Bonn 1770 –Wenen 1827 Duits componist, behoort tot de meest bewonderde componisten uit de westerse muziekgeschiedenis.Uitgaande van de Weense klassieke traditie ontwikkelde hij geleidelijk een individuele stijl, waarmee hij de voorbode werd van de romantiek. Hij heeft in de 19de eeuw een zeer grote invloed uitgeoefend.
____________________________
Mozart
Salzburg 1756 – Wenen 1791
Oostenrijks componist, geldt als een van de grootste fenomenen uit de muziekgeschiedenis. Zoon van Leopold Mozart en Anna Maria Pertl (1720–1778), toonde al zeer vroeg een grote muzikale aanleg, die vanaf 1760 door zijn vader werd ontwikkeld.
____________________________
Chopin
Frédéric François (Pools: Fryderyk Franciszek) Zelazowa Wola, bij Warschau, 1810 – Parijs 1849
Pools componist en pianist Chopin was de zoon van een Franse vader en een Poolse moeder.
Schreef vrijwel uitsluitend pianomuziek, waarin elegante, expressieve melodieën. Experimentele harmonieën en vrije vormen worden gecombineerd met een briljante pianotechniek. Zijn werk vormt het hoogtepunt van de romantische pianomuziek en is excellent voor het instrument geschreven. Het vormt een persoonlijke synthese van Pools-traditionele en West-Europese klassieke elementen. Aanvankelijk trad hij op als concertpianist. Later echter trok hij zich steeds meer uit de openbaarheid terug en concentreerde hij zich op het lesgeven.
____________________________
Mensen kun je vergelijken met muzieknoten . Als ze eenmaal op elkaar zijn afgestemd , vormen ze een prachtig orkest. Deze mooie tekst schreef Amouretje in mijn gastenboek.
Toen God de Vrouw schiep, was hij bezig aan de zesde dag van de schepping, en aan het overwerken.
Een engel verscheen en zei Hem: "Waarom besteedt je zoveel tijd hieraan?
En de Heer antwoordde: "Heb je mijn blad met vereisten voor haar gezien?"
Ze moet volledig wasbaar zijn, maar niet van plastic, meer dan 200 beweegbare onderdelen hebben, allemaal inwisselbaar, en in staat zijn te functioneren met wat voor dieet dan ook, een schoot hebben waar 4 kinderen tegelijkertijd kunnen plaatsnemen, een kus hebben die van een geschaafde knie tot een gebroken hart kan helen en ze zal alles doen met slechts 2 handen".
De engel verwonderde zich over de eisen.
"Met enkel 2 handen - onmogelijk! En dit is slechts het standaardmodel? Het is teveel werk voor één dag. Wacht tot morgen om haar af te maken".
"Dat zal ik niet doen", protesteerde de Heer,
Ik ben zo dicht bij het voltooien van deze creatie die mijn eigen favoriet is. Ze kan zichzelf al verzorgen als ze ziek is en meer dan 18 uur per dag werken".
De engel kwam naderbij en raakte de Vrouw aan.
"Maar je hebt haar zo zacht gemaakt, Heer".
"Ze is zacht, zei God, "maar ik heb haar ook sterk gemaakt. Je hebt geen idee wat ze allemaal kan verdragen en bereiken".
"Zal ze in staat zijn te denken?" vroeg de engel. God antwoordde: "Niet alleen zal ze in staat zijn te denken, maar ook te redeneren en te onderhandelen".
"De engel merkte toen iets op en met zijn hand raakte hij de wang van de vrouw aan .
"Heer, het lijkt erop dat dit model een lek heeft... Ik zei je toch dat je probeert te veel dingen in haar te stoppen.
Dit is geen lek ...het is een traan," corrigeerde de Heer hem.
Waarvoor dient de traan?" vroeg de engel.
En God zei: "De tranen zijn haar manier om haar geluk, haar lijden, haar teleurstelling, haar liefde, haar eenzaamheid, haar droefheid en haar trots uit te drukken".
Dit maakte veel indruk op de engel "Je bent een genie, Heer, je hebt aan alles gedacht. De vrouw is werkelijk wonderbaarlijk".
Dat is ze! De vrouw heeft krachten die de mannen verbazen. Ze verdraagt moeilijkheden, draagt grote lasten, maar kent geluk, liefde en tevredenheid. Ze lacht wanneer ze wil schreeuwen. Zingt wanneer ze wil huilen. Huilt wanneer ze gelukkig is en glimlacht als ze nerveus is.
Ze vecht voor waar ze in gelooft. Ze biedt het hoofd aan onrecht. Ze accepteert geen ' nee ' als antwoord als ze denkt dat er een betere oplossing is. Ze ontzegt zich zaken zodat haar familie ze kan hebben en gaat naar de dokter met een vriendin die bang is om te gaan.
Ze heeft onvoorwaardelijk lief. Ze huilt wanneer haar kinderen succes hebben en ze verblijdt zich als hun vrienden prijzen winnen. Ze is gelukkig bij het horen over een geboorte of bruiloft. Haar hart breekt als een vriendin sterft en ze lijdt bij het verlies van een geliefde, maar ze is sterk wanneer ze denkt dat ze reeds geen kracht meer heeft. Ze weet dat een kus en een omhelzing een gebroken hart kunnen helpen helen.
Toch wel merkwaardig om het echte begin te zien...
Belg zet eisprong op foto
De eisprong, toch de start van elk menselijk leven, is voor het eerst duidelijk gefotografeerd. En het is dan nog de Belgische professor Jacques Donnez die erin is geslaagd.
De professor, verbonden aan de Franstalige katholieke universiteit van Louvain-la-Neuve, erkent dat het eigenlijk om een toevalstreffer gaat. Hij maakte het beeld terwijl hij een gedeeltelijke hysterectomie (verwijdering van de baarmoeder) voorbereidde bij een 45-jarige vrouw. Tot nog toe werd de sprong van een eitje gezien als een plotseling, explosief gebeuren. Maar de beelden bewijzen dat een eisprong of ovulatie vijftien minuten aansleept.
'Deze foto's zijn van groot belang om het mechanisme van de eisprong beter te begrijpen', zegt professor Donnez in het blad wetenschappelijk blad The New Scientist . In het verleden zijn nog wel pogingen gedaan om de zaak te fotograferen, maar dat leverde alleen maar wazige beelden op. Ook bij dieren werd al gepoogd het mechanisme in beeld te brengen. 'Zelfs als we dan de hormonenspiegel controleren, wat ons toelaat het tijdstip van de ovulatie te voorspellen, lukt het fotograferen zelden', zegt Darryll Russel van de universiteit in het Australische Adelaide, die veel belang hecht aan de Belgische primeur. (pdb)
Placido Domingo geeft concert op oude Maya-site in Mexico
Placido Domingo.
Placido Domingo geeft op 4 oktober een concert op de oude Mayasite Chichen-Itza in Mexico. De Spaanse tenor concerteert op de archeologische site om de twintigste verjaardag van de erkenning als wereldwijd patrimonium door Unesco te vieren.
Domingo zingt op 4 oktober in een tempel in de oude Mayastad waar Luciona Pavarotti in april 1997 een concert gaf. De tempel bevindt zich vlakbij de Kukulkan-piramide.
De organisatoren van het concert verwachten ongeveer 20.000 muziekliefhebbers. De 67-jarige Domingo gaf in 1957 al eens een concert op het schiereiland van Yucatan. (afp/ka)
QUIEREME MUCHO
Plácido Domingo (Madrid, 21 januari 1941) is een operazanger en dirigent. Hij is bekend om zijn veelzijdigheid als tenor; zijn repertoire omvat rollen in het Frans (Faust, Werther), Duits (Lohengrin, Parsifal) en het Italiaans (Il Trovatore, Don Carlo, Otello).
Hij werd geboren in Madrid, Spanje, maar verhuisde als kind met zijn familie naar Mexico. In Mexico-stad studeerde hij aan het conservatorium. Hij leerde piano spelen en dirigeren, maar maakte zijn podiumdebuut als tenor in 1959 als Alfredo in La Traviata. In 1962 sloot hij zich aan bij de Israëlische Nationale Opera, en trad daarmee voor het eerst op in New York in 1965. Hij maakte zijn debuut bij La Scala in 1969 en bij Covent Garden in 1971.
In 1981 bereikte hij aanzienlijke bekendheid buiten de operawereld toen hij het lied Perhaps Love als duet met de jongere Amerikaanse volks-/popmuziekzanger John Denver registreerde. Domingo werd wereldberoemd als lid van de Drie Tenoren samen met Luciano Pavarotti en José Carreras.
In 1987 nam Plácido in Salzburg Oostenrijk een Kerstspecial op met Julie Andrews en John Denver.
In 2007 kreeg Plácido Domingo de eer om vereeuwigd te worden in een aflevering van het 19e seizoen van de populaire Amerikaanse animatiereeks The Simpsons, namelijk "The Homer of Seville". In deze aflevering, waarin Homer Simpson over een uitzonderlijk opera-talent blijkt te beschikken, zingt Plácido kort wanneer hij aan Homer een nieuwe klank laat horen. Homer geeft hem tips en Domingo hoopt dat hij ook ooit zo kan zingen als Homer. Spanish Eyes
In de bibliotheek van de universiteit van Leipzig is bij het catalogiseren van de collectie een manuscript van de componist Franz Liszt (1811-1886) ontdekt.
Volgens muziekwetenschapster Annegret Rosenmüller, die de ontdekking deed, gaat het om een aanvulling van verschillende pagina's op een opera van Johann Vesque von Püttlingen (1803-1883). Na schriftvergelijkend onderzoek kon Rosenmüller het manuscript met volledige zekerheid aan Liszt toeschrijven.
Het manuscript, dat in mei 1852 in Weimar werd geschreven en naar Wenen werd verstuurd, bestaat uit vier dubbele pagina's muziekpapier die met zwarte inkt beschreven zijn. Liszt bespreekt muzikale voorbeelden uit de opera 'Der lustige Rath' en vult dat aan met commentaar in het Frans.
De make-up trends van dit zomerseizoen staan in teken van 'less is more'. Dus laat je opmaaktafel voor wat hij is en vertoon je op straat zonder make-up.
Britse actrice Tilda Swinton geeft het goede voorbeeld en verscheen dit jaar op de Oscars zonder make-up. Zelfs een vleugje subtiele eyeliner, 'onzichtbare' lichtroze blush of transparante lipgloss kwam niet er niet aan te pas.
Reclamespotjes doen geloven dat elke vrouw van make-up moet houden. Het zou ons er jonger, mooier en frisser moeten doen uitzien. Het verbergt katers, ziektes en slechte dagen. Toch zijn er redenen waarom je beter geen make-up draagt, naast het feit dat het gewoon veel makkelijker is.
1 Tijd Hoeveel tijd zou bijvoorbeeld Eva Longoria voor de spiegel spenderen? Hoe groot is haar make-up tas en hoeveel heeft ze gekost? Hoeveel ontschminkingsdoekjes gebruikt ze per dag? Je op maken neemt ontzettend veel tijd in beslag. Tijd die een doorsneevrouw niet heeft. Als je de keuze moet maken tussen langer in bed blijven liggen of je wimpers krullen, dan is die toch snel gemaakt, niet?
2 Het doet nooit wat het belooft Als je tien lagen mascara opsmeert, zul je er dan echt als Penelope Cruz uitzien? Make-up kan niet hetzelfde als plastische chirurgie bereiken. Het kan ook geen wonderen verrichten.
3 Je lijkt jonger zonder Make-up kan je er ouder doen uitzien. Neem nu Victoria Beckhams look op het Costume Institute Gala in New York: tonnen foundation en felle rode lippen lieten haar er 10 jaar ouder uit zien.
Victoria Beckham
4 Mannen vinden het vaak niet mooi Veel mannen vinden make-up niet mooi. Ze verkiezen vaak natuurlijke schoonheden boven geplamuurde exemplaren.
5 Schadelijk Make-up is schadelijk voor de huid, zo verstopt het bijvoorbeeld je poriën. Hierover kan journaalanker Sigrid Spruyt getuigen. Zij moest haar job moest opgeven vanwege haar make-up allergie, die ontstond door het te frequent gebruik van make-up.
Sigrid Spruyt
6 Uniek Er zijn andere manieren om uit te drukken dat je uniek en hip bent. Besteed bijvoorbeeld extra aandacht aan je kledij en accessoires. Wil je echt er voor gaan om je unieke zelf uit te drukken, kies dan bijvoorbeeld voor een tattoo.
7 Beperkingen Je kunt niet wenen als je mascara op hebt en evenmin in je ogen wrijven. Soms voelt je huid als pleister aan. En dan zijn er nog de tripjes naar het toilet waarbij je tipsy je lipstick probeert bij te werken, met niet altijd even mooie resultaten tot gevolg. Make-up is dus vaker een last dan een zegen.
Je kunt niet wenen met mascara. 8 Waarom? Als je nog nooit make-up hebt gebruikt, waarom er dan nu mee beginnen? Als iedereen je zonder kent, zullen ze het juist opmerken wanneer je er wel mee begint. (ep)
Boyzone is een Ierse boyband, die vooral in de tweede helft van de jaren '90 van de 20e eeuw populair was.
Zoals meer jongensgroepen rond die tijd was ook Boyzone samengesteld door een platenmaatschappij. Hun debuutsingle uit 1993, Working my way back to you, werd een grote hit in Ierland. In 1994 volgde het succes in andere Europese landen met het nummer Love me for a reason.
Na het uiteenvallen van Take That werd Boyzone de populairste jongensgroep. De groep scoorde nog verschillende grote hits, zoals Key to my life, So good, Father and son en Words. Hun grootste succes was No matter what, dat in Nederland zeven weken op nummer 1 stond.
Boyzone- No Matter What
Eind jaren '90 begon Ronan Keating steeds meer solomateriaal uit te brengen. Uiteindelijk zorgde dit ervoor dat de groep gescheiden hun weg ging.
Op 16 november 2007 gaan de jongens na zeven jaar weer samen optreden tijdens het televisieprogramma Children In Need van de BBC.
Ook Boyzone komt weer bij elkaar
Er komt maar geen einde aan de reünies van populaire Britse bands uit de jaren '90. Dit keer komt Boyzone weer bij elkaar. De heren gaan een reeks concerten geven.
Boyzone kwam in 1994 bij elkaar en verkocht meer dan 15 miljoen CD's. Zanger Ronan Keating verliet de Ierse boyband eind jaren '90 om een solocarrière te beginnen. Hij scoorde een aantal hits, zoals 'When You Say Nothing at All' en 'Life is a Rollercoaster', maar Keating keert nu terug voor Boyzone's eerste tour in zeven jaar tijd.
Eerder deze maand maakte de groep al bekend dat er een eenmalige Boyzone-reünie zou plaatsvinden voor een liefdadigheidsconcert van de BBC. De voorbereidingen brachten echter het verlangen om weer te gaan touren naar boven. "Ik kan niet wachten om weer te touren, en alle andere jongens voelen hetzelfde", zo meldt Keating.
De tour van Boyzone door het Verenigd Koninkrijk begint op 30 mei 2008 in Londen en eindigt op 23 juni in Glasgow.
Wanneer gooi je mascara weg? En wat met jouw blush die al jaren in de kast staat? Make-up blijft niet eeuwig goed. De houdbaarheidsdatum na opening geeft al een goede indicatie, maar als de geur of samenstelling veranderd is, doet het product heus niet meer wat de verpakking belooft. Vooral de huid rond de ogen is delicaat en uiterst gevoelig.
Ogen zijn gevoelig voor ontstekingen.
Regels Onthou één regel: ongeopend kan make-up drie jaar worden bijgehouden. Eens geopend, gelden andere regels. Heb je een nieuw product gekocht, plak gerust een sticker met de datum van het eerste gebruik, zo weet je altijd hoelang het goedje al open is.
Ongeopend tot drie jaar goed. Producten Make-up (poeders, blush, oogschaduw) en lip- en oogpotloden kan je 2 jaar bewaren. Compactpoeder 3 jaar. Los poeder blijft zelfs eindeloos goed. De kleur gaat na een tijdje veranderen. Bestudeer het even goed als je het na enige tijd opnieuw wil gebruiken.
Blush is 18 maanden goed.
Voor blush of oogschaduw in cèmevorm is dat 18 maanden. Lipsctick en gloss gebruik je slechts 6 maanden, al blijven ze ongeopend 3 jaar goed. De houdbaarheidsdatum van je lippenstift kan je verlengen als je deze met warm weer in de koelkast bewaart. Voor lipgloss geldt dat niet, na een jaar moet deze echt weg, het kwastje is immers een favoriete plek voor bacteriën.
Foundation Bij foundation kijk je welke formule gebruikt is: die op waterbasis maximaal 1 jaar, op oliebasis 1,5 jaar. Vloeibare cosmetica zijn over het algemeen een stuk langer houdbaar. Na anderhalf jaar is deze sowieso aan verandering toe en als de crème klontert, moet deze meteen de prullenbak in.
Nagellak Concealers of stiften waarmee je puistjes aanstipt, doe je al weg na 3 tot 6 maanden. Nagellak kun je na opening, 1 jaar gebruiken. Je ziet trouwens snel genoeg of deze nog goed is. De lak wordt dik en begint steeds meer uit te drogen. Voorzichtigheid is geboden met oogmake-up. Potloden slijp je regelmatig, maar vooral mascara kan oogontsteking veroorzaken.
Mascara De antibacteriële stoffen raken na 3, 4 maanden echt uitgewerkt. Als je de mascara te lang gebruikt heb je een grote kans op een oogontsteking. De bacteriën verzamelen zich namelijk graag in het borsteltje. Mascara's houden ook absoluut niet van lucht, dus beweeg het kwastje daarom zo weinig mogelijk op en neer. De slimste manier is om het kwastje er met een draaiende beweging uit te halen.
Tips De kwastjes zijn in principe lang goed, alleen moeten ze op tijd en stond worden uitgespoeld met een warm sopje van shampoo. Gebruik voorts zo min mogelijk je vingers, zo krijgen bacteriën weinig of geen kans. Leen geen make-up uit aan anderen. (lvl)(nina.be)
Aha, interessant...voor wie het lust natuurlijk ;-)
Rode wijn gaat veroudering tegen
Rode wijn gaat de effecten van veroudering tegen. Meer bepaald zorgt een stof op de schil van blauwe druiven, resveratrol genaamd, ervoor dat de 'Franse paradox' mogelijk verklaard wordt. Dat zeggen wetenschappers in de Britse krant Daily Mail.
Paradox De Franse paradox bestaat uit een dieet rijk aan verzadigde vetten (door de vette kazen) en toch een (relatief) weinig voorkomen van hart- en vaatziekten. De wetenschappers geloven dat de resveratrol hiervoor verantwoordelijk zou kunnen zijn.
Kanker, infectie en dna-schade Reservatrol weert ook kankers en infecties. Maar het belangrijkste effect is wellicht dat het de veroudering tegengaat, door het lichaam wijs te maken dat er minder calorieën zijn opgenomen. Caloriereductie tot 30 procent kan het leven verlengen en voorkomt schade aan het dna. Het beste nieuws over reservatrol is echter dat het zelfs in een heel lage dosis werkt.
Proefmuizen Wetenschappers onderzochten het effect van resveratrol door te zoeken naar veranderingen in genen of hart-, spier- en hersenweefsel bij de proefmuizen. Wanneer de muizen op een strikt dieet werden gezet, was er 90 procent minder genenveroudering. Wanneer ze reservatrol toegediend kregen, in een lage dosis, dan was er 92 procent minder genenveroudering. Of het ook je leven kan verlengen, moet verder onderzoek uitwijzen.
Bessen en druiven Reservatrol is een natuurlijke stof, die planten zelf produceren wanneer ze aangevallen worden door bacteriën of schimmels. Ze is in meerdere of mindere mate terug te vinden op de schil van rode druiven en rode wijn, maar ook in blauwe bessen en veenbessen en zelfs op pindanoten.
ANTWERPEN - Op zaterdag 2 mei 2009 viert Axelle Red de 15de verjaardag van haar carrière met een uniek concert in het Sportpaleis van Antwerpen. De Limburgse zangeres bracht weliswaar haar eerste single, 'Kennedy Boulevard', 20 jaar geleden uit, maar haar internationale doorbraak kwam er pas vijf jaar later toen ze het suffix Red aan haar artiestennaam toevoegde.
Het verjaardagsconcert wordt een echte greatest hits-show. Vanop een podium in het midden van de zaal zal Axelle Red haar bekendste nummers zingen. Ze wordt begeleid door topmuzikanten.
Vijftien jaar Axelle Red is in 2009 het enige publieke concert van de Limburgse, die momenteel in Parijs woont. Axelle Red is een superster in binnen- en buitenland.
Vooral in Frankrijk wordt ze op handen gedragen. Ze kreeg recent nog een eredoctoraat van de Universiteit Limburg. Ze is ook ambassadrice van Unicef.
Vaderdag is een dag waarop de vaders door hun kinderen in het zonnetje worden gezet.
In België is vaderdag de tweede zondag in juni, in Nederland pas de derde zondag. In Spanje, maar ook in een deel van België (o.a. Antwerpen), wordt op 19 maart vaderdag gevierd, de dag van Sint Jozef, de (stief-)vader van Jezus. In Duitsland wordt het gevierd op Hemelvaart (Jezus keert terug naar zijn Vader in de hemel).
In het gemiddelde Nederlandse gezin krijgt vader op vaderdag van zijn kinderen ontbijt terwijl hij nog op bed ligt. Verder krijgt hij typisch op mannen gerichte cadeaus, die de commercie in winkels, etalages, reclame, etc. duidelijk in beeld brengt. Traditionele voorbeelden zijn stropdassen, sokken en sigaren, maar ook scheerapparaten, en elektronica. Ook geven de (kleinere) kinderen knutselwerkjes die zij op de basisschool voor hun vader gemaakt hebben.
Geschiedenis
Naar verluidt is vaderdag in 1909 geïntroduceerd door mevrouw Sonora Smart Dodd, uit de staat Washington, waarbij zij haar vader wilde eren, William Jackson Smart, een veteraan uit de Amerikaanse burgeroorlog, die weduwnaar was geworden, nadat zijn vrouw in het kraambed bij de geboorte van het zesde kind gestorven was. Toen zijn dochter volwassen geworden was, wilde ze de kracht en het doorzettingsvermogen van haar vader onder de aandacht brengen. Zij was hiervoor geïnspireerd door Anna Jarvis, die een moederdag lanceerde.
De eerste vaderdag vond toen plaats op 19 juni 1910 in Spokane in de staat Washington. President Calvin Coolidge steunde in 1924 het idee om een vaderdag te vieren, maar het geheel uit mannen bestaande Amerikaanse congres wilde niet iets doorvoeren dat zo de mannen in het zonnetje zette. Het effect hiervan was dat de dag pas officieel in de VS erkend was tijdens het presidentschap van Richard Nixon in 1972.
Vaderdag wordt sinds de jaren '70/'80 ook in Nederland gevierd.
In dit leven ben ik een vrouw. Maar in mijn volgende leven kom ik terug als beer. Als je een beer bent, mag je winterslaap houden. Je doet 6 maanden lang niets anders dan slapen. Dat lijkt me wel wat.
Voordat je je winterslaap gaat houden, moet je je wekenlang volproppen met eten. Dat lijkt me ook wel wat.
Als je berin bent, baar je je baby's (die zo groot als kastanjes zijn) terwijl je slaapt. Als je wakker wordt zijn het gedeeltelijk opgegroeide schattige lieve babybeertjes. Dat lijkt me helemaal wel wat.
Als mamabeer weet iedereen dat met jou niet te sollen valt. Je mept iedereen die je kids lastig valt, en als je kids uit gareel lopen, mep je hun ook. Dat lijkt me wel wat.
Als je beer bent, dan VERWACHT je partner dat je grommend wakker wordt, hij VERWACHT dat je harige benen hebt, en hij VERWACHT dat je zwaar overgewicht hebt.
Jos van Immerseel - Beethoven: Symfonieën en ouvertures
Jos van Immerseel - Beethoven: Symfonieën en ouvertures
Eind vorige eeuw had Jos van Immerseel het al eens geprobeerd: alle symfonieën van Beethoven opnemen en uitgeven. Maar dat project werd geaborteerd door de crisis in de cd-industrie. Slechte managers maakten de overvloed aan Beethovenedities verantwoordelijk, terwijl het net de overvloed aan managers was. Tweede keer, goede keer.
Twee jaar concerten en opnames (in het Brugse Concertgebouw) resulteerden in het felbegeerde boxje. Dat brengt wat je van Van Immerseel verwacht - en toch niet helemaal. Tot de verworvenheden behoren de passende Weense instrumenten, een correcte notentekst, de door Beethoven gevraagde tempi. Dat zijn drie dingen die je van elke uitvoering zou verwachten. Gewild is de strakke omzetting van de noten en de heldere toonzetting.
Dat zijn elementen die het constructieve werk van Beethoven, zijn motivische machinerie sterk benadrukken. In bepaalde symfonieën, zoals de zevende of de achtste, is dat een groot winstpunt; in andere en in een aantal ouvertures, waar constructie en literaire achtergrond elkaar in evenwicht houden (zoals de derde, de zesde en de negende) mis je soms een poëtisch element.
Dat hij het kan, bewijst Van Immerseel in die passages van de zesde waar het onontkoombaar is, al zal hij ook daar niet overdreven romantiseren maar eerder een classicistisch natuurgevoel à la Gluck oproepen. Dat betekent dat hij het elders niet wil. Die keuze is betwistbaar omdat ze bij momenten het klinkende resultaat te lapidair of zelfs repetitief maakt.
Daartegenover staan honderden passages waar je nieuwe kleuren, motieven en wendingen ontdekt en je jezelf dus plots in de positie van de luisteraar uit Beethovens tijd verplaatst ziet. Door die paradox - op vele plaatsen is de werkwijze een winst maar ook een verlies - stelt deze opname meer nog dan andere op oude instrumenten de fundamentele vraag naar de mogelijkheid van de demarche. De compromisloosheid leert ons iets, maar wijst ons ook op de uiteindelijke noodzaak van het compromis. (Zig Zag Territoires) (***)
L. VAN BEETHOVEN (080402.6) Symfonieën - Ouverturen
CD 1 Die Geschöpfe des Prometheus Symfonie nr 1 op. 21 C Dur (1800) Symfonie nr 2 op.36 D Dur (1802)
CD 2 Symfonie nr 3 op.55 «Sinfonia eroica» Es Dur (1804) Coriolan, Ouvertüre, op. 62 d moll (1807) Egmont, Ouvertüre, op. 84 f moll (1810) Die Ruinen von Athen op. 113 (1811)
CD 3 Symfonie nr 5 op. 67 c moll (1808) Symfonie nr 4 op. 60 B Dur (1806)
CD 4 Symfonie nr 6 op. 68 « sinfonia pastorale » F Dur (1808) Symfonie nr 8 op. 93 F Dur (1812)
CD 5 Symfonie nr 7 op. 92 A Dur (1812) Die Weihe des Hauses op. 124 (1822)
CD 6 Symfonie nr 9 op. 125 d moll (1824) Solisten : Anna-Kristiina Kaappola, sopraan Marianne Beate Kielland, alt Markus Schäfer, tenor Thomas Bauer, bas
Ludwig Van Beethoven - Symphony nº 5 in C Minor (Opus 67)
Jos van Immerseel
"Steeds meer mensen beseffen dat men een componist geen groter respect kan bewijzen dan door zijn muziek au sérieux te nemen, in een uitvoering waarbij plicht en vrijheid hand in hand gaan. Onder plicht versta ik dan de correcte uitvoering van de notentekst, het gebruik van het voorgeschreven instrumentarium, het toepassen van toenmalige evidenties als de stemtoon, de speeltechniek, de balans binnen het orkest, het door de componist gewenste tempo. Maar er is ook die vrijheid, het recht namelijk om iemand van vandaag te zijn, met eigen eruditie en gevoeligheden, en met de mogelijkheid om alle beschikbare elementen te doseren." (Jos van Immerseel)
Jos van Immerseel werd geboren in Antwerpen en studeerde piano (Eugène Traey), orgel (Flor Peeters), klavecimbel (Kenneth Gilbert), zang (Lucie Frateur) en orkestdirectie (Daniel Sternefeld). In 1973 won hij het eerste klavecimbelconcours van Parijs. Zijn brede interesses leidden hem tot de autodidactische studie van de organologie, de retoriek en de historische pianofortes. Naast masterclasses in Europa, Amerika en Japen, doceerde hij ook aan de Scola Cantorum Basiliensis, het Conservatoire National Supérieur de Paris en het Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Als gastdirigent leidde hij onder meer de Akademie für Alte Musik Berlin, de Wiener Akademie en Musica Florea Praag. Intussen bouwde hij een unieke verzameling uit van historische klavieren die door hem verzorgd worden en hem vergezellen op zijn concerten. In 1987 vormde Jos van Immerseel zijn eigen ensemble, Anima Eterna, dat zich geleidelijk ontwikkelde tot een symfonisch projectorkest, steeds met historische instrumenten. Sinds 2003 zijn Jos van Immerseel en Anima Eterna in residentie in het nieuwe Concertgebouw in Brugge. Zijn solo- en ensemblewerk, uitsluitend op en met historische instrumenten, wordt gedocumenteerd door meer dan 80 opnamen (lp en cd) bij o.a. Accent, Channel Classics en Sony. Hij leidt ook de Collection Anima Eterna voor het Parijse platenlabel Zig-Zag Territoires.
Niet te geloven dat Alanis Morisette pas 33 is. Het succes van Jagged Little Pill, een van de best verkochte cd's aller tijden, dateert alweer van de vorige eeuw, en sindsdien heeft ze weinig meer gedaan dan die plaat opnieuw opnemen met andere nummers. En één enkele keer zelfs met dezelfde.
Op Flavors of Entanglement verrijkt ze haar geluid met oosterse invloeden en elektronica. Dat is deels de verdienste van producer Guy Sigsworth, die eerder ook al de carrières van Björk en Madonna weer op het goede spoor zette. Nummers als 'Straitjacket' en vooral 'Versions of Violence' geven aan dat de muzikale metamorfose bij momenten vrij radicaal is, maar inhoudelijk draait ze als vanouds haar ziel binnenstebuiten.
Ze zingt over de machtsverhoudingen binnen relaties, heeft het over het stuklopen van haar huwelijk en stopt de songs zo tjokvol tekst dat het een half wonder is dat er keer op keer toch een fraaie melodie uit openbloeit. En ook wanneer de toon wat intiemer is, zoals in de pianoballad 'Not as We', maakt ze indruk, geeft ze aan dat ze meer dan één troef in haar mouw heeft zitten. 'In Praise of the Vulnerable Man' combineert Indiase strijkers met pure pop en op 'Giggling Again with No Reason', over de herwonnen joie de vivre na de echtelijke breuk, klinkt ze vrijwel onherkenbaar en laat de zangeres zich van haar lichtvoetigste kant zien.
Wie Alanis liever in haar vertrouwde biotoop hoort, zal met potige rocksongs als 'Citizen of the Planet' en de uitstekende single 'Underneath' evenmin teleurgesteld zijn. Op Flavors of Entanglement klinkt Alanis Morissette niet alleen als een herboren vrouw maar ook als een herboren artieste. Haar meest gevarieerde plaat tot nog toe. En zeker een van haar beste. (Maverick/Warner) (Bart Steenhaut) (****)
Zaterdag jongstleden was ik in mijn favoriete muziekwinkel "Rombaux" te Brugge. Nieuwe partituurboeken gaan kopen mmm... heerlijk! Dan voel ik mij als een kind in een speelgoedwinkel. Mijn doel was het boek met de partituur van "Giorni Dispari" te bemachtigen. Gelukkig was die op voorraad, ziesgelukkig en in de euforie nog twee andere partituurboeken bijgekocht, Etudes van Frédèric Burgmüller en een boek met wat lichte popsongs. 'k Zal wel zien wat dat wordt.
Om het bewuste lied te horen, zie hieronder
Ludovico Einaudi - "Giorni Dispari" -Divenire Tour2007
Als de zon niet naar ons komt, en wij niet naar de zon kunnen¿ is er gelukkig de zelfbruiner! De nieuwe generatie is niet alleen quasi vlekkeloos en geurloos, het kleurtje oogt ook (veel) natuurlijker. De ideale manier om jezelf een zomers gevoel te geven is dus via een zomers kleurtje. Maar dan moet je het wel juist doen en er een (beetje) tijd voor uittrekken. 1) Voorbereiding Een goede, grondige scrubbeurt van top tot teen is onontbeerlijk. Dat kan je al de avond voordien doen. Neem werkelijk de tijd om de scrub goed in de huid te masseren. Daarna breng je best een hydraterende crème aan de op huid, met een dubbele portie voor tenen, knieën, enkels, ellebogen, oksels en oren. De volgende ochtend breng je best nog eens hydraterende crème aan op deze 'risicozones' '(al dan niet na een douche) voor je met de zelfbruiner begint. 2) Aanbrengen Elk lichaamsdeel vergt een specifieke aanpak. a) Gezicht en nek Je gezicht is het eerste dat mensen zien. Gebruind vinden ze aangenaam, maar onnatuurlijk bruin iets minder. Gebruik voor je gezicht een speciaal daarvoor ontworpen zelfbruiner of verdun een gewone zelfbruiner met een hydraterende gezichtscrème. Gebruik niet te veel crème voor je gezicht en nek, anders gaan de poriën verstoppen met puistjes tot gevolg. b) Bovenlichaam Je borst, buik en rug kunnen met krachtige bewegingen ingesmeerd worden. Vergeet de zij- en onderkant van de borsten niet. De onderkant van de rug en de schouderbladen kunnen gemakkelijk zelf gedaan worden, maar het middenstuk is vaak een probleem. Vraag je liefste of gebruik een hulpmiddel. c) Risicozones De knieën, ellebogen, enkels, tenen en de onderkant van de armen hebben baat bij een verdunde zelfbruiner. Smeer deze risicozones in, en ga dan met de gewone zelfbruiner over de rest van je armen, benen, dijen en kont. Goed inwrijven en klaar. d) Handen Als je zonder handschoenen gewerkt hebt, kan je beter je handen wassen zodat alles tussen de vingers en onder de nagels weg is. Daarna wrijf je de achterkant van je handen over je dijen en achterwerk, dat is voldoende voor je handen. Met een vinger kan je dat de achterkant van je vingers insmeren.
Laat zo'n kwartier intrekken voor je je aankleedt. Toch blijft het aan te raden geen wit ondergoed te dragen tenzij het bevlekt mag worden. De meeste producten gaan er wel uit in de was, maar je neemt beter geen risico's.
3) Let op! De verkleuring komt het meest voor op plaatsen als de handpalmen, tussen vingers en tenen en plaatsen met een verharde huid, zoals ellebogen en knieën. Het is dan ook van het grootste belang deze zones juist in te smeren voor een natuurlijk resultaat. 4) Herhaling Als je op een winterhuid begint, kan je dit proces de eerste week à tien dagen best dagelijks of om de twee dagen herhalen. Eens je huid een bruin kleurtje geeft, kan je dit om de drie dagen doen. Op die manier blijft de kleur behouden, maar wordt het niet te snel té donker. 5) Het kleurtje Elke zelfbruiner heeft zo zijn eigen tint, textuur en geurtje. Het kan een beetje zoeken worden voor je 'jouw' product hebt gevonden. Een geurtje kan evenwel niet vermeden worden: het is afkomstig van een onmisbaar ingrediënt in zelfbruiners, DHA of dihydroxyacetone. Hoe meer DHA in een crème, hoe sterker de geur.
Het enige 'alternatief' is een crème met de stof erythrulose. Dat geeft meer een roodbruine kleur, en wordt soms gebruikt als aanvulling bij het geelbruine DHA. (edp)
De prijzen op de Spaanse huizenmarkt zijn in vrije val. In de hoofdstad Madrid koop je een nieuw huis nu 5,8 procent goedkoper dan een jaar geleden. Die bittere realiteit drijft huizenverkopers tot de gekste ideeën. Vastgoedmakelaar Miguel Marina mocht onlangs zijn kantoor sluiten en is dus werkeloos. Bovendien kan hij de lening voor een appartement dat hij in 2005 voor 320.000 euro kocht, niet meer betalen. Al maanden probeert hij het te verkopen, maar tevergeefs. Dus besloot Marina zijn huis te verloten. Hij biedt op zijn website 64.000 loten te koop aan van 5 euro elk. Het appartement is de enige prijs van de loterij. Wie geluk heeft, 'koopt' het dus voor 5 euro. (bloomberg, reuters)
Het gaat om een bedrijfsongeval waarbij een jonge metselaar betrokken is en waarvan de verzekering AXA enige opheldering vraagt.
Zijn verklaring luidt als volgt :
In antwoord op uw schrijven geef ik u hierbij mijn uitleg over de toedracht van het accident.
Zoals u weet is mijn beroep metser (zievakje 3 van het formulier). Op de dag van het accident was ik aan het werk in een gebouw op het vijfde verdiep. Bij het beeindigen lag er nog 250 kg stenen, die terug naar beneden moest.
In plaats van deze met de hand langs de trap naar beneden te dragen besloot ik de katrol te gebruiken met daaraan een ton. De katrol was bevestigd aan het zesde verdiep. Ik maakte het touw eerst vast op de grond en ging dan terug naar boven waar ik de ton vulde met de 250kg stenen. Daarna ging ik terug naar beneden, waar ik voorzichtig het touw losmaakte opdat de lading met 250 kg stenen zachtjes naar beneden zou komen.
In vakje 12 van het formulier zult u vinden dat ik slechts 67 kg weeg. Tot mijn grote verbazing schoot ik dan opeens naar omhoog, ik verloor even mijn bezinning en vergat het touw los te laten. Onnodig te zeggen dat ik snel omhoog ging.
In de buurt van de derde verdieping kwam ik de ton tegen. Dit verklaart mijn hoofdwonde en het gebroken sleutelbeen. Ik schoot verder omhoog tot de ton de grond raakte. Door de slag viel de bodem uit de ton en zonder stenen weegt de ton maar 25kg. Dus ben ik aan een snelle afzink naar beneden.
In de buurt van de derde verdieping kwam ik de ton tegen die terug omhoog ging. Dat verklaart de gebroken enkels en de kwetsuren aan mijn onderlichaam. De ontmoeting met de ton heeft mijn val gedeeltelijk gebroken. Toen ik tenslotte op de hoop stenen terecht kwam brak ik ook slechts twee wervels.
Helaas moet ik nog zeggen dat, toen ik beneden lag, ik van de pijn weer mijn tegenwoordigheid van geest verloor en het touw losliet. De lege ton weegt meer dan het touw en deze kwam dus ook rap naar beneden. Hij plofte juist op mijn benen, en zo brak ik die ook.
Ik hoop u hiermee voldoende informatie te hebben verstrekt over de wijze waarop het accident zich heeft voorgedaan.