xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Volgens de Stichting Alcoholperventie (STAP) werden er in 2007 op de Nederlandse tv-zenders 14.500 alcoholspotjes uitgezonden. Eén op de drie jongeren tot zestien jaar zagen minstens één alcoholreclame per week. Driekwart van de reclames ging over bier, met Heineken als koploper. Bijna de helft werd overdag en s avonds voor negen uur uitgezonden. Het kabinet wil een reclameverbod tot negen uur s avonds, maar STAP wil op langere termijn een verbod tot elf uur s avonds. De alcoholbranche (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik) vindt dat onzin, omdat onvoldoende is aangetoond dat een reclameverbod bijdraagt aan de bestrijding van alcoholmisbruik. Ruim 80% van de reclames was te zien op de commerciële zenders. Jongerenzenders als TMF, MTV, Jetix en Nickelodeon zonden geen alcoholreclames uit.
Bron: Bierscheurkalender 2010
Tot de volgende chill... :wink:
|