zijspancombinaties zijn meestal zelfbouw, afgezien van een paar leverenciers van zijspanframes, zoals Windle en andere, van fabrieksframes kan men hier eigenlijk niet spreken daar ze gemaakt werden in eerder kleine werkplaatsen en in beperkte oplage.
hier zien we een mooi voorbeeld van zelfbouw met dit BSA zijspan.
Jarno Joncker op de Becks BMW tijdens de Races in Oostende, dat die Nederlanders dat bijzonder proffesioneel aanpakken kun je op de uitgebreide site van Becks Motoren lezen.
mijn vader vertelde vroeger af en toe een straf verhaal over zijn motortochten met zijn FN Culbuteur die hij bereed midden de jaren 20. lang dacht ik dat FN Culbuteur het merk van zijn motorfiets was maar algauw kwam ik erachter dat de benaming "Culbuteur" gebruikt werd om aan te duiden dat men met een sportmotor reed, of toch met een krachtiger type dan de meeste die rondtuften met een zijklepper. door het woord "Culbuteur" te gebruiken, althans in die tijden, maakte men ook meteen duidelijk dat er sportief en snel met de motor werd gereden en dus van geen kleintje vervaard was, een beetje machotaal avant la lettre.
het woord Culbuteur is van het Frans afkomstig en betekent eigenlijk, "tuimelaar" en zoals we weten beschikken enkel de motoren met de kleppen in de kop, kopkleppers dus, over tuimelaars.
omdat een kopklepper in die tijd als een sportmachine werd beschouwd vermelde de trotse eigenaar er telkens ook bij "Culbuteur" (kopkleppers) een ganse uitleg om maar te zeggen dat men vroeger ook al eens "stoefte" met zijn machien.
mooie old fashion foto van Claude Battheu op zijn prachtige Gillet 500 Competition bouwjaar 1930 tijdens de races van 1988 of 89 op het beruchte circuit van Jehonville.
op de foto, de snelle Sarolea S6 600 cc van Johan Van de Perre, hij klokte af op een 5de plaats in de CRMB Challenge 2007 na de 3 Norton's en de BSA van Marc Parfait.
sinds kort is er een nieuwe gratis oldtimer koop en verkoop site, ik heb hem meteen bij mijn "favoriete blogs en website's" geplaatst. ( in de linkerkolom bovenaan deze blog) , maar als je op de onderstaande URL klikt geraak je er ook binnen, geef er eens een klikje op:
wil je deze Moto Guzzi V8 zien rijden met het bijhorend geluid dan moet je zeker op deze link klikken, zet het filmschermpje op "full screen" en vergeet het geluid niet open te zetten, veel plezier.
op de foto zie je de Triumph racer al in ver gevorderde staat van ontbinding en alle onderdelen verdwenen achteraan in de Fuego tot die propvol zat en onze vrouwen (ja die waren ook mee) achteraan bijna geen plaats meer hadden om behoorlijk te zitten.
we vertrokken op vrijdag nacht, na eerst de ganse dag te hebben gewerkt, met de ferry in Zeebrugge om 1h00, rond een uur of 7 reden we richting Twyford waar we rond 10h30 toekwamen en meteen overgingen tot de aankoop en de afbraak van de Triumph.
rond een uur of 4 in de namiddag was de klus geklaard en stevenden we terug richting Dover en kwamen uiteindelijk de zondagmorgen rond een uur of 3 terug aan in Zeebrugge.
het was meteen de laatste keer dat onze wederhelften nog zouden intekenen voor een dergelijke trip.
foto uit 1984 in de ordelijke tuin van "Atlantic Motorcycles" England
als je wil racen met van die oude motoren dan moet er nu en dan een aangekocht worden en in de jaren 80 was Engeland daar de meest aangewezen plaats voor.
hier zie je de Triumph T100 die een vriend van me kocht bij Atlantic Motorcycles, die toen net begonnen was met zijn motorzaak, in Twyford Engeland.
zuinig zoals we waren en nog altijd zijn werd de motor niet op een aanhanger naar België gebracht maar helemaal gedemonteerd en in de Renault Fuego geladen. (met een aanhanger zouden de kosten van de overtocht meer dan het dubbele bedragen)
op de foto zie je de aanvang van de werkzaamheden, we waren toen al zo een 30uur wakker, (de paar uurtjes op de boot tussen slapen en waken niet meegeteld) en die motor moest nog helemaal uit elkaar.
meer daarover een volgende keer
foto genomen in 1984 in het toenmalig achtertuintje van Atlantic Motorcycles