Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
19-05-2013
Bieke met zonnebloem
Het meest opvallende aan je inzending vind ik het goed gekozen standpunt.
En in combinatie met tegenlicht levert dit een heel aangename plaat op. Alle
afzonderlijke bloemblaadjes leveren tezamen een prachtige ritmische herhaling
op. Ook de gebruikte technische instellingen zijn goed in orde.Desondanks heb ik nog een enkel
aandachtspuntje. Je hebt een keuze gemaakt om vanwege de kleur de roestvlekjes
op de achtergrond zichtbaar te houden. Zelf zou ik liever gaan voor een wat
donkerder achtergrond om de bloem nog meer accent te geven, maar als je de
achtergrond toch wilt tonen, zorg er dan wel voor dat het recht staat.
Aangezien je gecropt hebt, moet dit mogelijk geweest zijn. Een beperkte
scherptediepte kan heel mooi werken in een foto, maar hier trekken enkele
lichte onscherpe plekken op de voorgrond onnodig veel aandacht. Met een beetje
croppen is al verbetering te bereiken. Ik ben zelfs nog wat verder gegaan, al gaan
daarbij wat mooie uiteinden van de bloemblaadjes verloren.
Het moest een oorspronkelijke opname worden en die opdracht heb je prima
uitgevoerd. Dit is dan tevens een mooie afsluiting van deze serie. Van harte
gefeliciteerd. Je mag vol vertrouwen verder met de volgende serie:
Dieptewerking.
Dushi
Het is fijn om te
zien dat mensen durven experimenteren. Dat kan heel leerzaam zijn. Zwart-wit
fotos zie ik hier weinig, maar als je eenmaal de kracht daarvan (her)ontdekt
hebt, zul je het met enige regelmaat blijven gebruiken, omdat met name met spel
van lijnen en vlakken niet afgeleid wordt door de kleuren.
De foto die je instuurt, kan me bekoren. Ik zie een zekere ritmische herhaling
in de hals met de snaren. Maar ik zie vooral een krachtige struktuur in het
totaalbeeld die met name ook tot zijn recht komt, omdat je niet een
registrerende foto hebt gemaakt van een mandoline, maar een beeld dat
fotografisch veel boeiender is door de gekozen uitsnede. Lettend op de
compositie, staat het muziekinstrument prettig in beeld. Ook de lensopening is goed gekozen,
al vind ik de achtergrond wat aan de
onrustige kant. Dat kun je ondervangen door een nog grotere lensopening, de
mandoline verder weg van de achtergrond te plaatsen, of acheraf de achtergrond
wat te verzachten.
Met deze foto ben je dubbel en dwars geslaagd voor deze serie en mag je vol
vertrouwen gaan beginnen aan de serie Dieptewerking. Veel succes daarbij.
Dushi
Gefeliciteerd met
het dertigjarig bestaan van jullie fotoclub Ter Streep. Ik had heel graag de
tentoonstelling bekeken, maar helaas lag het voor mij een tikje buiten de
route.
Opnieuw kom je met een foto die me kan bekoren. Nog niet eens zozeer omdat je
de opdracht goed hebt uitgevoerd. Ja, dat ook, want ik zie een veelheid van
rechthoekige vlakken in een aantrekkelijke opeenvolging. Maar aangenaam ook
vanwege de mooie diepte in je foto en het spel van warme en koele lichten. Een
en ander heb je mooi uitgebalanceerd, vergemakkelijkt door het gebruik van
statief dat een goede ondersteuning kan zijn voor een zorgvuldige compositie.
De foto laat een merkwaardige mengeling zien van symmetrie, met name het
standpunt t.o.v. de galerij,en
asymmetrische onderdelen, maar het stoort me allerminst, vermoedelijk omdat de
asymmetrie zo nadrukkelijk aanwezig is, dat het geen ongelukkige vergissing is.
Er is slechts één onderdeel, dat ik verder zou finetunen, en dat zijn de
horizontele lijnen in je beeld. Boven staan de lijnen keurig recht, maar maar
naar onderen begint het steeds schever te lopen. In o.a.Photoshop is dat te
corrigeren.
De volgende keer mag je komen met een afbeelding waarin een trap een hoofdrol
speelt.
Dushi
Je komt met een
heel heel opvallende opname, met name vanwege de gebruikte invalshoek. Ik zie
graag dat mensen afwijken van de geijkte paden. Fotograferen wordt op die
manier zoveel leuker. Over de technische instellingen valt weinig op te merken,
hoogstens dat de foto te warm van kleur is.
Bij deze foto vallen de ritmsiche herhalingen, bijvoorbeeld van het patroon van
de schrootjes in het plafond, wat minder op. Een duidelijke struktuur van
enkele krachtige lijnen echter wel. Dat
is beslist een sterk punt. Maar bij dit soort sterke lijnen is het al snel
lastig om alles in balans te krijgen. Zo heb je horizontaal uitgelijnd op de
onderste balk in beeld. De andere twee pregnante horizontale balkjes staan
echter juist niet goed horizontaal in beeld. Dit soort zaken blijft een lastige
opgave.
Juist omdat ik het ongewone standpunt en het spel van de balkjes kon waarderen,
heb ik eens gestoeid met een omzetting naar ZW en daar een eigen interperatie
aan gegeven.
Voor de volgende keer mag je komen met een vrije opname waar je het onderste
uit de kast haalt als afsluiting van deze reeks.
Dushi
Dank voor je
inzending, Timotie. Je trap komt nu als trap al veel duidelijker in beeld. En
het voordeel van de trap zijn natuurlijk de vele treden waardoor het een bijzonder
geschikt onderwerp is voor deze reeks. Je technische instellingen zijn in orde.
Daarom kan ik de aandacht direkt richten op de ritmische elementen in de foto.
De je de trap met zijn vele ritmische herhalingen op een sterk punt in de foto
hebt gezet, valt te prijzen. Zo zie ik treden, railings, schaduwlijnen en palen
als goede ritmische herhalingen.
Van de andere kant echter, geeft de foto heel snel een beeld van een
toeristische foto, ook al ontbreken de gebruikelijke mensen in het beeld. Dat
komt een beetje, omdat je de trap in zijn (wat saaie) omgeving hebt geplaatst.
Het brengt met zich mee dat we een heleboel dingen zien die de aandacht af
kunnen leiden van de trap als hoofdonderwerp. Probeer liever bij het
fotograferen je aandacht sterker te richten op de belangrijkste details. Dat
voorkomt dat de kijker al snel denkt: zoiets heb ik al zo vaak gezien.
Fotograferen is eerder iets uitdrukken dan iets weergeven. Kunstenaars
praktiseren dit al heel lang. Ik laat je een uitsnede zien in welke richting ik
zou denken, ook al zouden nog heel andere standpunten en perspectieven denkbaar
zijn bij deze plek. Alles bijeen een verdienstelijke opname die echter ruimte
biedt voor verbetering.
Voor de volgende keer zie ik graag iets met ronde vormen.
Dushi
De vraag die ik
je meegegeven had, was een heel pittige, maar je komt met een uitstekend
antwoord te voorschijn. Wat je in beeld hebt gebracht zijn de talloze palen die
steun geven aan de ranken en de draden. Dat je daarbij gekozen hebt voor een
wat lager standpunt, doet de palen nog beter uitkomen tegen de achtergrond. Het
had zelfs nog lager gemogen, en met de groothoek waarmee je gewrkt hebt,
eventueel ook dichterbij. Tot je uiteindelijk nog maar twee rijen overhoudt
waar je tussendoor kijkt. Op een gegeven
moment krijg je, vooral bij het werken met een groothoek, steeds meer ervaring
waardoor je heel snel alternatieve standpunten voor ogen krijgt.
De basis van je foto zit vol ritmische herhalingen en is dus zeer geschikt voor
deze serie.
Ter aanvulling geef ik je nog een enkele suggestie mee.
1. Je foto is te geel. Dat is het beste te zien bij de palen die vermoedelijk in
oorsprong meer grijs zullen zijn.
2. Je hebt geprobert alles scherp te krijgen van voor tot achter en daarbij
waarschijnlijk gedacht: hoe dichter de lensopening, hoe meer scherptediepte.
Het is een gedeeltelijke misvatting die leeft bij veel amateurfotografen.
Google maar eens naar diffractie en je zult hopelijk begrijpen wat ik bedoel.
3. Iets waar moeilijk aan te ontkomen is (ik heb er ook regelmatig last van):
je hebt vlekken op je sensor. Juist bij een dichte lensopening ga je dit
sterker zien.
Voor de volgende keer geef ik je geen opdracht mee, maar het moet iets heel
oorspronkelijks zijn,(zeker binnen je eigen reeks.
Dushi
Een interessante
manier om te bekijken of een foto een
goede struktuur danwel ritmische herhaling vertoont, is een omzetting te maken
naar ZW. En dan vind ik dat je de voor mij geheel onbekende waterval goed in
beeld hebt gebracht. Ritmische herhalingen genoeg, waarbij vooral de trap er
uitspringt. Kijkend naar het beeld heb
ik echter spontaan de neiging een pas of wat naar voren te doen. Ook een nog
lager standpunt zou ik zeker uitgeprobeerd hebben. Maar nogmaals , ik ken de
situatie niet persoonlijk. Ik ga hier ook niet een alternatieve uitsnede tonen
in deze richting, maar je begrijpt dat er ook op deze manier nog wat meer
accent komt te liggen op de waterval zelf.
Je geeft helaas geen toelichting op je gebruikte instellingen, maar het zou
best kunnen zijn dat je niet met een statief naar boven gezeuld bent. In dat
geval vind ik een sluitertijd van 1/15e seconden wel erg op het
randje van wat wenselijk is voor een scherpe foto. Het voordeel van deze
sluitertijd is echter wel, dat het water minder bevroren is, maar meer de
stroming laat zien.
Probeer de leerpuntjes van deze serie mee te nemen naar de serie Dieptewerking,
want daar mag je nu naartoe. Ik wens je daarbij heel veel succes.
Dushi
Je komt met een
heel aparte foto voor deze rubriek, want ritmische herhalingen in de natuur
zijn vaak niet zo gemakkelijk te vinden. In dit geval heb je kort bij huis heel
goed rondgekeken en is je oog gevallen op de rondrijvende kikkerdril. Al die
kleine bolletjes met daarin het zwarte puntje geven een nette herhaling van
vormen. Omdat de dril in klompen bij elkaar drijft, laat de foto ook nog een zekere
grote struktuur zien van water en klompen dril. Dit alles in een fraaie
kleurbalans. Wat wel bij een opname als
deze snel hinderlijk kan worden, is de gevaar van overbelichting op de natte
weerspiegelende vlekken. Je had dit in Lightroom (inmiddels is versie 5 beta
uit) heel goed kunnen zien, maar bent kennelijk vergeten hierop acht te slaan.
Even wat schuiven met de hooglichten (en tevens de zwarten bij de kikker) had
een mooier resultaat opgeleverd. En als
je toch aan het finetunen bent: met de
croptool zie je heel snel hoe een eventuele betere compositie mogelijk is. Hier
had het croppen aan de linkerzijde de kikker wat minder centraal in het beeld
geplaatst. Overigens is het nog handiger op dit soort zaken al te letten bij
het maken van de foto.
Aangezien je nog wat gehinderd bent in je bewegingsvrijheid, wil ik je vragen
voor de volgende keer eens te stoeien met dunne langwerpige vormen (bijv.
spijlen of stokken).
Dushi
Welkom bij de
tweede serie, Pancake. Je vraagt om een nadere toelichting op de naam ritme en
struktuur, maar uit je eerste inzending kan ik alleen maar opmaken dat je de
spijker op de kop hebt geslagen. Ik zie een mooie ritmische herhaling van
gebogen lijnen. Ik veronderstel dat je hebt rondgelopen in het beroemde Luikse
station van de hand van Calatrava. De plek is een waar eldorado voor fotografen
en ik hoop ooit het geluk te hebben dit met eigen ogen te mogen zien. Ritmsiche
herhalingen zijn er dus al genoeg. De titel vermeldt ook nog struktuur. Voor
mij, ik heb de titel van deze serie niet zelf bedacht, duidt dat vooral op
enkele krachtige lijnen die het beeld op een aangename manier verdelen. Ook op
dit punt scoort je foto goed.
Ik vind het heel prettig dat je een kleine toelichting geeft op het waarom van
de gebruikte instellingen. Daar heb ik geen aanvullingen op: je hebt het goed
gedaan.
Als we wat preciezer gaan kijken, heb ik toch nog een kleine opmerking. Nog
niet eens zozeer de vuilnisbak, al was een wachtende persoon fraaier geweest.
Er kan moeilijk van je verwacht worden dat je met statief en al even de trap op
en neer rent om de bak te verplaatsen. Mijn opmerking betreft eerder het
ingenomen standpunt. Als je streeft naar symmetrie dan moet je wel proberen dit
zo precies mogelijk te doen. Zeker met behulp van het werken vanaf statief moet
dit mogelijk zijn. Nu staat de foto niet precies recht, loopt de daklijn niet
netjes door het midden en gaat de foto aan de rechterkant verder door in het
beeld. Ik heb geprobeerd een en ander wat te corrigeren.
Voor de volgende keer kan je lekker binnenshuis blijven. Ga op zoek naar enkele
voorwerpen die je zelf in een aantrekkelijke ritmische herhaling en/of een
krachtige struktuur.
Dushi
Je komt met een
heel fraaie herkansing. Alhoewel de lantaarnpalen zelf een beetje verborgen
blijven, is de ritmische opeenvolging van de lampen, en daar zijn lantaarnpalen
immers voor, prachtig in beeld gebracht.Ik zie zelfs mooie sterretjes, iets dat gewoonlijk nog mooier tot
uitdrukking komt met een dichter diafragma. Dat moet je maar eens een keer uitproberen.
De lichten zijn niet de enige ritmische herhalingen. Ik zie het ook in de
dakpunten die netjes afsteken tegen de lucht, het hek langs de kade, maar
vooral in het onderste deel van de boomstammetjes. Een pluspunt is verder dat
je goed gebruik hebt gemaakt van het geleerde in de vorige serie, want met de
zeer fraaie gebogen lijn van de kade is ook de compositie aangenaam om naar te
kijken. De weerspiegeling in het water is als een soort kers op de taart. Heel
goed gedaan. Ik verbaasde me aanvankelijk een beetje over de lange
belichtingstijd van 50 seconden die kennelijk nodig was voor deze opname. Maar het was al donker, al doet de lucht in
eerste instantie anders vermoeden. Veel mensen weten niet dat je, nadat de zon
al lang is ondergegaan, nog vaak de mooiste fotos kunt maken. Dat heb je dit
hier prima gedaan.
Voor de volgende keer ben je geheel vrij in de fotos die je me wil laten zien.
Maar ik reken er stiekum wel op dat het een topper wordt.
Dushi
Voor deze
lessenreeks kom je met een heel goede foto. Een prachtige reeks bogen,
uitmondend in de laatste boog aan het einde van het pad. Het is tevens een foto
die positief uitvalt als het gaat over de eerste (en volgende) lessenreeks. Dat
is alles bij elkaar een mondvol aan lovende woorden, maarwaarom niet als de foto mooi is?
Desondanks nog een enkele tip, mede ook omdat je daar zelf min of meer om
vraagt. Allereerst zou ik iets langer proberen de eindboog waar het oog
direct naar toe gaat, nog wat beter op een sterk punt in de compositie te
krijgen.
De tweede opmerking betreft inderdaad het strand dat aan de lichte kant is, met
zelfs het eerste begin van clipping. In zou dat deel zeker wat donkerder
weergeven. Dat kan onder andere door het terugdringen van de hooglichten of
voorzichtig een graduated filter toe te passen. In Lightroom, zoals eerder
gezegd liever versie vier, vrij gemakkelijk.
De volgende keer mag je met een foto komen waar rechthoekige vormen een
belangrijke rol in spelen.
Dushi
Jammer genoeg
voor jou was het de opdracht om iets met een brug te doen, want het MAS biedt
genoeg mogelijkheden voor deze serie. Je geeft terecht aan dat in je inzending
de struktuur meer naar voren komt dan een ritmische herhaling. Ik ken de
situatie niet, maar zou bij een foto als deze zeker langdurig zoeken naar
andere standpunten die wellicht nog beter de gewenste struktuur laten zien. Bij
het tonen van een krachtige struktuur mag er al snel wat meer pit gebruikt
worden. Dat kan bijv. door de zwarten wat extra accent te geven (niet gewoon
het contrast verhogen) of de clarity (meer detaillering in de middentonen) een
tikje te verhogen.
Nog een enkele aanvullende opmerking over de foto. De bovenrand van de foto
loopt niet gelijk met de grond. Daardoor staat de foto feitelijk scheef. Je
kunt dat oplossen door boven een randje af te snijden tot de horizonlijn
verdwenen is, of d foto een tikje met de klok meedraaien.
De tweede opmerking betreft de gekozen sluitertijd. Als je statief gebruikt
hebt is dat ok, maar anders liever de ISO wat verhogen om een veiliger
sluitertijd te verkrijgen.
De volgende keer wil ik graag iets zien van een toren of een gebouw van
minstens een meter of twintig hoog.
Dushi
Je hebt een heel
sfeervol beeld neergezet, Richard. Een warme avondlucht en daarbij dankbaar
gemaakt van de voordelen van tegenlicht. De foto vertoont overduidelijk een
hoeveelheid aan ritmische herhalingen. Maar door de stevige balkpartijen ook een
krachtige struktuur. Normaal gesproken zouden die nogal donker uitvallen, zelfs
bij een kleine lichtcorrectie, en bij een sterkere correctie zou de lucht weer
veel aan toning verliezen. Gelukkig zijn de bewerkingen in versie vier van
Lightroom (als je het leuk vindt: LR 4.4 RC is al enkele weken uit) ook op dit
punt sterk verbeterd, zij het dat de foto vaak wat vlakker wordt bij het wat
sterker schuiven met de shadows, hetgeen weer te corrigeren is door de clarity
weer iets hoger te zetten.
Het is fijn te merken dat je goed nagedacht hebt over het gekozen standpund en
daarbij ook gelet hebt op de achtergrond. Vaak wordt dat vergeten door beginnende
fotografen. Bij de afwerking had je het kleine zwarte puntje (ik denk niet dat
het een sensorvlekje is) in de lucht weg kunnen halen.
Je technische instellingen zijn zonder meer in orde, al zou het zelfs goed
mogelijk geweest zijn deze foto te maken zonder gebruik van statief.
Wat mij betreft ben je helemaal klaar voor de volgende serie lessen (ook dat
staat in je exifs) en ik wens je daarbij veel succes.
Dushi
Je bent wel een
bofkont dat ze de lantaarnpalen ongeveer tot voor je huis komen brengen. En ik
deel ook je opmerking dat je ritme ziet in de pallets en de achterflap van de
auto. Maar een tweetal nieuwe lantaarnpalen naast elkaar vind ik echt te weinig
voor een goede ritmische herhaling. De foto zou heel geschikt zijn voor
plaatsing in de krant bij een bericht over wegwerkzaamheden, maar de aanwezige genoemde
herhalingen zijn te weinig dominerend in het totaalbeeld. Ik kan deze inzending
jammer genoeg fotografisch echt niet boeiend vinden. Probeer je, net als bij je
vorige inzending, te richten op een belangrijk detail en liefst niet met een
sluitertijd van 1/25ste seconde, tenzij je altijd vanaf statief
werkt.
Ik wil je graag de kans bieden tot een herkansing en ik ben er van overtuigd
dat je die kans met beide handen gaat benutten.
Dushi
Je bent heel
zorgvuldig bezig geweest. Dat is het voordeel van een opname vanaf statief. Er
is meer tijd om na te denken over opstelling, standpunt, licht en technische
instellingen. Het resultaat is hier een aantrekkelijke opstelling waar goed
zichtbaar een ritmische herhaling te zien is. Omdat je het toch wat meer
gezocht hebt in een overzichtsshot (tot en met het krijtje toe) in plaats van
eenfragment van bijv. bal 7 tot en met
14 gaat een deel van de kracht van de herhaling weer wat verloren. Dat je
geprobeerd hebt om de beweging van bal 5 vast te leggen vind ik goed gevonden,
maar je standpunt is wat dat betreft niet zo handig gekozen. De bal beweegt van
de camera af. Bij een zijwaartse beweging zou de beweging veel beter te zien
zijn geweest. De beweging was ook beter zichtbaar geweest met een langere
sluitertijd, maar ik kan goed meegaan met je keuze voor een meer open diafragma
om een betere dieptescherpte (ballen op voorgrond onscherper) te verkrijgen.
Goed over nagedacht dus.
Al met al een verdienstelijke opname die nog krachtiger geweest zou zijn bij
een betere uitsnede.
Tot slot nog een tweetal technsiche opmerkingen. De kleurtemperatuur is die van
warm kunstlicht. Probeer eens de temperatuur wat koeler te maken, eventueel in
combinatie met het iets terugschuiven van de vibance. En heel gemakkelijk:
update Lightroom even naar versie 4.3 of 4.4 R.C.
Volgende keer gaan we weer naar buiten. Ik hoop op niet al te slecht weer, want
ik wil iets zien van een (fragment van een) brug, waarbij een sterke struktuur
meer voor de hand ligt dan een ritmische herhaling. Aan jou de keuze.
Dushi