na de restauratie reed ik een eerste keer in het Nederlandse Boekel, het was een kort circuitje en de rembekledingen van de Triumph moesten nog wat wennen aan de tamboer.
de eerste race zat ik zowat op de 5 plaats en de 2de race was dat ongeveer op eenzelfde stek toen het versnellingspookje opeens verdwenen was.
het pookje heb ik terug gevonden maar het was spijtig dat ik daardoor de strijd moest staken.
op de foto duw ik de Triumph op gang voor de opwarmingsronde
wat je ziet op de foto is het resultaat van 1.5 jaar bezig zijn, niet dagelijks van s'morgens tot s'avonds, maar toch regelmatig.
een van de spannende momenten is het ogenblik dat je voor het eerst de motor start, doet ie het of doet ie het niet is dan de hoofdvraag.
in het geval van de T100 deed ie het maar half en half door 2 maffe oorzaken, het eerste probleem was een verstopt kanaaltje in de linker splinternieuwe Amal 10TT9 racecarburator.
het 2de probleem heb ik 1 jaar naar gezocht en toen bleek de volledig gerevisioneerde BTH competitie magneto af en toe een steek te laten vallen, tot hij in Lezennes er helemaal de brui aan gaf en toen ik de ouwe trouwe Lucas magneet terug monteerde liep de T100 zoals ik verwachte.
de man die de BTH herwikkelde wil de magneto gratis herwikkelen, maar eerlijk gezegd ik heb er geen vertrouwen meer in en de magneto staat nog altijd op het schap.
hier zijn we al een stapje verder, de lak zit er al op en het in elkaar zetten kun je nu vergelijken met een "mecano" waar we vroeger zo graag mee speelden.
op de site van de Moto Classic Trophy Zolder is er op dit moment niets te zien over de de demo's van 25 maart, daarom hier nog een fotootje,
terug een mooie motorfiets van Marc Gardin, een Norton commando produktie racer.
Marc reed de produktieracer op een zodanige manier over de omloop van Zolder dat zijn tenen a la "Mike Hailwood" door zijn boots kwamen piepen, spijtig dat ik daar geen foto van heb.
een van de weinige MV's op de Zolder Classic Trophy was deze van motor en auto enthousiast Marc Gardin uit Brugge.
een mooie site ivm MV is deze van "the bike museum" en als je daar de "links" allemaal wilt bekijken dan ben je wel een paar uurtjes aan de slag. http://thebikemuseum.com/
het Dholda Classic Team was ook aanwezig op de Zolder Trophy 2007 met de motoren die wijlen "tovenaar" Jean D'Hollander uit Moerzeke destijds prepareerde voor de lange afstands races.
D'Hollander bouwde met succes Honda motoren in zelfbouwframes, de motoren zelf maakt hij supersnel met een hoge betouwbaarheids graad.
deze mensen kwamen 330 km ver uit Assen (Nederland) om op het circuit van Zolder rondjes te draaien.
op de voorgrond zien we de 2 Triumph's 350, eentje ervan is een T80 uit 1936 en de andere een 3H, verder zien we een toch wel zeldzame "OK Supreme" en als je goed kijkt zien we de mooie 250 Triumph type L2/1 van Frans Loman links in de tent staan (het is zonde maar ik heb er geen detailfoto van gemaakt, volgende keer beter)
let op de mooie Brookland uitlaten op de 2 achterste motoren
op de foto zien we links Eric Winkenius en rechts Frans Loman, John Searle de derde man van het trio was even verdwenen.
Frans , Eric en John rijden regelmatig en met succes HMV races in Nederland.
de Triumph T 80 werd in de late jaren 30 tot eind der 40 tiger jaren veel gebruikt bij clubraces en in de nationale races in Engeland, een van de oorzaken was dat niet iedereen de nodige fondsen had om een Norton Inter aan te kopen.
de T 80 was voor zijn tijd al een redelijk snelle motor, trouwens de "80" slaat op de topsnelheid van deze machine en als we even vlug omrekenen dan komen we toch aan een 130 km/uur.
met wat tuning en alkohol als brandstof kwam men al gauw tot een topsnelheid van zo rond de 160 km uur.
er waren ook 2 afgeleiden van de T 80 nml de 3H en de 3HW, deze motoren verschilden op een aantal details van de T 80 en het grootste verschil zat in de cilinderkop.
de 3H was het burgermodel van de 3HW die aan het leger werd geleverd.
foto: Triumph T 80 tijdens de Zolder Classic Trophy
de bescheiden circuituitrusting van uw dienaar op het circuit van Zolder 2007.
na het rijden verdwijnt de motor langs achter in het caravannetje en tijdens het verblijf op het circuit is het gezellig genieten van de accommadatie die de uitrusting van de caravan te bieden heeft.
de tijd van de tent is voorbij en logeren op hotel kan natuurlijk ook, alleen mis je s'avonds de sfeer op het circuit en dat is toch ook een onderdeel van de hobby.
de foto is genomen op zaterdag in de regen en ziet er wat troosteloos uit, de zondag echter was de zon van de partij en zag alles er veel plezanter uit.
een zeer merkwaardige Sarolea Monotube met bovenliggende nokkenas. normaal waren de Monotubes uitgerust met stoterstangen doch geinspireerd door de snelle Norton's deed ook Sarolea een poging om met een bovennokker op het circuit te komen.
Sarolea gaf de type aanduiding 2 ACT mee aan deze zeldzame racemotoren waarvan er maar enkele zijn gemaakt tussen 1937 en ± 1945.
het eigenaardige hier aan deze motor op de foto is de aandrijving van de bovenliggende nokkenassen, op de officiele foto's zien we altijd een koningsas zoals bij Norton, hier bij de afgebeelde motor worden de nokkenassen aangedreven door een ketting die door de stoterstangbuizen loopt, werd dit zo door de fabriek uitgevoerd of is dat een zeer mooie uitvoering van een privé rijder.
gezien op de Zolder Trohpy, deze zeer mooie en snelle Gillet Bol D'or van onze Nederlandse vriend Henk Antonissen.
voor diegene die meer willen vernemen ivm de andere Gillet's van Henk, kijk dan even in het nr 84 en 85 van het oldtimertijdschrift "Het Motorrijwiel" want Henk heeft nog meer mooi's
gezien op het circuit van Zolder tijdens de Moto Classic Trophy, een merkwaardige AJS 350 met bovenliggende nokkenas uit 1931 en in het bezit van Peter Weeink uit Nederland.
op de foto zie je de AJS maar als je goed kijkt dan zie je daar ook een Norton Inter, ook al met bovenliggende nokkenas, staan.
Ja die Nederlanders hebben mooie spullen staan.
let ook op de "Brookland" uitlaat of de vissenstaart uitlaat vab de AJS, deze uitlaat werd ontwikkeld omwille van de geluidsnormen op de kombaan van Brookland in Engeland of is dat maar een of ander verhaal en werd de "Brookland can" gewoon zo genoemd omdat ze voor het eerst op de kombaan van Brookland werden gezien.