Mijn andere blogs
  • etienne willems
  • oudecrossmotoren
  • oudecrossmotoren2
  • oudecrossmotoren3
  • klik ook eens op deze blogs en website's
  • bultaco
  • www.katesretropage.be
  • crossertje
  • historicrally
  • classic motorcycle racing
  • www.brommerclub-de-grensrijders.tk
  • musea allerhande
  • www.newmap.nl
  • Inhoud blog
  • Boek over Belgische piloten en circuits van auteur Jan Kerckhof
  • trial oefen terrein
  • Monthlery 1997
  • krantenknipsels
  • Classic Motorraces Chimay
  • New Map
  • Croix 2007
  • Guido Verhoegstraete (3)
  • Guido Verhoegstraete (2)
  • Guido Verhoegstraete (1)
  • Frank Hollebosch
  • Willy Dumarey / Patrick Blondeel
  • Itom te Wieze
  • Frank Hollebosch
  • Frank Van Cauwenberghe
  • Jehonville / Gedinne
  • brommerkoers, Cleemput, Minnaert, Gallet, Heye en Dierickx
  • Bromfietskoers Assebroek (Brugge)
  • brommerkoers
  • Bezon / Puers
  • Gillet racing 500 cc
  • Zolder 1983
  • Gistel '84 - Oostende '86
  • Motor Classic Trophy Zolder 2008
  • Noël Jonckheere
  • Husqvarna Racer
  • op zijn Engels
  • Weslake
  • Jehonville
  • BSA zijspan
  • Melrose Racing Team
  • Frank Vandevelde
  • Hillman Imp
  • Mini Cooper
  • races Oostende 1985
  • Guy De Vleeschouwer
  • Guy De Vleeschouwer
  • König 500cc 1971
  • Busch BMW RS 500cc
  • Races Gistel 1984
  • Johan Vanderperre
  • BSA sidecarcombinatie
  • Motobi
  • Jarno Joncker (Ned)
  • FN Culbuteur
  • Benelli 50cc 1970
  • Norton Manx 350cc 1954
  • Norton Inter 500 1939
  • Gillet Competition 500 1930
  • BSA 350 1939
  • Triumph Thunderbird 1952
  • Triumph Thunderbird 1952
  • Norton Inter 1938
  • Sarolea S6 1947
  • oldtimer koop / verkoop website
  • Triumph
  • Moto Guzzi v8
  • Engeland
  • Engeland
  • Guy De Vleeschouwer
  • Croix 2007
  • Sarolea S6
  • Sarolea S6 zijspancombinatie
  • Croix en Ternois
  • croix en Ternois
  • veteranentreffen Oostende
  • Croix en ternois (Fr)
  • Jarno Saarinen
  • Giacomo Agostini
  • Phil Read
  • Trophy Motos Classiques
  • Husqvarna
  • Robert Borrenbergs
  • foto
  • ABSAF
  • Triumph
  • BMW
  • Seeley
  • ABSAF BSA
  • Sarolea flattank Racer
  • Triumph
  • motorraces Oostende
  • pitsstop
  • croix 2006
  • Croix 2006
  • Croix 2006
  • Croix 2006
  • Rockanje (Ned) 2006
  • Lezennes(Fr) 2006
  • Croix (Fr) 2005
  • Lezennes(Fr) 2005
  • Lezennes (Fr)2004
  • Lezennes (Fr) 2004
  • Barneveld (Ned) 2003
  • Barneveld(Ned) 2003
  • Barneveld (Ned) 2003
  • Croix (Fr) 2003
  • Croix 2003
  • Lezennes (Fr) 2003
  • Croix (Fr) 2002
  • Venlo 2002
  • Venlo 2002
  • Boekel (Ned) 2002
  • Boekel (Ned.) 2002
  • proefdraaien
  • restauratie T100
  • restauratie Armstrong Triumph T100
  • Norton Commando produktieracer
  • MV Augusta 350
  • Dholda team
  • HMV ers
  • Sarolea 30 R
  • Triumph T 80 350 cc
  • FN racer
  • Zolder 2007
  • gestolen
  • Sarolea Monotube bovennokker
  • Gillet Bol D'or 500 cc 1929
  • AJS S7 bovennokker 350cc
  • Lezennes
  • Moto Classic Trophy Zolder
  • circuit Venlo
  • Sarolea Monotube 500
  • BSA Sloper 500 cc
  • Loctite
  • Moto Classic Trophy Zolder
  • Motor Caravan
  • Oldtimermotormuseum Oudenburg
  • Rockanje 1999
  • Lezennes
  • een nieuwe start
  • Chimay 1997
  • valpartij Zolder 88
  • Triumph 650
  • classic motorcycle racing
  • megafoons
  • Armstrong Triumph T100
  • panne
  • Guzzi 2 cilinder
  • vervolg seizoen 87
  • duwstart
  • technische controle
  • Moto Classic Trophy Zolder
  • Sarolea Monotube 500 cc
  • motorraces Oostende 2007
  • Francorchamp 87
  • seizoen '87
  • moto Guzzi 500 bicylindri
  • Motorsalon Brugge
  • Ryckaert op Gillet 500
  • Pelham T100 Triumph
  • Guzzi V8 racemachine
  • Rudge Mineur 500 cc
  • Andenne (start)
  • Andenne 1986
  • Triumph 5 T 500
  • oostende 86
  • Grote Prijs v/d Noordzee 86
  • Melrose Members
  • Norton Inter 350 cc 1932
  • melrose racing team
  • Norton 600 cc
  • Triumph 3hw in topvorm
  • tunen (2)
  • Triumph Daytona 500cc 1967
  • motor museum in motorhotel
  • Velocette KTT 350 cc 1931
  • info historicmotorraces
  • racen en vrouwen
  • motorraces OMS Oostende
  • BMW 500 cc rennsport 1956
  • drijfstang
  • tunen
  • Guzzi dondocino 500 cc
  • aan de start
  • Triumph 3Hw 350cc 1939
  • BSA 500 cc
  • moto classic trophy zolder
  • sleutelen
  • Velocette MSS 1953
  • matchless 350cc 4takt
  • Norton Dominator 500 cc
  • Moto Classic Zolder
  • intro
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    joeni1
    blog.seniorennet.be/joeni1
    Foto
    www.zoldermotoclassics.be
    Foto
    Foto
    Oostende 1987
    Foto
    historicmotorraces
    etienne willems
    16-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boek over Belgische piloten en circuits van auteur Jan Kerckhof






    ‘The Continental Circus’  - De Belgische Kampioenen 1947-1961

    de jaren van  Auguste Goffin 

     

    De stratencircuits kenden hun hoogdagen tijdens de eerste jaren na de tweede wereldoorlog. Het aanbod overtrof de mogelijkheden, soms waren er wel vijf of meer wedstrijden op een en dezelfde dag. Er werd geracet in bijna alle landen van Europa. De piloten trokken van het ene circuit naar het andere, individueel of in karavaan, als een rondreizend circus. Deze omzwervingen op het Europese continent leenden hun naam aan het ‘Continental Circus’.

     

    De wegen waren niet optimaal, autosnelwegen waren er niet of weinig. Ieder land had een andere valuta en douane formaliteiten die het reizen er niet op vergemakkelijkten. In vele landen moest men omrijden voor benzinebonnen vanwege de benzinerantsoenering. Onder deze omstandigheden reed men soms meer dan 1.000km om deel te nemen aan één of twee wedstrijden. De stratencircuits bestonden meestal uit geplaveide omlopen door de dorpskern, rakelings langs gevels, stoepranden, elektriciteitspalen, bomen of andere hindernissen. Het racen in de jaren ’40 en ’50 was flirten met de dood. Men moest er heel wat voor overhebben en over een flinke dosis moed beschikken. De piloten werden dan ook als helden ontvangen. Het hele racegebeuren was een sociale aangelegenheid waarbij de lokale bevolking betrokken werd en dat meestal uitgroeide tot een feest.

     

    In deze periode verzaakte de Belgische motorfietsindustrie echter aan de zuivere snelheid en concentreerde zich op de motorcross. Dit had tot gevolg dat onze wegracepiloten niet konden rekenen op steun van een fabrieksteam of fabrieksmachines. Noodgedwongen moesten ze een tweederangsrol spelen en als privépiloten het nationaal vaandel proberen hoog te houden tegenover een overmacht van fabriekspiloten op superieure machines.

    Zo kan de onofficiële titel van beste privépiloot ter wereld als een morele overwinning van August Goffin op deze fabriekspiloten aanzien worden.

    August Goffin was onze meest glorieuze wegracepiloot ooit: hij behaalde niet minder dan 14 nationale kampioenstitels in de periode tussen 1938 en 1955. Hij nam deel aan meer dan 400 snelheidswedstrijden, in het binnenland maar vooral in het buitenland. Zijn naam prijkt op het palmares van alle grote circuits van Europa (en zelfs in Brazilië). Na zijn racecarrière richt Goffin de eerste nationale renstal op om de wegracecompetitie in België, die in een impasse verzeild geraakt was, uit het slop te halen. Hieruit komt Raymond Bogaerdt voort, die als zevenvoudig kampioen zijn waardige opvolger werd.

     

    Dit boek is ook een eerbetoon aan de andere Belgische kampioenen en rivalen van August Goffin in de hoogste klassen (350 & 500cc) van de wegracecompetitie, zoals Roger Laurent, Léon Martin, Ergé en Firmin Dauwe. Ook onze zijspanhelden worden niet vergeten, met name de onovertroffen Frans Vanderschrick, Juliën Deronne, Marcel Masuy en veelzijdig kampioen Pierrot Vervroegen.

     

    Verder is er een hoofdstuk opgenomen over de privépiloten, de stratencircuits en de productieracemachines uit deze tijd.

     

    Het boek bevat een unieke verzameling van een 250-tal originele en meestal nooit eerder gepubliceerde zwart/wit foto’s, tientallen kleurafbeeldingen en enkele persoonlijke getuigenissen van de enige drie nog levende helden uit deze roemrijke en wel heel bijzondere periode uit de motorfietsracehistorie.  J.K.

     

    “Het lezen van dit boek brengt mij in de war, de herinneringen komen terug boven, ik herbeleef alles in mijn fantasie en ga volledig op in het geluid, de geur,… het raakt me diep. Ik weet zeker dat iedereen die dit naslagwerk leest een gelijkaardige belevenis kan ervaren”, Jean-Marie Stas, ex-bakkenist Frans Vanderschrick.

     

    TECHNISCHE INFORMATIE:

    Formaat: 22,7 x 30,80cm; Aantal pagina’s: 384;

    Afwerking: Luxe uitvoering, garengenaaid met gekartonneerde cover en stofwikkel.

    AUTEUR: Jan Kerckhof.

    BESTELLEN: www.continentalcircus-goffin.com of op diverse oldtimer evenementen die op deze site aangekondigd worden.

    Het boek wordt voorgesteld op de officiële stand van Bikers’Classics te Spa-Francorchamps op zondag 1 juli waar de organisatoren om 10u een interview en signeermoment met August Goffin, Firmin Dauwe en de Nederlandse meervoudige ex-kampioen Piet Knijnenburg voorzien.

    16-06-2012 om 19:12 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    30-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.trial oefen terrein
    goed nieuws voor beginners of  mensen die af en toe eens aan trial willen doen zonder daarom direct aan een wedstrijd te moeten deelnemen, oud of jong, fiets of motor, nieuw of oud het speelt allemaal geen rol, lees meer op de site:    http://www.trialsportclublichtervelde.be/

    proficiat aan de mensen die dat voor elkaar hebben gekregen

    30-04-2011 om 18:31 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    06-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Monthlery 1997
    in 1997 zette Erik Roels deze motoren op de gevoelige plaat op het legendarische circuit van Monthlery in Frankrijk.
    je kunt de foto's rustig bekijken op de blog, wil je er echter geluid bij klik dan op de volgende link

     
    http://www.youtube.com/watch?v=d0gxAvJ_jnQ

    (Erik Roels zette zijn foto's op youtube in een diareeks en voegde er ook het geluid bij, gewoonweg prachtig om te zien en te horen) 



    wat denk je van deze vooroorlogse AJS watergekoelde 4 cilinder, zelden gezien op een circuit







    zoals we ze in de boekjes kunnen vinden, een Matchless G 50 500 cc uit de jaren 60





    een machtige Vincent in race trim







    een NSU racer met de met de hand  geslagen aluminium  tank en achterspatbord, let op de vorm van de tank en de plaats van de benzinekranen






    het warmdraaien van een Norton Manx uit 1962 is altijd een mooi moment voor de liefhebbers






    voor de kenners wel van de echte te onderscheiden maar zeker even mooi en zelfs betrouwbaarder dan het echte spul, een 1962 replica Manx Norton






    MV Augusta







    een lichtgewicht 4 takt 50 cc van Honda






    een Norton met de beroemde "Bathtub fairing" dit soort buitenbeentjes waren geen lang leven beschoren in de racerij en we zien ze dan ook bijna niet op de circuits hedentendage



    foto's: met dank aan Erik Roels

    06-08-2009 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    15-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.krantenknipsels
    krantenknipsels worden gemaakt om uitgeknipt te worden en in de kast te worden gelegd om dan om de 5 a 10 jaar te worden herontdekt en om dan uiteindelijk in de papiercontainer te belanden, met de komst van het digitale tijdperk kan daar verandering in komen, we scannen ze in en plaatsen ze op een CD of op een "stick" of we plaatsen ze direct op het net.

    ik heb de mijne eens bij elkaar gelegd, het zijn er niet veel en groot zijn ze ook al niet, maar hoe klein ze ook zijn, ze betekenen voor de persoon in kwestie toch iets, want ijdel zijn we toch allemaal een beetje. 

    met krantenartikels en intervieuws moet men soms het zoutvaatje hanteren, want niet alles dat geschreven staat is "100 % de waarheid en niets dan de waarheid " ik had midden de jaren 80 twee maal een intervieuw voor een krant en in elk van die intervieuws stonden er dingen die verkeerd waren of die ik zeker niet zo bedoeld had. (een intervieuw nalezen is zeker geen overbodige zaak zeker als het over serieuzere dingen gaat)

    bij de krantenknipsels zal ik een woordje uitleg geven en corrigeren waar het moet , ik heb ze gerangschikt van recent naar oud




    dit is een stukje uit de Motor Gazet van begin Juni 2009 en geschreven door Jef De Cnodder de ook al even "legendarische" verslaggever en PR man van MC lille:
    http://www.mc-lille.be/  zie ook de site van Jef De Cnodder die met een grap en een grol verslag uitbrengt over alle crossen die door MC Lille op de Breugelheide worden georganiseerd: http://blog.seniorennet.be/crossertje/

    de volledige titel:
    MC Lille Motorcross
    Een Massa Toeschouwers Op een Zonovergoten Heide





    hier een kort verslagje uit het Franse maandblad "Motos d'hier" door Marie-Claude Douniax.
    een woordje uitleg: na de demorace op het circuit van Croix en Ternois 2005 komt een journaliste naar me toe om foto's te maken van de Triumph T100 en een intervieuw af te nemen, voor het intervieuw brengt ze haar vader mee Claude Douniaux, ex zijspanrijder en nu nog vaak te zien bij demoraces, ze neemt een intervieuw van een half uur af, wij leggen met handen en voeten alles piekfijn uit en wachten de komende maanden vol ongeduld het resultaat af, niet dus, het jaar daarop in Croix vraag ik haar wat er is misgelopen en ze valt zo een beetje uit de lucht, en dan in een kort moment van helderheid kan ze me nog in de verte herinneren en belooft ze me het artikel zeker binnen de kortste keren te laten verschijnen.
    enkele maanden later ontvang ik een enveloppe met een vriendelijk briefje erbij en het december nr 104 van "Motos d'hier" met daarin onderstaand tekstje en een close-up foto van mijn Triumph T100 , dat is wat mager voor een babbel van een half uur maar een mens moet kontent zijn met wat er geschreven wordt ware het niet dat het korte tekstje eigenlijk niets dan algemeenheden bevat waar een lezer niets aan heeft. 
     







    een foto die  verscheen in "La Vie De La Moto " van oktober 2006, ik heb daar niets aan toe te voegen, buiten dat "Quelle classe" een beoordeling kan zijn geweest van de verslaggever in een moment van nostalgische zwakte.




    in een voorbeschouwing van de 15de Grote Prijs van de Noordzee (1987) in de krant werd er geschreven dat het spannend zou worden tussen Niessen en Willems, wie dat voorspelde weet ik niet maar hij kreeg wel gelijk, in diezelfde krant de maandag of dinsdag na de race stond de uitslag:  Niessen op één en Willems op  twee, beiden op Triumph 500 cc 




    wie dit schreef en in welk tijdschrift dit berichtje gepubliceerd werd weet ik niet meer, de berichtgeving is redelijk to de point, enkel wil ik nog vermelden dat het hier ging over een race in de plensende regen van begin tot einde, een "wetrace" zoals de Engelsen dat zeggen (van regenbanden was hier geen sprake) vandaar die gemiddelde snelheid van 87,604 km/uur, bij een droge race op het circuit van Zolder lagen de gemiddelden een beetje boven de 100 km uur 





    dit is een artikel geschreven door Rik van Eycken die nu nog regelmatig schrijft in het Nederlandse tijdschrift "Het Motorrijwiel" en ook medeauteur is van het laatste boek over "Belgische Motoren"
    een goede weergave van de werkelijkheid, toch een kleine rechtzetting, in de eerste reeks(op zaterdag) reed ik een tweede plaats met mijn Triumph 350 na Michel Degueldere op de Norton 500.
    de tweede reeks (op zondag) hadden ik en de Engelsman Richard Pelham van machine verwisseld, hij reed mijn Triumph 350 en ik zijn 500cc 2 cilinder T 100 Triumph waarmee ik Degueldere achter me wist te houden na meermalen stuivertje te hebben gewisseld, wat het publiek natuurlijk bekoorde, een stukje van de race werd uitgezonden op RTL TV en er werd een videofilm van gemaakt.
    Richard Pelham eindigde 3de met mijn Triumph 350




    een krantenartikel uit 1986, de reporter blijkt een en ander af te weten van racen daar hij spreekt van een technisch circuit wat Oostende uiteindelijk ook is




    een seizoen overzicht door Rik Van Eycken uit 1986, ik geloof dat dit artikel in het maandblad "Motorrijder" stond, alles in een paar regels samenvatten is niet mogelijk, het was de bedoeling een globaal overzicht te geven van het seizoen






    15-06-2009 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    07-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Classic Motorraces Chimay
    17 t/m 19 juli 2009 te Chimay

    zie sites  
    http://www.circuit.be/    en   http://www.crmb.be/


    07-06-2009 om 18:33 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    10-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.New Map
    voor de liefhebbers van eerder zeldzame motoren heeft Jan Snoeijs uit Nederland een mooie site samengesteld over het merk New Map, even op de link klikken en de wondere wereld van New Map gaat voor je open, de site kun je ook altijd terugvinden aan de linkerkant van de blog in het rubriekje  " klik ook eens op deze blogs en website's"

    www.newmap.nl

    10-05-2009 om 18:43 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    19-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Croix 2007
    laatst vielen er nog een paar foto's in de bus die genomen waren in 2007 op het circuit van Croix en Ternois in Frankrijk.

    de goede ouwe trouwe Triumph 3HW deed zijn uiterste best en zonder één verkeerde toon reden we 5 mooie reeksen, de close ratio versnellingsbak schakelde als geen ander door een aangebrachte verbetering en de voorvork werkte perfect door een betere afstelling.

    ik was van plan om in Juni 2008 de 3HW mee te nemen naar het circuit van Zolder,( waar hij, jaar op jaar,  meer dan 25 jaar geleden menig rondje aflegde),  voor de Classic Trophy, maar 90 € voor een halve donderdag  circuit rijden (3 maal 15 minuten) leek voor mij toch een beetje overdreven, ik dacht met de uitgave van 2007 dat het de goede richting uit zou gaan  (50 € voor een zaterdag en een zondag leek me best OK en was zeer zeker voor herhaling vatbaar)

    afwachten wat de editie 2009 ons brengt, ik weet het kritiek geven is makkelijker dan zelf iets doen, toch denk ik niet alleen te staan met deze mening.











    deze foto komt van de website van fotograaf JP Demolin en staat zoals je ziet onder "copyright", ik heb hem even geleend tot ik de echte foto in min bezit heb.


    19-12-2008 om 20:21 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    10-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guido Verhoegstraete (3)
    tot slot nog een paar foto's waar mensen op staan waarvan we de naam niet direct kunnen achterhalen, wie denkt deze onbekenden te kunnen identificeren, laat het me weten.

    maar toch nog eerst een paar foto's waar wel een aantal bekenden op staan


    op de foto hieronder herkennen we, vlnr Julien Vanborm met het programma blaadje in zijn hand, Mevr. Guido Verhoegstraete, Guido met een frisse Stella,  Marcel Haegebaert (Snaaskerke) en Felicien Vanborm.

    Felicien en Julien waren neefjes van Guido, Felicien heb ik nog weten werken bij Guido tijdens de vakanties en s'avonds reed hij dan met zijn Itom richting Oostende waar hij woonde, als ik hem hoorde afkomen dan ging ik buiten kijken en volgde ik hem tot hij uit het zicht was verdwenen.
    later werden Filicien en ook Julien de gangmakers achter de snelheidsraces van OMS Oostende, de zoon van Julien, Kurt heeft het vaandel nu overgenomen.
     


    de piloot links zou Vervroegen zijn, dan invoerder Vandeborre en Guido, hier bestaat er enige twijfel, dus laat horen als er foutieve namen staan


    wie is de piloot met het nummer 128 op zijn Mobylette naast Guido en Marcel Strubbe ??


    wie is de piloot met de Mobylette nr 13


    foto's en info: Gino, Didier en mevr. Verhoegstraete

    10-10-2008 om 20:47 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    07-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guido Verhoegstraete (2)
    Guide Verhoegstraete was toch wel een "allrounder" als het over bromfiets rijden ging, niet alleen het racen lag hem maar ook de zware uithoudingsraces.
    met een standaard lijkende Mobylette vormde hij met Monica Verstraete uit Zwevezele en nog een ander teamgenoot waarvan we de naam niet kennen het "Mobylette team".

    een nog andere aktiviteit waar Guido bedrijvig in was waren de pistekoersen, oa in Oostkamp, daar hebben we spijtig genoeg geen foto's van.


    foto's: Gino, Didier en mevr.Verhoegstraete


      
    aan de start van "de ronde van België" in 1956




    hier het volledige team, wie kent er de rijder met het nummer 13 ??



    ook tijdens de nacht werd er gereden, wie is de rijder met het nummer 17 ??



    Guido in aktie



    deze foto is niet van de ronde van België in 1956, maar ook hier is de "aankomst" bereikt 



    dergelijke ritten waren een uitstekend middel om de deugdelijkheid van het materiaal te testen, uitvallen was uit den boze, aankomen was het enige dat telde 



    deze foto stond in het BMB boekje "Motorsport" van  april 1957 ter gelegenheid van de Omloop van Antwerpen waar hij 1ste werd bij de seniors 50 cc in ex-aequo met Busch op Zundapp en Pessemier op Itom.

    tekst bij de foto: "een der regelmatige deelnemers aan de proeven voor de kleine cilinders is wel Verhoegstraete van OMS Oostende"

    07-10-2008 om 19:49 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    06-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guido Verhoegstraete (1)
    menig keer stond ik als kleine jongen aan het poortje van "Bromfiets verkoper/hersteller" Guido Verhoegstraete die in Snaaskerke aan de "Garre" woonde.
     
    niet zozeer om hem aan de gewone bromfietsen te zien werken maar in de hoop dat hij een testrit zou maken met zijn "Mobylette racer", Guido was verdeler van dat merk en nam deel aan wedstrijden over gans België, niet zonder succes trouwens.

    de testritten verliepen meestal langs het kanaal Plassendale - Nieuwpoort  op het traject Snaaskerke IJzeren brug tot aan de Kalsijde brug en terug, juist kort genoeg om de dorpschampetter niet te alarmeren.

    ik herinner me nog het snerpende geluid van de Mobylette met het korte uitlaatje en ik zie hem nog rijden, plat voorover gebogen zoals je hem straks op de foto's zult zien.

    we spreken hier over de jaren 50 of beter nog de tweede helft van de jaren 50 waar de meeste piloten aangewezen waren op hun eigen kennis om hun machines op te voeren, waar de benzine mengsels in het grootste geheim aangemaakt werden en waar men over een goede portie moed moest beschikken om aan de start te komen en vooral aan de finisch te geraken.

    kortom mannen waar ik als kleine jongen van den buiten met veel respect en bewondering naar opkeek

    een paar maand geleden stond ik terug voor het poortje in de "Garre" en had er een goede babbel met zijn 2 zoons en de weduwe van Guido, de foto's en de herinneringen werden bovengehaald en ik voelde weer de tijd van vroeger, kijk mee naar de foto's van dit eerste deel dat over de snelheidsraces gaat, in een tweede deel hebben we het dan oa ook over de uithoudingsritten.

    foto's en info:  met dank aan Gino, Didier en mevrouw Verhougstraete
     

     



    om als Belg op de "cover" van het Franse tijdschrift "Moto Revue" te geraken moest je toch al een en ander gepresteerd hebben



    zo ging Guido naar de races en tussenin was er nog tijd om een familiefoto vast te leggen



    Marcel Strubbe (gehurkt) was de technieker van dienst



    Start te Beveren Waas in 1959, Guido in het  midden zit reeds in het zadel, let op de uitlaten 



    Guido in het midden met het nummer 42 en op de eerste rij met de Mobylette tussen de toen zeer snelle Itom's en ander Italiaans racemateriaal, dat zijn toch behoorlijke prestaties.
    de foto werd genomen juist voor de start te Moeskroen op 5/4/1959



    Guido uiterst rechts met mekanieker Marcel Strubbe, ook hier weer op de 2 de startrij tijdens de start te Zolder op 7/6/1959



    tijdens de race van Zolder, Guido uiterst rechts



    Guido met het nummer 36 te Ciplet op 7/5/1959 en terug op de eerste startrij



    en zo kwamen ze dan thuis met de Mobylette achteraan op de Citroën Traction, links Guido en mekanieker Marcel Strubbe en rechts hun "sponsors"


    volgende keer nog meer foto's van onze kampioen uit Snaaskerke

    06-10-2008 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    13-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frank Hollebosch
    Frank Hollebosch, nog een van die mannen waarvan onze ouders of grootouders zegden dat ze de straten onveilig maakten met hun hoog snerpende sportmachienen.

    misschien was daar wel iets van waar maar het leverde toch mooi beeldmateriaal op, kijk even mee naar de foto's van Frank Hollebosch die meer dan 40 jaar geleden werden genomen langs tal van straatcircuits.



    aan de start in Vrasene in 1963 op de eerste lijn met de Itom nr 79
     


    over de kaseien van Vrasene met het gashandel tegen de aanslag, Hollebosch in 2de positie, of waren er al een paar buiten het beeld?



    ontgoocheling in Zolder 1963, zo is dat met mechanische sport 



    vervolg van foto boven, koppeling defect, de hond vond het toch allemaal een beetje verdacht



    Gaasbeek 1963, een opname net na de start, Frank Hollebosch terug in 2de positie
     


    Moeskroen 1963, over de meet rijden is toch altijd al een overwinning op zichzelf, let op de open uitlaat van de Itom en de kleine voorrem



    start van de junioren 50 cc BMB te Gent in 1973, hier zitten we al carenages op de motoren en de foto's zijn al in kleur,



    laatste koers van het jaar 1972 te Laarne, welke namen roepen nog herinneringen op als je de lijst van de uitslagen overloopt
    op de foto rechts, links in het beeld, Frank Hollebosch met het nummer 83  in spiegelbeeld
     . 

    foto's Frank Hollebosch

    13-09-2008 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    07-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Willy Dumarey / Patrick Blondeel
    tijdens de jaren 60 en 70 waren de 50 cc racen super populair, op de foto's hieronder zien we 2 piloten uit Oostende nml Willy Dumarey en Patrick Blondeel, het team werd blijkbaar gesteund door de toen reeds gekende motorzaak Roland Inghelbrecht,  toen nog gelegen in de Voorhavenlaan (Opex) Oostende.
    ze reden van 1968 tot 1969 bij de NBB (nationale brommerbond) zowel Patrick als Willy hernamen in 1971 hun raceactiviteiten resp. met Honda 350 en 450cc, later meer hierover

    de mooi foto's komen uit het archief van Willy Dumarey en Patrick Blondeel


    foto hieronder: Willy Dumarey met zijn snelle Italjet, 

    het verhaal dat de tuning van Willy zijn Italjet het werk was van 3 Flandria ingenieurs blijkt niet te kloppen


    Willy mailde me het volgende ivm de tuning van zijn Italjet:

    Etienne
    De tuning van onze brommers was puur 
    eigen werk.
    De mensen van Flandria hadden er niets mee te maken.
    Wel stonden op een morgen drie ingenieurs aan mijn deur met de vraag 
    of ze mijn Ital Jet eens mochten chronometreren op topsnelheid.
    Ik stond het toe en op een afgemeten stuk rijweg in de Zandvoordestr 
    klokten ze me op 115 km/h.
    Ze kregen er geen kop aan want ze haalden uit een getunede Flandria 
    (toen) maximaal 100 km/uur.




    Patrick Blondeel op een stratencircuit (let op het kerhof ) met zijn Garelli




    de zeer mooie Garelli van Blondeel met agressieve look.




    sleutelen voor de wedstrijd, een vijfde plaats voor Dumarey en een zesde voor Blondeel



    start van de koers in Laarne, Willy Dumarey (16) met Italjet zit op een goede startplaats zo te zien, (Eddy Temmerman met het startnummer 3: info Eddy Temmerman)



     
    de  50 cc zelbouw zijspancombinatie van Hollebecq - Moisson met een Kreidler RS motor, bij de NBB reden er een 6 tal combinaties, deze foto is genomen te Gentbrugge.

    07-09-2008 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    03-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Itom te Wieze
    op 20 en 21 september 2008 is er terug een motorruilbeurs in de Oktoberhallen te Wieze, iedere Wiezebeurs heeft een merkthema en dit jaar is dat Itom, het merk van Walter Criel en van zovelen onder ons die de jaren 60 bewust meemaakten en al of niet op zulk een "buikschuivers hebben gereden of er alleen maar van hebben kunnen dromen.

    ik heb er in ieder geval veel van gedroomd maar ook af en toe eens mee gereden, het was de Itom van de broer van een vriend van me, als broer niet thuis was maar de Itom wel, dan konden we het niet laten er elk een testritje op te maken.
    het was een gele met "suede" zadel en ook van hetzelfde daimleder een lapje op de tank.

    dat lapje was een optie en dat diende om de tank te beschermen voor de rits van de beroemde "blouson noir" die toen een teken van veel testosteron was, al kenden we dat woord toen nog niet, maar de resultaten waren dezelfde.

    spijkerbroek, basketters een een lederen korte jekker met rits dat was de outfit waarmee je het best naar buiten kwam wilde je een beetje succesvol zijn, oja en het potje "Brillcréme"niet vergeten, dan reed je met het sportmachien tot aan de plaatselijke cinema en stelde je jezelf tentoon aan de plaatselijke bevolking en in het bijzonder de vrouwelijke tienerhelft daarvan.

    mooie tijden, maar vandaag is het ook niet slecht, het feit dat we nog over brommers en motoren kunnen spreken en schrijven is een teken dat we geen andere grote problemen hebben ,toch.

    Walter Criel is een man die er niet alleen over praat maar de Itom's ook tot nieuw leven wekt, zie de foto's hieronder waar we een aantal Itom's zien die misschien ook in Wieze te zien zullen zijn.




    foto's: Walter Criel


    Walter op zijn Royal Nord


    Walter met de Itom menig jaartje na de Royal Nord

     
    mooie machinen





    03-09-2008 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    28-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frank Hollebosch
    een paar mooie foto's uit de goede oude tijd toen Frank Hollebosch zowel op het crossterrein als op het asfalt aktief was.


    de Itom cross van Frank met aangepaste voorvork en banden


    Frank aan de watersportbaan in Gent in 1973


    foto's en info: Frank Hollebosch
     

    28-08-2008 om 20:45 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (2)
    24-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frank Van Cauwenberghe
    Vanaf 1966 tot 1971 (het laatste jaar waarin snelheidswedstrijden voor bromfietsen en motoren toegelaten werden op de openbare weg), was Frank Van Cauwenberghe uit Heusden één van de toppers bij de N.B.B. (Nationale Bromfietsers Bond).
    In bijlage enkele fotos en zijn palmares.

    info en foto's: Ronny Heye






    Frank Van Cauwenberghe met de Itom nr 5 en Donald Meulecom eveneens op Itom
    de man met de pet in het midden is niemand minder dan Raf Dierickx. Hij was Belgisch kampioen snelheid in 1958, en tevens de broer van Michel. Hij was de mekanieker van de Itom ploeg. (info Ronny Heye)




    van Cauwenberghe op de itom zonder stroomlijn, let ook op de korte open uitlaat en op het wegdek
    ,



    hier op de Itom met stroomlijn en van de grond over de spoorlijn, let op de "kinderkopjes"



    weer zonder stroomlijn  en terug op de kinderkopjes



    wie herkent er hier nog enkele van die jonge geweldenaars van weleer (nr 16 is Willy Dumarey uit Oostende)
    (deze foto is genomen in Laarne eind de jaren 60 begin de jaren 70)

    Eddy Temmerman uit Laarne schreef: Ik was nummer 3 en de foto is vermoedelijk uit 1967

    24-08-2008 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (4)
    23-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jehonville / Gedinne
    een beetje laat, maar een mens moet ook eens rust nemen, om te melden dat er op 22 / 23 / en 24 augustus 2008 veteraan en classic motorraces doorgaan op het stratencircuit van Jehonville.

    meer info op de site hieronder:



    http://www.mccracing41.be/

    de week daarna op 30 en 31 augustus 2008 zijn er veteraan en classic races op het circuit van Gedinne, zie flyer en ook op de site van de CRMB

    http://www.crmb.be/



    23-08-2008 om 16:22 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    14-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.brommerkoers, Cleemput, Minnaert, Gallet, Heye en Dierickx
    velen zullen het zich nog herinneren, anderen vallen kompleet uit de lucht als men spreekt over cyclomoteurs, meestekers en bijstekers.
    over deze laatste 2 moest ik toch ook een woordje uitleg vragen aan Walter Criel uit Gent, kenner en verzamelaar van de ooit zo gegeerde en beheerde Itom sportmachienen van Italiaans design.

    even wat uitleg over die mee en bijstekers, bij een meesteker staat de hulpmotor achteraan en bij een bijsteker kunnen we al meer spreken over een bromfiets doordat de motor onderaan hangt, in beide gevallen wordt er meegetrapt door de "pilootrenner". 

    het ontstaan van brommerkoersen vond zijn oorsprong door een motortje te plaatsen achterop een fiets met speciaal frame, dat noemde men een "meesteker" pionier en maker van dergelijke racefietsen was René Gallet die een fietswinkel had in Gentbrugge.

    dat die mannen dat direct serieus aanpakten zien we op onderstaande foto met 3 renners die de ploegenkoers in de race Parijs - Brussel wonnen.

    op de foto zien we vlnr: René Gallet,  Willy Cleemput en Nevejans.

    fotodokument: Walter Criel
     


    hier de eerste reeks van het kampioenschap van België in 1953, Willy  Cleemput (14) wint voor René Gallet (2) en Michel Dierikx (11)

    foto: Walter Criel



    Gent Zuid september 1954 Willy Cleemput klopt Windels, let op het speciale versterkte fietskader

    foto:Walter Criel


    april 1953 Willy Cleemput winnaar te eisden limburg, hier kun je duidelijk zien dat de koersfietsen veel gelijkenis hebben met gewone fietsen.

    foto: Walter Criel


    Willy Cleemput overwinnaar te Waregem in april 1953

    foto: Walter Criel



    hier komen we terecht bij de "bijstekers" let op de mooi gemaakte bromfietsen, deze foto is gemaakt in Eernegem (W-Vl) links met het nr 14 zien we Willy Cleemput en rechts met nr 17 Antoine Minnaert uit Gent die reed voor de "Gentse Velosportclub"

    foto: Walter Criel
      



    hier een foto uit 1965 van de bijstekerkoers in Evergem, de motoren zijn al geevolueerd maar het principe blijft hetzelfde, hoe rapper men trapt hoe rapper men rijd, en bochten kunnen en durven nemen was hier zeker aan de orde.
    op kop zien we Norbert Heye op Itom gevolgd door Michel Dierickx, eveneens op Itom, prachtig toch

    foto: Ronny Heye



    Norbert Heye met de Itom en open uitlaat in aktie, de worstenhelm heeft hier wel al plaats gemaakt voor een motorhelm.

    foto: Ronny Heye

    hier zitten we bij de koersbrommers, de mee en bijstampers waren verleden tijd en het jonge geweld nam het vaandel over, meestampen was er niet meer bij en ze kochten een Itom, Garelli of Flandria 

    op de foto Frank Van Cauwenberghe op zijn Itom met het nummer 5 voor de winkel van Raf Dierickx in Gent

    wie kent er de andere piloten ?

    dank zij Ronny Heye kennen  we de namen op de foto hieronder


    hierbij de namen van de piloten : met het nummer 5 Frank Van Cauwenberghe, daarachter van links naar rechts ; Temmerman Eddy, Van Heuverswijn F., Van Meulecom Donald en Belgisch kampioen Michel Dierickx die hier poseerde op de Itom van Van Meulecom.
    Michel Dierickx reed toen nog met een bijsteker Itom.
    Ronny Heye (16/08/2008)


    foto: Ronny Heye



    met dank een Walter Criel en Ronny Heye

    14-08-2008 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    06-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bromfietskoers Assebroek (Brugge)
    het oproepje naar foto's van bromfietskoersen heeft reeds zijn effect gehad.

    deze prachtige foto's van rond de jaren 60 werden me toegezonden door Leon Goes die ze op zijn beurt kreeg van Jaques Maertens, waarvoor mijn dank aan beide heren.

    de foto's werden genomen tijdens een bromfietskoers te Assebroek bij Brugge, in elk geval staat zeker Jos Janssen op de foto's van de andere rijders en hun entourage zijn er geen namen gekend.

    we rekenen stiekem een beetje op de bezoekers van de blog, daar zijn er wel tussen die na meer dan 45 jaar hier en daar een snelheidsduivel zullen herkennen.


    eerst nog een paar liter "jetfuel" in de tank, ik veronderstel dat Jos Janssen hier de pomp bediende, als je de foto goed bekijkt dan staat er iets geschreven op de nummerplaten van de sportmachines, maar het is bijna niet te lezen en wie is die jonge piloot ?


    wie kan hier enkele mensen bij naam noemen ?





    de start van de Grote Prijs van Assebroek, veel volk ook niettegenstaande de regen, en let op de bromfietsen, er is er eentje met nummerplaat en de rest reed gewoon met het licht er nog op 


    blijkbaar stonden er enkel nadarafsluitingen aan de start/aankomst plaats en was er verder geen sprake van veiligheidstoestanden, let op mevrouw die juist te laat is voor de start.


    ik veronderstel dat deze man op kop ligt met zijn FN sportbrommer met dat typische lange spatbord, de Itom competitione had ook een dergelijk mooi gevormd spatbord.


    de winnaar is gekend en wordt gevierd daar vrienden en supporters



    bovenstaande teksten berusten grotendeels op gissingen en het zou mooi zijn wat meer te weten te komen over de mensen op die foto's en de wedstrijd zelf.


    foto's: Leon Goes / Jacques Maertens



    06-08-2008 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (3)
    27-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.brommerkoers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ik ben op zoek naar foto's van "brommerkoersen" uit de jaren 60, ik verklaar me nader,  zo rond de jaren 60 werden er wedstrijden gehouden met bromfietsen, merkwaardig was dat de piloot gekleed was in rennerskledij, ttz worstenhelm, koersbroek en truitje en koersschoenen.
    bovendien trapte de rennerpiloot ook mee om de machine meer snelheid te geven.

    er bestaat zeer weinig over maar het zou toch een keer de moeite waard zijn daar foto's van op de blog te plaatsen.

    om alles wat beter te illustreren hier een foto van een rennerpiloot of is het pilootrenner Norbert Heye (foto komt van de internetaffiche ter gelegenheid van de ruilbeurs Moto Retro Wieze op  20 en 21 september 2008 ) 
    enkele namen die me nog zijn bijgebleven uit die tijd, Guido Verhoughstraete (met Mobylette)  Dierikx (?)  Norbert Heye (Itom) 

    mochten er mensen zijn die nog foto's hebben van deze en andere piloten dan plaats ik ze met plezier op de blog.

    met dank bij voorbaat
     



    27-07-2008 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (3)
    23-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezon / Puers
    de foto hieronder is genomen in 1983,de motor is een Motosacoche  1000 cc uit 1918 en werd bereden door de Zwitserse broers Bezon, en gereden werd er met dat museumstuk, in bijna iedere bocht waar het zijspanwiel van de grond kon gaan ging dat ook van de grond.

    begin de jaren 80 kwamen er veel Zwitsers naar Zolder om met de motor maar ook om met de wagens te racen.
    zo kwam er eens zo een sigaar racewagen uit de jaren 30 de buitenparking van het circuit opgedraaid met zijn nummerplaten reeds op de wagen gekleeft en de uitlaat gloeiend heet, het bleek een Zwitser op leeftijd te zijn die met zijn racewagen, thuis in Zwitserland vertrokken was richting Zolder, na het raceweekend op zondagavond vertrok hij weer richting Zwitserland.
     




    dit zijspan werd bereden door Bob Puers, een 650 cc van 1961 met een Watsonian zijspan, Bob was  intelectueel medewerker aan de universiteit van Leuven en komt nu regelmatig eens op TV piepen met een of andere inovatie.


    foto's: Guy Devleeschouwer

    23-07-2008 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/06-17/06 2012
  • 25/04-01/05 2011
  • 03/08-09/08 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 15/12-21/12 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Foto

    www.zoldermotoclassics.be
    Foto

    Oostende 87 Willems/ Nyssen/ Damiëns
    Foto

    Francorchamp 87
    Foto

    Oostende 85
    Foto

    Oostende 87 Pelham Triumph
    Foto

    Mettet 86 Danis (Sarolea) Willems (Triumph)
    Foto

    Guy Devleeschouwer op Monotube
    Foto

    Vanderperre Sarolea S6 600cc
    Foto

    Oostende 1986
    Foto

    Zolder 1988
    Foto

    Foto

    de trofeënkast

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!