Mijn andere blogs
  • etienne willems
  • oudecrossmotoren
  • oudecrossmotoren2
  • oudecrossmotoren3
  • klik ook eens op deze blogs en website's
  • bultaco
  • www.katesretropage.be
  • crossertje
  • historicrally
  • classic motorcycle racing
  • www.brommerclub-de-grensrijders.tk
  • musea allerhande
  • www.newmap.nl
  • Inhoud blog
  • Boek over Belgische piloten en circuits van auteur Jan Kerckhof
  • trial oefen terrein
  • Monthlery 1997
  • krantenknipsels
  • Classic Motorraces Chimay
  • New Map
  • Croix 2007
  • Guido Verhoegstraete (3)
  • Guido Verhoegstraete (2)
  • Guido Verhoegstraete (1)
  • Frank Hollebosch
  • Willy Dumarey / Patrick Blondeel
  • Itom te Wieze
  • Frank Hollebosch
  • Frank Van Cauwenberghe
  • Jehonville / Gedinne
  • brommerkoers, Cleemput, Minnaert, Gallet, Heye en Dierickx
  • Bromfietskoers Assebroek (Brugge)
  • brommerkoers
  • Bezon / Puers
  • Gillet racing 500 cc
  • Zolder 1983
  • Gistel '84 - Oostende '86
  • Motor Classic Trophy Zolder 2008
  • Noël Jonckheere
  • Husqvarna Racer
  • op zijn Engels
  • Weslake
  • Jehonville
  • BSA zijspan
  • Melrose Racing Team
  • Frank Vandevelde
  • Hillman Imp
  • Mini Cooper
  • races Oostende 1985
  • Guy De Vleeschouwer
  • Guy De Vleeschouwer
  • König 500cc 1971
  • Busch BMW RS 500cc
  • Races Gistel 1984
  • Johan Vanderperre
  • BSA sidecarcombinatie
  • Motobi
  • Jarno Joncker (Ned)
  • FN Culbuteur
  • Benelli 50cc 1970
  • Norton Manx 350cc 1954
  • Norton Inter 500 1939
  • Gillet Competition 500 1930
  • BSA 350 1939
  • Triumph Thunderbird 1952
  • Triumph Thunderbird 1952
  • Norton Inter 1938
  • Sarolea S6 1947
  • oldtimer koop / verkoop website
  • Triumph
  • Moto Guzzi v8
  • Engeland
  • Engeland
  • Guy De Vleeschouwer
  • Croix 2007
  • Sarolea S6
  • Sarolea S6 zijspancombinatie
  • Croix en Ternois
  • croix en Ternois
  • veteranentreffen Oostende
  • Croix en ternois (Fr)
  • Jarno Saarinen
  • Giacomo Agostini
  • Phil Read
  • Trophy Motos Classiques
  • Husqvarna
  • Robert Borrenbergs
  • foto
  • ABSAF
  • Triumph
  • BMW
  • Seeley
  • ABSAF BSA
  • Sarolea flattank Racer
  • Triumph
  • motorraces Oostende
  • pitsstop
  • croix 2006
  • Croix 2006
  • Croix 2006
  • Croix 2006
  • Rockanje (Ned) 2006
  • Lezennes(Fr) 2006
  • Croix (Fr) 2005
  • Lezennes(Fr) 2005
  • Lezennes (Fr)2004
  • Lezennes (Fr) 2004
  • Barneveld (Ned) 2003
  • Barneveld(Ned) 2003
  • Barneveld (Ned) 2003
  • Croix (Fr) 2003
  • Croix 2003
  • Lezennes (Fr) 2003
  • Croix (Fr) 2002
  • Venlo 2002
  • Venlo 2002
  • Boekel (Ned) 2002
  • Boekel (Ned.) 2002
  • proefdraaien
  • restauratie T100
  • restauratie Armstrong Triumph T100
  • Norton Commando produktieracer
  • MV Augusta 350
  • Dholda team
  • HMV ers
  • Sarolea 30 R
  • Triumph T 80 350 cc
  • FN racer
  • Zolder 2007
  • gestolen
  • Sarolea Monotube bovennokker
  • Gillet Bol D'or 500 cc 1929
  • AJS S7 bovennokker 350cc
  • Lezennes
  • Moto Classic Trophy Zolder
  • circuit Venlo
  • Sarolea Monotube 500
  • BSA Sloper 500 cc
  • Loctite
  • Moto Classic Trophy Zolder
  • Motor Caravan
  • Oldtimermotormuseum Oudenburg
  • Rockanje 1999
  • Lezennes
  • een nieuwe start
  • Chimay 1997
  • valpartij Zolder 88
  • Triumph 650
  • classic motorcycle racing
  • megafoons
  • Armstrong Triumph T100
  • panne
  • Guzzi 2 cilinder
  • vervolg seizoen 87
  • duwstart
  • technische controle
  • Moto Classic Trophy Zolder
  • Sarolea Monotube 500 cc
  • motorraces Oostende 2007
  • Francorchamp 87
  • seizoen '87
  • moto Guzzi 500 bicylindri
  • Motorsalon Brugge
  • Ryckaert op Gillet 500
  • Pelham T100 Triumph
  • Guzzi V8 racemachine
  • Rudge Mineur 500 cc
  • Andenne (start)
  • Andenne 1986
  • Triumph 5 T 500
  • oostende 86
  • Grote Prijs v/d Noordzee 86
  • Melrose Members
  • Norton Inter 350 cc 1932
  • melrose racing team
  • Norton 600 cc
  • Triumph 3hw in topvorm
  • tunen (2)
  • Triumph Daytona 500cc 1967
  • motor museum in motorhotel
  • Velocette KTT 350 cc 1931
  • info historicmotorraces
  • racen en vrouwen
  • motorraces OMS Oostende
  • BMW 500 cc rennsport 1956
  • drijfstang
  • tunen
  • Guzzi dondocino 500 cc
  • aan de start
  • Triumph 3Hw 350cc 1939
  • BSA 500 cc
  • moto classic trophy zolder
  • sleutelen
  • Velocette MSS 1953
  • matchless 350cc 4takt
  • Norton Dominator 500 cc
  • Moto Classic Zolder
  • intro
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    leopold33
    blog.seniorennet.be/leopold
    Foto
    www.zoldermotoclassics.be
    Foto
    Foto
    Oostende 1987
    Foto
    historicmotorraces
    etienne willems
    16-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.seizoen '87
    Klik op de afbeelding om de link te volgen zoals ik al vertelde had ik voor het seizoen '87 de beschikking over een krachtiger snellere Triumph dan de jaren daarvoor.

    doordat ik de motor piekfijn wilde prepareren kwam ik in tijdsnood voor de eerste race van het jaar in Luxemburg Colmar-berg .

    ik kwam op vrijdagmiddag toe in Colmar-berg met een motor waar ik nog geen meter mee had gereden, de motor bevatte nieuwe zuigers en tal van andere nieuwe onderdelen zodat de kans hier groot was dat er een en ander zou kunnen vastlopen.

    ik had me voorgenomen het wat kalmpjes aan te doen en de "gearing" aan te passen zodat de toerentallen uit de rode zones bleven.

    de motor liep als een zonnetje en ik reed er met de Pelham Triumph een derde plaats totaal en nam dus een beker en bloemen mee naar huis.

    ik wist het toen nog niet maar de toon van het seizoen '87 was gezet en de ene beker volgde de andere op, de motor gaf geen krimp en de wegligging was formidabel door de 2 zachte AVON racing banden.

    de tweede race was die van  Oostende en ik klokte af op de 2de plaats na Claude Nyssen op een zelfde T100 als de mijne (ex Vandevelde)

    de derde race was deze van Francorchamp, een evenement dat spijtig genoeg  maar eenmaal is doorgegaan.

    Francorchamp is een snel en lang circuit dat veel vergt van de motoren, daarom maakte ik voor de race van Francorchamp een speciaal groot tandwiel om op de versnellingsbak te plaatsen.

    zo kon ik de hoge toerentallen drukken en de kans op breuk tot het minimum herleiden.

    in de eerste koers reed ik  een 4 de plaats na  Nyssen op Triumph T100, Degueldere op Norton Inter en de Fransman Deronne op BMW R51.
     
    Nyssen en Degueldere draaiden ronden van rond de 110 km/ h gemiddeld, de fransman Deronne in ikzelf waren een klasse trager met 106km/h.

    in de  2de race leek het scenario van de eerste zich te herhalen tot de BMW van Deronne in de voorlaatste ronde met pech langs de kant stond, wat mij meteen een derde plaats totaal opleverde.

    het podium van de Formule 1  stond reeds klaar of stond er nog, ik weet het niet juist meer, t'is maar om te zeggen dat we op datzelfde podium de bloemen en bekers in ontvangst mochten nemen.

    het seizoen was nog niet afgelopen maar dat is voor een andere keer.

    foto: bloemen op het F1 podium.(vlnr Willems, Nyssen, Degueldere)


    copyright etienne willems   
     
     

    16-02-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    14-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.moto Guzzi 500 bicylindri
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier een plaatje van een andere Guzzi racer uit  1951, het gaat om de 2 cilinder 500 cc uit Mandello del Lario.

    de 2 cilinders staan onder een hoek van 120° er is maar één nokkenas per cilinder voorhanden en de koeling wordt geleverd door de rijwind.

    48 paarden bij 8000 t/m geven de Guzzi een snelheid van ± 210 km/h

    let op de voor die tijd ouderwets aandoende schokdempers achteraan de eigenaardige mechanische voorvork en de nog eigenaardiger benzinetank die een soort stroomlijn moet vormen voor de berijder.

    (foto uit het museum in Mandello door Paul De Meyer)


    copyright etienne willems

    14-02-2007 om 22:50 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motorsalon Brugge
    Klik op de afbeelding om de link te volgen voor de mannen die ook met de moderne motoren rondtoeren even vermelden dat er vrijdag 16/02, zaterdag 17/02 en zondag 18/02  een motorbeurs is in Brugge.

    van Alain van de "Historicrally" blog verneem ik dat Ronny Tavernier van RTM motoren Westende en verdeler van Buell en Kawasaki ook aanwezig zal zijn met zijn stand.

    14-02-2007 om 19:09 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    12-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ryckaert op Gillet 500
    Klik op de afbeelding om de link te volgen echte retrostijl,  Luc Ryckaert  "Melrose Team" member op zijn Gillet 500 competition uit 1929.

    (foto "12de snelheidsprijs van de Noordzee" Oostende 1985)



    ik heb vandaag de data doorgekregen van de HMV races in Nederland, ik geef ze even door:

    HOLTEN    30 april  (geen zijspannen)
                                 
    ROCKANJE  12 mei                            

    TUBBERGEN  28 mei

    BOEKEL  10 juni

    SCHAGEN  22 juli

    BARNEVELD   28 juli

    WINDSCHOTEN  19 augustus

    EEXT   26 augustus

    STIENS   9 september

    ANJUM   15 september

    de HMV organisatie laat motoren toe tot 1965 (solo en zijspannen) en er wordt gereden met motoren en kledij die de tijdsgeest goed weergeven, de races worden gereden als demoraces met een duwstart zoals dat vroeger gedaan werd.

    denk niet omdat het hier om demoraces gaat dat er met een slakkengangetje gereden wordt, het gashandle wordt wel degelijk tot tegen de aanslag gedraaid.

    opmerking:

    vooraleer honderden km te rijden om een race bij te wonen informeer altijd eerst via  

                          
    www.hmv-nederland.com

    of de race wel doorgaat. 


    copyright etienne willems

    12-02-2007 om 19:28 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    10-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pelham T100 Triumph
    Klik op de afbeelding om de link te volgen na de podiumplaatsen met de 3HW veranderde de wind van richting en op het ellenlange circuit van Mettet had ik terug prijs met een afgebroken klepschotel, ook deze keer verdween de klepschotel door de uitlaat de vrije natuur in en ik heb hem dus nooit meer terug gezien.

    ter info: het circuit van Mettet is mooi maar ik vond het niet echt plezierig om er te rijden wegens te veel lange rechte stukken.

    (voor de techneuten: een gebroken klepschotel heeft meestal als oorzaak dat er te lichte klepveren zijn gemonteerd zodat de klep of de nokvolgers de nokken niet meer kunnen volgen met gevolg dat de klepschotel met een te grote kracht tegen de zitting komt en op den duur de pijp aan maarten heeft.)

    ook de laatste race van het jaar 86 in Gedinne liep niet goed af voor de 3HW, op zondagmiddag in de laatste "manche" gaf hij er de brui aan met een motorblok dat droop van de olie.

    maar het seizoen zat er op en voor het seizoen 1987 had ik een nieuwe motor, zogezegd nieuw, want hij was toch al van 1939 en hij was dan nog half geleend ook.

    het zat zo, ik zocht een Triumph T100 van 1939 maar die waren niet zo dik gezaaid en mijn Engelse vriend Richard Pelham had een "Particycle" staan van een  T100 waar hij zelf mee geraced had en ik kon die lenen tot ik er zelf een gevonden had.

    het "particycle" bestond uit het frame , voorvork, en 2 wielen met de spatborden, de rest had ik aan mezelf, en zo bouwde ik de Pelham Triumph.

    over het ophalen van de "particycle"stukken en het bouwen van de motor zou ik een zeer lang verhaal kunnen schrijven, maar dat is voor een andere keer.


    op de foto, de Pelham Triumph tijdens zijn eerste race in aktie op het circuit van Colmarberg in Luxemburg

    copyright etienne willems

    10-02-2007 om 20:27 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    08-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guzzi V8 racemachine
    Klik op de afbeelding om de link te volgen reeds vanaf de jaren 20  draaiden de Guzzi's rondjes op menig circuit,  in den beginne waren het allemaal ééncilinders, dan kwam er een 2 cilinder, daarna een 4 cilinder.

    menig fabrikant zou 4 cilinders al OK hebben gevonden maar Guzzi niet en ze maakten een 8 cilinder in V vorm.

    dat was een stukje mecaniek van de bovenste plank, hier enkele technische details voor de liefhebbers.

    boring en slag waren 44 X 41  en de 8 cilinders tezamen hadden amper 500 cc inhoud, door de kleine verplaatsing van de zuigers kon men tot  12000 tr/min  draaien en dat leverde  75 pk op aan het achterwiel.

    de V8 werd watergekoeld en de V van de cilinders stond op 90°, de dubbele bovenliggende nokkenas werd aangedreven door tandwielen ipv de gebruikelijke koningsas of distributieketting.

    als men rap wil rijden dan moet men ook snel kunnen stoppen en daarvoor zorgden vooraan een trommelrem met 4 bediende remschoenen.
     
    het  ingewikkelde kunstwerk werd netjes verpakt in een zogenaamde badkuip stroomlijn, die in de jaren 50 opgang maakte maar later verboden werd wegens te gevaarlijk. 

    hoe ik nu plots over Guzzi begin, het zit zo, ik kreeg van Guzzifanaat en oldtimerliefhebber Paul De Meyer uit Blankenberge zeer mooie foto's die hij "kiekte" tijdens een bezoek aan het Guzzi fabrieksmuseum in Italië. 

    bij deze mijn dank aan  Paul voor de autentieke foto's.

    regelmatig zul je dus een Paul De Meyer foto van een Guzzi racer op de blog zien verschijnen.



    copyright etienne willems   (foto P.De Meyer)

     

    08-02-2007 om 20:32 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    06-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rudge Mineur 500 cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen eigenlijk is de titel verkeerd, en moet er enkel Mineur staan, maar iedereen sprak algauw van een Rudge Mineur, zoals de Rudge Ulster in Engeland.

    hoe kwam dat,  kan men zich afvragen, ik leg het even uit.

    Mineur is een Belgisch merk dat door Paul Mineur werd gebouwd.
    hij was een voormalig mecanicien van Gillet en Saroléa en bouwde in 1924 zijn eigen motorfietsen in Herstal.

    hij was tevens een sportieve kerel en reed aan het stuur van een Mineur met Bradshaw motor een 3de plaats in de GP van België in 1924.

    later bouwde hij in de frames ook JAP, MAG en Rudge motoren.

    met een Mineur voorzien van een "vierkleps" 250 cc Rudge motor reed George André, in het midden van de jaren 30, zich een 2 de plaats in het Belgisch kampioenschap.

    de Rudge Mineur op de foto is van het bouwjaar 1933 en werd in de jaren 80 bereden door de in België wonende Engelsman Robert Gardener.
      


    copyright etienne willems

    06-02-2007 om 18:30 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    04-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Andenne (start)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de start is altijd een spannend moment, alles is stil en plots gaat dat vlaggetje naar omlaag.

    hier in Andenne was het Joël Robert himself die met de  vlag zwaaide.
     
    (je ziet hem staan juist boven de gele helm van de eerste rijder links)


    copyright etienne willems


     

    04-02-2007 om 16:15 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    02-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Andenne 1986
    Klik op de afbeelding om de link te volgen op het stratencircuit van Vaudaigle - Bonneville bij Andenne in de Ardennen richtte oud crosser en veteraanracer Marcel Lazard in 1986 een veteraanrace in om het goede doel  te steunen.

    het evenement noemde "1ste Tropheé de L'Amitié"

    Joël Robert was er koersdirecteur en RTL televisie was er om te filmen, alles was voorhanden om een mooi raceweekend te verzekeren, enkel het circuit zelf liet wat de wensen over.

    het was effenaf hobbelig op bepaalde plaatsen met als gevolg dat er een aantal rijders zwaar ten val kwamen.

    tijdens de eerste ronde van de trainingen was Vandevelde al aan de beurt om het asfalt van dichtbij te bekijken, ik kon hem nog nipt ontwijken en alzo een gigantische valpartij vermijden.

    er waren nogal wat Engelsen de plas overgekomen en mijn Engelse vriend Richard Pelham  was ook van de partij met een Triumph T100.

    zoals ik al zegde het circuit was hobbelig maar de 3HW gedroeg zich voorbeeldig doordat ik de bandenspanning wat had aangepast en op zaterdag werd ik 2de na de Norton 500 van Michel Degueldere.

    om een of andere reden kreeg ik voor de 2 racen van de zondag de Triumph van Richard Pelham aangeboden tezamen met het verzoek de Norton van Degueldere achter me te houden.

    je moet weten dat de Engelsen die met Triumph rijden het absoluut niet voor Norton hebben en het ook niet zo graag hebben dat er een Norton voor een Triumph eindigt (wat meestal wel het geval was).

    in de eerste reeks van de zondag reed ik op kop maar moest ik de voorlaatse ronde de leiding aan Degueldere laten, maar het had een spannende tweestrijd opgeleverd en er was nog een race te rijden.

    in de 2de race was het haasje over tussen Degueldere en mezelf, iedere ronde was er een andere leider, in de laatste ronde kon ik als eerste het hobbelige bochtige stuk ingaan en kwam als eerste over de meet.

    de Engelsen werden bijna zot van vreugde  en de "speaker" stond al met de micro onder mijn neus nog voor ik wat adem had kunnen happen.

    ik was de held van de dag maar voor hetzelfde geld lag ik in het ziekenhuis van Huy.


    op de foto zie je Richard Pelham die me nog wat instructies geeft ivm met maximale toerentallen en dergelijke, de motor was op zijn Engels, snel maar cosmetisch niet "je dat".




    copyright etienne willems




        

     

    02-02-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    31-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triumph 5 T 500
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier een supersnelle Triumph 5T van de Fransman Jean Luc Delchet.
    Delchet reed met zijn Triumph alof hij op een Mobylette zat, zo soepel en vlot alsof het allemaal geen moeite koste.

    de Triumph beschikte over een voorrem van een Vincent motor, deze had een dubbele "tamboer" (remtrommel) en gaf dus bijna een dubbele remkracht.

    door zijn stuurmanskunst en zijn speciale remtrommel reed Delchet zich regelmatig in de Bloemen.


    copyright etienne willems

    31-01-2007 om 17:56 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    30-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oostende 86
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier een sfeerbeeld van de race in Oostende, rakelings langs de strobalen, zo hoorde het.

    Oostende is een stratencircuit en dat gaf een extra sfeer maar ook extra risico.

    het zal bij een droom blijven, maar een snelheidscircuit in West Vlaanderen zou toch wenselijk zijn, maar ja onze ministers van sport.... ja wat moeten we daar van zeggen ?

    ter info: 
    voor Oostende heeft de minister van sport wel geld vrijgemaakt voor een splinternieuwe wielerpiste  terwijl ze er al een hadden die lag te "verpieteren" ik vraag me toch af wie daar heeft om gevraagd.
    en tot overmaat van ramp hoor ik dat ze er ook een zullen aanleggen in Brugge, begrijp wie begrijpen kan.
    dat was even een zijsprongetje maar een mens mag toch eens zijn gedacht zeggen zeker.



    copyright etienne willems

    30-01-2007 om 18:52 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    29-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grote Prijs v/d Noordzee 86
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier een foto van de duwstart in Oostende 86 op de Hendrik Baelskaai.

    de morgentraining was gereden in de regen en voor ik het wist stond ik met de groene 3HW in poolpositie aan de start.
     
    die poolpositie was van korte duur en na 1 of 2 ronden kwam Vandevelde met zijn Triumph T100 aan de linkerkant voorbij, toch kon ik de 2 de plaats veilig stellen voor een sterke Marc Parfait op een BSA 350.

    ja het waren mooie tijden, niet dat het nu niet mooi is, verre van !!
      

    want zeg nu,  zolang er wat gesleuteld kan worden en af en toe een rit op een of ander circuit, meer moet dat toch niet zijn.



    copyright etienne willems

    29-01-2007 om 18:57 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    28-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Melrose Members
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier een van de weinige foto's van de leden van het Melrose Racing Team Oostende mooi op een rijtje op de motor. (Oostende 1985)

    alle leden waren lid van de Motorclub MTO Oostende, maar ook van OMS Oostende dat van 1984 tot 1987  telkens een race voor veteranen (tussen de moderne racen door) mogelijk maakte tijdens de Grote Prijs van de Noordzee.

    Alle leden van het Melrose Team reden in de klasse M1 die motoren toeliet tot 1940 (soms ook wel wat jongere).

    vlnr: Ronald Danis (Sarolea 500)  Etienne Willems (Triumph 350)   Hugo Verhaeghe (Triumph 500) Herman Hoet (BSA 500) Guy De Vleeschouwer (Sarolea 350) Jan Peeters (Peugeot 350)  

    niet op de foto
    Luc Ryckaert (Gillet Competition 500)


    PS: in en rond Brugge waren er ook een aantal veteraanracers die zich verenigd hadden in een Club, zij reden vooral op Norton's en Triumph's met bouwjaar 1950 - 60 , maar daar komen we later nog op terug.




    copyright etienne willems
      

    28-01-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    27-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Norton Inter 350 cc 1932
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier  nog een racemachine , een Norton 350 cc Inter uit 1932 met bovenliggende nokkenas.

    de Norton Inter was de voorloper van Norton Manx en werd zowel door priverijders als door de fabrieksrijders bereden.

    een paar van de bekendste rijders in Engeland rond de jaren 30 op Norton waren Stanley Woods , Tim Hunt en Jimmy Guthrie.
     

    copyright etienne willems

    27-01-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    26-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.melrose racing team
    Klik op de afbeelding om de link te volgen er was al heel wat veranderd sedert die schuchtere poging in 1979 met de Matchless, een aantal streekgenoten waren ook door de race microbe gebeten en  onder impuls van Oostendenaar Anton Jordi werd op 9/05/1986  het "Melrose Racing Team" boven de spreekwoordelijke doopvont gehouden, er werden stickers gemaakt, linnen klevers voor de raceoveralls, rode werkoveralls en gele petjes waren de kenmerken van het team.

    de linnen stickers voor de raceoveralls waren zeker van een goede kwaliteit want na 22 jaar hangt de mijne nog altijd netjes op zijn plaats.

    soms  werden de verplaatsingsonkosten vergoed en soms werd het inschrijvingsgeld betaald door de clubkassa, maar meestal was die leeg en speelden we zelf voor sponsor, maar het was wel een fijn gevoel, die clubgeest.

    de sticker op de foto was ontworpen door Luc Ryckaert uit Waarschoot die ook lid was van het Melrose Team.

    " Melrose " was afkomstig van de naam van de Bistro die Anton Jordi had op het Albert I plein in Oostende.
     


    copyright etienne willems   

    26-01-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (2)
    25-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Norton 600 cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een fotootje uit 1983. 

    het is de Norton Domiracer van Frans Huys uit Wingene (België)  het was een snelle maar ook een  mooie motor om naar te kijken.

    let op de extra koeling van de  magneto via een buis.
       



    copyright  etienne willems

    25-01-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    24-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triumph 3hw in topvorm
    Klik op de afbeelding om de link te volgen eindelijk reed de Triumph 3hw zoals ik het ongeveer wenste en kon ik er een paar ereplaatsen mee versieren.

    een eerste goed gevoel kreeg ik in  Zolder 1985 toen ik op 36 deelnemers als 12de eindigde in de totaalstand en als eerste met een  350 cc motor. 

    de 1ste beker, die ik won in Gedinne 1985,  was de mooiste die ik ooit kreeg , tot diep in de nacht had ik op het circuit nog een gebroken klep vervangen dewelke ik tijdens de zaterdagtrainingen had stukgereden,

    ik had van een bewoner, die aan het circuit woonde, zijn tuinhuis in bruikleen gekregen om beter te kunnen sleutelen aan de motor (geen kwaad woord nog over die Walen dus)

    de zondagmorgen moest alles nog in elkaar worden gezet en 2 uur voor de start draaide de Triumph als een zonnetje.

    op het oude lange circuit, dat dwars door de dorpskom liep, reed ik die zondagmiddag  een 2de plaats algemeen na Vanderperre op Sarolea S6 600cc  en voor Ron Danis met Sarolea 33 Racing 500 (de 1 ste beker was binnen).

    na afloop van de koers en na ontvangst van mijn beker stopte ik 100 frank en een dankbriefje in een enveloppe en deponeerde het in de brievenbus van de "tuinhuisterbeschikkingsteller". (ik gebruik graag een keer een moeilijk woord)

    voor wat hoort wat.

    na een beste trainingstijd in de natte "course de cote" (bergklimkoers) van Presgaux 1986 werd de klimkoers afgelast wegens sneeuwoverlast.

    in Oostende 1986 reed ik een 2de plaats na Vandevelde met Triumph T100 500 cc, het verschil in de gemiddelde snelheid met de 500 van Vandevelde was 1.9 km/uur  (de tweede beker was binnen) 

    volhouden was de boodschap maar de concurrentie zat ook niet stil en het ging ieder jaar sneller en sneller. 


    (op de foto het podium in Gedinne met op 1 Vanderperre op 2 Willems en op 3 Danis)

    wordt vervolgd


    copyright  etienne willems



    24-01-2007 om 19:42 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    22-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tunen (2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen na de koers in Gistel besloot ik zelf andere nokkenassen te maken voor de  Triumph 3HW.
     
    met behulp van het VTI Brugge en Dhont Tuning Zandvoorde werden de nokkenassen werkelijkheid, het harden van het loopoppervlak werd kundig uitgevoerd door Verplancke Motorrevisie Torhout.

    op de grafiek kun je zien welke invloed zogenaamde "hetere nokkenassen" hebben op het vermogen van een motor.

    in het geval van de 3HW ging de gemiddelde rondetijd op het circuit van Zolder van 81 naar 95 km/h.

    dat was een schot in de spreekwoordelijke roos en ik kon terug wat meer vooraan rijden tot genoegen van mezelf en tot ongenoegen van anderen.

    in1985 werden de remmen aangepast en de noktiming bijgesteld wat terug een winst opleverde van 2 a 3 km/h.


    copyright etienne willems






    22-01-2007 om 20:27 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    20-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triumph Daytona 500cc 1967
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier een foto van werkzaamheden aan de Triumph Daytona fabrieksracer uit 1967.

    de Daytona was een fabrieksracer en werd eind de jaren 60 bereden door de legendarische Brit  Percy Tait.

    de Daytona had een oliereservoir onder het motorblok hangen om het zwaartepunt te verlagen.

    de motor was beperkt  tot 500 cc om te kunnen deelnemen Grand Prix wedstrijden.

    Eigenaar Frank Van De Velde uit Laarne haalde de motor in 1984 uit Engeland naar België en verkocht de machine later, naar ik meen, in Duitsland.

    de foto is genomen in 1985



    copyright etienne willems


     

    20-01-2007 om 11:57 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    19-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.motor museum in motorhotel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen even tussendoor een berichtje van een unieke combinatie, namelijk een Hotel enkel voor motorrijders en in dat Hotel is er een motor museum ondergebracht, wat denk je daarvan ?

    het is gelegen in Oudenburg waar ik geboren ben maar dat doet hier niets ter zake.

    het zit zo, het Hotel stelde een mooie ruimte ter beschikking voor de unieke verzameling van Johan Schaeverbeke die ongeveer 85 motoren bevat, hulpmotoren enz... en zeer veel attributen die ons doen terugdenken aan de goede oude tijd.

    Johan wil in de toekomst ook aandacht besteden aan de wedstrijd motoren, ja dat horen we graag.

    kortom zeker het bezoeken overwaard en daarna nog wat overleggen in de gezellige bar van het Hotel.


    voor alle inlichtingen omtrent  het motormuseum zie op de webstek van Johan Schaeverbeke     
    www.oldtimermotorenmuseum.be


    voor alle inlichtingen omtrent het Motorhotel Groenedijk in Oudenburg zie de site
    www.grd.be

    succes



    copyright etienne willems


     

    19-01-2007 om 10:57 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/06-17/06 2012
  • 25/04-01/05 2011
  • 03/08-09/08 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 15/12-21/12 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Foto

    www.zoldermotoclassics.be
    Foto

    Oostende 87 Willems/ Nyssen/ Damiëns
    Foto

    Francorchamp 87
    Foto

    Oostende 85
    Foto

    Oostende 87 Pelham Triumph
    Foto

    Mettet 86 Danis (Sarolea) Willems (Triumph)
    Foto

    Guy Devleeschouwer op Monotube
    Foto

    Vanderperre Sarolea S6 600cc
    Foto

    Oostende 1986
    Foto

    Zolder 1988
    Foto

    Foto

    de trofeënkast

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!