Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
27-11-2011
Roland met gebouw
Het is heel fijn werken met ijverige leerlingen. Wat je laat
zien, is een heel fraaie boog die verdeeld wordt door een groot aantal glazen
panelen die bij elkaar een uitstekende ritmische herhaling laten zien. Je hoeft
helemaal niet heimeljk te hopen op een positieve beoordeling, want het is
natuurlijk de bedoeling dat je steeds meer zelf gaat zien of het resultaat goed
is. Ik heb immers ook niet de wijsheid in pacht. De aanwijzingen van de vorige
keer heb je je goed ter harte genomen. De belangrijkste lijnen staan nu keurig
recht en dat geeft zeker een aangenamer beeld.
De vorige keer heb ik iets gezegd over een heel open diafragma. Dat paste bij
die foto. Dit keer heb je terecht gekozen voor een dichter diafragma omdat je
alles scherp wilde hebben. Het is zeker niet verkeerd, maar pas wel op dat je
nieet onnodig ver het diafragma gaat dichtdraaien, waqnt dat kan zelfs leiden
tot een omgekeerd effect vanwege diffractie. Gebruik je scherptediepteknop om
een ruw beeld te krijgen van de scherptediepte, of maaks eens gebruik van een
scherptediepteberekening. Uitgaande van de gebruikte 55mm en een geschatte
afstand van 15 meter tot het gebouw zou je bij f/11 al alles scherp hebben
vanaf rum 7 meter tot oneindig. Met de gebruikte f/20 zit je dus aan de heel
ruime kant en had je als alternatief je ISO lager kunnen zetten. Het is maar
een weet.
Voor de volgende keer geen specifieke opdracht. Kom zelf maar met een eigen
gekozen voorbeeld van R&S.
Dushi
Je hebt het helemaal begrepen en daarmee terecht gekomen aan
het einde van deze serie. Struktuur in de natuur is inderdaad lastig als je
algemene overzichten zoekt. Maar je hebt een uitstekende weg gekozen en gezocht
naar een detail.Daarin ben je heel goed
geslaagd. Struktuur volop tegen de lucht en de naalden laten zeker een
ritmische herhaling zien, al is die herhaling in de natuur zelden zonder
enige afwisseling. Hiermee ben je met heel mooie cijfersafgestudeerd voor deze serie. Van harte
gefeliciteerd en alle succes bij het vervolg: Dieptewerking o.l.v. Cijbra.
Dushi
Heel goed gezien, deze opname. De foto zit zo vol ritmische
herhalingen, dat het bijna onbegonnen werk is om dit allemaal op te noemen.
Mede door het schuine licht wordt het nog eens extra geaccentueerd. Je
hebt dus een heel goed standpunt gekozen. Eveneens goed is, dat er geen
storende elementen zoals takken van bomen of een stukje lantaarnpaal te zien
is. Je hebt daar kennelijk rekening mee gehouden. Een heel kleine suggestie
slechts, aangezien je werkt met CS5. Het is dan niet zo moeilijk om te zorgen
dat alle vertikale lijnen inderdaad echt vertikaal staan. Mocht je daar
problemen mee hebben, stuur me dan even een mailtje.
Voor de volgende keer verwacht ik iets met een wiel, het maakt niet uit wat
voor een wiel.
Dushi
Je bent op de goede weg, Rapsodie. Maar juist in je
enthousiasme om het zo goed mogelijk te doen, maak je nog een paar kleine
foutjes. Ik loop de foto door van achter naar voren.
Je bent goed begonnen met een rustige, maar door de kleine oneffenheden, net
geen saaie achtergrond. Ook de volgende stap is goed: de dominostenen die in een
keurige ritmsiche herhaling opeengestapeld zijn. Bij de speelkaarten begint het
beeld al minder rustig te worden.De
vijf stenen in het midden zijn op zich mooi, maar passen er toch minder goed
bij. En bij de mikadostokjes wordt het, maar dat hoort nu eenmaal bij het spel,
behoorlijk rommelig. Je hebt een aantal heel verschillende dingen onder één
noemer bij elkaar willen brengen. Maar fotografisch is dat een vrijwel
onmogelijke opgave. Een enkel goed uitgewerkt spel had vast een beter resultaat
opgeleverd.
Ik sluit af met een enkele technische hint. Spotmeting is in een situatie als
deze niet bij voorbaat verkeerd, maar een matrixmeting is meer gebruikelijk.
Dat een zo dicht mogelijke lensopening zou leiden tot zo scherp mogelijke foto,
is een veel voorkomende misvatting. Het voert te ver om dit hier helemaal uit
te leggen, maar ik verwijs gemakshalve naar de volgende link: http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/overige/diffractie_en_het_belang_voor_fotografie.asp
Mag ik voor de volgende keer iets zien met een trap?
Dushi
Haast is er helemaal niet geboden bij deze lessen. Misschien
wel integendeel. Want het lijkt wel of ook in de fotografie een zekere rijping
kan leiden tot heerlijker vruchten. Ik vermoed dat er zeker een groep
fotografen zal zijn, die dit een schitterende foto zullen vinden, die ver
uitstijgt boven een opdracht voor een les, terwijl anderen de foto minder zal kunnen bekoren. Natuurlijk zit er R&S in de
foto: de spijlen van de trap die op een bijzonder boeiende manier versterkt
worden middels de schaduwen op de muur. Een muur die in zijn steentjes een
overdadige herhaling van patronen toont. Zelfs de schaduwen bovenin lijken een
zeker patroon te hebben. Struktuur is overduidelijk aanwezig door de markante
rode lijnen die door het beeld lopen. Feitelijk is het onderste deel het meest
onduidelijke (en zwakke) deel van de foto. En zelf zou ik een enkele lijn nog
net even meer recht zetten. De plaat als geheel echter kan mij bijzonder boeien,
zowel in zijn patronen alsook in de combinatie van koele en warme kleuren. Dit
is heel goed gezien en het resultaat vind ik prachtig.
Dushi
Kan het zijn dat je iets te snel bent geweest met deze
inzending, Alifo? Ik zie weliswaar het gevraagde wiel in beeld, maar op de
achtergrond de zee. Die staat behoorlijk scheef. Als je dat met een bepaalde
bedoeling gedaan hebt, had ik dat graag geweten. Voorlopig beschouw ik het als een
slordigheid en een minder sterk punt van je foto. De loop staat heel
nadrukkelijk op de foto, en ik vermoed dat je hiermee hebt willen aangeven om
wat voor soort wiel het gaat. Overigens gaat het hier om R&S en dan hoef ik
niet altijd te weten wat het is. Ik let vooral op terugkerende lijnen en
vlakken. Die zitten ook in het wiel, maar door het gekozen standpunt waarbij je
als het ware met de loop mee wilt kijken naar de verte, blijft de zijkant van het
wiel met de spaken redelijk onopgemerkt. Er zit wel een zekere ritmische
herhaling in, maar je hebt het met dit standpunt niet zo goed uitgebuit.
Voor de volgende keer geef ik je geen opdracht, maar ik wil wel graag van je
weten waarom je het een geschikte foto vindt voor R&S, waarom je een
bepaald standpunt gekozen hebt, enz.
Dushi
Als ik naar je
fraaie foto kijk, valt me eerder een mooie dieptewerking op dan een ritmische
herhaling. Dat is ook best moeilijk te vinden in de vrije natuur. Ik zie wel
een herhaling van patronen in het hek naast het pad, maar dat is nu net door
mensenhanden gemaakt. Een zekere herhaling zie ik ook in de bomen aan de andere
kant van het pad, maar omdat ze zo dicht achter elkaar staan, is het lastiger
te zien. Ik vermoed dat een lager standpunt, wat meer naar het hek toe,
mogelijk een meer geslaagde foto had opgeleverd voor deze serie. Wel een mooie
foto dus, maar niet je sterkste in deze serie. Ik probeer de cursisten te
prikkelen tot steeds geslaagder fotos, maar natuurlijk lukt het de ene keer
beter dan een andere keer. Bij mij is dat net zo.
Voor de afsluitende inzending laat ik je de vrije keuze. Ga zelf op zoek naar
een geheel andere foto dan je vorige inzendingen. Kijk goed rond en wees niet
te snel tevreden. Het gaat er niet zozeer om wat ik vind, maar dat je zelf een
kritische houding ontwikkelt en steeds op zoek blijft naar een foto die nét nog
even mooier is.
Dushi
Je hebt niet alleen een heel goed onderwerp uitgekozen, maar
ook prima in beeld gebracht. Zoals je zelf al aangeeft, geven de planken en
balken een uitstekende ritmische herhaling. En door de krachtige lijnen ook nog
eens een duidelijke struktuur. Natuurlijk kon ik het ook hier niet laten om de
foto wat meer recht te zetten. Dat oogt altijd een tikje netter. Maar voor de
verandering heb ik de foto dit keer eens bijna zwart-wit gemaakt. Waarom ik dat
gedaan heb? Juist in zwart-wit komt de ritmische herhaling en struktuur nog
beter tot zijn recht. Je oog wordt nu minder afgeleid door de kleuren. Slechts
de grote lijnen blijven over. En als de foto ook in zwart-wit aantrekkelijk
oogt, en dat doet jouw foto, is het zeker een geslaagde opname voor deze serie.
Voor de volgende keer mag je komen met een gebouw of een deel daarvan.
Dushi
Soms zit ik echt te genieten van de creativiteit waarmee
hier fotos gepresenteerd worden. Zoook
hier. Wat een leuk idee om een stel autobanden in een ritmische herhaling
achter elkaar te zetten. De banden zelf alsook de loopvlakken laten een goed
ritme zien. Struktuur zit er beslist in de naven en de kasseien van de
ondergrond. Dit alles wordt ondersteund met een fraai laagstaand zonnetje,
alhoewel tegenlicht mogelijk ook een boeiend resultaat had opgeleverd.
Doordenken op je prima idee ben ik zo vrij geweest om de aandacht nog wat meer
te concentreren op de banden zelf. Ik heb het al vaker gezegd: less is more.
Houd je aandacht vast op je hoofdonderwerp en schakel andere zaken zoveel
mogelijk uit. Blijf ook altijd stoeien met meerdere standpunten, vooral hoger
of lager. Het kan verrassende effecten opleveren.
Na deze mooie foto wordt het de volgende keer een pittige opdracht: iets uit de
vrije natuur. De herfst is grotendeels voorbij, maar de naderende winter geeft
ongetwijfeldandere mogelijkheden. Zoek
het niet in de kleuren, maar vormen en vlakken.
Dushi
Welkom bij de club met deze geslaagde opening, Rapsodie. Iik
zie een heel fraaie rechte lijn lopen in de kijkrichting. Achteraan kijkt een
nieuwsgierig paar nog net naar buiten, maar in de voorgrond is er weinig dat de
strakke lijnen doorbreekt. De foto zit vol ritmsiche herhalingen: muurvlakken,
onderdeuren, bovendeuren, lampen, enz. Door de grote donkere vlakken die een
afwisseling vormen met de lichtere muur, heb je ook een nette struktuur gegeven
aan je foto. Kortom: een uitstekend begin.
Voor de volgende keer wil ik dat je binnenshuis wat voorwerpen bij elkaar
brengt, maar dit keer niet in een rechte lijn. Dat is best wel lastig, maar ik
denk dat je het aan kunt, gezien dit mooie begin. Als je er ook nog wat uitleg
aan toevoegt over de gemaakte keuzes, zowel inhoudelijk als technisch, ben ik
helemaal een tevreden mens.
Dushi
De herfst is zeker een heel bijzonder seizoen, Tuur, waar
veel te genieten valt. Ik geniet van de mooie kleuren die voorbij komen. Ook
hier zie ik zowel een heerlijk groen en geel. De ritmische herhaling is vooral
te vinden in de opeenvolging van de balken, terwijl de schuine balk zorgt voor
struktuur. Met de sluitertijd zit je inderdaad aardig tegen de grens aan van
wat nog wenselijk is zonder statief, maar het is je goed gelukt. Met dit
kleurrijke beeld mag je vol trots verder bij de serie Dieptewerking o.l.v.
Cijbra die je uitermate deskundig verder zal helpen bij de volgende serie opdrachten.
Van
harte gefeliciteerd en heel veel succes!
Dushi
Om dit keer
achteraan te beginnen: de foto die je instuurt is een heel mooie opstap naar de
volgende reeks: dieptewerking o.l.v. Cijbra. Proficiat! Je hebt in
ruime mate laten zien dat je helemaal klaar bent om verder te gaan.
Van de foto vind ik het gekozen standpunt heel erg boeiend. Je hebt een heel
laag standpunt gekozen en kijkt zo onder de buizen door de diepte in naar het
eindpunt.De foto vertoont een prachtige ritmische herhaling. Ik heb slechts een wat nauwere crop gemaakt om
het door jou gelegde accent nog iets meer te versterken. Het is een heel fraaie
afsluiting van deze serie. Nogmaals van harte gefeliciteerd en ik wens je alle
succes bij het vervolg.
Dushi
Een gedurfde opname om de noten zo achter elkaar te leggen
en dan te nemen in tegenlicht. De scherpte, en hier bedoel ik natuurlijk niet
de prachtige dof die je bereikt hebt met de lens wijd open, is niet het sterkte
punt, vermoedelijk vanwege de trage sluitertijd.
In de voorste noten is een boeiende struktuur te zien. Vaak is de natuur erg
grillig, maar door de vorm van de noot, lopen toch een aantal lijnen in goede
harmonie met elkaar van het ene eindpunt naar het (niet zichtbare) andere
eindpunt. Waarom je de noten nogal recht achter elkaar gelegd hebt, weet ik
niet, maar in een wat schuinere lijn had je wellicht wat meer van de andere
noten kunnen zien, zeker in combinatie met een ietsje dichter diafragma (al ben
ik liefhebber van een mooie dof).
Voor de volgende keer mag je eens R&S gaan zoeken in (fragment van een
wiel. Die zijn er genoeg te vinden, lijkt me. Van reuzenrad tot kinderfiets.
Maar je zult me vast verrassen met net iets anders.
Dushi
Het doet me plezier dat je zo goed nagedacht hebt bij deze
foto. Niet zomaar even wat aardappelschilmesjes, maar ook de schillen erbij,
want daarvoor dienen die mesjes. Ik vind dat een uitstekende combinatie. Door
goed gebruik te maken van het licht, is er beslist een struktuur zichtbaar,
maar deze is net zo grillig als de schillen zelf. Aan de drie mesje kan ik
zien, dat je echt gezocht hebt naar een ritmische herhaling. Ook die bewuste
houding vind ik zeer positief. Toch wil ik, en ik hoop dat meer cursisten dit
lezen, even citeren uit een gerenomeerd woordenboek:
rit·me het; o -n, -s regelmatig
afwisselende beweging (m.n. in de poëzie
en de muziek); door klemtoon, intonatie en tempo bepaalde golving.
In je foto heb je hier zelfs een uitstekend voorbeeld van: het motief in de
achtergrond. Helaas is het slechts de achtergrond.
Het gaat dus over een regelmatige afwisseling, in dit geval van lijnen of
vlakken. Met name dat regelmatige levert nog wel eens problemen op, en je
bent echt niet de enige die hiermee worstelt. Zelfs de drie schilmesjes zouden
feitelijk meer op elkaar gelijkend neergelegd moeten worden. Best moeilijk
hoor.
Voor de volgende inzending geef ik je even geen opdracht mee om helemaal de
vrije hand te hebben met iets moois te komen. Ik heb er alle vertrouwen in.
Dushi
Je laat een foto zien met een heel aantrekkelijke combinatie
van groen en geel. Zo mooi dat ik die kleuren nog even een extra accentje heb
willen geven. Ik had je de vorige keer het advies gegeven om het niet
allereerst te zoeken in een overzicht. Je hebt weliswaar gekozen voor een deel
van een boom of struik, maar naar mijn mening nog niet genoeg. Er zijn zoveel
blaadjes te zien dat het eerder een mozaïek is dan een krachtige
hoofdstruktuur. Toch zit er een zekere herhaling in: het is de afwisseling van
het geel en het groen, alleen niet in een rustige ritmische opbouw. Een mooie
foto is het dus zeker, maar het aspect van R&S komt er wat zwakker uit.
Ik wil je vragen te komen met je slotinzending voor deze serie. Je mag helemaal
zelf iets gaan zoeken. Ik hoop op een spetter.
Dushi
Dat heb je goed gezien, Roland. Een telraam van je
kleindochter. De bolletjes laten, mede door de mooie lichtval, bijna vanzelf
een goede ritmische herhaling zien. Zowel van links naar rechts alsook, en daar
heb je zelf een bewust patroon ingebracht, van boven naar beneden. Wat ik ook
waardeer is, dat je het hebt aangedurfd om een stukje van het telraam af te
snijden, zodat de aandacht nog meer gaat naar de bolletjes. De rustige
achtergrond draagt daar eveneens aan bij.
Een technische opmerking ter aanvulling. Je schrijft dat je een zo groot
mogelijk diafragma hebt gebruikt om maximale scherpte te krijgen.Een zo groot mogelijk diafragma betekent een
zo wijd mogelijke lensopening (een zo laag mogelijk F-nummer). Zeker bij
eenvoudiger lensen levert dat niet de meeste scherpte op. Maar misschien bedoel
je wel scherptediepte (DOF = depth of field). Daarmee bedoelt men hoever het
scherp is van voor naar achter in de foto. Voor meer scherptediepte is het
juist wenselijk het diafragma wat kleiner te maken. Ook weer niet helemaal
dicht (bijv. f 28 en hoger) want dan wordt de foto juist weer onscherper. Dat
laatste ga ik hier nu niet uitleggen, want dan wordt het een hele handleiding.
Volgens de exif-gegevens heb je gewerkt met je grootste lensopening f/5.6. Om
niet in problemen te komen met je sluitertijd, heb je de ISO verhoogd naar 400.
Het gebruik van een statief zou hier meer passend geweest zijn.
Voor de volgende inzending zie ik graag iets buiten met ronde buizen of staven.
Dushi
Je inzending voldoet helemaal aan de gestelde opdracht. Een
prachtige voorgevel van een oud huis. Het diafragma bewust klein gehouden om
een maximale scherpte te krijgen. Ritmische herhalingen zijn er in ruime mate:
de ramen, binnen de ramen de ruitjes, de muurijzers, de gebogen steentjes boven
de ramen, enz. Je hebt geen gemakkelijk standpunt gekozen: dichtbij, maar niet
recht voor het huis en dan de camera flink schuin naar boven gericht. Dat
levert uiteraard een stevige vertekening op. Ik heb met name de vertikale
lijnen nog wat rechter gezet. Bijkomend voordeel was dat de onderdeeltjes die
links en rechts nog net in het beeld kwamen, nu verdwenen zijn. Ook boven en
onder wat gecropt om de aandacht zo sterk mogelijk naar de fraaie raampartij te
trekken. Na deze geslaagde opname mag je de volgende keer het gaan proberen in
de vrije natuur. Dat is niet zo eenvoudig. Zoek liever naar kleinere delen dan
een overzichtsfoto. Maar aan jou de keuze.
Dushi
Het is goed te
merken dat je veel geoefend hebt met R&S, want je komt met een prachtige
foto die niet alleen een krachtige, maar met de gebogen lijn, ook een mooie
struktuur vertoont. En daarnaast een veelheid aan ritmische herhalingen. Ook
dedoor jou gekozencompositie kan me
uitermate bekoren. Technisch geen gemakkelijke opname, want er is een groot
contrast in licht, hetgeen terug te zien is aan je histogram waar je dicht
tegen de wenselijke uitersten aan zit, zonder echter over de schreef te gaan.
Ook hier goed werk dus. Terwijl ik nog zit te genieten van deze inzending, mag
jij vast aan het werk gaan voor de afsluitende opdracht. En dat wordt een
pittige: iets uit het landschap buiten (geen gebouwen, hekken edm.)
Dushi
Welkom Froggy bij de tweede serie lessen. Ik kan goed merken
dat je de vorige serie met succes hebt afgesloten, want je hebt goed gebruik
gemaakt van sterkte punten in het beeld. Wat R&S betreft, zie ik vooral in
het rechterdeel een zekere struktuur. Het linkerdeel daarentegen laat vooral
gras zien en dat is toch wat saaier. Dat de kolven grotendeels afgekloven zijn,
verbaast me een beetje, want juist die maiskorrels hadden een fraaie ritmische
herhaling kunnen opleveren. Wat sluitertijd betreft, zit je op het randje van
watnog wenselijk is. Ik wil bij tragere
sluitertijden graag weten of je een statief gebruikt hebt. Je hebt een mooie
prime lens gebruikt die met goed gebruik van scherptediepte heel mooie
resultaten kan opleveren. Misschien dat je daarvan gebruik kunt maken (alhoewel
scherptediepte niet behoort tot de primaire aandachtspunten van deze serie) bij
de volgende opdracht om binnenshuis een serie voorwerpen te fotograferen. Liefst
met een korte uitleg van het gekozen standpunt, de gebruikte instellingen van
de camera en vooral waar je de R&S ziet.
Dushi
Wat een mooie binnenkomer is dit, Alifo. Zo te zien begrijp
je precies waar het in deze serie om gaat.Een heel mooie herhaling van buizen en een geweldige ritmische opeenvolging
van schaduwen op de tegels. Maar meteen toen ik je foto zag, dacht ik: hier
valt nog meer van te maken. Je hebt CS5 en dus alle mogelijkheden in huis om je
fotos een goede nabewerking te geven waar dat gewenst is. Ik ben zo vrij
geweest om alle elementen die af kunnen leiden van dit prachtige ritme weg te
snijden. Ook de mooi schaduwen in het rechterdeel heb ik een beetje meer accent
gegeven. Voor mij is het op deze manier een heel mooie foto, al weet ik dat
smaken verschillen en denk jij er wellicht heel anders over.
Voor de volgende keer wil ik graag dat je een opname binnenshuis (geen flits)
maakt van een aantal voorwerpen die je zelf in een aantrekkelijke ritme of een
mooie struktuur (geen plat vlak) bij elkaar brengt.
Dushi