op de foto een Seeley racer, Seeley is maar de helft van de naam en is eigenlijk de benaming of het merk van het rijwielgedeelte.
Seeley ontwierp frames waar zowel motoren van Norton, AJS, Matchless, Triumph enz ..konden worden ingebouwd, de frames waren veel beter en lichter dan de merkframes.
welke motor er in de Seeley op de foto zit weet ik niet, op de tank meen ik echter te zien staan "Seeley Manx" wat zou willen zeggen dat er een Norton Manx motor verscholen zit achter de racekuip.
van onze fotograaf ter plaatse ontving ik vandaag een serie mooie foto's van de Classic races in Oostende.
hier een ABSAF in aktie, de ABSAF is eigenlijk een nieuw gemaakt BSA Goldstar blok dat in Nederland nieuw wordt geproduceerd, alle zwakke puntjes van de vroegere Goldstar (als die er al waren) zijn aangepast en het blok zou eigenlijk sneller en beter moeten zijn dan het originele.
voor een 7000 heb je een blok en als je de rest er wil rondbouwen dan denk ik dat je toch al gauw aan een 20000 komt.
maar daarvoor krijg je dan een machine die een verschrikkelijk mooi geluid produceerd tenminste als je die ( meestal verplichte) geluidsdemper er af neemt.
de foto's raken zo stilaan op en de verhaaltjes ook, maar mijn belofte om het tussenliggende verhaal, tussen het "fietsje" en de "Triumph T100" van de "etienne willems" blog " te schrijven heb ik gehouden.
(kijk maar eens terug naar het begin van de "etienne willems" blog)
de zomer komt eraan en de computer moet plaats ruimen voor de zomerse aktiviteiten en andere dingen.
in het najaar zijn we er terug met foto's van oude racemotoren, dat laat niet weg dat ik af en toe een of ander berichtje achterlaat op de blog en ook de data van de Belgische veteraanraces.
bedankt voor het lezen en de positieve reacties via de blog en e-mail
2 fotografen, met zo van die grote telelenzen, zijn de ganse dag in de weer om meer dan 3000 digitale foto's te maken, die foto's worden op een website gezet en daaruit kun je dan je eigen foto's selecteren die je in "hard copie" wil voor het nageslacht.
hier de website van Jean Paul Demolin, veel kijkplezier
na het voorvalletje met de 3Hw reed ik op Croix met de T100 en deed het wat kalmpjes aan, in tegenstelling met het beroerde weekend in Rockanje werd CroiX een succes over de ganse lijn.
ik kreeg een vermelding en foto's in 2 Franse motortijdschriften en de commentaar bij de foto's was op zijn minst zeer positief.
de circuitfotograaf van dienst nam een mooie reeks foto's, ik plaats er een paar na elkaar op de blog.
de 3Hw was in topkonditie voor de demorace in het Nederlandse Rockanje maar nu zat het weer een beetje tegen, regen en waaien de dag voor de race en de dag zelf regende het s'morgens pijpenstelen en ik besloot om niet te rijden.(dat was nu eens een verstandige beslissing)
tegen de tijd dat de trainingen gedaan waren begon het hier en daar wat op te drogen en het begon te kriebelen om toch aan te zetten, nog rap de technische keuring gepasseerd bij Evert Jansens en 10 minuten later stond ik klaar voor de duwstart van de eerste reeks.
ik had er wel al een paar keer gereden, maar toch, zonder training aanzetten is altijd een risico en ik besloot de eerste ronde met een gematigd tempo af te werken.
de eencilinder liep goed met mooi dikke klappen uit de uitlaat en alles verliep goed tot ik in de 2de ronde de kontrole verloor over de Triumph en zwaar tegen de grond ging.
ik was wat te ontstuimig te werk gegaan op de nog niet helemaal droge baan, gelukkig was het enkel de motor die schade had, ikzelf had geen schrammetje maar mijn ego had wel een deukje gekregen.
het was van 1999 (Croix) geleden en daarvoor van 1988 (Zolder)dat ik de grond nog eens gekust had, telkens zonder lichamelijke schade buiten 1999 op het circuit van Croix waar ik mijn vinger brak toen ik in een bocht onderuitging door een mechanisch defekt.
de foto van de motorschade komt nog wel op de blog
een foto van dit weekend heb ik al evenmin, daarom hier eentje van 2000 juist voor de start.
het circuit van Coix en Ternois is zeer aangenaam om op te rijden maar ook om te verblijven, er is een goede accommodatie zoals voorziening van water en electro en laat ons vooral de toiletten niet vergeten.
toiletten in Frankrijk worden beschouwd als een noodzakelijk kwaad en men besteed er dan ook niet veel aandacht aan.
in Lezennes bijvoorbeeld zitten de toiletten ieder jaar al na één uur zo verstopt als ze groot zijn en iedereen die dringend moet zijn plan maar trekken.
moraal van dit verhaal: breng je eigen toilet mee.
nogmaals op Lezennes maar een jaar later in 2005, misschien nog even dit, op het circuit rijden met een motor zonder achtervering (rigid frame) is niet altijd zo gemakkelijk.
op sommige circuit ligt de baan niet altijd even vlak en door het gebrek aan vering durft het achterwiel al eens loskomen van de grond, dat is niet erg, als het maar niet te hoog is en niet te veel na elkaar.
terug op het circuit van Lezennes met de T100 Triumph, Lezennes is een echt motorcircuit met veel mooi bochtenwerk en achteraan een langgerekte bocht waar je het gas goed kunt opendraaien.
op deze foto kun je de voorrem met de luchthapper goed zien, de originele remplaat uit gegoten aluminium is hier vervangen door een uit getrokken staal gedraaid exemplaar.
de reden voor die vervanging is dat de originele plaat nogal broos is en dat de kans bestaat dat hij breekt tijdens het remmen.
als het eten klaar is en je kostuum klaar hangt mag de verzorger toch ook even rusten zeker.
op Lezennes wordt er maar 1 dag gereden, dan laat ik de caravan thuis en neem ik mijn oude getrouwe overdekte "remorque" handig om je te verkleden en je materiaal in op te bergen.
als de zon ondergaat in het rennerskwartier en alles goed verlopen is tijdens de race, ik bedoel geen pech of valpartijen, dan geeft je dat een speciaal goed gevoel.
Barneveld is een van de grootste oldtimerdemoraces in Nederland met een mooi circuit op het Hazelaar industriepark.
ikzelf kon er echter niet goed mijn draai vinden en reed er dan ook niet goed, op ieder circuit heb je zo minstens één bocht die je minder ligt maar in Barneveld waren er dat wel een stuk of drie.
zoals je kunt zien wordt er bij de HMV nog met het pothelmpje gereden.