met de Matchless G3L uit 1953 deed ik mijn intrede in de wondere wereld van de veteraanraces.
in 1978 was ik een kijkje gaan nemen naar de European Historic Grand Prix in Zolder, ingericht door de BRAVO, ik ging eigenlijk voor de auto's maar ik zag er ook motoren en dat ene vonkje was genoeg om het oude vuur weer in gang te zetten.
nog dezelfde avond zo tussen slapen en dromen besliste ik al het volgend jaar ook deel te nemen.
ik kocht de Matchless op 30/12/78 voor 4500 bef in Assebroek bij Brugge en restaureerde hem in ± 17650 minuten ofte 294 uur .
de totale kostprijs van restauratie en aankoop was 25245 bef (hedentendage kom je met dat bedrag niet verder dan een nieuw zadel en de restauratie van 2 wielen)
halverwege juli was de motor klaar en na een paar testritten op de weg stonden we op 04/08/79 voor de ingangpoort van het circuit van Zolder.
een groot succes was het niet want ze hadden me ingedeeld in een minder geschikte kategorie en bovendien was het de eerste keer dat ik op een circuit ging rijden.
de uitslag weet ik niet meer maar er waren zeker geen bloemen en bekers te bespeuren.
deelnemen was in deze periode echter belangrijker en ik besliste daar ter plaatse dat ik het volgende jaar aan de start zou staan met een meer geschikte motor.
(op de foto zie je de Matchless op de aanhanger op weg naar Zolder)
er zijn veel mooie veteraanracers in België, Nederland, Duitsland en Frankrijk, als je regelmatig het blogje bezoekt zul je ze allemaal de revue zien passeren.
hier zie je een Velocette MSS 500cc uit 1953 van de Fransman Daniel Langanay.
racen met oud materiaal is meestal 20% rijden en 80% sleutelen.
ten tijde dat deze foto genomen werd, had ik dat nog niet door, maar ik begon wel al "nattigheid" te voelen.
als je goed kijkt staat er juist achter de Matchless een eenzitter raceauto, het is een Panhard DB Monomil uit 1953 van de Fransman Claude Berton, de cilinderinhoud was zoals bij alle Panhard motoren 850 cc.
auto's met een zwaardere cilinderinhoud hadden moeite om de DB Monomil, die een uitzonderlijke wegligging had, te volgen.
ik heb deze week het papierwerk in orde gebracht om te kunnen deelnemen aan de "Classic Trophy" in Zolder.
voor mij heeft de "Classic Trophy" een extra kleurtje als je weet dat het precies 20 jaar geleden is, 1987 dus, dat ik op de Omloop van Zolder de "European Historic Grand Prix" won in de klasse M1 (motoren van voor 1940)
op de foto zie je de Pelham Triumph 500 cc 2 cilinder uit 1939, die was uitgerust met een 4 versnellings close ratio versnellingsbak , twee "3134" racenokkenassen en één Amal 10TT9 racecarburator.
wat de naam Pelham betreft, daar lees je later nog wel meer over op de blog.
hier een mooi voorbeeld van een racemotor van rond de jaren 40, deze motor werd gerestaureerd door Herman Hoet uit Wijnendaele (België) die er ook mee geraced heeft van begin de jaren 80 tot begin de jaren 90.
let op het grote voorwiel van 21 inch en de megafoon op de uitlaat.
Herman was ook een "member" van het Melrose Racing Team.