van onze fotograaf ter plaatse ontving ik vandaag een serie mooie foto's van de Classic races in Oostende.
hier een ABSAF in aktie, de ABSAF is eigenlijk een nieuw gemaakt BSA Goldstar blok dat in Nederland nieuw wordt geproduceerd, alle zwakke puntjes van de vroegere Goldstar (als die er al waren) zijn aangepast en het blok zou eigenlijk sneller en beter moeten zijn dan het originele.
voor een 7000 heb je een blok en als je de rest er wil rondbouwen dan denk ik dat je toch al gauw aan een 20000 komt.
maar daarvoor krijg je dan een machine die een verschrikkelijk mooi geluid produceerd tenminste als je die ( meestal verplichte) geluidsdemper er af neemt.
op de foto een Seeley racer, Seeley is maar de helft van de naam en is eigenlijk de benaming of het merk van het rijwielgedeelte.
Seeley ontwierp frames waar zowel motoren van Norton, AJS, Matchless, Triumph enz ..konden worden ingebouwd, de frames waren veel beter en lichter dan de merkframes.
welke motor er in de Seeley op de foto zit weet ik niet, op de tank meen ik echter te zien staan "Seeley Manx" wat zou willen zeggen dat er een Norton Manx motor verscholen zit achter de racekuip.
een BMW racer in actie op het stratencircuit in Oostende, let op de motor die hoog in het frame werd ingebouwd, hoger dan dat dat vroeger de gewoonte was.
BMW was niet zo populair bij het soloracen juist om die ver uitstekende cilinderkoppen die het bochtenwerk wat beperkte bij de zijspanraces waren ze des te meer aanwezig en hebben ze vele races gewonnen.
mooie stijl met de Triumph op het circuit van Oostende, het doet me terugdenken aan de tijd , zo rond 1985, dat Frank Vandevelde met de Percy Tait Triumph tijdens de historicraces de circuits onveilig maakte.