• Vakantie Weissenhorn Beieren 17 - 21 september

• Weblinks (2)
  • Lientjes (reis)avonturen

29-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.scootytocht Holland

Dit wordt mijn verslag van de rit met scooty naar Zuid en Noordholland, gemaakt van 23 juni tot 27 juni.

Maandag 23 juni:

Om half negen ging de wekker, aangekleed, scooty ingepakt en alles afgesloten en bij mijn moeder ontbeten. Tegen half 11 zijn we vertrokken, het was lekker rustig op de weg dus rond half 1 kwamen we aan in Noordwijk, waar we een lunch hebben genomen bij Malejan, nee geen schrijffout, het heette echt zo.

Tegen 2 uur afscheid genomen en de reis kon beginnen.
    Ik was heel lang geleden al eens in Noordwijk geweest en in mijn herinering was er een winkelboulevard, maar helaas daar vond ik niets van terug, het waren allemaal hotels en restaurants geworden.

De weg naar Noordwijkerhout was mooi, stukje langs duinen en bos. Noordwijkerhout is een gezellig dorp met alle bekende en minder bekende winkels. Ik had geluk, er was markt, dus meteen wat vers fruit gekocht. Er was een Italiaans ijssalon en die kon ik dus niet voorbij rijden.

Om 6 uur was ik op plek. Ik mocht slapen in een omgebouwde kas. De eigenaren waren gepensioneerde plantenkwekers en zij vonden het een leuk idee om een kas om te bouwen tot bb en tevens voor henzelf een chillruimte, zoals ze dat zelf noemden. Ik vond het wel een leuke ervaring, het enige nadeel, het was er ontzettend licht, overdag is dat natuurlijk heerlijk, maar als je om half negen wilt slapen is dat wat lastiger, temeer omdat het onder de dekens erg warm was.

Dinsdag 24 juni:

Ik was vrij vroeg wakker vanwege vrachtwagens die af en aan reden, want naast hun was een milieustraat en de straat werd gerenoveerd, maar de toplaag was er nog niet op, dus het klonk extra hard. Dus ik had ook alles weer vroeg ingepakt.

De heer des huizes verteldde dat hij bezig was om een helende tuin aan te leggen en ik had de primeur om hem als eerste te bewandelen. Het was een leuke ervaring. De heling zat hem in een bijzondere steen, volgens mij een hele grote bergkristal. Eigenlijk is het dan de bedoeling dat je met blote voeten eerst over gras en de tuinpaadjes loopt om je te aarden, om daarna cirkels te lopen rond de steen. Omdat ik a niet op blote voeten kon lopen en b geen grote afstanden kan afleggen heb ik dus gewoon even stil gestaan bij de steen en de energie proberen op te snuiven. het moet gezegd de dagetappe ging heel goed.

Na een mooie tocht door bosrijk gebied bij Aerdenhout en natuurlijk Zandvoort ben ik uiteindelijk beland bij de Hemelse Pannekoek, daar heb ik een pannenkoek gegeten, hemels was een te groot woord, maar hij was wel lekker. het laatste stukje ben ik met de taxi gegaan, omdat ik niet zeker wist of scvooty de laatste duinen zou volhouden, achteraf maar goed ook, maar dat komt zo.

Ik sliep deze keer in een studio in IJmuiden, zoals ze dat noemde, het was meer een soort huis, incl. een sauna.

Woensdag 25 juni:

Dit zou een hele aparte dag worden bleek later. Het begin was goed, een lekker ontbijtje en de zon scheen volop. Maar toen ik scooty wilde inpakken en de acculader ontkoppelde zag ik dat het lampje van de verdeelstekker op nul stond. Eerst dacht ik nog wie weet hebben ze het knopje vannacht uitgedaan, dus gevraagd hoe dat zat. Wat bleek de man had vergeten om het knopje aan te zetten, dus ik had een groot probleen, want ik kon nu niet meer rijden, althans niet naar Eenigenburg. Kijk een vergissing is menselijk en kan gebeuren, maar als je nog niet eens sorry zegt en mj het gevoel geeft dat ik de schuldige ben, dan ben je bij mij echt aan het verkeerde adres en de man, die het op zich genomen had, bleef ook vrolijk achter zijn pc zitten en ze boden ook geen alternatieven aan. Dus ik dacht ik moet hier zo snel mogelijk weg wezen. Dan mogen ze 10 keer een sauna hebben, maar ik dacht meteen, dit is nu echt het voorbeeld van de westerse mentaliteit zoals we die kennen. Gelukkig heb ik verder hele aardige mensen ontmoet.

Afijn dus toen moest ik zelf maar alternatieven verzinnen. Ik was in IJmuiden, dus ik dacht ik ga proberen om bij de sluizen te komen en dan laat ik me daar vanavond wel met de taxi halen. Met heel veel geduld en moeite ben ik daar ook terecht gekomen.

Onderweg zag ik nog een gemaal. Eenmaal aangekomen bij de sluizen zocht ik naar een bankje, helaas die waren er niet, dus de stoute schoenen maar aangetrokken en gewoon op het gras gaan zitten, ik dacht als het niet mag, komt er vanzelf iemand. Het uiticht was prachtig, ik heb echt een paar joekels van schepen mogen bewonderen, al viel het aantal wel een beetje tegen, maar wat ik zag was zeer indrukwekkend.

Tegen half vier de taxi gebeld, die wilde me in eerste instantie naar een andere plaats laten brengen, maar omdat ik zo alert was, zei ik: "er klopt iets niet', uiteindelijk had ze het goede adres te pakken. Toen dan een uur later de taxi kwam, bleek het een stationwagen te zijn en ja daar pastte scooty niet in, dus de chauffeur de centrale maar weer gebeld en ik zou een bus krijgen, maar ik moest dan wel een half uur geduld hebben. Ach ik had de hele dag al gewacht, dus dat kon er ook nog wel bij. De taxi kwam inderdaad en het was een kleine 40 km rijden. Onderweg kregen we bijna een ongeluk omdat de chaufeuse met de radio zat te klooien.

Op de bb werd ik met warm onthaal ontvangen, het was een boerderij met geiten, koeien, paarden, honden en konijnen. Zelf sliep ik een huisjemet een heel mooi uitzicht op paarden en het dorpsgezicht. heb de avond in alle rust, want je hoorde letterlijk niets anders dan de natuur, in het zonnetje op een bankje onder een boom.

Donderdag 26 juni:

Na een heerlijke nachtrust in een fijn bed, dat verschilt nl nogal eens, buiten ontbeten en kennis gemaakt met hond Max, ras weet ik niet, maar een grote cacaokleurige oude sul. Normaal belde ik mama altijd 's morgens ergens op de route waar ik een rustig plekje vond, maar hier was het zo heerlijk rustig, dat ik het daar gedaan heb. Tijdens dat gesprek was ik ook deelgenoot van een vergadering van eksters, echt 5 eksters stonden in een kringetje te kwetteren en je hoorde ze denken, "wat zullen we vandaag eens doen, waatr gaat de route vandaag heen"? Nu die van mij was bekend en vanwege het gesprek met mama dus pas om 10 uur vertrokken.

Bij één van de pauzes in de duinen heb ik de koekoek gehoord, dus dat vond ik geweldig, omdat ik wat met de koekoek heb, zie mijn andere verslagen. De weg naar Callantsoog was mooi, eerst naar Petten via kleine plaatsjes als  Burgerbrug en Burgervlietbrug.

Bij Petten een stukje langs de hondsbosse Zeewering. Daar ontbreekt nl een stuk duin en hebben ze een dijk, de zeewering, aangelegd. Helaas ook als fietser mag je er niet op, maar ga je eronder langs.

Daarna weer via de duinen naar Callantsoog.

Callantsoog is een moderne badplaats, de mooiste die ik gezien heb, Noordwijk en Zandvoort vielen daar echt bij in het niet. Het heeft leuke winkeltjes, erg veel terrasjes waar je zowel hap en snapgerechten kunt kopen, maar ook echte restaurants met diverse menuaanbiedingen met vis, maar ook andere gerechten. Verder heeft het een oud Museum, Tante Jaantje, echt een aanrader. Ik ben er geweest en heb er erg veel geleerd. Wisten jullie bijvoorbeeld dat Callantsoog ooit het 1e waddeneiland was, ik dus niet.

In de vele leuke winkeltjes heb ik wat souvenirs gekocht, vooral het chineze winkeltje is echt leuk, je moet wel even door de vele spullen heen kijken, want er is in een kleine ruimte een enorme hoeveelheid aan spullen te koop. Ik heb oa sjaals, een schelpenketting en een gelukspoppetje gekocht. Heb daarna nog eigen gemaakte patat in een puntzak gekocht, dat was echt pure nostalgie, hier krijg je het nl altijd in bakjes.

Ik ben daarna toch nog even naar de zee gereden, het was een beetje tricky of scooty dat kon, omdat het wel heel erg steil was, maar ze heeft het gered en het was de moeite waard, het was even heerlijk rustig genieten. overigens is me wel opgevallen dat het erg rustig op de stranden was, ondanks het schitterende weer. Dus mocht je naar het strand willen op vakantie, ga dan in het voorseizoen.

Tegen half 6 ging ik naar mijn bb, een gezellige boerderij, stolpboerderij heet dat in Noord Holland.

Ze hadden daar 2 nestjes met 5 jonge katjes, dus voor mij, als kattenliefhebster, was het leuke afwisseling. na de kennismaking heb ik lekker buiten gezeten en heb ik even met de buurman Felipe gebabbeld, een man met een verstandelijke beperking, die het spraakwater uitgevonden had, maar het was oergezellig en het was even een gezellig half uurtje. Daarna nog een mooie poos buiten gezeten.

Vrijdag 27 juni:

Vandaag laat vertrokken, het ontbijt was nl zo gezellig, we hebben de tijd helemaal verkletst, dus snel mama gebeld en tegen half elf voor de laatste etappe op weg gegaan. het doel was Den Oever, dus afstand van de duinen genomen en nu ging ik dus het polderlandschap in.

Het enige bollenveld dat ik gezien heb

Onderweg nog een behoorlijk ongeluk gezien met een bus en 4 auto's, is zelfs op het landelijk nieuws geweest, zag ik later. Gelukkig zo ver ik weet alleen maar gewonden, 11 in totaal waarvan er 4 naar het ziekenhuis zijn gebracht.

Mijn ouders zouden me ophalen, onderweg even gebeld met elkaar en afgesproken dat ik in Hippolytushoef zou eindigen, dat ligt net iets voor Den Oever. Daar op een terrasje nog even geluncht en toen weer op huis aan. Onderweg de 1e regenbui gehad, ik had dus echt weer geluk gehad, want ik had prachtig weer en het weekend is het echt hommeles met het weer.

Dit was weer een heerlijke trip waar ik weer een poosje op kan teren, als alles meezit doe ik dit jaar in de 1e week van september nog een weekje, dan gaan we van Den Oever zuidwaarts langs het Ijsselmeer, of eigenlijk de Zuiderzee. Nu hoor ik je denken waar doet ze dit allemaal van. Ik kan u vertellen dat ik afgelopen dagen met slapen, eten en souvenirs €150.00 kwijt was. Dus men moet niet zeuren dat je niet meer op vakantie kunt tegenwoordig, als je het goed aanpakt en geniet van kleine dingen, dan kun je heel best op vakantie.

Tot zover mijn verslag, wil je meer foto's zien, dan kun je kijken op&nbspwww.flickr.com, Helaas staan ze op de kop en in verkeerde vlorde, ik weet nog even niet hoe ik dat anders krijg, maar je krijgt een impressie.