Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
17-04-2006
Leven in ht oude Egypte: bomen planten en bloemen
Een plant die een centrale rol speelde in de mythologie was papyrus (mehyt), een symbool van het leven en het moeras waaruit alle leven voortkwam. Men dacht dat de hemel werd gedragen door pilaren van papyrus. De plant stond ook symbool voor Neder-Egypte.
Van evengroot belang was de lotus (seshen), een bloem die 's nachts sluit en onder water verdwijnt. Hierdoor werd de bloem een symbool van de zon en de schepping; men dacht dat Amon uit een lotusbloem werd geboren. Als symbool van wedergeboorte werd de bloem geassocieerd met Osiris en de begrafeniscultus. De plant stond symbool voor Opper-Egypte.
De meest vereerde bomen waren de plataan, die aan de hemelpoort stond en de wilg, de boom die rond de doodskist van Osiris groeide.
Leven in het oude Egypte; De pruikenmaker was een belanrijk man
De pruikenmaker was een belangrijke man.
Hij kende de trends en de pruiken die gedragen werden. Voor het maken van een pruik was bijzondere kennis en vaardigheid vereist.
De kunde en vindingrijkheid van een pruikenmaker warn bekend. . In zijn atelier vulde hij vazen met pas geknipt haar en hij maakte vlechten en toupetjes. Hij gebruikte allerlei accessoires als spelden en naalden. Er stond een heel assortiment flesjes met parfums en zalfjes om de pruiken heerlijk te laten reuken. Naast de ingang stonden houten hoofden als paspoppen.
In een mand bewaarde de pruikenmaker valse baarden.
De vorm en lengte van de baard was een indicatie van de status en het maatschappelijk aanzien van de drager.
De oude Egyptenaren scheerden zich al 6000 jaar voor Christus, maar de hogere klasse en iedereen wie het zich kon veroorloven, bezaten ook pruiken. In alle kleuren, zelfs in goud en gemaakt van mensenhaar.
Zowel mannen als vrouwen gebruikten crèmes en beschilderden hun oogleden met het malachiet, een koperverbinding. De ooghoeken werden met een zwart streepje verlengd in de richting van het oor. Lippen en wangen werden gekleurd met henna en nagels van vingers en tenen werden gelakt. Op papyrusrollen werden recepten gevonden tegen kaalhoofdigheid en er werd puimsteen gebruikt om de huid soepel te houden. Tegen zonnebrand en insectenbeten werden speciale oliën gebruikt.
De Egyptenaren droegen het liefst linnen stoffen, hoewel ze ook wol gebruikten en grover weefsel. Zeer geliefd waren zuiver witte, ragfijne linnen weefsels die men vouwde tot fijne plissé . Deze stoffen werden ook gebleekt voor een extra wit resultaat. Na het wassen legde men de kleding in de zon. De Egyptenaren konden kleding ook verven.
Standbeelden van de koningen en burgers geven een goed beeld van de veranderende mode. In het Oude Rijk en het Middenrijk droegen vrouwen eenvoudige en nauwsluitende jurken, mannen droegen nauwsluitende tunica's tot op kniehoogte Sinds het Nieuwe Rijk gaf men de voorkeur aan wijd zittende tunicas voor mannen Vrouwen droegen grote wikkeljurken gemaakt van een grote lap rechthoekig stuk stof
ze droegen bij feestelijkheden mooie kapsels en een pruik in verschillende lengtes .
In alle periodes was de sandaal het voornaamste schoeisel. Sandalen werden vervaardigd uit plantaardige grondstoffen zoals palmbladeren of papyrus. Ze werden niet gemaakt in werkplaatsen maar door de vrouwen thuis.
Er bestonden ook duurdere exemplaren. Deze werden van leer vervaardigd en waren duurzamer .
In het oude Egypte waren drie soorten schrift in gebruik. Een geheime taal voor de priesters, het hiëratische schrift, het demotische schrift, bedoeld voor dagelijks gebruik door het volk, en het hiërogliefenschrift.
Hiërogliefen dateren uit ca. 3200 v.Chr. en vormen het oudste bekend schrift ter wereld. Het woord 'hiëroglief' betekent 'heilige gegraveerde letter' en verwijst naar het beeldschrift dat de oude Egyptenaren gebruikten om hun geloof uit te drukken. De Egyptenaren zelf noemden de hiërogliefen ook wel godenwoorden. Het hiërogliefenschrift is van oorsprong een zuiver 'beeldschrift', en de tekens betekenden aanvankelijk precies wat ze voorstelden.
Door de jaren heen gebruikten de Egyptenaren hiërogliefen om de tempels mee te versieren en om verhalen uit te beelden en de verering van de goden kracht bij te zetten door de heilige teksten op de muren af te beelden.
Om de kunst van hiërogliefen te leren, waren jaren van oefening nodig. . Er zijn drie hoofdtypen hiërogliefen. 'Fonogrammen' brengen de klanken van lettergrepen over,
'ideogrammen' beelden het object of de handeling zelf af,
het 'determinatief' bevestigt, verandert of geeft de betekenis van het naastgelegen woord aan.
Het lezen wordt bemoeilijkt doordat woorden en zinnen noch door afstanden, noch door leestekens van elkaar gescheiden worden. Een hulpmiddel is dat symbolen van dieren en mensen altijd kijken naar de richting waar de tekst begint.
In 1798 werd een aanwijzing gevonden waarmee de hiërogliefen konden begrepen worden.
Bij Rosetta, in de delta, werd een steen gevonden door een franse soldaat uit het leger van Napoleon. Deze steen van Rosetta bevatte drie maal dezelfde tekst alleen in drie verschillende talen.
Nu is de steen van Rosetta te vinden in Britse Museum van Oudheden in Londen.
Jean François Champollion (1790-1832), een Franse professor, vergeleek de Griekse tekst met de hiërogliefen en wist na 14 jaar de tekst te vertalen, dit na voorbereidend werk van de Zweed Johan David Åkerblad en de Engelsman Thomas Young. Champollion wist echter voor de doorbraak te zorgen door de tekens niet als aparte woorden te zien zoals in het Chinees Dit kwam omdat de tekst ongeveer 500 Griekse woorden telde terwijl de Egyptische 1400 tekens kende.
De tekst was een decreet van in Memphis verzamelde priesters. Dat decreet was gericht aan koning Ptolomeus
Het griekse deel op de steen is te verklaren door het feit dat de koning een Griek was Het demotisch was voor de normale egyptenaar De aanwezigheid van de hiërogliefen is te verklaren dat het een priesterdecreet betreft van heilige teksten
Als schrijfmateriaal gebruikten de Egyptenaren 'papyrus', gemaakt van de papyrusplant.
De stengel van de plant werd in stroken verdeeld, die in twee lagen, dwars op elkaar en dan werden samengeperst. De vellen 'papier' werden daarna tot rollen samengevoegd.
Zowel de plant, de vellen, de rollen als de aangebrachte teksten en afbeeldingen werden als 'papyrus' bekend.
Papyrus bleef tot in de 10e eeuw in gebruik als schrijfmateriaal. De tekst werd geschreven met een schrijfriet, dat in inkt werd gedoopt. Dikwijls werden de hiërogliefen van een kleur voorzien.
Een soldaat van het leger van Napoleon vond een steen in de het plaatsje Rosetta, in de buurt van Alexandrie. Het was de beroemde steen van Rosetta - die zoals achteraf bleek, de geheimen van de hiërogliefen prijs gaf
afbeelding: een zo groot mogelijk beeld van deze steen om de drie geschriften te onderscheiden: Grieks, demotisch en hiëroglief ( zie 2 artikels hieronder)
legende en geheimen omtrent het hiërogliefenschrift en de god Thot
Het hiërogliefenschrift wordt door de Egyptenaar toegekend aan de god Thot
Hij gaf het hiërogliefenschrift als een volledige openbaring aan het volk van Egypte. Het schrift kende echter niet, zoals andere geschriften, een lange tijd van ontwikkeling maar werd, volgens een legende, aan hen plotseling vanuit het niets geopenbaard. Het schrift bevat aanduidingen van dingen, spreektekens en verborgen geheime tekens.
Zo heeft het Hiërogliefenschrift een driedubbele betekenis. De geheime betekenis van het schrift werd door de priesters bewaard. De vertaling van het schrift werd slechts aan priesters, die in het mysterie van Thot werden ingewijd, geopenbaard en geheim gehouden.
Egyptologen zijn nooit verder gekomen dan de gewone vertaling. Van de ongeveer 7000 tekens, die men heeft ontdekt, zijn er door de wetenschappers slechts 700 ontcijferd. Dat betekent, dat er 6300 tekens zijn waar men niet eens de betekenis van kent.
Herodotus, men noemt hem de vader van de geschiedenis, zegt over het hiërogliefenschrift ; "Het hiërogliefenschrift is een Heilig schrift met een verborgen betekenis, die alleen via een symbolische weg is te vinden, want de taal der hiërogliefen werd alleen door de Goden gebruikt". In 1822 werd de sleutel van het schrift ontdekt door een Franse geleerde, Champollion, die 21 jaar lang naar de betekenis van het schrift heeft gezocht.
Bij (toeval) werd door een soldaat van het leger van Napoleon een steen ontdekt in de buurt van het plaatsje Rosetta, in de buurt van Alexandrie.
Eeuwenlang is het schrift een groot raadsel geweest en al denkt de wetenschap dat zij van Champollion de sleutel heeft gekregen.... hij geloofde daar zelf niet in. Hij dacht dat hij niet alle geheimen had ontcijferd... . Een vroegtijdige dood belette hem om verder het schrift te onderzoeken en latere onderzoekers stelden zich tevreden met de sleutel die Champollion had aangereikt.
Het was de droom van Champollion een boek te schrijven met symbolische verklaringen van het schrift.Doch hij stierf vroegtijdig..
Alzo sprak hij op zijn sterfbed: "Verwonder U er niet over, Verwonder U er niet over dat ik ween. Gij zult niet denken dat ik een zwakkeling was, of dat ik mij ongerust maakte over wat de dokter mij te vertellen had, ik was op alles voorbereid." "Het koste mij alleen de grootste moeite om de wetenschap vaarwel te zeggen, want er is nog zoveel wat ik niet weet en wat ik nog zo graag had willen leren. De Egyptenaren zijn waarlijk grote kunstenaars".
De ware betekenis van het schrift is voor veel egyptologen een doorn in het oog.
De priesters, die de geheimen kenden, kenden ook de code van Thot; "Hij die de ware betekenis van het schrift ontdekt, dient er voor te zorgen deze in geheimnis te bewaren en indien men er over spreekt dat te doen op een gesluierde en raadselachtige manier".
Betrekkingen met andere landen bestendigde de vrede
De koning zorgde voor betrekkingen met omliggende landen...
De koning was niet alleen heerser over het Egypte. Hij regeerde ook, ten tijde van de Egyptische expansiepolitiek, over de veroverde gebieden in Nubië en Voor-Azië.
Hij onderhield diplomatieke betrekkingen met buitenlandse staten. Het in Amarna gevonden kleitablettenarchief toont de correspondentie aan tussen Egypte en de Voor-Aziatische staten. De koning was verantwoordelijk voor reizen m.b.t. de buitenlandse handel, waarvan de bekendste de expedities naar Poent zijn ( in volgend artikel - zie hierondermeer over Poent).
Sinds de regeerperiode van Thoetmosis IV sloot men het liefst vrede door een huwelijk van de koning met een van de prinsessen van dat land. Zo kwamen ten tijde van de 18de dynastie prinsessen uit Mitanni als gemalinnen naar Egypte, en later, tijdens Ramses II, de dochters van de Hetietenkoning.
De vredelievende betrekkingen tussen de landen werden zo, in de persoon van de koning, gesymboliseerd door zijn huwelijk.
Expeditie naar Poent. Het land Poent voorzag de egyptische vorsten van afrikaanse producten, zoals dierenhuiden, slagtanden, wierook De grote expeditie over de Rode zee naar Poent werd door Hatsjepsoet georganiseerd.
Egyptische schepen gevonden Er zijn Oud-egyptische 'zeevarende' schepen gevonden aan de kust van de Rode Zee. Men denkt dat dit de opbergplaats is voor de schepen van de expeditie van Hatsjepsoet naar Poent, maar er is ook een cartouche gevonden van farao Amenemhat III.
Hatsjepsoet is vooral verbonden aan de uitgebreide expedities die ze naar het buitenland zond. Iedereen wist dat uit Poent allerlei aantrekkelijke zaken kwamen als wierook, mirre, apen, giraffen, jachtluipaarden, goud, ivoor, struisveren en kostbare soorten hars,
maar ook dwergjes waar het hof zo dol op was en negers om als bedienden te laten werken.
In het negende jaar van haar regering stuurde ze een expeditie naar Poent en deze geschiedenis staat uitgebreid vermeld op de wanden van haar dodentempel
Beschrijving van de reliëfs in haar dodentempel Op de reliëfs zijn de schepen in Poent te zien . Een baardig opperhoofd en vrouw komen met aantal hoorwaardigheidsbekleders eer bewijzen aan de Egyptenaren. Ze smeken om vrede van Zijne Majesteit. "Heil u koning van Egypte, vrouwelijke zon die straalt als de goddelijke zonneschijf.
OP die reliëfs kan men zien hoe de mensen in Poent woonden: huizen op hoge palen die men via een ladder bereikte. De Egyptische afgezant schonk namens de farao vlees , bier, fruit en wijn. Het opperhoofd gaf een baviaan als geschenk.
Hatsjepsoet Hofkroniek van de farao zonder baard
Een boek: Barbara M Veenman
Ongetwijfeld was farao Hatsjepsoet één van de machtigste koningen die ooit hebben geregeerd over het land van de Nijl. Onder zijn bewind kende Egypte een langdurige periode van voorspoed, kwam de mooiste tempel uit de oudheid tot stand en werd de legendarische expeditie ondernomen naar het sprookjesachtige land Poent.
Het koning zijn was een goddelijke ambt. Plaatsvervanger zijn van de koningsgod Horus op aarde zegt al voldoende. Vanaf de 4de dynastie wordt de goddelijke afkomst door 'Zoon van de Zonnegod' uitgedrukt. Sedert de regeerperiode van Hatsjepsoet wordt deze goddelijke afkomst voorgesteld in een beeldcyclus; de geboortelegende, waarbij de goddelijke vader de god Amon-Re is.
De Egyptische staat was een absolute monarchie. Alles wat er gebeurde in het land ging terug op de koning. Hij had als enige wetgevende macht. Wetten en decreten werden door hem uitgevaardigd. Hij benoemde ambtenaren en priesters. Wetgevende en uitvoerende macht vormen een eenheid in de persoon van de koning.
Het begrip staat moet worden omschreven met uitdrukkingen die koning en koninkrijk betekenen. Dit omvat de centrale positie van de koning in het land: De koning is de staat !
De koning is degene die alle beslissingen in zijn rijk neemt.
Uit teksten van de 'Koningsnovelle' blijkt dat er ook een staf van raadslieden overwegingen en voorstellen doet maar die door de koning in laatste instantie genegeerd worden. Gedaan werd wat de koning zei, en dat alleen was juist! De teksten uit de koningsnovelle onderlijnen dus zijn superieure machtspositie: zijn wijsheid, grootte en superioriteit
De koning was ook bevelhebber van het leger. Bovendien was hij degene die de beslissing nam over oorlog en vrede en het leger liet oprukken.
Ondanks zware tactische fouten behaalt Ramses II als bij wonder de overwinning
Ramses II maakte een aantal onbegrijpelijke fouten.
*Ten eerste liet hij de vier eenheden van zijn hoofdleger op meer dan 10 kilometer van elkaar door de woestijn marcheren. Dat betekende bijna een dagmars wilde men een ander korps ter hulp komen. *Bij het oversteken van de rivier Orontes liet hij de legers niet tegelijkertijd oversteken. Hij wachtte zelfs niet op de laatste twee eenheden *Verkenning vond hij niet nodig omdat hij zeker van de overwinning was.
Dit kwam hem later duur te staan. Vlak voor Kadesj ontstond een hachelijke situatie. Ramses II was de rivier overgestoken met het 1ste korps. Ook het tweede korps had de rivier inmiddels bereikt maar de laatste twee eenheden waren nog 10 en 20 kilometer verwijderd. Bovendien hadden de Egyptenaren twee bedoeïen gevangen genomen die vertelden dat de Hettieten zich hadden teruggetrokken.
*Ramses II geloofde dit maar al te graag . Hij had niet in de gaten dat het hier om spionnen ging. Alsof er niets aan de hand was trok Ramses II verder. Plots trof hij tot zijn verbazing 1000 zware Hettitische strijdwagens met elk 4 tot 5 personen. Deze strijdwagens doorkliefden de linies van de Egyptenaren .
De tweede eenheid werd op een doorwaadbare plaats in de rivier in de flank aangevallen en totaal vernietigd.
Gevolg: de afstand tussen het eerste leger van Ramses en de twee overige was meer dan 20 kilometer. Bovendien lag ook de rivier Orontes tussen deze legers in.
Ramses vluchtte met zijn eenheid naar een heuveltop in de omgeving en richtte daar een kamp op. De Hettieten vielen dit echter aan en veroverden bijna het hele kamp.
Door de dapperheid van de farao en zijn de resterende troepen wisten ze een totale nederlaag te voorkomen.
Toen gebeurde er een klein wonder. Op het ogenblik dat de Hettieten het kamp aan het plunderen waren kwam het kleine zeeleger aan, deze vielen de Hettieten aan en overwonnen het.
Ramses liet in Egypte grote feesten houden vanwege de overwinning die hij behaald had op de Hettieten. In alle belangrijke tempels die hij liet bouwen werd zijn versie van de overwinning voorzien.
Zijn falen als legeraanvoerder was volledig te wijten aan het onderschatten van de tegenstander en het falen op tactisch gebied.
Gelukkig heeft zijn kleine leger dat over zee kwam zijn hachje kunnen redden.
Echte oorlogsschepen kende men niet in Egypte. Men zette daarvoor altijd gewone Nijlschepen in. Men was intens bezig met het oprichten van vestingen voor het beschermen van de goederen. Al in de vroege tijd is de vesting Elefantine bekend. Het was de meest zuidelijk gelegen stad en een strategisch bolwerk dat aanvallen vanuit het zuiden moesten tegen gaan.
Om aanvallen uit het oosten af te slaan hadden de Egyptenaren een muur opgetrokken die later vervangen werd door een netwerk van vestingen.
Een belangrijke uitvalsbasis voor de Egyptische krijgstochten naar Syrië was Sile, helemaal in het oosten van de Delta.
Het zich verplaatsen door de woestijn verliep nogal moeilijk. Daarom maakten de Egyptenaren het liefst gebruik van het water. Men kende in die tijd geen transportwagens en daarom moesten ze hun vrachten vervoeren met ezels en andere muildieren. Ook de eigen voorraad moest meegenomen worden en dit betekende dat hoe langer de route was, des te kleiner de vracht was.
Over de strategie en tactiek van het Egyptische leger is weinig bekend. Het meest waarschijnlijke is dat de plannen per situatie bekeken werden ..
Er is maar een slag waar we de tactiek terug hebben kunnen vinden omdat er naast de Egyptische verslagen ook de verslagen van de Hettieten(de vijand) gekend zijn.
de strategie van Ramses II
In het jaar 5 van zijn regeerperiode (1274 v.Chr.) besloot Ramses II om tegen de Hettietenkoning Moewatallis ten strijde te trekken. Ramses II verdeelde zijn leger in vier delen en deze moesten door de woestijn trekken richting de Dode Zee. Vervolgens moesten ze de vesting Kadesj aanvallen want daar zou de vijand zich verschuilen.
Een tweede leger moest met boten ten noorden van Byblos aan wal gaan en dan via het land oprukken naar Kadesj.
De strategie van Ramses was duidelijk; hij wilde via een tangbeweging de Hettieten omsingelen en verslaan.
Maar .... Ramses maakte zware fouten - zie volgend deel hier boven
"Zij is als de liefde, die uit de dood is herrezen. Wie met haar praat hoort zichzelf. Als je bereidt bent met haar te praten, ben je ook bereidt naar jezelf te luisteren. De lotusbloem en haar geur geven je het antwoord". Zij is het symbool van zelfkennis Zij spiegelde zichzelf in het water van de Nijl, waar nog nooit iemand anders in had gekeken . Ze werd getroffen door de schoonheid van haar eigen spiegelbeeld.....en zo vond zij zichzelf terug. Uiteindelijk had zij zichzelf terug gevonden, degene waar ze het meest naar verlangd had.
De lotusbloem is het symbool van zelfkennis, eigenwijsheid. "Hij die uit de lotusbloem geboren wordt, heeft kennis over zichzelf".
Toetanchamon werd uit de lotusbloem geboren. Hij had inzicht en kwam verlicht ter wereld, zoals alle kinderen van Achnaton en Neferteti.
Het leven in het oude Egypte: het belang van paard en wagen in het Nieuwe rijk
Echte grote veranderingen dienden zich aan ten tijde van het Nieuwe Rijk. Het belang van paard en wagen was een feit en het leger kon er niet meer zonder. De Egyptenaren hadden een voorkeur voor lichte strijdwagens, getrokken door twee paarden getrokken en met twee personen in de wagen, de wagenmenner en een boogschutter.
Er kwamen meer en meer huursoldaten. Nubiërs waren specialist boogschutter, terwijl Libiërs lichtbewapende infanteristen waren.
Elke groep had een eigen officier. Al de groepen stonden dan weer onder leiding van een overste terwijl die dan weer onder het bevel van een generaal stond.
Opperbevelhebber van het leger was de farao zelf . Hij droeg als hoofd een blauwe kroon.
Afzonderlijke legeronderdelen werden door de zonen van de farao of door viziers aangevoerd.
De bewapening van de Egyptenaren werd steeds beter. De schilden waren uitgevoerd in hout met een bronzen schildknop, de speren hadden bronzen punten en de soldaten beschermden zich met helmen en lederen pantserkleding, die met bronzen schubben was bedekt. Het wapen dat de soldaten gebruikten was een sikkelzwaard, afkomstig uit Azië.
In de periode voorafgaand aan het Nieuwe Rijk had Egypte geen vast leger. Het leger bestond toen uit mensen die aangeduid werden om te strijden op het moment dat er een leger nodig was. De aanvoerders van zulk leger waren personen die in het burgerlijk leven ook de oversten van de strijders waren die aangeduid werden.
Veel wapens had dit leger niet. ..; knotsen, strijdbijlen en dolken. Voorts hadden de Egyptenaren nog lansen, slingers en pijl en boog. Als schild gebruikten ze een houten raamwerk dat met dierenhuiden bespannen was.
Toen de tijd van het Nieuwe Rijk er aan kwam, veranderde er heel wat. Het eerste beroepsleger bestaande uit huursoldaten was een feit. Als soldij kregen de soldaten een stuk land om te voorzien in hun onderhoud. De eenheden waren in kleine groepen van tien verdeeld en stonden onder de leiding van een groepsleider. Een eenheid van honderd man was verdeeld in twee helften van elk vijf groepen van tien met boven elke groep een leider. Dit gaf al een gedeeltelijke structuur
Atoem is in de Egyptische mythologie de zelfgeschapen voorwereldlijke schepper+goden de voorvader van alle andere goden en de farao's.
Volgens een van de bekendste Egyptische scheppingsverhalen is het eerste land ontstaan toen Atoem verrees uit het oerwater.
Een Scheppingsverhaal
Atoem was alleen, hij paarde met zijn schaduw en baarde een zoon Sjoe door deze uit te spuwen en een dochter Tefnet door over te geven. Sjoe vertegenwoordigde de lucht en Tefnet de regen.
Atoem raakte gescheiden van zijn kinderen, maar werd uiteindelijk met hen herenigd, waarbij hij tranen van vreugde weende.
Toen zijn tranen de grond raakten, bracht de aarde de mens voort, en zo begon de schepping van de wereld .
Sjoe en Tefnet kregen daarna twee kinderen - Geb, de god van de aarde en Noet, de godin van de hemel. Op hun beurt zorgden zij voor vier kinderen: Isis, Seth, Nephthys en Osiris, de eerste koning.
enkele variaties.... (op een bekend thema....) Er zijn nog verschillende verhalen over hoe Sjoe en Tefnet geschapen werden. In een daarvan worden ze geschapen uit het zaad en de hand van Atoem
Atoem werd oorspronkelijk gezien als de oppergod en vader van de schepping, maar later werd die plaats ingenomen door de zonnegod Re waardoor Atoem degradeerde tot 'de oude zon', ofwel de westelijke zonsondergang.
Via deze weg wil ik iedereen danken voor de blijken van sympathie tgv mijn verjaardag
De 'proficiats' in het gastenboek en e-mail waren talrijk en inhoudelijk waren ze een opsteker.( zeker als ik je vertel dat ik 3 jaar geleden 6 operaties+35 bestralingen heb ondergaan op een half jaar)
Dank zij jullie sympathie was het helemaal niet nodig dat ik onderstaande tekst moet zingen! Integendeel!!!!! Je mag hem toch zelf ff neuriën.
Nogmaals, Bedankt, André - Ida Gelukkige verjaardag aan mijzelf
Tekst en muziek Guido Belcanto
Vandaag was het mijn verjaardag, ik stond op om half elf
Ik zong 'lang zal ik leven, hip hip hoera' voor mezelf
Kocht mezelf een tuiltje bloemen, stuurde mezelf een telegram
Ik kocht een taartje bij de bakker, drieenzestig kaarsjes stak ik in vlam refrein
O, wat een verjaardag, ik heb me geamuseerd
Ik versierde mijn huis met 63 ballonnetjes
En het was fantastisch weer !!!!
Mijn oud-egyptische horoscoop: sterrenbeeld God Thot
Tergelegenheid van mijn verjaardag ben ik ff gaan grasduinen in mijn"oud-egyptische horoscoop" 'zie berichten hieronder omstreeks 21 maart. Toch wel eens nuttig dat ik het nog eens bekijk ....
Betekenis van sterrenbeeld "Thot" van 1 tot 19 april
Thot is een maangod die verantwoordelijk was voor de kennis en het schrift en die vooral door klerken werd vereerd.
Hij had twee gedaanten, een baviaan en een ibis, waarschijnlijk omdat hij op een gegeven moment met een andere god was geassimileerd.
In papyri staat hij soms in zijn ibishoofdige gedaante en noteert hij de resultaten van het wegen van het hart van de overledene, maar hij gold ook als de beschermer van de doden, die hen hielp de weg door de onderwereld te vinden.
Karaktereigenschap:
U houdt ervan uw eigen beperkingen en de waaroms en waarvoors te overstijgen.... U houdt ervan te werken in kalmte en rust. U bent zelfopofferend en niet bang om risico's te nemen. U bent een zoeker naar de waarheid. Scherpziend en andersdenkend als u bent, zijn uw ideeën duidelijk en hebt u enthousiasme en communicatieve vaardigheden. U veracht vrekkigheid en middelmatigheid. Moedig als u bent, houdt u van geneeskunde en reizen.
Kleur: wit (vrouw); roze (man) Verwantschap: met de god Bastet en godin Isis
Iets over verjaardagen: de keltische boomhoroscoop ( los van Egypte) Ik kende het zelf niet
De Keltische Boomhoroscoop
Wat astrologie is weet iedereen zo langzamerhand wel.
Bijna elke geïnteresseerde kan je vertellen dat het te maken heeft met het tijdstip waarop je geboren bent, en met de stand van de planeten op dat moment.
Veel minder bekend is het systeem van de oude Kelten. Volgens hen wordt je karakter bepaald door de boom die in je geboorteperiode heerst.
De eigenschappen van je levensboom hebben een sterke invloed op persoonlijkheid, gedrag en levensloop.
De Keltische boomkalender verdeelt het jaar in 39 perioden van maximaal 10 dagen en elke periode wordt beheerst door een bepaalde boomsoort.
In totaal onderscheidden zij
21 boomsoorten, waarmee 21 mensentypen correspondeerden. De meeste boomsoorten regeren zowel over een periode in het voorjaar als in het najaar.
Daarnaast kenden de Kelten
4 heilige bomen: de eik, de beuk, de berk en de olijf, die alleen met enkele bijzondere dagen zijn verbonden. Deze dagen markeerden de overgangen van de seizoenen. Onze geboortedatum bepaalt de bijbehorende levensboom.
Deze boom is niet alleen onze geluksboom maar vertelt tevens welke eigenschappen wij met hem gemeen hebben.
De Esdoorn11 tot 20 April en 14 tot 23 Okt.Mijn geboortedatum 13 april valt hierin
De Appelboom (25/6-4/7 en 23-31/12): een liefdevolle bemiddelaar De Berk (24/6): een bescheiden rots in de branding De Beuk (22/12): een geduldige doorzetter De Ceder (14-23/8 en 9-18/2): een vastberaden solist De Cipres (26/7-4/8 en 25/1-3/2): een onafhankelijke knokker De Den (24/8-2/9 en 19-29/2): een wijze practicus De Eik(21/3): een ijzeren doorzetter De Eik (21/3): een ijzeren doorzetter De Es (25/5-3/6 en 22/11-1/12): een uitgekookte carrièrejager
Geen gewoon persoon, vol met fantasie en originaliteit, verlegen en gereserveerd, ambitieus, trots,zelfverzekerd, hongerig voor nieuwe ervaringen, soms nerveus, heeft veel complexiteiten, goed geheugen, leert makkelijk, gecompliceerd liefdesleven, wil graag indruk maken.
Energie : De kwaliteit van de esdoorn heeft vooral te maken met het geven en ontvangen van onvoorwaardelijke liefde. Mensen die zich teleurgesteld voelen in andere mensen zouden wat vaker contact moeten leggen met de esdoorndryaden. De affirmatie voor de esdoorn luidt: 'Ik waardeer jou en verheug me over jouw talenten'.
De esdoorn droomt van totale onafhankelijkheid en komt daardoor nogal eens in botsing met de samenleving. Om conflicten te voorkomen steek je daarom veel energie in het overtuigen van je omgeving, want die wil je toch wel graag mee hebben.
Veiligheid en comfort vind je minder belangrijk. Je hebt bewondering voor mensen die zich helder en consequent presenteren.
Als esdoorn val je op door grote wilskracht, gemeenschapszin en betrokkenheid. Meestal beschik je over een sterke persoonlijkheid.
De oktoberesdoorn heeft aanleg voor kunst. Als esdoorn heb je ook dikwijls aanleg voor technische beroepen.
Ook ben je geschikt voor de politiek. Veel esdoorndames voelen zich thuis in mannenberoepen.
Ondanks hun dominantie hebben zij het hart op de goede plek zitten en zijn zij vaak een praatpaal voor mensen die hun ei kwijt willen.
De Haagbeuk (4-13/6 en 2-11/12): een loyale vredestichter
De Hazelaar (22-31/3 en 24/9-3/10):een wellustig pionier De Iep (15-25/7 en 12-24/1): een coöperatieve individualist De Kastanjeboom (15-24/5 en 12-21/11): een kritische stijfkop De lijsterbes (1-10/4 en 4-13/10): een schipperende wereldverbeteraar De linde (13-22/9 en 11-20/3): een creatieve dromer De Notenboom (21-30/4 en 24/10-11/11): een gepassioneerd zoeker De Olijfboom (23/9): een goede vriend De Populier (4-8/2, 1-14/5 en 5-13/8): een beweeglijke doordouwer De Spar (5-14/7 en 1-11/01): een kwetsbare kameleon De Vijgenboom (14-23/6 en 12-21/12): een vriendelijk gevoelsmens De (Treur)Wilg (3-12/9 en 1-10/3): een flexibele durfal