijk merkbaar, waardoor 112 van de 680 medewerkers moesten worden ontslagen. Er werd ook werktijdverkorting bevolen om verdere ontslagen te voorkomen. Het vertrouwen van de medewerkers in het management nam af en er waren berichten over grootschalige diefstallen, waarbij arbeiders en bedienden fietsonderdelen de fabriek uit smokkelden. Thuis werden de onderdelen vervolgens tot fietsen geassembleerd om ze ver onder de fabrieksprijs te verkopen.

    In hetzelfde jaar maakte senior directeur Victor Lentz tijdens een personeelsvergadering bekend dat hij om gezondheidsredenen ontslag had genomen uit de leiding van het bedrijf. Het ontslag was echter geen besluit van de directeur zelf, maar werd besloten door de raad van commissarissen. Hieraan gingen conflicten met de voorzitter van de raad van commissarissen, Otto Essele, vooraf.

    De juridisch adviseur van het bedrijf, Georg Gutmann, werd aangesteld als zijn opvolger. Ondanks de dreigende neergang en tegen het advies van een aangestelde managementconsulent in, initieerde de bedrijfsleiding geen bezuinigingsmaatregelen, maar bestelde zij materiaal voor de productie dat de vereisten ruimschoots overtrof, wat betekende dat de crediteurenbanken geen nieuwe leningen meer goedkeurden. Gutmanns poging om verdere financiering via wissels te bewerkstelligen mislukte, de Express-fabriek ging failliet. Omdat de huisbank het dreigende faillissement wilde voorkomen, ging zij op zoek naar een koper. Het bod bereikte ook Odilo Burkart, die de Victoria-fabriek al had overgenomen. Omdat uit een onderzoek in opdracht van Burkart nog meer ernstige discrepanties aan het licht kwamen, moest Gutmann zijn functie neerleggen en werd hij vervangen door Wilhelm Köhler. Door aan bepaalde voorwaarden te gaan voldoen kon Köhler de overname van de Express-aandelen door Burkart starten, hij verwierf die voor iets minder dan een miljoen mark.

    Even later nam Burkart ook de productie van DKW - tweewielers over van Auto Union . Deze drie bedrijven, Viktoria-Werke, Express-Werke en het tweewielersegment van DKW, werden in november 1958 samengevoegd tot de Zweirad-Union en de productie werd gecombineerd in Neurenberg. De bedrijfsfaciliteiten van de Express-Werke aan de Holzgartenstrasse werden vervolgens verkocht aan het elektriciteitsbedrijf Metzenauer & Jung. Op basis van de resterende voorraden werden in Neumarkt nog wel tweewielers gebouwd, maar rendabel bleek dit niet te zijn. De directie besloot daarom tegen licentievergoeding de productie van het tweewielerprogramma over te dragen aan Zweirad-Union, dat toen ook de merknaam ‘Express’ mocht voeren. Op 30 september 1959 werd de productie van tweewielers in Neumarkt definitief beëindigd.

    De Express-Werke  had een diversiteit van verschillende soorten fietsen gebouwd. Tot 1904 waren er nog hoogwielers verkrijgbaar, maar daarna werden ze al snel vervangen door veilige laagwielers. Vanaf het begin was een deel van de productstrategie het leveren van fietsen van hoge kwaliteit. Het assortiment omvatte bedrijfs- en toerfietsen, maar ook sport- en racefietsen , die een bijzondere rol speelden in de strategie van het bedrijf. Express-Werke verscheen als sponsor op tal van wielerevenementen zoals de Ronde van Duitsland  en stuurde er zijn eigen teams naar toe op fietsen Express. Van 1937 tot 1960 werd er een fabriekswielerploeg, onder de naam Express,  ondersteund.

     

     











    19-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    18-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. DIXI (D)

    DIXI (D)

    Dixi (fietsmerk) --- Gothaer Waggonfabrik AG--- Oprichting1921 --  Eisenach ---- Duitsland

    Dixi fietsen (vóór 1921 ook Dixi-Wartburg) was een fietsenmerk van de “Fahrzeugfabrik Eisenach, tak van de Gothaer Waggonfabrik AG”.

    De merknaam Dixi komt van van het merk Dixi, dat vanaf 1904 werd gebruikt voor de automobielproductietak van de voertuigfabriek in Eisenac. In tegenstelling tot in de automobielsector bleef het merk Wartburg, dat eerder voor beide sectoren was vastgesteld, tot ongeveer 1920 als merknaam voor fietsen bestaan. Pas toen werd Dixi ook de merknaam van de in de fabriek geproduceerde fietsen, tot het einde van de productie in 1929. Gedurende een korte tijd werd er ook een parallel gebruik van de twee merknamen voor fietsen. Een advertentie uit 1920 bevestigt dat de racefietsen van de fabrikant werden geadverteerd als Dixi-Wartburg.

    In de jaren twintig beschikte de fabriek over een goed ontwikkeld dealernetwerk met algemene agentschappen in Düsseldorf, Hamburg en Berlijn. Na de overname van de voertuigfabriek in Eisenach door Bayerische Motorenwerke in 1928 stopte de fabriek in 1929 met de productie van fietsen.

    Van ongeveer 1934 tot de jaren 50 werd de merknaam Dixi gebruikt door de fabrikant Patria WKC . Daarnaast gebruikten verschillende "massaserie"-fabrikanten uit het begin van de jaren 50, zoals BFEM (Fahrrad Epple Memmingen), de naam, het embleem en het logo van de klassieke Dixi -fietsen uit de jaren 20, waardoor een exacte datering op het eerste gezicht vaak moeilijk lijkt. In de jaren 80 produceerde de fabrikant Kettler een fiets met het achtervoegsel Dixi .

    De catalogus uit 1926 toont een reeks van acht standaardmodellen, die naast de herenmodellen, de Englandrad en de toerfiets, ook twee damesmodellen en kinderfietsen omvatten. Een onderscheidend kenmerk van de meeste Dixi- fietsen, naast het geklonken tandwiel met zes steekpunten en gebogen achtervorken, was de kenmerkende balhoofdplaat. De naar beneden taps toelopende driehoek toont het bekende Dixi- logo met een naar beneden lopende letter x. Boven het logo staat de bekende centaur, het symbool van de Dixi-fabriek. Er lijken dus geen noemenswaardige wijzigingen te zijn geweest in de producten onder het merk Dixi ten opzichte van het voorgangermerk, Wartburg . De bekende illustraties en de weinige overgebleven exemplaren tonen een ongewijzigde vorm van de fietsen.

    Exacte productiecijfers zijn onbekend. De autofabriek van Eisenach was echter in de jaren twintig een van de grootste fietsfabrikanten van Duitsland.

     

     













    18-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    17-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HABSBURG (D)

    HABSBURG (D)

    HABSBURG , 1907  ------Munchen – Duitsland

    1928 – Lisette Beiner, geb. Friedmann groothandel.

    1938 Hans Graeff Groothandel

    Bron: Frank Papperitz

    Op de achterkant van het zinken balhoofdplaatje, uit circa 1950, staat de markering D.R.G.M.







    17-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LUX (D)

    LUX (D)

    LUX ----Munchen----- Duitsland

    1913 M: HÖSL, Handlung

    1928 HOLZ  & HÖSL

    1935-1960 Julius HOLZ Groshandlung  (ook de merken ENZIAN, LA PERLE, MARATHON en ORIGINAL)

    Bron: Frank Papperitz







    17-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    16-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PANTHER (D)

    PANTHER (D)

    Panther----- Ernst Kuhlmann----- Maagdenburg----later Braunschweig -----Duitsland

    Op vandaag is het bedrijf “Panther Fahrradwerk” een van de grootste fabrikanten van fietsen. Het bedrijf werd in 1896 opgericht in Duitsland, toen richtte Ernst Kuhlmann een klein bedrijf op in Maagdenburg, Duitsland. De oprichter van het bedrijf had toen al een duidelijk doel gesteld voor zijn bedrijf: hij wou moderne en praktische fietsen produceren die toegankelijk zouden zijn voor een brede groep kopers. In 1897 werd de eerste Panther-fiets geproduceerd. Tijdelijk waren de producten uitsluitend gericht op Duitse klanten, doch in 1908 waren de Panther-fietsen echter al bekend in heel Europa, en zelfs al bij sommige Amerikanen. 1899 – De firma transformeerde in een naamloze vennootschap: Panther-Fahrrad-Werke A.G. en begon ook met de productie van personenauto’s.

    1907 – De fusie met Braunschweiger Fahrradwerke AG leidde tot de naamsverandering in Panther Fahrradwerke en de verhuizing van de productie naar Braunschweig. 1910 – Overname van de fietsafdeling van Hoppe & Homann (Minden), waarmee het aanbod werd uitgebreid.

    In 1925 begon het Beierse bedrijf met de productie van kinderwagens en fietsen voor jonge fietsers. Acht jaar later bracht het bedrijf de eerste bromfietsen en motorfietsen op de markt.  De fietsen werden beroemd om hun kwaliteit en duurzaamheid. Wereldkampioenen als Willy Arend, Thaddäus Robl en Anton Huber behaalden titels op Panther-koersfietsen.

    Door de militaire ambities van Hitler en het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog moest in Duitsland elke fabriek gaan produceren voor het Duitse leger. Ook Panther moest nu produceren het leger, gelukkig  moesten ze geen pantservoertuigen, granaten of ander zwaar oorlogsmateriaal vervaardigen, hierdoor hadden hun productiefaciliteiten tijdens de oorlogsjaren niet veel te lijden. Indien ze wel belangrijk oorlogstuig hadden moeten fabriceren dan zouden  geallieerde vliegtuigen de hele Panther-fabriek hebben vernietigd. In de naoorlogse jaren ging het bedrijf weer fietsen produceren. De Panther-fietsen wonnen vanwege hun robuustheid aan populariteit in Afrika, Indonesië en de VS.

    1950 – Start van motorfietsen en de introductie van „Pfiff“, een demontabele (vouw-)fiets als voorloper van de latere klapfiets. In de eerste  10 a 15 jaar na de oorlog  kon niet elk gezin zich een auto veroorloven, en de economische en praktische fiets loste het probleem op om van de ene plaats naar de andere te komen. De producten van de Duitse fabriek waren in de mode – de fietsen van Panther vlogen als warme broodjes over de toonbank. Het mooiste moment van de onderneming Panther kwam er van 1945 tot1960,  toen vonden de producten van de fabriek hun bewonderaars onder professionele atleten. Bovendien namen in die tijd Panther-fietsen vaak aan internationale wedstrijden.

    In de jaren 60 kwam er een auto-boom. Auto’s werden nu wel een betaalbaarder vervoermiddel, veel fietsfabrieken moesten sluiten of switchen naar het vervaardigen van andere producten. Ook  Panther werd getroffen door de crisis en moest om overeind te blijven samengaan met een ander bedrijf,  namelijk met Schminke Fahrradwerke. Dit hielp een van de oudste fietsmerken om zijn marktpositie te behouden. In 1963 werd de productie in Braunschweig stopgezet. 1962–1971: Onder Schminke groeide het bedrijf door overnames (zoals Göricke, Rapier) en de verhuizing naar Löhne (1971).

    1993–2008: Uitbreiding naar Centraal-Europa en samenwerking met fabrieken in Tsjechië, Litouwen en zelfs Bangladesh. 2012–2014 – Sluiting van de productie in Löhne (2012), verkoop van dochteronderneming Baltik Vairas (2013) en uiteindelijk insolventie in 2014. Na de insolventie nam Michael Schminke opnieuw het heft in handen. Onder de vlag Panther International GmbH bleven er fietsen, e-bikes en private-label producten geproduceerd worden in Tsjechië en Roemenië. Producten werden aangeboden via gespecialiseerde retailers en groothandels over heel Europa. BBB Bike (Hoppegarten) nam in 2018 de exclusieve distributie van Panther over.

    Tegenwoordig is Panther het grootste fietsenmerk van Duitse origine. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Lohne. Er zijn nog 4 andere fabrieken, waarvan Baltik Vairas in Litouwen de grootste is (de legendarische fiets Orlenok werd daar trouwens in de Sovjettijd geproduceerd). De onderneming produceert jaarlijks ongeveer 450 duizend tweewielers. In de loop der jaren heeft Panther geen originele technologie ontwikkeld. In plaats daarvan combineerden de ingenieurs en ontwerpers slim beproefde knowhow en oplossingen om fietsen van hoge kwaliteit te produceren.

    En dat is nog niet alles. Het stereotype van de ongeëvenaarde Duitse kwaliteit wordt bevestigd in de Panther fabrieken. Alle producten ondergaan verschillende stadia van kwaliteitscontrole en nieuwe modellen ondergaan talrijke tests. Dit alles maakt het uiteindelijk mogelijk de markt te voorzien van producten van uitzonderlijk hoge kwaliteit tegen een betaalbare prijs.

















    16-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkele historische fietsmerken uit Magdeburg (D)

    Enkele historische fietsmerken uit Magdeburg ( Maagdenburg Duitsland )

     Rond  het jaar 1900 werd Maagdenburg doorkruist door fietsers. In die tijd stond de auto nog in de kinderschoenen,  op straat tuften er hoogstens hier en daar enkele losse exemplaren rond, de vélocipède was sneller dan de door paarden getrokken, stoom- of vanaf 1899 elektrische trams. Vooral vanaf 1890 bleven er maar steeds nieuwe fietsenmerken ontstaan. Ieder  zichzelf respecterende dealer had zijn eigen merk. Er waren ruim 70 van dergelijke fietsmerken in de stad, allen met illustere namen als Imperator, Paladin en Trabant. Hieronder een kleine selectie zien.













    16-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    15-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ADLER (D)

    ADLER (D)

    Adler -- Frankfurt am Main -- Duitsland

    Adler was een Duitse fabrikant van fietsen , auto's en motorfietsen van 1880 tot 1957. De naam 'Adler' is Duits voor ' adelaar '. Ongeveer 120 jaar lang gaf Adlerwerke (voorheen Heinrich Kleyer AG) vorm aan het leven en werken in het Gallusviertel in Frankfurt. Het bedrijf werd opgericht in 1880 en vervaardigde aanvankelijk fietsen. Vanaf 1900 breidde het productaanbod zich uit: er kwamen schrijfmachines, motorfietsen en auto's bij.

    Tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog werden de in Frankfurt am Main vervaardigde voertuigen en de geproduceerde aanvullende bewapening op tal van fronten in Europa gebruikt.

    Vier jaar na de Eerste Wereldoorlog had het bedrijf 10.000 arbeiders en bedienden in dienst met filialen in nog eens tien steden. In 1930 was het aantal gedaald tot 3.000, om vervolgens weer te stijgen tot 7.000, dat door de Tweede Wereldoorlog. In de jaren 1920 had de Adlerwerke ook een filiaal in Berlijn (Zimmerstraße / Belle-Alliance-Straße) en extra tentoonstellingssalons aan Unter den Linden en Hardenbergstraße.

    In 1938 breidde de Adlerwerke hun fabrieksterrein uit. Ze namen de eigendommen over van vier joodse ondernemers die zich tussen Plant I en Plant II aan de Kleyerstrasse bevonden. De Adlerwerke profiteerden daarom van het “ariseringsbeleid” van de nazistaat.

    Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de Adlerwerke nauw betrokken bij de wapenindustrie van de nazidictatuur. Ze produceerden voornamelijk motoren en voertuigonderdelen voor de Wehrmacht. De fabrieksleiding probeerde het door de oorlog veroorzaakte tekort aan arbeidskrachten te compenseren door dwangarbeiders uit te buiten. Sinds 1941 moesten civiele dwangarbeiders en krijgsgevangenen in de fabriek werken.

    De hoge beoogde productiecijfers voor de Wehrmacht en het gelijktijdige gebrek aan arbeiders leidden ertoe dat de Adlerwerke op hun fabrieksterrein het concentratiekamp Katzbach oprichtte. Het was een afdeling van het concentratiekampcomplex Natzweiler-Struthof in de Elzas. In totaal werden 1.616 mensen uit meer dan acht landen als concentratiekampgevangenen naar Frankfurt gebracht.

    Tussen augustus 1944 en maart 1945 bevond zich het subkamp “Katzbach” in de Adlerwerke in Frankfurt. 1.616 mensen moesten daar onder verschrikkelijke omstandigheden werken; de meesten overleefden het einde van de oorlog niet. Net als andere bedrijven had Adlerwerke ook krijgsgevangenen en buitenlandse burgerarbeiders in dienst in het dwangarbeidssysteem.

    Na de bevrijding in 1945 werd Ernst Hagemeier, de algemeen directeur en hoofdaandeelhouder van Adlerwerke, tijdelijk onderzocht wegens oorlogsmisdaden, maar de aanklacht werd in 1948 ingetrokken. Andere aandeelhouders van Adlerwerke, zoals de Dresdner Bank, ontkenden ook elke verantwoordelijkheid voor de misdaden.

    In de jaren vijftig rolden motorfietsen en kantoormachines bij Adlerwerke van de productielijn in plaats van auto’s. Na de fusie met de Neurenbergse kantoormachinefabrikant Triumph eindigde de productie van motorfietsen in 1957. Triumph-Adler bereikte een hoge populariteit met producten zoals de typemachineserie "Gabriele". In de daaropvolgende decennia wisselden de eigenaren van het bedrijf meerdere malen, waaronder bekende namen als Volkswagenwerke en Olivetti.

    De verkoop van Triumph-Adler aan een vastgoedinvesteerder en het bouwbedrijf Philipp Holzmann in 1993/94 betekende het einde van de productie van kantoormachines in het westen van Frankfurt. In de jaren negentig werden op het eigenlijke fabrieksterrein tussen de Kleyerstrasse en het spoorplatform van het centraal station van Frankfurt enkele nieuwe gebouwen gebouwd als aanvulling op de monumentale bakstenen gebouwen. Appartementen en kantoren voor de dienstensector vervingen de industrie als vorige gebruiker. Ook het traditionele Gallus Theater vond hier een nieuw onderkomen.

    Vanaf eind maart 2022 staat de historische site Adlerwerke in het teken van de hele geschiedenis van deze plek.

     













    15-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TORPEDO -WERKE AG (D)

    Torpedo -Werke AG - Duitsland

    Torpedo -Werke AG (Weil-Werke) was een fabrikant van fietsen en kantoormachines in Frankfurt am Main . Het bedrijf werd in 1896 opgericht door de broers Peter en Heinrich Weil als “Peter Weil & Co”. De productie begon met negen medewerkers in een hal van 500 vierkante meter in Rödelheim . De wielen, die daar uit losse onderdelen werden geassembleerd, werden verkocht onder de merknamen “Weil-Räder” en “Torpedo-Räder”.

    De productie van typemachines begon in 1906 , aanvankelijk met een model overgenomen van de firma Johann Völker & Co. uit Neu-Isenburg , maar dat voortdurend verder werd ontwikkeld. De typemachines werden verkocht onder de naam Torpedo . Op 30 november 1921 werd de Weil-Werke omgezet in een naamloze vennootschap . In 1927 verscheen de eerste Duitse typemachine met segmentschakeling , het Torpedo Standard- model . Het model kan geleverd worden met schrijfwagens in verschillende lengtes. Sinds 1931 was de meerderheid van de aandelen in Torpedo-Werke AG eigendom van Remington Rand Inc., New York. Naast typemachines bouwde Torpedo ook boekhoudmachines , vanaf 1932 met een mechanische rekenmachine en automatische inzamelmachines voor rekeningkaarten.

    Vanaf 1938 werden de fietsen vervaardigd in een nieuwe fabriek aan de Hanauer Landstrasse 208-214; de productie van kantoormachines bleef in Rödelheim. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de fietsenfabriek verwoest bij de luchtaanvallen op Frankfurt am Main in 1943 en de hoofdfabriek in Rödelheim in 1944 . Na de oorlog werd de productie herbouwd in de locaties Frankfurt, Alzenau en Groß-Karben . Het assortiment omvatte motorfietsen en bromfietsen tot 200 cm³, typemachines en fietsen. De motoren voor de motorfietsen kwamen van Fichtel & Sachs en Ilo .

    Nadat het aantal medewerkers in 1956 was toegenomen tot 2.200, raakte de markt voor fietsen en bromfietsen geleidelijk verzadigd. Er werden grote winsten gemaakt met mechanische typemachines, waarvan slechts een fractie zeer laat in de ontwikkeling van elektrische typemachines werd geïnvesteerd. Nadat Torpedo's eerste elektrische typemachines onvolwassen en duur bleken te zijn, werd de productie in 1967 stopgezet.

    Halverwege de jaren tachtig begon warenhuisketen Karstadt fietsen te verkopen onder de naam Torpedo. De leverende producenten hadden echter geen banden met de oorspronkelijke torpedofabriek.

     

     







    15-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    14-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAIGER (D)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    STAIGER (D)

    Staiger – Stuttgart - Duitsland

    Staiger, opgericht in 1899, is – vergelijkbaar met Hercules – een van de oudste Duitse fietsenfabrikanten die nog steeds produceert. Het bedrijf maakt nu deel uit van de Nederlandse Accell-groep en is in 1997 gefuseerd met het bedrijf Winora.

    De oprichter van het bedrijf is de voormalige wielrenner uit Stuttgart, Paul Staiger, die in 1897 wielerkampioen van Württemberg werd. Parallel aan zijn sportcarrière ontwikkelde de toen 21-jarige al zijn eigen fietsmodellen en opende hij een jaar later uiteindelijk zijn eerste fietsenwinkel in Stuttgart. Kort daarna werd het merk Staiger officieel geregistreerd als fietsenfabrikant. Aan het begin van de 20e eeuw breidde Paul Staiger zijn bedrijf uit met de autohandel, maar na het einde van de Eerste Wereldoorlog stortte deze opnieuw in. Vanaf dat moment lag de focus uitsluitend op het bouwen, verkopen en repareren van fietsen.

    Tijdens de Tweede Wereldoorlog onderging het bedrijf het lot van de meeste Duitse bedrijven. De productielocaties werden grotendeels verwoest door geallieerde bombardementen en het bedrijf werd uiteindelijk overgenomen door de bezetter. Pas in 1948 kon het bedrijf zich losmaken van de bezetters en het bedrijf voortzetten onder de nieuwe naam “Steiger Wholesales KG”.

    Als gevolg van het Duitse economische wonder kende ook fietsenfabrikant Staiger in de jaren vijftig en zestig een grote opleving. Toen de fietsenmarkt in de jaren tachtig instortte, fuseerden ze met het bedrijf E. Wiener GmbH & Co. KG in Schweinfurt en produceerden ze samen de fietsen.

     

    Tegenwoordig biedt Steiger, dankzij de samenwerking met een van 's werelds toonaangevende fietsenfabrikanten - de Nederlandse Accell Group - fietsen van goede kwaliteit tegen redelijk redelijke prijzen, vooral voor de massamarkt. De wielen worden geassembleerd door hoogwaardige componenten van internationale leveranciers te installeren en de klant heeft toegang tot een uitgebreid dienstenpakket van de bekende fabrikant.



    14-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    13-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. SPEER (D)

    SPEER  (D)

    Speer --- naar Triepad in 1935 ------ Paderborn --- Duitsland

    Bron: Frank Papperitz







    13-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TRIPAD (TRIEPAD) (D)

    TRIPAD (TRIEPAD)

    TRIPAD -- Duitsland

    Triepad, later Tripad, was een fietsenbedrijf in Paderborn.

    De ondernemer Johann Trienens (1900–1973) richtte in 1924 in Paderborn het fietspostorderbedrijf “TriePad” op . Het handelsmerk van het bedrijf was het embleem met de drie konijnen op het voorspatbord van de fiets. Tot 1939 had het bedrijf zijn eerste verkoop- en verzamelpunt vlakbij het gemeentehuis. Ook typemachines en radio's werden hier verkocht. In de jaren dertig kwam er nog een fietsenwinkel bij. Na de Tweede Wereldoorlog werd in de Rathenaustraße een nieuw groot bedrijfscomplex gebouwd. Er werd ook een verkooppunt geopend in de Westernstrasse. Aanvankelijk werden er drie modellen geproduceerd: het model Perfect , de iets duurdere versie Hochland en het kwaliteitsmerk Triepad . Eind jaren dertig werden de modellen Perfect en Hochland vervangen door de merken Speer en Alpenkönig . In 1955 werd de bedrijfsnaam gewijzigd van Triepad in Tripad. Na het overlijden van Johann Trienens werd het bedrijf in 1973 gesloten omdat zijn vrouw het niet meer kon runnen en er geen opvolger kon worden gevonden.







    13-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    12-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KALKHOFF (D)

    KALKHOFF - Duitsland

    Van postbode tot fietsspecialist. In 1919 richtte de toen 16-jarige postbode Heinrich Kalkhoff in het huis van zijn ouders in Cloppenburg het bedrijf Kalkhoff op. Zijn werkwijze was net zo simpel als geniaal. Hij had tijdens zijn rondes namelijk vaak met mechanische pech te kampen en daardoor was het hem opgevallen dat er veel nood was aan banden en andere fietsonderdelen. De zaken draaiden goed, zo goed zelfs dat Kalkhoff vanaf 1927 complete wielen produceerde.

    In 1939 werden er meer dan 700.000 frames voor fietsen geproduceerd.

    Tweede Wereldoorlog: De oorlog dwong het bedrijf om over te schakelen op de productie van militair materieel.

    Na het einde van de Tweede Wereldoorlog vervaardigde Kalkhoff aanvankelijk alledaagse goederen zoals aanhangwagens en ketels. In de jaren ‘50 werd de fietsproductie opnieuw hervat met de productie van fietsen voor vrijetijds- en dagelijks gebruik. Omdat auto’s die jaren nog vrij zeldzaam waren , heerste er een enorm grote vraag in de tweewielerindustrie. Voor het bedrijf waren dit gouden jaren. Soms waren er 1.200 werkkrachten actief in het bedrijf, die dagelijks tot 5.000 frames vervaardigden. De fietsen werden geleverd in 32 verschillende landen, zelfs in Oost-Azië kon Kalkhoff met zijn „Made in Germany“ handwerk de concurrentiestrijd voeren.

    Door de oliecrisis en het toenemende milieu- en gezondheidsbewustzijn beleefde de fiets een nieuwe opbloei. In 1968 verliet Heinrich Kalkhoff het bedrijf en droeg hij de leiding over aan zijn zonen Karl, Heinz en Berthold Kalkhoff. Ook ‘68 icoon Uschi Obermaier reed in die tijd op een Kalkhoff. Ursula “Uschi” Obermaier (geboren 24 september 1946 in München ) was een voormalig Duits fotomodel. Ze was een tijdje lid van Commune I en werd tijdens de beweging van '68 bekend als pleitbezorger van de seksuele revolutie in Duitsland .Fietsen was helemaal in, en met de Duitse “Trimm-Dich” fitness trend zorgde een ander bedrijfsfenomeen ervoor, dat Kalkhoff in die tijd aanzienlijk groeide, ook na de dood van oprichter Heinrich Kalkhoff op 25 september 1972. Hij liet een financieel gezond bedrijf na dat zich in de daarop volgende jaren sterk verder zou ontwikkelen.

    De toegenomen concurrentie uit het buitenland leidde tot een teruggang in het bedrijfsleven, wat uiteindelijk leidde tot insolventie en faillissement in 1986. Kalkhoff werd in 1989 overgenomen door Derby Cycle Corporation. De productie van Kalkhoff-fietsen wordt voortgezet in de Derby Cycle-fabriek in Cloppenburg, Duitsland.

    In 2007 rolde de eerste e-bike van Kalkhoff van de band. In 2009 vierde het traditiemerk zijn 90-jarig jubileum en ook Derby Cycle werd met rasse schreden verder ontwikkeld. In 2019 vierde het bedrijf Kalkhoff zijn honderdjarig bestaan. En in die 100 jaar hebben zij altijd een grote rol van betekenis gespeeld in de ontwikkeling en de verschillende tijdperken van de fiets.

    De Derby Cycle Holding GmbH is vandaag de fietsproducent met de grootste omzet van Duitsland. Met de merken Kalkhoff, Focus, Raleigh, Univega en Cervélo verkoopt Derby Cycle jaarlijks bijna een half miljoen fietsen – waarvan 100.000 e-bikes en Pedelecs, wat hen marktleider maakt in Duitsland.Kalkhoff is een Duits fietsenmerk, maar sinds 2012 is Kalkhoff onderdeel van de Nederlandse Pon Bicycle Group waar onder andere ook Gazelle valt.

    https://www.kalkhoff-bikes.com/nl_be/kalkhoff-history

     







    12-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. HKC (D)

    HKC (D)

    HKC ----- Cloppenburg i.O. --- ---- Duistland

    HKC = Heinrich Kalkhoff Cloppenburg

    In 1950 naar Kalkhoff

    Bron: Frank Papperitz







    12-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    11-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FELS (D)

    FELS (D)

    FELS -- E. Kuhnert & Cie.  --  Kaiserstrasse Nr79 -- Karlsruhe i. B., ---- Duitsland

    Fels-Kuhnert E. Kuhnert & Cie, gevestigd te Karlsruhe, was actief rond 1907 tot ongeveer 1955, en produceerde onder andere Fels- en Panier-fietsen én Meister-motorfietsen.

     FELS – E. Kuhnert & Cie was een traditioneel Duits merk uit Karlsruhe, gespecialiseerd in fietsen en bromfietsen. Hun "Fels Luxus-Sport" moped uit de jaren 1950 was technisch geavanceerd, robuust en werd geprezen om veiligheid en prestaties. Hun producten werden gedetailleerd beschreven in catalogi en prospectussen die illustratief zijn voor die tijd.









    11-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    10-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PARTHENIA (D)

    PARTHENIA (D)

    PARTHENIA (1921,1935) --  handel gebroeders  Müller-- fabricaat  door Welt-Rad ---- Borsdorf bei Leipzig --- Duitsland.

    Parthe = rivier bij Leipzig

    De rivier Parthe (Duitsland)

    Ligging: Saksen, Duitsland.

    Lengte: Ongeveer 60 kilometer.

    Bron: Bij Colditz, in het zuidelijke deel van Saksen.

    Monding: In de rivier Weiße Elster, bij Leipzig.

    Steden/dorpen langs de Parthe: Naunhof, Taucha en delen van Leipzig.

    De rivier stroomt door het Partheland, een groen en recreatief gebied met fietsroutes en natuurparken.







    10-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. DROMOS (D)

    DROMOS (D)

    DROMOS Leipzig

    1928,1938 DROMOS-FAHRRAD-WERK Richard Stölzel GmbH, Leipzig C1 Sebastian Bach Strasse 39-41, geregistreerd in  1906.

    1950: Dromos-Fahrradbau, VVB Land Sachsen, Fahrzeugbau ( VVB = Vereinigung Volkseigener Betriebe)

    1951 VEB Dromos-Fahrradbau, örtl. Industrie der stadt Leipzig, vermoedelijk nog in 1951 einde van de fietsenproductie.

     

    Bron: Frank Papperitz







    10-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DEUTSCHER WANDERVOGEL (D)

    DEUTSCHER WANDERVOGEL (D)

    DEUTSCHER WANDERVOGEL --- Leipzig ------Duitsland

    In 1935  naar Bravour

    Bron: Frank Papperitz







    10-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe
    Ik ben een man en woon in Preshoekstraat 145 - 8510 Marke - België (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 65 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatjes (balhoofdplaatjes) .
    Blog als favoriet !
    Archief per maand
  • 11-2025
  • 10-2025
  • 09-2025
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • JAPANESE FIETSEN
  • Belgische militaire fietsen
  • Museum station Kropswolde | G.R.M. Groninger Rijwielen Museum.
  • Franse fietsmerken uit Lyon
  • Fietsfabriekanten uit Nürnberg - Duitsland
    Mijn favorieten
  • FIETSMERKEN UIT DRESDEN - DUITSLAND
  • Een interessant adres?
    Foto
    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
  • julia fiets mechelen (Robbe Baert)
        op JULIA (B)
  • Goeden avond (Dirk)
        op HET VERHAAL VAN DE BALHOODPLAATJES.
  • lijst met mogelijke kleuren (johan arijs)
        op JOHNY SPORT (B)
  • julia fiets mechelen (Robbe Baert)
        op JULIA (B)
  • Armstrong (Ronald )
        op ARMSTRONG (GB)
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    jefrenoir
    blog.seniorennet.be/jefreno
    Zoeken met Google


    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    grindle
    blog.seniorennet.be/grindle
    Archief
  • Alle berichten
    Zoeken in blog

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    virreke
    blog.seniorennet.be/virreke
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    janssensdrees
    blog.seniorennet.be/janssen
    Zoeken in blog

    Een interessant adres?
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    glas
    blog.seniorennet.be/glas
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    jackyshobby
    blog.seniorennet.be/jackysh
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    jason_en_catwoman
    blog.seniorennet.be/jason_e
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    zucheroke
    blog.seniorennet.be/zuchero

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!