het circuit van Jehonville is een echt stratencircuit, men reed er letterlijk rond de kerktoren en vroeger moest men de trainingen stilleggen als de mis gedaan was om de kerkgangers de straat te laten oversteken. smalle baan ook, ik heb er in 1988 gereden bij regenweer en dat was niet ongevaarlijk, ik werd er 2de na Claude Nyssen (Triumph) en voor de Duitser Ernst Stahl op BMW, Mark Parfait werd 4de op BSA en 5de Guy De Vleeschouwer met de legendarische Sarolea Monotube.
de zaterdag waren de oefenreeksen en de zondag de races, ik wilde de zaterdagmorgen niet vertrekken omdat mijn vrouw pas uit de kliniek ontslagen was van een rugoperatie.
ik vertrok de zondagmorgen om 5 uur in Oostkamp en startte in de eerste reeks zonder ook maar één verkennigsronde te hebben gereden en tot overmaat van ramp regende het ook nog pijpenstelen.
in de voorlaatste ronde van de eerste reeks had ik bijna een aanrijding met een piloot die met zijn motor in panne stond op de rijbaan, ik passeerde hem op een afstand van nog geen 5 cm ...
ik herinner me nog zeer goed dat ik na de eerste reeks bijna niet meer uit mijn lederen overall geraakte omdat die doorweekt was, dat was echter het ergste nog niet, om de 2de reeks te rijden moest ik terug in die overall die intussen koud en klammig geworden was, plezierig is anders, dat kan ik je wel vertellen.
foto Jehonville 2001: Johan Van der Perre (Sarolea) Mark Parfait (BSA) Alain Thirifays (Norton)
foto: Johan Van der Perre
PS: op deze omloop is midden de jaren 80 de Brugse piloot Philippe Jacquet verongelukt tijdens een race voor moderne motoren, begin de jaren 90 werd de omloop afgekeurd voor de moderne races, maar de veteraan en classic races bleven er doorgaan. spijtig voor de inrichters en piloten werden er de laatste jaren een paar dodelijke ongevallen genoteerd.
Reacties op bericht (1)
27-10-2011
sarolia
de sarolia is zelf bouw van een standaart moto 600cc