brommerkoers, Cleemput, Minnaert, Gallet, Heye en Dierickx
velen zullen het zich nog herinneren, anderen vallen kompleet uit de lucht als men spreekt over cyclomoteurs, meestekers en bijstekers. over deze laatste 2 moest ik toch ook een woordje uitleg vragen aan Walter Criel uit Gent, kenner en verzamelaar van de ooit zo gegeerde en beheerde Itom sportmachienen van Italiaans design.
even wat uitleg over die mee en bijstekers, bij een meesteker staat de hulpmotor achteraan en bij een bijsteker kunnen we al meer spreken over een bromfiets doordat de motor onderaan hangt, in beide gevallen wordt er meegetrapt door de "pilootrenner".
het ontstaan van brommerkoersen vond zijn oorsprong door een motortje te plaatsen achterop een fiets met speciaal frame, dat noemde men een "meesteker" pionier en maker van dergelijke racefietsen was René Gallet die een fietswinkel had in Gentbrugge.
dat die mannen dat direct serieus aanpakten zien we op onderstaande foto met 3 renners die de ploegenkoers in de race Parijs - Brussel wonnen.
op de foto zien we vlnr: René Gallet, Willy Cleemput en Nevejans.
fotodokument: Walter Criel
hier de eerste reeks van het kampioenschap van België in 1953, Willy Cleemput (14) wint voor René Gallet (2) en Michel Dierikx (11)
foto: Walter Criel
Gent Zuid september 1954 Willy Cleemput klopt Windels, let op het speciale versterkte fietskader
foto:Walter Criel
april 1953 Willy Cleemput winnaar te eisden limburg, hier kun je duidelijk zien dat de koersfietsen veel gelijkenis hebben met gewone fietsen.
foto: Walter Criel
Willy Cleemput overwinnaar te Waregem in april 1953
foto: Walter Criel
hier komen we terecht bij de "bijstekers" let op de mooi gemaakte bromfietsen, deze foto is gemaakt in Eernegem (W-Vl) links met het nr 14 zien we Willy Cleemput en rechts met nr 17 Antoine Minnaert uit Gent die reed voor de "Gentse Velosportclub"
foto: Walter Criel
hier een foto uit 1965 van de bijstekerkoers in Evergem, de motoren zijn al geevolueerd maar het principe blijft hetzelfde, hoe rapper men trapt hoe rapper men rijd, en bochten kunnen en durven nemen was hier zeker aan de orde. op kop zien we Norbert Heye op Itom gevolgd door Michel Dierickx, eveneens op Itom, prachtig toch
foto: Ronny Heye
Norbert Heye met de Itom en open uitlaat in aktie, de worstenhelm heeft hier wel al plaats gemaakt voor een motorhelm.
foto: Ronny Heye
hier zitten we bij de koersbrommers, de mee en bijstampers waren verleden tijd en het jonge geweld nam het vaandel over, meestampen was er niet meer bij en ze kochten een Itom, Garelli of Flandria
op de foto Frank Van Cauwenberghe op zijn Itom met het nummer 5 voor de winkel van Raf Dierickx in Gent
wie kent er de andere piloten ?
dank zij Ronny Heye kennen we de namen op de foto hieronder
hierbij de namen van de piloten : met het nummer 5 Frank Van Cauwenberghe, daarachter van links naar rechts ; Temmerman Eddy, Van Heuverswijn F., Van Meulecom Donald en Belgisch kampioen Michel Dierickx die hier poseerde op de Itom van Van Meulecom. Michel Dierickx reed toen nog met een bijsteker Itom.
Ronny Heye (16/08/2008)
foto: Ronny Heye
met dank een Walter Criel en Ronny Heye
Reacties op bericht (1)
30-08-2010
geen
ik was blij dat ik eens een foto zag van mijn peter Antoine Minnaert. Heb je toevallig ook foto's van mijn vader Jaan Minnaert?
30-08-2010 om 17:33
geschreven door Minnaert Patrick