de foto hieronder is genomen in 1983,de motor is een Motosacoche 1000 cc uit 1918 en werd bereden door de Zwitserse broers Bezon, en gereden werd er met dat museumstuk, in bijna iedere bocht waar het zijspanwiel van de grond kon gaan ging dat ook van de grond.
begin de jaren 80 kwamen er veel Zwitsers naar Zolder om met de motor maar ook om met de wagens te racen. zo kwam er eens zo een sigaar racewagen uit de jaren 30 de buitenparking van het circuit opgedraaid met zijn nummerplaten reeds op de wagen gekleeft en de uitlaat gloeiend heet, het bleek een Zwitser op leeftijd te zijn die met zijn racewagen, thuis in Zwitserland vertrokken was richting Zolder, na het raceweekend op zondagavond vertrok hij weer richting Zwitserland.
dit zijspan werd bereden door Bob Puers, een 650 cc van 1961 met een Watsonian zijspan, Bob was intelectueel medewerker aan de universiteit van Leuven en komt nu regelmatig eens op TV piepen met een of andere inovatie.
vandaag in "the picture" de supermooi gerestaureerde Gillet Racing 500 van Henk Antonissen uit Nederland
let op de dubbele remtrommel vooraan
mooie schilderwerk met een afbeelding van de rekord Gillet uit 1929, deze machine met René Milhoux in het zadel benaderde de 200 km per uur a.u.b (195.8 km/uur).
een kleine anekdote, deze motor kon men niet aan de praat krijgen door te trappen of lopen, men moest hem starten door hem te trekken met een auto, het was namelijk zo dat het kleppendiagram geen lage toeren aankon en men dus een behoorlijk aantal toeren moest produceren vooraleer de eerste klappen uit de uitlaat kwamen. althans, dit is hetgeen ik hoorde vertellen van iemand wiens vader dit allemaal van dicht heeft meegemaakt
mooie Husqvarna racer die tentoongesteld staat in het museum van Jököping in Zweden, Willem Stenekens(Ned.) nam enkele foto's van deze uitzonderlijke machines.
typische manier van werken bij de Engelse rijders, alles losvijzen, hier en daar wat sleutels in het rond en dan een boekje lezen in de zon en dan vlak voor er moest gereden worden vlug vlug alles in elkaar, raceoverall aan en maar gas geven. maar als je goed toekeek kon je er nog wat van leren en hulpvaardig waren ze ook.
Luc De Smedt aan het stuur van de Weslake combinatie op het circuit van Croix en Ternois, Johan van der Perre zit hier in het bakje van zijn eigen zijspan
de bakkenist heeft soms nog tijd voor een grapje, als het wiel van het zijspan niet te hoog in de lucht gaat wel te verstaan
het circuit van Jehonville is een echt stratencircuit, men reed er letterlijk rond de kerktoren en vroeger moest men de trainingen stilleggen als de mis gedaan was om de kerkgangers de straat te laten oversteken. smalle baan ook, ik heb er in 1988 gereden bij regenweer en dat was niet ongevaarlijk, ik werd er 2de na Claude Nyssen (Triumph) en voor de Duitser Ernst Stahl op BMW, Mark Parfait werd 4de op BSA en 5de Guy De Vleeschouwer met de legendarische Sarolea Monotube.
de zaterdag waren de oefenreeksen en de zondag de races, ik wilde de zaterdagmorgen niet vertrekken omdat mijn vrouw pas uit de kliniek ontslagen was van een rugoperatie.
ik vertrok de zondagmorgen om 5 uur in Oostkamp en startte in de eerste reeks zonder ook maar één verkennigsronde te hebben gereden en tot overmaat van ramp regende het ook nog pijpenstelen.
in de voorlaatste ronde van de eerste reeks had ik bijna een aanrijding met een piloot die met zijn motor in panne stond op de rijbaan, ik passeerde hem op een afstand van nog geen 5 cm ...
ik herinner me nog zeer goed dat ik na de eerste reeks bijna niet meer uit mijn lederen overall geraakte omdat die doorweekt was, dat was echter het ergste nog niet, om de 2de reeks te rijden moest ik terug in die overall die intussen koud en klammig geworden was, plezierig is anders, dat kan ik je wel vertellen.
foto Jehonville 2001: Johan Van der Perre (Sarolea) Mark Parfait (BSA) Alain Thirifays (Norton)
foto: Johan Van der Perre
PS: op deze omloop is midden de jaren 80 de Brugse piloot Philippe Jacquet verongelukt tijdens een race voor moderne motoren, begin de jaren 90 werd de omloop afgekeurd voor de moderne races, maar de veteraan en classic races bleven er doorgaan. spijtig voor de inrichters en piloten werden er de laatste jaren een paar dodelijke ongevallen genoteerd.
een foto uit het midden der jaren 80 van het kersverse Melrose Racing Team Oostende.
toen ik in 1979 als enige West Vlaming op het circuit van Zolder een aantal rondjes probeerde te draaien met mijn Matchless had ik nooit gedacht dat het racen met die oude spullen van voor 1940 zo een grote navolging zou krijgen in West Vlaanderen.
in de Club MTO veteranen Oostende waar ik rond 1980 lid van werd waren er meteen een paar mensen geïnteresseerd en in een paar jaar tijd waren we met een groepje van 8 tal piloten die bij de vooroorlogse klasse (M1) reden.
op dat zelfde ogenblik waren er een paar mannen van Brugge die met motoren van 1950- 1960 begonnen te racen (zie blog http://blog.seniorennet.be/dor/
de West Vlamingen waren altijd goed vertegenwoordigd op de races die meestal in de Ardennen werden verreden en zo trokken we met ons clubje van het Melrose racing team Oostende van circuit naar circuit, waar dan de mannen van Brugge ook meestal hun tenten hadden opgeslagen. mooie tijden en veel mooie herinneringen en anekdotes.
op de foto zien we vlnr zittend op de motor
Ronald Danis (Sarolea) Etienne Willems (Triumph) Hugo Verhaeghe (Triumph) Herman Hoet (BSA) Guy De Vleeschouwer (Sarolea) Jan Peeters (Peugeot) Luc Rykaert niet op de foto en Frank Vandevelde rechts van Jan Peeters waren ook teamleden.
uiterst links zie je Yves Campion schrijver van het boek over "Gillet" en dan hadden we nog de mannen met de rode overall's, dat waren de verzorgers/ mekaniekers
vlnr: Robert Vanhoutte, Firmin Danis en Roger Hoet, de man met de mooie walrussnor en wit T shirt was de vader van Luc Rykaert.
de foto is genomen op het havencircuit van Oostende in 1985
een aktiefoto foto van Frank Vandevelde uit Laarne met de Triumph T100 van 1938 tijdens de races op het circuit van Oostende in 1985 waar hij ondanks een haperende gasschuif toch 4de eindigde.
met deze Triumph had Vandevelde op het circuit van Andenne (Bonneville) op volle snelheid een zware crash waar ikzelf ook bijna in betrokken raakte en op een "haar" na de wegschuivende motor en Vandevelde zelf kon ontwijken.
later verkocht Vandevelde de motor aan Claude Nyssen, die de blauwe tank in het zilver zette, en die op zijn beurt een zware val maakte op het circuit van Mettet.
Nyssen, die een zeer snelle piloot was, stopte na deze zware uitschuiver met racen
waar deze motor terecht is gekomen weet ik niet, de laatste 10 jaar heb ik hem op geen enkel evenement teruggezien.
het zijspan van de Engelse equipe Ian Johnson en Kevin Roughan wordt aandegreven door een Hillman Imp motor van 998 cc en staat ingeschreven onder de naam "Banshee IMP"
de Engelsen zijn gekend als rasechte doe het zelvers, op de foto zei je een van de resultaten daarvan, een zijspan aangedreven door een Mini Cooper automotor (info Luc Desmedt)
op de foto zie je het zijspan van de Engelse rijders Christopher en Ian Nickels, het zijspan heeft volgens de deelnemerslijst 1200 cc's aan boord en is van het bouwjaar 1966.
bij OMS Oostende was het de gewoonte om na de prijsuitreiking alle piloten op het podium te laten verschijnen.
hier een foto uit 1985 die later ook in de krant kwam.
vlnr op de onderste rij: Yves Campion (Gilette 500), Ronald Florens(Norton 500), Noël Jonkheere(NSU500) Herman Hoet(BSA 500) Luk Ryckaert(Gillet 500) Ronald Danis(Sarolea 500) Egon Duchateau(FN 500) Marc Parfait(BSA 350) Guy De Vleeschouwer(Sarolea 350).
vlnr bovenste rij: Richard Pelham (Eng)(Triumph 500) Frank Vandevelde(Triumph 500) Claude Nyssen(Triumph 500) Johan van der Perre (Sarolea 600) Etienne Willems(Triumph 350)
de man helemaal rechts in het wit was de sympatieke Eric Blanckaert die het secretariaat van OMS verzorgde
de race werd gewonnen door Claude Nyssen voor de Engelsman Richard Pelham en Johan Van der Perre, Vandevelde werd 4de en Willems 5de
De Vleeschouwer aan de start in Zolder in de tweede helft van de jaren tachtig met naast hem de meer moderne machines, in die tijd en hedentendage nog, maakte men er een slechte gewoonte van om 2 en soms 3 reeksen door elkaar te laten rijden.
het Busch BMW zijspan van Georges Rozez waarmee hij vroeger deelnam aan de "gewone" wedstrijden, nu neemt hij deel met dezelfde combinatie aan de classic races.
de ontsteking van de 2 cilinder boxer is in het dubbel uitgevoerd, dus 2 bougie's per cilinder, bovendien wordt de vonk voor iedere bougie geleverd door een apparte bobijn.