de overwegingen van een kleine grijze cel welkom mon ami !
laat me je een kopje tisanne inschenken en wat vertellen over de belevenissen van Poireau
24-01-2007
dank voor uw bijdrage.
Ik stel vast dat het de laatste tijd in de mode is om aan pesoneelsleden een firmawagen toe te kennen.
En de meesten vinden dit een goede compensatie voor een loonsverhoging.
Ergens maak ik mij dan toch de bedenking dat dit toch wel vreemd is ...
Zeg nu zelf, ken jij veel vrijgevige werkgevers ? Neen ? Ik ook niet. Dus moet er een goede reden voor zijn ...
Ik kan enkel over mijzelf spreken, want als er in België één echt groot staatsgeheim is, dan is het wel het loon dat iemand verdiend.
Dus, ik reken even voor mezelf en enkel voor mezelf.
Ik heb dus een firmawagen die ik ook privé mag gebruiken. Ik mag het voertuig gebruiken om op verlof te gaan bvb. Er is ook een tankkaart bij (die enkel werkt in België) en alle kosten zijn inbegrepen (onderhoud, herstellingen, verzekering, ...)
Goed, welk is nu mijn voordeel ?
Ik rijd met het voertuig ongeveer 40.000 km per jaar. Het voordeel dat ik heb zijn niet deze 40.000 km, maar wel de privé kilometers die ik afleg met dit voertuig. Voor het andere gedeelte is deze auto immers gewoon een werkuitrusting, net zoals een PC voor een bediende of een hamer voor schrijnwerker. En het komt de werkgever toe te zorgen voor de werkuitrusting.
Ik bezit ook een privé voertuig, dat gebruikt wordt door mijn echtgenote, voor het traject weg-werk en voor privé verplaastingen. Wij wonen op 15 km van haar werkplaats, dus 5dagen x 2 (heen en terug) x 15 km = 150 km per week x 48 werkweken = 7.200 km per jaar. Voor deze verplaasting krijgt zij verplaastingsonkosten van haar werkgever, zoals iedereen. Het voertuig van mijn echtgenote rijdt ongeveer 20.000 km per jaar. Dus ongeveer 13.000 km per jaar zuiver privé.
Het is geweten dat een gemiddeld gebruik in kilometer van een voertuig in België neerkomt op ongeveer 15.000 km per jaar.(alle soorten verplaastingen inbegrepen- dus ook weg-werk)
Dat wil dus zeggen dat het voertuig van mijn echtgenote alleen, al 5.000 km per jaar meer rijdt dan een gemiddeld voertuig in België.
Stel nu dat wij echte reisduiven zouden zijn en dat wij het dubbele van de gemiddelde belg zouden rijden, dus 30.000 km per jaar.
Dan wil dat zeggen dat ik met mijn firmawagen 10.000 km per jaar zou rijden voor privé gebruik. ( vermist er ook al 20.000 zijn verreden door mijn privé wagen)
Wat kost een wagen per kilometer ?
Afhankelijk van het type wagen, en rekening gehouden met alle kosten en restwaarde, mag gemiddeld gerekend worden op 25 eurocent per kilometer voor een particulier. (zie autogids.be)
Als ik dus echt ruim ruim reken, dan zou ik een voordeel hebben van 10.000 km x 0.25 euro = 2.500 euro.
STOP, niet zo vlug ... want een firmawagen is een voordeel in natura en dus belastbaar. dus 10.000 km bij te voegen op mijn belastbaar inkomen, aan 0.25 euro per kilometer (door de fiscus zo bepaald) = 2.500 euro. Aan de aanslagvoet van de hoogste schijf (50%) = 1.250 euro belasting te betalen. En dus gaat mijn voordeel van 2.500 euro naar 1.250 euro netto per jaar.
terug STOP, want mijn werkgever heeft ook nog een woordje te zeggen ...
Stel nu dat ik een bedrag per maand zou betalen aan mijn werkgever voor het gebruik van het voertuig ... dan is het voor mij geen belastbaar voordeel meer en hoef ik dus ook geen belasting te betalen ... en is het voor mijn werkgever een mindere kost ...
Dus: ik betaal aan mijn werkgever 88,50 euro per maand forfaitair voor het gebruik van het voertuig ofwel 1.062 euro per jaar en wordt ik nog maar belast op 2.500 euro - 1062 euro = 1.438 euro, te belasten aan de hoogste aanslagvoet = 719 euro ... nu heb ik dus betaald voor mijn privé gebruik : 1062 aan mijn werkgever + 719 aan de fiscus = 1.779euro. en dus is mijn voordeel nog 2.500 euro - 1779 euro = 721 euro netto per jaar
Mooi zal je zeggen ... maar het zo begeerde voordeel is wel al een stuk lager dan men algemeen denkt en ik herhaal: voor zover mijn famillie het dubbele aantal kilomters zou rijden van een gemiddeld belgisch gezin ...
maar we zijn er nog niet ... want mijn werkgever voorziet een bepaald budget voor de aankoop van een voertuig, budget dat eerder krap bemeten is ... en dus, wanneer mijn collega's of ikzelf een degelijk voertuig willen, dan kunnen we een opleg doen. Groot voordeel, want de oplegprijs houdt ook rekening met het fleet-owner tarief van de opties natuurlijk. Alleen, na 4 jaar, wanneer het voertuig is afgeschreven is het voertuig uiteraard nog altijd eigendom van mijn werkgever en ook de door mijzelf betaalde opties ... dat is zo bepaald in de conventie ... gemiddled leggen wij zelf ongeveer 2.000 euro bij, of 500 euro per jaar ... en zo blijft er van ons netto voordeel nog welgeteld 229 euro per jaar over ...
Toch beter dan niets zeg je ?
Ja maar, klopt de berekening voor de werkgever ook ?
Niet echt, want daar waar ik reken aan 0,25 euro per kilometer voor een particulier, dan is dat niet zo voor de werkgever ... In werkelijkheid ligt de kilometerprijs voor een bedrijfsvoertuig een stuk lager ... waarom ? omwille van de aankooprijs voor fleet-owners, omwille van de lagere verzekeringspremies voor fleet-owners, omwille van de eigen garage voor onderhoud en herstelling, omwille van de voorkeurtarieven voor de tankkaart, omwille...
De kilometerprijs ligt voor de werkgever ongeveer 25% lager, dus op pakweg 0,20 euro per kilometer.
Mijn 10.000 km kosten hem dus niet 2.500 euro maar 2.000 euro.
Ho maar ... er is ook de niet verschuldigde belasting op kosten ... want dat zijn wel degelijk kosten gemaakt voor het bedrijf ... dus de 2.000 euro worden 1.400 euro (aanslagvoet 30%) en vermits ik dan ook nog eens 1062 euro per jaar betaal aan mijn werkgever wordt de netto kostprijs 1.400 euro - 1062 euro = 338 euro per jaar
voor zover we geen rekening houden met onze persoonlijke opleg van 500 euro per jaar ... en die op het einde van de rit door de werkgever wordt behouden ... en waardoor mijn werkgever dus uitkomt op een netto winst van 162 euro per jaar. HOE KAN DAT ?
de werkgever doet op een dienstvoertuig dus netto 162 euro per jaar winst terwijl ik netto 229 euro netto per jaar voordeel krijg ...
het kan, door uw aller vrijgevigheid ... want hetgeen mijn werkgever niet betaalt aan vadertje staat, daar draaien jullie allemaal (en dus ik ook) voor op om het chronische gat in de staatskist te vullen.
Ik moet jullie dus langs deze weg dan ook hartelijk bedanken voor jullie vrijwillige bijdrage.
En natuurlijk moet ik ook mijn werkgever bedanken voor zijn onbeschrijfelijke gulheid waardoor ik ook zeker niet om een loonsverhoging zal vragen (die mij toch zou geweigerd worden omdat ik al over een bedrijfsvoertuig beschik ...) want ik wil hem niet op kosten jagen in deze tijden van zware concurrentie.
Reacties op bericht (2)
26-01-2007
wat een knuppel al niet lijden kan.
inderdaad, jaloerse blikken vallen ons ten deel, al is het dan uit onwetendheid ...
daar waar u sneller ging dan de wind in een Passat, lig ik momenteel nog rustig in een blue Laguna.
In belgië is momenteel de 'war for talent' aan het woeden.
Het komt er op neer dat men met alle middelen probeert om de meest gediplomeerden in dienst te krijgen.
Niet dat men echt een hoog geschoolde nodig heeft voor die functies, maar het staat goed om een licenciaat rechten aan te werven om enveloppen dicht te kleven.
De praktijk heeft mij trouwens al geleerd dat er een aantal licenciaten rechten zijn die inderdaad enkel voor dit soor activiteiten geschikt zijn, vandaar mischien de redenering ...
En dus gaat men job-happenings organiseren waar de toekomstige crème de la crème wordt verleid met prachtige titels als chief-knuppel of sul-manager.
Men belooft hen heel vlug de verantwoordelijkheid te zullen krijgen over een leger onderontwikkelde reetlikkers, die ze naar believen zullen mogen manipuleren.
En uiteraard hoort er dan ook een blitse vierwieler bij.
Er is maar één dingetje dat men er niet bijzegt, en dat ik dat dit alles ergens in de toekomst ligt ... en dat zij dus zelf eerst zullen moeten bewijzen dat ze een goede knuppel zijn, dat ze dus wat zullen moeten reetlikken en gemanipuleerd worden, en dat de blitse vierwieler eerst een prulwagentje is. Enige test-periode is immers toch verantwoord ...
Maar, intellectueel als ze zijn, hebben ze dat niet door ...
En dus komen ze aandraven in hun nieuw aangekocht driedelig apenpakje, en denken ze dat ze eventjes de wereld gaan veranderen.
Gemiddeld hebben ze zo ongeveer een jaartje nodig om te beseffen dat ze eigenlijk in de luren zijn gelegd en wat doen ze dan ?
Juist, dan gaan ze naar de job-happening van een volgend bedrijf, terwijl die van dat volgend bedrijf naar onze job-happening komen.
Wat is het resultaat ?
In de advertenties voor werkaanbiedingen zie je dat firma X en Y elk jaar weer op zoek zijn naar 300 nieuwe medewerkers ...
Moesten de 300 van al de vorige jaren er nog steeds zijn, dan zou er al lang een nieuw, groter, hoofgebouw moeten gebouwd zijn om al deze supergetalenteerde werknemers in te stouwen.
Neen, mijn beste baron, we waren beter af begin 20e eeuw, toen uw grootvader noch heerste het domein.
Wernemers hadden niets, maar daarmee dan ook direct de zekerheid niets te kunnen verliezen ... een hele geruststelling.
26-01-2007 om 17:40
geschreven door Hercule Poireau
Amice
Ach ja, toch denkt de gemiddelde employee een groot cadeau te hebbben gekregen van zijn werkgever en vallen jaloerse blikken hem of haar ten deel. Hier in Holland vallen de belastingtarieven nog ietsjes hoger uit, is de aanschafprijs van een gemiddelde wagen naar ik meen ook hoger. Als ik me goed herinner was mijn eigen bijdrage destijds fors meer dan die 80+ euro (Nou had ik een voor mijn functie (knuppel) en status (sukkel) dure wagen, VW Passat met liften, hendels pedalen, disco en warpspeed). Ik betaalde maandelijks ruim 250 euro mee. Zelf gekozen extra's blijven hier eigendom van de werknemer, maar alleen voor zover zij verwijderd kunnen worden bij inlevering zonder de aanblik van de auto te kort te doen. In de praktijk ben je alles dus kwijt, behalve een radio. Overigens moest ik alle extra's tegen marktprijs betalen, niet zoals bij u met fleet-ownersvoordeel. Maar dat kan per werkgever en gekozen merk anders zijn hoor, de Passat was destijds niet aan te slepen en zodoende mocht ik in mijn handjes klappen dat ik gratis koffie kreeg bij de aflevering.
Ik heb mijn voordeel gelukkig kunnen halen op een andere -toevallige- wijze. Ik werd ziek, en heb de wagen slechts een slordige 5000 km voor de werkgever benut, en in de tijd voor ik hem weer moest inleveren nog zo'n 50.000 prive gesnord.
Is het in Belgie ook bon-ton de leasewagen als oneigenlijke werknemers-binder te gebruiken? Ik had hier een werkgever die doodleuk met wagens strooide maar wel liet vastleggen dat wie hem eerder dan na 4 jaar inleverde verplicht was de auto te kopen tegen het door de leasemaatschappij vastgestelde prijs. Dat vond men wel een mooie oplossing om het grote verloop in personeel tegen te gaan. Veel makkelijker ook dan het werk en/of de condities aantrekkelijker maken voor het personeel natuurlijk.
Een ding moet ik zeggen in het voordeel van de lease-wagen, die vaak extra is bovenop de eigen auto: het gemak. Altijd een (extra) wagen beschikbaar, die in goede staat verkeert en in ons geval altijd nieuwer en luxer was dan het oude eigen karretje. Maar duur betaald is het zeker!
26-01-2007 om 09:22
geschreven door Baron de la Renardiere