Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
09-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lynne met hoogspanning
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een heel ingetogen doch mooie herhaling valt hier te zien. Zowel van boven naar beneden, als van links naar rechts zie ik vele elementen terugkomen.  In de palen zit bovendien, zoals je zelf goed aangegeven hebt, een heleboel struktuur.  De foto is aantrekkelijk in zijn eenvoud. Zou ik met een even goed oog voor R&S een opname uit de vrije natuur mogen zien?
Dushi

09-11-2009 om 18:13 geschreven door Marsje


03-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chessplayer met lucifers

De gebruikte instellingen op je camera lijken me correct, alhoewel ik vermoed dat je de witbalans op Auto hebt staan en bij matig licht en mede onder invloed van lamplicht de foto hebt gemaakt. Ik vond de foto in ieder geval een beetje flets en heb een kleine correctie aangebracht. Hoe je recht gezet hebt, weet ik niet, maar in Photoshop kan het nog net even rechter. Recht is recht en niet een beetje recht graag. Flink scheef mag ook overigens.
Ritme zit er zeker in de foto, al is het erg onregelmatig. Aan struktuur weinig gebrek. In die zin voldoet de foto aan de opgave. Als totaalplaatje zou het best wat boeiender mogen, maar de trap naar perfectie heeft vele treden en haast hebben we niet als senioren.
Voor een volgende opname laat ik je helemaal vrij. Probeer wel een wat strakker ritme te vinden en liefst een compositie die nog meer uitnodigt om langer te kijken.
Dushi





03-11-2009 om 23:01 geschreven door Marsje


02-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lynne met bruggetje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Opvallend is het mooie lijnenspel dat door het beeld loopt.  De struktuur is dus zonder meer goed weergegeven, maar zowel de vele staande balkjes en in iets mindere mate de horizontale planken, tonen een aantrekkelijk ritme. Het groen van de bladeren stoort hier allerminst door de pregnante manier waarop het brugggetje in beeld is gebracht. Laat je fantasie maar eens los voor een even geslaagde volgende inzending.
Dushi

02-11-2009 om 18:04 geschreven door Marsje


30-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaika met plant

Dag Zaika,
Eerst  even over de technische gegevens. Ik begrijp je worsteling om de blaadjes scherp te houden, maar de achtergrond vaag. Dat is je aardig gelukt. Met ISO 800 loopt je wat meer kans op ruis, maar persoonlijk stoort mij dat niet zo. Ondanks de lichte onderbelichting die je hebt toegepast, is er toch nog wat sprake van overbelichting. De contrasten zijn dan ook behoorlijk groot. Met een sluitertijd van 1/20 seconde is het je toch gelukt om een scherpe foto te maken, al schrijf je niet of je een statief gebruikt hebt.
Kennelijk heb je nog wat moeite met de omschrijving van R&S, want twijfel was niet nodig geweest: deze foto zit boordevol strukturele en herhalingselementen. Dat heb je zonder meer uitstekend gedaan. Toch heb ik er een vraag bij: heb je nu een plant willen fotograferen voor een plantenboek, of wilde je een foto maken met een eigen zienswijze en in dit geval bijvoorbeeld accent op R&S? Ik vind je inzending erg neigen naar het eerste, nog afgezien van wat je geleerd hebt bij de lessen over compositie. Ik hoop dat je het verschil in zienswijze ziet als je kijkt naar de uitsnede die ik gemaakt heb. Fotograferen is niet een simpele kopie van de werkelijkheid, maar veeleer hoe jij die werkelijkheid ziet en beleeft. Mag ik nog een nieuwe inzending van je zien?
Dushi





30-10-2009 om 18:24 geschreven door Marsje


29-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gonzoke met gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Deze foto is mooi van struktuur en heeft genoeg ritmische herhalingen. Ramen, zuilen, zelfs de antennes op het dak maken dit zichtbaar. De foto zou voor deze lessen nog mooier worden als je tot een zorgvuldige compositie van de diverse delen  komt door zorgvuldig een standpunt te kiezen. Nu is de opname vrij “frontaal” genomen. Als je veel dichterbij zou komen en kiezen voor een kortere brandspuntafstand, kun je  veel meer spelen met een samenhang tussen ramen, zuilen enz. Probeer het maar eens uit voor een volgende inzending.
Dushi

29-10-2009 om 17:59 geschreven door Marsje


28-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chessplayer met dak
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zwart-wit is natuurlijk geen enkel probleem. Of het beter is dan het origineel in kleur, kan ik hier niet beoordelen. De foto laat zonder meer een herhalingsritme zien. De strukturele elementen zijn iets minder sterk, omdat de lange rechte lijnen nogal domineren, mede vanwege het langwerpige formaat. De gevraagde speelsheid is misschien nog iets teveel gevraagd in dit stadium. Wat verder opvalt zijn wat vreemde vlekken op de rand van de dakgoot en het beschot daaronder. Dat kan echter een gevolg zijn van een bewerking in de foto. Probeer voor een volgende inzending eens iets binnenshuis (woning of kantoor) te vinden.
Dushi

28-10-2009 om 00:37 geschreven door Marsje


26-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lieljan mete dennenappel

Dag Lieljan,
Het vele zoeken naar R&S heeft zeker zijn vruchten afgeworpen, en dan bedoel ik niet deze dennenappel.  Zonder meer een goede keuze die vol zit met zowel ritme als struktuur.  Voor je uit het beeld van deze lessen verdwijnt, wil ik je op nog een kleinigheid wijzen. Je hebt de dennenappel op een andere plaats gelegd. Daar heb ik geen enkel probleem mee, integendeel, het kan je helpen tot een mooiere foto te komen. Maar waarom niet nóg meer accent gelegd op de dennenappel zelf door de achtergrond vaag te houden (meer bokeh). Dat had best gekund als je niet de ondergrond van het muurtje gekozen had als achtergrond, maar een stuk vrije ruimte achter de dennenappel. Dus de camera niet naar beneden richten, maar meer horizontaal in één lijn met de hoogte van de dennenappel. Ik probeer een beetje na te bootsen wat ik bedoel.  De spiegeling is niet echt noodzakelijk, maar ik laat je even zien hoe je met een foto kunt “spelen”.
Met deze opname ben je met eer geslaagd voor deze serie lessen en laat ik je met alle vertrouwen doorgaan naar Cijbra die je zal helpen met dieptewerking in de foto. Proficiat!
Dushi





26-10-2009 om 18:14 geschreven door Marsje


25-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chessplayer met pad

Het is te waarderen dat je geen “holderdebolder” fotoÂ’s wilt insturen. Een knop indrukken kan immers iedereen, maar de basis van een goede foto is  de persoon achter de camera die weet wat hij/zij wil fotograferen en een bewuste keuze maakt van de manier waarop dat vastgelegd moet worden. Gelukkig heb je zelf (achteraf?) al een beetje nagedacht over ritmische en strukturele elementen in de foto. Ik kan dat alleen maar beamen. Ik heb de uitsnede wat krapper gemaakt, juist om deze elementen nog iets meer accent te geven.  Voor een volgende inzending mag je met evenveel aandacht voor R&S proberen een beetje meer speelsheid in de foto te brengen.
Dushi





25-10-2009 om 03:12 geschreven door Marsje


24-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutty met muur en trappen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een verrassend goede eerste inzending waar heel wat ritme en struktuur in valt te ontdekken. Een bakstenen muur met duidelijke voegen die ondanks het grote vlak allerminst saai is door de vele kleurnuances. Herhaling van patronen en struktuur valt ook te zien in de trap. Misschien was de struktuur  nog opvallender geweest indien de foto niet gemaakt was in de herfst, want nu verzoezelen de blaadjes een deel van de rechte lijnen. Ook in mijn opvatting zit je er dus allerminst naast. Oftewel: een prima spel van vlakken en lijnen.  Kom maar op met de volgende foto.
Dushi

24-10-2009 om 16:26 geschreven door Marsje


23-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lynne met Legowagentje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Lynne,
Allereerst een proficiat met je fotostudio. Je  hebt het boek kennelijk goed gelezen, want de opname ziet er uitstekend uit.  Omdat niet iedereen het boek heeft kunnen aanschaffen, is het wellicht een aardig idee om op dit forum iets meer te beschrijven over de totstandkoming van deze foto.
Terug naar R&S. Ik probeer mensen uit te dagen tot een hoger niveau en ben daarom soms best kritisch. Overigens zonder meer een goede opname. En de struktuur is volop aanwezig. Maar wat ik al eerder schreef: meer struktuur dan (herhalend) ritme. Ook voor jou wil ik in herinnering brengen wat Wikipedia daarover schreef: Ritme is een specifieke beweging in de tijd  door middel van accenten, die meestal een zeker patroon of regelmaat vertonen. Een patroon bestaat uit een herhaling van eenvoudiger eenheden. Het is juist die herhaling van elementen die wat verloren gaat in de grote hoeveelheid details in deze overigens mooie foto. Laat in een volgende inzending maar eens zien wat je nog meer in huis hebt!
Dushi

23-10-2009 om 04:57 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gonzoke met bomen

Het lijkt zo simpel, maar je oog moet er wel opvallen: een rijtje bomen die keurig met gelijke onderlinge afstand in een rechte lijn geplant zijn. Ritme in overvloed dus, maar de stammen geven een mooie struktuur in combinatie met het dorre gewas op de voorgrond, het weiland in het midden en de blauwe lucht door de boomtoppen. Je hebt bij de camera-instellingen goed gebruik gemaakt van de voorkeuze voor landschappen. Het is een evenwichtige foto geworden, al is het niet verkeerd om bij een dergelijke opname het diafragma iets meer dicht te “knijpen”.  De enige aanpassing die ik gemaaakt hebt, is het rechtzetten van de naar rechts hellende stammetjes.  Probeer voor een volgende inzending nogmaals te zoeken naar een heel ander onderwerp.
Dushi





23-10-2009 om 04:49 geschreven door Marsje


22-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kijkhut met jaaringen

Dag Kijkhut,
Jelaat een mooi voorbeeld zien van een doorgezaagde boomstam met duidelijk in het oog springend de vele jaarringen die de ouderdom tonen. Zowel aan ritme als aan struktuur geen gebrek. De mooie lichtval die je noemt, valt mij minder op.Dat is een beetje jammer, want licht vormt een belangrijk element van een opvallende foto. Je hebt wat onderbelicht, vermoedelijk om iedere uitgebeten plek te voorkomen. Geen slechte praktijk,  want uitgebeten lichten zijn lastiger te herstellen dan donkere plekken, al verdient een correcte belichting als uitgangspunt in het algemeen de voorkeur.
De boomstronk is vrij frontaal gefotografeerd en past goed in de omgeving. Iets meer van de zijkant had een ritmische herhaling opgeleverd met de stam aan de linkerzijde. Een tikje meer ruimte aan de bovenkant van de stam was niet verkeerd geweest om zodoende de stam wat minder centraal te plaatsen op de vertikale lijn. Een beperking tot de jaarringen was een alternatieve mogelijkheid geweest, al blijft standpunt of uitsnede ook een kwestie van smaak. Ik ben zonder meer benieuwd naar je volgende (goede) inzending.
Dushi





22-10-2009 om 04:01 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lieljan met plant

Opnames uit de natuur blijken een stuk lastiger dan door mensen gefabriceerde voorwerpen. Een viertal bladeren met een (licht overbelichte) knop in het midden tonen eerder struktuur dan ritme. Ik begrijp dat je de knop niet in het midden hebt willen plaatsen, maar de knop staat nu horizontaal niet lekker op een sterk punt. Ik heb de opname een beetje gedraaid om het wat speelser te maken. Ook de scherptediepte had wel wat meer mogen zijn dan wat nu bereikt werd met een diafragma van f. 5.7. Voor deze reeks zag ik graag een nieuwe inzending een sterker ritmische herhaling van vlakken of lijnen.  Het gaat er niet zozeer om wat ik wil zien, maar dat je voor deze serie zelf op zoek gaat naar een opname met liefst een overdaad aan ritme en struktuur. In deze foto vind ik de struktuur sterker aanwezig dat het ritme. Voor alle zekerheid neem ik nog even over wat Wikipedia hierover schrijft:  Ritme is een specifieke beweging in de tijd  door middel van accenten, die meestal een zeker patroon of regelmaat vertonen. Een patroon bestaat uit een herhaling van eenvoudiger eenheden.
Voor deze reeks zag ik graag een nieuwe inzending met een opvallende ritmische herhaling van vlakken of lijnen, indien mogelijk weer uit de natuur.
Dushi





22-10-2009 om 03:50 geschreven door Marsje


18-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lieljan met paal tramleiding
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Lieljan,
Het wordt zeer op prijs gesteld dat je mijn vorige commentaar goed ter harte hebt genomen. Het risico is dat ik teveel mijn eigen zienswijze opleg, maar ik ben uitermate gecharmeerd door deze inzending. Een compositie waar ik niets aan zou willen veranderen. Ritme en struktuur heb je op een overtuigende wijze vastgelegd. Slechts de instellingen, maar het begint nu bijna op muggenzifterij te lijken, hadden anders gekund. Een sluitertijd van 1/800 seconde was niet echt nodig. Dan had je meteen de ISO-waarde omlaag kunnen brengen. Maar vermoedelijk waren het oude instellingen van een andersoortige opname. Kan gebeuren.
Ik denk dat je het aankunt om voor een volgende inzending de lat nóg iets hoger te leggen met (opnieuw) een sterke opname uit de natuur, rekening houdend met wat eerder gezegd is.
Dushi

18-10-2009 om 18:16 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kijkhut met paaltjes

Dag Kijkhut,

Welkom bij deze reeks over ritme en struktuur in een foto. Ik zou graag zien dat bij een inzending kort aangegeven werd waarom men deze foto juist op deze manier genomen heeft. Dat helpt bij het kritisch kijken naar de eigen foto en is minstens zo leerzaam als het commenaar van een buitenstaander.
Opvallend in de foto is een aantrekkelijk ritme van schaduwen. Dat sprak me direkt aan. En met een diafragma-opening van f.22  heb je goed gekozen voor een groot scherptebereik. Ondanks de lichte onderbelichting was er toch nog een beetje sprake van lichte overbelichting. Dat heb ik weggehaald, evenals het sterke blauw in de foto. Een opname als deze zou het trouwens ook in zwart-wit goed doen.
Of de hozizon recht staat, valt lastig te beoordelen, al lijkt er sprake van een lichte kanteling naar rechts. Tenslotte nog een opmerking over het gekozen standpunt. Je hebt de foto gemaakt met een rechte doorkijk tussen de twee rijen paaltjes door. Daardoor ontstaat er in het rechterdeel van de foto een “lege” plek.  Ik ben zo vrij geweest om een kleine aanpassing te maken. Bij een opname als deze zou ik altijd zorgvuldig kijken naar meerdere standpunten. Mijn vermoeden is dat een of twee stappen naar rechts, eventueel gecombineerd met een lager standpunt goed mogelijk was geweest. Of misschien zelfs wel met bijna frontaal tegenlicht. Experimenteren loont.  Ik zie graag uit naar een volgende inzending met eenzelfde of hogere kwaliteit.
Dushi





18-10-2009 om 17:56 geschreven door Marsje


15-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tilla met waterstralen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Tilla,
Misschien ben je iets te haastig geweest, Tilla. Natuurlijk heeft deze inzending een zeker ritme en ook de struktuur is aanwezig. Toch kan de foto me niet zo boeien. Je hebt gekozen voor een nagenoeg symmetrische opzet waarin grote grijze stenen dominant aanwezig zijn. Verder wijs je zelf al op de hinderlijke achtergrond. Ook mijn oog wordt heel snel getrokken naar de mensen achter het eigenlijke onderwerp. Wellicht had je dit met een lager standpunt kunnen voorkomen.  Of anders gebruik maken van een lens met een langer standpunt, want met 40mm is een mooie bokeh wel erg lastig. Het mooiste deel vind ik het vertikaal naar beneden stromende water, maar in het geheel van de foto neemt het een ondergeschikte plaats in. Het is jammer dat deze foto niet een sterk einde vormt van een reeks waarin je gelukkig betere voorbeelden hebt laten zien. Daarom laat ik je met vertrouwen verder gaan aan de reeks Dieptewerking waarbij Cijbra je ontwijfeld zal voorzien van deskundige aanwijzingen.
Dushi

15-10-2009 om 02:20 geschreven door Marsje


13-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lynne met schoolpoort
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Lynne,
Je komt uit de hoek met een verrassende opname van een serie kleurpotloden die levensecht lijken. Dat er ritme in de foto zit, is overduidelijk. De potloodpunten komen terug in een wisselende kleur. Toch is er iets aan de foto dat me niet helemaal bevalt. Ik vind de foto een beetje saai. Vermoedelijk komt dit doordat het een rechte rij potloden is waarvan alleen de punten nog enigszins in hoogte variëren. Een goede structuur vraagt m.i. wat meer variatie in de diverse vlakken en lijnen. Dan komt er ook meer spanning in de foto en wordt het oog vastgehouden. Probeer daar in een volgende inzending eens rekening mee te houden. Ik durf het je rustig te vragen, omdat ik gezien heb dat je een dergelijke opdracht met gemak aankan.
Dushi

13-10-2009 om 19:28 geschreven door Marsje


10-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lieljan met boomschors

Dag Lieljan,
Lang niet altijd vind ik een zwart wit conversie van een kleurenfoto een verbetering, maar dit is een goede uitzondering, mede omdat de oorspronkelijke kleuren zo grillig zijn en de aandacht afleiden van de mooie structuur. Je gaf dit terecht zelf al aan.
De totale foto zit beslist vol structuur, maar deze is dermate druk, dat mijn oog bleef zoeken naar een rustpunt in de foto. Om dit probleem uit de weg te gaan, heb ik een fragment genomen en dit tevens vanwege het lijnenspel binnen het plaatje enigermate gekanteld. In het histogram merkte ik wat over- en onderbelichte deeltjes. Ik heb die slechts ten dele weggehaald, omdat ik de foto anders te grijs vond worden.  Vreemd dat ik opnieuw kies voor less is more, maar wat Perman heeft uitgelegd over compositie, blijft heel belangrijk. Juist vanwege de compo, kies ik soms voor een andere uitsnede.
Probeer voor een volgende foto eens heel duidelijk op zoek te gaan naar een geheel van aantrekkelijke lijnen en vlakken.
Dushi







10-10-2009 om 23:50 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tilla met ramen

Dag Tilla,
Dat eenvoud ook goed kan zijn, laat deze foto zien.  “Slechts” een tweetal raampjes, maar wel vol aantrekkelijke vormen en herhalingen:  het rood, de bogen, de krullen, de plantenpotjes, de strakke lijnen van het hekwerk. Het is er allemaal. Wat lichte schaduw op de muur doorbreekt de eentonigheid van het grote vlak bovenaan. Het hoekje linksboven vind ik een beetje jammer. Vorige keer had ik al gesuggereerd dat het soms aanbeveling verdient om wat weg te clonen. In dit geval was het heel gemakkelijk om het te doen. Ook de kiezels (mooie struktuur)  zou ik persoonlijk niet laten doorlopen in de hoek van de foto, alhoewel dat een kwestie van persoonlijke smaak is. Ik zou graag nog een allerlaatste inzending willen zien waarbij je probeert het onderste uit de kan te halen. Ik ben benieuwd!
Dushi





10-10-2009 om 23:03 geschreven door Marsje


08-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gonzoke met beeldenrij

Dag Gonzoke,
Welkom bij deze lessenreeks. Je hebt deze fraaie reeks beeldjes benaderd vanuit een heel oorspronkelijk standpunt.  Maar met een tele van 300mm en een diafragma van 5.6 heb je een heel geringe scherptediepte, mede omdat de achtergrond niet ver genoeg is.. Ik begrijp wel, dat je de achtergrond vaag wilt houden, maar nu is ook een groot deel van het hoofdonderwerp onscherp. Jammer vind ik ook de takken, zowel op de voor- als op de achtergrond.
Denk nu niet dat je foto mislukt is, want meer nog dan in de beeldjes zelf, zie ik een charmant ritme en goeede herhaling in de zuilen waarop de beeldjes staan. Met iets meer doortekening in de donkere gedeeltes en een lichte cropping wordt de foto m.i. nog iets mooier. Ook de achtergrond heb ik een tikkeltje vager gemaakt  om de aandacht sterker naar voren te trekken.
Probeer het jezelf bij een volgende inzending niet al te moeilijk te maken en kies voor een simpeler struktuur van vlakken en lijnen.
Dushi





08-10-2009 om 01:08 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!