Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
27-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roland met gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is heel fijn werken met ijverige leerlingen. Wat je laat zien, is een heel fraaie boog die verdeeld wordt door een groot aantal glazen panelen die bij elkaar een uitstekende ritmische herhaling laten zien. Je hoeft helemaal niet heimeljk te hopen op een positieve beoordeling, want het is natuurlijk de bedoeling dat je steeds meer zelf gaat zien of het resultaat goed is. Ik heb immers ook niet de wijsheid in pacht. De aanwijzingen van de vorige keer heb je je goed ter harte genomen. De belangrijkste lijnen staan nu keurig recht en dat geeft zeker een aangenamer beeld.
De vorige keer heb ik iets gezegd over een heel open diafragma. Dat paste bij die foto. Dit keer heb je terecht gekozen voor een dichter diafragma omdat je alles scherp wilde hebben. Het is zeker niet verkeerd, maar pas wel op dat je nieet onnodig ver het diafragma gaat dichtdraaien, waqnt dat kan zelfs leiden tot een omgekeerd effect vanwege diffractie. Gebruik je scherptediepteknop om een ruw beeld te krijgen van de scherptediepte, of maaks eens gebruik van een scherptediepteberekening. Uitgaande van de gebruikte 55mm en een geschatte afstand van 15 meter tot het gebouw zou je bij f/11 al alles scherp hebben vanaf rum 7 meter tot oneindig. Met de gebruikte f/20 zit je dus aan de heel ruime kant en had je als alternatief je ISO lager kunnen zetten. Het is maar een weet.
Voor de volgende keer geen specifieke opdracht. Kom zelf maar met een eigen gekozen voorbeeld van R&S.
Dushi

27-11-2011 om 00:29 geschreven door Marsje


25-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erlaf met natuur
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je hebt het helemaal begrepen en daarmee terecht gekomen aan het einde van deze serie. Struktuur in de natuur is inderdaad lastig als je algemene overzichten zoekt. Maar je hebt een uitstekende weg gekozen en gezocht naar een detail.  Daarin ben je heel goed geslaagd. Struktuur volop tegen de lucht en de naalden laten zeker een ritmische herhaling zien, al is die herhaling in de natuur zelden zonder enige afwisseling. Hiermee ben je met heel mooie “cijfers  afgestudeerd” voor deze serie. Van harte gefeliciteerd en alle succes bij het vervolg: Dieptewerking o.l.v. Cijbra.
Dushi

25-11-2011 om 15:13 geschreven door Marsje


22-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Froggy met gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Heel goed gezien, deze opname. De foto zit zo vol ritmische herhalingen, dat het bijna onbegonnen werk is om dit allemaal op te noemen. Mede door het schuine licht  wordt het nog eens extra geaccentueerd. Je hebt dus een heel goed standpunt gekozen. Eveneens goed is, dat er geen storende elementen zoals takken van bomen of een stukje lantaarnpaal te zien is. Je hebt daar kennelijk rekening mee gehouden. Een heel kleine suggestie slechts, aangezien je werkt met CS5. Het is dan niet zo moeilijk om te zorgen dat alle vertikale lijnen inderdaad echt vertikaal staan. Mocht je daar problemen mee hebben, stuur me dan even een mailtje.
Voor de volgende keer verwacht ik iets met een wiel, het maakt niet uit wat voor een wiel.
Dushi

22-11-2011 om 17:56 geschreven door Marsje


21-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rapsodie met gezelschapsspellen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je bent op de goede weg, Rapsodie. Maar juist in je enthousiasme om het zo goed mogelijk te doen, maak je nog een paar kleine foutjes. Ik loop de foto door van achter naar voren.
Je bent goed begonnen met een rustige, maar door de kleine oneffenheden, net geen saaie achtergrond. Ook de volgende stap is goed: de dominostenen die in een keurige ritmsiche herhaling opeengestapeld zijn. Bij de speelkaarten begint het beeld al minder rustig te worden.  De vijf stenen in het midden zijn op zich mooi, maar passen er toch minder goed bij. En bij de mikadostokjes wordt het, maar dat hoort nu eenmaal bij het spel, behoorlijk rommelig. Je hebt een aantal heel verschillende dingen onder één noemer bij elkaar willen brengen. Maar fotografisch is dat een vrijwel onmogelijke opgave. Een enkel goed uitgewerkt spel had vast een beter resultaat opgeleverd.
Ik sluit af met een enkele technische hint. Spotmeting is in een situatie als deze niet bij voorbaat verkeerd, maar een matrixmeting is meer gebruikelijk. Dat een zo dicht mogelijke lensopening zou leiden tot zo scherp mogelijke foto, is een veel voorkomende misvatting. Het voert te ver om dit hier helemaal uit te leggen, maar ik verwijs gemakshalve naar de volgende link:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/overige/diffractie_en_het_belang_voor_fotografie.asp
Mag ik voor de volgende keer iets zien met een trap?
Dushi

21-11-2011 om 21:57 geschreven door Marsje


20-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jean-Luc met nooduitgang
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Haast is er helemaal niet geboden bij deze lessen. Misschien wel integendeel. Want het lijkt wel of ook in de fotografie een zekere rijping kan leiden tot heerlijker vruchten. Ik vermoed dat er zeker een groep fotografen zal zijn, die dit een schitterende foto zullen vinden, die ver uitstijgt boven een opdracht voor een les, terwijl anderen de foto minder zal kunnen bekoren.
Natuurlijk zit er R&S in de foto: de spijlen van de trap die op een bijzonder boeiende manier versterkt worden middels de schaduwen op de muur. Een muur die in zijn steentjes een overdadige herhaling van patronen toont. Zelfs de schaduwen bovenin lijken een zeker patroon te hebben. Struktuur is overduidelijk aanwezig door de markante rode lijnen die door het beeld lopen. Feitelijk is het onderste deel het meest onduidelijke (en zwakke) deel van de foto. En zelf zou ik een enkele lijn nog net even meer recht zetten. De plaat als geheel echter kan mij bijzonder boeien, zowel in zijn patronen alsook in de combinatie van koele en warme kleuren. Dit is heel goed gezien en het resultaat vind ik prachtig.
Dushi

20-11-2011 om 03:49 geschreven door Marsje


18-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alifo met oorlogstuig
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Kan het zijn dat je iets te snel bent geweest met deze inzending, Alifo? Ik zie weliswaar het gevraagde wiel in beeld, maar op de achtergrond de zee. Die staat behoorlijk scheef. Als je dat met een bepaalde bedoeling gedaan hebt, had ik dat graag geweten. Voorlopig beschouw ik het als een slordigheid en een minder sterk punt van je foto. De loop staat heel nadrukkelijk op de foto, en ik vermoed dat je hiermee hebt willen aangeven om wat voor soort wiel het gaat. Overigens gaat het hier om R&S en dan hoef ik niet altijd te weten wat het is. Ik let vooral op terugkerende lijnen en vlakken. Die zitten ook in het wiel, maar door het gekozen standpunt waarbij je als het ware met de loop mee wilt kijken naar de verte, blijft de zijkant van het wiel met de spaken redelijk onopgemerkt. Er zit wel een zekere ritmische herhaling in, maar je hebt het met dit standpunt niet zo goed uitgebuit.
Voor de volgende keer geef ik je geen opdracht, maar ik wil wel graag van je weten waarom je het een geschikte foto vindt voor R&S, waarom je een bepaald standpunt gekozen hebt, enz.
Dushi

18-11-2011 om 02:30 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glitter met vrije natuur
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Als ik naar je fraaie foto kijk, valt me eerder een mooie dieptewerking op dan een ritmische herhaling. Dat is ook best moeilijk te vinden in de vrije natuur. Ik zie wel een herhaling van patronen in het hek naast het pad, maar dat is nu net door mensenhanden gemaakt. Een zekere herhaling zie ik ook in de bomen aan de andere kant van het pad, maar omdat ze zo dicht achter elkaar staan, is het lastiger te zien. Ik vermoed dat een lager standpunt, wat meer naar het hek toe, mogelijk een meer geslaagde foto had opgeleverd voor deze serie. Wel een mooie foto dus, maar niet je sterkste in deze serie. Ik probeer de cursisten te prikkelen tot steeds geslaagder foto’s, maar natuurlijk lukt het de ene keer beter dan een andere keer. Bij mij is dat net zo.
Voor de afsluitende inzending laat ik je de vrije keuze. Ga zelf op zoek naar een geheel andere foto dan je vorige inzendingen. Kijk goed rond en wees niet te snel tevreden. Het gaat er niet zozeer om wat ik vind, maar dat je zelf een kritische houding ontwikkelt en steeds op zoek blijft naar een foto die nét nog even mooier is.
Dushi

18-11-2011 om 02:24 geschreven door Marsje


17-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Froggy met afscheiding

Je hebt niet alleen een heel goed onderwerp uitgekozen, maar ook prima in beeld gebracht. Zoals je zelf al aangeeft, geven de planken en balken een uitstekende ritmische herhaling. En door de krachtige lijnen ook nog eens een duidelijke struktuur. Natuurlijk kon ik het ook hier niet laten om de foto wat meer recht te zetten. Dat oogt altijd een tikje netter. Maar voor de verandering heb ik de foto dit keer eens bijna zwart-wit gemaakt. Waarom ik dat gedaan heb? Juist in zwart-wit komt de ritmische herhaling en struktuur nog beter tot zijn recht. Je oog wordt nu minder afgeleid door de kleuren. Slechts de grote lijnen blijven over. En als de foto ook in zwart-wit aantrekkelijk oogt, en dat doet jouw foto, is het zeker een geslaagde opname voor deze serie. Voor de volgende keer mag je komen met een gebouw of een deel daarvan.
Dushi





17-11-2011 om 01:41 geschreven door Marsje


15-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erlaf met autobanden

Soms zit ik echt te genieten van de creativiteit waarmee hier foto’s gepresenteerd worden. Zo  ook hier. Wat een leuk idee om een stel autobanden in een ritmische herhaling achter elkaar te zetten. De banden zelf alsook de loopvlakken laten een goed ritme zien. Struktuur zit er beslist in de “naven” en de kasseien van de ondergrond. Dit alles wordt ondersteund met een fraai laagstaand zonnetje, alhoewel tegenlicht mogelijk ook een boeiend resultaat had opgeleverd. Doordenken op je prima idee ben ik zo vrij geweest om de aandacht nog wat meer te concentreren op de banden zelf. Ik heb het al vaker gezegd: less is more. Houd je aandacht vast op je hoofdonderwerp en schakel andere zaken zoveel mogelijk uit. Blijf ook altijd stoeien met meerdere standpunten, vooral hoger of lager. Het kan verrassende effecten opleveren.
Na deze mooie foto wordt het de volgende keer een pittige opdracht: iets uit de vrije natuur. De herfst is grotendeels voorbij, maar de naderende winter geeft ongetwijfeld  andere mogelijkheden. Zoek het niet in de kleuren, maar vormen en vlakken.
Dushi

 





15-11-2011 om 16:22 geschreven door Marsje


12-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rapsodie met stallen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de club met deze geslaagde opening, Rapsodie. Iik zie een heel fraaie rechte lijn lopen in de kijkrichting. Achteraan kijkt een nieuwsgierig paar nog net naar buiten, maar in de voorgrond is er weinig dat de strakke lijnen doorbreekt. De foto zit vol ritmsiche herhalingen: muurvlakken, onderdeuren, bovendeuren, lampen, enz. Door de grote donkere vlakken die een afwisseling vormen met de lichtere muur, heb je ook een nette struktuur gegeven aan je foto. Kortom: een uitstekend begin.
Voor de volgende keer wil ik dat je binnenshuis wat voorwerpen bij elkaar brengt, maar dit keer niet in een rechte lijn. Dat is best wel lastig, maar ik denk dat je het aan kunt, gezien dit mooie begin. Als je er ook nog wat uitleg aan toevoegt over de gemaakte keuzes, zowel inhoudelijk als technisch, ben ik helemaal een tevreden mens.
Dushi

12-11-2011 om 17:40 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuur met herfstbeeld
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De herfst is zeker een heel bijzonder seizoen, Tuur, waar veel te genieten valt. Ik geniet van de mooie kleuren die voorbij komen. Ook hier zie ik zowel een heerlijk groen en geel. De ritmische herhaling is vooral te vinden in de opeenvolging van de balken, terwijl de schuine balk zorgt voor struktuur. Met de sluitertijd zit je inderdaad aardig tegen de grens aan van wat nog wenselijk is zonder statief, maar het is je goed gelukt. Met dit kleurrijke beeld mag je vol trots verder bij de serie Dieptewerking o.l.v. Cijbra die je uitermate deskundig verder zal helpen bij de volgende serie opdrachten. Van harte gefeliciteerd en heel veel succes!
Dushi

12-11-2011 om 17:34 geschreven door Marsje


10-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Henri met fietsenrek

Om dit keer achteraan te beginnen: de foto die je instuurt is een heel mooie opstap naar de volgende reeks: dieptewerking o.l.v. Cijbra. Proficiat! Je hebt in ruime mate laten zien dat je helemaal klaar bent om verder te gaan.
Van de foto vind ik het gekozen standpunt heel erg boeiend. Je hebt een heel laag standpunt gekozen en kijkt zo onder de buizen door de diepte in naar het eindpunt.De foto vertoont een prachtige ritmische herhaling.  Ik heb slechts een wat nauwere crop gemaakt om het door jou gelegde accent nog iets meer te versterken. Het is een heel fraaie afsluiting van deze serie. Nogmaals van harte gefeliciteerd en ik wens je alle succes bij het vervolg.
Dushi





10-11-2011 om 14:50 geschreven door Marsje


08-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alifo met noten
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een gedurfde opname om de noten zo achter elkaar te leggen en dan te nemen in tegenlicht. De scherpte, en hier bedoel ik natuurlijk niet de prachtige dof die je bereikt hebt met de lens wijd open, is niet het sterkte punt, vermoedelijk vanwege de trage sluitertijd.
In de voorste noten is een boeiende struktuur te zien. Vaak is de natuur erg grillig, maar door de vorm van de noot, lopen toch een aantal lijnen in goede harmonie met elkaar van het ene eindpunt naar het (niet zichtbare) andere eindpunt. Waarom je de noten nogal recht achter elkaar gelegd hebt, weet ik niet, maar in een wat schuinere lijn had je wellicht wat meer van de andere noten kunnen zien, zeker in combinatie met een ietsje dichter diafragma (al ben ik liefhebber van een mooie dof).
Voor de volgende keer mag je eens R&S gaan zoeken in (fragment van een wiel. Die zijn er genoeg te vinden, lijkt me. Van reuzenrad tot kinderfiets. Maar je zult me vast verrassen met net iets anders.
Dushi

08-11-2011 om 17:10 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Froggy met kom
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het doet me plezier dat je zo goed nagedacht hebt bij deze foto. Niet zomaar even wat aardappelschilmesjes, maar ook de schillen erbij, want daarvoor dienen die mesjes. Ik vind dat een uitstekende combinatie. Door goed gebruik te maken van het licht, is er beslist een struktuur zichtbaar, maar deze is net zo grillig als de schillen zelf. Aan de drie mesje kan ik zien, dat je echt gezocht hebt naar een ritmische herhaling. Ook die bewuste houding vind ik zeer positief. Toch wil ik, en ik hoop dat meer cursisten dit lezen, even citeren uit een gerenomeerd woordenboek: rit·me het; o -n, -s regelmatig afwisselende beweging (m.n. in de poëzie en de muziek); door klemtoon, intonatie en tempo bepaalde golving.
In je foto heb je hier zelfs een uitstekend voorbeeld van: het motief in de achtergrond. Helaas is het slechts de achtergrond.
Het gaat dus over een regelmatige afwisseling, in dit geval van lijnen of vlakken. Met name dat “regelmatige” levert nog wel eens problemen op, en je bent echt niet de enige die hiermee worstelt. Zelfs de drie schilmesjes zouden feitelijk meer op elkaar gelijkend neergelegd moeten worden. Best moeilijk hoor.
Voor de volgende inzending geef ik je even geen opdracht mee om helemaal de vrije hand te hebben met iets moois te komen. Ik heb er alle vertrouwen in.
Dushi

08-11-2011 om 01:02 geschreven door Marsje


05-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuur met vrije natuur

Je laat een foto zien met een heel aantrekkelijke combinatie van groen en geel. Zo mooi dat ik die kleuren nog even een extra accentje heb willen geven. Ik had je de vorige keer het advies gegeven om het niet allereerst te zoeken in een overzicht. Je hebt weliswaar gekozen voor een deel van een boom of struik, maar naar mijn mening nog niet genoeg. Er zijn zoveel blaadjes te zien dat het eerder een mozaïek is dan een krachtige hoofdstruktuur. Toch zit er een zekere herhaling in: het is de afwisseling van het geel en het groen, alleen niet in een rustige ritmische opbouw. Een mooie foto is het dus zeker, maar het aspect van R&S komt er wat zwakker uit.
Ik wil je vragen te komen met je slotinzending voor deze serie. Je mag helemaal zelf iets gaan zoeken. Ik hoop op een “spetter”.
Dushi





05-11-2011 om 21:05 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roland met telraam
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dat heb je goed gezien, Roland. Een telraam van je kleindochter. De bolletjes laten, mede door de mooie lichtval, bijna vanzelf een goede ritmische herhaling zien. Zowel van links naar rechts alsook, en daar heb je zelf een bewust patroon ingebracht, van boven naar beneden. Wat ik ook waardeer is, dat je het hebt aangedurfd om een stukje van het telraam af te snijden, zodat de aandacht nog meer gaat naar de bolletjes. De rustige achtergrond draagt daar eveneens aan bij.
Een technische opmerking ter aanvulling. Je schrijft dat je een zo groot mogelijk diafragma hebt gebruikt om maximale scherpte te krijgen.  Een zo groot mogelijk diafragma betekent een zo wijd mogelijke lensopening (een zo laag mogelijk F-nummer). Zeker bij eenvoudiger lensen levert dat niet de meeste scherpte op. Maar misschien bedoel je wel scherptediepte (DOF = depth of field). Daarmee bedoelt men hoever het scherp is van voor naar achter in de foto. Voor meer scherptediepte is het juist wenselijk het diafragma wat kleiner te maken. Ook weer niet helemaal dicht (bijv. f 28 en hoger) want dan wordt de foto juist weer onscherper. Dat laatste ga ik hier nu niet uitleggen, want dan wordt het een hele handleiding. Volgens de exif-gegevens heb je gewerkt met je grootste lensopening f/5.6. Om niet in problemen te komen met je sluitertijd, heb je de ISO verhoogd naar 400. Het gebruik van een statief zou hier meer passend geweest zijn.
Voor de volgende inzending zie ik graag iets buiten met ronde buizen of staven.
Dushi

05-11-2011 om 21:01 geschreven door Marsje


01-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuur met voorgevel

Je inzending voldoet helemaal aan de gestelde opdracht. Een prachtige voorgevel van een oud huis. Het diafragma bewust klein gehouden om een maximale scherpte te krijgen. Ritmische herhalingen zijn er in ruime mate: de ramen, binnen de ramen de ruitjes, de muurijzers, de gebogen steentjes boven de ramen, enz. Je hebt geen gemakkelijk standpunt gekozen: dichtbij, maar niet recht voor het huis en dan de camera flink schuin naar boven gericht. Dat levert uiteraard een stevige vertekening op. Ik heb met name de vertikale lijnen nog wat rechter gezet. Bijkomend voordeel was dat de onderdeeltjes die links en rechts nog net in het beeld kwamen, nu verdwenen zijn. Ook boven en onder wat gecropt om de aandacht zo sterk mogelijk naar de fraaie raampartij te trekken. Na deze geslaagde opname mag je de volgende keer het gaan proberen in de vrije natuur. Dat is niet zo eenvoudig. Zoek liever naar kleinere delen dan een overzichtsfoto. Maar aan jou de keuze.
Dushi





01-11-2011 om 02:24 geschreven door Marsje


31-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10-us met koepelgebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is goed te merken dat je veel geoefend hebt met R&S, want je komt met een prachtige foto die niet alleen een krachtige, maar met de gebogen lijn, ook een mooie struktuur vertoont. En daarnaast een veelheid aan ritmische herhalingen. Ook dedoor jou gekozen  compositie kan me uitermate bekoren. Technisch geen gemakkelijke opname, want er is een groot contrast in licht, hetgeen terug te zien is aan je histogram waar je dicht tegen de wenselijke uitersten aan zit, zonder echter over de schreef te gaan. Ook hier goed werk dus. Terwijl ik nog zit te genieten van deze inzending, mag jij vast aan het werk gaan voor de afsluitende opdracht. En dat wordt een pittige: iets uit het landschap buiten (geen gebouwen, hekken edm.)
Dushi

31-10-2011 om 17:22 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Froggy met maiskolven
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom Froggy bij de tweede serie lessen. Ik kan goed merken dat je de vorige serie met succes hebt afgesloten, want je hebt goed gebruik gemaakt van sterkte punten in het beeld. Wat R&S betreft, zie ik vooral in het rechterdeel een zekere struktuur. Het linkerdeel daarentegen laat vooral gras zien en dat is toch wat saaier. Dat de kolven grotendeels afgekloven zijn, verbaast me een beetje, want juist die maiskorrels hadden een fraaie ritmische herhaling kunnen opleveren. Wat sluitertijd betreft, zit je op het randje van wat  nog wenselijk is. Ik wil bij tragere sluitertijden graag weten of je een statief gebruikt hebt. Je hebt een mooie prime lens gebruikt die met goed gebruik van scherptediepte heel mooie resultaten kan opleveren. Misschien dat je daarvan gebruik kunt maken (alhoewel scherptediepte niet behoort tot de primaire aandachtspunten van deze serie) bij de volgende opdracht om binnenshuis een serie voorwerpen te fotograferen. Liefst met een korte uitleg van het gekozen standpunt, de gebruikte instellingen van de camera en vooral waar je de R&S ziet.
Dushi

31-10-2011 om 15:34 geschreven door Marsje


30-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alifo met rek

Wat een mooie binnenkomer is dit, Alifo. Zo te zien begrijp je precies waar het in deze serie om gaat.  Een heel mooie herhaling van buizen en een geweldige ritmische opeenvolging van schaduwen op de tegels. Maar meteen toen ik je foto zag, dacht ik: hier valt nog meer van te maken. Je hebt CS5 en dus alle mogelijkheden in huis om je foto’s een goede nabewerking te geven waar dat gewenst is. Ik ben zo vrij geweest om alle elementen die af kunnen leiden van dit prachtige ritme weg te snijden. Ook de mooi schaduwen in het rechterdeel heb ik een beetje meer accent gegeven. Voor mij is het op deze manier een heel mooie foto, al weet ik dat smaken verschillen en denk jij er wellicht heel anders over.
Voor de volgende keer wil ik graag dat je een opname binnenshuis (geen flits) maakt van een aantal voorwerpen die je zelf in een aantrekkelijke ritme of een mooie struktuur (geen plat vlak) bij elkaar brengt.
Dushi





30-10-2011 om 15:39 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!