Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
25-11-2013
Leoan met trap
De foto die je hier laat zien, past uitstekend in de reeks waar het hier om gaat. Het standpunt dat je gekozen hebt, legt een duidelijk accent op de herhalende elementen. Tevens heb je goed de compositie in de gaten gehouden. Waar je weinig aan kunt doen, is het nadrukkelijke grasveld op de achtergrond. Hierdoor komt de leuning minder vrij in beeld. Waar je wel wat aan kunt doen, is de kleurbalans. De foto is nu te blauw georiënteerd. Als je de kleurtemperatuur warmer zet, zul je merken dat ook de traptreden meer de kleur zullen aannemen van de zuil. Zo zijn er nog wat kleine verbeteringen mogelijk, maar dat valt buiten het oogmerk van deze serie lessen. Soms is het een goede oplossing om een dergelijke foto om te zetten naar ZW. In dit geval biedt dat echter vanwege de grasmat weinig soelaas. Voor deze reeks dus een uitstekende foto met wat kleine technische puntjes. Mag ik de volgende keer een foto zien met palen als hoofdonderwerp? Dushi
Laat ik beginnen om te zeggen dat ik dit een heel geslaagde foto
vind. Maar niet vanwege de symmetrie, want als je dat wil, dan moet het wel
100% in orde zijn en dat is hier zeker niet het geval. En om nog maar wat meer
slakken te zoeken waar ik zout op kan leggen. Je achtergrond is wel donker,
maar niet aangenaam donker (of aantrekkelijk wisselend van donkerte). Verder
zie ik rechtsboven nog een heel klein stukje dat je beter weg had kunnen
snijden. Ook zou ik persoonlijk wat geel weghalen uit de foto.
En nu ik genoeg "gezeurd" heb, ga ik verder waarom
ik het een mooie foto vind. Dat zit hem onder andere in het standpunt: goed
gekozen laag. Dat zit hem ook in de weerspiegeling die ik zie in het
schaakbord. Dat zit hem ook in je technische instellingen, inclusief gebruik
van statief, die zonder meer goed zijn. En tenslotte in de oorspronkelijkheid
van je opname.
Voor deze reeks vind ik de struktuur in je foto nog sterker dan de ritmische
herhaling van vormen.
Voor de volgende keer mag je iets doen met een trap.
Het is voor mij een
aangename verrassing als cursisten met een foto komen waar ik niet eens aan
gedacht zou hebben. Dit is zo een verrassing. De vraag was om met ronde vormen
te komen als beeldelement. Dat is je hier uitstekend gelukt. Het lijkt echter
zo simpel. Maar fotograferen is niet een kwestie van een knop indrukken of een
scherpe foto maken. Dat kan zelfs een kind. Maar fotografie is allereerst
dingen "zien" en je hebt voor mij hier overtuigend aangetoond dat je
een goed "oog" hebt. Voor de volgende keer wil ik een opname zien met
"rechthoekig" als aandachtspunt. Maar om het een beetje uitdagender
te maken": graag driedimensionaal en met goed gebruik van boeiend licht.
Dit gaat wat verder dan de gemiddelde opdracht, maar ik wil je nog wat meer
prikkelen, in de overtuiging dat je met iets moois voor de dag gaat komen.
Dushi
Welkom bij de
tweede serie, Leoan. In deze serie lessen proberen we de cursisten aan de hand
van allerlei opdrachten te stimuleren tot het maken van betere foto's.Hier echter stuit ik op een technische
onvolkomenheid die in geen enkele reeks past.Daarom zal ik dit keer alleen op het technische deel ingaan.
Zelfs met mijn oude ogen kan ik duidelijk zien dat het hoofdblad onscherp
is.En dat terwijl je nog wel je ISO
verhoogd had om tot een betere sluitertijd te komen. Nu is een sluitertijd van
1/30ste secondenog steeds aan de
ongemakkelijke kant als het over scherpte gaat. Toch is dat niet de reden van
de onscherpte, want in dat geval had alles in de foto een beetje onscherp
moeten zijn. Alhoewel je de lensopening flink dichtgeknepen hebt tot f/14 en je
vermoedelijk, een en ander is mede afhankelijk van je afstand tot het blad en
dat kan ik niet zien in de exifs, in dat geval een scherptediepte hebt van
ongeveer 3 centimeter, zoudat voldoende moeten zijn, maar dat moet je wel op
het goede punt scherpstellen. Het is precies dit laatste waar het vermoedelijk
misgegaan is. Het ljkt of je scherpgesteld hebt op de takjes onder het blad.
Mag ik je verzoeken de volgende keer te komen met een opname die je binnenshuis
maakt. Statief is toegestaan, flits niet. Plaats een aantal voorwerpen zodanig
bij elkaar dat er een mooie herhaling van vormen ontstaat. En vergeet
natuurlijk niet wat je in de vorige serie geleerd hebt over compositie,
Veel succes,
Dushi
Eerlijk gezegd,
Pancake, vind ik deze veel minder geslaagd dan eerdere inzendingen die ik van
je zag. Helemaal verbazen doet me dat niet, want R&S in de natuur is heel
lastig te vinden. Het blad waar je op wijst, vind ik binnen het geheel van de
foto een te klein deel en bovendien zijn door het glimmen de nerven minder goed
te zien. Ik zie wel een afwisseling van rode en groene elementen, maar die zijn
te grillig om van een ritmische herhaling te kunnen spreken. Ik zou je willen
vragen nog eens op pad te gaan, maar je nu te beperken tot een detail uit de
natuur en niet met een "heel" maisveld als achtergrond. Ik ben ervan
overtuigd dat je dan met een sterkere foto voor deze serie terug kunt komen.
Veel succes daarbij.
Dushi
Omdat
lantaarnpalen gewoonlijk in rijen langs de weg staan, kiezen veel mensen ervoor
om te kiezen voor een opname met een ritmische herhaling. Jij hebt de kant van
de struktuur gekozen en dat is gewoonlijk een zwaardere opgave. Maar je hebt
het er goed vanaf gebracht. Niet zozeer vanwege de vorm van de paal, alhoewel
dat zeker geholpen heeft, maar met name vanwege de uitstekende plaatsing in het
beeld die de struktuur accentueert. De omzetting naar ZW lijkt me een goede
keuze. Hoogstens zie ik wat geringe artefacten aan de randen, maar daar ga ik
je verder niet mee vermoeien. Het is een gevolg van een niet volledig optimale
nabewerking waar de meeste mensen hier niet eens aan toekomen.
Zou je voor de volgende keer eens willen stoeien met een ronde vorm als
voornaamste beeldelement?
Dushi
Er zit een sterke
en een zwakke kant aan de foto die je inzendt. De sterke kant is, dat je heel
goed gezocht hebt maar een ritmische herhaling, de lepels keurig in positie
hebt gelegd, gedacht hebt aan een rustige niet-saaie achtergrond en de
belichting prima onder controle hebt gehouden. De zwakke kant is, dat je je zó
geconcentreerd hebt op R&S dat je wat je in de vorige serie geleerd hebt
over compositie uit het oog hebt verloren. Wat me ook bevalt aan de foto, is
dat je de durf hebt om dingen weg te laten. Dus geen registrerende foto van een
stel lepels, maar meer nadruk op fotografische elementen als lijnen, vlakken en
licht, al heb je dit laatste zeker niet uitgebuit. Dat komt wel later in de
lessenserie.
Mijn vermoeden is, dat je de foto genomen hebt zonder statief. Met je sluitertijd
zit je wel erg op het randje van wat wenselijk is. Als je wel gewerkt zou
hebben met statief, staat je ISO waarde natuurlijk te hoog. Een diafragma van f/10 levert gewoonlijk niet
echt weinig scherptediepte op, maar gezien het gebruik van een makrolens
begrijp ik je opmerking wel.
Voor de volgende keer zie ik graag een
opname met een of meer (lantaarn)palen.
Dushi
In de brug over de spoorlijnen valt zeker een struktuur te
ontdekken. Maar ik kan helaas toch weinig enthousiasme opbrengen voor deze
foto. Je zegt zelf, dat het wat druk is. Ik zou het eerder rommelig noemen. De
reden is dat je vanuit een rijdende trein heel lastig een goede compositie kunt
bepalen van zeken die vrij dichtbij aan je voorbijsnellen. Daar komt nog bij
dat je foto vol zit met ongewenste weerspiegelingen in de ruit. Voor mij is dit
niet de meest handige manier om tot goede fotografie te komen, al kan het
experimenteel soms tot aardige effekten leiden. Maar dat was hier niet de
opdracht. Ik ga je niet voor de derde keer vragen een brug te fotograferen. De
opdracht voor de volgende keer is om een foto te maken van een trap. Maakt niet
uit hoe of wat voor een trap. Begin met het zorgvuldig zoeken van een
uitstekende compositie. Als je daarmee op de goede weg bent, ga je tevens
letten op herhalingen (niet zo moeilijk bij een trap) en/of een boeiende
struktuur. Als je helemaal niet weet hoe je dit aan moet pakken, maak je een
proefopname met een beschrijving waarom je de foto zó genomen hebt en wat je
vragen zijn. Dan ga ik proberen stap voor stap suggesties te geven. Maar bij
een snapshot uit een rijdende trein is dat niet mogelijk.
Laat ik beginnen dat ik respect heb voor de durf waarmee je
deze foto plaatst. Toch ga ik weer wat kritische opmerkingen maken. Twee dingen
moet je daarbij voor ogen houden: kritische opmerkingen wil niet zeggen dat de
foto niet goed is. En als tweede: het zijn mijn opmerkingen vanuit mijn
zienswijze. En ook ik heb de wijsheid allerminst in pacht.
Allereerst de positieve zaken. Ik zie twee markante
balanspalen, twee duidelijke bomen, en wat minder opvallend twee weghelften en
twee etages in de huizen.
Desondanks was mijn eerste gedachte: ik was ergens anders
gaan staan, bijvoorbeeld pal onder een van de balanspalen, met de grootste
groothoek die je hebt. Want door te kiezen voor een (beetje een) overzichtsfoto,
krijg je allerlei zaken in beeld die je er eigenlijk niet goed bij wilt hebben.
Links zie ik nog net een paal, die ik weggecropt zou hebben. Vervolgens een
camera op een paal. Meer naar rechts een mast die zomaar ergens omhoog uit een
balans opduikt. Beperking tot meer details levert in meer dan de helft van de
opnames aantrekkelijker foto's op. Less is more.
In deze foto zijn een aantal opvallende zaken te zien. Het
meest opvallende is natuurlijk de overdaad aan ritmische elementen die je ons
tont: de ramen, de ruitjes in de ramen, de dakpannen, de afdekking boven de
muurtjes, de twee deuren, de vensterbanken. Dat is dus uitstekend gedaan. Wat
me ook opvalt, is dat je niet recht voor het gebouw hebt gestaan, maar toch de
lijnen keurig netjes recht hebt gezet.
In het vervolg van deze opmerkingen durf ik nog wel wat verder te gaan met een
enkele noot ter stimulering. Ik weet neit wat de oorspronkelijke kleur van de
muur is, maar er ligt een lichtblauwe glans over. Dit kun je beter zien als je
de foto tijdelijk even donkerder maakt. Met name de lucht vind ik aan de lichte
kant. Het geheel mag naar mijn smaak best een klein beetje donkerder.
De meest lastige opmerking is de vraag of dit een fotografisch aantrekkelijk
beeld is. Je hebt natuurlijk het ongemak van de opdracht, maar eerlijk gezegd
vind ik de foto meer registrerend dan boeiend. met registrerend bedoel ik, en
ik zie dat heel veel, dat de aandacht van de fotograaf er vooral op gericht is
om alles zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven. Voor een krant is dat
uitstekend, maar zelf probeer ik na een lange weg meer creatief te werken met
licht, lijnen, standpunt, kleuren/tonen en vlakken.
De volgende keer mag je op zoek gaan naar een brug. Het mag ook een detail
zijn.
Dushi
Alle begin is moeilijk. Wat je hier laat zien, is zeker een goede
inzending voor R&S, want ik zie een keurige herhaling van
patronen van doppen en flessen. En gelukkig net niet een opbouw van
4-3-2-1. Even afwijken van het te verwachten pad levert vaak
boeiender foto's op en dat heb je hier goed gedaan.
Toch zijn er nog wat kleine tips ter optimalisering. Allereerst is
dat het licht hier weinig indrukwekkend is. Probeer in een situatie
als deze wat meer te doen met bijvoorbeeld strijklicht.
Als tweede aandachtspunt is er de compositie. Het staat erg netjes
centraal in beeld en dat is niet altijd het meest aangename voor het
oog. En als laatste aandachtspunt het standpunt. Ik begrijp dat je
vanwege de doppen gekozen hebt voor een wat hoger standpunt, maar
over het algemeen is een lager standpunt veel boeiender. Probeer dit
soort zaken maar eens uit.
Voor de volgende keer wil ik graag iets zien met ramen.
Ook over deze
foto heb je goed nagedacht. Zowel de technische instellingen, passend bij wat
je in beeld wilde brengen, alsook de compositie. Dat bewust bezig zijn, is een
uitstekende basis om steeds verder te komen in de fotografie. Wat het hoofdonderwerp van deze reeks betreft
ben je er heel goed in geslaagd om zowel de nodige ritmnische herhalingen in
beeld te krijgen, alsook een aantrekkelijke grote struktuur middels enkele
stevige lijnen die door het beeld lopen. De foto is uitgevoerd met een rustige
kleureenheid, maar zou het ook uitstekend doen in ZW.
Ik ben van mening dat je met deze mooie foto een prima afsluiting hebt getoond
voor deze reeks. Met alle vertrouwen laat ik je doorgaan naar de reeks
Dieptewerking en ik wens je daarbij veel succes toe.
Dushi
Opnieuw ben je
heel bewust bezig geweest. Bij deze niet
gemakkelijke opdracht heb je het zoals verwacht meer gekozen in de richting van een goede
struktuur, want een regelmatige herhaling is in de vrije natuur niet zomaar te
vinden. Het meest opvallend is natuurlijk de half open stam van de boom. Als je
alleen kijkt naar de stam zou je denken, dat de boom bijna dood is, maar de
talloze groene takken bewijzen het tegendeel. Je hebt de boom vol in beeld
genomen en ik denk inderdaad dat het weinig zin heeft om er meer achtergrond
bij te betrekken. Als je het beeld een beetje donkerder maakt, eventueel
aangevuld met een extra accent op de zwarten, komt de struktuur in de foto nog
wat beter naar voren. Dat apect van de afwerking is in veel gevallen niet
minder belangrijk dan het moment van de opname zelf. Een nette foto die past
binnen het totaal van de reeks. De volgende opdracht is geheel vrij, maar
probeer liefst wel met een foto te komen die ik nog niet eerder op die manier
gezien heb.
Dushi
Het gebeurt
betrekkelijk weinig dat er een foto ingezonden wordt waarbij er meer accent
ligt op een krachtige struktuur dan een fraaie herhaling van patronen. Dit is zo een uitzondering. De tweede manier
waarop de foto een uitzondering vormt op de gebruikelijke inzendingen, is het
feit dat het een foto is, die geplaatst wordt in ZW. Het doet me een genoegen
dat ik ook op Sennet met grotere regelmaat fotos zie verschijnen in ZW, want
sommige fotos winnen er beslist aan kracht bij. Dit is hier een voorbeeld van.
En de derde uitzondering op veel fotos,
is het gegeven dat hier sterk afgeweken wordt naar pure registratie. Hier is
niet een trap gefotografeerd. Nee, hier is een foto gemaakt, waarbij de trap slechts
een aanleiding was. Dat komt vooral door het ongebruikelijke , maar ook heel
uitgebalanceerde standpunt.De zeer
donkere achtergrond, waarbij er opvallend genoeg geen clipping te zien is, laat
alle aandacht naar de trap gaan. Mooi vind ik ook de restanten van schilderwerk
op de traprtreden. Hoe langer ik naar de foto kijk, hoe boeiender ik het beeld
vind.
Slechts een heel kleine technische opmerking:het was in dit geval aan te bevelen geweest de foto te maken vanaf
statief. Dan had de ISO omlaag gekund en belangrijker: de lensopening meer
gesloten voor een grotere scherptediepte.
Voor de volgende keer mag je de natuur in, waarbij ik liever geen opvallende
dingen zie die door mensen gemaakt zijn. En doe deze maar gewoon in kleur.
Dushi
Dit was geen
gemakkelijke opdracht, maar je hebt een goed object gevonden. Ook het gekozen
standpunt vind ik in orde, zelfs naar het lijkt een beetje laag, maar in ieder
geval met een mooi zicht op de prachtige zijkant van de horizontale buis. Aan
de bovenkant had er m.i. est ietsje meer ruimte mogen zijn.
De foto vertoont een aantrekkelijke struktuur, alsook een zekere ritmische
herhalling, alhoewel dit laatste minder naar voren komt doordat iedere buis
zijn eigen weerspiegeling heeft. Het idee om te wachten tot het licht veel
zachter zou zijn, is uitstekend, want reflecties oip metaal kan heel vervelend
zijn in je beeld.
Ik vind dat je het netjes in beeld gebracht hebt, en wat me vooral charmeert,
is dat je steeds beter gaat nadenken over de foto die je maakt. Heel klein
tipje: als er meerdere lijnen parallel lopen, deze graag volledig rechtzetten.
Je zit er heel dicht bij, maar net niet voor de volle 100%.
Voor de volgende keer graag iets uit de vrije natuur (niet door mensenhanden
gemaakt).
Dushi
Je hebt goed
rondgekeken en een serie bogen gevonden.De ritmische herhaling laat zich heel duidelijk zien. Dat is een
pluspunt voor deze serie. Ook je technische instellingen heb je bewust en
correct gekozen. Bovendien heb je nagedacht over de meest aantrekkelijke compo.
Ik kan niet zeggen of dit het meest geschikte standpunt of de juiste draaiing
is, want ik heb geen goed beeld van de totale situatie. Hoogstens vraag ik me
af of een standpunt waarbij je meer in de bogen kijkt wellicht nog
aantrekkelijker geweest zou zijn. Dan
zou je ook het gebouw op de achtergrond kwijt zijn, want dat vind ik niet goed
bijdragen aan de ritmische herhaling van de bogen.
Maar het feit dat je over deze zaken je gedachten laat gaan, is veel belangrijker
en vormt een goede opzet voor het maken
van steeds betere fotos.
Slechts één overweging wil ik je meegeven bij deze foto. Ik kom daarop vanwege
je omzetting naar ZW. De beroemde fotograaf Ansel Adams heeft een verdeling
gemaakt van alle grijstinten in de zones
0-11. Bij deze foto ontbreken nagenoeg de zones 0-1 en 9-10. Oftewel samengevat
in lekentaal: de foto mag best wat meer pit hebben.
De opdracht voor de volgende keer is een uitdaging: ga maar eens een boeiende
foto maken met een huishoudtrap of een deel daarvan als aandachtspunt.
Dushi
Je foto vertoont
een mooie beeldopbouw, Pancake.Alhoewel
een zekere ritmische herhaling aanwezig is, valt de grotere struktuur meer op.
In deze serie zijn beide aspekten welkom. Aangenaam is ook de donkere achtergrond,
weliswaar met linksvoor een lichte doortekening.De uitgestrooide bonen over het geplette blik
maken het geheel speelder en komen beslist ten goede aan de aantrekkingskracht
van deze foto. Ik vind de foto dus zonder meer geslaagd voor de serie. Maar je
vraagt om wat mogelijke leerpuntjes. Die zijn er niet echt, maar als ik op alle
slakken zout ga leggen, het volgende:
- je hebt met vrijwel volle lensopening gewerkt; omdat je toch vanaf statief
gewerkt hebt, was 2-3 stops dichtdraaien niet verkeerd geweest voor optimale scherpte
- je foto vertoont lichte clipping, zowel bij de witten als de zwarten; het
eerste is vervelender en bij blinkende voorwerpen kun je dit snel verwachten;
zachter licht is dan meer aan te bevelen; eventueel de hooglichten meer
onderdrukken
- het formaat van de foto lijkt vierkant, maar is het net niet precies (762 bij
800).
Voor de volgende keer wil ik graag een foto zien waar bogen een belangrijke rol
in spelen.
Dushi
Je hebt een heel
goed onderwerp gevonden voor de opdracht, Janneke. De hele foto staat vol met
rechthoekige vlakken die tevens een aantrekkelijke kleurenvariatie laten
zien. R&S genoeg dus en in zekere
zin ook een goede struktuur. Je schrijft
dat je een beetje gespeeld hebt met de instellingen, maar licht dit niet nader
toe. Dat had ik nu graag juist wel van je gehoord. De zoektocht is vaak
minstens zo interessant als het eindpunt. Beschouw het maar als een wens voor
een volgende keer.
Wat de uitsnde betreft zou ik een pittiger crop verkiezen, want ik hoef niet te
weten hoe de hele kerk eruit ziet, noch of het gras er goed bij ligt, want voor
deze foto is dat van ondergsechikt belang.
En juist bij die sterkere crop kom ik uit bij je vraag over het rechtzetten. Het is bijzonder moeilijk om een gebouw zó te
fotograferen dat alle lijnen recht staan. Je zou dan prfecies midden voor het
gebouw moeten gaan staan en liefst op de hoogte van de middelste verdieping. In
de praktijk is dat ondoenlijk. Er bestaan voor dit soort opnames van archtectuur
speciale tilt shift lensen, maar daar hangt een stevig prijskaartje aan.
Gelukkig zijn er achteraf via software ook enige aanpassingen mogelijk, al weet
ik niet hoe dat in zijn werk gaat bij Paint Shop Pro, want voor dit soort klusjes maak ik gebruik van
CS6.
De volgende opdracht gaat over cirkels en/of ovalen, maar deze vormen mogen
niet frontaal (recht van voren) gefotografeerd worden. Dushi
Je komt met een
lastige foto om te bespreken, Tess. In eerste instantie dacht ik ook: waarom
heb je dit standpunt genomen? Maar bij meer draaien naar de trap zou er meer
dijk en minder strand in beeld komen.Daaromtwijfel ik en houd het op
dit beeld. In de foto laten zich enkele herhalemde elementen zien: trapleuning,
pier en hek. Meer opvallend echter vond ik de grotere struktuur die in beginsel
goed oogt. Toch heb ik de neiging daar wat veranderingen in aan te brengen. De witte
bank rechts zou ik bijvoorbeeld wegsnijden. Het rood als fraai kleuraccent
krijgt dan nog meer aandacht. Als tweede vind ikd e horizon nogal in het midden
staan. Ik zou daarom wat strand weg willen halen, maar veel is niet mogelijk
zonder de trapleuning te verminken. En iets meer pit in de foto, zodat het
mooie vochtige strand beter naar voren komt. Het waarom van het gebruik van een
grijsfilter (je vermeldt niet hoeveel stops) begrijp ik niet zo goed bij deze
foto.
Al met al toch een charmante foto, niet in de laatste plaats door het ongewone
standpunt, het vochtige zand en de combinatie van kleuren.
Inmiddels heb ik voldoende kwaliteit van je gezien en wil ik je graag door laten
gaan naar de serie Dieptewerking. Van harte gefeliciteerd en veel succes met
het vervolg.
Dushi
Het is aan je
foto te zien, dat je geen beginneling bent, Janneke. Belichting is heel goed, je hebt gelet op de
achtergrond en ook de compositie in de gaten gehouden. En natuurlijk zie ik ook
een heleboel ritmische herhalingen: de knikkers in velerlei kleuren, de gaten
in het bord , de driehoekige vakken en zelfs de poten. En juist omdat dit
allemaal zo goed in orde is, durf ik je nog wat suggesties mee te geven.
De linkerpoot staat keurig recht, maar de poten rechts niet meer. Dit soort
zaken zijn in veel programmas te corigeren.
Alhoewelhet licht netjes van rechts komt,
oogt het geheel toch redelijk vlak. Door meer met licht te spelen, en knikkers
lenen zich hier uitstekend voor, kun je het nog veel mooier maken.
Probeer je nog meer te concentreren op het uitdrukken van iets in plaats van
het vastleggen of registreren. Om dat te bereiken moet je vaak kiezen voor
less is more, dus op zoek naar fragmenten waardoor de kijker niet allereerst
denkt ik zie wat het is, maar geboeid blijft kijken naar een spel van licht,
vlakken, vormenen hier ook herhalingen.
Ik weet dat ik daarmee heel veel vraag, maar ik denk dat je zo kundig bent in
fotografie, dat je het best eens kunt proberen.
Voor de volgende keer mag je naar buiten en op zoek gaan naar een fraai beeld
met rechthoekige of vierkante vlakken.
Dushi