er zijn veel mooie veteraanracers in België, Nederland, Duitsland en Frankrijk, als je regelmatig het blogje bezoekt zul je ze allemaal de revue zien passeren.
hier zie je een Velocette MSS 500cc uit 1953 van de Fransman Daniel Langanay.
met de Matchless G3L uit 1953 deed ik mijn intrede in de wondere wereld van de veteraanraces.
in 1978 was ik een kijkje gaan nemen naar de European Historic Grand Prix in Zolder, ingericht door de BRAVO, ik ging eigenlijk voor de auto's maar ik zag er ook motoren en dat ene vonkje was genoeg om het oude vuur weer in gang te zetten.
nog dezelfde avond zo tussen slapen en dromen besliste ik al het volgend jaar ook deel te nemen.
ik kocht de Matchless op 30/12/78 voor 4500 bef in Assebroek bij Brugge en restaureerde hem in ± 17650 minuten ofte 294 uur .
de totale kostprijs van restauratie en aankoop was 25245 bef (hedentendage kom je met dat bedrag niet verder dan een nieuw zadel en de restauratie van 2 wielen)
halverwege juli was de motor klaar en na een paar testritten op de weg stonden we op 04/08/79 voor de ingangpoort van het circuit van Zolder.
een groot succes was het niet want ze hadden me ingedeeld in een minder geschikte kategorie en bovendien was het de eerste keer dat ik op een circuit ging rijden.
de uitslag weet ik niet meer maar er waren zeker geen bloemen en bekers te bespeuren.
deelnemen was in deze periode echter belangrijker en ik besliste daar ter plaatse dat ik het volgende jaar aan de start zou staan met een meer geschikte motor.
(op de foto zie je de Matchless op de aanhanger op weg naar Zolder)
op zondag 25 maart 2007 gaat de MOTO CLASSIC TROPHY door.
het is weliswaar geen echte race maar een demo waar de toeschouwers de motoren van dicht kunnen bekijken en ze ook in aktie kunnen zien op het circuit van Zolder.
wie meer wil lezen over dit evenement moet even klikken op de site
beste lezer je bent terecht gekomen op het vervolg van de "etienne willems" blog.
op deze nieuwe "historicraces" blog zal het echter uitsluitend gaan over het racen met veteraan motoren en alles wat daarmee te maken heeft.
ik ben er zelf mee begonnen in 1979 en tot op heden draai ik nog 2 a 3 keer per jaar rondjes op een of ander circuit.
midden de jaren 80 zat de competitie sfeer er bij mij goed in maar daar lees je in de loop van deze blog meer over.
met deze blog heb ik eigenlijk de bedoeling de historicraces in het algemeen wat meer onder de aandacht te brengen.
ik kan er nog even over doorgaan wat de blog allemaal zal inhouden maar als je regelmatig een bezoekje brengt zul je het allemaal zelf kunnen zien en lezen.
ik hoop dat mijn nieuw blogje evenveel aandacht zal krijgen als de "etiennewillems" en de "oudecrossmotoren" blogs, die trouwens blijven bestaan.
aan alle nieuwe en oude lezers mijn beste wensen voor een gezond en gelukkig 2007