Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
21-11-2008
Sinterklaas laat kinderen stikken
Sinterklaas laat kinderen stikken
20-11-2008
Want hij is even op vakantie in Egypte.
Die arme Nederlandse kindertjes. Die hebben vanavond niets in hun schoen, want Sinterklaas (de échte!) is even op een snoepreisje naar Egypte.
Daar werd hij donderdagmiddag ontvangen door de Nederlandse kinderen van de Internationale School in Cairo, die natuurlijk ook graag een handje willen van die lieve goede Sint. Sint kwam aan op een Egyptische boot vol pieten en moet het vast bloedheet gehad hebben met zijn mantel en baard in de brandende zon.
Nee, dan het weer in Nederland. Komend weekend wordt het koud en guur, precies het weer waar Sinterklaas zo dol op is. Laat 'ie dus maar snel weer terug komen. Er is nog veel werk te doen voor het vijf december is!
Sabah El Khir! (Dat is Goedemorgen in het Arabisch). Haay, Ik ben Romana. Ik ben 11 jaar en ik wordt 12 op 30 Juni. I k ben geboren in 1996 in Rotterdam, Nederland. Ik ben half Egyptisch en half Nederlands. Ik heb bijna me hele leven in Nederland gewoond tot 2 jaar geleden dan.
Mijn vader miste zijn land, want hij is in Egypte geboren. Dus toen gingen we maar in Egypte wonen. Maar ik ga gelukkig in de zomer- en wintervakantie naar Nederland.
In de zomer kan het hier wel 43 graden worden! Maar in de winter is het niet zo koud als in Nederland. Hier is het minstens 14 graden. Dan moet je wel een winterjas aan maar dan is het toch niet zo koud dat er sneeuw ligt.
Hier is er een enorm groot feest als er iemand gaat verloven, het feest is zelfs nog groter als je gaat trouwen. Er komen zelfs zangers en zangeressen naar dat feest! Ik heb dat wel een paar keer meegemaakt. Zoals die keer dat mijn nicht Mai (spreek je uit als Mei) ging verloven.
Ik ga naar een Internationale school die heet Cairo English School of terwel C.E.S. Toen ik daar kwam sprak ik geen woord engels, maar nu spreek ik vloeiend engels. Ik heb daar veel vrienden maar ik heb maar drie echte vrienden. Het zijn twee jongens en één meisje. De jongens heten; Karim en Asa (spreek je uit als Esa) en het meisje heet Babette. Babette heeft me heel goed geholpen met het leren van Engels.
Op school hebben we een zwembad, een voetbalveld en een theater! Alleen is het theater nog niet af.
Ik doe ook aan buitenschoolse activiteiten. Ik doe aan toneel en honkbal. Toneel is mijn lust en mijn leven daarom wil ik later ook een actrice worden. Maar honkbal kon ik eerst eigenlijk helemaal niet spelen maar nu wel. Ik zit op een soort club, eigenlijk is het een school maar daar speel ik dus honkbal. Maar over drie maanden stoppen ze ermee en dan gaan we voetballen. En dan drie maanden daarna gaan we basketballen.
Eerst vond ik het vreselijk om in Egypte te wonen, maar nu vind ik het eigenlijk wel leuk. Toch mis ik Nederland heel erg.
CAIRO/VOORBURG - Ondanks zijn drukke agenda in Nederland komt Sinterklaas ook naar kinderen in het buitenland. Kwam hij zaterdag met zijn pieten nog aan in Almere, donderdag arriveerde de sint in Egypte. Met zijn stoomboot voer hij over de Nijl naar de hoofdstad Caïro.
Sinterklaas werd ontvangen door de Nederlandse ambassadeur Suzanne Blankhart en door leerlingen van een Nederlandse school. De kinderen waren verkleed als pietjes en gaven tekeningen en verlanglijstjes aan de sint. De school is in 1983 opgericht en telt bijna zestig leerlingen.
Ook de Nederlandse gemeenschap wordt door Sint-Nicolaas niet overgeslagen. Hij brengt vrijdag nog een bezoek aan de Nederlandse ambassade waar dan een tuinfeest is voor de Nederlanders.
Koptische christenen boos over Egyptisch donorverbod
Koptische christenen boos over Egyptisch donorverbod
- Koptische christenen in Egypte hebben verontwaardigd gereageerd op de beslissing van de Egyptische Orde van Geneesheren om niet langer orgaantransplantaties toe te staan tussen mensen van verschillende godsdiensten. Dat meldt de Franse krant La Croix.
'Zuiver racisme' Het besluit over orgaantransplantatie werd enkele dagen geleden goedgekeurd door de raad van de orde. Naguib Gabriel, voorzitter van de Egyptische Unie van Mensenrechten, veroordeelt het decreet als zuiver racisme. Koptische christenen schrijven de beslissing toe aan de sterke invloed van moslimfundamentalisten binnen de orde.
Orgaanhandel De voorzitter van de Orde van Geneesheren, Hamid El Sayed, begrijpt niet dat de beslissing voor zoveel opschudding zorgt. Volgens hem is het besluit genomen om orgaanhandel te verhinderen: Waarom zou een Koptische christen aan een moslim een orgaan afstaan, als hij daarvoor niet betaald wordt?
Koranverzen Verschillende Egyptische geneesheren kondigden inmiddels aan dat ze de richtlijn naast zich neerleggen. Sjeik Gamal Kortb, verbonden aan de prestigieuze Al-Azharu universiteit in Cairo, wees er in een Egyptische krant op dat er geen enkel Koranvers bestaat waarin het moslims verboden wordt aan niet-moslims organen af te staan of van hen een orgaan te ontvangen.
Koptische Kerk Koptische christenen vormen 9 procent van de 81 miljoen tellende bevolking van Egypte. De term Kopten is een equivalent voor Egyptenaren, en is afgeleid van het Griekse woord Aigyptos. De Koptisch Kerk behoort tot de oosterse kerken en is één van de vier vroegste patriarchaten (Jeruzalem, Antiochië, Rome en Alexandrië).
Shenouda III De Koptische Kerk wordt geleid door paus Shenouda III. Als 117e opvolger van Sint Marcus draagt Shenoude de titel Paus van Alexandrië en Patriarch van de Heilige Apostolische Stoel van Sint Marcus de Evangelist.
CAIRO (RKnieuws.net) - Egypte heeft naar nu blijkt vorige maand een christenvrouw gearresteerd en veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf. Deze Bahia Nagy El-sisi zou haar islamitische achtergrond hebben verloochend en beweerde officieel christen te zijn.
Bahia Nagy El-sisi is veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf omdat zij op haar huwelijkscertificaat liet opnemen dat ze christen is. Vorig jaar (november 2007) werd haar zus Shadia om dezelfde reden veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf. Zij werd toen na twee maanden weer vrijgelaten.
De christelijke zussen Shadia en Bahia (beide eind 40) hadden er geen idee van dat zij officieel als moslim geregistreerd staan. 46 jaar geleden werd hun religieuze identiteit zonder hun medeweten veranderd in islamitisch omdat hun christelijke vader, Nagy El-Sisi, overging tot de islam. Beide vrouwen zijn analfabeet.
In 1962 bekeerde hun vader zich kort tot de islam om op die manier van zijn vrouw te kunnen scheiden en voogdij te krijgen over zijn kinderen. Volgens de sjaria mag een christen niet met een moslim trouwen of islamitische kinderen opvoeden. Een paar jaar later ging de vader echter terug naar zijn familie en het christendom. Hoewel het hun vader gelukt is om zich weer als christen in te schrijven, ontdekten Bahia en Shadia dat zij nog steeds officieel moslim zijn.
Zowel Bahia als Shadia zijn getrouwd met christelijke mannen. Als zij officieel moslim moeten blijven, dan zal dit een domino-effect teweegbrengen. Hun mannen moeten zich bekeren tot de islam, anders worden hun huwelijken nietig verklaard. Ook hun kinderen en kleinkinderen worden dan officieel moslim. Bovendien kan deze uitspraak in de toekomst worden gebruikt om andere christenen onder druk te zetten.
Fietsen in de Siwa Oase - Westelijke woestijn en oases Egypte
De Siwa oase is de meest afgelegen en authentieke oase van Egypte. De bevolking is erg relaxed en zeer vriendelijk en behulpzaam. Om de vele bezienswaardigheden te bekijken is het aan te bevelen om een (krakmikkige)fiets te huren.
Rustig peddelend kan je dan de bron van Cleopatra, het orakel van Alexander de Grote en de heuvel van de doden bezoeken.
Als je dan vermoeid en stoffig terug komt in het centrum van de oase is het goed vertoeven bij een van de vele restaurantjes waar je een heerlijke lemon juice kan drinken.
Hoi! Ik ben Babette en ik woon in Egypte. Mijn school heet: Cairo English School (C.E.S). Daar zit ik al twee jaar op. De school is gesticht in 2007! Dus het is best wel nieuw.
We hebben school van 8:15 s morgens tot 2:45 in de middag. Ik moet om 6:00 opstaan want het is een lange rit met de bus naar school.
Mijn favoriete vakken zijn Engels en Art. Ik ben een speciale student, want mijn vader is de wiskundeleraar en mijn moeder is de bibliothecaris. Heel veel mensen vinden dat raar. Ik mag dan ook mee met de leraren-bus.
Ik heb drie vrienden: Asa, Romana en Karim. Ze zijn heel aardig en we zijn allemaal hetzelfde. We kunnen allemaal geen Arabisch! Alle andere kinderen spreken altijd Arabisch en bijna nooit Engels. Romana en Karim zijn Nederlands.
De school heeft een 50 meter zwembad, een theater (daar zijn ze nog mee bezig), een gymzaal (daar zijn ze ook nog mee bezig), een bibliotheek van twee verdiepingen, een lift en een supergroot voetbalveld.
Deze school is de grootste school waar ik ben ooit naartoe ben geweest! De school heeft vier verdiepingen en ook en een dak waar je op kan lopen.
De school hoort eigenlijk internationaal te zijn maar dat lukt niet zo goed. Er zijn ongeveer 8 nationaliteiten.
In Egypte neemt het geweld tussen bevolkingsgroepen toe.
ALEXANDRIE - Drie jongens hebben vorige week in de Egyptische stad Alexandrië geprobeerd in een minibus een islamitisch meisje te verkrachten. Het meisje sprong uit de bus, waardoor ze zwaargewond raakte. Diezelfde week overleed ze aan haar verwondingen. Na arrestatie van de jongens bleek dat ze christen waren.
In Egypte neemt het geweld tussen bevolkingsgroepen toe. Ook christenen maken zich maken zich hieraan schuldig. Zo vermoordde een christen zijn zwager omdat hij moslim was en zijn zus zich tot de islam had bekeerd. Christelijke intellectuelen zoals dr. Samir Marcos maken zich zorgen dat dergelijke incidenten antichristelijk geweld uitlokken.
Een jonge christen uit Beni Mazar, in Zuid-Egypte, met een grote tatoeage van de heilige Joris op zijn arm, zegt dat natuurlijk ook christenen in Zuid-Egypte gewapend zijn. Een priester uit dezelfde omgeving toont zijn revolver. Hij draagt het wapen, met politievergunning, bij zich om zich in geval van nood te kunnen verdedigen.
Het dragen van wapens wil niet zeggen dat deze ook worden gebruikt. Christenen zijn daarin heel terughoudend, maar als de emoties toenemen, gaan zij het gebruik van wapens niet uit de weg. Enkele jaren geleden vermoordde een jonge christen in Wasta, zon 80 kilometer ten zuiden van de Egyptische hoofdstad Caïro, zijn zus die tot de islam wilde overgaan. Ook doodde hij zijn beide ouders, omdat hij hun optreden te slap vond, en een jongere broer.
Emoties die de aanleiding vormenvoor geweld tussen moslims en christenen, nemen steeds meer toe. Regelmatig worden in kerken demonstraties gehouden waarbij christenen anti-islamitische leuzen schreeuwen. In juni ontstonden rellen in Fayum omdat een christelijke jongen een relatie had met een islamitisch meisje. Moslims verbrandden tal van eigendommen van christenen. De ongeregeldheden werden pas beëindigd nadat lokale islamitische en christelijke leiders de jongen uit Fayum verbanden.
In Egypte trekken demonstraties vaak mensen uit lagere sociale klassen aan die hun onvrede willen uiten over de overheid.
Zeker een kwart miljoen mensen zagen de verschijning.
Gebeurtenissen
De Koptische kerk van Onze Lieve Vrouw is de ontmoetingsplaats voor vele Koptische gelovigen uit Caïro. De kerk zou staan op de plaats waar de H. Familie zich zou hebben gevestigd, nadat ze uit Israël moesten vluchten voor Herodes. Eind jaren 60 zagen velen - Kopten, katholieken, protestanten moslims, joden, niet-gelovigen, Egyptenaren en buitenlanders - de lichtgevende figuur van de Maagd Maria. Ook president Nasser van Egypte is één van de vele getuigen.
Op 2 april 1968 verschijnt Maria voor het eerst boven de orthodoxe kerk. Twee monteurs van de lokale busmaatschappij zien tot hun grote verbazing een 'lichtgevende non' op de koepel staan. Eén van hen haalt een priester erbij. Er ontstaat een menigte voor de kerk, die de figuur toeriepen niet naar beneden te springen. Het beeld vervaagt langzaam en verdwijnt.
Een week later is er een nieuwe verschijning en de volgende twee jaar blijft de verschijning in verschillende vormen en vol kleuren komen. Maria spreekt bij geen van de verschijningen.
Ze wordt omschreven als een jong meisje, van een jaar of zeventien oud.
Zij verschijnt vele keren, soms twee of drie keer per week, meestal op dinsdag. Soms duurt de verschijning enkele minuten, maar de langste duurde maar liefst acht uur.
De meeste aanwezigen kunnen de verschijning goed en helder zien. De toegestroomde mensen werden door Maria begroet met een buigen en de verschijning zegende hen.
Er zijn meldingen van bovennatuurlijke genezingen. Wetenschappers hebben de genezingen gecontroleerd, maar kunnen geen natuurlijke verklaring geven. Mensen genezen van schildklier- en blaaskanker, blinden kunnen weer zien, doven weer horen. Ook worden verlammingen genezen en raken mensen van virusinfecties af.
De verschijning is vaak gefotografeerd en er zijn ook televisie-opnamen door de Egyptische televisie gemaakt. Kijk naar een filmfragment met getuigenissen over de gebeurtenissen in Zeitun
Maria verschijnt als zwijgende figuur die de mensen zegent en heelt. Er worden geen boodschappen doorgegeven.
Kerkelijke goedkeuring
Het hoofd van de Koptische Kerk, Kyrillos VI, stelt een onderzoekscommissie in. Op 4 mei 1968 worden de verschijningen officieel goedgekeurd. Op 28 april 1968 komt een Vaticaanse delegatie, die eveneens getuige is van de verschijningen. Hun rapportage aan paus Paulus VI wordt overgenomen. Ook de paus keurt de verschijningen goed
Voor het eerst seksuele intimidatie in Egypte bestraft
Voor het eerst seksuele intimidatie in Egypte bestraft
AMSTERDAM - De vrouwen in Egypte hebben de vlag uitgehangen, want het voor het eerst is er in dat land iemand bestraft voor seksuele intimidatie. De man werd veroordeeld tot drie jaar cel met dwangarbeid en het betalen van een boete van 620 euro omdat hij vanuit zijn wagen Noha Saleh, een 27-jarige filmmaakster, herhaaldelijk probeerde te betasten.
In Egypte is seksuele intimidatie aan de orde van de dag. Maar liefst vier op de vijf vrouwen krijgt er dagelijks mee te maken, meldt het Nederlands Dagblad. Zon tweederde van de mannen geeft toe vrouwen lastig te vallen. Als voornaamste reden wordt gegeven dat vrouwen het zelf uitlokken.
Seksuele intimidatie is in de Egyptische samenleving zo normaal geworden dat voorbijgangers vrouwen nauwelijks te hulp schieten als ze wordt lastig gevallen. Ook de politie weigert aangiften op te nemen. Zelf de politiek en de media doen alsof er niets aan de hand is.
Eindelijk verandering?
De 27-jarige filmmaakster en de hoofdredacteur van de krant Badeel, Muhammed el-Sayyed Said, hebben daar nu verandering in gebracht. De vrouw werd door een man vanuit zijn wagen herhaaldelijk betast. Ze werd zo kwaad dat ze uit woede aan zijn zijspiegel bleef hangen toen hij wilde wegrijden. Uiteindelijk stopte hij en ontstond er een felle discussie tussen de twee. Omstanders kozen zonder naar haar verhaal te luisteren voor de kant van de man.
Onderdrukte maatschappij
Noha wist de man uiteindelijk naar het politiebureau te lokken, maar daar wilden ze haar aangifte pas opnemen als ze met haar vader zou terugkeren en als hij zijn toestemming daar voor zou geven. Dit gebeurde uiteindelijk, maar dit was voor haar iet genoeg. Ze stapte naar de krant Badeel. Samen met haar verhaal werd ook een artikel gepubliceerd waarin de hoofdredacteur de Egyptische mentaliteit hekelde. Zo zou hij hebben geschreven dat het gedrag van de voorbijgangers typisch een onderdrukte maatschappij weergeeft. Hij sprak over een dertig jaar durende hetze tegen vrouwen in naam van de islam en het feit dat vrouwen intimidatie uitlokken omdat ze niet zedig gekleed zouden gaan, is volgens hem een flagrante leugen.
Dit alles leidde uiteindelijk tot de veroordeling van de man. Een woordvoerster van het Egyptisch centrum voor vrouwenrechten is erg blij met de uitspraak. De rechter wilde kennelijk een voorbeeld stellen.
De piramide zonder kop. Zo wordt het ruim 4.000 jaar oude bouwwerk genoemd dat pas werd herontdekt. Dit omdat de top ontbreekt.
Waarschijnlijk werd de piramide gebouwd door koning Menkauhor, een vrij onbekende farao die maar acht jaar aan het bewind was.
De Duitse archeoloog Karl Richard Lepsius beschreef het grafmonument in 1842 als onderdeel van zijn bevindingen in Sakkara. Hij gaf het nummer 29.
Zand Maar de tijd verstreek en acht meter zand bedolf de ontdekking van Lepsius.
Afgelopen anderhalf jaar werd de piramide uitgegraven door het team van de Egyptische archeoloog Zahi Hawass. "De typische stijl van de piramide geeft aan dat het bouwwerk stamt uit de Vijfde Dynastie. Deze periode begon in 2465 voor Christus en eindigde 120 jaar later." aldus Hawass.
De laatste steen van de grote piramide van Gizeh zou rond 2500 voor Christus zijn gelegd. Eerder dus dan de piramide zonder kop.
Binnenin het grafmonument werd een granieten deksel van een sarcofaag gevonden, van het type dat tijdens de Vijfde Dynastie gebruikelijk was.
De Egyptische archeoloog verwacht nog meer kleine piramides te vinden bij de grote van koning Menkauhor.
Processieweg Donderdag werd ook een processieweg onthuld die langs het bouwwerk loopt en waarover ooit hogepriesters liepen. De weg zou stammen uit de Ptolemeïsche periode, die duurde van ongeveer 300 tot 30 voor Christus.
Met een masker voor het gezicht droeg een hogepriester de gemummificeerde resten van een heilige Apisstier over de processieweg.
De Apisstier is een vruchtbaarheidssymbool. Koningen uit het oude rijk werden vaak met de stier vereenzelvigd en als zodanig afgebeeld.
Die werden vervolgens bijgezet in het Serapium, ongeveer een halve kilometer verderop.
Djoser De archeologische plaats in Sakkara is beroemd om de trap-piramide van koning Djoser. Het is de oudste van meer dan 100 piramides, gebouwd in de 27e eeuw voor Christus.
Het merendeel is geplunderd in de oudheid, maar de plek is nog steeds bezaaid met ondergrondse graven en roversholen.
Volgens archeoloog Hawass is slechts een derde van wat er in Sakkara onder de grond ligt ontdekt.
Volgens Test-Aankoop zal de Brugse touroperator Escape Travel aansprakelijk worden gesteld als blijkt dat de Egyptische chauffeur van de verongelukte bus te snel reed. 'Want de touroperator draagt de eindverantwoordelijkheid', aldus de consumentenorganisatie. In een reactie zegt het bedrijf desgevallend zijn verantwoordelijkheid niet te zullen ontlopen.
Bij een busongeval in het zuiden van Egypte kwamen vrijdag zes Belgische toeristen om het leven. Er vielen ook talrijke gewonden. Volgens getuigenissen van passagiers reed de chauffeur van de bus te snel.
Volgens Test-Aankoop draagt Escape door de huidige Europese wetgeving een zware verantwoordelijkheid. 'Van zodra er iets misloopt, draagt de touroperator die een pakketreis aanbiedt het vermoeden van aansprakelijkheid', aldus Hans De Coninck, expert toerisme van Test-Aankoop.
Volgens hem zijn er in binnen- en buitenland precedenten van touroperators die veroordeeld werden na een ongeluk met een slecht onderhouden jeep.
Bij incidenten ligt de bewijslast dus altijd bij de touroperator en niet bij de consument, aldus De Coninck. Bij overmacht zoals een klapband valt de touroperator echter niets te verwijten.
'Verantwoordelijkheid niet ontlopen'
In een reactie liet touroperator Escape Travel maandagavond weten dat het zijn verantwoordelijkheid niet zal ontlopen als het verantwoordelijk wordt gesteld.
Escape Travel zegt in samenspraak met de verschillende instanties en de verzekeringsmaatschappij de nodige stappen te zullen ondernemen om alle getroffen families materieel en moreel te vergoeden.
LUXOR (ANP) - Egyptische en Europese archeologen hebben laten weten dat ze een groot standbeeld van een faraonische koningin hebben ontdekt. Ze deden de vondst vlakbij de beroemde Vallei der Koningen, bij de stad Luxor op de westoever van de rivier de Nijl.
Het gaat om koningin Teye, echtgenote van de Farao Amenhotep III (18e dynastie). Het beeld is 3,62 meter hoog. Amenhotep III regeerde in de veertiende eeuw voor Christus.
De archeologen ontdekten ook twee sfinxen, die Teye en Amenhotep III voorstellen. Daarnaast vonden ze tien zwartgranieten beelden van leeuwengod Sekhmet, die de twee moest beschermen in het hiernamaals.
De Egyptische minister van Cultuur Faruq Hosni noemde de vondsten 'formidabel' en hoopt ze volgend jaar aan het publiek te kunnen tonen.
Archeologen hebben in Egypte, in de woestijn bij Sakkara, een tot nu onbekende piramide van 4.300 jaar oud ontdekt. Dat meldt de Egyptoloog en secretaris-generaal van de Supreme Council of Antiquities, Zahi Hawass.
Volgens Hawass is de piramide vijf meter hoog met een vierkante basis van 22 meter aan elke zijde. Het zou gaan om een piramide voor koningin Seshseshet, de moeder van koning Teti, de eerste koning van de zesde dynastie. Het is de 118de piramide die archeologen hebben ontdekt, aldus Hawass. (belga/lb)
'Los' doet het dan toch niet zo slecht. De nieuwe film van Jan Verheyen, die door onze eigenste filmrecensent Dave Mestdach volledig werd neergesabeld, is geselecteerd voor de officiële competitie op het Internationaal Filmfestival van Caïro. De prent dingt er onder meer mee naar de Gouden Piramide. Het filmfestival in de Egyptische hoofdstad vindt plaats van 18 tot 28 november.
De founding fathers van het Stedelijk Museum Zwolle waren vooral verzamelaars.
De founding fathers van het Stedelijk Museum Zwolle waren vooral verzamelaars.
Alles wat ze ook maar een beetje aansprak werd aangeschaft. Dat leidde tot een collectie die even exuberant als ongrijpbaar was . Dat er publiek op afkwam - meer dan duizend per jaar waren het er niet - was alleen maar meegenomen.
Tot in de jaren veertig hanteerden de verzamelaars het Martini-principe: anytime, anyplace, anywhere. Daarna kwam er wat meer structuur in het aankoopbeleid. In 1950 was er niettemin een grote schoonmaak nodig om het huis op orde te krijgen. Alles wat niet met Zwolle of de provincie Overijssel had te maken werd in dat jaar afgestoten. Of nou ja, bíjna alles: sommige bezittingen waren zo curieus dat de bestuurders het niet over hun hart konden verkrijgen er afstand van te doen.
De mummie bijvoorbeeld. Hoe lang die al in de collectie zit is niet bekend, evemin hoé die erin is gekomen. Daarover doen twee verhalen de ronde. De eerste lezing wil dat een dochter van Willem I, prinses Marianne, na bezwangerd te zijn door haar koetsier naar het buitenland werd gestuurd, waar de schandvlek op het blazoen van de Oranjes niet opgemerkt zou worden. Bij die tijdelijke verbanning werd ze begeleid door de Zwolse dominee G.H. van Senden, die inEgypte een mummie op de kop zou hebben getikt. Weer eens wat anders dan een presse-papier in de vorm van een piramide.
Het tweede verhaal is prozaïscher: de jonge edelman Anthony baron Van Dedem zou de mummie meegenomen hebben van een grand-tour die onder meer door Egypte voerde. De omzwachtelde Arabier is hoe dan ook authentiek, toonde onderzoek in 2002 aan. De mummie bleek 2600 jaar oud te zijn. Waarom de man een tweede stel benen bevatte bleef daarentegen volstrekt onduidelijk.
CAIRO - De monumenten zijn glorieus, maar het afleggen van een bezoekje aan de piramiden van Gizeh is voor menig toerist een nachtmerrie.
Sfinx bij de piramiden van Gizeh.
Opdringerige handelaren, fotografen en kamelendrijvers drommen om de bezoekers heen om hen te verleiden tot de aankoop van scarabeeën, een kunstwerk op papyrus, een beeldje van een farao of tot het maken van een deinend ritje.
Voor een beschermd wereldwonder waren de piramiden altijd opmerkelijk gemakkelijk toegankelijk. Dat is nu afgelopen.
,,Het was een pretpark rond de piramiden, een dierentuin, meent de Egyptische chef-archeoloog Zahi Hawass. ,,Nu hebben we maatregelen genomen om zowel de toeristen als de monumenten te beschermen.
De handelaren zijn uit de woestijn verdreven, alhoewel niet duidelijk is voor hoe lang dat geldt, en een veertien kilometer lang hek is opgetrokken rond de piramiden, voorzien van infrarood-sensoren en veiligheidscameras.
Toeristen komen het terrein op via een nieuw bakstenen poortgebouwtje. Eenmaal binnen worden zij nauwlettend in de gaten gehouden. Wilde klimpartijen van durfals op met name de grootste piramide, die van Khufu, moeten definitief tot het verleden behoren.
Aan de andere kant kan de Egyptische overheid met de camerabewaking beter instaan voor de veiligheid van toeristen, die met name eind jaren 90 soms doelwit waren van moslim-extremisten.
De aanpassingen rond Gizeh zijn onderdeel van een 17 miljoen euro kostend project. Er moet nog een nieuw belichtingssysteem worden aangelegd, een cafetaria worden gebouwd, een bezoekercentrum en een boekwinkeltje. Als het project eenmaal af is, worden toeristen in golfkarretjes rondgereden. (AP)
Nawal El Saadawi schreef een boek: "U zal het moeten lezen"
Aagje, Keltoum06 november 2008 16:49
Een witharige dame van 77 die van een trein springt om een stel dieven op de hielen te zitten. Een vrouwelijke arts die zichzelf met trots 'dissident schrijfster' noemt en met strijdlust vervuld raakt als haar boeken worden gecensureerd en verbrand. Ze bestaat! Als u deze stormram van het feministische schrijverschap nog niet kent, kniel dan neder. Aanschouw: Nawal El Saadawi en haar nieuwe roman Zina, le roman volé.
Met licht verwijtende, onthutste toon spreekt dit monument, rebel van de Egyptische beschaving, me toe. You 'll have to read it. Ze kijkt van mij naar haar boek en dan terug. Hoort u het ook? De dwingende toon van deze woorden? Waarom hééft u het nog niet gelezen? Ik ontmoet deze dame op leeftijd na de avond waarop ze in wereldpremière haar boek voorstelde in het Centre Culturel Arabe in Brussel. Ik heb nauwelijks de kans gekregen haar nieuwe boek door te nemen. Maar dàt was duidelijk een inschattingsfout. Ik moet even slikken onder de strenge blikken van deze 'no- nonsense machine'. Maar dan doe ik waarvoor ik ben gekomen; Mevrouw El Saadawi, vertel me over dat boek van u.
Mevrouw El Saadawi, kan u voor ons nog eens in het kort schetsen waar uw boek over gaat? Zina, het hoofdpersonage is een meisje dat opgroeide op straat. Ze is een onwettig kind, zonder vader en achtergelaten door haar moeder die de schaamte van een bastaardkind niet aankon. Zina wordt min of meer geadopteerd door een muziekleraar die haar talent ontdekt. Uiteindelijk wordt Zina een bekende en belangrijke artieste. Maar dan ontmoet ze een religieuze fundamentalistische fanatiekeling die verliefd wordt op haar. (benadrukt deze zin met zichtbare ernst).
Hij is helemaal gefascineerd door het dansen en het zingen van Zina. Tegelijkertijd is hij ertegen door zijn fanatieke religieuze ideeën. De man houdt van haar en haat haar tegelijkertijd. Hij wordt verscheurd door die tegenstelling. Hoe het verder gaat zal u in het boek moeten lezen.
De naam van uw hoofdpersonage Zina is eveneens de term die in het Arabische gebruikt wordt om overspel aan te duiden. Waarom wilde u hierover schrijven? 'Zina', heeft eigenlijk twee betekenissen in het Arabisch. De eerste is schoonheid en de andere betekent overspel. Maar ik had geen speciale reden om hierover te schrijven behalve dat ik wil schrijven over het leven. Ik houd ervan te creëren. Als ik begin te schrijven komt het verhaal vanzelf. Ik houd ervan te schrijven, dus dat is wat ik doe. Het is zoals muziek maken. Uw werk staat toch ook bekend om de controversiële (feministische) themas die u erin aankaart. Is overspel geen gevoelig thema in de Arabische wereld? Toch wel. Maar àlles wat met seksualititeit te maken heeft is gevoelig in de Arabische wereld. Ik schrijf vanuit wat er in de realiteit gebeurt. Dit is een echt verhaal dat uit het echte leven komt. Maar ik schrijf zeker niet alleen over vrouwen, ik schrijf ook over mannen, heersers, het bestuur en God en duivels.
Met de ondertitel le roman volé verwijst u naar het originele manuscript dat in 2007 in het station van Mechelen werd gestolen. Wat is er gebeurd? (kreunt) Ach, het was een vreselijke nacht. Ik dacht dat ik ging sterven! Ik noem het 'de zwarte nacht'. Ik zat samen met Belgi (Belgi Ahmetaj houdt El Saadawi gezelschap tijdens haar bezoeken aan Europa) op de trein van Rotterdam naar Brussel. Het was een bende van vier mannen die me bestal. Eén van hen probeerde ons af te leiden en de anderen gingen aan de haal met al mijn bagage. Wanneer de trein een tussenstop maakte, stapten de dieven uit en gingen ervandoor met al mijn bezittingen.
Het ging heel snel en ik stapte af om achter hen aan te lopen. Belgi moest aan de noodrem trekken om de trein tot stilstand te brengen! Ze was echt heel moedig. Ze heeft erna veel moeite gedaan om een deel van de bagage en het manuscript terug te vinden maar zonder resultaat.
Hoe was het om de roman helemaal te herschrijven? Het was zeer moeilijk. Sommige elementen zijn wel dezelfde als de oorspronkelijke versie maar het is toch een andere roman geworden. Gelukkig was de uitgever hier in Brussel bereid om de rechten van de verloren roman toch te kopen vooraleer deze versie geschreven was. Maar ik denk dat dit een betere versie is geworden, ik ben sinds de oorspronkelijke versie van de roman geëvolueerd en dus moet het wel een betere versie zijn!
U schreef Zina, le roman volé oorspronkelijk in het Arabisch. Toch verschijnt de roman eerst in het Frans. Mogen fans zich nog verwachten aan een Arabische versie? Het is nog niet gepubliceerd in het Arabisch omdat mijn uitgever in Caïro het weigerde te publiceren. Vorig jaar kreeg hij bezoek van de politie. Hij werd verplicht om de uitgave van twee van mijn boeken te vernietigen. Hij heeft die boeken verbrand. Dus was hij enorm bang om mijn nieuw boek te publiceren. Maar ik zal zeker een andere Arabische uitgeverij zoeken die het boek in het Arabisch wil uitbrengen.
De reacties op uw boeken zijn erg extreem in Egypte. In 2007 werd uw autobiografie zelfs geweigerd op de internationale boekenbeurs van Caïro. In totaal werden vijf van mijn boeken gecensureerd. Het toneelstuk; God Resigns in The Summit Meeting, de roman; Val van de imam en drie delen van mijn autobiografie werden geweigerd op de beurs.
Waarom werd dit gedaan? Een deel van de regering en religieuze fundamentalistische groepen zijn bang. Zowel christelijke- als moslimfundamentalistische groepen. Ook in België of Amerika zijn machtige mensen met geld bang voor een volksopstand. Ze willen niet dat de samenleving verandert want dan zullen ze hun geld, hun macht en hun privileges verliezen. Ik vertegenwoordig een zwijgende meerderheid van miljoenen mensen. De fundamentalistische groepen zijn bang voor die onderdrukte bevolking. De revolutie moet dus afgeblokt worden.
Hoe verwacht u dat dit boek zal worden onthaald? Ik verwacht niet dat het boek goede kritieken zal krijgen. Ik ben een dissidente schrijfster en het probleem met dissidente boeken is dat zelfs sommige literaire critici ertegen zijn. Ze begrijpen de waarde van dit soort boeken niet. Dus ze vallen het aan of negeren het.
Waarom denkt u dat dit zo is? Omdat ze dit nieuwe type van schrijven niet kennen. Ze zijn enkel bekend met het traditionele mannelijke schrijven. Critici zijn nog niet gewend aan deze revolutionaire schrijfstijl. Zelfs vrouwelijke critici zijn beïnvloed door deze patriarchale gedachte. Er zijn maar weinigen die het complexe en revolutionaire van deze literatuur begrijpen, zelfs hier in het Westen. We hebben nood aan feministische critici die deze dimensies in de literatuur begrijpen en waarderen.
Wat is er zo bijzonder aan dit nieuwe type van revolutionaire schrijven. Het is anders dan eender welke ander type schrijven. In Egypte heb je bijvoorbeeld de schrijver Alaa Al Aswani die het boek 'Het Yacoubain' schreef. (in 2002 schreef Al Aswani dit boek waarin hij onder meer homoseksualiteit en druggebruik aankaart). Het boek was een succes en het werd zelfs verfilmd. Dat kan, omdat het een traditionele roman is. Hij bekritiseert de samenleving wel, maar niet zoals dit! (wijst naar haar roman) Ik schrijf over de rebellie van vrouwen en over rollenpatronen. Ik ben in mijn boeken heel gevoelig voor alle soorten van discriminatie zoals klasse, geslacht of religie. Mensen zijn bang om aan themas als religie te raken. Hierover schrijven is heel radicaal. En dus is mijn roman een radicaal boek en is het een revolutionaire manier van schrijven.
Voelt u zich ondanks de vele weerstand toch nog erkend als schrijfster? Oh ja (gesticuleert overtuigd). Er zijn vele groepen die tegen mijn boeken zijn, maar daar staan 'miljoenen' tegenover die van mijn boeken houden. De vrouwen en de armen heb ik mee want dat zijn de mensen die ik vertegenwoordig in mijn boeken. Mensen houden me in Caïro tegen op straat om me te feliciteren met mijn boeken. Jonge mannen en vrouwen vertellen me dat het lezen van mijn boeken hun leven veranderde!
Zijn er andere schrijfsters in het Midden Oosten die uw voorbeeld volgen? Ik gebruik de term 'Midden Oosten' nooit. Te midden van wie of wat? Ik noem het 'de Arabische wereld' of 'Noord- Afrika'. Schrijfsters die zo vooruitstrevend zijn als ik, ken ik zelf niet. Er zijn wel vele schrijfsters maar die schrijven verhaaltjes over uiterlijke schoonheid en het traditionele leven. Maar er zijn wel vele mensen die creëren. Mijn dochter bijvoorbeeld is een poëet en schrijfster. Mijn zoon is een filmproducer. Alleen zijn deze mensen niet bekend omdat ze geen toegang hebben tot het grote geld en de media. Ikzelf ben bekend omdat ik al langer dan vijftig jaar schrijf. Maar de jongere generatie zal in de toekomst bekendheid verwerven. Er is wel wat vooruitgang.
Is er een groot verschil in de manier waarop u en uw kinderen zijn opgegroeid? Absoluut (enthousiast)! Mijn kinderen zijn opgegroeid in vrijheid! We zijn een erg revolutionaire familie! We discussiëren, we zijn het oneens met elkaar en we leren van elkaar.
Zijn er schrijvers die u zelf bewondert? (Knikt overtuigd) Ik lees heel erg graag; Er zijn vele schrijvers die ik bewonder. Ik ga nu geen namen noemen maar ik kan wel zeggen dat ik niet hou van de grote bekende schrijvers die de literaire prijzen winnen. Ze zijn niet bekend om de juiste redenen maar om politieke redenen. Het gaat altijd om politiek weet u wel.
In de 2002 werd de meer gematigde Tomorow Party(politieke oppositiepartij) opgericht. Heeft u het gevoel dat de Egyptische samenleving aan het veranderen is? Zeker en vast (beslist). 50% van de bevolking gaat vooruit en de andere 50% gaat achteruit. Maar ik ben optimistisch. Als er hoop is, is er ook macht en ik denk dat er hoop is. (lacht)
Is er toch plaats voor een gezonde maatschappelijke discussie in Egypte? (denkt na, twijfelt) 'Gezonde' discussie zou ik het niet noemen. Misschien wel in enkele oppositiekranten. Ik lever soms bijdrages aan een onafhankelijke krant. Daarin is er wel wat plaats voor debat. Maar mensen komen ook op straat om tegen de regering te demonstreren. Er is heel duidelijk een strijd, een conflict.
Hoe reageert de regering en president Moebarak daarop? Moebarak wil dat zijn zoon hem opvolgt als president. De bevolking laat van zich horen omdat ze dat niet willen. Af en toe laat hij mensen oppakken en in de gevangenis opsluiten. Hij laat ook journalisten opsluiten. Van een democratie kan je dus niet spreken.
Is het niet moeilijk om in een land te wonen met zo'n tegenstrijdigheden waar u zelf zowel geliefd als gehaat wordt? Ik ga terug naar Egypte. Ik heb de rechtszaak gewonnen (In Egypte liep een rechtszaak tegen El Saadawi waarbij de aanklager de opheffing van haar nationaliteit eiste omwille van haar controversiële ideeën) en heb gedaan met het doceren aan de universiteit in Amerika. Tegen mei ga ik terug naar Egypte om er te wonen en te schrijven. Dit is niet de eerste strijd die ik lever, weet u.
Nawal El Saadawi. Zina, le roman volé is verschenen bij Luc Pire / Grand Miroir Oktober 2008, p 314, ISBN:978-2-87415-972-5
Mahfouz gold als het (linkse) geweten van Egypte. Zijn kritiek op de Egyptische samenleving met zijn fundamentalisme en dictatoriale presidenten heeft hij nooit onder stoelen of banken gestoken, reden waarom scholen enkele boeken van hem van de examenlijsten weerden. Reden ook waarom een religieuze fanaat op 14 oktober 1994 de schrijver met een mes te lijf ging, dat in Mahfouzs nek terecht kwam, een zenuw raakte en de rechterhand van Mahfouz, zijn schrijfhand, nagenoeg van al zijn kracht beroofde.
Naguib Mahfouz werd op 11 december 1911 in Caïro geboren als kind van een middenstander. Op de leeftijd van 23 jaar studeerde hij af in de filosofie aan de Universiteit van Caïro.
Hij was één van de eersten in de Arabische wereld die de westerse romanvorm hanteerde en schreef realistisch over de ervaringen van de Egyptenaren in de twintigste eeuw met kolonialisme en despotisme. Als zijn meesterwerk geldt de Caïro trilogie over drie generaties van de familie Abdel Jawad.
In de ban
De hoogste islamitische autoriteit in Egypte, Al-Azhar, deed zijn boek Kinderen van Gabalawi in 1959 in de ban, omdat het godslasterlijk zou zijn en islamitische regels zou overtreden.
In de roman komen karakters voor die duidelijk zijn gemodelleerd naar God, Jezus, Mohammed, Adam en Mozes. Met zijn steun aan het Camp-David-vredesverdrag van Egypte met Israël haalde hij zich in 1979 de woede van talloze Arabische landen op de hals, die zijn werken verboden.
Islamitisch fundamentalisme zag hij als een groot kwaad.
Na de aanval op hem in 1994 waarschuwde Mahfouz: Ze proberen het licht van rede en verstand te doven. Pas op!
Egypte krijgt gestolen kunst uit farao-tijd terug van Spanje
Egypte krijgt gestolen kunst uit farao-tijd terug van Spanje
CAÏRO - Uit Spanje keren deze week drie gestolen kunstvoorwerpen uit de periode van de faraos terug naar Egypte.
De Oudheidkundige Dienst in Caïro verklaarde donderdag dat het Egyptisch museum in Barcelona na hardnekkige onderhandelingen en een klacht uiteindelijk heeft toegegeven de vondsten uit het Nieuwe Rijk (ca. 1530-1292 v. Chr.) terug te geven aan het land van herkomst.
Het gaat om een bijzonder fijn gevormd hoofd van een mannelijk beeld uit basalt, de granieten buste van een hoge ambtenaar en een reliëf. Het reliëf zou uit de muur van een grafkamer in Luxor uitgebroken zijn. Het vertoont twee naast elkaar staande vrouwen, waarbij de ene aan een lotusbloem ruikt en de andere een kelk in de hand houdt.
De Oudheidkundige Dienst heeft onder haar secretaris-generaal Zahi Hawass de afgelopen jaren vele gestolen antiquiteiten terug naar Egypte gehaald. De archeologische artefacten werden meestal door Egyptenaren gestolen en het land buiten gesmokkeld, vaak geholpen door corrupte ambtenaren die tegen smeergeld certificaten voor de export gaven, waarin de waardevolle objecten werden beschreven als kopieën.
Vele Egyptische oudheden in internationale musea zijn afkomstig uit de tijd toen in Egypte nog de zogeheten deling van vondsten in praktijk was. Toen werden de vondsten tussen de buitenlandse archeologen en de Egyptische staat verdeeld.