Bonn 1770 –Wenen 1827 Duits componist, behoort tot de meest bewonderde componisten uit de westerse muziekgeschiedenis.Uitgaande van de Weense klassieke traditie ontwikkelde hij geleidelijk een individuele stijl, waarmee hij de voorbode werd van de romantiek. Hij heeft in de 19de eeuw een zeer grote invloed uitgeoefend.
____________________________
Mozart
Salzburg 1756 – Wenen 1791
Oostenrijks componist, geldt als een van de grootste fenomenen uit de muziekgeschiedenis. Zoon van Leopold Mozart en Anna Maria Pertl (1720–1778), toonde al zeer vroeg een grote muzikale aanleg, die vanaf 1760 door zijn vader werd ontwikkeld.
____________________________
Chopin
Frédéric François (Pools: Fryderyk Franciszek) Zelazowa Wola, bij Warschau, 1810 – Parijs 1849
Pools componist en pianist Chopin was de zoon van een Franse vader en een Poolse moeder.
Schreef vrijwel uitsluitend pianomuziek, waarin elegante, expressieve melodieën. Experimentele harmonieën en vrije vormen worden gecombineerd met een briljante pianotechniek. Zijn werk vormt het hoogtepunt van de romantische pianomuziek en is excellent voor het instrument geschreven. Het vormt een persoonlijke synthese van Pools-traditionele en West-Europese klassieke elementen. Aanvankelijk trad hij op als concertpianist. Later echter trok hij zich steeds meer uit de openbaarheid terug en concentreerde hij zich op het lesgeven.
____________________________
Mensen kun je vergelijken met muzieknoten . Als ze eenmaal op elkaar zijn afgestemd , vormen ze een prachtig orkest. Deze mooie tekst schreef Amouretje in mijn gastenboek.
Vrouwen kunnen hun man toch niet zo goed inschatten.
Mannen vinden het niet zo erg dat hun vriendin niks van sport kent.
Vrouwen weten niet wat mannen willen, ook al denken ze nog zo graag van wel. De vrouwen slaan de bal behoorlijk mis in wat mannen van een vrouw verwachten, zo ontdekte Brits onderzoek.
Geen sport, wel shoppen Een kwart van de vrouwen dacht dat mannen graag een vrouw wilden die iets van sport kende, maar dat is slechts bij 10 procent het geval. Vier op de tien vrouwen denkt dat hun man niet wil luisteren naar vragen als 'Is mijn kont niet te dik in deze rok?', maar nog geen kwart van de mannen ergert zich echt aan die vraag.
En terwijl drie op vier vrouwen denkt dan hun mannen niet mee wil gaan shoppen, wil vier op tien mannen dat écht niet. De meerderheid wil het dus wél!
To do or not to do? Ook wat het huishouden betreft gaapt een grote kloof: 84 procent van de mannen vindt dat zowel man als vrouw hun deel van het huishouden moet doen. Vrouwen denken echter dat 65 procent van de mannen denkt dat het huishouden een vrouwenzaak is.
Is het dan werkelijk zo dat mannen wel willen helpen, maar vrouwen het hen gewoon niet vragen? Of dat vrouwen de taken uit handen nemen 'omdat ze het toch beter en sneller kunnen? In dat geval: zou het niet gemakkelijker zijn dames, om goede afspraken te maken en je man gewoon te vertrouwen? Denk aan de extra tijd die jullie kunnen gebruiken om te shoppen bijvoorbeeld! (edp)
Relaties, daar moet je aan werken. Iedereen weet het, maar toch denkt de meerderheid stiekem dat de beste relaties 'vanzelf' goed gaan, en dat er iets fout is als er toch aan gewerkt moet worden. Daar zijn mannen en vrouwen het over eens, al verschilt hun interpretatie wel lichtjes, legt psychotherapeut Terrence Real uit.
Gedachten lezen "Mannen willen niet aan relaties werken, 'omdat ze al hele dagen door werken'; voor vrouwen geldt dat 'het minder echt is, als een man aan hun verjaardag moet herinnerd worden. Wie echt om hen geeft, moet hun gedachten kunnen lezen', schijnen ze te denken." Niet dus. Het uitvechten met je partner en doen wat nodig is gezien de omstandigheden, dát is belangrijk.
Spontaan = scheiding Real is er van overtuigd dat we nieuwe relatieregels nodig hebben omdat de relatie-eisen drastisch zijn veranderd."Onze ouders gingen nog akkoord met een vriendschappelijk huwelijk, maar in de 21ste eeuw wordt ook nog passie verwacht. Op dit moment hebben mannen en vrouwen nog niet de vaardigheden om dat soort relaties te onderhouden.
"Zeker als alles 'spontaan' moet gebeuren, zal het 'spontane' verloop ertoe leiden dat de helft van de relaties op de klippen loopt, en dat de andere twee ongelukkig zijn in hun huwelijk", luidt het harde oordeel van de therapeut.
Meer drama Onze partner is meestal iemand waarin we kwaliteiten herkennen die die van ons aanvullen, of toch ten minste een gezond tegengewicht bieden. "De bedoeling hiervan is iemand te worden die we altijd al wilden zijn. Het probleem is echter dat ze vaak de drama veroorzaken die je net probeerde te vermijden.
"Resultaat? Mensen raken teleurgesteld en kiezen een 'verliesstrategie' waarbij ze hun partner vaak kwetsen. Dat kan gaan van gelijkhebberij, het controleren van de partner, ongebreidelde zelf-expressie tot terugtrekking."
Winnen Fout natuurlijk. "Wat je moet leren, is jezelf onder controle houden als je uitgedaagd wordt. Dat is een keuze, net als door het lint gaan een keuze is." Daartoe definieerde Real vijf winstrategieën.
1) Vecht voor wat je wil - maar vraag je eerst wel af wat je écht wil
2) Zaag en klaag¿ op een constructieve manier. Dus niet over wat je niet krijgt, maar over wat je graag zou willen. "Elke klacht is een verborgen wens. Sla het klagen over en ga naar de wens, dat werkt veel beter."
3) Leer luisteren. Echt luisteren, ook naar wat de ander nét niet zegt. Toon ook je waardering voor wat de ander doet.
4) Minder controle. "Kwaadheid komt voort uit de poging iets of iemand te controleren, maar die iets of iemand werkt niet echt mee. De enige manier om minder boos te zijn, is minder controle te willen uitoefenen."
5) Waardeer wat je hebt, in plaats van te focussen op wat je niet hebt. Ook dit vraagt werk: je moet actief terug denken aan 'gouden tijden' en mooie herinneringen, én proberen dat te evenaren. (edp)
Vroeger zei mijn grootmoeder altijd als zij schapen zag: "Ge moet op uw buik wrijven dat brengt geluk" . Waar zou zij dat uitgehaald hebben...of waarop zou dat slaan? Wie weet meer daarover?
In het platte vlak zien we óf de vaas óf de gezichten, nooit beide afbeeldingen tegelijk. Met één tekening kunnen twee 'dingen' worden waargenomen, afhankelijk van waar de toeschouwer de begrenzende lijnen aan toekent: als de contouren van een vaas of als twee gezichtsprofielen.
De oorspronkelijke tekening, in 1915 ontworpen door de Deense kunstenaar (en psycholoog) Edgar Rubin, werd het 'logo' van de Gestaltpsychologie. Die theorie benadrukt dat wij van nature geneigd zijn in de chaos aan prikkels die op ons netvlies terechtkomen, direct verbanden aan te brengen. We zien automatisch een figuur (Gestalt) tegen een achtergrond, dat wil zeggen: de vaas tegen de zwarte achtergrond of de twee gezichten tegen een witte achtergrond. We zien ook slechts een van beide, we kunnen onmogelijk zowel de vaas als de gezichten zien. De Gestalt-vaas bestaat ook in driedimensionale vorm. Het Britse koningspaar bezit een exemplaar waarvan de contouren hun beider profiel volgen.
Bij een object is het moeilijker de gezichten te zien dan in de Rubin-versie. Het dingachtige van de vaas staat meer op de voorgrond, nog geaccentueerd door inscripties op de vaas.
Dit bewijst alleen maar de stelling dat we geneigd zijn concrete objecten als eerste waar te nemen.
Désiré is een onverbeterlijke dronkaard. Zijn vrouw roept buiten zijn weten de hulp in van hun huisdokter, en rekenend op de nogal naïeve natuur van Désiré, spreekt die hem op een dag aan.
- Désiré, ik ben een man van de wetenschap en je moet naar mij luisteren: mensen die zo veel drinken als jij worden beetje bij beetje kleiner en ik heb zelfs van iemand gehoord die nauwelijks nog groter was dan een muis.
Om van de schrik te bekomen gaat Désiré pinten pakken en wanneer hij 's nachts in bed kruipt, fluistert hij tegen zijn vrouw: - Alice, als je soms mocht merken dat ik alsmaar kleiner word, wil je dan de kat buitensluiten?
Men overtuigt zichzelf er vaak van dat het leven beter zal zijn nadat men getrouwd is, nadat men een kind heeft en nadien, nadat we een tweede kind gekregen hebben...
Later voelen we ons gefrustreerd want de kinderen zijn nog niet groot genoeg en we denken dat we beter af zullen zijn als ze groot zijn. Men is er dan van overtuigd dat men gelukkiger zal zijn als éénmaal deze stap voorbij is. Men zegt zichzelf dat het leven vollediger zal zijn wanneer de dingen beter zullen gaan voor ons, voor onze partner, wanneer men een schone wagen zal hebben of een groter huis, wanneer men op vakantie zal gaan, of wanneer men met pensioen zal zijn.
De waarheid is dat er geen beter moment is om gelukkig te zijn dan het huidig moment. Indien het niet nu is, wanneer zal het dan zijn? Het leven zal altijd gevuld zijn met te bereiken objectieven of af te maken projecten. Het is beter om dat toe te geven en om te beslissen om nu gelukkig te zijn, nu het nog kan.
Heel lang heb ik gedacht dat mijn leven eigenlijk ging beginnen.
Het echte leven !
Maar er is altijd een hindernis op de weg, een op te lossen probleem, een onbeëindigd project, nog door te brengen tijd, een te betalen schuld.
En dan, dan zal het leven beginnen!
Totdat ik besefte dat deze hindernissen juist mijn leven zijn. Dit inzicht heeft mij helpen begrijpen dat er geen weg bestaat dat naar het geluk leidt.
Het geluk is de weg.
Aldus passeert ieder moment dat we hebben, en meer nog, wanneer men dat moment deelt met een speciaal iemand, speciaal genoeg om onze tijd ermee te delen, en dat men zich herinnert dat de tijd niet stilstaat. Dan moet men stoppen met stoppen met studeren, met zijn loon te verhogen, met te trouwen, met kinderen te hebben, met te wachten dat de kinderen het huis uit zijn, of gewoon met te wachten op vrijdagavond, op zondagmorgen, op de lente, de zomer, de herfst, de winter, om te beslissen dat er geen beter moment is dan nu om gelukkig te zijn.
HET GELUK IS EEN WEG MAAR GEEN BESTEMMING
Er is niet veel nodig om gelukkig te zijn.
Het is voldoende om ieder klein moment te appreciëren en om het te beschouwen als een der beste momenten uit zijn leven.
"Dokter, ik zit eigenlijk met een probleem. Ik praat namelijk veel in mijn slaap", vertelt de ambtenaar. "Ach," zegt de dokter,"en u slaapt verder goed? Dan is het echt niet zo erg dat u af en toe wat zegt in uw slaap". "Dat kan anders soms knap vervelend zijn dokter", zegt de ambtenaar. "Gisteren bijvoorbeeld stonden al mijn collega's me hartelijk uit te lachen toen ik wakker schrok!".
Muziek maken is niet alleen leuk, maar bovendien hebben wetenschappelijke onderzoeken bewezen dat het een zeer belangrijke invloed heeft op zowel de intelligentie als de sociale vaardigheden van kinderen. Door zelf muziek te maken wordt het intelligentiequotiënt van kinderen verhoogd en vooral het abstractievermogen en het analytisch denken sterk verbeterd. Het gezamenlijk musiceren versterkt daarbij het groepsgevoel en de discipline, evenals de sociale en emotionele vaardigheden. Bovendien leidt dit tot een positiever zelfbeeld.
Hoe komt dit?
Uit hersenonderzoeken is gebleken, dat bij musicerende kinderen de rechter hersenhelft (gevoelstoestand) en de linker hersenhelft (spraak en intellect) sterker met elkaar verbonden raken dan bij niet-musicerende kinderen.Deze resultaten ontstaan, doordat muziek maken een positieve en stimulerende werking heeft op de neuronale verbindingen. De neuronen worden geactiveerd waardoor er minder afsterven en er betere verbindingen ontstaan -zij vormen uiteindelijk het totaal van de intelligentie.
Enkele wetenschappelijke conclusies
Hieronder vindt u vier belangrijke conclusies van een zes jaar durend wetenschappelijk onderzoek op Berlijnse scholen door prof. dr. H.G. Bastian naar effecten van muziekbeoefening op leerprestaties van kinderen:
* Kinderen met een gemiddeld IQ ontwikkelen zich de eerste jaren op de basisschool op een zelfde manier. Na vijf jaar op school en vier jaar uitgebreid muziekles vertonen de kinderen op de muziekactieve basisscholen een significant hoger IQ.
* Het IQ van kinderen van de op muziekgerichte scholen die reeds bij aanvang van het onderzoek een bovengemiddeld IQ hadden, neemt na vier jaar les in solo- en ensemblespel duidelijker toe dan dat van vergelijkbare kinderen uit de controlegroep zonder verder muzikale vorming.
* Sociaal zwakke en in hun cognitieve ontwikkeling achterlopende kinderen (met een lager IQ dan gemiddeld) profiteren ook van uitgebreid muziekonderwijs. Hun IQ neemt met de jaren toe, wat voor kinderen met een lager IQ dan gemiddeld zonder muziekonderwijs niet gezegd kan worden.
* Leerlingen van de basischool die gedurende hun gehele schooltijd extra muzieklessen aangeboden hebben gekregen, blijken over een tweemaal hoger acceptatieniveau te beschikken, dan leerlingen die weinig tot geen muziekonderwijs aangeboden kregen. Bij deze eerste groep blijkt men beter en makkelijker de medemens te kunnen respecteren dan bij de tweede groep.
Wereldwijde onderzoeken
Naast de zeer uitgebreide Duitse onderzoeken van prof. dr. Bastian zijn er door Engelse, Zwitserse en Amerikaanse wetenschappers verschillende onderzoeken gedaan. Deze wetenschappers komen tot dezelfde conclusies.
Opvoeding en onderwijs
We kunnen concluderen dat muziek maken, naast ontspanning en plezier, ook een belangrijke positieve bijdrage levert aan de ontwikkeling van kinderen en daarmee aan onze toekomstige maatschappij. Wetenschappers dringen er al jaren op aan om deze conclusies mee te nemen bij de opvoeding en het onderwijsbeleid.
Lord Of the Dance - Cry of the Celts [Michael Flatley]
Michael Ryan Flatley (Detroit, 16 juli 1958) is een in de Verenigde Staten geboren Ierse danser en choreograaf. Hij is bekend geworden door Riverdance en Lord of the Dance. Flatley ontving onder andere de National Heritage Fellowship van de National Endowment for the Arts in 1988. Zijn ouders kwamen uit County Mayo en County Carlow in Ierland. Als kind verhuisde hij naar Chicago, de stad die hij als zijn thuis beschouwt. Hij begon met danslessen toen hij elf jaar oud was en werd in 1975 de eerste niet-Europese winnaar van de All-Ireland World Championship for Irish dance. Als bekwaam bokser won hij het Golden Gloves Championship in 1975. Flatley is ook een bekwaam fluitist. Zijn eerste dansonderricht kreeg hij van zijn moeder en van grootmoeder Hannah Ryan, een Iers danskampioene. Flatley bezocht de Brother Rice High School in Chicago. Na zijn eindexamen begon hij een dansschool. Zijn eerste doorbraak kwam toen hij mee ging doen met The Chieftains in de jaren 80. Hij maakte de eerste choreografie voor Riverdance en maakte samen met danseres Jean Butler een groot succes van de pauzevoorstelling van het Eurovisie Songfestival op 30 april 1994. Flatley en Butler speelden daarna de hoofdrollen in een volwaardige show die uit die korte voorstelling werd ontwikkeld. Na het verlaten van Riverdance vanwege onenigheid maakte Flatley zijn eigen show, genaamd Lord of the Dance. In 1998 produceerde Flatley een dansvoorstelling genaamd Feet of Flames, waarmee door Europa en de Verenigde Staten werd getrokken in 2000 en 2001. Flatley's huidige show is Celtic Tiger, begonnen in juli 2005. Hij heeft in maart 2006 een autobiografisch boek geschreven getiteld "Lord of the Dance: My Story". http://www.michaelflatley.com/home.cfm
De Britse talentenjacht Britain's Got Talent lijkt een patent te hebben op het ontdekken van opera-talent. Na Paul Potts vorig jaar, is er nu Andrew Johnston. Straf ook dat de jongen er op tv zomaar voor uitkomt dat hij zwaar gepest wordt. Editie 2008 Let ook op de jury-leden!!!
Andrew Johnston - Pie Jesu
Scala - The song they play is Palladio by Karl Jenkins.
Vorig jaar won Paul Potts de Britse Talentenjacht (2007) Paul sings Nessun Dorma
Muziek luisteren helpt het revalidatieproces na een hartaanval. Dat schrijft het medisch weekblad De Huisarts. Het voordeel van muziek is dat ze een groot aantal hersenzones tegelijkertijd activeert. Zweedse onderzoekers bewezen dat dit relevant is voor het herstel na beroerte.
Vlak na een beroerte brengen patiënten in het ziekenhuis minstens 72 procent van hun tijd door met niet-therapeutische bezigheden. Vaak zitten ze gewoon op hun kamer en worden weinig gestimuleerd door hun omgeving. Deze tijd zou nuttig en relatief goedkoop kunnen worden gespendeerd aan muziek beluisteren. Voor de hersenen is muziek één van de krachtigste bronnen van auditieve stimulatie.
Complex proces
Naar muziek luisteren is een complex proces, waaraan zowel cognitieve als emotionele componenten te pas komen. Recente studies met beeldvorming van de hersenen tonen aan dat de zenuwactiviteit bij iemand die naar muziek luistert, zich ver buiten de auditieve cortex uitbreidt: muziek stimuleert een netwerk van zones die niet alleen betrokken zijn bij het horen van muziek, maar ook bij de aandacht, de semantiek, het geheugen en de motorische functies.
Ook hersenzones die betrokken zijn bij het verwerken van emotionele stimuli worden door muziek geactiveerd. Het luisteren naar liedjes heeft een gunstig effect op angst, depressie en pijn bij mensen met een lichamelijke aandoening, aldus de Huisarts.
Migraines bij vrouwen voorspellen een veel grotere kans op beroerte of hartinfarct, zo leert een studie die zopas werd voorgesteld op een neurologisch congres in Chicago.
Vrouwen die minstens één keer per week een migraine hebben, lopen een driemaal hoger risico, maar zelfs af en toe zon blindmakende hoofdpijn met gezichtsproblemen maakt het risico op een hartaanval anderhalve keer zo groot, zo wees een onderzoek bij ruim 27.000 vrouwen van boven de 45 jaar uit.
Neurologen onderzochten ruim 700 gevallen van verstoorde bloedsomloop naar de hersenen, 300 hartaanvallen en evenveel beroerten en vergeleken die met het optreden van migraine. Bij beroerten blokkeert een klontertje de aanvoer van bloed naar de hersenen, waardoor die te weinig zuurstof krijgen.(GVA)