op 20 en 21 september 2008 is er terug een motorruilbeurs in de Oktoberhallen te Wieze, iedere Wiezebeurs heeft een merkthema en dit jaar is dat Itom, het merk van Walter Criel en van zovelen onder ons die de jaren 60 bewust meemaakten en al of niet op zulk een "buikschuivers hebben gereden of er alleen maar van hebben kunnen dromen.
ik heb er in ieder geval veel van gedroomd maar ook af en toe eens mee gereden, het was de Itom van de broer van een vriend van me, als broer niet thuis was maar de Itom wel, dan konden we het niet laten er elk een testritje op te maken. het was een gele met "suede" zadel en ook van hetzelfde daimleder een lapje op de tank.
dat lapje was een optie en dat diende om de tank te beschermen voor de rits van de beroemde "blouson noir" die toen een teken van veel testosteron was, al kenden we dat woord toen nog niet, maar de resultaten waren dezelfde.
spijkerbroek, basketters een een lederen korte jekker met rits dat was de outfit waarmee je het best naar buiten kwam wilde je een beetje succesvol zijn, oja en het potje "Brillcréme"niet vergeten, dan reed je met het sportmachien tot aan de plaatselijke cinema en stelde je jezelf tentoon aan de plaatselijke bevolking en in het bijzonder de vrouwelijke tienerhelft daarvan.
mooie tijden, maar vandaag is het ook niet slecht, het feit dat we nog over brommers en motoren kunnen spreken en schrijven is een teken dat we geen andere grote problemen hebben ,toch.
Walter Criel is een man die er niet alleen over praat maar de Itom's ook tot nieuw leven wekt, zie de foto's hieronder waar we een aantal Itom's zien die misschien ook in Wieze te zien zullen zijn.
tijdens de jaren 60 en 70 waren de 50 cc racen super populair, op de foto's hieronder zien we 2 piloten uit Oostende nml Willy Dumarey en Patrick Blondeel, het team werd blijkbaar gesteund door de toen reeds gekende motorzaak Roland Inghelbrecht, toen nog gelegen in de Voorhavenlaan (Opex) Oostende. ze reden van 1968 tot 1969 bij de NBB (nationale brommerbond) zowel Patrick als Willy hernamen in 1971 hun raceactiviteiten resp. met Honda 350 en 450cc, later meer hierover
de mooi foto's komen uit het archief van Willy Dumarey en Patrick Blondeel
foto hieronder: Willy Dumarey met zijn snelle Italjet,
het verhaal dat de tuning van Willy zijn Italjet het werk was van 3 Flandria ingenieurs blijkt niet te kloppen
Willy mailde me het volgende ivm de tuning van zijn Italjet:
Etienne De tuning van onze brommers was puur eigen werk. De mensen van Flandria hadden er niets mee te maken. Wel stonden op een morgen drie ingenieurs aan mijn deur met de vraag of ze mijn Ital Jet eens mochten chronometreren op topsnelheid. Ik stond het toe en op een afgemeten stuk rijweg in de Zandvoordestr klokten ze me op 115 km/h. Ze kregen er geen kop aan want ze haalden uit een getunede Flandria (toen) maximaal 100 km/uur.
Patrick Blondeel op een stratencircuit (let op het kerhof ) met zijn Garelli
de zeer mooie Garelli van Blondeel met agressieve look.
sleutelen voor de wedstrijd, een vijfde plaats voor Dumarey en een zesde voor Blondeel
start van de koers in Laarne, Willy Dumarey (16) met Italjet zit op een goede startplaats zo te zien, (Eddy Temmerman met het startnummer 3: info Eddy Temmerman)
de 50 cc zelbouw zijspancombinatie van Hollebecq - Moisson met een Kreidler RS motor, bij de NBB reden er een 6 tal combinaties, deze foto is genomen te Gentbrugge.