Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
09-11-2009
Lynne met hoogspanning
Een heel ingetogen doch mooie herhaling valt hier te zien.
Zowel van boven naar beneden, als van links naar rechts zie ik vele elementen
terugkomen.In de palen zit bovendien,
zoals je zelf goed aangegeven hebt, een heleboel struktuur.De foto is aantrekkelijk in zijn eenvoud. Zou
ik met een even goed oog voor R&S een opname uit de vrije natuur mogen
zien?
Dushi
De gebruikte instellingen op je
camera lijken me correct, alhoewel ik vermoed dat je de witbalans op Auto hebt
staan en bij matig licht en mede onder invloed van lamplicht de foto hebt
gemaakt. Ik vond de foto in ieder geval een beetje flets en heb een kleine
correctie aangebracht. Hoe je recht gezet hebt, weet ik niet, maar in Photoshop
kan het nog net even rechter. Recht is recht en niet een beetje recht graag.
Flink scheef mag ook overigens.
Ritme zit er zeker in de foto, al is het erg onregelmatig. Aan struktuur weinig
gebrek. In die zin voldoet de foto aan de opgave. Als totaalplaatje zou het
best wat boeiender mogen, maar de trap naar perfectie heeft vele treden en
haast hebben we niet als senioren.
Voor een volgende opname laat ik je helemaal vrij. Probeer wel een wat strakker
ritme te vinden en liefst een compositie die nog meer uitnodigt om langer te
kijken.
Dushi
Opvallend is het mooie lijnenspel dat door het beeld
loopt.De struktuur is dus zonder meer
goed weergegeven, maar zowel de vele staande balkjes en in iets mindere mate de
horizontale planken, tonen een aantrekkelijk ritme. Het groen van de bladeren
stoort hier allerminst door de pregnante manier waarop het brugggetje in beeld
is gebracht. Laat je fantasie maar eens los voor een even geslaagde volgende
inzending.
Dushi
Dag Zaika,
Eersteven over de technische gegevens.
Ik begrijp je worsteling om de blaadjes scherp te houden, maar de achtergrond
vaag. Dat is je aardig gelukt. Met ISO 800 loopt je wat meer kans op ruis, maar
persoonlijk stoort mij dat niet zo. Ondanks de lichte onderbelichting die je
hebt toegepast, is er toch nog wat sprake van overbelichting. De contrasten
zijn dan ook behoorlijk groot. Met een sluitertijd van 1/20 seconde is het je
toch gelukt om een scherpe foto te maken, al schrijf je niet of je een statief
gebruikt hebt.
Kennelijk heb je nog wat moeite met de omschrijving van R&S, want twijfel was
niet nodig geweest: deze foto zit boordevol strukturele en herhalingselementen.
Dat heb je zonder meer uitstekend gedaan. Toch heb ik er een vraag bij: heb je
nu een plant willen fotograferen voor een plantenboek, of wilde je een foto
maken met een eigen zienswijze en in dit geval bijvoorbeeld accent op R&S? Ik
vind je inzending erg neigen naar het eerste, nog afgezien van wat je geleerd
hebt bij de lessen over compositie. Ik hoop dat je het verschil in zienswijze
ziet als je kijkt naar de uitsnede die ik gemaakt heb. Fotograferen is niet een
simpele kopie van de werkelijkheid, maar veeleer hoe jij die werkelijkheid ziet
en beleeft. Mag ik nog een nieuwe inzending van je zien?
Dushi
Deze foto is mooi van struktuur en heeft genoeg ritmische
herhalingen. Ramen, zuilen, zelfs de antennes op het dak maken dit zichtbaar.
De foto zou voor deze lessen nog mooier worden als je tot een zorgvuldige
compositie van de diverse delenkomt
door zorgvuldig een standpunt te kiezen. Nu is de opname vrij “frontaal”
genomen. Als je veel dichterbij zou komen en kiezen voor een kortere
brandspuntafstand, kun jeveel meer
spelen met een samenhang tussen ramen, zuilen enz. Probeer het maar eens uit
voor een volgende inzending.
Dushi
Zwart-wit is natuurlijk geen enkel
probleem. Of het beter is dan het origineel in kleur, kan ik hier niet
beoordelen. De foto laat zonder meer een herhalingsritme zien. De strukturele
elementen zijn iets minder sterk, omdat de lange rechte lijnen nogal domineren,
mede vanwege het langwerpige formaat. De gevraagde speelsheid is misschien nog
iets teveel gevraagd in dit stadium. Wat verder opvalt zijn wat vreemde vlekken
op de rand van de dakgoot en het beschot daaronder. Dat kan echter een gevolg
zijn van een bewerking in de foto. Probeer voor een volgende inzending eens
iets binnenshuis (woning of kantoor) te vinden.
Dushi
Het is te waarderen dat je geen “holderdebolder”
fotoÂ’s wilt insturen. Een knop indrukken kan immers iedereen, maar de basis van
een goede foto isde persoon achter de
camera die weet wat hij/zij wil fotograferen en een bewuste keuze maakt van de
manier waarop dat vastgelegd moet worden. Gelukkig heb je zelf (achteraf?) al
een beetje nagedacht over ritmische en strukturele elementen in de foto. Ik kan
dat alleen maar beamen. Ik heb de uitsnede wat krapper gemaakt, juist om deze elementen
nog iets meer accent te geven.Voor een
volgende inzending mag je met evenveel aandacht voor R&S proberen een
beetje meer speelsheid in de foto te brengen.
Dushi
Een verrassend goede eerste inzending waar heel wat ritme en
struktuur in valt te ontdekken. Een bakstenen muur met duidelijke voegen
die ondanks het grote vlak allerminst saai is door de vele kleurnuances.
Herhaling van patronen en struktuur valt ook te zien in de trap. Misschien was de
struktuur nog opvallender geweest indien
de foto niet gemaakt was in de herfst, want nu verzoezelen de blaadjes een deel
van de rechte lijnen. Ook in mijn opvatting zit je er dus allerminst naast.
Oftewel: een prima spel van vlakken en lijnen. Kom maar op met de volgende foto.
Dushi
Dag Lynne,
Allereerst een proficiat met je fotostudio. Jehebt het boek kennelijk goed gelezen, want de opname ziet er uitstekend
uit.Omdat niet iedereen het boek heeft
kunnen aanschaffen, is het wellicht een aardig idee om op dit forum iets meer
te beschrijven over de totstandkoming van deze foto.
Terug naar R&S. Ik probeer mensen uit te dagen tot een hoger niveau en ben
daarom soms best kritisch. Overigens zonder meer een goede opname. En de
struktuur is volop aanwezig. Maar wat ik al eerder schreef: meer struktuur dan
(herhalend) ritme. Ook voor jou wil ik in herinnering brengen wat Wikipedia
daarover schreef: Ritme is een specifieke beweging in de tijddoor middel van accenten, die meestal een
zeker patroon of regelmaat vertonen. Een patroon bestaat uit een
herhaling van eenvoudiger eenheden. Het is juist die herhaling van
elementen die wat verloren gaat in de grote hoeveelheid details in deze overigens mooie foto. Laat in een
volgende inzending maar eens zien wat je nog meer in huis hebt!
Dushi
Het lijkt zo simpel, maar je oog moet er wel opvallen: een
rijtje bomen die keurig met gelijke onderlinge afstand in een rechte lijn
geplant zijn. Ritme in overvloed dus, maar de stammen geven een mooie struktuur
in combinatie met het dorre gewas op de voorgrond, het weiland in het midden en
de blauwe lucht door de boomtoppen. Je hebt bij de camera-instellingen goed gebruik gemaakt van de
voorkeuze voor landschappen. Het is een evenwichtige foto geworden, al is het
niet verkeerd om bij een dergelijke opname het diafragma iets meer dicht te
“knijpen”.De enige aanpassing die ik
gemaaakt hebt, is het rechtzetten van de naar rechts hellende stammetjes. Probeer voor een volgende inzending nogmaals
te zoeken naar een heel ander onderwerp.
Dushi
Dag Kijkhut,
Jelaat een mooi voorbeeld zien van een doorgezaagde boomstam met duidelijk in
het oog springend de vele jaarringen die de ouderdom tonen. Zowel aan ritme als
aan struktuur geen gebrek. De mooie lichtval die je noemt, valt mij minder op.Dat
is een beetje jammer, want licht vormt een belangrijk element van een opvallende
foto. Je hebt wat onderbelicht, vermoedelijk om iedere uitgebeten plek te
voorkomen. Geen slechte praktijk,want
uitgebeten lichten zijn lastiger te herstellen dan donkere plekken, al verdient
een correcte belichting als uitgangspunt in het algemeen de voorkeur.
De boomstronk is vrij frontaal gefotografeerd en past goed in de omgeving. Iets
meer van de zijkant had een ritmische herhaling opgeleverd met de stam aan de
linkerzijde. Een tikje meer ruimte aan de bovenkant van de stam was niet
verkeerd geweest om zodoende de stam wat minder centraal te plaatsen op de
vertikale lijn. Een beperking tot de jaarringen was een alternatieve
mogelijkheid geweest, al blijft standpunt of uitsnede ook een kwestie van
smaak. Ik ben zonder meer benieuwd naar je volgende (goede) inzending.
Dushi
Opnames uit de natuur blijken een stuk lastiger dan door
mensen gefabriceerde voorwerpen. Een viertal bladeren met een (licht
overbelichte) knop in het midden tonen eerder struktuur dan ritme. Ik begrijp
dat je de knop niet in het midden hebt willen plaatsen, maar de knop staat nu horizontaal
niet lekker op een sterk punt. Ik heb de opname een beetje gedraaid om het wat
speelser te maken. Ook de scherptediepte had wel wat meer mogen zijn dan wat nu
bereikt werd met een diafragma van f. 5.7. Voor deze reeks zag ik graag een
nieuwe inzending een sterker ritmische herhaling van vlakken of lijnen.Het gaat er niet zozeer om wat ik wil zien,
maar dat je voor deze serie zelf op zoek gaat naar een opname met liefst een
overdaad aan ritme en struktuur. In deze foto vind ik de struktuur sterker
aanwezig dat het ritme. Voor alle zekerheid neem ik nog even over wat Wikipedia
hierover schrijft:Ritme is een specifieke beweging in de tijddoor middel van accenten, die meestal een zeker patroon of regelmaat
vertonen. Een patroon bestaat uit een herhaling van eenvoudiger
eenheden.
Voor deze reeks zag ik graag een nieuwe inzending met een opvallende ritmische
herhaling van vlakken of lijnen, indien mogelijk weer uit de natuur.
Dushi
Dag Lieljan,
Het wordt zeer op prijs gesteld dat je mijn vorige commentaar goed ter harte
hebt genomen. Het risico is dat ik teveel mijn eigen zienswijze opleg, maar ik
ben uitermate gecharmeerd door deze inzending. Een compositie waar ik niets aan
zou willen veranderen. Ritme en struktuur heb je op een overtuigende wijze
vastgelegd. Slechts de instellingen, maar het begint nu bijna op muggenzifterij
te lijken, hadden anders gekund. Een sluitertijd van 1/800 seconde was niet
echt nodig. Dan had je meteen de ISO-waarde omlaag kunnen brengen. Maar
vermoedelijk waren het oude instellingen van een andersoortige opname. Kan gebeuren.
Ik denk dat je het aankunt om voor een volgende inzending de lat nóg iets hoger
te leggen met (opnieuw) een sterke opname uit de natuur, rekening houdend met
wat eerder gezegd is.
Dushi
Welkom bij deze reeks over ritme en struktuur in een foto.
Ik zou graag zien dat bij een inzending kort aangegeven werd waarom men deze
foto juist op deze manier genomen heeft. Dat helpt bij het kritisch kijken naar
de eigen foto en is minstens zo leerzaam als het commenaar van een
buitenstaander.
Opvallend in de foto is een aantrekkelijk ritme van schaduwen. Dat sprak me
direkt aan. En met een diafragma-opening van f.22heb je goed gekozen voor een groot
scherptebereik. Ondanks de lichte onderbelichting was er toch nog een beetje
sprake van lichte overbelichting. Dat heb ik weggehaald, evenals het sterke
blauw in de foto. Een opname als deze zou het trouwens ook in zwart-wit goed
doen.
Of de hozizon recht staat, valt lastig te beoordelen, al lijkt er sprake van
een lichte kanteling naar rechts. Tenslotte nog een opmerking over het gekozen
standpunt. Je hebt de foto gemaakt met een rechte doorkijk tussen de twee rijen
paaltjes door. Daardoor ontstaat er in het rechterdeel van de foto een “lege” plek.Ik ben zo vrij geweest om een kleine
aanpassing te maken. Bij een opname als deze zou ik altijd zorgvuldig kijken
naar meerdere standpunten. Mijn vermoeden is dat een of twee stappen naar
rechts, eventueel gecombineerd met een lager standpunt goed mogelijk was
geweest. Of misschien zelfs wel met bijna frontaal tegenlicht. Experimenteren
loont. Ik zie graag uit naar een
volgende inzending met eenzelfde of hogere kwaliteit.
Dushi
Dag Tilla,
Misschien ben je iets te haastig geweest, Tilla. Natuurlijk heeft deze
inzending een zeker ritme en ook de struktuur is aanwezig. Toch kan de foto me
niet zo boeien. Je hebt gekozen voor een nagenoeg symmetrische opzet waarin
grote grijze stenen dominant aanwezig zijn. Verder wijs je zelf al op de
hinderlijke achtergrond. Ook mijn oog wordt heel snel getrokken naar de mensen
achter het eigenlijke onderwerp. Wellicht had je dit met een lager standpunt
kunnen voorkomen.Of anders gebruik
maken van een lens met een langer standpunt, want met 40mm is een mooie bokeh
wel erg lastig. Het mooiste deel vind ik het vertikaal naar beneden stromende
water, maar in het geheel van de foto neemt het een ondergeschikte plaats in.
Het is jammer dat deze foto niet een sterk einde vormt van een reeks waarin je
gelukkig betere voorbeelden hebt laten zien. Daarom laat ik je met vertrouwen
verder gaan aan de reeks Dieptewerking waarbij Cijbra je ontwijfeld
zal voorzien van deskundige aanwijzingen.
Dushi
Dag Lynne,
Je komt uit de hoek met een verrassende opname van een serie kleurpotloden die
levensecht lijken. Dat er ritme in de foto zit, is overduidelijk. De
potloodpunten komen terug in een wisselende kleur. Toch is er iets aan de foto
dat me niet helemaal bevalt. Ik vind de foto een beetje saai. Vermoedelijk komt
dit doordat het een rechte rij potloden is waarvan alleen de punten nog
enigszins in hoogte variëren. Een goede structuur vraagt m.i. wat meer variatie
in de diverse vlakken en lijnen. Dan komt er ook meer spanning in de foto en
wordt het oog vastgehouden. Probeer daar in een volgende inzending eens
rekening mee te houden. Ik durf het je rustig te vragen, omdat ik gezien heb
dat je een dergelijke opdracht met gemak aankan.
Dushi
Dag Lieljan,
Lang niet altijd vind ik een zwart wit conversie van een kleurenfoto een
verbetering, maar dit is een goede uitzondering, mede omdat de oorspronkelijke
kleuren zo grillig zijn en de aandacht afleiden van de mooie structuur. Je gaf
dit terecht zelf al aan.
De totale foto zit beslist vol structuur, maar deze is dermate druk, dat mijn
oog bleef zoeken naar een rustpunt in de foto. Om dit probleem uit de weg te
gaan, heb ik een fragment genomen en dit tevens vanwege het lijnenspel binnen
het plaatje enigermate gekanteld. In het histogram merkte ik wat over- en
onderbelichte deeltjes. Ik heb die slechts ten dele weggehaald, omdat ik de
foto anders te grijs vond worden.Vreemd
dat ik opnieuw kies voor less is more, maar wat Perman heeft uitgelegd over
compositie, blijft heel belangrijk. Juist vanwege de compo, kies ik soms voor
een andere uitsnede.
Probeer voor een volgende foto eens heel duidelijk op zoek te gaan naar een
geheel van aantrekkelijke lijnen en vlakken.
Dushi
Dag Tilla,
Dat eenvoud ook goed kan zijn, laat deze foto zien.“Slechts” een tweetal raampjes, maar wel vol
aantrekkelijke vormen en herhalingen: het
rood, de bogen, de krullen, de plantenpotjes, de strakke lijnen van het
hekwerk. Het is er allemaal. Wat lichte schaduw op de muur doorbreekt de
eentonigheid van het grote vlak bovenaan. Het hoekje linksboven vind ik een
beetje jammer. Vorige keer had ik al gesuggereerd dat het soms aanbeveling
verdient om wat weg te clonen. In dit geval was het heel gemakkelijk om het te
doen. Ook de kiezels (mooie struktuur)zou ik persoonlijk niet laten doorlopen in de hoek van de foto, alhoewel
dat een kwestie van persoonlijke smaak is. Ik zou graag nog een allerlaatste
inzending willen zien waarbij je probeert het onderste uit de kan te halen. Ik
ben benieuwd!
Dushi
Dag Gonzoke,
Welkom bij deze lessenreeks. Je hebt deze fraaie reeks beeldjes benaderd vanuit
een heel oorspronkelijk standpunt.Maar
met een tele van 300mm en een diafragma van 5.6 heb je een heel geringe
scherptediepte, mede omdat de achtergrond niet ver genoeg is.. Ik begrijp wel,
dat je de achtergrond vaag wilt houden, maar nu is ook een groot deel van het
hoofdonderwerp onscherp. Jammer vind ik ook de takken, zowel op de voor- als op
de achtergrond.
Denk nu niet dat je foto mislukt is, want meer nog dan in de beeldjes zelf, zie
ik een charmant ritme en goeede herhaling in de zuilen waarop de beeldjes
staan. Met iets meer doortekening in de donkere gedeeltes en een lichte
cropping wordt de foto m.i. nog iets mooier. Ook de achtergrond heb ik een
tikkeltje vager gemaaktom de aandacht
sterker naar voren te trekken.
Probeer het jezelf bij een volgende inzending niet al te moeilijk te maken en
kies voor een simpeler struktuur van vlakken en lijnen.
Dushi