Foto
WELKOM OP ONZE BLOG
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
verjaardag Ida 28.01.43 André 13.04.43
Foto
Foto
Foto
  • JZZR
  • Op bezoek geweest
  • Ben is op bezoek geweest. (I like it)
  • fijne paasmaandag
  • Groetjes

    Foto
    Foto
    Blog als favoriet !
    Foto
    Foto
    We zijn de 18de week van 2024
    Foto
    Mijn favorieten
  • SeniorenNet.be
  • Ida
  • Maris
  • JP vd Giessen
  • Jos Ghysen
  • Foto
    Foto
    Foto

    Druk op onderstaande knop

    Foto
    Archief per jaar
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • -0001
    Foto
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    muziekdoos
    blog.seniorennet.be/muziekd
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    hetpinegeltje
    blog.seniorennet.be/hetpine
    egyptische muziek (midi)
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Mummiekisten van de Amon-priesters
  • Britten korte tijd ontvoerd in Egypte
  • Egypte zucht onder sprinkhanen
  • 19 toeristen omgekomen bij balloncrash Egypte
  • Harpocrates: de kindgoden in het Oude Egypte
  • Weer kerk verwoest door moslims in Egypte
  • Belgen vinden graf van minister Ramses II
  • Agent Egypte mag baard hebben
  • Cairo is Egypte niet
  • Egypte legt alcohol aan banden
  • Rituelen in het oude Egypte
  • Egypte jorist buikdansen op tv
  • Piramide van Chefren opnieuw open
  • Expositie 'Toetanchamon, zijn graf en zijn schatten' naar Amsterdam
  • Oude Egyptische wijsheden
  • Actief in Egypte
  • Piramides Egypte weer open
  • Graf van oude prinses opgegraven in Egypte
  • uitgeleend aan....
  • Egyptische tempel
  • Lezing: Hoe de eenzaamheid verdween uit Sketis
  • museumcollectie
  • Egyptenaren
  • nieuwsbrief Egyptoligica Vlaanderen
  • Films en Leids Film Festival
  • Het Egypte van Hollywood KIDS
  • Egyptische minister pobeert reissector gerust te stellen i
  • Daar zit een luchtje aan
  • Toetanchamon: de Egyptische farao!
  • Ramses II, De Grootste en Machstigste Farao Aller Tijden
  • Leuvense prof ontdekt unieke graftombe in Egypte
  • Conclusiefall Theorie over het eeuwige leven
  • 'Islam en cultuur niet de wortel van Arabisch seksisme'
  • Beeld van de tweeling van Cleopatra ontdekt
  • Maarten J. Raven
  • Sakkara
  • Tuinen van de farao's
  • informatie over de mestkever.
  • Vrouwen Egypte tegen sekswet
  • mythes die eigenlijk niet kloppen
  • Oudste Ottomaanse prinses overleden
  • Vizier op het toerisme in Egypte
  • Eeuwenoude Egyptische deksels ontdekt in Israël
  • Mysterieuze farao herontdekt op deurpost
  • Tuinen van de farao's
  • Waarom Jezus het scharnier van Europa is
  • airpano Piramide Egypte & omgeving: PRACHTIG
  • Grote twijfels over Toetanchamons klompvoet
  • Werd crème farao Hatsjepsoet fataal?
  • Vrouw hakt door seks versufte echtgenoot in stukken
  • Beroemd en omstreden: Cleopatra VII
  • Op vakantie met de auto? Rijd even om via Koeweit, Egypte of Algerije. Euro, diesel en lpg zijn daar bijna gratis.
  • egypte-lezing voor maart
  • Reizigers mogen geen eetwaren of natuurproducten uit Egypte meenemen
  • Paus Egyptische kopten overleden
  • nieuw onderzoek wijst erop dat farao’s hun wapens niet alleen voor rituelen gebruikten, maar er ook echt met ten strijde trokken.
  • Mysterieuze farao herontdekt op deurpost
  • Egyptische goudzoekers levend begraven
  • geheim van de reuzenvinger uit Egypte
  • Bezienswaardigheden in Egypte
  • Van feesten in Luxor tot (extreem) hardlopen door de woestijn.
  • 'Het fenomeen Napoleon blijft boeien'
  • Egypte werkt door aan zijn toeristische ontwikkeling
  • Lezing over Egyptische godin Isis
  • Castle Zaman - Sinai, Egypte
  • Nieuw krokodillen museum in Aswan
  • Abu Simbel
  • Inkomsten uit toerisme Egypte fors gezakt
  • Recent geopend in Egypte
  • Gemummificeerde ibis kreeg maaltijd mee
  • Hersenen in koffer door onze redactie
  • 'In Egypte trouwt niemand meer'
  • VACCINATIE OP REIS
  • Egypte. Habibies, helden en huichelaars
  • Belgische bouwgroep Besix
  • Het eeuwige leven
  • Niet machtsstrijd in Egypte ontrafeld maar Kopten in ‘t nauw gebracht
  • Lezing Romeins Egypte/Egyptisch Rome
  • De Midaksteeg
  • De vertellingen van duizend-en-een nacht
  • Recensie: Het Egypte vóór de revolutie: strijdbaar en pessimistisch
  • Mummie van zangeres ontdekt in Egypte
  • Transparante was over de Sfinx van GizehBuitenland
  • Beeld van een verwarde tijd !
  • Hoogerwerf-Holleman schrijft twee historische jeugdboeken over Joden
  • Global warming van Egypte tot Zuid-Afrika: hele continent verandert door opwarming
  • VERBRAND ERFGOED
  • 2012
  • Rechter Egypte verbiedt maagdelijkheidtests
  • Vrouwen in Egypte geviseerd'
  • Bodem Egyptische schatkist in zicht’
  • Prettige feestdagen
  • zon zee rust ???
  • de macht van de farao's
  • Egyptenaren trachten overblijfselen wetenschappelijk instituut te redden
  • Vrouwen en de Egyptische revolutie
  • Arabische Lente in Egypte, de grootste mystificatie van het jaar 2011
  • Einde aan Westerse gebruiken?
  • Logo’s in het oude Egypte
  • Revolutie in Egypte: Maar waar zijn al die vrouwen gebleven?
  • Egyptische mannen houden het niet meer binnen
  • ISCH-KATHOLIEKE PATRIARCH HOOPVOL OVER TOEKOMST VAN CHRISTENEN IN EGYPTE
  • Gevulde dadels
  • Tien reismythes die niet kloppen
  • Egyptische watervoorziening door Nijl bedreigd door stroomopwaartse projecten
  • Re!sadvies tijdens de verkiezingen
  • wat kunnen we van de verkiezingen verwachten?
  • parlementsverkiezingen in Egypte
  • De ontdekking van het graf van Toetanchamon
  • Egyptenaar Hassan evenaart wereldrecord gespeelde interlands
  • Geschiedenis van Egypte
  • Het oude Egypte in de Rijnkapel
  • Naakt, Egyptisch meisje met de dood bedreigd
  • Hellenistisch Egypte
  • Egyptische gaat naakt voor vrijheid
  • Wat is de Arabische Liga?
  • Egypte sluit piramide op 11-11-11 om 11.11 uur
  • Arabische bloggers ontmoeten elkaar in Tunis
  • 'Waarom zijn hier zo weinig Belgen?'
  • Egypte: Mannen moeten een sluier dragen!
  • Belgen dateren oudste rotstekeningen van Noord-Afrika
  • Verbod religie-discriminatie Egypte
  • Move over Toetanchamon
  • Caïro: walhalla voor cultuurfanaten
  • Alaa al Aswani – Over Egypte
  • Brit laat zich als eerste mens in 3000 jaar mummificeren
  • Het voorjaarssemester Arabisch aan het Nederlands-Vlaams Instituut in Cairo
  • Ballonvaart wordt nachtmerrie door Frank Kromer
  • Pittige gehaktballetjes uit Egypte
  • Het NVIC is een bijzondere werkomgeving
  • Mummies in de Kunsthal in Rotterdam
  • Europese Ontwikkelingsbank pompt geld in Egypte en Tunesië
  • Nieuwe publicatie: Isis on the Nile
  • Toerisme in Egypte met 35,4 procent achteruit
  • Bikini- en alcoholverbod voor toeristen in Egypte?
  • De geheimen van de mummies
  • Farao’s droegen wapens..en gebruikten ze
  • Nederland heeft nu duurste hotelkamers van eurozone
  • Oude Egyptenaar keurig gekapt naar hiernamaals
  • Valse tenen van mummies blijken oudste protheses ooit
  • 50 Inzichten geschiedenis - Ian Crofton .
  • Reis van 1.400 euro verknald door id-kaart zonder chip
  • Werd crèmepje farao Hatsjepsoet fataal
  • het begint
  • Cleopatra - Stacy Schiff .
  • Toeristen Egypte hoeven voorlopig nog geen visa aan te vragen
  • Een geschiedenis van Nasser tot na Mubarak
  • nieuwsbrief
  • Egypte, een geschiedenis - Tarek Osman .
  • beelden uit geheime kamer piramide van Cheops
  • Piramides niet gebouwd door slaven
  • Zalfje werd Egyptische koningin mogelijk fataal
  • Koptische kerk ontdekt tussen Egyptische sfinxen
  • Het einde van Sharm el Sheikh? Moslimbroederschap wil verbod op bikini’s en alcohol
  • St. George-kerk in Caïro
  • Helft Nederlanders twijfelt op reis over veiligheid kraanwater
  • Nieuwe inzichten in de achtste plaag van Egypte
  • De Sinaïberg: een buitengewoon mooie ervaring
  • Metropolitan Museum geeft Egyptische kunstobjecten terug
  • Hangende Kerk
  • Doe goed en adopteer een kameel
  • Caïro: walhalla voor cultuurfanaten
  • Egypte heeft het allemaal!
  • Helft West-Europese mannen familie van Toetankhamon
  • 'waarschuw Nederlandse toeristen voor bezness!'
  • Video's uit Caïro
  • Bezienswaardigheden 2
  • Bezienswaardigheden
  • Leuke uit-tips in Hurghada
  • ten noorden van Luxor, een stenen poort van 2.700 jaar oud opgegraven.
  • 'Verkiezingen Egypte in november'
  • Godslastering door een muis .....
  • Zon, zee en rust!
  • Egyptische rotstekeningen van 3.200 v.C. herontdekt
  • Egyptische vissers halen zee leeg
  • Egyptische minister van Oudheden ontslagen
  • Moderne Egyptische vrouw maakt zich zorgen over positie
  • 'Zwembaden vakantieresorts en aquaparken levensgevaarlijk'
  • Begrafenis van farao Toetanchamon verliep 'haastig'
  • Egypte pakt zonne-energieprojecten weer op
  • 2.700 jaar oude stenen poort ontdekt in Egypte
  • Geneesmiddelen kopen in het buitenland
  • Hygiëne en voeding
  • Toetanchamon werd mogelijk haastig begraven
  • Koolstofdatering herschrijft Egyptische geschiedenis
  • Eerste beelden getoond uit geheime gang in piramide
  • Boot van farao Cheops wordt opgegraven
  • Geen straf archeologiebaas Egypte
  • Uit de geschiedenis gewist
  • ‘Egyptische schoonheid had wrat op voorhoofd’
  • Egyptische blogger schrijft boek over revolutie 2.0�
  • 'Maagdelijkheidstesten' bij Egyptische vrouwen�
  • Wat een drukte aan de Egyptische grens......Complete auto's door tunnels in Gaza
  • Een geschiedenis van de wereld door moslimse ogen .
  • Egypte na de revolutie
  • Nationaal Archief en bibliotheek Egypte gaat revolutie documenteren
  • Eerste beelden uit geheime kamer van piramide
  • Soefi's mogen graven van heiligen niet kussen
  • ....17 nieuwe piramides ontdekt in Egypte
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

     

    Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
    Foto
    OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -

    1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat. Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06) 2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
    02-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bier in de Oudheid

           Het oudste spoor van het bier  leidt ons ongeveer 6000 jaar terug in de tijd.
     We weten  dat oude volkeren zoals de Sumeriërs, de Babyloniërs en de Egyptenaren al bier dronken.


    Deze volkeren leefden tientallen eeuwen geleden in de buurt van grote rivieren als de Nijl, de Eufraat en de Tigris. Door deze rivieren was dit gebied erg vruchtbaar, waardoor er veel graan kon groeien. Deze plek werd ook de graanschuur van de wereld genoemd.

    Graan is een belangrijke product voor het brouwen van bier. Het is dus normaal dat op deze plek  ontdekt werd hoe bier gebrouwen moest worden.

                In dit gebied hebben archeologen allerlei voorwerpen gevonden die ons vertelden op welke manier bier gebrouwen werd en wie bier mocht drinken. In Egypte zijn veel voorwerpen gevonden die helpen de geschiedenis van het bier te ontdekken.

     Het oudste Egyptische beeld van een bierbrouwer stamt uit 2500 voor Christus.
    We weten dat de farao's zelf bier konden brouwen. Een van deze farao’s was Ramses III.

    Uit zijn tijd zijn bierbekers gevonden die een inhoud hadden van  3,5 liter! Wist je dat de Egyptenaren dachten dat bier een geschenk van de Zonnegod was? Het was immers de zon die het graan liet groeien!


    Zowel in Babylonië als in Egypte kende men verschillende soorten bier, van licht tot zwaar. 
    Om het bier een bepaalde smaak te geven, werden allerlei planten en kruiden toegevoegd. De Egyptenaren kruidden hun bier met het kruid saffraan. Zij gebruikten ook kaneel om hun bier donkergekleurd te maken. 

    02-06-2006 om 19:03 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Betalen kon ook....

    Enkele oud-Egyptische munten

    Klik op de afbeelding



         Free Image Hosting at www.ImageShack.us   Free Image Hosting at www.ImageShack.us   Free Image Hosting at www.ImageShack.us   Free Image Hosting at www.ImageShack.us
     


     

    02-06-2006 om 18:38 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.welke invloed had de mythe van Osiris op de feestelijke gelegenheden van de oude Egyptenaren?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Er was een landelijk festival waar de mythe aan ten grondslag lag, namelijk het Feest van de landbouw dat jaarlijks gevierd werd.
    Het feest dat enkele weken bestreek is beschreven in diverse bronnen, maar de bekendste is de papyrus Jumilhac ca. 100 v. C.
    De bron stamt uit een vrij late periode van het oude Egypte, maar het festival, of in ieder geval de uitgevoerde rituelen, bestond waarschijnlijk al veel langer dan dat.

    Tijdens het festival werd een beeltenis van Osiris gevormd met graan of gerst, die dan besproeid werd.

    Het ontkiemen van het zaad werd geassocieerd met het tot leven komen van Osiris nadat zijn ledematen  die verspreid waren over heel Egypte bijeen waren gebracht.

    Het bijeen brengen van die ledematen werd  geassocieerd met dagen van het feest. Van de 19e tot en met de 30e dag werd er iedere dag een deel van het lichaam teruggevonden.
     Dat gebeurde niet letterlijk; het waren rituele aangelegenheden.
     
    Op de laatste dag werd ook de djed- zuil, symbool voor de ruggegraat van Osiris, opgericht. Dit was weer een symbool van het  tot leven komen van Osiris.

    Een ander beroemd feest is het Choiak ( of Khoiak) festival, dat van de 12e tot en met de 30e van de maand Choiak werd gevierd.
     
    De belangrijkste bron hierover is een Osiriskapel op het dak van de tempel van Dendera ( ca. 100 AD).
     
    Aan het begin van dit feest werd er ook een beeltenis van Osiris gemaakt van graan of gerst. Nadat het besproeid werd, werd het gebalsemd en gekleed en  zelfs gewikkeld in zwachtels en begraven. Op de 30e werd ook hier de Djed-zuil opgericht.

    02-06-2006 om 00:00 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.muziek en dans / afbeeldingen 2

     muziek en dans afbeelding 2 ( klik op de afbeelding)



      Free Image Hosting at www.ImageShack.us   Free Image Hosting at www.ImageShack.us     Free Image Hosting at www.ImageShack.us     Free Image Hosting at www.ImageShack.us
        

    02-06-2006 om 00:00 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overblijfselen van deze oud-egyptische muziek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

                                   afbeelding: dansers tijdens een feest



    Hoewel er in het Oude Egypte geen muziek genoteerd is, zijn er  liedjesteksten bewaard gebleven.

    De hymne voor Aton is daar een  voorbeeld van.
    De tekst werd gevonden in graf WV 23 in de Vallei der Koningen en lijkt erg  op psalm 104 uit de Bijbel.

    Ziehier deel  van de hymne:

    Hoe groot zijn uw daden,
    Niettemin verborgen van het zicht,
    O Enige God naast wie er velen zijn!
    U maakte de aarde zoals u dit wenste, u alleen,
    Alle volkeren, kudden, en troepen;
    Alles op aarde wat op benen lopen,
    Alles op hoogte wat op vleugels vliegen,
    Het land van Khor en Kush,
    Het land van Egypte.

    Deze tekst was gericht naar Aton, die in de 18e dynastie  werd beschouwd als de enige God.

    Er zijn vele reliëfs bekend waarop mensen te zien zijn die een muziekinstrument bespelen, dansen of luisteren naar muziek.
     
    In de graftombe van Chnumhotep en Nianchchnum zijn dansers en muzikanten op de muren afgebeeld. 
    Er zijn diverse teksten bewaard gebleven, waaruit blijkt hoe belangrijk muziek voor de Egyptenaren was.

    02-06-2006 om 00:00 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muziek was ook belangrijk bij feesten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

                                                     afbeelding: vrouwelijke muzikanten
                                                          met aulois, luit en harp


    Muziek was niet alleen belangrijk in Oud-Egyptische tempels; ook feesten als geboorten, verjaardagen, bruiloften en begrafenissen waren niet zonder muziek
    .

    De muziek hier werd een stuk minder strak en statig gespeeld dan de  tempelmuziek. 
    Gezelschappen van zangers, fluitisten, harpisten, percussionisten, luit- en lierspelers speelden ritmische muziek.
     
    Schaars gekleedde danseressen haalden hierop acrobatische kunsten uit, terwijl de muzikanten hun best deden om het publiek mee te laten klappen, zingen of spelen (op kleine instrumenten als de sistrum).

    De mensen die op feesten speelden waren gewoonlijk professionelen en zowel van het mannelijk als het vrouwelijk geslacht.
     
    Anders dan de shemayets stonden deze muzikanten niet erg hoog op de sociale ladder.
    De feesten en de musici waren wel zeer populair, en vreugde werd in het Oude Egypte als een belangrijk onderdeel van het leven gezien.

    Behalve uit muziek bestonden de feesten vooral uit eten, drinken en het onderhouden van sociale contacten.

    02-06-2006 om 00:00 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    01-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.votiefbeeldjes van koninginnen
    De wereld ontstond volgens de Egyptenaren toen Atoem oprees uit het Oerwater. 

    Nadat hij het godenpaar Sjoe en Tefnoet voortbracht kwam er diversiteit in de wereld.
     Daarom was het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk voor de Egyptenaren fundamenteel.

    Godinnen worden net zo belangrijk als goden. 
                   Image Hosted by ImageShack.us                                                  Image Hosted by ImageShack.us
    Het rechterbeeldje is de godin Moet, echtgenote van Amon, Koning-der-Goden. Haar symbolen zijn de gier en de dubbele kroon van Egypte.

    De godin links is Neith, die de kroon van Neder-Egypte draagt. Zij was de strijdbare godin, vergelijkbaar met de Griekse Athene.
     
    De godin in het midden is de kattengodin Bastet. Die draagt de attributen van muziek, zang en dans, waar zij de beschermvrouw van is.

    De vierde figuur, met leeuwinnenkop, is Wadjet, dochter van zonnegod Re.
    Zij staat tegen een obelisk en symboliseert de zonnestralen, die vijanden vernietigt en plagen kan verspreiden.
     De holle obelisk stelt niet alleen  zonnestralen voor, maar vormt ook een sarcofaagje voor een ichneumon (exotisch diertje).


                                

    01-06-2006 om 20:42 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Buikdans
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Buikdansen als een tempel- en ritueel dans

    Heel lang geleden vereerden mensen meerdere godinnen en goden. De priesteressen waren een medium tussen de mensen en de goden/godinnen. Buikdansen was een tempeldans.                                             De priesteressen dansten zichzelf in trance en openden zichzelf als communicatie kanaal. De mensen konden verzoeken doen aan de godin van de vruchtbaarheid of haar bedanken.

    In die tijd was het geloof in de reïncarnatie heel sterk. Dat hield in dat het bij het bedrijven van  geslachtgemeenschap zich een kanaal opende bij de vrouw waardoor zij een kind vanuit de hemel kon reïncarneren. Door het nabootsen van de bewegingen van de geslachtsdaad en door zich in de trance te dansen, geloofden de priesteressen dat ze op deze manier zwanger konden worden.                                 

    In het buikdansen zien we  bewegingen die te maken hebben met bevallen. Vrouwen hielpen elkaar tijdens de bevalling door in een kring om de barende vrouw heen te staan en de bewegingen mee te maken. Op deze manier ontstond een gezamenlijke dans. Dit zou de basis- oorsprong zijn van het buikdansen. Pas later heeft buikdansen een ruime culturele en kunstzinnige context gekregen. Het buikdansen kan echter niet als geheel begrepen worden zonder de basis oorsprong van deze dans te begrijpen.

    01-06-2006 om 18:57 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Betekenis en geschiedenis van dans
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     Wat we weten van het Oude Egypte is van tekeningen in graven of graftomben.

    Door de hiërogliefen die bij de afbeeldingen staan kan met zekerheid worden gezegd wanneer het om dansers gaat. Een rietpluim, een been en een pion vormen samen de betekenis danser.

    Er zijn dansvoorstellingen te zien, maar niemand kan met zekerheid weten hoe deze mensen hebben bewogen, aangezien er nog geen video was.

    De dans in de Egyptische oudheid was verweven met de begrafeniscultuur. De dood was het symbool van levenskracht en de dans symboliseerde nieuw leven. Na de dood ging de overledene naar het dodenrijk, wat een betere wereld was met volop overvloed en geluk.

    Dans gaf uitdrukking aan de cyclus van het leven: de seizoenen met groei, bloei en het afsterven van de natuur; van geboorte naar dood. Herhalingen gaven de cyclus weer, zoals een hartklop en ademhaling. 

    In de grafkelders werden  veel mensen afgebeeld met een opgeheven hand op borsthoogte.
    Het kan betekenen: een groet aan de zon; aan het goddelijke; een groet van bezoekers van de onderwereld (het buitenland was ook de onderwereld); een groet aan het leven.

    In 1938 heeft Brunner-Traut een publicatie geschreven over dans in het oude Egypte. Zij observeerde de muurschilderingen in de graven van het Midden- en Nieuwe Koninkrijk en ontdekte dat er dansers waren geweest onder de naam 'Muu' (uitspraak waarschijnlijk 'Moeoe').
    De Muu droegen  kronen van riet en stelden gestorven koningen voor. Hun dans was een onderdeel van de begrafenis volgens de riten van Osiris, de heerser over het dodenrijk en de Egyptische dodenrechter.
     
    Dansen was ook het alledaagse vermaak van de Egyptenaren 
    Zodra iemand begon met dansen, volgde de rest.
     Er zijn dan ook nauwelijks afbeeldingen te zien van een enkele danser.
    Er zijn tekeningen te vinden van mensen in acrobatische houdingen, als de radslag, salto-mortale's, het springen in elkaars armen en een brug achterover.
     Er wordt dan ook gesproken van gymnastische dansen die grote lenigheid en langdurige training vereisen.

    Wat niet te zien is zijn nabootsingen van dieren of paardansen waarbij de man de vrouw leidt.
    Wanneer er afbeeldingen zijn van paren, dan verwijst dat naar een groep meisjes die twee aan twee dansen terwijl ze elkaars handen vasthouden.
     
    Bij groepsdansen had iedere deelnemer een eigen patroon van figuren.
    Wat opvalt is dat mannen en vrouwen nooit samen in een afbeelding te vinden zijn en dat vrouwen het meest worden afgebeeld.

    In het Oude Rijk werden voor het eerst sportieve elementen zoals springen en stampen toegevoegd aan de afbeeldingen.

    In het Nieuwe Rijk werd de dans gekenmerkt door meer levendige, vloeiende en bevallige bewegingen.
    Er verschenen ook nationale dansen van de buurvolken uit Nubië, Libië en Syrië.
    Uit de Late Tijd laten de afbeeldingen voorstellingen zien die te maken hebben met publieke feesten of godsdienstige riten.

    "Er zijn verschillende scènes bewaard gebleven die tonen hoe vrouwen in hun handen klappen om de dansers in de maat te houden.

    Danseressen droegen gewoonlijk een kort rokje, open van voren of met franje afgezet, en bij andere gelegenheden losvallende tunieken (doorzichtig tijdens het Nieuwe Rijk) met schouderbandjes of zij hulden zich simpelweg in lange sjaals. Soms dansten zij naakt, afgezien van een smalle band om de buik.
     
    Uit de gespierde dijen van sommige danseressen heeft men afgeleid dat zij beroeps waren. Zulke meisjes worden inderdaad in documenten vermeld onder de naam chebeijet, in het bijzonder in de harems van koningen. Men beschrijft hen als 'weldoorvoed en vriendelijk' hetgeen een heleboel meer geïmpliceerd kan hebben.

    Dansen vond plaats op de tonen van muziek en zang, met name zang met muzikale begeleiding. Specialisten beweren dat instrumentale muziek als zodanig niet voorkwam in Egypte en dat onbegeleid zingen zeldzaam was.

    Tijdens het Oude Rijk werd de begeleiding verzorgd door een enkel instrument, zelden door meer dan een.
    Tijdens het Nieuwe Rijk begeleidde de zanger of zangeres zichzelf -we zien vaak zingende harpspelers- of werd hij of zij begeleid door een groot of klein gemengd ensemble.
    Later nam het aantal instrumenten geleidelijk weer af".

    01-06-2006 om 16:29 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muziek en dans / afbeeldingen 1

    Enkele afbeeldingen over musiceren en dansen  in oud-egypte ( klik op de afbeelding)



      Free Image Hosting at www.ImageShack.us     Free Image Hosting at www.ImageShack.us    Free Image Hosting at www.ImageShack.us      Free Image Hosting at www.ImageShack.us
      

    01-06-2006 om 11:44 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muziek binnen de Egyptische mythologie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Binnen de Egyptische mythologie stond muziek hoog in het vaandel.

    Dat blijkt uit het feit dat er in het Oude Egypte twee muziek- goden waren: Bes en Hathor.
     
    Bes was een mannelijke dwerg die behalve voor de muziek ook opkwam voor de vreugde en voor de vrouwen en kinderen. Hij was vooral in de Late Tijd populair.
     
    Hathor was een vrouw in de vorm van een koe, die vooral in het Nieuwe Rijk (enkele eeuwen voor de Late Tijd) populair was. Ook zij was behalve godin van de muziek de godin van de vreugde.

    Bastet  werd omschreven als de Meesteres van het Sistrum. In veel van de beelden die van haar zijn gemaakt, heeft zij dan ook een sistrum in haar hand. De castagnetten, een soort slaginstrument, waren opgedragen aan de godin Hathor.
     

    01-06-2006 om 00:00 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Snaarinstrumenten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De derde  instrumentengroep binnen de Oud-Egyptische muziek was de groep van de snaarinstrumenten.
     
    Sinds het Oude Rijk werden bogen  gebruikt om harpen van te maken.
    Zulke harpen hadden acht tot twaalf snaren die waren gemaakt van darmen van dieren. Zowel mannen als vrouwen konden de harp bespelen. In het Nieuwe Rijk werd er met de grootte en het aantal snaren meer en meer geëxperimenteerd.

    De Egyptenaren waren wellicht de eersten die de luit gebruikten. Het bestond uit een kleine klankkast met zes of acht gaten.
    De luit had twee tot vier snaren.
    De nek van de luit had veel weg van die van de moderne gitaar: de noten werd bepaald als de snaren werden ingedrukt op de plek waar zich een fret
    (Fretten zijn een mechanisme om snaren tijdens het bespelen van een snaarinstrument zodanig in te korten dat de snaar vrij kan trillen tussen twee vaste  gedefinieerde punten.)

    01-06-2006 om 00:00 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    31-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leven in het oude Egypte: De vrouw in juridisch opzicht gelijkwaardig aan de man
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De vrouw was gelijkwaardig aan de man.
    Zij kon contracten sluiten, als aanklager of getuige voor de rechtbank optreden, de voogdij over een kind op zich nemen .
     
    De bezittingen van haar man gingen echter over op haar kinderen, omdat het erfrecht zich beperkte tot bloedverwanten.

     Het doel van elk huwelijk was zorgen voor nakomelingen . Deze moesten voorzien in de oude dag van hun ouders.
    Bovendien waren ze ook verwantwoordelijk voor het voortzetten van de dodencultus bij het ouderlijk graf.
    Hoewel het aantal kinderen per gezin heel hoog was, was het sterftecijfer onder de jonge kinderen ook hoog .

    De opvoeding van de kinderen lag tijdens de eerste jaren voornamelijk in handen van de moeder.
    Bij de zoon nam de vader vanaf een bepaalde leeftijd deze plicht over.
     Hij leidde hem op tot zijn helper en opvolger
    .
     Indien de  kinderen een andere beroep wilden uitoefenen dan hun vader,  stuurde men ze naar scholen, die dikwijls een onderdeel  van een tempel waren.
     Hier leerde men vooral rekenen, lezen en schrijven. Een ander belangrijk punt in de opvoeding was de vorming van de persoonlijkheid.

    31-05-2006 om 19:39 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Brug
    Klik op de afbeelding om de link te volgen             Een Egyptisch reliëf toont een vrouw die met haar lichaam de 'brug' maakt, wat meer dan waarschijnlijk een religieus geladen dansfiguur is.  

                                                                          Misschien houdt ze immers verband met Noet, de godin van de kosmos, die uitgebeeld wordt als een brug over de aarde. Vast staat in ieder geval dat hbj niet alleen 'dans' betekent, maar ook de naam is van de gymnastische oefening 'de brug', die nu nog altijd voorkomt in Indische dans.

    31-05-2006 om 19:29 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elke koningsharem heeft zijn danseressen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Stilaan komt dans los van zijn religieuze betekenis. Rijke en voorname mensen laten steeds vaker hun feesten opluisteren door danseresjes, begeleid door (vrouwelijke) muzikanten in linnen jurken. 
                                                                                             Elke koningsharem heeft zijn danseressen, hbjt genoemd. Die staan lager aangeschreven dan de muzikanten, al noemt de farao hen 'vreugdeschenksters' (shmh-jb). Ze dansen naakt, met uitzondering van een heupgordel van houten kralen, waarin pitten rammelen tijdens het dansen. Hun dans bestaat uit acrobatische figuren en pirouettes, sierlijke handbewegingen en wiegende heupen, gekruid met handgeklap, kleppers en crotalen. 

    31-05-2006 om 19:24 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ook vrouwen hadden belangrijke taken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vrouwen werden betaald voor het werk dat ze verrichtten en ze konden hun eigen eigendom bezitten, kopen en verkopen, een testament opmaken en bepalen welk van hun kinderen van hen zou erven.                                         Veel vrouwen bezetten een religieuze post en er zijn ook vrouwen bekend die titels droegen als "gouverneur", "rentmeester", "opzichter van artsen" en zelfs "vizier", de hoogste ambtelijke rang na de koning.                                  De monarch was doorgaans een man, maar in minstens vijf gevallen werd de troon bezet door een vrouw.

    Hoewel vaak wordt beweerd dat er geen bewijs is voor het bestaan van vrouwelijke klerken, moet een aantal vrouwen vanwege hun officiële taken in staat zijn geweest geschreven documenten te raadplegen. Tegen de Grieks-Romeinse tijd is de geletterdheid van vrouwen duidelijk bewezen: de beroemde Cleopatra de 7e kon minstens zeven talen spreken en schrijven, waaronder het Egyptisch

    31-05-2006 om 19:23 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrouwen in het oude Egypte
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In de vroege dagen van de egyptologie ontdekten de heren geleerden uit Europa tot hun schrik afbeeldingen van Egyptische vrouwen in vooraanstaande of zelfs dominante rollen. Veel van wat ze aantroffen, deden ze af als "fictief" of "ritueel" en zelfs nu nog is het onderwerp van gelijkwaardigheid omstreden. 
                                                          Maar in het oude Egypte waren vrouwen wettelijk onafhankelijke burgers
    en hadden ze uiteenlopende maten van zelfbeschikking die ongebruikelijk was in de door mannen gedomineerde oude wereld. Zeker de Grieken waren geschokt door hun vrijheid: de historicus Herodotus (5de eeuw v Chr.) schreef dat vrouwen "naar de markt gaan en deelnemen in de handel, terwijl mannen thuiszitten en weven". De Egyptenaren, concludeerde hij, "lijken de normale praktijken van de mens te hebben omgekeerd".

    Over het algemeen trouwden vrouwen en kregen ze kinderen, maar ze waren niet temin zichtbaar in de hele Egyptische samenleving, werkend op velden en naast de mannen ingelijfd voor maatschappelijke werken. Zowel mannelijke als vrouwelijke bedienden zijn afgebeeld terwijl ze huizen schoonmaken, bedden opmaken, brouwen en bakken, al werd het wassen gedaan door professionele wasmannen. 
                                                                                       De mannen werkten doorgaans buitenshuis, terwijl vrouwen een aanzienlijk groter deel van hun tijd binnenshuis doorbrachten, al zijn ze ook te zien in openluchttaferelen, wat tot uiting komt in het artistieke gebruik, dat hun een lichtere huidskleur geeft. Maar zowel mannen als vrouwen bezochten sociale gebeurtenissen.

    31-05-2006 om 19:22 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rituelen en feesten 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     Jaarlijks werden er meer dan vijftig publieke feesten gevierd. De Egyptenaren waren de eerste die een kalender van 365 dagen aanhielden, bestaande uit 360 dagen plus vijf grote, heilige dagen om de  geboortedagen van Osiris, Isis, Horus, Seth en Nephthys aan te duiden. Andere belangrijke feestdagen omvatten het Feest van Hathor, wanneer het beeld van de godin uit haar schrijn in Dendera werd gehaald en aan het volk werd getoond te midden van vrolijke muziek en danspartijen ter viering van een goede oogst. Vergelijkbare gebeurtenissen vergezelden het bruiloftachtige Feest van de Prachtige Ontmoeting, waarbij het beeld van Hathor van Dendera naar het zuiden reisde om twee weken door te brengen bij haar "echgenoot" Horus, in Edfu.

    In gezelschap van een grote stoet priesters, priesteressen, musici en dansers liep de hele bevolking tijdens deze algemene vrije dagen uit om deel te nemen aan de vreugde en te genieten van grote hoeveelheden voedsel en drank, dronkenschap werd actief aangemoedigd als een vorm van eerbetoon aan de goden.

    Het jaarlijkse feest van Opet in Thebe was er één van een reeks belangrijke feesten die waren bedoeld om de kracht van de koning te vergroten en te sterken. Tijdens dit feest werd het heilige beeld van Amun, de nationale god van Egypte, te midden van een feestende menigte stroomopwaarts vervoerd van Karnak naar de tempel van Luxor, waar de koning deelnam aan een geheime rite in de binnenste schrijn. Hierna verscheen hij in het openbaar, goddelijk en met hernieuwde kracht, voor zijn uitzinnige onderdanen.

    31-05-2006 om 19:20 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rituelen en feesten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Het middelpunt van elk oud-Egyptische nederzetting was de tempel, een groot centrum van activiteiten dat naast zijn godsdienstige functie dienstdeed als combinatie van stadhuis, school, bibliotheek en medische kliniek. Echter, alleen priesters waren bevoegd om het gewijde binnenste deel van de tempel, dat werd beschouwd als een soort opslagplaats van goddelijke macht, te betreden. Het was de taak van de priester om die macht door middel van rituelen te sturen en om de goden te dienen.

    De vertegenwoordiger van de goden op aarde was de koning, die dus de belangrijkste priester van elk tempel was. Maar omdat er in elke stad minstens één tempel was, delegeerde hij zijn priesterlijke plichten aan de hogepriester van elk tempel.

    Onder de hogepriesters bestonden verschillende rangen van geestelijkheid, van de "lector-priester", een zeer oude geestelijke die ingewijd was in de geheime geschriften, tot hen die de heilige koeien van de tempel verzorgden. Veel priesters werkten in deeltijd, gedurende één maand per kwartaal.

    Priesters woonden in hun eigen kleine gemeenschap, die was verbonden aan de tempel. In Karnak woonden ze aan het heilige meer van de tempel, een kunstmatige vijver waar alle priesters zich tweemaal per nacht te wassen, omdat zij die betrokken waren bij heilige riten volkomen rein (waab) moesten zijn. Om dezelfde reden moesten priesters ook om de dag hun lichaamshaar scheren en mochten ze enkel gewaden van zuivere linnen dragen.

    Dagelijks eerden de priesters de godheden met een constante stroom van voedseloffers, wijn, parfums, wierook en bloemen, waarbij ze exacte procedures en rituelen volgden. Ook werden de goden onderhouden door tempelmusici en dansers: één tekst verhaalt van de riten die zijn geassocieerd met "de gouden godin, Hathor", waarbij zangers bezwering zongen en dansers bewogen op de ritmische begeleiding van de sistrum, een gewijde ratelaar. Zulke godsdienstoefeningen zouden de geest van de godheid aanmoedigen zijn intrek te nemen in het heilige beeld dat werd bewaard in een schrijn in de donkere, binnenste heiligheid van de tempel, waartoe alleen de koning en de hogepriester toegang hadden. Alleen door het handhaven van de goddelijke aanwezigheid in elke tempel kon de kosmische orde bewaard blijven tegenover de wanorde en de chaos die aan de buitenkant van de tempel waren afgebeeld.

    Elke ochtend ging de hogepriester de donkere heiligheid binnen, schaars verlicht door flakkerende olielampen. Zorgvuldig opende hij de verzegelde houten deuren van het altaar en ging naar het goddelijke beeld, groette het en bracht het offers van parfum. Met de pink van zijn rechterhand zalfde hij het voorhoofd van de godheid met heilige oliën van ceder en mirre. Vervolgens werd het beeld opgesmukt met cosmetica en ceremoniële kleding, waarna het voedsel, drank en grote boeketten bloemen kreeg voorgezet, men geloofde dat de geur van de bloemen die van de goden zelf was. Wierook, gebruikt om de goden te verwelkomen en te sterken en om kwaadwillende geesten af te stoten, was van groot belang. Het werd in grote hoeveelheden door de priesters gemaakt in "parfumlaboratoria", waar lijsten van aromatische ingrediënten op de wanden waren vastgelegd.

    31-05-2006 om 19:19 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de vrouw zag er verzorgd uit
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Dames uit de betere kringen deden er alles aan om er fris en aantrekkelijk uit te zien. Ze gingen vaak in bad, gebruikten parfum en lieten zich masseren met stoffen die hun huid zacht hielden.Ze gebruikten henna, een kleurstof waarmee ze hun nagels en haren rood verfden.

    Om zich op te maken gebruikten ze kohl, een zwarte stof waarmee ze hun wenkbrauwen insmeerden,hun ogen omlijnden en hun wimpers donkerder maakten.

    Amusement.

    Dorpelingen kwamen vaak bij elkaar om te zingen en muziek te maken, Wanneer er gedanst werd,deden de mannen en vrouwen dat niet samen.

    De Egyptenaren waren niet in staat hun muziek op papier te zetten, we moeten dus maar raden hoe die geklonken heeft.Tijdens chique feestjes werden de gasten vermaakt door professionele musici, acrobaten en schaars geklede danseressen.De gastheer en gastvrouw zaten naast elkaar, terwijl verder alle mannen,vrouwen en kinderen in aparte groepen zaten.

    Zoals het zo vaak gaat op feestjes, aten ook de Egyptenaren vaak te veel en sommige dronken zelfs zoveel dat ze naar huis gedragen moesten worden.

    31-05-2006 om 19:17 geschreven door andre&ida


    >> Reageer (0)

    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!