Foto
WELKOM OP ONZE BLOG
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
verjaardag Ida 28.01.43 André 13.04.43
Foto
Foto
Foto
  • JZZR
  • Op bezoek geweest
  • Ben is op bezoek geweest. (I like it)
  • fijne paasmaandag
  • Groetjes

    Foto
    Foto
    Blog als favoriet !
    Foto
    Foto
    We zijn de 18de week van 2024
    Foto
    Mijn favorieten
  • SeniorenNet.be
  • Ida
  • Maris
  • JP vd Giessen
  • Jos Ghysen
  • Foto
    Foto
    Foto

    Druk op onderstaande knop

    Foto
    Archief per jaar
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • -0001
    Foto
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    lisettejsr
    blog.seniorennet.be/lisette
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    pekingezen
    blog.seniorennet.be/pekinge
    egyptische muziek (midi)
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Mummiekisten van de Amon-priesters
  • Britten korte tijd ontvoerd in Egypte
  • Egypte zucht onder sprinkhanen
  • 19 toeristen omgekomen bij balloncrash Egypte
  • Harpocrates: de kindgoden in het Oude Egypte
  • Weer kerk verwoest door moslims in Egypte
  • Belgen vinden graf van minister Ramses II
  • Agent Egypte mag baard hebben
  • Cairo is Egypte niet
  • Egypte legt alcohol aan banden
  • Rituelen in het oude Egypte
  • Egypte jorist buikdansen op tv
  • Piramide van Chefren opnieuw open
  • Expositie 'Toetanchamon, zijn graf en zijn schatten' naar Amsterdam
  • Oude Egyptische wijsheden
  • Actief in Egypte
  • Piramides Egypte weer open
  • Graf van oude prinses opgegraven in Egypte
  • uitgeleend aan....
  • Egyptische tempel
  • Lezing: Hoe de eenzaamheid verdween uit Sketis
  • museumcollectie
  • Egyptenaren
  • nieuwsbrief Egyptoligica Vlaanderen
  • Films en Leids Film Festival
  • Het Egypte van Hollywood KIDS
  • Egyptische minister pobeert reissector gerust te stellen i
  • Daar zit een luchtje aan
  • Toetanchamon: de Egyptische farao!
  • Ramses II, De Grootste en Machstigste Farao Aller Tijden
  • Leuvense prof ontdekt unieke graftombe in Egypte
  • Conclusiefall Theorie over het eeuwige leven
  • 'Islam en cultuur niet de wortel van Arabisch seksisme'
  • Beeld van de tweeling van Cleopatra ontdekt
  • Maarten J. Raven
  • Sakkara
  • Tuinen van de farao's
  • informatie over de mestkever.
  • Vrouwen Egypte tegen sekswet
  • mythes die eigenlijk niet kloppen
  • Oudste Ottomaanse prinses overleden
  • Vizier op het toerisme in Egypte
  • Eeuwenoude Egyptische deksels ontdekt in Israël
  • Mysterieuze farao herontdekt op deurpost
  • Tuinen van de farao's
  • Waarom Jezus het scharnier van Europa is
  • airpano Piramide Egypte & omgeving: PRACHTIG
  • Grote twijfels over Toetanchamons klompvoet
  • Werd crème farao Hatsjepsoet fataal?
  • Vrouw hakt door seks versufte echtgenoot in stukken
  • Beroemd en omstreden: Cleopatra VII
  • Op vakantie met de auto? Rijd even om via Koeweit, Egypte of Algerije. Euro, diesel en lpg zijn daar bijna gratis.
  • egypte-lezing voor maart
  • Reizigers mogen geen eetwaren of natuurproducten uit Egypte meenemen
  • Paus Egyptische kopten overleden
  • nieuw onderzoek wijst erop dat farao’s hun wapens niet alleen voor rituelen gebruikten, maar er ook echt met ten strijde trokken.
  • Mysterieuze farao herontdekt op deurpost
  • Egyptische goudzoekers levend begraven
  • geheim van de reuzenvinger uit Egypte
  • Bezienswaardigheden in Egypte
  • Van feesten in Luxor tot (extreem) hardlopen door de woestijn.
  • 'Het fenomeen Napoleon blijft boeien'
  • Egypte werkt door aan zijn toeristische ontwikkeling
  • Lezing over Egyptische godin Isis
  • Castle Zaman - Sinai, Egypte
  • Nieuw krokodillen museum in Aswan
  • Abu Simbel
  • Inkomsten uit toerisme Egypte fors gezakt
  • Recent geopend in Egypte
  • Gemummificeerde ibis kreeg maaltijd mee
  • Hersenen in koffer door onze redactie
  • 'In Egypte trouwt niemand meer'
  • VACCINATIE OP REIS
  • Egypte. Habibies, helden en huichelaars
  • Belgische bouwgroep Besix
  • Het eeuwige leven
  • Niet machtsstrijd in Egypte ontrafeld maar Kopten in ‘t nauw gebracht
  • Lezing Romeins Egypte/Egyptisch Rome
  • De Midaksteeg
  • De vertellingen van duizend-en-een nacht
  • Recensie: Het Egypte vóór de revolutie: strijdbaar en pessimistisch
  • Mummie van zangeres ontdekt in Egypte
  • Transparante was over de Sfinx van GizehBuitenland
  • Beeld van een verwarde tijd !
  • Hoogerwerf-Holleman schrijft twee historische jeugdboeken over Joden
  • Global warming van Egypte tot Zuid-Afrika: hele continent verandert door opwarming
  • VERBRAND ERFGOED
  • 2012
  • Rechter Egypte verbiedt maagdelijkheidtests
  • Vrouwen in Egypte geviseerd'
  • Bodem Egyptische schatkist in zicht’
  • Prettige feestdagen
  • zon zee rust ???
  • de macht van de farao's
  • Egyptenaren trachten overblijfselen wetenschappelijk instituut te redden
  • Vrouwen en de Egyptische revolutie
  • Arabische Lente in Egypte, de grootste mystificatie van het jaar 2011
  • Einde aan Westerse gebruiken?
  • Logo’s in het oude Egypte
  • Revolutie in Egypte: Maar waar zijn al die vrouwen gebleven?
  • Egyptische mannen houden het niet meer binnen
  • ISCH-KATHOLIEKE PATRIARCH HOOPVOL OVER TOEKOMST VAN CHRISTENEN IN EGYPTE
  • Gevulde dadels
  • Tien reismythes die niet kloppen
  • Egyptische watervoorziening door Nijl bedreigd door stroomopwaartse projecten
  • Re!sadvies tijdens de verkiezingen
  • wat kunnen we van de verkiezingen verwachten?
  • parlementsverkiezingen in Egypte
  • De ontdekking van het graf van Toetanchamon
  • Egyptenaar Hassan evenaart wereldrecord gespeelde interlands
  • Geschiedenis van Egypte
  • Het oude Egypte in de Rijnkapel
  • Naakt, Egyptisch meisje met de dood bedreigd
  • Hellenistisch Egypte
  • Egyptische gaat naakt voor vrijheid
  • Wat is de Arabische Liga?
  • Egypte sluit piramide op 11-11-11 om 11.11 uur
  • Arabische bloggers ontmoeten elkaar in Tunis
  • 'Waarom zijn hier zo weinig Belgen?'
  • Egypte: Mannen moeten een sluier dragen!
  • Belgen dateren oudste rotstekeningen van Noord-Afrika
  • Verbod religie-discriminatie Egypte
  • Move over Toetanchamon
  • Caïro: walhalla voor cultuurfanaten
  • Alaa al Aswani – Over Egypte
  • Brit laat zich als eerste mens in 3000 jaar mummificeren
  • Het voorjaarssemester Arabisch aan het Nederlands-Vlaams Instituut in Cairo
  • Ballonvaart wordt nachtmerrie door Frank Kromer
  • Pittige gehaktballetjes uit Egypte
  • Het NVIC is een bijzondere werkomgeving
  • Mummies in de Kunsthal in Rotterdam
  • Europese Ontwikkelingsbank pompt geld in Egypte en Tunesië
  • Nieuwe publicatie: Isis on the Nile
  • Toerisme in Egypte met 35,4 procent achteruit
  • Bikini- en alcoholverbod voor toeristen in Egypte?
  • De geheimen van de mummies
  • Farao’s droegen wapens..en gebruikten ze
  • Nederland heeft nu duurste hotelkamers van eurozone
  • Oude Egyptenaar keurig gekapt naar hiernamaals
  • Valse tenen van mummies blijken oudste protheses ooit
  • 50 Inzichten geschiedenis - Ian Crofton .
  • Reis van 1.400 euro verknald door id-kaart zonder chip
  • Werd crèmepje farao Hatsjepsoet fataal
  • het begint
  • Cleopatra - Stacy Schiff .
  • Toeristen Egypte hoeven voorlopig nog geen visa aan te vragen
  • Een geschiedenis van Nasser tot na Mubarak
  • nieuwsbrief
  • Egypte, een geschiedenis - Tarek Osman .
  • beelden uit geheime kamer piramide van Cheops
  • Piramides niet gebouwd door slaven
  • Zalfje werd Egyptische koningin mogelijk fataal
  • Koptische kerk ontdekt tussen Egyptische sfinxen
  • Het einde van Sharm el Sheikh? Moslimbroederschap wil verbod op bikini’s en alcohol
  • St. George-kerk in Caïro
  • Helft Nederlanders twijfelt op reis over veiligheid kraanwater
  • Nieuwe inzichten in de achtste plaag van Egypte
  • De Sinaïberg: een buitengewoon mooie ervaring
  • Metropolitan Museum geeft Egyptische kunstobjecten terug
  • Hangende Kerk
  • Doe goed en adopteer een kameel
  • Caïro: walhalla voor cultuurfanaten
  • Egypte heeft het allemaal!
  • Helft West-Europese mannen familie van Toetankhamon
  • 'waarschuw Nederlandse toeristen voor bezness!'
  • Video's uit Caïro
  • Bezienswaardigheden 2
  • Bezienswaardigheden
  • Leuke uit-tips in Hurghada
  • ten noorden van Luxor, een stenen poort van 2.700 jaar oud opgegraven.
  • 'Verkiezingen Egypte in november'
  • Godslastering door een muis .....
  • Zon, zee en rust!
  • Egyptische rotstekeningen van 3.200 v.C. herontdekt
  • Egyptische vissers halen zee leeg
  • Egyptische minister van Oudheden ontslagen
  • Moderne Egyptische vrouw maakt zich zorgen over positie
  • 'Zwembaden vakantieresorts en aquaparken levensgevaarlijk'
  • Begrafenis van farao Toetanchamon verliep 'haastig'
  • Egypte pakt zonne-energieprojecten weer op
  • 2.700 jaar oude stenen poort ontdekt in Egypte
  • Geneesmiddelen kopen in het buitenland
  • Hygiëne en voeding
  • Toetanchamon werd mogelijk haastig begraven
  • Koolstofdatering herschrijft Egyptische geschiedenis
  • Eerste beelden getoond uit geheime gang in piramide
  • Boot van farao Cheops wordt opgegraven
  • Geen straf archeologiebaas Egypte
  • Uit de geschiedenis gewist
  • ‘Egyptische schoonheid had wrat op voorhoofd’
  • Egyptische blogger schrijft boek over revolutie 2.0�
  • 'Maagdelijkheidstesten' bij Egyptische vrouwen�
  • Wat een drukte aan de Egyptische grens......Complete auto's door tunnels in Gaza
  • Een geschiedenis van de wereld door moslimse ogen .
  • Egypte na de revolutie
  • Nationaal Archief en bibliotheek Egypte gaat revolutie documenteren
  • Eerste beelden uit geheime kamer van piramide
  • Soefi's mogen graven van heiligen niet kussen
  • ....17 nieuwe piramides ontdekt in Egypte
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

     

    Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
    Foto
    OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -

    1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat. Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06) 2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
    21-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Egyptische kronen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    In de Oud-Egyptische kunst zijn er veel kronen te zien. De meeste goden/farao's werden met zo'n kroon getooid .
     Men vermoedt dat de kroon ook aan de dode werd meegegeven voor het dodenrijk
    Raar genoeg zijn deze kronen nooit echt in graven gevonden.
    Wellicht omdat ze meestal waren geplunderd voordat de archeoloog het graf ondekte.

    Er zijn verschillende soorten: ( worden besproken in volgende artikels)

    • Rode kroon (desjret)
    • Witte kroon (hedjet)
    • Dubbele kroon (psjent)
    • Oorlogskroon (chepresj)
    • Atef-kroon
    • Hemhem

      Bij de afbeelding:
      Van links naar rechts: Hadjet, Desjret en Psjent.

    21-05-2006 om 11:03 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    19-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Aansluitend op scheppingsverhalen en de berichten van gisteren over het 'elkaar naakt zien'

    Is God preuts? Wendde hij Zijn ogen af van de naakte man en vrouw, die hij had geschapen, of keek hij juist naar hun zojuist geschapen lichamen en zei: 'Uitstekend'?
    En is  het verlangen en de aantrekkingskracht tussen de seksen ingebouwd door God? Of is het  een zonde, het gevolg van de een of andere mysterieuze 'zondeval' van de mens?

    God had de mensen ook zo kunnen scheppen dat zij zich zouden vermenigvuldigen zoals  planten of vissen dat doen. De mens zou dan net als een plant  een vinger kunnen afsnijden, die in de grond kunnen planten en een nieuw menselijk wezen zou eruit groeien.

     Of zoals sommige planten zou de mens zich kunnen reproduceren door het verspreiden van sporen of stuifmeel in de lucht, die via de wind naar een vrouw zouden zweven.

     Of de vrouw zou zoals de een of andere vis eieren kunnen leggen en de man zou later komen om die te bevruchten.
    Ook deze seksuele systemen bestaan.

    Maar God schiep speciaal voor de mens een unieke manier van voortplanting binnen het huwelijk. Seks was niet alleen bestemd voor voortplanting, maar ook voor de vreugde die het aan man en vrouw verschaft – om elkaar gedurende hun hele leven te kunnen beminnen.
    Genesis 1:27 verklaart: "… man en vrouw schiep hij hen". In vers 31 bevestigt God opnieuw de wijsheid dat hij de mens mannelijk en vrouwelijk geschapen had, toen hij keek naar alles wat hij had geschapen en hij zei dat het "zeer goed" was.

    19-05-2006 om 17:19 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onwettige seks in de oudheid/Egypte

    Onwettige seks in Egypte ...

    De meeste beschavingen van de oudheid werden machtig en welvarend als er een betrekkelijk strenge seksuele ethiek was.
    Maar op het toppunt van hun macht verzwakten deze maatstaven en de beschavingen raakten in verval te midden van wijdverspreide openbare zedeloosheid.

    Egypte vormde daarop geen uitzondering.

    Vele 'moderne' ideeën van de 'nieuwe' moraal waren al gemeengoed ten tijde van de vroege dynastieën.
     
    Indien u de Egyptische fresco's heeft gezien, weet u dat pornografie niets nieuws was.
    Vrouwen waren dikwijls agressief in seksueel opzicht, zoals met veel voorbeelden uit de literatuur van het oude Egypte kan worden aangetoond.

    U hoeft niet verder te gaan dan Genesis 39 voor een levendig voorbeeld van een dergelijke Egyptische verleidster in de persoon van de vrouw van Pontifar die de jonge Jozef trachtte te verleiden.

    Seks speelde een belangrijke rol in de Egyptische magie en hekserij. Priesters, als goden vermomd , maakten vaak seksueel misbruik van lichtgelovige vrouwen.
    Van koningin Hatsjepsoet bijvoorbeeld werd verteld dat zij bij haar moeder was verwekt door de god Amon, maar van een 'onbevlekte ontvangenis' was eigenlijk geen sprake.

    Tijdens latere dynastieën werd bloedschande zo algemeen onder de farao's dat velen van hen  vroeg stierven door aangeboren afwijkingen
     farao Toetanchamon, zou volgens sommigen een treffend voorbeeld zijn: hij stierf op 18 jarige leeftijd als gevolg van aangeboren gebreken.

    19-05-2006 om 11:43 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    18-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geruststellend nieuws !!!Moderne moslims schudden het hoofd ....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Egypte verdeeld over naakt vrijen

    Wie als moslim naakt de liefde bedrijft, maakt daarmee het huwelijk ongeldig. Dat is althans het oordeel van de conservatieve Egyptische Korangeleerde Sjeik Rashad Hassan Chalil. Hij vaardigde recentelijk een fatwa uit van die strekking.

    Sjeik Rashad is een voormalig decaan aan de faculteit voor islamitisch recht van de gerenommeerde al-Azhar-universiteit in Kaïro. Hij beroept zich voor deze fatwa niet op de Koran, maar op een hadith of overlevering over de profeet Mohammed.

    Ook in de ahadith (meervoud van hadith) wordt echter geen concrete straf voor naaktheid genoemd, en daarom is het niet moeilijk voor andere moslimgeleerden in het land om hem tegen te spreken.

    ,,Uw vrouwen zijn voor uw genot bestemd"

    Een fatwa is niet bindend. Zo verklaarde de decaan van de faculteit voor islamologie vorige week dat binnen het huwelijk alle seksuele varianten zijn toegestaan, anale seks uitgezonderd.

    Ze citeerde uit de Koran: ,,Uw vrouwen zijn voor uw genot bestemd, dus geniet de bijslaap zoals gij wilt."
    Volgens Sjeik Abdullah Madshawir, secretaris van de fatwacommissie van het al-Azhar-instituut waartoe ook de universiteit behoort, is naaktheid weliswaar toegestaan, maar mag de man zijn blik niet op de geslachtsdelen van de vrouw richten.

    Orale seks zou bovendien niet toegestaan zijn. Zijn motivatie luidt: ,,God heeft de mensen een zekere waardigheid gegeven, en de vrouw mag niet ontwijd worden."

    Moderne moslims schudden het hoofd

    Modern denkende moslims schudden hun hoofd over het naaktheidsdebat. Zij betogen dat de islam in principe niet vijandig staat tegenover lustbeleving, en dat de seksualiteit binnen het huwelijk in de Arabisch-islamitische cultuur historisch gezien minder onder taboes te lijden heeft gehad dan de christelijke cultuur.

    De vice-voorzitter van de raad voor de Egyptische grondwet, Tahani al-Gebali, noemt de hele discussie absurd. ,,Dit zogenaamde naaktheidsverbod heeft niets met het islamitisch recht uit te staan", aldus de rechter.

    18-05-2006 om 23:04 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een tussendoortje: Toch ff meegeven aan personen die weldra naar Egypte vertrekken ....
    Naakt vrijen mag niet in Egypte
     

    In Egypte is een fatwa uitgesproken die gehuwden verbiedt zich volledig te ontkleden tijdens het liefdesspel.

    ,,Volledig naakt zijn tijdens de seksuele daad maakt het huwelijk ongeldig'', ordonneert Rashar Hassan Khalil, de voormalige rector van de faculteit van de sharia aan de universiteit van al-Ahzar, de meest beroemde van de soennitische islam.

    De omstreden fatwa ontketende een hevige discussie onder theologen in de Egyptische media. Volgens tegenstanders van de fatwa is er geen enkele heilige tekst die partners verbiedt om zich volledig te ontkleden of bepaalde lichaamsdelen te zien wanneer ze de liefde bedrijven.

    Gelezen in 'De Standaard' op maandag 9 januari 2006

    18-05-2006 om 22:42 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    16-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volkse schilderkunst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Volkse schilderkunst werd gemaakt op papyrus en potscherven. Ze vertoonden een grote levendigheid en gevoel voor humor.

    algemene kenmerken:
    Het ontbreken van perspectief:
     bij de Egyptenaren wordt het perspectief uitgedrukt door horizontale rijen onder elkaar te plaatsen.
     De onderste rij is de meest dichtbije, de bovenste de verste. Bovendien verkleinen de figuren niet naargelang ze verder van de toeschouwer verwijderd zijn.

    De kunstenaar deed dit bewust.
    In zijn ogen vervormt het perspectief de werkelijkheid en daar had hij een afkeer voor. 

     
    De mens wordt in een fysiek onmogelijke houding weergegeven: hoofd in profiel;
    oog frontaal, gerekt en ovaal ,
    schouders frontaal ,de borst niet naar voor,
     de armen zijn onnatuurlijk aan het lichaam gezet en
    de voeten bevinden zich plat op de grond en voor elkaar geplaatst.
    De onderlinge grootte wordt niet gedicteerd door het perspectief.


    Sociaal belangrijker figuren zijn groter afgebeeld dan minder belangrijke.
     Goden en farao zijn altijd groter dan hun onderdanen, priesters zijn groter dan het gewone volk. Het was dus een kwestie van sociale hiërarchie.
    Een natuurgetrouwe  weergave: de kunstenaar tekent niet wat hij ziet, maar wel wat er is!

    De reliëfs en de schilderingen werden gekleurd. De schilder tekent een silhouet en kleurt het met slechts één tint.
    De kleuren zijn zuiver conventioneel en symbolisch.
    Het kleurenpalet is  beperkt met overwicht van okertonen.
    Wit wordt vooral gebruikt voor de kleding. Vrouwen = okergeel; mannen = steenrood; negers = donkerbruin.

     Techniek: de verf werd aangebracht op een droge pleisterlaag (al secco). Het zijn geen echte fresco's.

    16-05-2006 om 00:00 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    15-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kunst: reliefs en schilderingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Men moet een onderscheid maken tussen hetgeen zich in de graven en hetgeen zich buiten de graven bevindt :

    In de graven:
    Hier komen, naast de vele schilderingen, gewoonlijk vlakreliëfs voor.Ook  zien we bas-reliëf = waarbij de figuren voor minder dan de helft buiten het vlak uitsteken.

    De afgebeelde scènes hebben betrekking op het dagelijks leven en vertonen vooral landbouwactiviteiten,dit om de dode blijvend van voedsel te voorzien.
     Voorts ambachtslieden aan het werk  en banketscènes begeleid met muziek en dans
    (om iets vertrouwd en gezellig in de graven te brengen en om het heimwee van de dode te verzachten).

    In andere taferelen is de overledene afgebeeld in het gezelschap van een god die hem zal verdedigen bij het "laatste oordeel" in de onderwereld.

     Samengevat: de reliëfs hadden tot doel de eigenaar van het graf te dienen.
    De schilderingen hebben dezelfde functie en kenmerken als de reliëfs.
     In vergelijking met de reliëfs is bij schilderingen het verhalende karakter groter.

    Buiten de graven:
    Hier komen de holreliëfs voor dwz verzonken reliëf : in het vlak worden de omtreklijnen in de diepte uitgehakt omdat ze blootgesteld zijn aan regen en wind.
    Ze worden aangebracht op de tempelmuur of op de doorgangen van de valleitempels naar de graftempels.

    In deze taferelen is de koning steeds actief aanwezig:
     hij doodt zijn vijanden, jaagt op wilde dieren, eert de goden, maait het koren of ploegt.  Naast koningstaferelen vindt  men hier ook veel godentaferelen.

    15-05-2006 om 00:00 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    14-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weinig kunstenaars zijn bij naam bekend omdat
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het hiernamaals was voor de Egyptenaar de voortzetting van het aardse leven.
    Dit werd benadrukt door het 'mondopeningsritueel' waarmee ook de kunstenaar zijn creaties leven inblies. ( zie voorgaande artikels)

     Opvallende kenmerken waren;
    *'hoe groter des te belangrijker'
    ,
    *de combinatie van opeenvolgende episoden in één beeld,
    * het ontbreken van  juiste onderlinge ruimtelijke verhoudingen   tussen voorwerpen.

    Voor de uitbeelding van onderwerpen waren er vaststaande, typische modellen:
    *een zittende schrijver,
    *een vergoddelijkte mummie,
    *de dode voor een tafel met broden.

    Voor de afbeelding van figuren waren er strenge proportievoorschriften.
    Er werd gewerkt in laagreliëf, waarbij de afbeelding tegen een lage achtergrond stond,
    en verzonken reliëf, met figuren die in een hoog gelaten achtergrond stonden.
     Hoogreliëf bestond niet.

    Weinig kunstenaars zijn  bij naam bekend omdat "Kunst"  gelijk stond aan vakmanschap !
    Het vak was erfelijk van vader op zoon.

     De kunstenaars werkten in de tempel of het paleis. De farao was persoonlijk betrokken bij de controle van het resultaat.
     Sommige kunstenaars stonden hoog op de sociale ladder en genoten  dan ook allerlei voordelen.

    14-05-2006 om 00:00 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    11-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De godin Maat
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Aanvulling met afbeelding op vorig en volgend artikel:

    Maat was de godin van de waarheid en de justitie.
    Ze ging ook rampen tegen zoals zandstormen en aanvallen van vreemde volken. Maat was de godin van de orde.

    Maat werd afgebeeld als een godin die een veer draagt.
    De veer werd vergeleken met het gewicht van het hart van een dode. Dit bepaalde of de dode naar het dodenrijk mocht gaan.

    Het was de taak van de farao om de orde te handhaven door Maat te aanbidden.
    Dit werd gedaan door dagelijkse rituelen te volgen die bestonden uit het offeren van voedsel en drank. .

     Soms wordt Maat ook afgebeeld met vleugels, maar meestal met gewone armen.

    11-05-2006 om 12:24 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    10-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Generaal/farao Horemheb / zijn reliëfs / huldiging
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dankzij zijn hoge positie was Horemheb in de gelegenheid zijn 'huis voor de eeuwigheid' op een haast koninklijke wijze te laten inrichten.
     De beste kunstenaars en vaklieden stonden hem ter beschikking voor de inrichting en versiering.

    Iets over Amarna-kunst
    Onder Achnaton ontstaat de Amarna-kunst die wordt gekenmerkt door de langgerekte schedels, de lange vingers, ...wijkend voorhoofd, schuingeplaatste ogen, lange neus, volle mond,....de gesloten ogen, de spitse kin en de weke buik. Ook zijn er emoties waar te nemen.


     De wandreliëfs laten zien dat die artiesten zich hebben laten inspireren door de vitaliteit, directheid en thematiek van de Amarna-kunst.
     Het is mogelijk dat het om kunstenaars gaat die eerst in Amarna hebben gewerkt en, na de ondergang van Achnaton, met het hof van Toetanchamon naar Memphis zijngekomen.

     De reliëfs tonen de hoogtepunten van Horemhebs carrière voorafgaand aan zijn koningschap
     Vooral de militaire successen van de generaal worden breed uitgesmeerd. Lange stoeten van gevangenen uit Syrië en Palestina, maar ook van Hittieten uit het verre Anatolië en Nubiërs, trekken voorbij. Geboeid worden die door Egyptische soldaten meegevoerd.

    Impressies van  gevoerde gesprekken met verslagen opperhoofden en rapporten over Horemhebs' leger aan Toetanchamon  zijn door de kunstenaars levendig en kleurrijk in beeld gebracht. 

    Het belanrijkste moment van het hele beeldverhaal is de huldiging die Horemheb te beurt valt in aanwezigheid van de farao 

     Omhangen met gouden banden - 'het goud van eer', dat voor bijzondere prestaties aan hoge functionarissen werd uitgereikt - heft de generaal zijn armen omhoog. 
    Hij draagt een lange, ceremoniële pruik. Op zijn voorhoofd prijkt het koninklijk attribuut, de uraeusslang.

     Evenals op andere afbeeldingen in het graf is die slang later, toen de generaal al farao was, nog aan het reliëf toegevoegd geworden.

    De rest van deze huldigingsscène bevindt zich gedeeltelijk nog op de zuidelijke wand in het kleine binnenhof van het graf.
     Daar zijn de koning en de koningin te zien op een troon onder een baldakijn, en een dienaar die de treden van de troon afrent, Horemheb tegemoet.

    10-05-2006 om 00:00 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (1)
    09-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Generaal Horemheb / zijn eerste graf in Sakkara
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Even Horemheb situeren in de tijd:
    Behoorde tot het Nieuwe Rijk  1550-1070
    Meer bepaald tot de 18e dynastie  1550 tot 1307 v C
    Tot deze dynastie behoorde ook Toetanchamon die regeerde van 1333 tot 1323 v C
    Horemheb regeerde van 1319 tot 1307

    Horemheb behoorde tot de groep hoge ambtenaren rond Toetanchamon en volgde hem enkele jaren na zijn dood op als farao.

    De reliëfs komen uit het eerste graf dat hij voor zichzelf liet maken in Sakkara, toen hij nog generaal was.
     Uiteindelijk kreeg hij een koningsgraf in Thebe. 

    De reliëfs zijn scènes uit Horemhebs succesvolle militaire carrière, met afbeeldingen van gevangenen uit Syrië, Palestina, Afrika en Turkije. 
    De huldiging van de generaal, waar hij wordt behangen met 'het goud van eer' staat centraal. 


    Een van de spectaculairste graven in  het Nieuwe Rijk te Sakkara is dat van Horemheb.
    Horemheb was de leider van een kleine groep van topambtenaren die onder Toetanchamon  de feitelijke macht uitoefenden. Hij was generaal en droeg de titel 'plaatsvervanger des konings'.

     Onder Toetanchamon was hij aan zijn graf begonnen, maar hij liet het werk stoppen toen hij, rond 1319, zelf farao werd en daardoor recht had op een graf in de Vallei der Koningen in Thebe.
     Dat koningsgraf behoort tot de mooiste farao-graven in de vallei. Daarin is hij  ook begraven.

    In de jaren twintig van de 19de eeuw is een aantal reliëfs uit graf van Horemheb in Sakkara verwijderd.
     De beste en grootste stukken werden in 1830 door de Italiaanse kunsthandel voor het Rijksmuseum van Oudheden verworven.
    Dan gebeurde er enige tijd niets meer...

    De ligging van het monument is daarna in vergetelheid geraakt.
     Men kon dus van een herontdekking spreken toen het graf in 1975 door een gemeenschappelijk opgravingsteam van de Engelse Egypt Exploration Society en het Rijksmuseum van Oudheden werd teruggevonden.

     De architectuur van het graf :

    De bovenbouw van het graf van Horemheb heeft de vorm van een tempel, 52 meter lang bij 20 meter breed. De ingang heeft een 4,5 meter hoge poortconstructie en een pyloon die gericht is naar het oosten.

     In westelijke richting  treft men een groot binnenhof aan met een zuilengaanderij  en vervolgens drie naast elkaar liggende, lange ruimten.

     De middelste was bestemd voor de beelden van Horemheb en gaf toegang tot een kleiner binnenhof.
     Deze kleine hof is aan de westkant begrensd door drie kapellen.
     
    De muren van het gebouw zijn gemaakt van in de zon gedroogde kleistenen .. 
     Op de muren zijn hier en daar nog grote delen van de originele wandreliëfs van witte kalksteen bewaard.

    Vier schachten in de vloeren van de hoven en in de muren leiden naar verscheidene kamercomplexen diep in de rotsbodem.

    Het hoofdcomplex, dat oorspronkelijk voor generaal Horemheb bestemd was, ligt op een diepte van 25 meter.

    In een kamer op 30 meter diepte zou Horemhebs vrouw, koningin Moetnodjemet, begraven zijn.
     

    09-05-2006 om 00:00 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    08-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De hoofdband / haarband/ sesjed
    Klik op de afbeelding om de link te volgen  De  hoofdsieraden van de farao's van de 12de dynastie en  van hun vrouwelijke familieleden zijn de mooiste en technisch meest perfecte uit het oude Egypte.
     
    Het diadeem is een aantrekkelijk en sierlijk stuk edelsmeedwerk. Het is  gemaakt  volgens de traditie van de edelsmeedkunst van het Middenrijk .
    Het bestaat uit een eenvoudige hoofdband met afhangende linten aan de achterzijde, waarbij het middenste wordt bedekt door een apart gemaakt element in de vorm van een bloemenstrik.

     Precies hier tegenover, aan de voorkant , prijkt een uraeus, de heilige cobra, het attribuut van goden en koninklijke personen.

     Een diadeem is in feite een in edelmetaal nagemaakte haarband van linnen
    .

    Dergelijke haarbanden werden zeer veel gedragen in Egypte . Men ziet er zelfs matrozen mee afgebeeld. 
    De lineaire decoratiepatronen die men ziet op de linnen haarbanden zijn ook op het koninklijk haarsieraad van metaal terug te vinden.

     Zulke linnen haarband noemden de Egyptenaren sesjed, wat 'haarlint' betekent.

     Het afgeleide diadeemtype zou men daarom  als sesjed-diadeem kunnen betitelen als onderscheid voor andere koninklijke hoofddeksels of kronen, die elk een eigen naam hadden.
    De oudst bekende in metaal gekopieerde sesjed 's dateren uit de 4de dynastie (ca. 2500 v.Chr.).

    08-05-2006 om 00:00 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    07-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De hoofdband van de koning !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In het oude Egypte droeg iedereen een linnen haarband.
    Koningen beschikten over een diadeem van edelmetaal.

    De legering van dit koninklijk diadeem bestaat voornamelijk uit zilver.
    De band is gesneden uit gehamerd bladzilver van 1 tot 1,5 mm. dik en bewerkt met lijnpatronen. De afhangende linten aan de achterkant zijn ook van zilver gemaakt. Verder is er een versiering aangebracht in de vorm van een bloemenstrik, gemaakt van zilver, faience en gekleurd glas.


    De ureaus (heilige cobra) op de voorkant die aan de band is vastgesoldeerd, bestaat uit 16-18 karaat gevijld goud.

     Dit kostbare voorwerp stond lange tijd bekend als het 'Diadeem van Koning Antef': een farao uit de 17de dynastie. Recent onderzoek van het voorwerp heeft echter uitgewezen dat toeschrijving aan een  farao  niet mogelijk is.

    Oorzaak 
    De lokale bevolking van Luxor, die letterlijk op en tussen de monumenten en oudheden leeft, was gewoon om door hen in verschillende graven gevonden voorwerpen te combineren en zo de verkoop aan verzamelaars aantrekkelijker.
    Daarom is het zeer goed mogelijk dat we hier met een kunstmatig samengestelde vondstengroep te maken hebben.
         

    Het voorwerp kan geweest zijn van een koning of  van een andere koninklijk persoon.
     Daarbij moet zelfs nog worden afgevraagd of dat van een man of een vrouw was omdat zulke hoofdversieringen gedragen werden  door beide seksen

    07-05-2006 om 00:00 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    06-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een farao in valkenkleed !



    De levende farao werd beschouwd als de zonnegod Horus op aarde.
    Deze gelijkenis komt tot uiting in het beeld van de koning op een troon, waar zijn rug door de vleugels en staart van een valk is bedekt.
    Hier zit de koning op een kubusvormige troon. Hij draagt de traditionele geplooide koningsdoek en heeft een lendenschort aan.
    Op de zijkanten van de troon staan afbeeldingen van geboeide gevangenen. Het symboliseert de overwinning op het kwaad.
     

    Iedere farao bezat vijf namen, waarvan er twee hem met Horus identificeren: de Horus-naam en de Gouden Horus-naam.
    Tot aan het eind van faraonische beschaving was het koningschap erg verbonden met de cultus van de valkgod Horus .
    Dit hebben de Egyptische kunstenaars zeer uitdrukkelijk in hun creaties aangetoond.

    Het bekendste beeld waarin de  gelijkstelling van de farao met Horus tot uiting komt, is het beeld van de koning wiens nek door een valk met uitgespreide vleugels is bedekt.

    Het prachtige beeld van farao Chephren uit de 4e dynastie en de prachtige kop van koning Neferefre uit de 5e dynastie, zijn hiervan mooie voorbeelden. (Egyptisch Museum in Cairo)

    Bij andere voorstellingen maken valken deel uit van de versiering van de koninklijke hoofdbedekking.

     Een derde uitdrukkingsvorm was een compositie van de farao met de Horusvalk .
    Een prachtig beeld van harde groenachtige gepolijste steen staat in het Metropolitan Museum of Art in New York :                 farao Nectanebo II (360-343 v.Chr.), de laatste koning van inheemse afkomst, staat tussen de poten van een grote valk getooid met de dubbele kroon van Egypte.

    voorkant en achterkant van het beeldje - vooral de achterkant toont de uitgespreide vleugels van de valk

    Image Hosted by ImageShack.us   Image Hosted by ImageShack.us

    06-05-2006 om 00:00 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    05-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alles, ook de mens, moest volgens de Egyptenaren een kringloop doormaken

     

    De enige natuur die de Egyptenaren kenden, was de Egyptische.

    De natuurlijke omstandigheden waren hier eeuwenlang zeer stabiel.
    Er waren drie seizoenen van elk vier maanden:
    Droogte - honger en dood,
    Overstroming en
    Opkomen - wedergeboorte.

    In de zomermaanden, wanneer de zon op zijn heetst is, leed Egypte honger en werden de mensen door besmettelijke ziektes bedreigd. De machten van de chaos deden een aanval.
     Maar dan kwam de Nijl, die alle leven mogelijk maakt.
     Nadat het land bevloeid was, werd gezaaid, en het land beleefde een wedergeboorte.
    Ieder jaar zag Egypte er net uit als na de schepping.

    Het fenomeen kringloop was zo dominant in de Egyptische denkwereld, dat men het logisch vond dat alle levensvormen,  ook de mensen, een kringloop moesten doormaken.

    De mens kwam, na zijn dood, voor een soort rechtbank die besliste of hij het dodenrijk binnen mocht.
    Osiris was de koning van het dodenrijk die, nadat hij zelf  was vermoord,  weer tot leven was gekomen.( zie verhaal Isis, Osiris, Seth)
     Zijn rijk was buiten de zichtbare hemel.

    Enkele cartouches van farao's - voorbeelden van de kringloop van het leven

    Free Image Hosting at www.ImageShack.us         Free Image Hosting at www.ImageShack.us          Free Image Hosting at www.ImageShack.us    Image Hosted by ImageShack.us


    05-05-2006 om 00:00 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    04-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ten tijde van de farao's liep de kringloop van de natuur samen met leven, dood en wedergeboorte
    Klik op de afbeelding om de link te volgen





    De faraonische tijd in Egypte duurde van 2575 tot 1085 voor Christus, en wordt onderverdeeld in drie periodes:
    het Oude Rijk,
     het Middenrijk
     en het Nieuwe Rijk.

    De cultuur van de oude Egyptenaren was geconcentreerd in steden langs de Nijl en in de Nijldelta.

    Elk jaar overstroomde de Nijl, waarna een laag slib achterbleef die het land vruchtbaar maakte.
    Zonder deze overstroming konden de mensen niet leven, want het regende nauwelijks in Egypte.
    Buiten de vruchtbare strook aan weerszijden van de Nijl, lag de woestijn. Daar heersten de kwade machten van de chaos, waar de Egyptenaren erg bang voor waren.

    De natuurvisie in het oude Egypte werd gedomineerd door het geloof in een kringloop van leven, dood en wedergeboorte. In natuurverschijnselen als de jaarlijkse overstroming van de Nijl, en het dagelijks ondergaan en opkomen van de zon, werd deze kringloop herkend.

    Eeuwig leven

    Deze kringloop was een gevolg van een godenstrijd, die nooit definitief gewonnen kon worden door het goede of het kwade.

    Zo geloofden de Egyptenaren dat de zon iedere avond stierf; de godin Noet slikte hem in.
     Daarna volgde een nacht in de onderwereld waarin de zonnegod strijd moest leveren met de machten van het kwaad.
    's Ochtends werd de zon terug geboren. Het ochtendrood werd aanzien voor het bloed dat bij de geboorte vloeit.

    De cartouche, een koord waarvan het einde aan het begin is gebonden, is het symbool van de eeuwigdurende kringloop. In Egyptische teksten is de naam van een farao dikwijls omcirkeld door een cartouche.
    Door de magische kracht die de Egyptenaren aan het hiëroglyf toekenden, zou de farao op deze manier van het eeuwige leven verzekerd zijn.

     

    04-05-2006 om 00:00 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    03-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De oude Egyptenaren geloofden in reïncarnatie.
     
    De oude Egyptenaren geloofden in reïncarnatie.
    Bewijzen zijn te vinden in vele papyrussen.

    Twee brieven die zijn geschreven door Anana in het jaar 1300 voor Christus
    1.

    "Lees, O kinderen van de toekomst en leer de geheimen van de toekomst, die voor U zover weg zijn en toch in werkelijkheid zo dicht bij.
    Mensen leven niet slechts eenmaal om vervolgens voor altijd heen te gaan.
    Tussen ieder leven is een sluier van duisternis, maar uiteindelijk zullen de deuren zich openen en ons alle vertrekken tonen waar onze voeten gezworven hebben, vanaf den beginne.

    Ons geloof leert ons dat we eeuwig zijn.
    Nu kan eeuwigheid, daar het geen einde heeft, ook geen begin hebben, het is als een cirkel zonder begin en zonder einde.

    Daarom als het ene waar is, namelijk dat wij voort leven, wil het mij voorkomen, dat het andere ook waar moet zijn namelijk, dat wij altijd geleefd hebben.
    Veel mensenogen heeft God en vele gezichten.
    De eeuwigheid heeft geen einde".


    2.Een tweede papyrus van Anana vermeldt het volgende.

    "De mens komt vele malen weer tot leven, maar weet niets meer van zijn vorige levens, behalve een enkele keer als een of andere dagdroom of een gedachte hem terug voert naar een omstandigheid van vorige incarnaties.
    In zijn geest kan hij echter niet bepalen wanneer die omstandigheden plaats hebben gehad, alleen dat het hem bekend voorkomt.
    Uiteindelijk echter zullen al zijn vorige levens zich aan hem openbaren.

    De geest of zielen van een bepaalde incarnatie kunnen elkaar mogelijk in een andere incarnatie ontmoeten en kunnen tot elkaar aangetrokken worden als een magneet, maar de oorzaak weten zij geen van beiden.
    Ja, ik geloof dat zielen langer kunnen leven dan Ra"



    Het huidige leven is een herhaling van een aantal vorige levens.

    We leven nu in een wereld waarvan het bewustzijn sterk is afgesloten van het gevoel, het hogere bewustzijn, waardoor het contact met de geestelijke wereld en de buiten de zintuigelijke waarnemingen voor de meeste mensen zijn verbroken.

    Zoals het grafopschrift vermeldt hadden zij geen angst voor de dood, maar vertrokken zij naar het land van het licht en eeuwigheid.
    "Niets doen deze dag en geen kwaad ondervinden.
    Wij zijn naar het land der eeuwigheid gegaan opdat onze namen niet worden vergeten.
    Schoon is de tijd, als men het licht in alle eeuwigheid ziet ".

    De ziel, die de oude Egyptenaren  Ba noemde en door de dood was gegaan, vindt altijd aantrekkingskrachten voor gebieden op aarde en voor mensen die indruk op hen maken.

    Als een dagdroom, die hen terugvoert naar vorige incarnaties, schreef Anana al meer dan 3200 jaar geleden:
    Het is het verlangen van de ziel, de herinnering, wat men 'deja vu' noemt.
    Het is de herinnering van de ziel, want anders had je nooit dat gevoel of die dagdroom kunnen hebben.
    Het is het onbewust verlangen , die door het gevoel, de intuitie, de informatie van de ziel, wordt veroorzaakt.


     

    03-05-2006 om 20:26 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    02-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bes/Harpokrates
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Tijdens de 18de dynastie kreeg Bes in sommige vormen ook vleugels.
    De geest wordt vaak met de Sa-strik als beschermsymbool uitgebeeld (dit lijkt heel erg op een ank-teken - zie berichten hieronder) en hij draagt verschillende voorwerpen bij zich.
    Messen dienen voor de afweer van demonen en gevaarlijke dieren,
     muziekinstrumenten moeten de goden gunstig stemmen en opvrolijken en kwaadwillende wezens moesten erdoor verdreven worden.

    Een bepaald aspect van Bes werd Aha genoemd, wat strijder betekent. Hij is dan ook vaak te zien in gevecht met slangen of met gazellen die aan de god Seth gewijd zijn.

    Waar Bes in eerste instantie verantwoordelijk was voor het tijdstip van geboorte en de bescherming van mensen  tegen gevaarlijke dieren werd hij later tegen meer dingen ingezet.

    Hij werd dan op hoofdsteunen afgebeeld om de slaap te beschermen en op spiegels en cosmetica-artikelen om het Boze-Oog af te weren.
    Het is dan ook begrijpelijk dat hij tot het gevolg  god Hathor behoorde, die ondermeer
    verantwoordelijk was voor de vrouwelijke schoonheid.

    Kwaadafstotende kwaliteiten had Bes gemeen met andere goden, zoals Amon en de kindgoden Horus en Chonsoe.
    Het is daarom, vooral in de eindfase van de Egyptische beschaving, dat mengvormen van dit soort goden veel voorkomen.


    Tot een van die mengvormen behoort de uiterst zeldzame terracotta beeldengroep van Harpokrates (afbeelding) met fallusdragers.

    Dit beeld is een zeer aanschouwelijke uitbeelding van een Laat-Egyptisch vruchtbaarheidsritueel.

     Op een pilaarvormig voetstuk zit de god Harpokrates gehurkt.  
    Op zijn schouder zit  een aap .
    Zijn enorme fallus wordt door vier figuren ondersteund: voorop twee Bes-goden en daarachter twee vrouwen met ontbloot bovenlichaam.

    De groep herinnert aan de beschrijving door klassieke schrijvers van vruchtbaarheidsrituelen in Egyptische boerendorpen, waarbij enorme, beweegbare fallussen door vrouwen worden rondgedragen.

    02-05-2006 om 09:42 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (1)
    01-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De god Bes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    In het oude Egypte was de god Bes afweerder van het kwaad en beschermer van het nieuwe leven.
     
    Hij zag eruit als een dwergachtige grijsaard met dierentrekken. Zijn beeltenis werd als amulet om de hals gehangen, op hoofdsteunen en bedden aangebracht, of op het lichaam getatoeëerd. 

    De god Bes komt  voor in de beeldengroep van Harpokrates met reuzenfallus. 

     De god Bes genoot een grote populariteit in Egypte maar ook daarbuiten. 
    Amuletten in de vorm van het dwerg-grijsaardje Bes zijn zelfs in alle delen van het Romeinse rijk gevonden.

    Het ongewone uiterlijk van de dwerggod Bes werd beschouwd als  door de schepper bewust gewild en daarom boven het gewoon-menselijke verheven .

    Dwergen hadden in de Egyptische samenleving  een bijzondere, gerespecteerde positie.
    Zij bekleedden ambten aan het hof of stonden als begaafde kunstenaars in hoog aanzien.

    Men geloofde dat Bes door zijn merkwaardig lichaam en schrikaanjagend uiterlijk kwaad en onheil afweerde.
     Daarom was hij de beschermgod voor iedereen die gevaren kon verwachten.
      Hij werd ook in verband gebracht met het ontstaan en de bescherming van het nieuwe leven: met vruchtbaarheid, seksualiteit en erotiek. Bes was de behoeder van de aanstaande moeders en van zuigelingen. (zowel voor goden als gewone mensen).
    Bij de Egyptische tempels staan trouwens bijgebouwen waar de moedergodin haar kind ter wereld bracht. Deze geboortehuizen, of mammisis, waren het domein van Bes, die met zijn kwaad afstotende toverkracht de goddelijke bevalling gunstig deed verlopen.

     Inscripties in de tempels van de godin Hathor in Dendera en Philae uit de Ptolemaeïsche periode bevatten de passage:
     Ik [Bes] dans voor Uw majesteit om Uw hart te behagen. Ik voer een danspas uit voor de twee kinderen [de jonge god en zijn Ka] in hun geboortehuis. Ik geef ritme aan mijn passen voor de twee nieuwgeborenen om hen blij te maken.

    Bes werd niet alleen in tempels, maar natuurlijk ook bij de mensen thuis vereerd.

    De god is naakt. Zijn grote, platte gezicht met diepliggende ogen is omkranst door een grote baard en gestileerde leeuwenmanen. De wijd opengesperde mond met de opgetrokken bovenlip, die een vervaarlijke rij tanden blootlegt, en de ver uitgestoken tong moeten de afschrikwekkende verschijning van de god benadrukken.

     Ronde dierenoortjes staan haaks op de schedel.
    Het zware lijf wordt gedragen door korte, mollige, naar buiten staande leeuwenpoten. Onder de bolle buik hangt een fallus in de vorm van de kop van een dier.

    01-05-2006 om 21:58 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    30-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werken in het hiernamaals: shabti's deel 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De meeste shabti's hebben de vorm van een mummie waaruit de handen tevoorschijn komen.
    Zij zijn van allerlei materialen gemaakt: hout, steen, faience, terracotta, maar ook van brons.

    Sommige zijn echte meesterwerken, zoals de houten shabti van ene Wepwawetmose uit de 19de dynastie, die in de kleding van het dagelijks leven is vereeuwigd.
    De shabti van Wepwawetmose is van ebbenhout, toch wel voor het houtarme Egypte een zeer kostbaar materiaal.
    Dit type kwam, naast de mummievormige exemplaren, tijdens het Nieuwe Rijk veel voor. 

    Bijna alle shabti's dragen landbouwwerktuigen; dit zijn hakken die nodig zijn voor het graafwerk van irrigatiekanalen.
     Een  mand op de rug diende voor het vervoer van zand.
     
    Men ziet ook wel andere attributen, zoals bij Wepwawetmose, die een vogel tegen zich aandrukt. Men stelde de ziel van een mens, de Ba, als een vogel met mensenhoofd voor. Ook houden de figuren in plaats van werktuigen amuletten vast.

    De vorm van de shabti's en de materialen waarvan ze zijn gemaakt + de technieken die daarbij zijn gebruikt, geven zeer veel informatie over veel aspecten van de faraonische beschaving.

     Daarnaast vormen ook de shabti-spreuk en andere inscripties die erop zijn geschreven, en de manier waarop de shabti's in het graf zijn opgeborgen, een belangrijke bron voor de kennis van namen, ambten en beroepen in het oude Egypte.

     

    30-04-2006 om 00:00 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)

    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!