een foto uit het midden der jaren 80 van het kersverse Melrose Racing Team Oostende.
toen ik in 1979 als enige West Vlaming op het circuit van Zolder een aantal rondjes probeerde te draaien met mijn Matchless had ik nooit gedacht dat het racen met die oude spullen van voor 1940 zo een grote navolging zou krijgen in West Vlaanderen.
in de Club MTO veteranen Oostende waar ik rond 1980 lid van werd waren er meteen een paar mensen geïnteresseerd en in een paar jaar tijd waren we met een groepje van 8 tal piloten die bij de vooroorlogse klasse (M1) reden.
op dat zelfde ogenblik waren er een paar mannen van Brugge die met motoren van 1950- 1960 begonnen te racen (zie blog http://blog.seniorennet.be/dor/
de West Vlamingen waren altijd goed vertegenwoordigd op de races die meestal in de Ardennen werden verreden en zo trokken we met ons clubje van het Melrose racing team Oostende van circuit naar circuit, waar dan de mannen van Brugge ook meestal hun tenten hadden opgeslagen. mooie tijden en veel mooie herinneringen en anekdotes.
op de foto zien we vlnr zittend op de motor
Ronald Danis (Sarolea) Etienne Willems (Triumph) Hugo Verhaeghe (Triumph) Herman Hoet (BSA) Guy De Vleeschouwer (Sarolea) Jan Peeters (Peugeot) Luc Rykaert niet op de foto en Frank Vandevelde rechts van Jan Peeters waren ook teamleden.
uiterst links zie je Yves Campion schrijver van het boek over "Gillet" en dan hadden we nog de mannen met de rode overall's, dat waren de verzorgers/ mekaniekers
vlnr: Robert Vanhoutte, Firmin Danis en Roger Hoet, de man met de mooie walrussnor en wit T shirt was de vader van Luc Rykaert.
de foto is genomen op het havencircuit van Oostende in 1985
een aktiefoto foto van Frank Vandevelde uit Laarne met de Triumph T100 van 1938 tijdens de races op het circuit van Oostende in 1985 waar hij ondanks een haperende gasschuif toch 4de eindigde.
met deze Triumph had Vandevelde op het circuit van Andenne (Bonneville) op volle snelheid een zware crash waar ikzelf ook bijna in betrokken raakte en op een "haar" na de wegschuivende motor en Vandevelde zelf kon ontwijken.
later verkocht Vandevelde de motor aan Claude Nyssen, die de blauwe tank in het zilver zette, en die op zijn beurt een zware val maakte op het circuit van Mettet.
Nyssen, die een zeer snelle piloot was, stopte na deze zware uitschuiver met racen
waar deze motor terecht is gekomen weet ik niet, de laatste 10 jaar heb ik hem op geen enkel evenement teruggezien.
het zijspan van de Engelse equipe Ian Johnson en Kevin Roughan wordt aandegreven door een Hillman Imp motor van 998 cc en staat ingeschreven onder de naam "Banshee IMP"
de Engelsen zijn gekend als rasechte doe het zelvers, op de foto zei je een van de resultaten daarvan, een zijspan aangedreven door een Mini Cooper automotor (info Luc Desmedt)
op de foto zie je het zijspan van de Engelse rijders Christopher en Ian Nickels, het zijspan heeft volgens de deelnemerslijst 1200 cc's aan boord en is van het bouwjaar 1966.
bij OMS Oostende was het de gewoonte om na de prijsuitreiking alle piloten op het podium te laten verschijnen.
hier een foto uit 1985 die later ook in de krant kwam.
vlnr op de onderste rij: Yves Campion (Gilette 500), Ronald Florens(Norton 500), Noël Jonkheere(NSU500) Herman Hoet(BSA 500) Luk Ryckaert(Gillet 500) Ronald Danis(Sarolea 500) Egon Duchateau(FN 500) Marc Parfait(BSA 350) Guy De Vleeschouwer(Sarolea 350).
vlnr bovenste rij: Richard Pelham (Eng)(Triumph 500) Frank Vandevelde(Triumph 500) Claude Nyssen(Triumph 500) Johan van der Perre (Sarolea 600) Etienne Willems(Triumph 350)
de man helemaal rechts in het wit was de sympatieke Eric Blanckaert die het secretariaat van OMS verzorgde
de race werd gewonnen door Claude Nyssen voor de Engelsman Richard Pelham en Johan Van der Perre, Vandevelde werd 4de en Willems 5de
De Vleeschouwer aan de start in Zolder in de tweede helft van de jaren tachtig met naast hem de meer moderne machines, in die tijd en hedentendage nog, maakte men er een slechte gewoonte van om 2 en soms 3 reeksen door elkaar te laten rijden.
het Busch BMW zijspan van Georges Rozez waarmee hij vroeger deelnam aan de "gewone" wedstrijden, nu neemt hij deel met dezelfde combinatie aan de classic races.
de ontsteking van de 2 cilinder boxer is in het dubbel uitgevoerd, dus 2 bougie's per cilinder, bovendien wordt de vonk voor iedere bougie geleverd door een apparte bobijn.
op het industriegebied "Het Konijnenbos" in Gistel werden begin de jaren 80 motorraces ingericht door OMS Oostende, het was een ultra korte omloop met 4 haakse en 1 slappe bocht, de totale lengte was amper 2000 meter.
de veteranen reden voor de "Ereprijs Moto's Inghelbrecht en waren verdeeld in een 350 en +500 cc klasse.
deelnemers in de 350 cc klasse waren:
Vanneste Philip BSA 1939 Fiems Bertrand (overl.) FN 1929 Parfait Marc BSA 1939 De Vleeshouwer Guy Sarolea 1938 Willems Etienne Triumph 1939
deelnemers in de 500cc klasse waren:
Van De Velde Frank Triumph 1939 Gardner Robert Mineur Rudge 1933 Ryckaert Luk Gillet 1929 Verhaeghe Hugo Triumph 1938 Danis Ron Sarolea 1933 Huys Gerard Ariel 1939 Van Eycken Hendrik FN 1936 Van Der Perre Johan Sarolea 1939 Duchateau Egon BSA 1939
de uitslag van de race over 12 ronden (24km) was de volgende
J. Van Der Perre Sarolea 600cc F. Vandevelde Triumph 500cc M. Parfait BSA 350cc E. Duchateau BSA 500cc E. Willems Triumph 350cc R. Danis Sarolea 500cc P. Vanneste BSA 350cc L Ryckaert Gillet 500cc G. De Vleeschouwer Sarolea 350cc B Fiems FN 350cc
op de foto: Van Der Perre (37) dubbelde Willems(350) in de 11de ronde
zijspancombinaties zijn meestal zelfbouw, afgezien van een paar leverenciers van zijspanframes, zoals Windle en andere, van fabrieksframes kan men hier eigenlijk niet spreken daar ze gemaakt werden in eerder kleine werkplaatsen en in beperkte oplage.
hier zien we een mooi voorbeeld van zelfbouw met dit BSA zijspan.
Jarno Joncker op de Becks BMW tijdens de Races in Oostende, dat die Nederlanders dat bijzonder proffesioneel aanpakken kun je op de uitgebreide site van Becks Motoren lezen.
mijn vader vertelde vroeger af en toe een straf verhaal over zijn motortochten met zijn FN Culbuteur die hij bereed midden de jaren 20. lang dacht ik dat FN Culbuteur het merk van zijn motorfiets was maar algauw kwam ik erachter dat de benaming "Culbuteur" gebruikt werd om aan te duiden dat men met een sportmotor reed, of toch met een krachtiger type dan de meeste die rondtuften met een zijklepper. door het woord "Culbuteur" te gebruiken, althans in die tijden, maakte men ook meteen duidelijk dat er sportief en snel met de motor werd gereden en dus van geen kleintje vervaard was, een beetje machotaal avant la lettre.
het woord Culbuteur is van het Frans afkomstig en betekent eigenlijk, "tuimelaar" en zoals we weten beschikken enkel de motoren met de kleppen in de kop, kopkleppers dus, over tuimelaars.
omdat een kopklepper in die tijd als een sportmachine werd beschouwd vermelde de trotse eigenaar er telkens ook bij "Culbuteur" (kopkleppers) een ganse uitleg om maar te zeggen dat men vroeger ook al eens "stoefte" met zijn machien.
mooie old fashion foto van Claude Battheu op zijn prachtige Gillet 500 Competition bouwjaar 1930 tijdens de races van 1988 of 89 op het beruchte circuit van Jehonville.