Bonn 1770 –Wenen 1827 Duits componist, behoort tot de meest bewonderde componisten uit de westerse muziekgeschiedenis.Uitgaande van de Weense klassieke traditie ontwikkelde hij geleidelijk een individuele stijl, waarmee hij de voorbode werd van de romantiek. Hij heeft in de 19de eeuw een zeer grote invloed uitgeoefend.
____________________________
Mozart
Salzburg 1756 – Wenen 1791
Oostenrijks componist, geldt als een van de grootste fenomenen uit de muziekgeschiedenis. Zoon van Leopold Mozart en Anna Maria Pertl (1720–1778), toonde al zeer vroeg een grote muzikale aanleg, die vanaf 1760 door zijn vader werd ontwikkeld.
____________________________
Chopin
Frédéric François (Pools: Fryderyk Franciszek) Zelazowa Wola, bij Warschau, 1810 – Parijs 1849
Pools componist en pianist Chopin was de zoon van een Franse vader en een Poolse moeder.
Schreef vrijwel uitsluitend pianomuziek, waarin elegante, expressieve melodieën. Experimentele harmonieën en vrije vormen worden gecombineerd met een briljante pianotechniek. Zijn werk vormt het hoogtepunt van de romantische pianomuziek en is excellent voor het instrument geschreven. Het vormt een persoonlijke synthese van Pools-traditionele en West-Europese klassieke elementen. Aanvankelijk trad hij op als concertpianist. Later echter trok hij zich steeds meer uit de openbaarheid terug en concentreerde hij zich op het lesgeven.
____________________________
Mensen kun je vergelijken met muzieknoten . Als ze eenmaal op elkaar zijn afgestemd , vormen ze een prachtig orkest. Deze mooie tekst schreef Amouretje in mijn gastenboek.
In het platte vlak zien we óf de vaas óf de gezichten, nooit beide afbeeldingen tegelijk. Met één tekening kunnen twee 'dingen' worden waargenomen, afhankelijk van waar de toeschouwer de begrenzende lijnen aan toekent: als de contouren van een vaas of als twee gezichtsprofielen.
De oorspronkelijke tekening, in 1915 ontworpen door de Deense kunstenaar (en psycholoog) Edgar Rubin, werd het 'logo' van de Gestaltpsychologie. Die theorie benadrukt dat wij van nature geneigd zijn in de chaos aan prikkels die op ons netvlies terechtkomen, direct verbanden aan te brengen. We zien automatisch een figuur (Gestalt) tegen een achtergrond, dat wil zeggen: de vaas tegen de zwarte achtergrond of de twee gezichten tegen een witte achtergrond. We zien ook slechts een van beide, we kunnen onmogelijk zowel de vaas als de gezichten zien. De Gestalt-vaas bestaat ook in driedimensionale vorm. Het Britse koningspaar bezit een exemplaar waarvan de contouren hun beider profiel volgen.
Bij een object is het moeilijker de gezichten te zien dan in de Rubin-versie. Het dingachtige van de vaas staat meer op de voorgrond, nog geaccentueerd door inscripties op de vaas.
Dit bewijst alleen maar de stelling dat we geneigd zijn concrete objecten als eerste waar te nemen.
Désiré is een onverbeterlijke dronkaard. Zijn vrouw roept buiten zijn weten de hulp in van hun huisdokter, en rekenend op de nogal naïeve natuur van Désiré, spreekt die hem op een dag aan.
- Désiré, ik ben een man van de wetenschap en je moet naar mij luisteren: mensen die zo veel drinken als jij worden beetje bij beetje kleiner en ik heb zelfs van iemand gehoord die nauwelijks nog groter was dan een muis.
Om van de schrik te bekomen gaat Désiré pinten pakken en wanneer hij 's nachts in bed kruipt, fluistert hij tegen zijn vrouw: - Alice, als je soms mocht merken dat ik alsmaar kleiner word, wil je dan de kat buitensluiten?
Men overtuigt zichzelf er vaak van dat het leven beter zal zijn nadat men getrouwd is, nadat men een kind heeft en nadien, nadat we een tweede kind gekregen hebben...
Later voelen we ons gefrustreerd want de kinderen zijn nog niet groot genoeg en we denken dat we beter af zullen zijn als ze groot zijn. Men is er dan van overtuigd dat men gelukkiger zal zijn als éénmaal deze stap voorbij is. Men zegt zichzelf dat het leven vollediger zal zijn wanneer de dingen beter zullen gaan voor ons, voor onze partner, wanneer men een schone wagen zal hebben of een groter huis, wanneer men op vakantie zal gaan, of wanneer men met pensioen zal zijn.
De waarheid is dat er geen beter moment is om gelukkig te zijn dan het huidig moment. Indien het niet nu is, wanneer zal het dan zijn? Het leven zal altijd gevuld zijn met te bereiken objectieven of af te maken projecten. Het is beter om dat toe te geven en om te beslissen om nu gelukkig te zijn, nu het nog kan.
Heel lang heb ik gedacht dat mijn leven eigenlijk ging beginnen.
Het echte leven !
Maar er is altijd een hindernis op de weg, een op te lossen probleem, een onbeëindigd project, nog door te brengen tijd, een te betalen schuld.
En dan, dan zal het leven beginnen!
Totdat ik besefte dat deze hindernissen juist mijn leven zijn. Dit inzicht heeft mij helpen begrijpen dat er geen weg bestaat dat naar het geluk leidt.
Het geluk is de weg.
Aldus passeert ieder moment dat we hebben, en meer nog, wanneer men dat moment deelt met een speciaal iemand, speciaal genoeg om onze tijd ermee te delen, en dat men zich herinnert dat de tijd niet stilstaat. Dan moet men stoppen met stoppen met studeren, met zijn loon te verhogen, met te trouwen, met kinderen te hebben, met te wachten dat de kinderen het huis uit zijn, of gewoon met te wachten op vrijdagavond, op zondagmorgen, op de lente, de zomer, de herfst, de winter, om te beslissen dat er geen beter moment is dan nu om gelukkig te zijn.
HET GELUK IS EEN WEG MAAR GEEN BESTEMMING
Er is niet veel nodig om gelukkig te zijn.
Het is voldoende om ieder klein moment te appreciëren en om het te beschouwen als een der beste momenten uit zijn leven.
"Dokter, ik zit eigenlijk met een probleem. Ik praat namelijk veel in mijn slaap", vertelt de ambtenaar. "Ach," zegt de dokter,"en u slaapt verder goed? Dan is het echt niet zo erg dat u af en toe wat zegt in uw slaap". "Dat kan anders soms knap vervelend zijn dokter", zegt de ambtenaar. "Gisteren bijvoorbeeld stonden al mijn collega's me hartelijk uit te lachen toen ik wakker schrok!".
Muziek maken is niet alleen leuk, maar bovendien hebben wetenschappelijke onderzoeken bewezen dat het een zeer belangrijke invloed heeft op zowel de intelligentie als de sociale vaardigheden van kinderen. Door zelf muziek te maken wordt het intelligentiequotiënt van kinderen verhoogd en vooral het abstractievermogen en het analytisch denken sterk verbeterd. Het gezamenlijk musiceren versterkt daarbij het groepsgevoel en de discipline, evenals de sociale en emotionele vaardigheden. Bovendien leidt dit tot een positiever zelfbeeld.
Hoe komt dit?
Uit hersenonderzoeken is gebleken, dat bij musicerende kinderen de rechter hersenhelft (gevoelstoestand) en de linker hersenhelft (spraak en intellect) sterker met elkaar verbonden raken dan bij niet-musicerende kinderen.Deze resultaten ontstaan, doordat muziek maken een positieve en stimulerende werking heeft op de neuronale verbindingen. De neuronen worden geactiveerd waardoor er minder afsterven en er betere verbindingen ontstaan -zij vormen uiteindelijk het totaal van de intelligentie.
Enkele wetenschappelijke conclusies
Hieronder vindt u vier belangrijke conclusies van een zes jaar durend wetenschappelijk onderzoek op Berlijnse scholen door prof. dr. H.G. Bastian naar effecten van muziekbeoefening op leerprestaties van kinderen:
* Kinderen met een gemiddeld IQ ontwikkelen zich de eerste jaren op de basisschool op een zelfde manier. Na vijf jaar op school en vier jaar uitgebreid muziekles vertonen de kinderen op de muziekactieve basisscholen een significant hoger IQ.
* Het IQ van kinderen van de op muziekgerichte scholen die reeds bij aanvang van het onderzoek een bovengemiddeld IQ hadden, neemt na vier jaar les in solo- en ensemblespel duidelijker toe dan dat van vergelijkbare kinderen uit de controlegroep zonder verder muzikale vorming.
* Sociaal zwakke en in hun cognitieve ontwikkeling achterlopende kinderen (met een lager IQ dan gemiddeld) profiteren ook van uitgebreid muziekonderwijs. Hun IQ neemt met de jaren toe, wat voor kinderen met een lager IQ dan gemiddeld zonder muziekonderwijs niet gezegd kan worden.
* Leerlingen van de basischool die gedurende hun gehele schooltijd extra muzieklessen aangeboden hebben gekregen, blijken over een tweemaal hoger acceptatieniveau te beschikken, dan leerlingen die weinig tot geen muziekonderwijs aangeboden kregen. Bij deze eerste groep blijkt men beter en makkelijker de medemens te kunnen respecteren dan bij de tweede groep.
Wereldwijde onderzoeken
Naast de zeer uitgebreide Duitse onderzoeken van prof. dr. Bastian zijn er door Engelse, Zwitserse en Amerikaanse wetenschappers verschillende onderzoeken gedaan. Deze wetenschappers komen tot dezelfde conclusies.
Opvoeding en onderwijs
We kunnen concluderen dat muziek maken, naast ontspanning en plezier, ook een belangrijke positieve bijdrage levert aan de ontwikkeling van kinderen en daarmee aan onze toekomstige maatschappij. Wetenschappers dringen er al jaren op aan om deze conclusies mee te nemen bij de opvoeding en het onderwijsbeleid.
Lord Of the Dance - Cry of the Celts [Michael Flatley]
Michael Ryan Flatley (Detroit, 16 juli 1958) is een in de Verenigde Staten geboren Ierse danser en choreograaf. Hij is bekend geworden door Riverdance en Lord of the Dance. Flatley ontving onder andere de National Heritage Fellowship van de National Endowment for the Arts in 1988. Zijn ouders kwamen uit County Mayo en County Carlow in Ierland. Als kind verhuisde hij naar Chicago, de stad die hij als zijn thuis beschouwt. Hij begon met danslessen toen hij elf jaar oud was en werd in 1975 de eerste niet-Europese winnaar van de All-Ireland World Championship for Irish dance. Als bekwaam bokser won hij het Golden Gloves Championship in 1975. Flatley is ook een bekwaam fluitist. Zijn eerste dansonderricht kreeg hij van zijn moeder en van grootmoeder Hannah Ryan, een Iers danskampioene. Flatley bezocht de Brother Rice High School in Chicago. Na zijn eindexamen begon hij een dansschool. Zijn eerste doorbraak kwam toen hij mee ging doen met The Chieftains in de jaren 80. Hij maakte de eerste choreografie voor Riverdance en maakte samen met danseres Jean Butler een groot succes van de pauzevoorstelling van het Eurovisie Songfestival op 30 april 1994. Flatley en Butler speelden daarna de hoofdrollen in een volwaardige show die uit die korte voorstelling werd ontwikkeld. Na het verlaten van Riverdance vanwege onenigheid maakte Flatley zijn eigen show, genaamd Lord of the Dance. In 1998 produceerde Flatley een dansvoorstelling genaamd Feet of Flames, waarmee door Europa en de Verenigde Staten werd getrokken in 2000 en 2001. Flatley's huidige show is Celtic Tiger, begonnen in juli 2005. Hij heeft in maart 2006 een autobiografisch boek geschreven getiteld "Lord of the Dance: My Story". http://www.michaelflatley.com/home.cfm
De Britse talentenjacht Britain's Got Talent lijkt een patent te hebben op het ontdekken van opera-talent. Na Paul Potts vorig jaar, is er nu Andrew Johnston. Straf ook dat de jongen er op tv zomaar voor uitkomt dat hij zwaar gepest wordt. Editie 2008 Let ook op de jury-leden!!!
Andrew Johnston - Pie Jesu
Scala - The song they play is Palladio by Karl Jenkins.
Vorig jaar won Paul Potts de Britse Talentenjacht (2007) Paul sings Nessun Dorma
Muziek luisteren helpt het revalidatieproces na een hartaanval. Dat schrijft het medisch weekblad De Huisarts. Het voordeel van muziek is dat ze een groot aantal hersenzones tegelijkertijd activeert. Zweedse onderzoekers bewezen dat dit relevant is voor het herstel na beroerte.
Vlak na een beroerte brengen patiënten in het ziekenhuis minstens 72 procent van hun tijd door met niet-therapeutische bezigheden. Vaak zitten ze gewoon op hun kamer en worden weinig gestimuleerd door hun omgeving. Deze tijd zou nuttig en relatief goedkoop kunnen worden gespendeerd aan muziek beluisteren. Voor de hersenen is muziek één van de krachtigste bronnen van auditieve stimulatie.
Complex proces
Naar muziek luisteren is een complex proces, waaraan zowel cognitieve als emotionele componenten te pas komen. Recente studies met beeldvorming van de hersenen tonen aan dat de zenuwactiviteit bij iemand die naar muziek luistert, zich ver buiten de auditieve cortex uitbreidt: muziek stimuleert een netwerk van zones die niet alleen betrokken zijn bij het horen van muziek, maar ook bij de aandacht, de semantiek, het geheugen en de motorische functies.
Ook hersenzones die betrokken zijn bij het verwerken van emotionele stimuli worden door muziek geactiveerd. Het luisteren naar liedjes heeft een gunstig effect op angst, depressie en pijn bij mensen met een lichamelijke aandoening, aldus de Huisarts.
Migraines bij vrouwen voorspellen een veel grotere kans op beroerte of hartinfarct, zo leert een studie die zopas werd voorgesteld op een neurologisch congres in Chicago.
Vrouwen die minstens één keer per week een migraine hebben, lopen een driemaal hoger risico, maar zelfs af en toe zon blindmakende hoofdpijn met gezichtsproblemen maakt het risico op een hartaanval anderhalve keer zo groot, zo wees een onderzoek bij ruim 27.000 vrouwen van boven de 45 jaar uit.
Neurologen onderzochten ruim 700 gevallen van verstoorde bloedsomloop naar de hersenen, 300 hartaanvallen en evenveel beroerten en vergeleken die met het optreden van migraine. Bij beroerten blokkeert een klontertje de aanvoer van bloed naar de hersenen, waardoor die te weinig zuurstof krijgen.(GVA)
'Die vrouwen hebben zelfs geen poriën meer' Vanity Fair
Langere benen, vollere lippen, een perfectere huid en een stel grotere borsten. Bijna alle vrouwen die in reclame opduiken zijn door de computer bewerkt en 'verbeterd'. Dat blijkt uit een Vlaams onderzoek.
Vrouwen worden steeds vaker geconfronteerd met onrealistische schoonheidsidealen in de media, blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau Fé. Met een simpele druk op de knop krijgen de al graatmagere modellen een stel langere benen, vollere lippen of grotere borsten. De resultaten van de studie zijn onthutsend. 96 procent van alle advertenties voor cosmetische producten tonen stereotiepe, perfecte vrouwen. In 86 procent van de gevallen is het model lang, mager, rondborstig en heeft ze volle lippen. Het gemiddelde fotomodel weegt 23 procent minder dan de gemiddelde vrouw.
Het Photoshop-fenomeen is verontrustend en ronduit schadelijk voor het zelfbeeld van de 'gewone' vrouwen, vindt Katja Van Putten, manager van Fé. De gemiddelde vrouw kan onmogelijk wedijveren met de perfecte schoonheid die door de cosmeticaproducenten geadverteerd wordt. 'Reclamebureaus verleggen steeds meer grenzen om aan de ideale vrouw te geraken', zegt Van Putten. 'Soms wordt het extreem. Bij de meeste modellen wordt de huid volledig bewerkt of worden de kaaklijnen aangepast. 'Iedere imperfectie wordt weggeveegd. Schoonheidsvlekje worden gewoon gewist en poriën verdwijnen al helemaal.'
Anna Vinnitskaya - Voor de 'echte' piano liefhebbers en die van klassieke muziek houden. Als je bij het beluisteren hiervan niet koud en warm tegelijk krijgt,... dit is Muziek!
De 23-jarige Russische Anna Vinnitskaya won de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano 2007. Ze stamt uit een muzikantenfamilie en begon al jong aan het wedstrijdcircuit. Oefenen zou ze. Wedstrijden spelen. En winnen, winnen! Anna Vinnitskaya, geboren in Novorosijsk op 4 augustus 1983, kwam naar Brussel en won. Dat had ze zo gepland. Ze had haar eerste pianolessen gekregen toen ze zes was, studeerde vanaf 1995 aan het Rachmaninov Conservatorium in Rostow bij S. Ossipenko, trok in 2001 naar Duitsland, waar ze aan de Hochschule für Musik und Theater van Hamburg les volgde bij R. Nattkemper en de Russische docent Evgeny Koriolov. Ze volgde diverse masterclasses, onder meer bij E. Mogilevskiy in Brussel. Het loonde. Als dertienjarige, in 1996, won Vinnitskaya de eerste prijs op de internationale Junoshenki-wedstrijd. In 2000 behaalde ze de derde prijs op het Concours van Monza en twee jaar later de eerste prijs in het Concours Jaèn (Spanje), waar ze ook de publieksprijs wegkaapte. In 2004 won ze de eerste prijs van de Elise Meyerwedstrijd (Hamburg), en in 2005 de vierde prijs op de Busoni-wedstrijd in Bolzano. Ze speelde als soliste met grote symfonische orkesten zoals dat van Moskou, Rostow, Dortmund, Milaan en Madrid en gaf solorecitals in Rusland, Duitsland, Oekraïne, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Noorwegen en Spanje. ( Peter Vandeweerdt ) Photos Anna Vinnitskaya by: Gela Megrelidze http://www.gelucka.com/
Een dansende papegaai - die verdacht veel weg heeft van een ovenklare kip - heeft het geschopt tot nieuwste Youtube-sensatie. Helemaal in z'n blootje shaket kaketoe Oscar uit Florida als een volleerde Mick Jagger de poten vanonder zijn lijf.
De waarheid achter 'de lelijkste vogel ter wereld' is echter heel wat minder leuk om te horen. Oscar lijdt aan een aandoening die zijn veren vervormt en zijn huid irriteert, zodat hij zichzelf plukt om van de last af te zijn. Zijn grappige uitzicht heeft hij te 'danken' aan de streepjes dons op zijn hoofd, de enige plek waar hij niet aan kan...
Zeer besmettelijk De ziekte is dodelijk en zeer besmettelijk voor andere vogels. "Toen hij hier binnengebracht werd, dachten ze dat hij nog maar zes maanden te leven had. Nu zijn we toch al twaalf jaar verder", aldus de marketingdirectrice van Humane Society, de grootste Amerikaanse dierenrechtenorganisatie.
"We staan voor een medisch raadsel", weet ook dierenarts Eileen Osti. "Oscar is gewoon een van die vogels die zijn voeten veegt aan de regeltjes van het boek." De aanvragen tot adoptie stromen nu binnen, maar Humane Society is niet van plan zijn maskotte zomaar op te geven. "We zijn dol op hem, hij blijft netjes waar hij is", aldus nog Wachters. (svm)
Jan heeft last van een 'tic nerveux' op zijn linkeroog, zodat het lijkt alsof hij een knipoog geeft.
Op een dag gaat hij solliciteren als handelsvertegenwoordiger voor een bedrijf.
De personeelschef bestudeert zijn cv en zegt: "Wel, dat ziet er goed uit. Goede opleiding, en ook goede referenties. Normaal gezien zouden we u onmiddellijk in dienst nemen. Maar zoals u weet gaan de mensen bij een handelsvertegenwoordiger erg af op het uiterlijk. En dat geknipoog van u, dat kan de potentiële klanten afschrikken .
Het spijt me, meneer, maar we kunnen u niet in dienst nemen..."
"Wacht" roept Jan. "Wanneer ik 2 aspirientjes neem, dan gaat het knipogen over!"
"Ah, is dat echt? Dat is fantastisch! Laat maar eens zien."
Jan reikt in zijn zakken en begint er te zoeken; alles wat hij tegenkomt legt hij op de bureeltafel: rode condooms, blauwe condooms, geribbelde condooms, condooms met aardbei, frambozen en chocoladesmaak.
Uiteindelijk vindt hij de strip met aspirines, neemt er twee uit, slikt ze in, en stopt onmiddellijk met knipogen.
"Dat blijkt inderdaad te werken." zegt de personeelschef.
"Maar eerlijk gezegd: wij zijn een fatsoenlijk bedrijf, en een man die blijkbaar zoveel achter de vrouwen zit, dat hebben wij niet nodig."
"Achter de vrouwen zitten? Hoe bedoelt u? Ik ben een gelukkig getrouwde man?"
"Tja, meneer, hoe verklaart u dan al die condooms?"
"Oh, dat" zucht Jan. "Bent u al eens een apotheek binnengestapt en hebt u er, al knipogend, naar aspirientjes gevraagd?"