de bescheiden circuituitrusting van uw dienaar op het circuit van Zolder 2007.
na het rijden verdwijnt de motor langs achter in het caravannetje en tijdens het verblijf op het circuit is het gezellig genieten van de accommadatie die de uitrusting van de caravan te bieden heeft.
de tijd van de tent is voorbij en logeren op hotel kan natuurlijk ook, alleen mis je s'avonds de sfeer op het circuit en dat is toch ook een onderdeel van de hobby.
de foto is genomen op zaterdag in de regen en ziet er wat troosteloos uit, de zondag echter was de zon van de partij en zag alles er veel plezanter uit.
een zeer merkwaardige Sarolea Monotube met bovenliggende nokkenas. normaal waren de Monotubes uitgerust met stoterstangen doch geinspireerd door de snelle Norton's deed ook Sarolea een poging om met een bovennokker op het circuit te komen.
Sarolea gaf de type aanduiding 2 ACT mee aan deze zeldzame racemotoren waarvan er maar enkele zijn gemaakt tussen 1937 en ± 1945.
het eigenaardige hier aan deze motor op de foto is de aandrijving van de bovenliggende nokkenassen, op de officiele foto's zien we altijd een koningsas zoals bij Norton, hier bij de afgebeelde motor worden de nokkenassen aangedreven door een ketting die door de stoterstangbuizen loopt, werd dit zo door de fabriek uitgevoerd of is dat een zeer mooie uitvoering van een privé rijder.
gezien op de Zolder Trohpy, deze zeer mooie en snelle Gillet Bol D'or van onze Nederlandse vriend Henk Antonissen.
voor diegene die meer willen vernemen ivm de andere Gillet's van Henk, kijk dan even in het nr 84 en 85 van het oldtimertijdschrift "Het Motorrijwiel" want Henk heeft nog meer mooi's
gezien op het circuit van Zolder tijdens de Moto Classic Trophy, een merkwaardige AJS 350 met bovenliggende nokkenas uit 1931 en in het bezit van Peter Weeink uit Nederland.
op de foto zie je de AJS maar als je goed kijkt dan zie je daar ook een Norton Inter, ook al met bovenliggende nokkenas, staan.
Ja die Nederlanders hebben mooie spullen staan.
let ook op de "Brookland" uitlaat of de vissenstaart uitlaat vab de AJS, deze uitlaat werd ontwikkeld omwille van de geluidsnormen op de kombaan van Brookland in Engeland of is dat maar een of ander verhaal en werd de "Brookland can" gewoon zo genoemd omdat ze voor het eerst op de kombaan van Brookland werden gezien.
de eerste Classic Trophy op het circuit van Zolder zit er op en het was fijn terug op Zolder te kunnen rijden, weliswaar met de nodige beperkingen qua geluidsnormen.
ik denk dat er nog meer villa's moeten gebouwd worden vlak bij de omheining van het circuit dan zal er in de toekomst niet meer gereden kunnen worden, want zeg nu zelf als men naar een auto of motorrace/cross gaat dan is het geluid toch het zout op de patatjes, als je daar een motor ziet passeren die zo een pfff... geluidje maakt dan is de pret en de sfeer toch ver te zoeken.
maar daar kunnen de inrichters niet veel aan veranderen want ze hebben hun best gedaan om alles vlot en op tijd te laten verlopen en de goede voorzieningen in de padocks van Zolder deed de rest.
kritisch zoals we zijn hebben we toch een paar kleine opmerkingen
ik hoorde van een aantal toeschouwers dat er wat gebrek was aan info ivm wannneer er gereden werd en zo, en velen dachten dat het na de side cars gedaan was (meestal sluiten de side cars de racedag af ) maar er was nog een reeks pré 1940 en een reeks Belgische motoren, velen hadden dan Zolder al verlaten.
al met al een mooi initiatief dat voor herhaling vatbaar is en dan maar hopen dat er wat meer Belgen uit hun pijp komen want ik denk dat het aantal Nederlanders en Fransen duidelijk in de meerderheid waren, of zat ik aan de verkeerde kant van het rennerskwartier ?
met al die nabeschouwingen zouden we de motoren die meereden nog vergeten, hier al een foto van Gilera Saturno van Marcel Lemlin uit 1940 die in zijn tijd een zeer snelle motor was, let vooral op de achtervering.
een algemeen zicht op een circuit waar de HMVers op racen, het wordt door de plaatselijke inrichtende motorclubs allemaal profesioneel aangepakt en veiligheid staat dan ook hoog in het vaandel.
hier een zicht van het circuit die ze bouwden op een industrieterrein in Venlo 2003.
de strobalen verpakken ze netjes in gekleurd plastiek, zo mag het al eens regenen en er kan geen stro op de baan waaien (wat een circuit levensgevaarlijk maakt) en het geeft een kleurige en sportieve toets aan het geheel.
dit is een BSA Sloper in raceuitvoering, de Franse eigenaar, die ermee reed in Croix en Ternois vertelde me dat de aluminium cilinder en cilinderkop afkomstig is van een vliegtuig stermotor uit de late jaren 30.
wanneer je met een motor het circuit op gaat dan moet je min of meer zeker zijn dat alles goed vast zit, ikzelf loop altijd het checklijstje af, maar toch kunnen er altijd verrassingen opdagen, zoals hier in Croix 2003, waar mijn bodemplaat het liet afweten.
ik had al wat gerommel gehoord en toen ik de zwarte vlag zag wist ik dus zeker dat er iets niet "koosjer" was.
foto: let op de plaat onderaan de motor, deze is verplicht bij de races in Nederland, in de plaat ligt er een stukje mousse om de eventueel gelekte olie op te vangen. (goed bekeken van die Nederlanders en het is nog veilig ook, als hij niet onder je achterwiel terecht komt ten minste)
aandacht ! aandacht ! op vrijdagavond 23 maart zal het oldtimermotormuseum van Johan Schaeverbeke zijn deuren openen in het Motorhotel Groenedijk te Oudenburg .
voor meer info zie de webstek van het oldtimermotormuseum.
ik had me intussen aangesloten bij de HMV (Historische Motorsport Vereniging) in Nederland en dat viel goed mee.
de Nederlanders hebben dat goed bekeken, met de HMV Club contacteren ze de bestaande motorclubs die dan de races organiseren.
het zijn een soort demoraces met motoren en kledij uit de tijd van toen en beperkt tot motoren van voor 1965.
verder zijn de races zoals ze horen te zijn met alles erop en eraan zoals oa de duwstart enz...
zo omzeilen de Nederlanders de inmenging van de officiele bonden en kunnen ze voor 2 keer niks de piloten laten rijden met een goede verzekering inbegrepen. (40 lidgeld per jaar en ongeveer 11 per race die je wil rijden)
daar zijn ze in België niet in geslaagd en is men in de logge organisatie van de BMB terechtgekomen die zwaaien met licenties, medische keuringen enz. en niet te vergeten, de hoge startgelden die de rijders moeten betalen, vooraleer ze aan de start mogen verschijnen.
het is dan ook niet te verwonderen dat er in Nederland veel belangstelling is voor het veteraan racen want naast de HMV hebben ze daar ook nog de CRT die ongeveer op dezelfde basis te werk gaat.
we kunnen ons de vraag stellen waarom dat in België niet kan ??? omdat er niet genoeg rijders zijn, dan de volgende vraag, waarom zijn er niet genoeg rijders? het is het kip en het ei verhaal.
hier een kiekje op het oude stratencircuit in Rockanje aan zee.
wil je meer weten over de HMV en over de komende races klik dan hier
op het circuit van Lezennes had ik tot nu toe niet gereden, het is een zeer technisch circuit op maat gemaakt voor racen met motoren.
op Lezennes worden er ieder jaar een paar demoraces gereden met veteraanmotoren, één daarvan wordt ingericht door de Franse Club "Caiman" die ook de 2 daagse in Croix organiseren midden september.
nu op 1 april eerstkomende richt Caiman opnieuw een demorace in op het circuit van Lezennes (Rijsel)
ik kreeg een uitnodiging voor de races in Chimay en besloot deel te nemen met de groene 3HW, want de rode Armstrong stond nog invalide tegen de muur geleund.
mijn heroptreden was geen echt succes, door een onnozel akefietje aan de Amal 10TT9 carburator liep de motor niet goed en ik kon niet meteen de oorzaak vinden van het probleem.
een tweede probleem was mijn raceoverall waarvan ik eerst dacht dat die gekrompen was door zolang alleen op de zolder te liggen, maar mijn vrouw plaatste me algauw terug in de realiteit en wees me op een lichte vorm van "eetbuikje" dat ik uit Frankrijk had meegebracht van onze degustatievakantie.
ik had me voorgenomen één race per jaar te doen voor de "fun" en het volgende jaar terug deel te nemen.
op de foto kan ik nog lachen, lang zou dat echter niet meer duren want een half uurtje later schoof ik met motor en al het decor in aan de Jacky Ickx bocht op het circuit van Zolder.
het kwam zo, ik had een 20 tal trainingsronden gereden met een gemiddelde van 100 km/uur en stond daarmee op plaats 3 aan de start, gedurende de trainingsronden draaide de Triumph perfect maar tijdens de race voelde ik toch dat er iets niet in de haak was en moest algauw mijn derde plaats afgeven aan de Fransman Jean-Luc Delchet en tot overmaat van ramp kwam in de voorlaatste ronde De Vleeschouwer met de Sarolea Monotube me ook nog de 4de plaats afsnoepen en dat was erover vond ik.
in de Jacky Ickx bocht juist voor de tribunes zag ik mijn kans schoon , wat later remmen en een lichtjes andere lijn dan de vorige ronden en voor ik het wist reed ik door een olieplas waar ze een of ander product hadden opgesmeten en schoof ik met motor en al van de baan.
gedaan koers en gedaan met racen, want ik had vooraf al besloten dat als de motor defect zou gaan ik het een tijdje voor bekeken zou houden.
tot in 1997 heb ik volgehouden en dan begon het weer te kriebelen, de eerste koers die ik reed was Chimay, maar dat is voor een volgende keer.
hier een foto van een van de snelle Triumph's van Claude Nyssen, hij had in het lichte frame van een 3H een 650 blok van de jaren 50 ingebouwd, dat was niet helemaal reglementair, en bovendien is dat lichte frame van de 3H niet berekend op dat brute geweld van die 650 tweecilinder.