GITANE (F)
Gitane ------ Machecoul - Loire-Atlantique ---------------- France/Frankrijk
Gitane (of Cycles Gitane , of Micmo-Gitane ) is een Frans merk van fietsen.
De naam Gitane betekent zigeunervrouw, op het balhoofdplaatje staat dan ook de beeltenis van een zigeunervrouw.
Gitane is een Franse fabrikant van rijwielen en voormalig sponsor van wielerploegen, het bedrijf is gevestigd in Machecoul in het departement Loire-Atlantique. Gitane behoort tegenwoordig tot de Cycleurope-groep.
In 1923 vestigde Marcel Brunelière ( Saint-Philbert-de-Bouaine 1893 - Machecoul 1973) zich als smid-landbouwmonteur in Machecoul ( Loire-Atlantique ) en begon in 1925 met de verkoop van fietsonderdelen. Het jaar daarop opende hij, in samenwerking met Eugène Redois (1906 - 1999), een assemblagewerkplaats waar fietsen werden geproduceerd voor de merken "GMB" en vervolgens "Marbru" .
In 1928 creëerden de twee partners het merk "Gitane", dat in 1929 officieel werd geregistreerd. In 1930 bracht hij zijn eigen fietsen op de markt. Gitane had in het eerste jaar tien werknemers.
In 1953 werd het bedrijf een SARL en begon met de productie van bromfietsen en motorfietsen.
In 1958 telde het bedrijf ongeveer vijftig werknemers.
Twee jaar later, 1960, werd het een naamloze vennootschap en nam het de naam Micmo aan (voor "Manufacture Industrielle de Cycles et de Motocycles"), maar bleef het zijn fietsen onder het merk Gitane op de markt brengen.
Marcel Brunelière, de oprichter van het merk, ging in 1966 met pensioen en verkocht zijn bedrijf aan Serge Paulange.
Het bedrijf telde 170 werknemers die in 1968 67.000 fietsen produceerden.
Het bedrijf werd in 1970 overgenomen door Claude Hautier.
In 1974 werden er 350.000 fietsen geproduceerd door 600 werknemers . In 1974 had het autoconcern Renault 30% van de aandelen verworven en in 1976 volgende een volledige overname.
In 1975 telde het bedrijf 720 werknemers . In Port-Saint-Père werd een nieuwe productie-eenheid opgericht . Een deel van de productie was bestemd voor de export. In 1976 nam Régie Renault, dat sinds 1974 al 30% van de aandelen in handen had, Micmo-Gitane over.
De situatie veranderde door de vertraging van de Franse economie, gecombineerd met de val van de dollar, wat de export naar de Verenigde Staten benadeelde , wat leidde tot ontslagen van personeel.
1985; om de schatkist van Renault, die het moeilijk had op de markten, te vullen, verkocht de nieuwe CEO van de groep , Georges Besse , Micmo-Gitane en ging het zelfstandig verder.
1992; om de toenemende Aziatische concurrentie het hoofd te bieden, bundelden Gitane Cycles, Peugeot en BH ( Beistegui Hermanos ) in het Spaanse Baskenland hun krachten en richtten de Cycleurope- groep op . Deze fietsfabrikanten werden in 1996 door BH verkocht aan het Zweedse bedrijf Monark .
Begin jaren 2000 werd de productie van Gitane-fietsen overgebracht naar een andere Cycleurope-fabriek in Romilly-sur-Seine , overgenomen van Peugeot Cycles. In 2010 produceerde de fabriek in Machecoul ongeveer 300.000 fietsen per jaar, maar alleen de assemblage van de fietsen vond daar plaats; de frames werden in China vervaardigd. De producten werden op de markt gebracht onder de merken Micmo, Raleigh, TVT en EXS, en ook onder de distributeursmerken van Auchan, Carrefour, Casino, Leclerc, Decathlon, Go Sport en Intersport.
In maart 2013, werd de Machecoul-site tegelijkertijd met het Sunn -fietsmerk gekocht door de Intersport- groep en werd MFC: Manufacture Française du Cycle, terwijl de Cycleurope-groep de productie van het merk Gitane voortzette met de fabriek in Romilly-sur-Seine. De MFC-fabriek produceerde Intersport (Nakamura)-fietsen, haar eigen merken en bleef onder distributeursmerken en werd binnen enkele jaren het toonaangevende elektrische-fietsenmerk in Frankrijk.
In 2013 begon Gitane met de verkoop van elektrisch ondersteunde fietsen, stadsfietsen, hybride fietsen, kinderfietsen, mountainbikes en racefietsen onder haar eigen merk.
In 2015 lanceerde Gitane de Signature , een fiets met een innovatief design, waarvan het achterste frame geen staande achtervork heeft.
In 2017 telde de fabriek in Romilly-sur-Seine in Aube 200 werknemers.
SPONSOR
Gitane sponsorde haar eerste professionele wielrenners in 1948.
Van 1949 tot 1956 was het Gitane-Hutchinson team actief en nam de jonge renner Jean Stablinski drie jaar lang in de selectie op.
Tussen 1960 en 1961 maakte Gitane naam met het Rapha-Gitane-Dunlop -team van Rudi Altig. In 1962 werd het hoofdsponsor van het laatste seizoen van het Alcyon- team , dat voor de gelegenheid werd omgedoopt tot Gitane-Leroux-Dunlop-R. Geminiani.
In 1963 en 1964 bereikte Gitane de top als co-sponsor door de Tour de France te winnen met Jacques Anquetil ( team Saint-Raphaël-Gitane-Dunlop ). In 1965 sponsorde Gitane ook het team Ford France-Gitane.
In 1972, na zeven seizoenen afwezigheid in het profpeloton, keerde Gitane terug als sponsor van de Gitane- ploeg , die in 1973 werd omgedoopt tot Gitane-Frigécrème. In 1974 fuseerde het met de Sonolor- ploeg tot Sonolor-Gitane . Deze ploeg werd tussen 1975 en 1977 omgedoopt tot Gitane-Campagnolo.
Tussen 1978 en 1982 was Gitane medesponsor van het legendarische Renault-Gitane team , dat zich onderscheidde in grote wielerwedstrijden. Dankzij Lucien Van Impe , Bernard Hinault , Laurent Fignon en Greg LeMond bouwde Gitane een uitzonderlijke staat van dienst op. In de jaren die volgden sponsorde Gitane de teams Système U (Laurent Fignon) en RMO ( Charly Mottet ).
In de jaren 90 begon Gitane ook met het sponsoren van een mountainbiketeam .
In de jaren 2000 , na een paar jaar afwezigheid, keerde Gitane terug in het profpeloton met La Française des jeux en BigMat-Auber.
Gitane is partner van La Poste voor de productie van postbodefietsen.
In 2010 maakte Gitane, via haar topmerk Definitive Gitane, haar terugkeer naar het professionele peloton door het Saur-Sojasun-team gedurende drie seizoenen (2010 tot 2012) uit te rusten. Maar van 2011 tot 2012 veranderde het Saur-Sojasun-team zijn fietsmerk, met Time.






|