Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
17-03-2008
Gebouw door Mieke,
Hallo Mieke,
Je zult waarschijnlijk denken wat moet het nu zijn de foto is heel goed in beeld gebracht met R&S in het diepte effect door middel van de mooie beweging in de gevel van het gebouw en de detaillering in o.a. de verschillende bakstenen, vloerstenen en de raamconstructie. Door de foto te spiegelen bereik je een beter visueel effect maar dergelijke fotos met opschriften op de ramen kan je onmogelijk spiegelen omdat deze dan onwerkelijk worden, doe dit liefst niet! In de bijgevoegde foto is jou foto in zijn oorspronkelijke vorm hersteld, door de afvalkorf weg te klonen krijgt je foto nog meer allures en de twee fotos naast elkaar vormen ook een interessant visueel paar Goed gedaan!
Je foto toont een rij gevels van oude huizen de compositie is goed maar het is spijtig dat je het oog van de kijker meevoert door de foto in een diagonale lijn van links naar rechts om dan te rusten op een groot stuk hemel! Door een langwerpige uitsnede te maken en de foto te spiegelen kan je de aandacht nog beter op de bouwconstructie van de huizen vestigen, nu rust het oog rechtsboven op de interessante gevelstructuur. De blauwe kleurzweem werd hier onder handen genomen met een natuurlijker resultaat tot gevolg. Toch goed gedaan hoor!
Een foto met veel ritme in de krullen van het metalen buizenwerk en het langwerpige vlak waarin het kunstwerk geplaatst is, daarnaast vertonen vooral de houtkrullen en de grote houten haspel een interessante structuur. Je hebt dit mooi in beeld gebracht in een diagonale compositie, spijtig genoeg ben je de achtergrond uit het oog verloren waardoor de huizen volledig schuin staan. In de bijgevoegde uitsnede is de perspectief aangepast en het stukje wagen aan de linkerkant weggekloond waardoor de foto nu meer overtuigend lijkt! Goed gezien!
Mooie lijnen in o.m de ramen, deuren en de structuur van de bakstenen, het klinkt misschien ironisch om nu te horen dat je in een dergelijk geval de foto niet moet spiegelen! Een herkenbare publieke plaats en zeker wanneer er leesbare opschriften zijn zoals in de vlaggen en op het gebouw, daar kan je niets aan veranderen, dit moet vastgelegd worden zoals het in werkelijkheid is. Het is misschien beter om in een dergelijk geval voor een ander onderwerp te kiezen of een beter gezichtspunt. Je foto toont ons een openbaar gebouw, daarbij moet men zich afvragen of dit wel een boeiend onderwerp is voor deze lessen, er is nu beslist heel veel te zien maar is dit wel interessant genoeg? Een uitsnede waarbij men een deel van het gebouw toont kan dikwijls een stuk boeiender en meer artistiek zijn, kan verder gaan dan het eenvoudig vastleggen van een foto met louter een documentaire waarde.
Je foto mist beslist zijn doel niet en bevat veel R&S in de constructie van dit gebouw. Een gedeelte van een gebouw weergeven is beslist geen sinecure vooral wanneer je niet op een gelijke hoogte kunt staan om op die manier talrijke vervormingen van het onderwerp te vermijden. Van deze foto kan men moeilijk een goede maken maar door een andere uitsnede wil ik gewoon aantonen dat de foto rustiger geworden is en de aandacht van de kijker nu al beter kan vasthouden, een overaanbod aan lijnen en details die niet harmonisch samen horen leid teveel af, verstoord het evenwicht, dan begint een zoektocht naar de essentie en dat is nooit een goed teken.
Je foto toont een kolenveld dat besprenkeld wordt en daar steekt beslist R&S in, denk maar aan de duizenden groene kolen en de waterstralen die elkaar mooi kruisen, dat alles heb je goed gezien. De keuze van een vooraanzicht maakt de foto eerder gewoon, met een beetje meer originaliteit is een foto met een zijaanzicht waarbij men de waterstralen van bvb linksonder naar rechtsboven ziet bewegen door het formaat beslist een stuk boeiender om naar te kijken. Dikwijls is een beetje stapwerk nodig en wat zoekwerk om de juiste invalshoek op te sporen en zo een mooie compositie vast te leggen, precies daarover gaat het Primera! Je bent in elk geval goed op weg nu nog verfijnen!
Mooi idee voor een foto met R&S, de ritmische tekening van de plant en de achtergrond met een structuurpatroon. De belichting lijkt een beetje onnatuurlijk en dit kan je bijwerken door de kleurzweem aan te passen, door je foto een beetje anders uit te snijden krijg je extra mogelijkheden om creatief uit de hoek te komen. In elk geval een geslaagde foto Happyman!
Er zit een mooie S-beweging in de foto met de loper op een sterk punt en het lattenwerk dat zorgt voor een interessant ritme en de nodige structuur. Probeer in dergelijke fotos minder afleidende elementen in beeld te brengen (omgeving) welke niet onmiddellijk een meerwaarde geven aan de foto of schik dit beter zodat er meer harmonie in de foto is, dit bereik je door bvb een ander camera standpunt in te nemen. Goed gedaan J@ques!
In de foto ziet men ritme en structuur maar dan louter als een opsomming van beschikbare elementen. Het is de bedoeling om daar iets creatief mee te doen zodat R&S in een zinvolle compositie gebracht worden. Neem even de tijd om het blog voor R&S grondig door te lezen en doe daar een beetje nuttige inspiratie op die je kan helpen om betere fotos te maken voor deze lessen!
Een geslaagde foto van dit winterveld met stoppels en bomen, er is voldoende R&S aanwezig om het boeiend te houden. De bomen zijn hier de aantrekkingspool, dan is het beter om als inleiding vanaf links te kiezen voor de bomen en zo naar rechts de beweging van de bomen rond het stoppelveld te volgen. Goed gedaan Mieke!
Wat een mooie foto boordevol R&S, hier is weinig aan toe te voegen behalve enkele nuttige tips: spiegel de foto om een beter visueel effect te krijgen, vermijd hoeken die niet zuiver zijn, (klonen) en licht enkele delen een beetje op om nog meer klaarheid en detaillering in de foto te krijgen . Proficiat Happyman!
Een goede foto met ritme en structuur in het staketsel dat de helft van het formaat bestrijkt, de voorgrond is minder interessant omdat daar weinig duidelijke detaillering te zien is in de structuur en de begroeiing van de golfbreker.(mogelijk is daar veel verloren gegaan bij het verkleinen of is de scherpte niet optimaal?) De belichting is ook niet optimaal waardor de kleuren eerder dof overkomen. Door eventueel nog iets dichter bij het staketsel te komen en door de knieën te gaan zou het mogelijk zijn een meer spectaculaire foto als resultaat te hebben met daarbij meer zichtbare details van de voorgrond (dichtbij) wat het geheel boeiender zou maken. Goed gezien Mira!
Een foto met R&S in een centrale compositie, het idee is goed maar de uitvoering misschien een beetje eentonig. Je hebt fragmenten van boomstammen, struiken, water en gras, daarmee is het niet eenvoudig om een boeiende foto te maken tenzij je daarmee en interessante ritmische compositie tot stand kunt brengen en dat is hier niet echt mogelijk! Verder proberen Bettina, het lukt niet altijd even goed, vooral als je met verschillende genres experimenteert!
Deze foto is heel goed in beeld gebracht met veel zin voor R&S in de leuning en het raderwerk van de sluis. In het bijgevoegde voorbeeld staat bovenaan een gespiegelde versie van je foto, het is natuurlijker om naar de foto te kijken van links naar rechts met daarbij een goede dieptewerking. Het toevoegen van een beetje meer contrast verhoogt het dramatische effect, zeer goed gedaan!
Een interessante foto boordevol R&S in de vormen en materialen die gebruikt werden voor deze constructie, daarbij staat de persoon op een sterk punt wat schaal geeft aan het geheel, goed in beeld gebracht hoor! Wat kan je nu nog doen om de kracht die de foto zo al uitstraalt nog te versterken, bvb een uitsnede maken waarbij je bij het essentiële blijft. Doordat je het gebouw, in de breedte niet volledig in beeld bracht kan je evenzeer de lucht er af snijden omdat het oog daar teveel naartoe getrokken wordt, nu kijk je echt naar het gebouw en de vele details, het dak staat nu ook niet meer pal in het midden van het formaat maar op 2/3 en dat oogt evenwichtiger. Knap hoor!
Je foto heeft beslist iets te bieden voor R&S maar je laat de ogen van de kijker erg ronddwalen op zoek naar de kern van je foto. De ordening van de olifanten biedt hier geen harmonische voorstelling, er zijn ook teveel storende elementen aanwezig, beter is het op zoek te gaan naar een origineler invalshoek en bvb ook eens door de knieën te gaan en een laag standpunt in te nemen. Vertrekkend van je foto heb ik een uitsnede gemaakt waarin al een zekere beweging zit die ons via het achtersteven van de olifant waarin veel structuur te bespeuren valt ritmisch leidt naar de andere olifant waarvan het hoofd op een ander sterk punt staat. Het geheel is opgelicht waardoor meer detaillering zichtbaar wordt, afleidende elementen zijn nu weg waardoor de foto boeiender geworden is. Een goede poging, nu nog beter afwerken!
Zoals de titel zegt gaat het hier voornamelijk over het maïsstoppelveld met zijn mooie kleuren en veel R&S in het lijnenspel. Je laat ons hier echter een klein stukje veld zien, twee onvolledige huizen en een grote massa bomen en lucht waardoor er geen evenwicht terug te vinden is. Bij dergelijke fotos is het veel interessanter een veld in beeld te brengen met een golvend landschap of als achtergrond bvb een boeiende lucht met wolken waardoor een contrasterend keurenpalet kan ontstaan tussen enerzijds de goudgele kleuren van de maïsstoppels en anderzijds de wolkenhemel maar dat is maar één van de betere mogelijkheden. Blijven proberen Seppe
Ik begrijp heel goed wat je hier in beeld wou brengen, de mooie tekeningen in het zand vormen een uitdaging voor de lessen R&S maar zijn niet eenvoudig te realiseren. Eerst is er de correcte belichting waarbij je rekening moet houden dat je lichtmeter het zand interpreteert als zijnde 18% grijs en waarbij je EV belichtingscorrecties moet aanbrengen anders zitten je contrasten vast in een grijze massa waarbij weinig variatie aan tinten te bespeuren valt. Verder moet men op zoek gaan naar een bepaalde tekening in het zand waardoor het oog door de foto geleid wordt en gaat rusten op een sterk punt (attractiepunt) in de foto waardoor die speciaal wordt. Zoals voorgesteld bereikt de foto zijn doel niet omdat er veel is en weinig tegelijkertijd, blijven proberen Primera!
Een stemmige foto met een mooie belichting, het idee om deze windmolens zo in beeld te brengen is erg geslaagd en geladen met ritme, wel spijtig dat de wiek van de eerste windmolen afgesneden is. Door een andere uitsnede van je foto te maken en daarbij een beetje kunst en vliegwerk was het mogelijk om de foto meer allure te geven en de meest storende elementen die voor onnodige afleiding zorgen uit de weg te ruimen waardoor meer evenwicht in de foto bereikt werd. Het mag nooit de bedoeling zijn om fotos te nemen waaraan je achteraf veel moet werken met een fotobewerkingsprogramma, hier doe ik dit om je aan te tonen waarop je beter moet leren letten bij het nemen van een foto, probeer al de onnodige zaken zoveel mogelijk te vermijden. Goed gezien hoor!
Dat heb je mooi gezien die laan met een wandelweg en verharde weg tussen de bomen met daarbij de lijn die gevormd wordt door de gevelde bomen, daarnaast heeft de foto en goede dieptewerking. R&S is volop aanwezig in deze foto maar er zijn toch enkele details die de kijker afleiden en de aandacht wegnemen van het rustige gevoel dat de foto uitstraalt en eindigt bij de wandelaars in de verte. Om dit te bereiken heb ik je foto gespiegeld en dat geeft een natuurlijke inleiding van linksonder naar rechtsboven, de bank en de rode stip zijn wegekloond, het geheel van de foto werd opgelicht met het accent op de wandelaars. Hierdoor krijgt je foto meer uitstraling en afwerking door bij het essentiële te blijven het is natuurlijk altijd beter om zo weinig mogelijk te knoeien aan een foto maar verbetering is een noodzakelijk kwaad wil men een foto overhouden met een zekere fotografische charme, niet iedereen houdt van puur natuur met al zijn storende elementen, het is een keuze die de fotograaf zelf moet maken. Goed gedaan hoor!