het Busch BMW zijspan van Georges Rozez waarmee hij vroeger deelnam aan de "gewone" wedstrijden, nu neemt hij deel met dezelfde combinatie aan de classic races.
de ontsteking van de 2 cilinder boxer is in het dubbel uitgevoerd, dus 2 bougie's per cilinder, bovendien wordt de vonk voor iedere bougie geleverd door een apparte bobijn.
op het industriegebied "Het Konijnenbos" in Gistel werden begin de jaren 80 motorraces ingericht door OMS Oostende, het was een ultra korte omloop met 4 haakse en 1 slappe bocht, de totale lengte was amper 2000 meter.
de veteranen reden voor de "Ereprijs Moto's Inghelbrecht en waren verdeeld in een 350 en +500 cc klasse.
deelnemers in de 350 cc klasse waren:
Vanneste Philip BSA 1939 Fiems Bertrand (overl.) FN 1929 Parfait Marc BSA 1939 De Vleeshouwer Guy Sarolea 1938 Willems Etienne Triumph 1939
deelnemers in de 500cc klasse waren:
Van De Velde Frank Triumph 1939 Gardner Robert Mineur Rudge 1933 Ryckaert Luk Gillet 1929 Verhaeghe Hugo Triumph 1938 Danis Ron Sarolea 1933 Huys Gerard Ariel 1939 Van Eycken Hendrik FN 1936 Van Der Perre Johan Sarolea 1939 Duchateau Egon BSA 1939
de uitslag van de race over 12 ronden (24km) was de volgende
J. Van Der Perre Sarolea 600cc F. Vandevelde Triumph 500cc M. Parfait BSA 350cc E. Duchateau BSA 500cc E. Willems Triumph 350cc R. Danis Sarolea 500cc P. Vanneste BSA 350cc L Ryckaert Gillet 500cc G. De Vleeschouwer Sarolea 350cc B Fiems FN 350cc
op de foto: Van Der Perre (37) dubbelde Willems(350) in de 11de ronde
zijspancombinaties zijn meestal zelfbouw, afgezien van een paar leverenciers van zijspanframes, zoals Windle en andere, van fabrieksframes kan men hier eigenlijk niet spreken daar ze gemaakt werden in eerder kleine werkplaatsen en in beperkte oplage.
hier zien we een mooi voorbeeld van zelfbouw met dit BSA zijspan.
Jarno Joncker op de Becks BMW tijdens de Races in Oostende, dat die Nederlanders dat bijzonder proffesioneel aanpakken kun je op de uitgebreide site van Becks Motoren lezen.
mijn vader vertelde vroeger af en toe een straf verhaal over zijn motortochten met zijn FN Culbuteur die hij bereed midden de jaren 20. lang dacht ik dat FN Culbuteur het merk van zijn motorfiets was maar algauw kwam ik erachter dat de benaming "Culbuteur" gebruikt werd om aan te duiden dat men met een sportmotor reed, of toch met een krachtiger type dan de meeste die rondtuften met een zijklepper. door het woord "Culbuteur" te gebruiken, althans in die tijden, maakte men ook meteen duidelijk dat er sportief en snel met de motor werd gereden en dus van geen kleintje vervaard was, een beetje machotaal avant la lettre.
het woord Culbuteur is van het Frans afkomstig en betekent eigenlijk, "tuimelaar" en zoals we weten beschikken enkel de motoren met de kleppen in de kop, kopkleppers dus, over tuimelaars.
omdat een kopklepper in die tijd als een sportmachine werd beschouwd vermelde de trotse eigenaar er telkens ook bij "Culbuteur" (kopkleppers) een ganse uitleg om maar te zeggen dat men vroeger ook al eens "stoefte" met zijn machien.
mooie old fashion foto van Claude Battheu op zijn prachtige Gillet 500 Competition bouwjaar 1930 tijdens de races van 1988 of 89 op het beruchte circuit van Jehonville.
op de foto, de snelle Sarolea S6 600 cc van Johan Van de Perre, hij klokte af op een 5de plaats in de CRMB Challenge 2007 na de 3 Norton's en de BSA van Marc Parfait.
sinds kort is er een nieuwe gratis oldtimer koop en verkoop site, ik heb hem meteen bij mijn "favoriete blogs en website's" geplaatst. ( in de linkerkolom bovenaan deze blog) , maar als je op de onderstaande URL klikt geraak je er ook binnen, geef er eens een klikje op:
wil je deze Moto Guzzi V8 zien rijden met het bijhorend geluid dan moet je zeker op deze link klikken, zet het filmschermpje op "full screen" en vergeet het geluid niet open te zetten, veel plezier.