Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
15-04-2006
Leven in het oude Egypte: Het Koningschap
Het koning zijn was een goddelijke ambt. Plaatsvervanger zijn van de koningsgod Horus op aarde zegt al voldoende. Vanaf de 4de dynastie wordt de goddelijke afkomst door 'Zoon van de Zonnegod' uitgedrukt. Sedert de regeerperiode van Hatsjepsoet wordt deze goddelijke afkomst voorgesteld in een beeldcyclus; de geboortelegende, waarbij de goddelijke vader de god Amon-Re is.
De Egyptische staat was een absolute monarchie. Alles wat er gebeurde in het land ging terug op de koning. Hij had als enige wetgevende macht. Wetten en decreten werden door hem uitgevaardigd. Hij benoemde ambtenaren en priesters. Wetgevende en uitvoerende macht vormen een eenheid in de persoon van de koning.
Het begrip staat moet worden omschreven met uitdrukkingen die koning en koninkrijk betekenen. Dit omvat de centrale positie van de koning in het land: De koning is de staat !
De koning is degene die alle beslissingen in zijn rijk neemt.
Uit teksten van de 'Koningsnovelle' blijkt dat er ook een staf van raadslieden overwegingen en voorstellen doet maar die door de koning in laatste instantie genegeerd worden. Gedaan werd wat de koning zei, en dat alleen was juist! De teksten uit de koningsnovelle onderlijnen dus zijn superieure machtspositie: zijn wijsheid, grootte en superioriteit
De koning was ook bevelhebber van het leger. Bovendien was hij degene die de beslissing nam over oorlog en vrede en het leger liet oprukken.
Ondanks zware tactische fouten behaalt Ramses II als bij wonder de overwinning
Ramses II maakte een aantal onbegrijpelijke fouten.
*Ten eerste liet hij de vier eenheden van zijn hoofdleger op meer dan 10 kilometer van elkaar door de woestijn marcheren. Dat betekende bijna een dagmars wilde men een ander korps ter hulp komen. *Bij het oversteken van de rivier Orontes liet hij de legers niet tegelijkertijd oversteken. Hij wachtte zelfs niet op de laatste twee eenheden *Verkenning vond hij niet nodig omdat hij zeker van de overwinning was.
Dit kwam hem later duur te staan. Vlak voor Kadesj ontstond een hachelijke situatie. Ramses II was de rivier overgestoken met het 1ste korps. Ook het tweede korps had de rivier inmiddels bereikt maar de laatste twee eenheden waren nog 10 en 20 kilometer verwijderd. Bovendien hadden de Egyptenaren twee bedoeïen gevangen genomen die vertelden dat de Hettieten zich hadden teruggetrokken.
*Ramses II geloofde dit maar al te graag . Hij had niet in de gaten dat het hier om spionnen ging. Alsof er niets aan de hand was trok Ramses II verder. Plots trof hij tot zijn verbazing 1000 zware Hettitische strijdwagens met elk 4 tot 5 personen. Deze strijdwagens doorkliefden de linies van de Egyptenaren .
De tweede eenheid werd op een doorwaadbare plaats in de rivier in de flank aangevallen en totaal vernietigd.
Gevolg: de afstand tussen het eerste leger van Ramses en de twee overige was meer dan 20 kilometer. Bovendien lag ook de rivier Orontes tussen deze legers in.
Ramses vluchtte met zijn eenheid naar een heuveltop in de omgeving en richtte daar een kamp op. De Hettieten vielen dit echter aan en veroverden bijna het hele kamp.
Door de dapperheid van de farao en zijn de resterende troepen wisten ze een totale nederlaag te voorkomen.
Toen gebeurde er een klein wonder. Op het ogenblik dat de Hettieten het kamp aan het plunderen waren kwam het kleine zeeleger aan, deze vielen de Hettieten aan en overwonnen het.
Ramses liet in Egypte grote feesten houden vanwege de overwinning die hij behaald had op de Hettieten. In alle belangrijke tempels die hij liet bouwen werd zijn versie van de overwinning voorzien.
Zijn falen als legeraanvoerder was volledig te wijten aan het onderschatten van de tegenstander en het falen op tactisch gebied.
Gelukkig heeft zijn kleine leger dat over zee kwam zijn hachje kunnen redden.
Echte oorlogsschepen kende men niet in Egypte. Men zette daarvoor altijd gewone Nijlschepen in. Men was intens bezig met het oprichten van vestingen voor het beschermen van de goederen. Al in de vroege tijd is de vesting Elefantine bekend. Het was de meest zuidelijk gelegen stad en een strategisch bolwerk dat aanvallen vanuit het zuiden moesten tegen gaan.
Om aanvallen uit het oosten af te slaan hadden de Egyptenaren een muur opgetrokken die later vervangen werd door een netwerk van vestingen.
Een belangrijke uitvalsbasis voor de Egyptische krijgstochten naar Syrië was Sile, helemaal in het oosten van de Delta.
Het zich verplaatsen door de woestijn verliep nogal moeilijk. Daarom maakten de Egyptenaren het liefst gebruik van het water. Men kende in die tijd geen transportwagens en daarom moesten ze hun vrachten vervoeren met ezels en andere muildieren. Ook de eigen voorraad moest meegenomen worden en dit betekende dat hoe langer de route was, des te kleiner de vracht was.
Over de strategie en tactiek van het Egyptische leger is weinig bekend. Het meest waarschijnlijke is dat de plannen per situatie bekeken werden ..
Er is maar een slag waar we de tactiek terug hebben kunnen vinden omdat er naast de Egyptische verslagen ook de verslagen van de Hettieten(de vijand) gekend zijn.
de strategie van Ramses II
In het jaar 5 van zijn regeerperiode (1274 v.Chr.) besloot Ramses II om tegen de Hettietenkoning Moewatallis ten strijde te trekken. Ramses II verdeelde zijn leger in vier delen en deze moesten door de woestijn trekken richting de Dode Zee. Vervolgens moesten ze de vesting Kadesj aanvallen want daar zou de vijand zich verschuilen.
Een tweede leger moest met boten ten noorden van Byblos aan wal gaan en dan via het land oprukken naar Kadesj.
De strategie van Ramses was duidelijk; hij wilde via een tangbeweging de Hettieten omsingelen en verslaan.
Maar .... Ramses maakte zware fouten - zie volgend deel hier boven
"Zij is als de liefde, die uit de dood is herrezen. Wie met haar praat hoort zichzelf. Als je bereidt bent met haar te praten, ben je ook bereidt naar jezelf te luisteren. De lotusbloem en haar geur geven je het antwoord". Zij is het symbool van zelfkennis Zij spiegelde zichzelf in het water van de Nijl, waar nog nooit iemand anders in had gekeken . Ze werd getroffen door de schoonheid van haar eigen spiegelbeeld.....en zo vond zij zichzelf terug. Uiteindelijk had zij zichzelf terug gevonden, degene waar ze het meest naar verlangd had.
De lotusbloem is het symbool van zelfkennis, eigenwijsheid. "Hij die uit de lotusbloem geboren wordt, heeft kennis over zichzelf".
Toetanchamon werd uit de lotusbloem geboren. Hij had inzicht en kwam verlicht ter wereld, zoals alle kinderen van Achnaton en Neferteti.
Het leven in het oude Egypte: het belang van paard en wagen in het Nieuwe rijk
Echte grote veranderingen dienden zich aan ten tijde van het Nieuwe Rijk. Het belang van paard en wagen was een feit en het leger kon er niet meer zonder. De Egyptenaren hadden een voorkeur voor lichte strijdwagens, getrokken door twee paarden getrokken en met twee personen in de wagen, de wagenmenner en een boogschutter.
Er kwamen meer en meer huursoldaten. Nubiërs waren specialist boogschutter, terwijl Libiërs lichtbewapende infanteristen waren.
Elke groep had een eigen officier. Al de groepen stonden dan weer onder leiding van een overste terwijl die dan weer onder het bevel van een generaal stond.
Opperbevelhebber van het leger was de farao zelf . Hij droeg als hoofd een blauwe kroon.
Afzonderlijke legeronderdelen werden door de zonen van de farao of door viziers aangevoerd.
De bewapening van de Egyptenaren werd steeds beter. De schilden waren uitgevoerd in hout met een bronzen schildknop, de speren hadden bronzen punten en de soldaten beschermden zich met helmen en lederen pantserkleding, die met bronzen schubben was bedekt. Het wapen dat de soldaten gebruikten was een sikkelzwaard, afkomstig uit Azië.
In de periode voorafgaand aan het Nieuwe Rijk had Egypte geen vast leger. Het leger bestond toen uit mensen die aangeduid werden om te strijden op het moment dat er een leger nodig was. De aanvoerders van zulk leger waren personen die in het burgerlijk leven ook de oversten van de strijders waren die aangeduid werden.
Veel wapens had dit leger niet. ..; knotsen, strijdbijlen en dolken. Voorts hadden de Egyptenaren nog lansen, slingers en pijl en boog. Als schild gebruikten ze een houten raamwerk dat met dierenhuiden bespannen was.
Toen de tijd van het Nieuwe Rijk er aan kwam, veranderde er heel wat. Het eerste beroepsleger bestaande uit huursoldaten was een feit. Als soldij kregen de soldaten een stuk land om te voorzien in hun onderhoud. De eenheden waren in kleine groepen van tien verdeeld en stonden onder de leiding van een groepsleider. Een eenheid van honderd man was verdeeld in twee helften van elk vijf groepen van tien met boven elke groep een leider. Dit gaf al een gedeeltelijke structuur
Atoem is in de Egyptische mythologie de zelfgeschapen voorwereldlijke schepper+goden de voorvader van alle andere goden en de farao's.
Volgens een van de bekendste Egyptische scheppingsverhalen is het eerste land ontstaan toen Atoem verrees uit het oerwater.
Een Scheppingsverhaal
Atoem was alleen, hij paarde met zijn schaduw en baarde een zoon Sjoe door deze uit te spuwen en een dochter Tefnet door over te geven. Sjoe vertegenwoordigde de lucht en Tefnet de regen.
Atoem raakte gescheiden van zijn kinderen, maar werd uiteindelijk met hen herenigd, waarbij hij tranen van vreugde weende.
Toen zijn tranen de grond raakten, bracht de aarde de mens voort, en zo begon de schepping van de wereld .
Sjoe en Tefnet kregen daarna twee kinderen - Geb, de god van de aarde en Noet, de godin van de hemel. Op hun beurt zorgden zij voor vier kinderen: Isis, Seth, Nephthys en Osiris, de eerste koning.
enkele variaties.... (op een bekend thema....) Er zijn nog verschillende verhalen over hoe Sjoe en Tefnet geschapen werden. In een daarvan worden ze geschapen uit het zaad en de hand van Atoem
Atoem werd oorspronkelijk gezien als de oppergod en vader van de schepping, maar later werd die plaats ingenomen door de zonnegod Re waardoor Atoem degradeerde tot 'de oude zon', ofwel de westelijke zonsondergang.
Via deze weg wil ik iedereen danken voor de blijken van sympathie tgv mijn verjaardag
De 'proficiats' in het gastenboek en e-mail waren talrijk en inhoudelijk waren ze een opsteker.( zeker als ik je vertel dat ik 3 jaar geleden 6 operaties+35 bestralingen heb ondergaan op een half jaar)
Dank zij jullie sympathie was het helemaal niet nodig dat ik onderstaande tekst moet zingen! Integendeel!!!!! Je mag hem toch zelf ff neuriën.
Nogmaals, Bedankt, André - Ida Gelukkige verjaardag aan mijzelf
Tekst en muziek Guido Belcanto
Vandaag was het mijn verjaardag, ik stond op om half elf
Ik zong 'lang zal ik leven, hip hip hoera' voor mezelf
Kocht mezelf een tuiltje bloemen, stuurde mezelf een telegram
Ik kocht een taartje bij de bakker, drieenzestig kaarsjes stak ik in vlam refrein
O, wat een verjaardag, ik heb me geamuseerd
Ik versierde mijn huis met 63 ballonnetjes
En het was fantastisch weer !!!!
Mijn oud-egyptische horoscoop: sterrenbeeld God Thot
Tergelegenheid van mijn verjaardag ben ik ff gaan grasduinen in mijn"oud-egyptische horoscoop" 'zie berichten hieronder omstreeks 21 maart. Toch wel eens nuttig dat ik het nog eens bekijk ....
Betekenis van sterrenbeeld "Thot" van 1 tot 19 april
Thot is een maangod die verantwoordelijk was voor de kennis en het schrift en die vooral door klerken werd vereerd.
Hij had twee gedaanten, een baviaan en een ibis, waarschijnlijk omdat hij op een gegeven moment met een andere god was geassimileerd.
In papyri staat hij soms in zijn ibishoofdige gedaante en noteert hij de resultaten van het wegen van het hart van de overledene, maar hij gold ook als de beschermer van de doden, die hen hielp de weg door de onderwereld te vinden.
Karaktereigenschap:
U houdt ervan uw eigen beperkingen en de waaroms en waarvoors te overstijgen.... U houdt ervan te werken in kalmte en rust. U bent zelfopofferend en niet bang om risico's te nemen. U bent een zoeker naar de waarheid. Scherpziend en andersdenkend als u bent, zijn uw ideeën duidelijk en hebt u enthousiasme en communicatieve vaardigheden. U veracht vrekkigheid en middelmatigheid. Moedig als u bent, houdt u van geneeskunde en reizen.
Kleur: wit (vrouw); roze (man) Verwantschap: met de god Bastet en godin Isis
Iets over verjaardagen: de keltische boomhoroscoop ( los van Egypte) Ik kende het zelf niet
De Keltische Boomhoroscoop
Wat astrologie is weet iedereen zo langzamerhand wel.
Bijna elke geïnteresseerde kan je vertellen dat het te maken heeft met het tijdstip waarop je geboren bent, en met de stand van de planeten op dat moment.
Veel minder bekend is het systeem van de oude Kelten. Volgens hen wordt je karakter bepaald door de boom die in je geboorteperiode heerst.
De eigenschappen van je levensboom hebben een sterke invloed op persoonlijkheid, gedrag en levensloop.
De Keltische boomkalender verdeelt het jaar in 39 perioden van maximaal 10 dagen en elke periode wordt beheerst door een bepaalde boomsoort.
In totaal onderscheidden zij
21 boomsoorten, waarmee 21 mensentypen correspondeerden. De meeste boomsoorten regeren zowel over een periode in het voorjaar als in het najaar.
Daarnaast kenden de Kelten
4 heilige bomen: de eik, de beuk, de berk en de olijf, die alleen met enkele bijzondere dagen zijn verbonden. Deze dagen markeerden de overgangen van de seizoenen. Onze geboortedatum bepaalt de bijbehorende levensboom.
Deze boom is niet alleen onze geluksboom maar vertelt tevens welke eigenschappen wij met hem gemeen hebben.
De Esdoorn11 tot 20 April en 14 tot 23 Okt.Mijn geboortedatum 13 april valt hierin
De Appelboom (25/6-4/7 en 23-31/12): een liefdevolle bemiddelaar De Berk (24/6): een bescheiden rots in de branding De Beuk (22/12): een geduldige doorzetter De Ceder (14-23/8 en 9-18/2): een vastberaden solist De Cipres (26/7-4/8 en 25/1-3/2): een onafhankelijke knokker De Den (24/8-2/9 en 19-29/2): een wijze practicus De Eik(21/3): een ijzeren doorzetter De Eik (21/3): een ijzeren doorzetter De Es (25/5-3/6 en 22/11-1/12): een uitgekookte carrièrejager
Geen gewoon persoon, vol met fantasie en originaliteit, verlegen en gereserveerd, ambitieus, trots,zelfverzekerd, hongerig voor nieuwe ervaringen, soms nerveus, heeft veel complexiteiten, goed geheugen, leert makkelijk, gecompliceerd liefdesleven, wil graag indruk maken.
Energie : De kwaliteit van de esdoorn heeft vooral te maken met het geven en ontvangen van onvoorwaardelijke liefde. Mensen die zich teleurgesteld voelen in andere mensen zouden wat vaker contact moeten leggen met de esdoorndryaden. De affirmatie voor de esdoorn luidt: 'Ik waardeer jou en verheug me over jouw talenten'.
De esdoorn droomt van totale onafhankelijkheid en komt daardoor nogal eens in botsing met de samenleving. Om conflicten te voorkomen steek je daarom veel energie in het overtuigen van je omgeving, want die wil je toch wel graag mee hebben.
Veiligheid en comfort vind je minder belangrijk. Je hebt bewondering voor mensen die zich helder en consequent presenteren.
Als esdoorn val je op door grote wilskracht, gemeenschapszin en betrokkenheid. Meestal beschik je over een sterke persoonlijkheid.
De oktoberesdoorn heeft aanleg voor kunst. Als esdoorn heb je ook dikwijls aanleg voor technische beroepen.
Ook ben je geschikt voor de politiek. Veel esdoorndames voelen zich thuis in mannenberoepen.
Ondanks hun dominantie hebben zij het hart op de goede plek zitten en zijn zij vaak een praatpaal voor mensen die hun ei kwijt willen.
De Haagbeuk (4-13/6 en 2-11/12): een loyale vredestichter
De Hazelaar (22-31/3 en 24/9-3/10):een wellustig pionier De Iep (15-25/7 en 12-24/1): een coöperatieve individualist De Kastanjeboom (15-24/5 en 12-21/11): een kritische stijfkop De lijsterbes (1-10/4 en 4-13/10): een schipperende wereldverbeteraar De linde (13-22/9 en 11-20/3): een creatieve dromer De Notenboom (21-30/4 en 24/10-11/11): een gepassioneerd zoeker De Olijfboom (23/9): een goede vriend De Populier (4-8/2, 1-14/5 en 5-13/8): een beweeglijke doordouwer De Spar (5-14/7 en 1-11/01): een kwetsbare kameleon De Vijgenboom (14-23/6 en 12-21/12): een vriendelijk gevoelsmens De (Treur)Wilg (3-12/9 en 1-10/3): een flexibele durfal
In de meeste gevallen lag de keuken in het achterste gedeelte van het huis, bij grote villas in de bijgebouwen. Omdat men vooral op open vuur kookte was de keuken niet overdekt. In een hoek bevond zich een maalsteen voor het malen van graan tot meel, een kleine oven voor het bakken van brood en het gemetseld open vuur voor het koken of grillen.
Aardewerken kruiken dienden voor het bewaren van de voorraden. Men bewaarde niet alleen dranken maar ook graan, meel, vet, olie en vlees. Voor beperkt houdbaar voedsel was in het huis een kleine voorraadkelder, die men via enkele trappen kon bereiken.
De basis van alle maaltijden bestond uit brood(gerst, spelt) en bier. Hiermee betaalde men arbeiders die werkten in de steengroeve of op grote bouwprojecten als tempels of piramides. Van twee soorten graan is aangetoond dat deze verbouwd werden: gerst en spelt. Om de verschillende deegsoorten te laten smaken voegde men vruchten toe en gebruikte men volkoren- of tarwebloem.
Een belangrijk onderdeel van de voeding bij de gewone mensen waren peulvruchten, als linzen, tuinbonen, erwten, kikkererwten en hoornklaver. De voeding van de rijkere mensen vertoonde meer afwisseling. Hier vinden we allerlei groenten zoals waterkers, postelein, latuw, uien, knoflook en pompoenen maar ook zaadjes van de lotus en delen van de papyrusplant.
Geliefde fruitsoorten waren wijndruiven, vijgen, dadels en noten van de doempalm en sinds het Nieuwe Rijk ook granaatappels. Dit was een geïmporteerde fruitsoort uit Voor-Azië
Naast bier en brood at de bevolking ook peulvruchten en groenten alsook goedkope soorten vis en pluimvee en geiten-, schapen- en varkensvlees. Op verschillende ostraca (steen- en aardewerkscherven) wordt vermeld dat de rijken( farao's en ambtenaren) wat meer specialiteiten hadden qua voeding
Vee houden was alleen maar mogelijk voor de mensen met grotere huizen zoals hofstedes en villas van hoge ambtenaren.
In de stallen hield men het vee en daar kon men de dieren slachten . Gewoonlijk verwerkte men het dier onmiddellijk. Het werd gekookt in grote pannen of men grilde het op een groot open vuur. Wilde men het vlees bewaren voor later gebruik dan werd het gepekeld of gedroogd.
Behalve tijdens bijzondere feesten beperkte het gebruik van wijn zich tot de middens van hoge ambtenaren en het koninklijk paleis. Wijn werd voor een deel ingevoerd uit Syrië, omdat er in Egypte maar op kleine schaal druiven werden geteeld.
Wijnranken hadden een bijzonder onderhoud nodig. Men plantte ze in grond die verrijkt werd met slib uit de Nijl. De beste wijngaarden lagen in de Nijldelta. Gewoonlijk waren ze staatseigendom.
Er zijn weinig resten van meubels gevonden in de huizen. De meeste kennis halen we uit grafvondsten. Daaruit blijkt dat de muren bekleed waren met kleurrijke wandtapijten . Op de vloer lagen matten van gevlochten plantenvezels die ook dienst deden als matras.
In het Nieuwe Rijk schijnen stoelen alleen te hebben behoord tot de alledaagse meubelen van ambtenaren. Er waren allerlei vormen van stoelen; van het eenvoudig laag krukje en de klapstoel tot de stoel met rug- en armleuningen.
Vaak lagen er kussens op de zittingen . De prijs van een eenvoudige stoel lag rond de 4 tot 8 deben koper ( waarde: zie berichten hieronder). Als materiaal voor het meubilair gebruikte men dikwijls hout maar ook vlechtwerk. Bij grote maaltijden had iedereen een eigen tafeltje of een plaat op een houten onderstel. ( men heeft geen afbeeldingen van grote tafels gevonden.)
Om kleding en andere waardevolle dingen te beschermen tegen kruipende dieren bewaarde men dit in nissen in het huis of in grote houten kisten. Zelf sliepen de mensen ook op een verhoging om zichzelf te beschermen tegen kleine dieren te vrijwaren.
De kennis van de geneeskunde was gelijkgesteld met die van de rituelen. De egyptische geneesheren waren niet vies om een bezwering uit te spreken.
Magie was voor hun ook een middel om ziektes te bestrijden. Spreuken om slangen te bezweren en slangenbeten te genezen, te verlichten of te voorkomen waren gebruikelijk.
Dit wordt gestaafd door een papyrus waarop veel slangen vermeld staan met bijhorende nauwkeurig omschreven behandelingsvoorschriften; inbegrepen de magische spreuk!
Bevallingen en gynaecologie waren een specialiteit in het Oude Egypte. Voor de bevruchting, zwangerschap, bevalling en bescherming van de pasgeborene was de hulp van goden het belangrijkst. In papyrussen omtrent dit onderwerp vinden we dan vooral magische spreuken en enkele kleine praktische tips.
In andere berichten heb ik reeds een aantal zalfjes enz... besproken die gebezigd werden in het gezin in het oude Egypte. Dit bericht handelt meer over naslag-papyrussen i.v.m. geneeskunde
In de loop der jaren zijn er diverse papyrussen gevonden die betrekking hebben op geneeskunde. Een bekende daarvan komt uit het einde van het Middenrijk en wordt ook wel de Edwin Smith Chirurgische Papyrus genoemd. Dit papyrus diende als een naslagwerk en als leerboek. In deze papyrus worden een aantal ziekten beschreven met bijhorende symptomen en het lichamelijke onderzoek wat hiervoor vereist is. Dan wordt een diagnose gesteld en de verwachting van herstel (geneeslijk, behandelbaar en onbehandelbaar).
Twee andere papyrussen (de Ebers- en de Berlijnpapyrus)beschrijven de verbindingen, de kanalen, van het lichaam. Hiermee worden de aders, slagaders, spieren en pezen bedoeld. Het hart lag in het centrum. Vanuit dit centrum werd lucht, bloed en andere vloeistoffen vervoerd naar andere delen van het lichaam. Uit deze papyrussen kunnen we vaststellen dat de Egyptenaren een goede anatomische kennis hadden van het lichaam.
Hebben ze deze kennis opgedaan uit praktische ervaringen of het mummificeren van lichamen. ????
In het Oude Rijk werden talrijke nieuwe beroepen geschapen. Deze arbeidsverdeling maakte de bouw van piramiden en de tempelcomplexen mogelijk.
Vooral de landbouw had een enorme impact! Dat kan men zien aan het feit dat in geen enkel graf een tafereel van de akkerbouw ontbreekt.
De basis van de economie was daarom zeker de landbouw. Het is ook daarom dat de farao vrijwel alle grond in zijn bezit had + alle mensen die op die grond woonden en werkten.
Dit veranderde echter later en er kwamen steeds meer stukken grond in het bezit van families. De farao hield echter nog genoeg grond over zodat hij in ieder geval voldoende inkomsten had.
Ondanks de strakke planning van de economie was deze planning toch soepel genoeg om van een lang leven beschoren te zijn.
Maar ook het feit dat iedereen in deze economie zeker was van een baan en daardoor zelfs tot een bescheiden welvaart kon komen. Anderzijds was er ook het feit dat iedereen onder streng toezicht stond en dat ongewenst gedrag zwaar en hard werd gestraft.
leven in het oude Egypte: economie en handel/ de eerste staking ooit !
De economie functioneerde ondanks, de strakke organisatie, niet altijd goed. De eerste meldingen van stakingen kwamen dan ook uit Egypte.
Omstreeks 1150 voor Christus verenigden de arbeiders uit Deir el-Medina zich en bezetten de grafkelders, hun werkterrein, omdat er een betalingsachterstand was door problemen met voedselvoorziening.
De hoogste ambtenaar, de vizier, beloofde betaling van het loon en men ging weer aan het werk. Omdat de lonen nog niet uitbetaald werden ging men enkele dagen later weer in staking. Pas toen men met de salarissen, in de vorm van graan en koper aan kwam, ging men weer aan het werk. De eerste staking was een groot succes, zeker ook omdat de overheid af zag van straffen tegen de arbeiders.
leven in het oude Egypte: economie en handel / prijzen voor begrafenis / zeer duur
Voor de begrafenis werden er zeer hoge bedragen betaald.
Een graf voor een arbeider was al snel 25 deben terwijl de voormannen voor hun versierde grafkisten zeker 200 deben neer moesten tellen. Een optie als een mummiemasker kostte 40 deben en een sarcofaag was nog duurder.
Maar een graf bestond natuurlijk uit meer.
Kleding, meubelen, levensmiddelen, kruiken, beelden en andere voorwerpen maakten ook deel uit van de begrafenis. Een begrafenis van een gewone arbeider kostte vlug 200 deben . Omgerekend is dat toch zeker 30 maanden loon.
Een schrijver of een eenvoudige ambtenaar stelde hogere eisen en was al snel 1000 deben kwijt.
Een farao was het toppunt. Als we alleen de ongeveer 100 kilo zware gouden kist van Toetanchamon nemen moet je zeker35.000 maandlonen van een arbeider rekenen. Om dan nog niet te spreken over de overige voorwerpen die in het graf van deze koning gevonden zijn.