Mijn andere blogs
  • etienne willems
  • oudecrossmotoren
  • oudecrossmotoren2
  • oudecrossmotoren3
  • klik ook eens op deze blogs en website's
  • bultaco
  • www.katesretropage.be
  • crossertje
  • historicrally
  • classic motorcycle racing
  • www.brommerclub-de-grensrijders.tk
  • musea allerhande
  • www.newmap.nl
  • Inhoud blog
  • Boek over Belgische piloten en circuits van auteur Jan Kerckhof
  • trial oefen terrein
  • Monthlery 1997
  • krantenknipsels
  • Classic Motorraces Chimay
  • New Map
  • Croix 2007
  • Guido Verhoegstraete (3)
  • Guido Verhoegstraete (2)
  • Guido Verhoegstraete (1)
  • Frank Hollebosch
  • Willy Dumarey / Patrick Blondeel
  • Itom te Wieze
  • Frank Hollebosch
  • Frank Van Cauwenberghe
  • Jehonville / Gedinne
  • brommerkoers, Cleemput, Minnaert, Gallet, Heye en Dierickx
  • Bromfietskoers Assebroek (Brugge)
  • brommerkoers
  • Bezon / Puers
  • Gillet racing 500 cc
  • Zolder 1983
  • Gistel '84 - Oostende '86
  • Motor Classic Trophy Zolder 2008
  • Noël Jonckheere
  • Husqvarna Racer
  • op zijn Engels
  • Weslake
  • Jehonville
  • BSA zijspan
  • Melrose Racing Team
  • Frank Vandevelde
  • Hillman Imp
  • Mini Cooper
  • races Oostende 1985
  • Guy De Vleeschouwer
  • Guy De Vleeschouwer
  • König 500cc 1971
  • Busch BMW RS 500cc
  • Races Gistel 1984
  • Johan Vanderperre
  • BSA sidecarcombinatie
  • Motobi
  • Jarno Joncker (Ned)
  • FN Culbuteur
  • Benelli 50cc 1970
  • Norton Manx 350cc 1954
  • Norton Inter 500 1939
  • Gillet Competition 500 1930
  • BSA 350 1939
  • Triumph Thunderbird 1952
  • Triumph Thunderbird 1952
  • Norton Inter 1938
  • Sarolea S6 1947
  • oldtimer koop / verkoop website
  • Triumph
  • Moto Guzzi v8
  • Engeland
  • Engeland
  • Guy De Vleeschouwer
  • Croix 2007
  • Sarolea S6
  • Sarolea S6 zijspancombinatie
  • Croix en Ternois
  • croix en Ternois
  • veteranentreffen Oostende
  • Croix en ternois (Fr)
  • Jarno Saarinen
  • Giacomo Agostini
  • Phil Read
  • Trophy Motos Classiques
  • Husqvarna
  • Robert Borrenbergs
  • foto
  • ABSAF
  • Triumph
  • BMW
  • Seeley
  • ABSAF BSA
  • Sarolea flattank Racer
  • Triumph
  • motorraces Oostende
  • pitsstop
  • croix 2006
  • Croix 2006
  • Croix 2006
  • Croix 2006
  • Rockanje (Ned) 2006
  • Lezennes(Fr) 2006
  • Croix (Fr) 2005
  • Lezennes(Fr) 2005
  • Lezennes (Fr)2004
  • Lezennes (Fr) 2004
  • Barneveld (Ned) 2003
  • Barneveld(Ned) 2003
  • Barneveld (Ned) 2003
  • Croix (Fr) 2003
  • Croix 2003
  • Lezennes (Fr) 2003
  • Croix (Fr) 2002
  • Venlo 2002
  • Venlo 2002
  • Boekel (Ned) 2002
  • Boekel (Ned.) 2002
  • proefdraaien
  • restauratie T100
  • restauratie Armstrong Triumph T100
  • Norton Commando produktieracer
  • MV Augusta 350
  • Dholda team
  • HMV ers
  • Sarolea 30 R
  • Triumph T 80 350 cc
  • FN racer
  • Zolder 2007
  • gestolen
  • Sarolea Monotube bovennokker
  • Gillet Bol D'or 500 cc 1929
  • AJS S7 bovennokker 350cc
  • Lezennes
  • Moto Classic Trophy Zolder
  • circuit Venlo
  • Sarolea Monotube 500
  • BSA Sloper 500 cc
  • Loctite
  • Moto Classic Trophy Zolder
  • Motor Caravan
  • Oldtimermotormuseum Oudenburg
  • Rockanje 1999
  • Lezennes
  • een nieuwe start
  • Chimay 1997
  • valpartij Zolder 88
  • Triumph 650
  • classic motorcycle racing
  • megafoons
  • Armstrong Triumph T100
  • panne
  • Guzzi 2 cilinder
  • vervolg seizoen 87
  • duwstart
  • technische controle
  • Moto Classic Trophy Zolder
  • Sarolea Monotube 500 cc
  • motorraces Oostende 2007
  • Francorchamp 87
  • seizoen '87
  • moto Guzzi 500 bicylindri
  • Motorsalon Brugge
  • Ryckaert op Gillet 500
  • Pelham T100 Triumph
  • Guzzi V8 racemachine
  • Rudge Mineur 500 cc
  • Andenne (start)
  • Andenne 1986
  • Triumph 5 T 500
  • oostende 86
  • Grote Prijs v/d Noordzee 86
  • Melrose Members
  • Norton Inter 350 cc 1932
  • melrose racing team
  • Norton 600 cc
  • Triumph 3hw in topvorm
  • tunen (2)
  • Triumph Daytona 500cc 1967
  • motor museum in motorhotel
  • Velocette KTT 350 cc 1931
  • info historicmotorraces
  • racen en vrouwen
  • motorraces OMS Oostende
  • BMW 500 cc rennsport 1956
  • drijfstang
  • tunen
  • Guzzi dondocino 500 cc
  • aan de start
  • Triumph 3Hw 350cc 1939
  • BSA 500 cc
  • moto classic trophy zolder
  • sleutelen
  • Velocette MSS 1953
  • matchless 350cc 4takt
  • Norton Dominator 500 cc
  • Moto Classic Zolder
  • intro
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    andrevanduinfotosite
    blog.seniorennet.be/andreva
    Foto
    www.zoldermotoclassics.be
    Foto
    Foto
    Oostende 1987
    Foto
    historicmotorraces
    etienne willems
    06-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.megafoons
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ik had van iemand de juiste afmetingen gekregen wat betreft megafoonuitlaten en dat wilde ik wel een keer proberen.

    ik experimenteerde graag, en nu nog, met uitlaten en sproeierbezettingen enz....

    megafoons zijn eigenlijk maar goed te gebruiken op hoge toerentallen en op snelle circuits.
     
    ik had 2 megafoons in lichtmetaal gemaakt en op de Armstrong T100 geplaatst voor de race van Zolder 1988.

    ik wilde ze uittesten tijdens de vrije trainingen op vrijdag en zoals ik verwachte trok de motor niet goed bij lage toeren maar eens in het hogere toerenregime  begon het echt vooruit te gaan.

    het was de kunst de motor in de goeie toerentallen te houden.

    het geluid dat uit de megafoons kwam was effenaf prachtig om te horen maar kwam zeker ver over de 105 DB.

    de megafoons kunnen nu dus maar op beperkte circuits worden gebruikt wegens te luid voor de buren.

    voor de liefhebbers van race geluiden klik eens op de volgende site en ga naar "sounds" daar kun je van een aantal racemotoren het geluid horen.
      (site tip Paul Demeyer) 

    http://www.vintagebike.co.uk/index.htm

    (op de foto de Triumph met de megafoons)


    copyright etienne willems

    06-03-2007 om 20:39 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    04-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Armstrong Triumph T100
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    van mijn Engelse vriend Richard Pelham die toendertijd in Wimbledon woonde kreeg ik een telefoontje dat er een Triumph T100 1939 in koerstrim te koop stond.

    ik besloot de motor te kopen en haalde hem op in Chippenham bij Steve Armstrong die met de motor vroeger nog geraced had. 

    zoon John zou ook met de motor racen maar had intussen een Norton Manx gekocht en zo kwam de T100 te koop en stond hij in geen tijd bij mij thuis in de garage.

    de motor was in goede staat maar toch een beetje op zijn Engels als je begrijpt wat ik bedoel,
     
    de eerste race van 1988 met de Armstrong Triumph was een klimkoers in Vincimont waar ik meteen de eerste plaats wegkaapte met een gemiddelde van 101.7 km/h.

    de 2de race was op het beruchte stratencircuit van Jehonville, de zaterdag werden de trainingen gereden maar ik kwam pas de zondagmorgen toe en moest de wedstrijd starten zonder training en bovendien regende het.

    alles liep vlot in de eerste reeks en ik pakte de 3de plaats na Claude Nyssen (Triump) en duitser Ernest Stahl op BMW.

    de 2de reeks, in een doorweekt lederen pak, werd een copie van de eerste en ik nam de beker voor de 3 de plaats mee naar huis.

    OMS Oostende had besloten geen veteraanraces meer in te leggen  oa wegens klachten over olie op de baan zogezegd afkomstig van de oude koersmotoren.

    het was dus uitkijken naar de confrontatie met de concurrentie in Zolder.
    maar dat is voor een volgende keer.

    (op de foto de Armstrong Triumph in zijn min of meer oorspronkelijke staat)


    copyright etienne willems

    04-03-2007 om 19:50 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    02-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.panne
    Klik op de afbeelding om de link te volgen als je snel wilt gaan dan betaal je daar soms de rekening voor, hier een voorbeeld van een klep die het welletjes had gevonden om zo snel heen en weer te gaan en even wilde pauzeren maar spijtig genoeg kwam de zuiger juist naar boven en het resultaat zie je op de foto, wat eens een rechte was is nu een kromme.

    het spijtige voorval overkwam Philip Vanneste  tijdens een race in Zolder midden de jaren tachtig.


    copyright etienne willems

    02-03-2007 om 18:59 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    28-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guzzi 2 cilinder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een mooie foto uit het museum van Guzzi, het is een racer van midden de jaren 30,  voorzien van een Webb voorvork,  ook wel mechanische of parallellogram vork genoemd.

    let op de zeer grote remtrommel op het voorwiel met dubbel gestuurde remschoenen. 

    hieronder kun je klikken op een site waar je tijdsfoto's van deze machine kunt zien die bereden werd oa door Omobono Tenni en de legendarische Stanley Woods

    http://www.moto-guzzi.biz/geschichte.html


    (foto en site tip Paul Demeyer)


    copyright etienne willems

    28-02-2007 om 18:16 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    26-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg seizoen 87
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ik schreef het al, het seizoen 87 liep op wieltjes, de bekers en de bloemen kwamen vlot op de schouw te staan.

    na Francorchamp  kregen we traditie getrouw de koers op Zolder - Terlaemen de zogenaamde "European Historic Grand Prix" tijdens de vrijdag traingen reed ik met een gemiddelde van 100.04 km/h de beste trainingstijd in mijn klasse.

    in de zaterdagrace werd er een 2de plaats gereden na de Norton van Michel Degueldere en voor de Sarolea's van Devleeschouwer en Vanderperre die gemiddeld 2 km per uur trager waren.

    de grote koers op zondag werd in de plenzende regen verreden, mijn grote concurrent Degueldere starte niet en ik had er geen benul van hoe de race zou verlopen.

    na een lastige en toch niet ongevaarlijke koers kwam ik als eerste over de meet met een gemiddelde van toch nog 87 km/h , Devleeshouwer werd 2de en Parfait op de BSA werd 3de, beiden met een gemiddelde van 84 km/h.

    nog een beker om in de kast te plaatsen.

    de race in Mettet was "annulé" en ik had een kleine adempauze.

    op 10 en 11 oktober werd er gereden op het gevaarlijke circuit van Jehonville, 2 jaar ervoor was er een streekgenoot verongelukt, dus voorzichtigheid was geboden.

    ik haalde er een 3de plaats na Nyssen met Triumph en Vanderperre op Sarolea, het seizoen zat erop en het was een succes geweest,  de motor van de T100 Triumph had geen krimp gegeven en de geleende onderdelen hadden hun werk naar behoren gedaan.

    volgende keer de Armstrong Triumph


    copyright etienne willems

       

    26-02-2007 om 20:30 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    24-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.duwstart
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ik hoor dat de racen in België die nu ingericht worden door de CRMB/BMB de piloten laten starten met draaiende motor, dat vind ik toch een zwaar minpunt.

    de reden waarom ze dat doen is mij niet duidelijk, maar gelijk wat de reden is, de toeschouwers missen een serieus stukje nostalgie.

    een duwstart blijkt voor vele piloten een probleem te zijn, omdat als de motor niet direct aanslaat, er moet hernomen worden en dan zit men dubbel en dik in de problemen.

    ik zal u iets verklappen, een duwstart met een motor die op punt staat is een fluitje van een cent, als men een paar regeltjes in acht neemt.

    regel 1: laat na de opwarming de motor direct afslaan
    regel 2: niet meer vlotteren
    regel 3: trek de motor achteruit op zijn arbeidslag

    regeltje 3 wordt zeer vaak over het hoofd gezien en dan zie je dat de achterband over het asfalt slipt, bij het hernemen staat de motor dan natuurlijk vol op de arbeidslag en is de kans groot dat hetzelfde scenario zich herhaald.

    maar zeg nu zelf een duwstart is toch een van de onderdelen van een race en is toch een mooie scene om te aanschouwen.

    alle motoren staan af, iedere piloot staat naast zijn motor, dan de vlag en hier en daar hoor je al en doffe slag en plots komen ze allemaal in beweging maar de piloot zit nog zijdelings op de motor en moet terwijl hij reeds duchtig aan het optrekken is nog zijn linker of rechterbeen over het zadel zwaaien om in de juiste positie te komen, als alles goed verloopt hou je er een beetje droge mond aan over maar na de eerste ronde is dat probleem ook opgelost.

    op de foto zie je het begin van een duwstart.


    copyright etienne willems

    24-02-2007 om 20:28 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    22-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.technische controle
    Klik op de afbeelding om de link te volgen begin de jaren tachtig stond de technische controle bij het veteraanracen in België op een zeer laag pitje, zo laag zelf dat ik er een artikeltje over schreef in het toenmalige tijdschrift  "Motorrijder" tot grote onvrede van diegenen die zowat met niets in orde waren.

    het was erg, ik heb dingen zien rijden waar ik zelfs als ze stilstonden niet had durven op zitten.

    geleidelijk kwam er verbetering in de zaak tot ieders tevredenheid en veiligheid.

    op het fotootje zie je een technische controle (scruteneering in het Engels) op het circuit van Brands Hatch in 1985 van een HRD Vincent.

    die mannen bekeken alles, en niet in orde was niet rijden, dat zou je zo niet verwachten van die Engelsen, de motoren zagen er niet altijd pico-bello uit maar kwamen wel veilig op het circuit.


    copyright etienne willems

    22-02-2007 om 18:57 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    21-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moto Classic Trophy Zolder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen nog een beetje reklame voor de Zolder Trophy op 25 maart  aanstaande.

    naar ik hoor en lees zouden er 400 piloten deelnemen aan de eerste Moto Classic Trophy Zolder en voor de ruilbeursfanaten zouden er ook een 200 tal standen te bezoeken zijn met onderdelen en dergelijke, nu nog wat mooi weer op de 25 ste en het motorjaar zal goed gestart zijn.

    voor diegenen die nog eens alles van dichtbij bekijken nog een keer de webgegevens:


    www.zoldermotoclassics.be 

    21-02-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    20-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sarolea Monotube 500 cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een van de beruchte telgen uit de Sarolea familie was de Sarolea Monotube.

    het was een motor die speciaal ontworpen was om te racen en werd officeel eigenlijk "Sarolea Grégoire" genoemd naar een verongelukte piloot uit de Sarolea renstal.

    de naam Monotube kwam door het feit dat er bij deze Sarolea racer maar één uitlaat werd gebruikt in tegenstelling tot zijn voorgangers die een "double echappement" hadden.

    de Monotubes werden gemaakt in 350, 500 en 600 cc uitvoering.

    de Monotube hier op de foto is er eentje  uit 1935 en zijn eerste eigenaar was de Oostendste fietshandelaar Edmond Vanslembrouck, die ermee voor en na de oorlog geraced heeft, na een valpartij is de Monotube jarenlang tegen de muur van zijn fietshandel blijven staan tot er iemand uit Eeklo de motor opkocht .

    Later kocht de in Sint Niklaas wonende Guy De Vleeschouwer de Monotube,  restaureerde hem en racete ermee gedurende de 2de helft van de jaren tachtig en begin de jaren negentig.

    wie er nu in het bezit is van deze  Monotube weet ik niet.
      


    copyright etienne willems    

    20-02-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    19-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.motorraces Oostende 2007
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    van Nick Mortier kreeg ik een flyer toegezonden ivm de "34 ste Snelheidsprijs van de Noordzee" in Oostende begin juni.

    de 3 landencup wordt er onder andere gereden, de trainingen zijn op zaterdag en de races op zondag . 

    de races worden ingericht door KV Ostend MotorSport (OMS)

    dus allen daarheen begin juni
    .

    19-02-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    18-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Francorchamp 87
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier nog een kiekje van de Pelham Triumph op het Ardennencircuit genomen aan de "Bus Stop" chicane.


    copyright etienne willems

    18-02-2007 om 18:51 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    16-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.seizoen '87
    Klik op de afbeelding om de link te volgen zoals ik al vertelde had ik voor het seizoen '87 de beschikking over een krachtiger snellere Triumph dan de jaren daarvoor.

    doordat ik de motor piekfijn wilde prepareren kwam ik in tijdsnood voor de eerste race van het jaar in Luxemburg Colmar-berg .

    ik kwam op vrijdagmiddag toe in Colmar-berg met een motor waar ik nog geen meter mee had gereden, de motor bevatte nieuwe zuigers en tal van andere nieuwe onderdelen zodat de kans hier groot was dat er een en ander zou kunnen vastlopen.

    ik had me voorgenomen het wat kalmpjes aan te doen en de "gearing" aan te passen zodat de toerentallen uit de rode zones bleven.

    de motor liep als een zonnetje en ik reed er met de Pelham Triumph een derde plaats totaal en nam dus een beker en bloemen mee naar huis.

    ik wist het toen nog niet maar de toon van het seizoen '87 was gezet en de ene beker volgde de andere op, de motor gaf geen krimp en de wegligging was formidabel door de 2 zachte AVON racing banden.

    de tweede race was die van  Oostende en ik klokte af op de 2de plaats na Claude Nyssen op een zelfde T100 als de mijne (ex Vandevelde)

    de derde race was deze van Francorchamp, een evenement dat spijtig genoeg  maar eenmaal is doorgegaan.

    Francorchamp is een snel en lang circuit dat veel vergt van de motoren, daarom maakte ik voor de race van Francorchamp een speciaal groot tandwiel om op de versnellingsbak te plaatsen.

    zo kon ik de hoge toerentallen drukken en de kans op breuk tot het minimum herleiden.

    in de eerste koers reed ik  een 4 de plaats na  Nyssen op Triumph T100, Degueldere op Norton Inter en de Fransman Deronne op BMW R51.
     
    Nyssen en Degueldere draaiden ronden van rond de 110 km/ h gemiddeld, de fransman Deronne in ikzelf waren een klasse trager met 106km/h.

    in de  2de race leek het scenario van de eerste zich te herhalen tot de BMW van Deronne in de voorlaatste ronde met pech langs de kant stond, wat mij meteen een derde plaats totaal opleverde.

    het podium van de Formule 1  stond reeds klaar of stond er nog, ik weet het niet juist meer, t'is maar om te zeggen dat we op datzelfde podium de bloemen en bekers in ontvangst mochten nemen.

    het seizoen was nog niet afgelopen maar dat is voor een andere keer.

    foto: bloemen op het F1 podium.(vlnr Willems, Nyssen, Degueldere)


    copyright etienne willems   
     
     

    16-02-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    14-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.moto Guzzi 500 bicylindri
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier een plaatje van een andere Guzzi racer uit  1951, het gaat om de 2 cilinder 500 cc uit Mandello del Lario.

    de 2 cilinders staan onder een hoek van 120° er is maar één nokkenas per cilinder voorhanden en de koeling wordt geleverd door de rijwind.

    48 paarden bij 8000 t/m geven de Guzzi een snelheid van ± 210 km/h

    let op de voor die tijd ouderwets aandoende schokdempers achteraan de eigenaardige mechanische voorvork en de nog eigenaardiger benzinetank die een soort stroomlijn moet vormen voor de berijder.

    (foto uit het museum in Mandello door Paul De Meyer)


    copyright etienne willems

    14-02-2007 om 22:50 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motorsalon Brugge
    Klik op de afbeelding om de link te volgen voor de mannen die ook met de moderne motoren rondtoeren even vermelden dat er vrijdag 16/02, zaterdag 17/02 en zondag 18/02  een motorbeurs is in Brugge.

    van Alain van de "Historicrally" blog verneem ik dat Ronny Tavernier van RTM motoren Westende en verdeler van Buell en Kawasaki ook aanwezig zal zijn met zijn stand.

    14-02-2007 om 19:09 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    12-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ryckaert op Gillet 500
    Klik op de afbeelding om de link te volgen echte retrostijl,  Luc Ryckaert  "Melrose Team" member op zijn Gillet 500 competition uit 1929.

    (foto "12de snelheidsprijs van de Noordzee" Oostende 1985)



    ik heb vandaag de data doorgekregen van de HMV races in Nederland, ik geef ze even door:

    HOLTEN    30 april  (geen zijspannen)
                                 
    ROCKANJE  12 mei                            

    TUBBERGEN  28 mei

    BOEKEL  10 juni

    SCHAGEN  22 juli

    BARNEVELD   28 juli

    WINDSCHOTEN  19 augustus

    EEXT   26 augustus

    STIENS   9 september

    ANJUM   15 september

    de HMV organisatie laat motoren toe tot 1965 (solo en zijspannen) en er wordt gereden met motoren en kledij die de tijdsgeest goed weergeven, de races worden gereden als demoraces met een duwstart zoals dat vroeger gedaan werd.

    denk niet omdat het hier om demoraces gaat dat er met een slakkengangetje gereden wordt, het gashandle wordt wel degelijk tot tegen de aanslag gedraaid.

    opmerking:

    vooraleer honderden km te rijden om een race bij te wonen informeer altijd eerst via  

                          
    www.hmv-nederland.com

    of de race wel doorgaat. 


    copyright etienne willems

    12-02-2007 om 19:28 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    10-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pelham T100 Triumph
    Klik op de afbeelding om de link te volgen na de podiumplaatsen met de 3HW veranderde de wind van richting en op het ellenlange circuit van Mettet had ik terug prijs met een afgebroken klepschotel, ook deze keer verdween de klepschotel door de uitlaat de vrije natuur in en ik heb hem dus nooit meer terug gezien.

    ter info: het circuit van Mettet is mooi maar ik vond het niet echt plezierig om er te rijden wegens te veel lange rechte stukken.

    (voor de techneuten: een gebroken klepschotel heeft meestal als oorzaak dat er te lichte klepveren zijn gemonteerd zodat de klep of de nokvolgers de nokken niet meer kunnen volgen met gevolg dat de klepschotel met een te grote kracht tegen de zitting komt en op den duur de pijp aan maarten heeft.)

    ook de laatste race van het jaar 86 in Gedinne liep niet goed af voor de 3HW, op zondagmiddag in de laatste "manche" gaf hij er de brui aan met een motorblok dat droop van de olie.

    maar het seizoen zat er op en voor het seizoen 1987 had ik een nieuwe motor, zogezegd nieuw, want hij was toch al van 1939 en hij was dan nog half geleend ook.

    het zat zo, ik zocht een Triumph T100 van 1939 maar die waren niet zo dik gezaaid en mijn Engelse vriend Richard Pelham had een "Particycle" staan van een  T100 waar hij zelf mee geraced had en ik kon die lenen tot ik er zelf een gevonden had.

    het "particycle" bestond uit het frame , voorvork, en 2 wielen met de spatborden, de rest had ik aan mezelf, en zo bouwde ik de Pelham Triumph.

    over het ophalen van de "particycle"stukken en het bouwen van de motor zou ik een zeer lang verhaal kunnen schrijven, maar dat is voor een andere keer.


    op de foto, de Pelham Triumph tijdens zijn eerste race in aktie op het circuit van Colmarberg in Luxemburg

    copyright etienne willems

    10-02-2007 om 20:27 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    08-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guzzi V8 racemachine
    Klik op de afbeelding om de link te volgen reeds vanaf de jaren 20  draaiden de Guzzi's rondjes op menig circuit,  in den beginne waren het allemaal ééncilinders, dan kwam er een 2 cilinder, daarna een 4 cilinder.

    menig fabrikant zou 4 cilinders al OK hebben gevonden maar Guzzi niet en ze maakten een 8 cilinder in V vorm.

    dat was een stukje mecaniek van de bovenste plank, hier enkele technische details voor de liefhebbers.

    boring en slag waren 44 X 41  en de 8 cilinders tezamen hadden amper 500 cc inhoud, door de kleine verplaatsing van de zuigers kon men tot  12000 tr/min  draaien en dat leverde  75 pk op aan het achterwiel.

    de V8 werd watergekoeld en de V van de cilinders stond op 90°, de dubbele bovenliggende nokkenas werd aangedreven door tandwielen ipv de gebruikelijke koningsas of distributieketting.

    als men rap wil rijden dan moet men ook snel kunnen stoppen en daarvoor zorgden vooraan een trommelrem met 4 bediende remschoenen.
     
    het  ingewikkelde kunstwerk werd netjes verpakt in een zogenaamde badkuip stroomlijn, die in de jaren 50 opgang maakte maar later verboden werd wegens te gevaarlijk. 

    hoe ik nu plots over Guzzi begin, het zit zo, ik kreeg van Guzzifanaat en oldtimerliefhebber Paul De Meyer uit Blankenberge zeer mooie foto's die hij "kiekte" tijdens een bezoek aan het Guzzi fabrieksmuseum in Italië. 

    bij deze mijn dank aan  Paul voor de autentieke foto's.

    regelmatig zul je dus een Paul De Meyer foto van een Guzzi racer op de blog zien verschijnen.



    copyright etienne willems   (foto P.De Meyer)

     

    08-02-2007 om 20:32 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    06-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rudge Mineur 500 cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen eigenlijk is de titel verkeerd, en moet er enkel Mineur staan, maar iedereen sprak algauw van een Rudge Mineur, zoals de Rudge Ulster in Engeland.

    hoe kwam dat,  kan men zich afvragen, ik leg het even uit.

    Mineur is een Belgisch merk dat door Paul Mineur werd gebouwd.
    hij was een voormalig mecanicien van Gillet en Saroléa en bouwde in 1924 zijn eigen motorfietsen in Herstal.

    hij was tevens een sportieve kerel en reed aan het stuur van een Mineur met Bradshaw motor een 3de plaats in de GP van België in 1924.

    later bouwde hij in de frames ook JAP, MAG en Rudge motoren.

    met een Mineur voorzien van een "vierkleps" 250 cc Rudge motor reed George André, in het midden van de jaren 30, zich een 2 de plaats in het Belgisch kampioenschap.

    de Rudge Mineur op de foto is van het bouwjaar 1933 en werd in de jaren 80 bereden door de in België wonende Engelsman Robert Gardener.
      


    copyright etienne willems

    06-02-2007 om 18:30 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    04-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Andenne (start)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de start is altijd een spannend moment, alles is stil en plots gaat dat vlaggetje naar omlaag.

    hier in Andenne was het Joël Robert himself die met de  vlag zwaaide.
     
    (je ziet hem staan juist boven de gele helm van de eerste rijder links)


    copyright etienne willems


     

    04-02-2007 om 16:15 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    02-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Andenne 1986
    Klik op de afbeelding om de link te volgen op het stratencircuit van Vaudaigle - Bonneville bij Andenne in de Ardennen richtte oud crosser en veteraanracer Marcel Lazard in 1986 een veteraanrace in om het goede doel  te steunen.

    het evenement noemde "1ste Tropheé de L'Amitié"

    Joël Robert was er koersdirecteur en RTL televisie was er om te filmen, alles was voorhanden om een mooi raceweekend te verzekeren, enkel het circuit zelf liet wat de wensen over.

    het was effenaf hobbelig op bepaalde plaatsen met als gevolg dat er een aantal rijders zwaar ten val kwamen.

    tijdens de eerste ronde van de trainingen was Vandevelde al aan de beurt om het asfalt van dichtbij te bekijken, ik kon hem nog nipt ontwijken en alzo een gigantische valpartij vermijden.

    er waren nogal wat Engelsen de plas overgekomen en mijn Engelse vriend Richard Pelham  was ook van de partij met een Triumph T100.

    zoals ik al zegde het circuit was hobbelig maar de 3HW gedroeg zich voorbeeldig doordat ik de bandenspanning wat had aangepast en op zaterdag werd ik 2de na de Norton 500 van Michel Degueldere.

    om een of andere reden kreeg ik voor de 2 racen van de zondag de Triumph van Richard Pelham aangeboden tezamen met het verzoek de Norton van Degueldere achter me te houden.

    je moet weten dat de Engelsen die met Triumph rijden het absoluut niet voor Norton hebben en het ook niet zo graag hebben dat er een Norton voor een Triumph eindigt (wat meestal wel het geval was).

    in de eerste reeks van de zondag reed ik op kop maar moest ik de voorlaatse ronde de leiding aan Degueldere laten, maar het had een spannende tweestrijd opgeleverd en er was nog een race te rijden.

    in de 2de race was het haasje over tussen Degueldere en mezelf, iedere ronde was er een andere leider, in de laatste ronde kon ik als eerste het hobbelige bochtige stuk ingaan en kwam als eerste over de meet.

    de Engelsen werden bijna zot van vreugde  en de "speaker" stond al met de micro onder mijn neus nog voor ik wat adem had kunnen happen.

    ik was de held van de dag maar voor hetzelfde geld lag ik in het ziekenhuis van Huy.


    op de foto zie je Richard Pelham die me nog wat instructies geeft ivm met maximale toerentallen en dergelijke, de motor was op zijn Engels, snel maar cosmetisch niet "je dat".




    copyright etienne willems




        

     

    02-02-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/06-17/06 2012
  • 25/04-01/05 2011
  • 03/08-09/08 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 15/12-21/12 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Foto

    www.zoldermotoclassics.be
    Foto

    Oostende 87 Willems/ Nyssen/ Damiëns
    Foto

    Francorchamp 87
    Foto

    Oostende 85
    Foto

    Oostende 87 Pelham Triumph
    Foto

    Mettet 86 Danis (Sarolea) Willems (Triumph)
    Foto

    Guy Devleeschouwer op Monotube
    Foto

    Vanderperre Sarolea S6 600cc
    Foto

    Oostende 1986
    Foto

    Zolder 1988
    Foto

    Foto

    de trofeënkast

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!