Inhoud blog
  • taalbad voor di Rupo
  • twee publieke opinies
  • verontwaardiging
  • verkiezingsshows
  • taalbewustzijn
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    boek onder lava
    verzwegen berichten
    07-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boeddha

    Boeddha in de mailbox

     

    Vandaag 2 berichten in de mailbox: een aflevering van Poëzierapport en  een loftuiting van een lezeres, mij persoonlijk onbekend.

    Het Poëzierapport bespreekt een Nederlandse bundel uitgegeven bij De Bezige Bij: een gedicht uitgespreid over een 30-tal bladzijden dat begint met 'de wat de wat'  (15 keren) en voor de rest dergelijke zinsneden herhaalt.

    Opnieuw komt de vraag naar boven: waarom wordt zoiets uitgegeven door een respectabele uitgeverij en andere poëzie niet?

    Het heeft uiteraard met frustratie te maken maar ik spreek niet enkel namens mezelf maar net zo goed namens andere dichters die met ernstig werk bezig zijn en totaal onopgemerkt blijven. En namens talloze kunstenaars, in de plastische kunsten of in de muziek, die zich met hart en ziel in hun werk storten en zelden de kans krijgen om ermee naar buiten te komen, laat staan dat ze er één eurocent aan zouden verdienen.

    En steeds zijn het enkelingen die hierover beslissen: een lector of uitgever, een galerijhouder of museumdirecteur, een cultuurpaus à la Jan Hoet.

     

    Diametraal hiertegenover staat het voorbeeld van mijn vriend E de C, regisseur van amateurtoneel die de schouders ophaalt bij tegenkanting of geringe opkomst en gewoon doorgaat, met de glimlach. Een eigentijdse Boeddha of Sisyphus in de interpretatie van Albert Camus.

    Op het einde van zijn beroemde essay, De mythe van Sisyphus, stelt  deze grote filosoof dat we ons Sisyphus als gelukkig moeten voorstellen.

    De mythische held rolt zijn glibberige steen de berg op en wanneer die hem voor de zoveelste keer net voor de top ontglipt, haalt de  antiheld zijn schouders op, en daalt glimlachend de berg af om verder te gaan met zijn schijnbaar uitzichtloze arbeid.

    Naar het woord van Boeddha is heel wat kwelling niets anders dan zelfkwelling door te verlangen naar zaken die onbereikbaar zijn en er in feite weinig of niet toe doen. Iedere vorm van ambitie is zo'n zelfkwelling: waarom vinden we geen voldoening louter in het maken en moet er een ervaring van succes bij komen? Succes dat dan wordt toegekend door de anderen en niet door de maker zelf.

    Is niet het voltooien van een opdracht die men zichzelf heeft opgelegd, het meest essentiële?

    Deze boeddhistische reflectie wordt tegengesproken door de wijsheid van de Engelse dichter John Donne: 'No man is an island.'

    Of we het graag hebben of niet, we leven voor de ogen van de anderen en we voelen sinds ons eerste besef of zelfbewustzijn de behoefte om in deze ogen een goedkeuring te zien. 'Mama, kijk zonder handen' is het clichévoorbeeld van een eerste bedelen om aandacht en lof. En van deze primaire behoefte komen we nooit los.

    Kortom, de realistische wijsheid bestaat er waarschijnlijk in om beide overwegingen in gedachte te houden en in de praktijk te brengen: enerzijds de onthechting van het Boeddhisme, anderzijds een 'gezonde' ambitie. Dit betekent een hand die niet voortdurend wil grijpen, maar een hand die geregeld open ligt als een waterlelie op een vijver. In de vrede van het licht, onder de zang van vogels.

    Ook de bloemen willen bekeken worden, moeten bekeken worden, anders worden ze niet bestoven. Maar ze rukken daarvoor hun wortels niet uit om de aarde te gaan veroveren.

    07-11-2007 om 15:32 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elijah
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Elijah’s lied

     








    vergeet bij deze maaltijd

    het bord voor de reiziger niet

    die komen zal

    of al gekomen is

    neergedaald in zijn sjees

    als in een bal van vuur

     

    en ons gadeslaat in dit uur

    zijn adem op het raam

    en het gadeslaat:

     

    het malen van de kaken

    onder de getrimde baard

    de tanden als een geribde tang

    om de rand van het kristal

     

    het bekken zoals het gebogen staat

    om het getrappel van het kraakbeen

    het trotse hoge been

    waaraan de borsten

    opbollen als een  zeil

     

    vergeet zijn bord niet, hij eet

    met smaak - en zie

    hoe hij weer die vallei doorwaadt

    het bleke zand waarop ze lagen

    verspreid en uitgestald

    als koopwaar op een laken

     

    en hoe – zoals een wind op haren jaagt

    tot ze rollen in een bol –

    ze nader kwamen gelijk nieuwe buren

    en zich herkenden: dij en scheen

    en tussen stuit en schedel

    het bikkelen snoer

    afgestemd als een vedel

     

    hoe in zijn lied de kaken

    lippen kregen en spraken

    want de holte had een tong

    die de taal proefde – zachtjes lachend

    om de gevonden munt

     

    en dan de sjees, het span in dit lied:

    vergeet zijn bord bij het venster niet

    en zing niet luider in je slaap

    dan het juichen van de paarden

    07-11-2007 om 10:21 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.helder moment
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    helder moment?







     

     

    het is maar waar je blik op valt

    (dat rammelend kistje vol

    wat wil ik dat ik mis)

     

    je kan kijken tot je nek verkrampt

    naar de minderen in aantal

     en hun meer (en geen die méér

    naar nog verlangt

    en wakker ligt of het verdampt)

     

    of heb je het lenige nog

    dat het hoofd kan buigen

    voor de meerderen in massa

    en hun kinderen met ogen

    waar de vlieg in thuis is

    en buiken die bol staan als ogen

     

    het is maar wat je voor ogen staat

    een billboard

    een rekening

     

    het is maar wat er op tafel slaat

    een grijpkraan

    een vuist

     

    het is maar deze demente tekening

    o wat kranig

    en bijna juist

    06-11-2007 om 17:10 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verschijning
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    haar  verschijning

     

    haar haren

    een hangmat van doezelend licht

    met slapers in de ogen

     

    de teint van dit ovaal gezicht

    een zalm die dromerig heeft bewogen

    in een tulpglas van opaal

     

    haar lippen bakken zoete broodjes

    met de taal, een festijn

    zoals het regenen kan

    net vóór een volksstam, een vluchtende

    clan bezwijkt in een woestijn

     

    de lange loden jas

    in het zwart van pure nacht

    wanneer al wat trilt en dreunt

    in steen en been

    zijn ontzag en huiver stemt

    naar de hartslag van de stilte

     

    een zalm die dromerig bewoog

    in een tulpglas van opaal

    05-11-2007 om 18:56 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.geniaal maar
    geniaal met te korte beentjes
     
    Lezer Gert Verwilt uit Berlaar bespreekt (in De Morgen van vrijdag) een veelvuldig voorkomend misverstand: het ophemelen van intelligentie als een opperste waarde.
    Hij schrijft: 'Bart De Wever is in veler ogen een intellectuele reus.'
    Zelf ben ik nog nooit achterover gevallen van De Wevers intelligentie, wellicht omdat ik er te dom voor ben - zijn verbale begaafdheid kan me soms meer bekoren.
    Maar wat is er aan de hand met het aanprijzen van intelligentie als zodanig?
    Om te beginnen waren de grootste politieke misdadigers uit de voorbije eeuw - Hitler, Stalin en Mao - allesbehalve dom.
    Wat wij van politieke leiders en van mensen die verantwoordelijkheid dragen in het algemeen, mogen en moeten eisen is wijsheid.
    De wijze is intelligent, maar deze regel kan men niet omkeren: de intelligentie is niet noodzakelijk wijs.
    Wijsheid impliceert, zoals lezer Verwilt aangeeft, bedachtzaamheid: lang genoeg nadenken alvorens men zich uitspreekt. En inderdaad het vermogen tot empathie, emotionele intelligentie genoemd. De onwijze kan zich niet inleven in de gedachten, gevoelens van een tegenpartij: hij of zij kan éénzelfde problematiek onmogelijk van uiteenlopende perspectieven bekijken. En dan plakt men gemakkelijkheidshalve etiketten op een onbegrepen realiteit: 'terroristen' op een verzetsbeweging, 'fundamentalist' of 'extremist' op een  persoon die zijn/haar overtuiging ernstig neemt, 'parasieten' op mensen die niet de vaardigheid bezitten om het te maken in deze maatschappij.
    De intelligentie maakt in het beste geval haarscherpe analyses, maar vergeet wel eens de nuance, de achtergrond van de feiten, de perspectiefverschuiving die een zelfde verschijnsel  een totaal andere betekenis kan geven.
    In ergere gevallen gaat de intelligentie op een willekeurige, opportunistische manier om met de gegevens en laat ze uit de eigen feitenverzameling elementen weg die het a priori vastgelegde betoog kunnen ondermijnen of tegenspreken. Tot vóór de corruptiezaak in Mechelen hoorde je een aantal Vlaamse politici en commentatoren gretig schieten op de 'politieke maffia' in Charleroi met een allure van morele superioriteit die bij voorbaat uitsloot dat corruptie ook in Vlaanderen voorkomt.
    Alsof er niet voldoende bewijzen van het tegendeel waren geleverd in het verleden, al dan niet toegedekt door de tovertruc met procedurefouten of verjaringstermijnen.
     
    Heel wat tenoren uit onze Vlaamse politiek - en daarbuiten, denk aan het recente incident met RWDM-voorzitter Vermeersch - zijn in de eerste plaats rad van tong: De Wever, Dedecker, De Winter. Zij overbluffen hun tegenstanders vaak met oneliners, sloganeske overdrijvingen en verbaal 'salonvoetbal': zij zijn inderdaad 'tribunespelers', neem de tribune weg en ze veranderen vaak in charmante kerels niet gespeend van humor.
    Maar hun intelligentie doet  meer dan eens denken aan de titel die Louis Paul Boon gaf aan een bundel essays over de hemel in geprezen Vlaamse auteurs: 'Geniaal maar met te korte beentjes'.
    Wijsheid vooronderstelt eveneens het vermogen om ten gepasten tijde te zwijgen en zoals Yvan Devadder in Terzake opmerkte heeft De Wever 'een schitterende kans om te zwijgen' verkeken.
     
     

    05-11-2007 om 11:34 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ter zake
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ter zake

     

     

    deze wereld

    door de mens gemaakt

    tot schaduwbeeld van zijn gelijkenis

    het is geen engel die erin verdwaalt

    en zijn  vleugels heft in het schone

    ongemak van een huivering

     

    alleen een mens braakt van de mens

    alleen een mens

    smaakt de hete kruiden van de schaamte

     

    deze wereld

    dag aan dag zendt hij zijn boden uit

    met naald en zuur

    zij branden beelden

    in je schedel

    in al de dragers van herinnering:

     

    geen dier van ongeduld

    geen engel

    als een droom onthuld

    zal ze verzinnen

     

    alleen de mens bedenkt de mens

    vindt een reden uit

    om niet te weten

    en faalt toch zo schaamteloos

    in het vrolijke vergeten

    04-11-2007 om 13:12 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Allerzielen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Allerzielen

     

    miezer-, griezelregen, pezen

    knappen hoorbaar als takken

    onder je huid: dit is

     

    de schedeldag, op een vale lei schrijft

    een meeuw haar gil - waar schrikt

    ze van, haar schaduwloze vlucht?

     

    geen regen, alleen het zweet van

    bladeren, bos dat zopas nog zong

    op de tonen van oktober

     

    je gedenkt niet eens een dode,

    de dood bedenkt jouw vezels

    met bezoek, woekert gelijk

    een virus in een vlies

     

    jouw rijk behoort een andere

    wereld, de zwijgende, hoorbaar

    door afwezigheden, woorden zolang

    gebezigd dat ze barsten

    als gleiswerk in de vaat

     

    neem ze voorzichtig uit het water,

    breek ze met zorg zoals men broden

    deelt met vogels, bedelaars: zie

    de begeerte in hun oog, de angst

    dat  iemand ze voor zal zijn

     

    een grotere vogel, een bewoner

    van karton met een mes onder

    het koord dat zijn vodden ophoudt

     

    aanwezigen die geuren naar

    noodbrug en bladeren,  terwijl

    een miezer-, griezelregen

    ritselt als een dodenkleed

    03-11-2007 om 15:29 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sorrycultuur
    sorrycultuur en geweten
     
    De apologie die stormram Dedecker voor zijn (ex?)boezemvriend Dewever heeft geschreven (zie De Standaard van vrijdag) bevat een merkwaardige contradictie.
    Als recept tegen de door Dedecker uitgespuwde 'sorrycultuur'  presenteert hij de volkse wijsheid: 'vergeten en vergeven' - niet zo verwonderlijk voor een populist.
    Maar eerder lezen we: 'De herinnering aan de gruwel uit het verleden levendig houden is een permanente opvoedkundige taak van de democratie(...)'
    Vergeten is dus ook voor Dedecker geen optie en kan ook niet, noch in het privé-leven noch in het collectieve: wie zich zijn fouten niet herinnert, is gedoemd ze te herhalen.
    Maar  het 'vergeven'  is ongetwijfeld een christelijke en algemeen-menselijke deugd. En hierin zijn wij Belgen en West-Europeanen bijzonder hypocriet: wij eisen onmiddellijke verzoening in het buitenland (denk aan de Verzoeningscommissie in Zuid-Afrika, de volksrechtbanken in Rwanda, de afwikkeling van de oorlog in Bosnië en Kosovo) maar zelf zijn we na ruim 60 jaar nog niet in staat om elkaar - 'witten' en 'zwarten' - de hand te reiken.
    Wat bemoeilijkt deze verzoening? Precies de herhaling: in het racistisch discours van het VB, hun onmiskenbare banden met intussen verboden paramilitaire organisaties als Voorpost en VMO, komt dat verleden weer in alle duidelijkheid naar boven. En in hun afkeer voor 'volksvreemde' elementen vinden zij partners aan de overkant van de taalgrens, namelijk bij het Front de la Jeunesse.
    Juist daarom zijn de excuses van burgemeester Janssens geen overbodige luxe: ze zijn niet enkel gericht tot de joodse nabestaanden maar ook tot de gehele bevolking en in het bijzonder tot de jeugd. Zijn intentie is de herhaling van de gruwel en de waanzin te voorkomen. In essentie gaat het om een oproep tot het individuele geweten: ordewoorden als 'Befehl ist Befehl' kunnen nooit een excuus zijn om misdaden  te legitimeren.
    Maar hoe lastig dit is in de praktijk blijkt uit de houding van de commandant van de Enola Gay: aan de grootste moordpartij in zo korte tijd uit heel de geschiedenis had deze man geen enkele wroeging overgehouden. Hij had naar eigen zeggen 'een opdracht' of 'een missie' vervuld.
    Opvoeden tot morele weerbaarheid, tot zelfstandig oordelen staat haaks op indoctrinatie met patriottisme,  onderdanigheid en volgzaamheid.
    De  jong gestorven Duitse schrijver Wolfgang Borchert, komende van het Oostfront, zet onder een van zijn kortverhalen in blokletters: 'SAG NEIN'.
    Er is geen gewetensvrijheid zonder gewetensvorming. De vraag is of deze houding wel voldoende wordt aangebracht in de opvoeding zowel bij ons als elders in de wereld.
     
     

    03-11-2007 om 10:57 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stefan Vanfleteren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Belgicum

    - Stefan Vanfleteren in het Antwerpse fotomuseum –

     

    geboren worden was haast

    maken met de nederlaag: ze

    kregen er hoogstens een eeuwtje

    voor, tegen dan moest het af

     

    scherper dan de glans op

    straatsteen en boomschors

    staat het tekort in hun huid:

    geen bevroren veldweg is zo

    verbrokkeld, vertreden

     

    alsof de aarde werd doorgrond,

    gekeken onder alle deksels van

    alle pannen, aalputten, bewaar-

    kuilen voor dierlijk voeder

     

    toch staat er een stok onder

    een hand, een magere klauw

    in de nek van een weggelopen

    hond – schuim glinstert aan

    een knevel, een oog loenst

    vanonder de flaptekst van

    een ooglid: dit boek, bezoeker,

     

    had je moeten lezen, deze

    maskerade van waarde en trots,

    regels geschreven met houtskool,

    gereten, gevreten in metaal

     

    een verhaal als een landweg

    en mist neemt dit land op

    met een vaatdoek – en haarscherp

    de prothese van een onderbeen

    gelijk een vaas op een kast:

     

    schuif de laden open, lees

    hoe je toch waardig verliest

    02-11-2007 om 17:33 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.satori
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    satori







     

     

    hoeveel ogen moeten dicht

    voor ze zich laat proeven

    de zoete vrucht

    van de verzoening

     

    hoeveel vingers toe geplooid

    die priemen in je vlees

    hoeveel huiden gelooid

    voor je in je lichaam woont

    zonder nood en zonder vrees

     

    hoeveel woorden uitgewist

    eer je toon gezuiverd is

    hoeveel en hoe velen

    moeten eerst ontbreken

    voor je niets en niemand mist

     

    hoeveel ogen moeten dicht

    eer je neerzit als dat buikig beeld

    met zijn handjes open

     

    hoeveel duister vraagt het licht

    dat het halve en behalve heelt

    en als een krans van heliotropen

    het geheel en Al omspeelt

    02-11-2007 om 11:28 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    01-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gezondheid in het onderwijs
    de gezondheid van ons onderwijs
     
    Een grafiekje in De Standaard van zaterdag 27 oktober leert ons dat het ziekteverzuim in ons onderwijs aanzienlijk is gedaald sedert 1999.
    Bedrijfs-economisch gezien is dit pure winst.
    Maar voor  wie is het werkelijk een succes? Alleszins voor de controlediensten, die hebben hun efficiëntie bewezen.
    Zeggen de cijfers ook iets over de gezondheid van  het personeel?
    Voor mij is het geen succes dat een depressieve leerkracht zich door de schoolgangen sleept of dat een chronisch pijnpatiënt zich dagelijks suf moet slikken om aanwezig te kunnen blijven.
    De kwaliteit van ons onderwijs staat of valt met het enthousiasme van  leerkrachten en opvoeders; als men met feiten kan bewijzen dat het enthousiasme is toegenomen, dan zeg ik: proficiat.
    Maar ik hoor geluiden van ontmoediging, defaitisme: ooit geëngageerde krachten leggen zich bij  allerlei tendenzen neer, bij het gebrek aan kennis of leergierigheid van hun leerlingen, de toenemende brutaliteit. Steeds meer leerkrachten sluiten een verzekering af omdat ze zich bedreigd voelen. Steeds meer 50-plussers slepen zich naar een voorttijdig einde van hun carrière, niet de job zelf maar het inkomensverlies doet hen aarzelen etc
    Gezondheid betekent niet dat men niet afwezig is wegens ziekte: het staat voor arbeidsvreugde, zowel voor leerlingen als voor het personeel.
    Cijfers die wijzen op een stijgend spijbelprobleem bieden een tegenindicatie: leerlingen die zich lekker voelen in de klas, spijbelen niet.
    Tegenover absenteïsme staat het woord presenteïsme: aanwezigheid op het werk omdat men vreest voor sancties. Ons onderwijs is pas gezond te noemen als er meer stralende gezichten rondlopen. Dit is niet te meten door het aantal ziektedagen op te tellen.

     

     

    01-11-2007 om 08:54 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    31-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de Post
    reorganisatie bij de Post
    Als gevolg van de reorganisatie bij de Post zien we nu bijna elke dag een andere postbode in onze straat en ook aan de loketten van het postkantoor zijn de vertrouwde gezichten verdwenen.
    Daarmee speelt de Post een van zijn sterkste troeven uit handen: vertrouwdheid en vertrouwelijkheid.
    Een vaste postbode werkt sneller en kent de buren bij wie eventueel een pakje kan worden achtergelaten.
    Vaste loketbedienden weten welke klanten zij wat meer moeten assisteren dan andere en ze hoeven een vast publiek niet telkens om een identiteitsbewijs te vragen.
    Het lijkt erop dat aan de top van de Post een aantal cijferdeskundigen aan de slag is gegaan die graag met mensen schuiven zoals met pionnetjes op een schaakbord.
    Of dit de klantvriendelijkheid ten goede komt, en op langere termijn het rendement, zal later wel blijken.
    Op mij komt deze reorganisatie over als een demonstratie van kille zakelijkheid die onder het mom van competitiviteit alle affectieve banden met een openbare dienstverlening vakkundig doorknipt. Of je zo marktaandelen verdedigt of herovert lijkt me zeer twijfelachtig.
     
     

    31-10-2007 om 09:46 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ecotoerisme
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ecotourists







     

    tussen de krikri die

    sprongen van rots naar rots,

    boos gonzende bijen in een

    canyon op Kreta, dachten we:

     

    dit is de berg Ida, de wieg

    der goden, na twintig eeuwen

    kaalslag rondom: bomen

    werden bogen, schepen,

    as in een ingestorte haard

     

    en boven een heuvel

    in de vijfhoek van een

    schutterspost wuifden

    klaprozen hun

    bloedrode afscheid

     

    we  stonden in het snijpunt

    van steen en tijd, deel

    van voorbijgaan en blijven

     

    twee rusteloze goden

    met een digitaaltje

    de toren van een uitgebrand

    klooster deed alsof hij nog

    bonsde van gebeier

     

    twee rustelozen rustig alleen

    tot de bussen kwamen

    met digitalen en kabaal:

    let op de bloemen,  bloed-

    spatten van de goden

     

    een toerist in een mist

    van stuifmeel, is een gorilla

    met baseballpet: don’t

    feed the animals

    30-10-2007 om 13:18 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Götterdämmerung
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Götterdämmerung







     

    toen was het donker

    uit klonters en klieders

    van raadsel en angst

    boetseerden ze beelden

     

    bedachten de namen

    Jahweh, Quetzalcoatl

    aanbaden een steen

    geslingerd naar de aarde

     

    het duister is gebleven

    in dromen, in het handschrift

    van een afscheid: nog steeds

    het raadsel, de onverklaarbare

    pijn, droefenis vroeg om

    een reden en geen klonk zo

    meeslepend als de oude namen

     

    met ontzag en verlaten

    als kinderen keerde men weer

    naar steen en zuil, legde

    een vinger in de groeven

    der tekens, las het onuitsprekelijke

    in een voorgeschreven woord

     

    men duizelt in het licht

    in de hoogtevrees van een oordeel:

    handel en wandel naar eigen wet

    schrijf stenen vol, richt ze op

    als een toren, een baken

    van herkenning wanneer je weerom

    van beeld en lichaam verlaten

    de donder hoort, de bliksem ziet

    krassen in de zwarte schors

    van de hemel – weet dat alles

     

    een boom is en jij van wortel

    en vrucht een vezel: vast en

    vloeibaar, veranderlijk

    volgens seizoenen, uren

     

    je bent van het weefsel

    dat licht zuigt uit het duister

    adem haalt uit het ademloze

    je hebt de klieders, de klonters:

    boetseer je evenbeeld, schrijf

    onder je geschiedenis je eigen naam

    28-10-2007 om 13:45 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stakingsrecht
    stakingsrecht
     
    Het is merkwaardig dat in het huidige debat over stakingsrecht en minimale dienstverlening de liberalen bij monde van voorzitter Somers zich opwerpen als de grote verdedigers van het algemeen belang.
    Als we dezelfde Somers bezig horen over het toekomstige tewerkstellingsbeleid met de nadruk op flexibiliteit dan is het algemeen belang verschrompeld tot het belang van de werkgevers.
    Er valt wat voor te zeggen dat stakingen bij overheidsdiensten de gebruikers van deze diensten niet mogen gijzelen. Het domste wat een vakbond kan doen is de bevolking tegen zich in het harnas jagen. Wat betekent dat het wapen van de staking enkel kan gehanteerd worden na mislukt overleg en na afweging van baten en kosten, ook voor de gemeenschap.
    Daartegenover staat het feit dat een staking pas zin heeft als ze wordt 'gevoeld': het is een illusie te denken dat een syndicale actie effect kan oogsten zonder iemand enige schade te berokkenen - dan wordt ze gewoon weggelachen.
    Te vrezen is dat de eis van een minimale dienstverlening geïnspireerd wordt door het principe van Romeinse keizers: 'divide et impera'. Zet bevolkingsgroepen tegen elkaar op en je handhaaft het status quo of je voert ongestoord je asociale maatregelen door.
    Het doet denken aan het bekende gedicht van dominee Niemöller over het verzet tegen de Nazi's: eerst heb ik niet geprotesteerd omdat ik geen spoorwegman was, dan niet omdat ik niet bij de post werkte etc Op de duur blijft niemand over om nog te protesteren en zitten we inderdaad met een rechts ultraliberaal systeem. Wat blijft in dat geval over van 'het algemeen belang'?
    Stakingsleiders dienen daarom de nodige omzichtigheid in acht te nemen, niet alleen uit respect voor de mensen die zij treffen en die in wezen niets met het conflict te maken hebben, maar ook vanwege de ervaring dat de demagogen klaar staan om hen af te schieten en om het publiek tegen hen op te zetten.
     
     

    26-10-2007 om 15:22 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.media
    onze media

    Op een willekeurige dag, woensdag geloof ik, in De Morgen - gewoonlijk een linkse krant  genoemd -: een piepklein berichtje vanwege de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten met de mededeling dat de armoede in Vlaanderen toeneemt. En wat verder een volledige bladzijde over doping, en eerder twee bladzijden over de communautaire ruzies.

    Dit is meer dan symbolisch: armoede ook in eigen land is niet 'sexy', staat niet garant voor hoge verkoop- of kijkcijfers. Wrijf iedere burger maar in de ogen en oren dat onze moraal bedreigd wordt door zich doperende wielrenners, dan kan de brave burger rustig slapen en hoeft hij niet te piekeren over zijn stads- of dorpsgenoten die in de miserie zitten.

    Hoe divers het media-aanbod ook mag zijn: steeds meer gelijkt het op een Pravda, een eenheidsworst van sensatie en spektakel. Onder de communisten mocht slechts één politieke waarheid worden verteld, in ons overgecommercialiseerd systeem geldt de verkoopbaarheid als enige waarheid.

    Als zelfs een ooit rebelse krant als De Morgen hieraan meedoet, wat kun je dan nog verwachten van de populistische media die van primaire sensatie hun handelsmerk en bestaansreden hebben gemaakt?

    26-10-2007 om 13:45 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeroen Brouwers
    Jeroen Brouwers
     
    De 'zaak' Jeroen Brouwers lijkt me vooral interessant als symptoom van een ruimere problematiek. Volgens sommigen moet een kunstenaar nog altijd beantwoorden aan het romantisch cliché van de 'Hungerkünstler' (Kafka): deze hooggestemde geesten vinden allicht dat het obsceen is om met kunst geld te verdienen tenzij je handelaar in kunst bent.
    Zou het niet vanzelfsprekend moeten zijn dat iemand die zo toegewijd met zijn vak bezig is en op zo'n voortreffelijk niveau presteert als Brouwers minstens over het inkomen van een universitair gediplomeerde in het onderwijs kan beschikken?
    Een schrijver die van zijn/haar pen wil leven moet 'schnabbelen', columns leveren aan een krant of weekblad, vertaalwerk aanvaarden of een part-timejob in het onderwijs of in een obscure administratie: principiële kunstenaars moeten hopen op een werkbeurs of andere subsidie, de riante aalmoezen van de overheid.
     
    Ofwel produceert de auteur aan de lopende band en is dat aan zijn productie te merken. Een gewetensvol kunstenaar als Brouwers die piekert over ieder woord en komma, maakt zich niet alleen existentieel het leven lastig maar zeker ook financieel.
    Het probleem is zo complex omdat het te maken heeft met marktwaarde, met verkoopbaarheid en mediabelangstelling: Brusselmans is pas goed beginnen te verkopen na zijn optreden bij Mark Uyterhoeven.
    Of je kan zoals Jotie t'Hooft een sensationeel leven leiden, een drugverslaving of zelfdoding is nooit weg al hebben alleen je erfgenamen daar profijt van.
     
    De rol van de overheid in ons politiek-economisch systeem is om de marktwerking aan te vullen en te corrigeren: wat waardevol wordt geacht maar geen of onvoldoende commerciële potentie bezit, verdient meer dan een aanmoedigingspremie - het werk moet erkend worden als een relevante bijdrage aan onze cultuur, aan ons 'geestelijk' leven. En dat mag wat kosten.
    Vergelijk het met de investeringen in de sport: het nieuwe voetbalstadion in Schaarbeek wordt op 50 miljoen euro geschat, daar kunnen al een paar kunstenaars van leven.
    Het heeft dus alweer van doen met prioriteiten, met het debat over bereikbaarheid, toegankelijkheid en elitarisme. En met populisme: voor een politicus is het veel rendabeler om naast de overwinnaar van een wielerwedstrijd te gaan staan dan naast een halfbezopen schrijver. 'Everybody loves a winner' en zelden straalt een kunstenaar een overwinningsroes uit.
     
     
    Noot:
    Uit lezersbrieven in De Standaard blijkt overduidelijk dat vele mensen nog steeds niet door hebben dat kunst wel degelijk arbeid is en dat tegenover elke arbeid een loon zou moeten staan.
    Twee  kenmerken zijn essentieel in de kunst: noodzaak en arbeid. Noodzaak in de zin dat de kunstenaar zich onvolledig mens voelt zonder zijn of haar kunst te beoefenen, en arbeid in de zin dat kunst geen hobby is, maar een discipline die oefening en zelfverbetering veronderstelt. En uiteindelijk vakmanschap.
    Niet iedereen die versjes maakt is daarom een dichter(es).

    26-10-2007 om 13:31 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weldra november

    nil inúltum remanébit

     

    nog eens november

    de lucht een natte dweil

    alsof daarboven gang en drempel

    zijn schoon geschrobd

    in afwachting van de gasten

     

    maar het zijn de bewoners

    die naar buiten komen

    in zwarte vogels

    wiebelen op het druipen

    van tak en draad

     

    een veeg over de woorden

    die ze spraken, verzwegen

    een spons over de handen

    die sloegen en droegen

    je bent een lei

    om nog eens te beginnen

     

    met een gebroken griffel

    flemend temend

    voor dezelfde oude meester

    in zijn stofjas als een dweil

    26-10-2007 om 10:38 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mia miauwt en krabt
    Mia miauwt en krabt

    Helaas moet ik het weer hebben over Mia Doornaert, straks kom ik op dit helaas terug.
    Onder de titel 'Liever niet vechten' stelt ze vandaag in De Standaard de vraag waarom de Nato zo weinig troepen vindt voor Afghanistan.
    Haar boodschap is duidelijk: België moet meer soldaten sturen niet enkel om de luchthaven van Kaboel te beveiligen maar om deel te nemen aan gevechten.
    Deze christelijk geïnspireerde dame wil dus meer Belgische 'body bags', meer vaderlandse lijken.
    Ik ga niet uitvoerig citeren uit haar artikel, het is de zoveelste herhaling van haar hysterische dogma's: onvoorwaardelijk pro-Amerikaans en bij gevolg een persoonlijke vijandschap ten opzichte van iedereen die door de VS als een vijand wordt gezien.
    Iedereen kan voor zichzelf uitmaken of deze wereld dankzij de invasie in Afghanistan en Irak en dankzij 'the war on terror' in het algemeen een veiliger plek om in te wonen is geworden.
    Ik vrees van niet, anders kan ik het niet verklaren waarom de veiligheidsdiensten zo actief zijn geworden.
    En moeilijk te begrijpen is dit niet: militair machtsvertoon zal dit probleem nooit oplossen, integendeel, het lokt nog meer frustratie uit en de tegenpartij zal vechten met de middelen waarover zij beschikken en die middelen worden terreur genoemd.
    Trouwens, kijk naar de binnenlandse politiek van Bush: voor de gezondheid van zijn bevolking en voor hun onderwijs heeft hij geen geld, des te meer voor zijn oorlogspolitiek.
    Ik ben geen naieve pacifist: militaire operaties zijn soms onvermijdelijk en te vergelijken met medische operaties: soms kan een dokter niet anders dan snijden.
    Maar laten we elkaar geen zand in de ogen strooien: de allereerste oorzaken van oorlogen hebben met armoede, onderontwikkeling en fanatisme te maken - en dit laatste, het fanatisme, wordt in de hand gewerkt door de overige factoren.

    Ten slotte: ik heb reeds eerder geschreven dat een journalist zoals elke burger recht heeft op een eigen mening en overtuiging, maar beroepshalve is zijn of haar essentiële opdracht de feiten weer te geven.
    Mia Doornaert doet stelselmatig aan feitenselectie: zij geeft weer wat past in haar dogmatisch betoog, de rest laat zij opzettelijk weg.
    Daarom is zij naar mijn oordeel geen journaliste maar een propagandiste, iemand die is blijven plakken aan de Koude Oorlog en aan WO II: voor haar zijn de Amerikanen nog altijd onze bevrijders en onaantastbare bondgenoten.
    Vergelijk het met vriendschap: ik geloof niet in vriendschap wanneer je elkaar de waarheid niet kunt zeggen. Mijn beste vrienden hebben mij bij herhaling gewezen op overdrijvingen of op risicogedrag, omgekeerd geef ik soms mijn mening op hun denken en doen.
    Dat lijkt me de evidentie zelve, anders leef je in de leugen.
    Het ergste is dat ik moet vaststellen in mijn kennissenkring dat de hysterica Doornaert wordt gezien als een 'verstandige vrouw': intelligent misschien, ja, maar zeker niet wijs. Noch in de Gentse betekenis van dat woord, noch in de Nederlandse.

    25-10-2007 om 09:09 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tonen van oktober
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    tonen van oktober






     

    razend op de wereld

    race je door een dreef:

    dode bladeren, waren ze ooit

    zo levend als ritselend

    onder je voet en wiel –

    de tonen van oktober in licht

    gezeefd door duizend vingers?

     

    de bomen zingen het voor

    met witte adem: leer eens

    door de vingers zien, neem

    vrede met de tijd, met stemmen

    veelvoudig als de tonen van oktober

     

    oker en zilverdons alsof ze

    nadert: het doorzichtig meisje

    en je wandelt mee langs tijm,

    jasmijn, vertoeft bij rozen

    en fontein – een kleine sprong

    van een bos naar een Alhambra

     

    leer het van de tonen van

    oktober: wie veel wil zien,

    zal door de vingers zien,

    zal omgaan met de wereld

    in mededogen, in mede-ogen,

    met de ogen van velen zien

     

    24-10-2007 om 15:27 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!