met deze motor stond ik in 1980 in Zolder aan de start, ik had hem in "te restaureren" toestand gekocht van Leon Liekens in Wiekevorst.
Leon Liekens had een garage en handelde ook in oldtimermotoren, hij was tevens een van de beste crosszijspanpiloten geweest van de voorbije decenia.
hij werd 12 keer kampioen van België bij de zijnspannen, maar vaak reed hij voor de zijspancross ook nog een solocross bij de senioren.
het eerste optreden met de Triumph was geen succes, alles wat ook maar los kon komen aan de motor trilde los en reeds tijdens de trainingen moest ik aan de kant met een loskomend motorblok.
hier een foto uit de vroege jaren 80 (1981 om juist te zijn) aan de start in Zolder, naargelang de tijden van de trainings ronden krijgt men een plaats op het startgrid.
vlak voor de start moeten alle motoren afgezet worden, na het vallen van de vlag moeten de piloten op eigen kracht hun motor op gang duwen en er zijdelings opspringen .
in het begin lukt het soms niet om de motor aan de praat te krijgen, maar eenmaal je het trukje kent wordt het een aangename bezigheid.
op de foto zie je me met mijn Willempie op de motor met nr 80 zitten.
naast me met nr 85 staat Egon Duchateau de gekende verzamelaar en schrijver over motorfietsen uit Kuringen.
het ging beter dan het jaar ervoor en ik eindigde de zaterdag 14de op 29 en de zondag 19de op 24 met een ronde gemiddelde van 78.1 km/h
op de foto zie je de Guzzi 500 Dondocino racer van Erwin Bongards (Duitsland), de Guzzi was een snelle Machine en zeker als Bongards er mee aan de slag ging.
de foto hier is genomen in 1986 op het testcircuit van Goodyear in Colmarberg Luxemburg waar BRAVO, ieder jaar naast Zolder ook een race organiseerde.
de eerste jaren was ik al tevreden dat ik de eindstreep haalde zonder kleerscheuren.
ik vond dat het allemaal wat te traag ging en wou ook wel een keer graag vooraan rijden.
intussen waren er een paar West-Vlamingen bijgekomen en begon de competitie er wat te ontluiken.
via een paar boeken die ik liggen had ivm met tuning van automotoren ging ik aan de slag.
alle bewegende onderdelen maakte ik lichter, de kleppen werden groter, de inlaatopening werd uitgeboord, de compressie werd verhoogd en er werden andere nokken gemaakt.
dat wordt hier in een paar regeltjes geschreven maar daar ging wel een paar jaar over voor alles netjes in de plooi viel en de motor zijn maximum vermogen gaf zonder het risico iedere 5 minuten de boel op te blazen.
vaak werden er tot diep in de nacht rare theorieën ontwikkeld en duistere handelingen verricht.
op de foto zie je een bewerkte en een onbewerkte tuimelaar.
volgende keer een grafiekje dat ik toendertijd bijhield om de verbeteringen te valideren, ik deed dat telkens op het circuit van Zolder.
hier een fraaie BMW renmachine met de befaamde boxermotor hoog in het frame gemonteerd om sneller door de bochten te kunnen schuiven zonder met de cilinderkoppen de grond te raken.
(ik denk dat het de motor is van Noorderbuur Ed Passier, maar ik ben het niet zeker)