Nu ik mijn emoties terug wat onder controle heb, zal ik proberen verder te gaan met de Alfasaga
De eerste weken rijdt men altijd heel voorzichtig met een wagen , dat is normaal. Maar eenmaal men zowat de gewoonte begint te krijgen, durft men ook al wat vlugger te rijden. Het was ons al opgevallen dat wanneer we met deze Alfa over een verkeersdrempel reden, de voorsteven wel eens de grond durfde te raken. In die mate dat na enige tijd ik een rubber stuk op mijn oprit vond. Bij controle bleek dit ofkomstig te zijn van onderaan de bumper. Geen probleem evenwel, dit ruberen sierstuk was nauwelijks zichtbaar en dus probeerde ik het zelfs niet terug te bevestigen. Nochtans had dit makkelijk gekund, want ik stelde vast dat het gewoon met nietjes was bevestigd ...
Enfin, nog enkele weken later reed mijn echtgenote een inrijlaan van een kliniek binnen waar een soort ezelsrug was aangebracht. Niet dat ze te vlug reed, helemaal niet, maximaal 10km/uur maar toch hoorde ze een tik onderaan de wagen. Niets aan de hand ... tot wanneer ik s'avonds thuis kwam met mijn wagen en bij de op de oprit rijden vaststeldde dat er een zwarte vlek onder de wagen was ...
Jawel, de carter had dus een tik gekregen en lekte.
Naar de garage, 450 euro.
Enkele maande later, in de winter, het had gevroren en gesneeuwd en ditmaal was ik met de alfa op stap, rijd ik in een kleine 'boerenweg'. een baan in zeer slechte staat, met veel putten. En jawel, TIK, carter een lek, 450 euro.
Dan begint men zich toch wel vragen te stellen ... en wat blijkt:
de uitlaat is vooraan bevestigd met een beugel en de vijzen van deze beugel zitten vast in het metaal van de carter. dus: wanneer men onderaan iets raakt, raakt men met die beugel, maar deze geeft dat mooi door aan de vijzen en deze geven dat weer mooi door aan de carter en : bingo.
Dus gevraagd om die beugel te verwijdern want uiteindelijk bleek deze niet echt noodzakelijk te zijn. Sindsdien geen carters meer kapot gereden.
MAAR
na een goed jaar stelde ik vats dat de wagen toch wat minder goed 'trok'. Even laten nakijken ... de schijf van de koppeling vertoonde een gebrek. Koppelingschijf vervangen onder garantie.
Een paar maanden later hoorde ik een piepend geluid bij het starten Even laten nakijken. Startmotor vervangen onder garantie.
Nog enkele maanden later: De deurklink van deur aan de bestuurderszijde doet het niet meer Vervangen onder garantie.
Nog enkele maanden later: Terug dat piepend geluid bij het starten Tweede startmotor vervangen onder garantie.
Nog een paar maanden later: De deurklink aan de passagierszijde doet het niet meer. Vervangen onder garantie.
Inmiddels is de garantieperiode verstreken ...
Daar gaan we weer: De deurklink aan de bestuurderszijde doet het niet meer. Vervangen op eigen kosten.
De passagierszetel vooraan verliest een vijs waardoor de rugleuning wat scheef komt te staan. hersteld op eigen kosten
Het raam aan de passagierszijde hapert. Nog niet hersteld maar ja ...
Een lek in de watreleiding hersteld op eigen kosten
En jawel, daar heb je terug dat pipend geluid bij het starten, dus een derde startmotor. Op eigen kosten
Ik ga nu toch even navraag doen want misschien is er wel zoiets als een getrouwheidskaart met stempels en krijg ik dan bij mijn tiende startmotor een korting. Maar de vrouw des huizes houdt van haar Romeo ...
Het moet gezegd, het is een zeer comfortabele wagen en hij is echt zeer aangenaam om meer te rijden. Op gebied van wegligging kunnen er veel een puntje aan zuigen. Binnenuitrusting is zeer goed afgewerkt, lederen zetels, geluidsinstallatie van Bose, alles erop en eraan en uiteindelijk goedkoper dan bvb een Toyota van hetzelfde kaliber.
Wij hebben voordien een paar Toyota's gehad en het is waar, deze hebben NOOIT pech. Maar op gebied van rijgedrag is er toch een wereld van verschil. Wij heben het ook niet zo begrepen op de 'deutsche kraftwagens' zoals Opel en VW of zelfs de duurdere Audi of BMW. Zelf rijd ik tot nu toe met een Renault. (maar heb voordien al verscheidene Opel's en een Seat versleten) Heel comfortabel die Renault, maar gelukkiglijk een bedrijfsvoertuig want indien ik alle herstellingen die aan dat voertuig al zijn uitgevoerd zelf had moeten betalen ...
Ik zou dus willen belsuiten met de wijze raad:
een Alfa Romeo is een mooie wagen maar je mag hem niet in huis halen.
|