Ik ben Bompapatje
Ik ben een man en woon in Wilrijk/Antwerpen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd bediende.
Ik ben geboren op 02/10/1953 en ben nu dus 71 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Bier, amateurtoneel en schrijfselen.
Ik heb mezelf voorgenomen om gezond en volledig bij mijn verstand 120 jaar te worden
Hier se, hier se een bezoeker se.....
Welkom in mijn nederige blog...
Iets drinken?... Als je een biertje wenst, klik dan even op de foto onder de datum en kies maar... keuze genoeg. Gezondheid!
31-01-2010
Chocobier
Algemeen werd aangenomen dat de Mayas (die leefden tussen 300 en 900 na Christus) als eersten een drankje maakten uit cacaobonen. Experts dateerden de ontdekking echter 500 jaar voor Christus. Volgens Amerikaans wetenschappers kan het zelfs nog vroeger geweest zijn. Archeologische vondsten in Honduras werden chemisch bestudeerd op hun inhoud en vooral op de stoffen die in het aardewerk waren getrokken. De conclusie was dat de indianen de pulp rond de cacaobonen fermenteerden tot een soort bier. Ook de vorm van de potten zouden hierop kunnen wijzen. Volgens de wetenschappers zouden de Mesoamericans bij toeval ontdekt hebben dat er een lekkerder drankje van te maken was
Wij vieren dit jaar met onze toneelgroep ons 25 jarig jubileum en bovendien heb ik een belangrijke rol aanvaard in onze volgende productie. Vandaar dat er voorlopig nog weinig tijd zal zijn om te chillen of om uitgebreid op blogbezoek te gaan. Wat niet wil zeggen dar er niets meer zal verschijnen, t zal alleen maar ergens tussen de plooien door zijn en bezoekjes zullen slechts sporadisch kunnen gebeuren
Lees ondertussen het hieronder laatstverschenen chilletje maar (als get al niet gelezen hebt)
:
Tot de volgende chill
Meer weten over het Bananentejater? Klik dan op de foto
In de trappistenabdij van Westvleteren is de cd Triduum Paschale, Pasen in polyfonie en abdijzang voorgesteld. Op de cd zingen vijf van de drieëntwintig broeders Gregoriaanse paasliederen, met steun van het Ensemble Psallentes en het mannenkoor Capilla Flamenca. Voor de cd werden vijf trappisten aangesproken die voorzingen in de abdij, evenals de organist van Westvleteren.
De trappisten vonden hun inspiratie bij buitenlandse voorbeelden zoals de moniken van Silos of Heiligenkreuz. De opbrengsten van de cd moeten de renovatie van het klooster bekostigen.
De beste remedie tegen levensgevaarlijke kwalen is een biertje in combinatie met lichaamsbeweging aldus de verrassende uitslag van een groot medisch Deens onderzoek dat 20 jaar duurde en waaraan 20.000 personen hebben deelgenomen.
Door deze combinatie neemt het risico op hartkwalen met ongeveer 50% af Maar naarmate de deelnemers steviger gingen drinken, werd het effect uiteraard minder alhoewel het resultaat nog altijd beter is dan wanneer men alleen maar beweegt en het biertje laat.
De resultaten van dit onderzoek werden gepubliceerd in The European Heart Journal.
Een Roemeense man werd in het ziekenhuis opgenomen nadat hij een dode muis in zijn bierflesje had gevonden. De 32-jarige Mihai Stanescu uit Bacau had al een paar slokken van het bier gedronken, toen hij de muis in zn flesje ontdekte. De ongelukkige man werd meteen naar het ziekenhuis gevoerd met een voedselvergiftiging
Er werd onmiddellijk een onderzoek ingesteld of er nog flesjes besmet waren, maar om welk biermerk het ging, werd niet bekend gemaakt:
Duizenden voetbalfans trokken naar de Zwitserse hoofdstad voor een groot voetbalfeest. Bern was er klaar voor braadworsten, bier en televisieschermen op straat. Vooral op de Bärenplatz met een hele serie cafeetjes op rij. Dankzij de dure euro, was het prijsniveau te vergelijken met dat bij ons. De gemeente had met de café-uitbaters afspraken gemaakt, want Bern mocht niet bekend worden als de stad waar de horeca woekerprijzen rekent. In de fanzones betaalde je 5 Zwitserse francs voor een glas bier van 0,4 liter. Omgerekend is dat 3,10 euro voor zon flinke jongen Niet slecht!
Volgens experts werkt de Bobcampagne juist drankmisbruik in de hand. Vrienden van Bob zouden door de campagne aangezet worden tot overmatig drinken. ... In de campagne wordt een Bob getoond die vooral nodig is om laveloze vrienden naar huis te brengen, terwijl het net de bedoeling is om duidelijk te maken dat bovenmatig drinken altijd onverstandig is, ook als je niet rijdt...
STAP (Stichting Alcohol Preventie)verwijt de brouwers dat ze het drinken van bier op straat stimuleren. Volgens STAP bieden zij meer en meer bier aan voor direct gebruik, zoals goedgekoelde meeneemverpakkingen. Draaidoppen op bierflesjes maken de directe consumptie nog gemakkelijker
De brouwers beweren echter dat dit een service is naar de gebruiker, die steeds minder een koel plekje vind in zn koelkast
Brouwerij Caulier bracht een blond bier van hoge gisting voor diabetici op de markt: Bon Secours Bien-être. Het etiket geeft aan dat het bier minder dan 0,02 g koolhydraten/100 ml bevat. Dat is minder dan een Jupiler, dat 3,5 g koolhydraten/100 ml bevat. De smaak is niet goed, niet slecht. Suikerrijke dranken zijn niet verboden voor diabetici, maar ze nuttigen die producten beter bij een maaltijd. Zo blijft de invloed op de bloedsuikerspiegel beperkt. Bien-être suggereert dat diabetici zich met dit bier beter en gezonder zouden voelen. Het bier heeft echter weinig nut, kost dubbel zoveel als gewoon pils en biedt geen enkele meerwaarde. Het kan zelfs schadelijk zijn voor diabetici.
Volgens de Stichting Alcoholperventie (STAP) werden er in 2007 op de Nederlandse tv-zenders 14.500 alcoholspotjes uitgezonden. Eén op de drie jongeren tot zestien jaar zagen minstens één alcoholreclame per week. Driekwart van de reclames ging over bier, met Heineken als koploper. Bijna de helft werd overdag en s avonds voor negen uur uitgezonden. Het kabinet wil een reclameverbod tot negen uur s avonds, maar STAP wil op langere termijn een verbod tot elf uur s avonds. De alcoholbranche (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik) vindt dat onzin, omdat onvoldoende is aangetoond dat een reclameverbod bijdraagt aan de bestrijding van alcoholmisbruik. Ruim 80% van de reclames was te zien op de commerciële zenders. Jongerenzenders als TMF, MTV, Jetix en Nickelodeon zonden geen alcoholreclames uit.
Uit een rapport over de Europese drinkcultuur van SABMiller blijkt dat de Belgen voor het meest aantal mensen (gemiddeld 7,1) een rondje wil betalen. Daarop volgen Nederland(6,6) en Roemenië (6,5). Liefst 81% van de Belgen wil betalen voor het hele rondje, tegenover 70% in Nederland en 75% in Frankrijk. Enkel de Britten en de Zweden (elk 82%) zijn nog vrijgeviger dan de Belgen. De Belgische vrouwen horen bij de meest geëmancipeerde in Europa, als het gaat om wie de drankjes moet betalen bij het eerste afspraakje. 72% deelt de kosten met de man. In een vaste relatie laten Belgische vrouwen de man meer betalen (46%), terwijl de Belgische man dan juist minder wil betalen (72%)
Aan boord van alle KLM-vluchten en het grootste deel van Air France wordt alleen maar bier van Brouwerij Heineken geschonken. Ook in de meeste lounges van Air France kan je alleen maar bier van Heineken krijgen...
De bierbrouwer verzorgd trouwens al meer dan 88 jaar de biervoorziening bij KLM, wat dus al voor veel exposure heeft gezorgd, want 73,5 miljoen reizigers krijgen zo jaarlijks het logo van Heineken te zien...
Als Belgen zullen we het niet graag horen, maar het Nederlandse Heineken is de meest internationale brouwerij van de wereld. Er zijn maar weinig landen waar het biermerk niet te krijgen is
De expansie begon na de Eerste Wereldoorlog. Vlak nadat de drooglegging werd opgeheven in het begin van de jaren dertig, kwam het eerste schip met Heineken aan in Amerika. Sindsdien is het merk daar het meest succesvolle importbier
Singapore, waar het bier verkocht werd onder de naam Tiger, was echter de eerste buitenlandse vestiging; later volgden Indonesië, Belgisch Kongo en Egypte
Bijna niemand in Vlaanderen lust het Nederlandse Heineken :Heineken, dat is suikerwater!
Nochtans is ooit bij een blinde smaakproef van Test-Aankoop met verschillende bieren Heineken wel als lekkerste uit de bus gekomen!... en dat voor een pisbier!...
Maar of dat de Vlamingen van gedacht zal doen veranderen is nog maar de vraag
Brouwer InBev en Albert Heijn gingen in 2008 door met de actie Breda Bier, waarvan de opbrengst ten goede komt aan de Grote Kerk uit de vijftiende eeuw. De actie had een kwart ton opgeleverd. Het steunfonds Grote Kerk had niet verwacht dat het zon succes zou worden. Vanwege het resultaat en de positieve reacties die de brouwer en de supermarktketen kregen, hadden beiden besloten om de actie verder te zetten Van ieder verkocht blikje of flesje gaat tien cent naar de Grote Kerk. Breda Bier is verkrijgbaar bij zestien filialen van AH in de gemeente Breda. Het geld is bestemd voor een nieuw restauratieobject: de wandschildering van de kapel van de Hosti-verering.
Tot de volgende chill
Meer weten over de Grote Kerk? Klik dan op de foto
Het Limburgse amateurvoetbal stond in 1965 op zijn kop door spelers die in bier werden uitbetaald. De plaatselijke horeca sponsorde vooral in de zomermaanden speciale biercompetities. De bierteams droegen speciale shirts en trainingspakken met de naam van één of andere kroeg erop
Een man bood ooit een vat bier aan vlak voor de wedstrijd, op voorwaarde dat de spelers de match zouden verliezen de ploeg hield zich aan de afspraak.
De betrokken bond greep niet in, omdat het middel erger zou zijn dan de kwaal.
De hoogst gelegen pub van Engeland, de Tan Hill Inn, was volledig ingesneeuwd, waardoor de gasten na de jaarwisseling niet meteen weg konden. Ze vonden er dan maar niets beter op dan gewoon door te feesten 3 dagen aan een stuk!... tot er eindelijk een uitweg gegraven was.
Gelukkig was er genoeg eten en drank voor de zestig aanwezige gasten. De uitbaters hadden als regel gesteld dat er pas vanaf 5 uur alcohol geschonken zou worden, maar de meeste feestvierders gingen gewoon door, zodat er van die regel niets in huis kwam
Tot de volgende chill
Meer weten over de Tan Hill Inn? Klik dan op de foto
Hop bevat een stof uit lupuline met een kankerpreventieve werking, xanthohumol...
Dierproeven van de Technische universiteit in München wezen uit dat deze stof bescherming biedt tegen kanker en ontstekingen. Maar het ging hier om proeven met het geïsoleerde actieve bestanddeel, dat in bier slechts in kleine substanties is...Wetenschappers gaan ervan uit dat de aanwezige alcohol het werkzame bestanddeel zo goed als helemaal neutraliseert.
Vooral in Oost-Europa denken mannen dat vrouwen van bier drinken een grotere boezem krijgen. Vrouwen zouden een weelderige boezem krijgen van de natuurlijke oestrogenen uit de hopplant
Het is bewezen dat fyto-oestrogenen uit de hopplant dezelfde eigenschappen vertonen als de lichaamseigen oestrogenen, maar de concentraties in bier zijn veel te klein om een effect op de omvang van de boezem te hebben...
In het Oost-Canadese Prince Edward Island is een blikje bier niet langer meer een misdrijf. Het nieuwe liberale bestuur maakte korte metten met de ban op het gebruik van drankblikjes. Het 35 jaar oude verbod in de kleinste provincie van Canada gold als uniek in Noord Amerika. De bedoeling was om de werkgelegenheid in de plaatselijke bottelarij te beschermen en om het milieu te sparen
Het opheffen van het verbod op blikjes bracht een ware stormloop op gang. Er was zelfs een groot feest in de hoofdstad Charlottetown, waar de regionale minister van Milieu het eerste blikje mocht openen.
Tot de volgende chill
Meer weten over Prince Edward Island? Klik dan op de foto
De Amerikaan Bill Bramanti is zo gek op bier dat hij in een bierblikje wil begraven worden en dan nog liefst van zijn geliefde biermerk Pabst Blue Ribbon. De kist is al besteld en met wat rode, witte en blauwe verf werd deze omgetoverd tot een heus bierblik. Bramanti is er erg trots op en heeft zijn doodsblik al een paar keer gepast
De 67 jarige Amerikaan denkt niet dat hij ze snel nodig zal hebben, maar wou ze toch al eens gebruiken; hij vulde de kist met ijsblokjes en zn favoriete bier
Voor haar vrouwelijke leden voerde de thuistapclub Beertender een speciale prijs in De bierdrinkende vrouwen klaagden dat de brouwers hen meestal niet zien staan en stoorden zich aan de op mannen gerichte prijzen en bierreclames. Vrouwen hebben nu eenmaal andere wensen, zoals bijvoorbeeld een weekendje shoppen in New York, of een verzorging in een luxueus kuuroord, een wereldberoemde modeshow bijwonen
Brouwerij Bavaria heeft kosten nog moeite bespaard om een landelijk taxinummer te introduceren. Zon 110 taxibedrijven met bij elkaar achtduizend kwaliteitstaxis deden eraan mee. Het nummer was in eerste instantie bedoeld om mensen die wat te veel hebben gedronken en geen BOB ter beschikking hebben. Maar iedereen kan dus het nummer bellen
Bavaria verspreide 24 miljoen viltjes en 200 miljoen flesjes en blikjes met speciale opdruk om de actie bekend te maken De Nederlandse minister van verkeer, Eurlings, belde als eerst een Bavaria-taxi op vanuit het Binnenhof.