Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • Aangepast - LA TRIOMPHANTE (Fr)
  • Aangepast - D.G. (B)
  • Aangepast - HERCULES (D)
  • Aangepast - RAPPELET (B)
  • Aangepast - LA VICTOIRE (B)
  • Aangepast - L’ ATEROCYCLE (B)
  • Aangepast - CGM (Belgisch – Congo)
  • Aangepast - MARCEL BUYZE (B)
  • Nieuw - GLORIA (B)
  • Nieuw - WINOF (B)
  • Nieuw - GODBER (Fr)
  • Aangepast - LAPEBIE (Fr)
  • Nieuw - PAUL DOUCET (F)
  • Nieuw - BOREAL (F)
  • Nieuw - BOULARD (F)
  • Nieuw - METEOR (?)
  • Nieuw - LATOUR (F)
  • Nieuw - GENIA (?)
  • Nieuw -- BTC (D)
  • Nieuw - REKORD (D)
  • Nieuw - SK (D)
  • Nieuw - MUFAG (D)
  • Nieuw - OMA (D)
  • Nieuw - Pelz (D)
  • Nieuw - KIRSCH (D)
  • Nieuw - FIXOR (D)
  • Nieuw - TEHA (D)
  • Nieuw - DAS RAD DER HEIMAT (D)
  • Nieuw - BERGSTEIGER (D)
  • Nieuw - EMINENT (D)
  • Nieuw - PHÄNOMEN (D)
  • Nieuw - FLOR DE WULF (B)
  • Nieuw - RALFA (B)
  • Aangepast -- MATADOR (B)
  • Nieuw - ROYAL S.Y.A (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Nieuw - ROYAL SAM (Belgisch Congo /Congo Belge)
  • Nieuw - ROYAL SORIADEL (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Nieuw - ROYAL VICTORY (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Nieuw - VICTORIA (Belgisch Congo – Congo Belge)
  • Nieuw - UELE (Belgisch Congo/Congo belge)
  • Nieuw - ROYAL ANTIPAS (Belgisch-Congo)
  • Nieuw - ROYAL
  • Nieuw - ROCALEY (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Aangepast - FAMILIA (Belgisch - Congo)
  • Aangepast - REXOR (Fr)
  • Nieuw - DAVY (Fr)
  • Nieuw - RIQUITA (Fr)
  • Nieuw - CRESLER (Fr)
  • Nieuw - DANY (Fr)
  • Nieuw - JEZO ROGER (Fr)
  • Nieuw - GUILLER SA (Fr)
  • Aangepast - L' HIRONDELLE (B)
  • Aangepast - PLUME VAINQUEUR (B)
  • Aangepast - LEA (B)
  • Aangepast - CONTINENTAL (B)
  • Aangepast - Peugeot (Fr)
  • Nieuw - GAZ (B)
  • Nieuw -- JEF MINJAUW (B)
  • Nieuw - GOLD KING (B)
  • Nieuw - D.G. (B)
  • Nieuw -- R. VANDESONNEVILLE (B)
  • Nieuw - THE ROGER CYCLE (B)
  • Nieuw --- TOURISTE (B)
  • Nieuw - TOURIST (?)
  • Nieuw - MASSAPRODUCTIEPLAATJES
  • Nieuw - FAST (?)
  • Nieuw - HAMERHAND (?)
  • Nieuw - READY (?)
  • Nieuw - BOXING (?)
  • Nieuw - L' ABEILLE (B)
  • Nieuw - J.M. (B)
  • Nieuw - L. VAN GYSEGEM (B)
  • Nieuw - LAROY-SPORT(B)
  • Nieuw - MARTENS (B)
  • Nieuw - BELFORT (B)
  • Aangepast - SABENA (B)
  • Aangepast - ROLLER (B)
  • Nieuw - JUMA (B)
  • Nieuw - LA MERVEILLEUSE (B)
  • Nieuw- PEGASUS (Belgisch Congo/Congo Belge)
  • Nieuw - J.V.L (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Nieuw - ROYAL RESIDENCE (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Nieuw - RUDDY STAR (Belgisch-Congo)
  • Nieuw - KASHAMA (Belgisch-Congo)
  • Aangepast TRIPAD / TRIEPAD (D)
  • Nieuw - FRANZ DEDERICK (D)
  • Nieuw - WELZIN (D)
  • Nieuw - REKORD (D)
  • Nieuw -- FALTER (D)
  • Nieuw -- PFEIL (D)
  • Nieuw - PFEIL (D)
  • Nieuw - ROLLS WELL (B)
  • Nieuw - MERRY (B)
  • Nieuw - COMET (B)
  • Nieuw - E. LAUWERS (B)
  • Nieuw - PINARD (B)
  • Nieuw - MILORD (Fr)
  • Nieuw - PRESTER (Fr)
  • Nieuw - WINSTER (Fr)
  • Nieuws - ZINGER (FR)
  • Nieuw - FEMINA (Fr)
  • Nieuw - POPULUS (Fr)
  • Nieuw - P. ORUET (Fr)
  • Nieuw -- DIRECT (B)
  • Nieuw - DEVOGHEL (B)
  • Nieuw - DAVID (B)
  • Nieuw - COBRA (B)
  • Nieuw - CD (B)
  • Nieuw - BOVA (B)
  • Nieuw - BAUDELOO (B)
  • Nieuw - ARCA (B)
  • Nieuw - AC (B)
  • Nieuw -A. BUSSCHAERT (B)
  • Aangepast - TOURMALET (B)
  • Nieuw - FEARLESS (GB)
  • Nieuw - CHURCHILL DE LUXE (GB)
  • Nieuw - THE VENUS (GB)
  • Nieuw - THE THANK (GB)
  • Nieuw - LE GAULOIS (Fr)
  • Nieuw - ACTIVA (Fr)
  • Nieuw - CALLA (Fr)
  • Nieuw - JOCKER (Fr)
  • Nieuw - SAISON A. (FR)
  • Nieuw - P. ORUET (Fr)
  • Nieuw - MAGNE ANTONIN (Fr)
  • Aangepast- DE KAMPIOEN (B)
  • Nieuw - WETTRA (B)
  • Nieuw - VAN DAMME (B)
  • Nieuw - SINT BARBARA (B)
  • Nieuw -LE FACTEUR (B)
  • Nieuw - A. VANKERCKOVE (B)
  • Nieuw - TALBOT (Fr)
  • IDEAL (D)
  • UNION (D)
  • STARKENBURG (D)
  • GRITZNER (D)
  • KAYSER (D)
  • VATERLAND (D)
  • FANAL (D)
  • GEIER-WERKE (D)
  • PATRIA - WKC (D)
  • EICHE (D)
  • HWM (D)
  • DOMKRONE (D)
  • FAHRRADKÖNIG VICTOR MEESS (D)
  • PENNING 'CYCLISME MILITAIRE', 1913 (FRANKRIJK)
  • GALIBIER (Fr)
  • J. LEPLU (Fr)
  • J. LEPLU (Fr)
  • RIVA- SPORT (F)
  • URAGO (Fr)
  • MAGNAT DEBON (Fr)
  • TERROT (F)
  • PANDORE (Fr)
  • LA PETITE BRETONNE (FR)
  • ARROW (Fr)
  • GÉNIAL (Fr)
  • REINOR (Fr.)
  • OMEGA (Fr)
  • KOEHLER-ESCOFFIER (Fr)
  • LA FILEUSE (Fr)
  • SYPHAX (Fr)
  • PHÉBUS (Fr)
  • PRESTIGE (F)
  • STELLA (Fr)
  • NIAGARA (Fr)
  • GERMINAL (FR)
  • SYLLA (Fr)
  • GERGOVIA (FR)
  • G.DELION (Fr)
  • H. SALAMAGNE (Fr)
  • TENDIL (Fr)
  • LA ROYALE CHARENTAISE ( Fr)
  • CONFIANCE (F)
  • RABILLIER L. (Fr)
  • PIVETEAU M (Fr)
  • INTER (Fr)
  • CLOUTOUR (Fr)
  • CHAMPOT J.M (Fr)
  • ARDOUIN FILS (Fr)
  • LA TRIOMPHANTE (Fr)
  • NANCIA (Fr)
  • ARIZE (F)
  • HEAVY (Fr)
  • RÉAL- SPORT (F)
  • PALM'S (F)
  • DIR.NA.DOR (F)
  • ALTIÈRE (F)
  • HORIZON (Fr)
  • LA BOUVELEUSE (Fr)
  • LIDEAL (F)
  • GLORIA (F)
  • NORLUX (Fr)
  • LYRA (Fr)
  • LA VAGABONDE (Fr)
  • POLVÊCHE LOUIS (Fr)
  • BERNARD (Fr)
  • E.M. (Fr)
  • AGAMI (Fr)
  • KERCKHOVE (Fr)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Aangepast - LA TRIOMPHANTE (Fr)
  • Aangepast - D.G. (B)
  • Aangepast - HERCULES (D)
  • Aangepast - RAPPELET (B)
  • Aangepast - LA VICTOIRE (B)
  • Aangepast - L’ ATEROCYCLE (B)
  • Aangepast - CGM (Belgisch – Congo)
  • Aangepast - MARCEL BUYZE (B)
  • Nieuw - GLORIA (B)
  • Nieuw - WINOF (B)
  • Nieuw - GODBER (Fr)
  • Aangepast - LAPEBIE (Fr)
  • Nieuw - PAUL DOUCET (F)
  • Nieuw - BOREAL (F)
  • Nieuw - BOULARD (F)
  • Nieuw - METEOR (?)
  • Nieuw - LATOUR (F)
  • Nieuw - GENIA (?)
  • Nieuw -- BTC (D)
  • Nieuw - REKORD (D)
  • Nieuw - SK (D)
  • Nieuw - MUFAG (D)
  • Nieuw - OMA (D)
  • Nieuw - Pelz (D)
  • Nieuw - KIRSCH (D)
  • Nieuw - FIXOR (D)
  • Nieuw - TEHA (D)
  • Nieuw - DAS RAD DER HEIMAT (D)
  • Nieuw - BERGSTEIGER (D)
  • Nieuw - EMINENT (D)
  • Nieuw - PHÄNOMEN (D)
  • Nieuw - FLOR DE WULF (B)
  • Nieuw - RALFA (B)
  • Aangepast -- MATADOR (B)
  • Nieuw - ROYAL S.Y.A (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Nieuw - ROYAL SAM (Belgisch Congo /Congo Belge)
  • Nieuw - ROYAL SORIADEL (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Nieuw - ROYAL VICTORY (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Nieuw - VICTORIA (Belgisch Congo – Congo Belge)
  • Nieuw - UELE (Belgisch Congo/Congo belge)
  • Nieuw - ROYAL ANTIPAS (Belgisch-Congo)
  • Nieuw - ROYAL
  • Nieuw - ROCALEY (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Aangepast - FAMILIA (Belgisch - Congo)
  • Aangepast - REXOR (Fr)
  • Nieuw - DAVY (Fr)
  • Nieuw - RIQUITA (Fr)
  • Nieuw - CRESLER (Fr)
  • Nieuw - DANY (Fr)
  • Nieuw - JEZO ROGER (Fr)
  • Nieuw - GUILLER SA (Fr)
  • Aangepast - L' HIRONDELLE (B)
  • Aangepast - PLUME VAINQUEUR (B)
  • Aangepast - LEA (B)
  • Aangepast - CONTINENTAL (B)
  • Aangepast - Peugeot (Fr)
  • Nieuw - GAZ (B)
  • Nieuw -- JEF MINJAUW (B)
  • Nieuw - GOLD KING (B)
  • Nieuw - D.G. (B)
  • Nieuw -- R. VANDESONNEVILLE (B)
  • Nieuw - THE ROGER CYCLE (B)
  • Nieuw --- TOURISTE (B)
  • Nieuw - TOURIST (?)
  • Nieuw - MASSAPRODUCTIEPLAATJES
  • Nieuw - FAST (?)
  • Nieuw - HAMERHAND (?)
  • Nieuw - READY (?)
  • Nieuw - BOXING (?)
  • Nieuw - L' ABEILLE (B)
  • Nieuw - J.M. (B)
  • Nieuw - L. VAN GYSEGEM (B)
  • Nieuw - LAROY-SPORT(B)
  • Nieuw - MARTENS (B)
  • Nieuw - BELFORT (B)
  • Aangepast - SABENA (B)
  • Aangepast - ROLLER (B)
  • Nieuw - JUMA (B)
  • Nieuw - LA MERVEILLEUSE (B)
  • Nieuw- PEGASUS (Belgisch Congo/Congo Belge)
  • Nieuw - J.V.L (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Nieuw - ROYAL RESIDENCE (Belgisch-Congo/ Congo-Belge)
  • Nieuw - RUDDY STAR (Belgisch-Congo)
  • Nieuw - KASHAMA (Belgisch-Congo)
  • Aangepast TRIPAD / TRIEPAD (D)
  • Nieuw - FRANZ DEDERICK (D)
  • Nieuw - WELZIN (D)
  • Nieuw - REKORD (D)
  • Nieuw -- FALTER (D)
  • Nieuw -- PFEIL (D)
  • Nieuw - PFEIL (D)
  • Nieuw - ROLLS WELL (B)
  • Nieuw - MERRY (B)
  • Nieuw - COMET (B)
  • Nieuw - E. LAUWERS (B)
  • Nieuw - PINARD (B)
  • Nieuw - MILORD (Fr)
  • Nieuw - PRESTER (Fr)
  • Nieuw - WINSTER (Fr)
  • Nieuws - ZINGER (FR)
  • Nieuw - FEMINA (Fr)
  • Nieuw - POPULUS (Fr)
  • Nieuw - P. ORUET (Fr)
  • Nieuw -- DIRECT (B)
  • Nieuw - DEVOGHEL (B)
  • Nieuw - DAVID (B)
  • Nieuw - COBRA (B)
  • Nieuw - CD (B)
  • Nieuw - BOVA (B)
  • Nieuw - BAUDELOO (B)
  • Nieuw - ARCA (B)
  • Nieuw - AC (B)
  • Nieuw -A. BUSSCHAERT (B)
  • Aangepast - TOURMALET (B)
  • Nieuw - FEARLESS (GB)
  • Nieuw - CHURCHILL DE LUXE (GB)
  • Nieuw - THE VENUS (GB)
  • Nieuw - THE THANK (GB)
  • Nieuw - LE GAULOIS (Fr)
  • Nieuw - ACTIVA (Fr)
  • Nieuw - CALLA (Fr)
  • Nieuw - JOCKER (Fr)
  • Nieuw - SAISON A. (FR)
  • Nieuw - P. ORUET (Fr)
  • Nieuw - MAGNE ANTONIN (Fr)
  • Aangepast- DE KAMPIOEN (B)
  • Nieuw - WETTRA (B)
  • Nieuw - VAN DAMME (B)
  • Nieuw - SINT BARBARA (B)
  • Nieuw -LE FACTEUR (B)
  • Nieuw - A. VANKERCKOVE (B)
  • Nieuw - TALBOT (Fr)
  • IDEAL (D)
  • UNION (D)
  • STARKENBURG (D)
  • GRITZNER (D)
  • KAYSER (D)
  • VATERLAND (D)
  • FANAL (D)
  • GEIER-WERKE (D)
  • PATRIA - WKC (D)
  • EICHE (D)
  • HWM (D)
  • DOMKRONE (D)
  • FAHRRADKÖNIG VICTOR MEESS (D)
  • PENNING 'CYCLISME MILITAIRE', 1913 (FRANKRIJK)
  • GALIBIER (Fr)
  • J. LEPLU (Fr)
  • J. LEPLU (Fr)
  • RIVA- SPORT (F)
  • URAGO (Fr)
  • MAGNAT DEBON (Fr)
  • TERROT (F)
  • PANDORE (Fr)
  • LA PETITE BRETONNE (FR)
  • ARROW (Fr)
  • GÉNIAL (Fr)
  • REINOR (Fr.)
  • OMEGA (Fr)
  • KOEHLER-ESCOFFIER (Fr)
  • LA FILEUSE (Fr)
  • SYPHAX (Fr)
  • PHÉBUS (Fr)
  • PRESTIGE (F)
  • STELLA (Fr)
  • NIAGARA (Fr)
  • GERMINAL (FR)
  • SYLLA (Fr)
  • GERGOVIA (FR)
  • G.DELION (Fr)
  • H. SALAMAGNE (Fr)
  • TENDIL (Fr)
  • LA ROYALE CHARENTAISE ( Fr)
  • CONFIANCE (F)
  • RABILLIER L. (Fr)
  • PIVETEAU M (Fr)
  • INTER (Fr)
  • CLOUTOUR (Fr)
  • CHAMPOT J.M (Fr)
  • ARDOUIN FILS (Fr)
  • LA TRIOMPHANTE (Fr)
  • NANCIA (Fr)
  • ARIZE (F)
  • HEAVY (Fr)
  • RÉAL- SPORT (F)
  • PALM'S (F)
  • DIR.NA.DOR (F)
  • ALTIÈRE (F)
  • HORIZON (Fr)
  • LA BOUVELEUSE (Fr)
  • LIDEAL (F)
  • GLORIA (F)
  • NORLUX (Fr)
  • LYRA (Fr)
  • LA VAGABONDE (Fr)
  • POLVÊCHE LOUIS (Fr)
  • BERNARD (Fr)
  • E.M. (Fr)
  • AGAMI (Fr)
  • KERCKHOVE (Fr)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    10-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PARTHENIA (D)

    PARTHENIA (D)

    PARTHENIA (1921,1935) --  handel gebroeders  Müller-- fabricaat  door Welt-Rad ---- Borsdorf bei Leipzig --- Duitsland.

    Parthe = rivier bij Leipzig

    De rivier Parthe (Duitsland)

    Ligging: Saksen, Duitsland.

    Lengte: Ongeveer 60 kilometer.

    Bron: Bij Colditz, in het zuidelijke deel van Saksen.

    Monding: In de rivier Weiße Elster, bij Leipzig.

    Steden/dorpen langs de Parthe: Naunhof, Taucha en delen van Leipzig.

    De rivier stroomt door het Partheland, een groen en recreatief gebied met fietsroutes en natuurparken.







    10-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. DROMOS (D)

    DROMOS (D)

    DROMOS Leipzig

    1928,1938 DROMOS-FAHRRAD-WERK Richard Stölzel GmbH, Leipzig C1 Sebastian Bach Strasse 39-41, geregistreerd in  1906.

    1950: Dromos-Fahrradbau, VVB Land Sachsen, Fahrzeugbau ( VVB = Vereinigung Volkseigener Betriebe)

    1951 VEB Dromos-Fahrradbau, örtl. Industrie der stadt Leipzig, vermoedelijk nog in 1951 einde van de fietsenproductie.

     

    Bron: Frank Papperitz







    10-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DEUTSCHER WANDERVOGEL (D)

    DEUTSCHER WANDERVOGEL (D)

    DEUTSCHER WANDERVOGEL --- Leipzig ------Duitsland

    In 1935  naar Bravour

    Bron: Frank Papperitz







    10-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    09-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. NÜRBURG (D)

    NÜRBURG (D)

    Nürburg ----  Curt Fiedler --- Leipzig --- Duitsland

    1935:  Curt Fiedler, groothandel .

     

    Bron: Frank Papperitz







    09-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FELDBERG (D)

    FELDBERG (D)

    Feldberg---  Johann Hilmers ------ Freiburg i.Br. , Höchst a. M.  ----- Duitsland

    1913, 1935: Johann Hilmers, Suddeutsche Fahrrad-Industrie, Grosshandlung (groothandel), Freiburg: firma en merk bekend tot circa 1958.

    1935, 1955: C. Dillman & co., A.G. Grosshandlung, Höchst a. M. 

    Bron: Frank Papperitz









    09-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    08-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FRANKLIN (D)

    FRANKLIN (D)

    FRANKLIN --------- Suhl/ Berlin (Berlijn) ------------- Duitsland

    Vermoedelijk een exportmerk van SIMSON/SUHL.

    In 1906 naar SIMSON; in 1938 naar BSW en in 1939 naar GUSTLOFF.







    08-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ARGUS (D)

    ARGUS (D)

    ARGUS—Heinrich Bonnin --- Berlin S. 14  (Berlijn) --------------Duitsland

    Heihrich Bonnin, Großhandel mit Nähmaschinen, Fahrrädern

    Adressen:

    ALTE JACOBSTRASSE 24 ( in 1903) BERLIN S. 14

    DRESDENER STRASSE 43 ( in 1922) BERLIN S. 14

     

    Het opschrift " ARGUS — Heinrich Bonnin — Berlin S.14" verwijst naar een historische Berlijnse fietsenfabrikant.

     

    Hier is een korte samenvatting:

    ARGUS was de merknaam van de fietsen.

    Heinrich Bonnin was de eigenaar of fabrikant.

    Berlijn p.14 verwijst naar het voormalige Berlijnse postdistrict (zuid, district 14), dat tegenwoordig ongeveer overeenkomt met de oppervlakte van Kreuzberg of het omliggende gebied.

    Dit type bedrijfsafdruk is vaak terug te vinden op fietsborden, catalogi of frameplaten uit de periode tussen ongeveer 1900 en 1930.ARGUS-fietsen van Heinrich Bonnin zijn nu begeerd door verzamelaars van vooroorlogse fietsen of vintage fietsen, vooral als de originele onderdelen of de frameplaat bewaard zijn gebleven.

     

    Die Aufschrift „Fahrräder ARGUS — Heinrich Bonnin — Berlin S.14“ verweist auf einen historischen Berliner Fahrradhersteller. Hier ist eine kurze Einordnung:

    ARGUS war der Markenname der Fahrräder.

    Heinrich Bonnin war der Inhaber bzw. Hersteller.

    Berlin S.14 bezeichnet den damaligen Berliner Postbezirk (Süd, Bezirk 14), was heute in etwa dem Bereich Kreuzberg oder Umgebung entspricht.

    Diese Art von Firmenaufdruck findet man häufig auf Fahrradschildern, Katalogen oder Rahmenplaketten aus der Zeit zwischen etwa 1900 und 1930. ARGUS-Fahrräder von Heinrich Bonnin sind heute bei Sammlern von Vorkriegsfahrrädern oder Oldtimer-Fahrrädern begehrt, insbesondere wenn originale Teile oder die Rahmentafel erhalten sind.









    08-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LINDCAR (D)

    LINDCAR (D)

    Lindcar ---- Berlijn-Lichtenrade ---- Duitsland

    Lindcar werd oorspronkelijk opgericht als Lindcar-Auto AG in Berlijn in 1920 en produceerde auto's tot ongeveer 1925. De autoproductie van Lindcar begon op het industrieterrein aan de Kochstraße 37 in het zuiden van Friedrichstadt (later onderdeel van de wijk Kreuzberg ).

    In 1922 verplaatste het bedrijf de productie naar de fabriek van de voormalige Lichtenrader Metallwaren-Fabrik GmbH in Berlin-Lichtenrade. Vanaf ongeveer 1922 begon Lindcar ook met de productie van fietsen in Berlijn-Lichtenrade. De overgang van de productie van auto's naar fietsen toont de aanpassing aan de economische en technologische veranderingen van de jaren 1920 en 1930.

    In 1926 werd de naam veranderd in Lindcar Fahrradwerk AG, nadat de aan de vakbonden gelieerde Bank der Arbeiter, Angestellten und Beamten AG een groot deel had overgenomen. De oorspronkelijke meerderheidsaandeelhouders van Lindcar-Auto AG, de broers Carl en Gustav Lindemann, werden in 1927 veroordeeld wegens frauduleuze manipulatie van de aandelenkoers.

    De productie van fietsen ging door tot ongeveer 1936, toen het bedrijf werd ontbonden. Het is onduidelijk of er geïnteresseerden waren om de fietsproductie over te nemen; in plaats daarvan werden de fabrieken in Lichtenrade overgenomen van de brievenbusfabriek Hermann Herdegen. De faciliteiten werden grotendeels verwoest door geallieerde bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

    Aan het begin van de jaren 1930 was Lindcar een van de grotere werkgevers in Lichtenrade met wel zo'n 500 werknemers.

    Lindcar was opmerkelijk omdat de rijwielfabriek werd geëxploiteerd met deelname van de vakbonden – geen typische structuur in de periode voordat de nazi's aan de macht kwamen.

    Naast fietsen werden er ook een tijdlang motorfietsen (hulpmotor) en naaimachines geproduceerd om de wereldwijde economische crisis tegen te gaan.

    De fietsen waren voorzien van het merk Lindcar en werden onder meer verkocht in filialen en verkooploodsen. Tegenwoordig worden originele Lindcar-fietsen beschouwd als zeldzaamheden voor verzamelaars.

    Er zijn geen aanwijzingen dat Lindcar vandaag de dag nog bestaat als actieve fietsenfabrikant. Het bedrijf werd in 1936 ontbonden. Voor technische gegevens/fabrieksspecifieke informatie van de modellen is de informatie schaars - veel informatie komt uit historische archieven en verzamelobjecten.

    https://de.wikipedia.org/wiki/Lindcar_Auto

    https://vorkriegs-klassiker-rundschau.blog/2022/01/31/fund-des-monats-ein-lindcar-4-12-ps/

     BERLIJN-LICHTENRADE:

    Lichtenrade is een Duitse plaats (Ortsteil) binnen hetstadsdeel (Bezirk)Tempelhof-Schöneberg, Berlijn. Tot 2001 maakte het deel uit van het voormalige stadsdeel Tempelhof.

    De plaats werd voor het eerst genoemd in 1375, toen het Lichtenrode heette. De autonome Pruisische gemeente van het voormalige district Teltow , Lichtenrade, werd in 1920 bij Berlijn ingelijfd met de " Groot-Berlijnse Wet ". Tijdens de Tweede Wereldoorlog was in deze plaats een afdeling van het concentratiekamp Sachsenhausen gevestigd.  Na 1941 werden krijgsgevangenen uit Oekraïne in het kamp geïnterneerd. Tijdens de Koude Oorlog was het een deel van West-Berlijn, grenzend aan Oost-Duitsland . De lange grens met Brandenburg werd van 1961 tot 1989 omringd door de Berlijnse Muur.











    08-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FEDIA (D)

    FEDIA (D)

    Fedia---- Frankfurt a.M. , Berlin/Berlijn ----- Duitsland

    -1909,1921: H.W. Abel junior, Groothandel Frankfurt a.M., later verhuist naar Berlijn

    -1924,1938: H.W. Abel junior, Groothandel, Berlijn S 42

    -Rond 1940: Behnke K.G., voorheen H.W. Abel, firma na 1945 in Wilhelmshaven. Ook AJAX, FOREVER, MARATHON, RAJA.

    Bron: Frank Papperitz







    08-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MUSTANG (D)

    MUSTANG (D)

    MUSTANG – Oppermann – Berlin (Berlijn) ---Duitsland

    1990 zelfklevend

    Bron: Frank Papperitz







    08-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MARATHON (D)

    Marathon – Berlin  en  Wilhelmshaven – Deutshland/Duitsland







    08-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    07-07-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THALIA (D)

    THALIA (D)

    THALIA --- Leinefelde----- Duitsland

    1907, 1913: Merkbescherming voor Philipp Bernhardt jr.  Handel.

    1907, 1913: Markenschutz für Philipp Bernhardt jun.  Handlung.

    Bron: Frank Papperitz







    07-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. MIELE (D)

    MIELE

    Het Duitse bedrijf Miele, vermoedelijk 's werelds grootste familiebedrijf in toestellen, stond op een gegeven moment in zijn lange geschiedenis ook bekend als fietsenfabrikant. De fietsen waren gemaakt voor het dagelijkse gebruik, wat vooral handig was in tijden van oorlog. Miele maakt geen fietsen meer, maar Miele-fietsen kunnen nog steeds worden gekocht bij een Canadese fabrikant die onder licentie de naam Miele heeft aangenomen.

    Miele werd in 1899 opgericht. Carl Miele en Reinhard Zinkann tekenden in juni 1899 een contract om op 1 juli 1899 Miele & Cie. op te richten, dat was een fabriek voor het vervaardigen van roomafscheiders. Het jonge bedrijf, gehuisvest in een oude zaag- en korenmolen in de gemeente Herzebrock bij Gütersloh In Duitsland, begon met een personeelsbestand van elf medewerkers roomafscheiders te produceren.

    In 1924 was het eindelijk zover: de uitgebreide Miele-fabriek in Bielefeld begon met de langverwachte productie van fietsen. Het bedrijf produceerde haar eerste lijn fietsen, waaronder een enkele dames- en enkele herenfiets, ontworpen voor dagelijks zwaar gebruik. De fietsen van Miele stonden bekend om hun kwaliteit en duurzaamheid, en slechts drie jaar na de introductie van hun eerste producten breidde het bedrijf zich uit en begon het nieuwe modellen te maken, waaronder toer-, sport- en stadsfietsen. De fietsen werden aangeboden in diverse kleuren en met opties in type stuur en framemaat.

    Miele had de reputatie om sterke en betrouwbare fietsen te bouwen. Zelfs onder de druk van concurrenten die fietsen goedkoper verkochten, bleef Miele vasthouden aan zijn productiemodel, in de overtuiging dat mensen meer geld zouden betalen voor een kwaliteitsproduct. Het bedrijf legde zijn filosofie uit via krantenadvertenties en beweerde dat Miele-fietsen geen massaproductie waren, maar gemaakt waren met alleen de beste materialen en met veel aandacht voor detail. Met elk onderdeel van een Miele-fiets werd rekening gehouden. Zadels waren voorzien van hoogwaardig leder, frames waren gemaakt uit één stuk stalen buizen en de lak werd op elke fiets vier keer aangebracht.

    Het bedrijf bleef groeien van in de jaren dertig tot zestig en verkocht in die tijd meer dan 1,2 miljoen fietsen. Miele breidde zijn productlijn in 1960 uit met vaatwassers. De geboorte van de Miele-vaatwassers luidde een nieuw tijdperk in voor het bedrijf, toen Miele de focus verlegde naar huishoudelijke apparaten. De fietsenfabriek in Bielefeld werd omgebouwd tot een productiefaciliteit voor apparaten, omdat de bekende Miele-fietsen werden uit gefaseerd.

    De naam Miele staat nog altijd synoniem voor kwaliteit. Dit bracht het Canadese bedrijf Procycle ertoe om in 2000 opnieuw Miele-fietsen onder licentie te gaan bouwen. De in Saint-Georges, Quebec gevestigde fabrikant maakt hybrides, mountainbikes, BMX, speciale fietsen en kinderfietsen. De nieuwere fietsen in de Miele-versie zijn prestatiegericht en hebben afstand genomen van de gebruiksstijl van de originele Miele-fietsontwerpen. In 2006 heropende Miele zijn historisch museum na een ingrijpende renovatie en wijdde een tentoonstelling aan zijn fietsen, waaronder het Saxonette-model, de eerste gemotoriseerde fiets van Miele.











    07-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. TRAUSNITZ (D)

    TRAUSNITZ (D)

    TRAUSNITZ---- Landshut i. By. 

    1938, 1953: Hermann Gast groothandel.

    Geregistreerd in 1927.

     

    Bron: Frank Papperitz







    07-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROTTAL (D)

    ROTTAL (D)

    ROTTAL ---- HWP ROTTAL RAD--- Pfarrkirchen i. By.

    In 1928 naar ROFIN

     

    Bron: Frank Papperitz







    07-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. STYX (D)

    STYX (D)

    Styx  ---  Klein auheim a. M. ----- Duitsland

    In 1932 naar BAUER.

    Bron: Frank Papperitz







    07-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. BAUER (D)

    BAUER (D)

    FAHRRAD- UND METALLWERKE L. BAUER & CO

    KLEIN AUHEIM a. M.   BAD WILDUNGEN ------ Duitsland

    Die Fahrrad- und Metallwerke L. Bauer & Co. in Klein-Auheim was een voertuigfabrikant die vanaf 1922 fietsen produceerde en vanaf 1936 gemotoriseerde voertuigen zoals de Bauer Saxonette en de Bauer B 100 motorfiets .

    Het bedrijf werd in 1911 in Frankfurt-Heddernheim opgericht als fabrikant van metaalwaren. Met de verhuizing naar Klein-Auheim in 1914 lag de focus van de ontwikkeling en productie van het productassortiment op fietsen en de bijbehorende accessoires, vooral fietsdynamo's en lampen, maar ook vanaf 1936 op motorfietsen met Sachs-motoren en vanaf 1948 , met Ilo-motoren. In 1936 kwam de Bauer B 100 op de markt, een kleine motorfiets met een 98 cc Sachs-motor, 2,25 pk, tweeversnellingsbak en kickstarter.

    Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Bauer, net als veel andere bedrijven, een bewapeningsbedrijf en vervaardigde hij behuizingen voor handgranaten en  Panzerfäuste (antitankwapens).

    Direct na de oorlog begon de productie van kookpotten en andere huishoudelijke artikelen, evenals fietsen, die de belangstelling trokken van het in Hanau gestationeerde Amerikaanse leger en in grote aantallen naar de VS werden geëxporteerd. Al in 1947 werden er dagelijks bijna 1.000 fietsen geproduceerd. In 1949 waagde Bauer zich op het gebied van de motorfietsproductie door tweewielige modellen te produceren met een cilinderinhoud van 98 cm³, die waren uitgerust met Sachs- en Ilo-motoren met een cilinderinhoud van 123, 147 en 174 cm³. In 1952 werd een motorfiets bekend met een zelf ontwikkelde eencilinder viertaktmotor, met een cilinderinhoud van 248 cm³ en OHV-klepbediening , die niet in serieproductie ging. De verdere ontwikkeling van dit ontwerp overtrof de financiële mogelijkheden van Bauer en leidde tot het einde van de motorfietsproductie in 1953.

    In 1968 vroeg Bauer-Fahrradwerke het faillissement aan en werd gekocht door Rowenta , die tot 1993 ongeveer een derde van het personeelsbestand overnam en metaalproducten in de fabrieken vervaardigde.

    De Bauer-Fahrradwerke sponsorde tot de jaren vijftig zijn eigen wielerteam en wist succes te boeken met de renners die zij steunden. Op de UCI Wereldkampioenschappen wielrennen in 1952 wisten Heinz Müller en Ludwig Hörmann bijvoorbeeld de eerste en derde plaats te behalen op Bauer-koerfietsen.

    https://de.wikipedia.org/wiki/Fahrrad-_und_Metallwerke_L._Bauer_%26_Co.

     















    07-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NSU (D)

    NSU (D)

    NSU---- Neckarsulm --------Duitsland

    De naam NSU komt blijkbaar van N: Neckar en SU: Sulm

    1873: De NSU geschiedenis begon bij de Strick Machine Werke in Riedlingen bij de Donau,   hun bedrijvigheid was het herstellen van breimachines. Omdat de molen in Riedlingen midden in het dorp lag en de molen voor het werk te weinig kracht had, werd er al snel uitgezien naar een krachtiger molen. 

    1880: Die molen vonden ze in de Säge en Gipswerke-molen te Neckarsulm. Net buiten het dorp was er genoeg land langs de mooie beek de Sulm, waardoor de molen gemakkelijk aangepast kon worden met een verbreding van de watersluis. Door de bredere inlaat en grotere molen had men veel meer kracht beschikbaar in de fabriek.

    1884: Dit leidde naar een nieuwe naam:  Neckarsulm Strickmaschine Fabrik AG. Al in die jaren was de concurrentie groot en zocht men naar een nieuw product. Dit vonden ze in een fiets; de zogenaamde “Hochrader”. Er waren maar minimale aanpassingen nodig aan de machinerie in de fabriek, mede omdat het machinaal produceren van deze fietsen nog in de kinderschoenen stond. 

    1886:     Pas in 1886 gaf men de naam Germania aan de Neckarsulmer fiets. Deze bestond hoofdzakelijk uit geïmporteerde onderdelen uit Engeland. Gaandeweg werden steeds meer onderdelen zelf gemaakt en vaak verbeterd. 

    1888: Nog steeds kocht men de fietsen aan van andere leveranciers. Het ging om drie modellen, namelijk: Gazelle uit Osnabrück,  Merkur uit Frankrijk, Pfeil. In totaal werden er in die jaren maar slechts zo’n 200 van geproduceerd.

    1890: De eerste echte NSU-fiets werd in grote serie geproduceerd: het NSU Niederrad. Dit was de eerste fiets die geheel uit eigen onderdelen werd gebouwd, met als logo de Hirschhorn. Aangezien de concurrentie op de loer lag werden er met haast patenten aangevraagd voor de pedalen, de naaf en het trapmechanisme. 1892: Op de Stanley-show in Londen stal NSU de show met de zeer goede kwaliteit en  door vernieuwend en prijsgunstig te zijn ten opzichte van de concurrenten. Het leverde veel opdrachten uit binnen- maar zeker ook het buitenland op. 

    1897:     De naam van de firma werd veranderd – de Neckarsulmer Fahrrad Werke Aktien Geselschaft werd opgericht. Het kapitaal steeg van 50.000 Mark naar 1.000.000. Mark. De fiets was een groot succes. De eerste catalogus werd op de markt gebracht en er werd een vast embleem op elke fiets aangebracht. Dit was het zogenaamde Steuerkfopfzeichen (balhoofdplaatje)

    1899:Als bekroning gaf koning Wilhelm II NSU de titel Köninglichen Wörttembergischen Hoflieferant. Dit betekende dat er in het logo en Steuerkfopfzeichen 50 jaar lang gebruik gemaakt mocht worden van deze titel. Dit heeft NSU tot 1924 verschillende malen gedaan. 

    1898-1903: Een tweede, nieuw model Steuerkfopfzeichen werd op de fietsen aangebracht. Dit embleem kwam op 27 verschillende fietsen te zitten – de naam was Pfeil. Bijzondere modellen waren de tandem voor man/vrouw en de transport-fiets.

    1900: De trend gaf dalende verkopen aan. Dit was de aanleiding om Schmidts zoon erop uit te sturen om op zoek te gaan naar een nieuw product. Dit werd de motorfiets. 

    1901: De introductie van een soort transportband maakte van de NSU-fabriek de eerste fabriek die motorfietsen in serie productie maakte. De motorfietsen en het nieuws over de transportband deden de fietsverkoop stijgen. En die verkopen trokken NSU uit een dal omhoog. 

    1903: De eerste terugtraprem zoals we die vandaag nog in de fiets terugvinden werd in productie genomen. 

    1904-1906: Het derde Steuerkfopfzeichen werd aangewend om de vernieuwde fietsen van de oudere te onderscheiden. 

    1905: Weer een nieuw product: de versnelling ging van de trapnaaf naar de achternaaf. Door een dubbel lager ontstond er een fiets die veel lichter trapte. 

    1906-1911: Het vierde Steuerkfopfzeichen was er een met een in het tijdsbeeldpassend Jugendstil-achtig embleem. In die tijd lag de productie bij NSU, met 1.200 man, op 20.000 fietsen, 3.000 motoren en 450 automobielen. De stap om ook auto’s en motoren te gaan bouwen bleek een goede. 

    1913: Sulm werd de naam van het vijfde embleem, vernoemd naar de beek die de aandrijving van de fabriek leverde. De consument vroeg om goedkopere modellen. Dit werd mogelijk door bijvoorbeeld andere zadels te monteren of een naaf met alleen rem en geen versnelling in te bouwen.

    De winkelier kon naar wens en/of draagkracht van de klant zelf een fiets samenstellen. 

    Eerste Wereldoorlog:

    1915: Er kwamen steeds meer aanvragen van de overheid om fietsen te leveren. Dit leverde een militaire NSU fiets op. Deze werd ingezet bij de Württembergische Fahrrad Companie der Wilhelm der Zweite. Deze compagnie ging met hun NSU fiets de eerste wereldoorlog in.  1918: Aan het einde van WO I werd er ook bij NSU flink in het programma gesneden. Van de ruim 70 modellen bleven er slecht 13 over: 10 Pfeil- en 3 Sulm-modellen. Pas in de jaren 20 zouden er weer nieuwe modellen bijkomen.

    1923: NSU 50 jaar. Weer een nieuw embleem – gelijk het laatste, met de leeuw, maar deze keer wel in goud.

    1924:     Door het verlies van de hofleveranciers-status veranderde het logo; nu waren het twee herten bovenaan. Er verschenen 3 modellen van de Pfeil en 2 van de Sulm. 

    1925-1926: In navolging van andere merken werd er een embleem op het voorste spatbord gemonteerd dit was de NSU-vleugel. Omdat de verkoop  niet zo goed draaide  probeerde NSU met een goedkopere fiets op de markt te komen. Deze fiets werd Flux genoemd. De prijs in die tijd was 64 mark, maar voor een gemiddelde werknemer was dat toch een jaarsalaris. Het eerste jaar was de onderzijde van het Balhoofdplaatje afwijkend. 

    1927:De onderzijde van het embleem werd gelijk aan die van de Pfeil en Sulm. 

    1930: NSU verruilde het vernikkelen van blank metaal voor het verchromen.  De introductie van een bijzonder fiets met hulpmotor: de MotoSulm. 

    1932:     Het voorspatbord werd langer – voor de remstempel (bandrem) kwam er een stuk bij.

    Elektrische verlichting, bestaande uit een koplamp en een dynamo, waren als optie te verkrijgen.

    Naast een kettingblad met NSU-opschrift werd er ook een blad met een bloembladmotief geleverd. 

    1935: Ter verbetering van de veiligheid kwam er een rood achterlicht en een achterspatbord met een wit vlak. 

    1936/1937: Uit oogpunt van vernieuwing van het fietsenpark en ter uitbreiding werd de Opel Werke fietsenafdeling overgenomen. Opel stopte na in totaal 2,6 miljoen stuks met de productie van fietsen. De machines werden aan NSU verkocht, Opel bedong dat er 2 jaar lang nog emblemen met de naam NSU-Opel op de fiets werden gemonteerd. Daarna verdween de naam Opel helemaal. Achtergrond van deze stap was de wens van de nationaalsocialistische machthebbers, zij wilden dat Opel zich voortaan op het produceren van personen- en vrachtwagens ging concentreren.

    Van hogerhand werden bij NSU om politieke argumenten 2 modellen geïntroduceerd, die kregen nationalistische klinkende namen, namelijk de Wehrsport en Grenzland. Grenzland was sportief van uitstraling, voor de landbouwer en goede burger, en was leverbaar in zwart. Wehrsport was zeer degelijk, met een zwaar bagagerek, in grijs/groen en bruin. Deze fietsen waren herenfietsen en werden in gezet bij ronselpraktijken van het leger. 

    1938:     Eindelijk kwam de transportfiets of boden-fiets weer in productie met de naam Chrom. Met een rek aan het stuur was de fiets 60 kg zwaar. Er kon een vracht van 120 kg vervoerd worden. Dat was wel zwaar trappen met een achterwiel met maat 28/200 en voorwiel met maat 20/200. Er werd een strakker embleem op het voorsparbord van de fiets gezet. Dit bleef tot na WO II oorlog gehandhaafd. 

    Tweede Wereldoorlog

    1939: De productie van 200.000 fietsen werd bij lange na niet meer gehaald; de teller bleef op 136.000 steken, dat ondanks de introductie van een nieuw sportmodel. In de jaren daarna moesten de prognoses steeds weer naar beneden bij gesteld worden. Dit kwam mede door de oorlog en het feit dat er een eenheidsmodel voor het frame kwam, voor zowel dames als heren. 

    1945: Na WO II werden uit de zwaar gehavende fabriek weer 338 door de fietsen-meester goedgekeurde fietsen op de markt gezet. De fietsen waren bij elkaar gesprokkeld van onderdelen uit het puin van de fabriek en hadden weinig tot geen chroom. Dit kon alleen maar door wilskracht van het personeel, aangezien er nog geen directie was. Er waren op de fietsen-afdeling maar 4 man teruggekeerd.

    1949:     Het eenheidsmodel frame werd als damesmodel verder geproduceerd. Voor de heren werd er weer een model met een Diamant-frame gebouwd, waarbij voor de exportmodellen soms een dubbele boven stang werd geleverd. 

    1950-1960: NSU produceerde een groot aantal verschillende modellen, die allemaal van een duidelijk versimpeld Steuerkopfzeigen voorzienwaren.

    ?: De rechten van de naam “NSU” werden verkocht. De nieuwe firma zette de bouw van fietsen met de ons bekende drie letters voort tot ongeveer 2000,  toen werden de rechten wederom verkocht. 

    Heden:  U hoeft dus niet verbaasd te zijn als u op een internetveiling of in een Duitse fietsenwinkel een splinternieuwe, lichtmetalen NSU citybike ziet staan met 21 of meer versnellingen – uw ogen bedriegen u niet … 

     































    07-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EDELWEISS ( EDELWEIß) (D)

    EDELWEISS (OOK EDELWEIß) (D)

    Edelweiss -- Paul Decker --- Dt. Wartenberg, Waldsassen i. By .---- Duitsland

    Opgericht 1896 – Edelweiss fahrradfabrik-- Paul Decker

    1906  -- Paul Decker ---Fabrik fur Automobile, Fahrrader und Motorrader

    Ca 1930, Edelweiss – Decker GmbH - fietsbouw en verzendingshandel

    Sedert 1945 tot ca 1954: Edelweiss – Decker,  Inh.

    Paul Decker senior, Waldsassen; herstelling en verkoop van fietsen.













    07-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROPHETE (D)

    Prophete (Duitsland)

    Prophete In Moving GmbH is een Duitse fabrikant van fietsen, e-bikes, scooters en toeleveringsonderdelen die traditioneel handelt onder de merknaam Prophete Keep Moving. Het bedrijf (inclusief dochteronderneming Cycle Union) heeft ongeveer 400 medewerkers in dienst op 4 productielocaties.  In december 2022 werd het bedrijf failliet verklaard.

    Het bedrijf begon in 1908 als een fietsenwerkplaats en was gevestigd in Halle an der Saale , maar aan het einde van de Tweede Wereldoorlog verplaatste de familie Prophete het bedrijf naar Rheda-Wiedenbrück in West-Duitsland en breidde de activiteiten uit met de groothandel en import van fietsen. In de jaren zeventig was het bedrijf de belangrijkste leverancier van fietsen aan Duitse supermarkten en postorderbedrijven geworden, wat er uiteindelijk toe leidde dat het bedrijf in zijn eigen fabrieken fietsframes en andere onderdelen begon te produceren om een ​​stabielere levering te garanderen. In 1995 vormde het bedrijf een dochteronderneming genaamd SI-Zweirad-Vertriebs-GmbH om de markt voor kleine motorfietsen en bromfietsen te betreden . Later datzelfde jaar kocht het bedrijf de rechten op de merknaam Kreidler en begon met het importeren en verkopen van bromfietsen, motorfietsen en quads onder de namen Kreidler en Rex , maar in tegenstelling tot hun fietsen waren de bromfietsen en motorfietsen feitelijk afkomstig uit Azië. Er werd een nieuwe dochteronderneming opgericht , Cycle Union genaamd , die alle merken zou behandelen die Prophete via gespecialiseerde motor- en fietsenwinkels had gedistribueerd. In 2007/2008 verschenen de Kreidler-bromfietsen weer in de winkels. Cycle Union is gevestigd in Oldenburg en bezit en exploiteert naast Kreidler merken als Epple (fietsenfabrikant gevestigd in Memmingen , dat Prophete in 2004 kocht) en Rabeneick en het vlaggenschip VSF Fahrradmanufaktur , naast de distributie van andere merken. Cycle Union produceert al haar producten in eigen huis in Oldenburg en heeft daartoe geïnvesteerd in een poedercoatlijn.

    Prophete had zelf fietsen verkocht, maar deze werden uitsluitend gedistribueerd via supermarkten, warenhuizen en postorderbedrijven, evenals via de online winkel en niet via gespecialiseerde detailhandelaren. In december 2022 werd het bedrijf failliet verklaard. Op 3 maart 2023 werd bekend gemaakt dat de Singaporese basisinvesteerder Dutech Holdings nieuwe aandeelhouder is geworden van Prophete en Cycle Union.







    07-07-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe
    Ik ben een man en woon in Preshoekstraat 145 - 8510 Marke - België (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 65 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatjes (balhoofdplaatjes) .
    Blog als favoriet !
    Archief per maand
  • 11-2025
  • 10-2025
  • 09-2025
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • JAPANESE FIETSEN
  • Belgische militaire fietsen
  • Museum station Kropswolde | G.R.M. Groninger Rijwielen Museum.
  • Franse fietsmerken uit Lyon
  • Fietsfabriekanten uit Nürnberg - Duitsland
    Mijn favorieten
  • FIETSMERKEN UIT DRESDEN - DUITSLAND
  • Een interessant adres?
    Foto
    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
  • julia fiets mechelen (Robbe Baert)
        op JULIA (B)
  • Goeden avond (Dirk)
        op HET VERHAAL VAN DE BALHOODPLAATJES.
  • lijst met mogelijke kleuren (johan arijs)
        op JOHNY SPORT (B)
  • julia fiets mechelen (Robbe Baert)
        op JULIA (B)
  • Armstrong (Ronald )
        op ARMSTRONG (GB)
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    filfot
    blog.seniorennet.be/filfot
    Zoeken met Google


    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    eerda
    blog.seniorennet.be/eerda
    Archief
  • Alle berichten
    Zoeken in blog

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    tinaatje
    blog.seniorennet.be/tinaatj
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    oh
    blog.seniorennet.be/oh
    Zoeken in blog

    Een interessant adres?
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    image
    blog.seniorennet.be/image
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    sandra
    blog.seniorennet.be/sandra
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    dierenopvoedster
    blog.seniorennet.be/diereno
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    ribbedebiereizen
    blog.seniorennet.be/ribbede

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!