• Vakantie Weissenhorn Beieren 17 - 21 september

• Weblinks (2)
  • Lientjes (reis)avonturen

08-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vakantie langs de Achterhoekse grenzen

Vakantie langs de grenzen van de Achterhoek

Het was eigenlijk de bedoeling dat ik deel 2 van de Elfstedentocht zou rijden, maar door omstandigheden moest ik dat uitstellen tot volgend jaar. Dus heb ik besloten dat ik van uit huis een rondje Achterhoek zou gaan doen en daar heb ik totaal geen spijt van, integendeel. Ik heb veel gezien, mooie routes gereden en het was spotgoedkoop, ik heb al met al €25,00 uitgegeven en daar zit reiskosten en kaarten bij in. Nu moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat mijn vader mij de meeste tijd gehaald en gebracht heeft, dat scheelt natuurlijk enorm in de taxikosten. Toch kan ik echt zeggen dat mensen niet moeten klagen dat ze niet op vakantie kunnen, zoals afgelopen week weer eens in de krant stond. Ik heb ook echt geen vetpot, maar voor niet al teveel geld, in mijn geval dus 25 euro kan iedereen op vakantie en in dit geval 6 dagen. Dit even omdat ik moe wordt van alle mensen die zielig doen over het niet op vakantie kunnen. Natuurlijk je moet je verwachtingspatroon iets aanpassen. Als je graag naar Ibiza, Amerika od wil, ja dat gaat niet. Dan zul je een paar jaar moeten sparen en niet op vakantie gaan. Maar als je net als ik houd van Nederland, dan kan een ieder op vakantie, mijn vader zegt altijd kan niet bestaat niet en mijn moeder zegt altijd waar een wil is is een weg, beide kloppen. Tot zover mijn belering over niet op vakantie kunnen gaan, ik wilde dit even kwijt. Bent u nu nieuwsgierig geworden welke vakantie ik gedaan heb en wat ik beleefd heb, lees dan snel verder.

Dag 1 donderdag 22 augustus:

Om kwart voor tien vertrokken vanuit huis, normaal zou ik via het Zwilbroek moeten gaan, maar ja dat ken ik op mijn duimpje, dus ben ik meteen naar de groene grens gegaan, knooppunt 48 aan de kruising Zwillbroekseweg - Beijersdiek. Daar mijn 1e stop gehouden. ik rijd altijd stapvoets, dat doe ik bewust, dan zie ik veel meer als wanneer je op haastempo rijdt. Daarom doe ik ook een paar uur over 25 km. Vandaar dat mijn 1e stop zo dicht bij huis was. De tweede stop was aan de groene grens bij de Masterveldweg en de derde aan de groene grens bij de dwarsweg. U heeft het vast al begrepen, deze vakantie rijd ik de route langs de buitengrenzen van de Achterhoek. Eerst langs de Duitse grens, dan rechtover steken naar de Overijsselse grens tot ik weer thuis ben.
    Ik heb deze route allerlei soorten dieren gezien, koeien, paarden, geiten, ezels, honden en zelfs 2 ooievaars.
    Langs de grens en zeker als je over de grens gaat kom je grensstenen tegen, deze stenen staan er al heel lang en je hebt ze in allerlei soorten. De oudste zijn van ruw steen, maar de meeste zijn een soort palen en ze hebben ook altijd een nummer. De mooiste die ik tegen kwam, daar was een kunstwerk opgezet, zie foto onder.
    De derde stop was dus bij melkveehouderij te Selle, dit is een rustpunt, wat betekent dat je daar naast drank en voedsel kopen en nuttigen ook van het toilet gebruik kan maken. Wil je niets kopen, dan kun je voor 70 cent van de wc gebruik maken. Ik hoop dat men dat er voor over heeft, want dankzij dit soort punten kunnen wij fietsers en wandelaars onze behoeften kwijt en dat is soms erg lastig onderweg. Nuttig je daar iets, dan is de wc zelfs gratis.
    Je kunt ook van buitenaf een kijkje nemen in de stal, zie foto2
    De route ging verder en ik kwam langs de Borkense Baan, dit was vroeger een spoorbaan, de liep van Winterswijk naar Borken. Je had er ook eentje van Winterswijk naar Bocholt, die ze de oude Bocholtsebaan noemen. Ik heb beide gezien en beide keren zag je aan de ene kant nog hoe het er een tiental jaren geleden uit moet hebben gezien, alleen heeft nu de natuur het spoor over genomen en een de andere kant was het spoor helemaal verdwenen en was het in dit geval natuurgebied geworden en in het ander geval een fietspad die van dat punt uit naar Winterswijk gaat..
    Ook kom je langs Rosenhaege, dit landgoed heeft een mooie tuin, je kunt er gebak ed kopen en ze hebben er een schotse winkel. Als je er nog nooit geweest bent, dan is dit zeker een aanrader. Ik had het al eens gezien, zie mijn blogje hieronder.
    Ik ben bij de Duitse grens richting Oeding gegaan, een klein stukje verder gereden, dan de knooppunt aangaf, want ik heb mezelf getrakteerd op een lekker Italiaans ijs, Deze is makkelijk te vinden, volg de weg rechtdoor en bij de afslag waar een reclamebord van Rewe staat ga je af en dan kom je ervan zelf langs. Het ijs kost een euro per bolletje, waar vind je dat nog tegenwoordig.
    Daarna weer terug naar het bordje van het knooppunt en dan ga je richting het Woold. Ik ben vandaag geëindigd bij het oorlogsmonument in het Woold. Ook hier heb ik al eens eerder over bericht, hiervoor verwijs ik u ook weer naar mijn vorige blogjes.
    Ik heb vandaag maar liefst 6 buurtschappen van Winterswijk doorkruist, nl. Meddo, Huppel, Henxel, Ratum, Kotten en het Woold.

Dag 2 Vrijdag 23 augustus:

Mijn ouders hebben me gebracht bij het punt waar ik gisteren geëindigd ben en verder ging de tocht naar het Achterwoold en de Haart. Hierna heb ik de Duitse weg gevolgd en wel de Kreuzkapellenweg, die loopt nl mooier langs de grens. Bij de grote weg naar de grensovergang met Bocholt-Aalten, ben ik even rechtsaf gegaan en net over de grens heb je een cafetaria en ook een klein supermarktje. Hier heb ik lekker op het terras gezeten en een patatje gegeten en natuurlijk een plaspauze gehouden. Ben daarna weer terug over de grens gegaan en de route verder gevolgd. Je kunt overigens meteen zien of je in Duitsland bent of in Nederland. Daar hebben ze nl de telefoondraden nog bovengronds, niet zoals wij ondergronds.
    De Kreuzkapellenweg volgde ik verder tot de groene grens en kwam daarna in IJzerlo, een buurtschap van de gemeente Aalten. Even later kwam ik in Dinxperlo. Dit is het enige grensdorp dat ik tegenkwam en dan bedoel ik letterlijk grensdorp. Hier loopt een straat nl precies op de grens, dus links van de weg is het Duitsland en rechts van de weg is Nederland. Je kunt dat ook meteen herkennen, zowel aan de naambordjes, maar ook de verkeersborden zijn anders, zoals bv het voorrangsbord.
    Maar goed, eerst heb ik vooraan in Dinxperlo gerust bij het Welinkbos, een parkje waar je evt kunt wandelen, maar ook rusten, zoals ik gedaan heb. Daarna ben ik Dinxperlo in gegaan, daar had ik mazzel, want er was Markt, die ben ik even over gereden, leuke markt vond ik en ze hadden er een poffertjeskraam, maar ja ik had net gerust en dus ook wat gegeten, dus mijn maag zat al vol. Het lastige van de markt was wel dat het bordje nu verstopt zat achter een kraam, maar ik was vindingrijk en vond het juiste pad.
    Daarna kom je dan op de bewuste grensstraat en moet je als je de route wil volgen linksaf Duitsland in en dan steek je de grote weg over richting de AA, dat is een klein riviertje, net als bij ons de Berkel en de Slinge. Echter ik moest helaas weer terug, want er was een soort fietsbrug met treetjes en een spoor voor de fiets en ja dat kan ik niet met mijn scooty. Dus ik weer omgekeerd en mijn eigen weg gezocht. Geen spijt van gehad, a volgde ik later de AA nog regelmatig, maar b heb ik ook andere dingen gezien dan wanneer ik de route had gevolgd. Zo kwam ik bij een grenspaal, zie foto 3, die werd als nagedachtenis nog in ere gehouden en kwam ik ook langs een watertuin, zie foto 4. Dit is een initiatief van Vitens, als je er langs rijdt, echt even gaan kijken. Ook kom je bij de afslag naar het kleinste kerkje van Nederland en met klein bedoel ik echt klein, het heet kerkje de Rietstap en er is een kunstatelier in gevestigd.
    De weg vervolgde ik en ik kwam weer bij de AA, deze heb ik gevolgd tot Voorst. Deze plaats is bekend om het Haantjesrestaurant van van Hal, daar kom je ook langs, als je mijn route volgt.

Dag 3 zaterdag 24 augustus:

Ik ben weer gestart in Voorst en nog steeds heb ik de AA een stukje gevolgd, daar heb ik vrijwel meteen de eerste pauze genomen bij een vennetje, daar waren niet alleen een heleboel ganzen, maar ook een ander soort vogel, welke geen enkel idee, het geluid dat ze maakten klonk als een geel badeendje, als je die indrukt, voor wie het weet geef even een seintje dan kan ik het hier melden. In elk geval gaven ze een mooie lucht- vliegshow weg, het leek een beetje als een zwerm zwaluwen.
    Weer verder kwam ik langs een melktap, of eigenlijk 2, aan de Nederlandse kant was er één en aan de Duitse kant ook één. Helaas hadden beide geen wc, dus heb ik besloten om niets te nemen, wel jammer, want verse melk drinken is een keer best lekker.
    Geluncht heb ik in Netterden bij een kapel, daar kwam ik in gesprek met mensen uit Dinxperlo en toen bleek dat de wereld erg klein was. Haar zus kwam uit de buurt waar ik geboren ben en ze had later gewoond in de zelfde straat als ik ook jaren gewoond heb. Ik kende de zus overigens niet, maar dat geeft niet, het gesprek was er niet minder leuk om. Maar later toen ik het mijn moeder vertelde was er wel een punt van herkenning.
    Weer later kwam ik een boekenhotel tegen, zie foto 5. Hier kunnen boeken een poosje verblijven om daarna door mensen weer opgehaald te worden om te lezen en later weer terug gebracht worden of verruild voor andere boeken. In onze buurt ken ik een soortgelijk gegeven, daar heet het de boekenboom. Leuk initiatief.
    Daarna ging ik over het grenskanaal, daar had ik een mooi zicht op het Montferland en het kerkje in Etten, dat weer aan de Duitse kant ligt.
    Ik ben de grens weer overgestoken en aan de andere kant verder gegaan richting Emmerich. Helaas kon ik de roze brug niet zien, waardoor Emmerich bekend is geworden, daarvoor had ik iets verder Duitsland in moeten gaan. Nu heb ik alleen het industriegebied gezien, toch was het een mooie weg en ik had een beetje geluk, ze waren hier met de weg bezig, maar ik kon er door rijden, dit overkwam me later nog een keer.
    Weer op Nederlandse bodem heb ik een rustpauze genomen achter kasteel Bergh in 's Heerenbergh. Later zag ik het kasteel ook van de voorkant, het schijnt de moeite waard te zijn om het te bezoeken, maar het is niet echt rolstoelvriendelijk, heb ik ergens gelezen. Maar ik ben wel in de binnenplaats geweest, zie foto’s op mijn Flickr pagina, de link staat helemaal onder dit blogje. Ook ben ik even in de kerk geweest en heb daar een kaarsje aangestoken. Daarna ben ik naar de rotonde in Zeddam gereden, gewacht op de taxi en meteen een lekker broodje brie gegeten bij broodjeszaak Broods, een aanrader, vriendelijke mensen en lekkere broodjes.

Dag 4 zondag 25 augustus:

Toen mijn ouders mij wegbrachten kwamen we langs een tuin waar een heleboel Abrahams stonden, maar eentje was wel heel erg leuk, die was gemaakt van hooibalen.
    Het eerste wat ik in Zeddam tegenkwam was de molen. Zeddam is overigens een leuke plaats om doorheen te struinen. Maar ik wilde weer verder en ging richting Wehl. Net voor Wehl heb ik uitgerust bij de Olde Beth, dat is een bekende discotheek in de Regio en was er in elk geval al toen ik tiener was, maar wie weet is het nog wel ouder. Het leuke was dat er picknickbanken buiten stonden, dus voor mij een mooie gelegenheid om pauze te houden.
    Eenmaal in Wehl werd groot aangegeven dat er wc’s waren, dus ik er meteen op af, dat bleek een openbaar toilet bij het station te zijn, dat was fijn. Tot nu toe heb ik erg veel geluk gehad, hierna op 1 plek na helaas niet meer.
    De route ging verder richting Laag Keppel, daar had ik een mooi zicht op het kasteel en bij het water heb ik mij getrakteerd op een lekker boerenijsje. Het is een mooi idyllisch plekje, alleen het was mooi weer en zondag, dus erg druk. Ik was net op tijd met het ijs, want er kwam een grote bus vol met mensen die allemaal ijs wilden, soms heb je geluk, als je het maar wilt zien.
    Verder ging de weg over een mooi bospad richting Toldijk, daar een pauze gehouden in het buitengebied. in Wichmond viel ik met de neus in de boter, er was nl net een optocht begonnen en ik had een mooi plekje, omdat het pal in de warme zon was en iedereen opgepropt in de schaduw stond. zie foto 6, meer foto's weer op mijn fotosite. Als je de knooppuntenroute volgt moet je bij de paddenstoel het dorp in, ik vond dat een beetje onhandig aangegeven, vandaar dat ik het hier even meld.
    Verder ging de weg naar mijn eindpunt voor deze dag en dat was bij kasteel Hackfort in Vorden. Hier op de parkeerplaats gewacht op een bankje tot ik door mijn ouders werd opgehaald.
    Kasteel Hackfort is niet te bezichtigen, maar je kunt er wel slapen of feest vieren en er is een restaurant waar je kunt dineren. Ook zijn er diverse wandelroutes rondom het kasteel en de kasteeltuinen en worden er diverse workshops gehouden door de seizoenen heen.

Dag 5 maandag 26 augustus:

Uiteraard weer begonnen bij kasteel Hackfort, de 1e pauze was bij de Warkense molen, daarna ging het richting Almen. Ik kwam erachter dat het drukkerijmuseum er niet meer was, nu ja het hield op afspraak nog een uitverkoop. Dat was een leuk museum, daar heb ik nog persoonlijke herinneringen aan.
    Geluncht heb ik tussen Almen en Harfsen bij een rustpunt, daar heb ik ook 2 kaartjes gekocht. verder naar Harfsen en Loo en daar kwam ik bij de Overijsselse grens, ik ben er even over geweest en kwam langs de tv-mast in Markelo, foto 7. De route ging verder naar mijn dag eindpunt Stokkum en nee niet in Gelderland, maar in Overijssel vlakbij Lochem.
    Deze route had eerst veel bos, ging werkelijk van het ene bos in het andere bos, maar de 2e helft zag ik veel akkerbouw. Wat me overigens opviel is dat er maar weinig vogels meer te horen waren, heel af en toe als je stil stond en moeite deed kon je nog wat gekwetter en getsjilp horen, maar zoveel als je in het voorjaar hoort, zo weinig heb ik nu gehoord. Heb bij het Twentekanaal op mijn ouders gewacht.

Dag 6 dinsdag 27 augustus:

Alweer de laatste dag, nadat ik in Stokkum ben afgezet ging het richting Gelselaar, dat staat bekend als ganzendorp. Elk jaar lopen daar ganzen met hun hoedster door de straten. Het is een dorp met veel boerderijen, de meeste boerderijen die er stonden waren ongeveer 100 jaar oud. Mooi om te zien, ik hou naast de natuur ook van oude gebouwen, omdat die heel wat mee gemaakt hebben. Verder was er niet veel te doen in het dorp.
    Mijn 1e stop was bij het Noordijkerveld, daarna ging het richting Markumseveld en Rietmolen. Die had een hele aparte kerk, van verte leek het wel op een raket, zie foto 8. Ik heb per ongeluk een lokaal ommetje gemaakt, maar het was de moeite waard, maar hoeft u natuurlijk niet te doen als u hem zou willen rijden.
    Daarna ging ik zowel de oude als de nieuwe N18 over en was ik weer aan de goede kan van beide wegen, dat betekende dat ik bijna thuis was. Maar het was nog vroeg, daarom besloot ik toch nog even verder langs de grens op te gaan. Dat ging via Rekken en uiteindelijk de Holterhoek. De laatste pauze was bij de picknickplaats aan de Rammelbroekseweg, waar ik altijd even stop als ik in de buurt ben, heb daar leuke herinneringen liggen.
    Bij thuiskomst werd ik uiteraard verwelkomt door mijn moeder en later ook mijn vader.

Het was weer een fantastische tocht, ik kan niet anders zeggen dan dat de Achterhoek erg mooi is. Het 1e deel vooral duidelijk zichtbaar het coulisselandschap. de tweede dag veel langs de AA, dag drie het mooie Montferland met zijn hoogtes, dag 4 diverse leuke dorpjes gezien, dag 5 door veel bos gereden en dag 6 was een beetje een mengeling van alles, alleen de heuvels van het Montferland uiteraard niet.
    Bent u nu benieuwd naar de route die ik gereden heb, die deels uit knooppunten bestond en deels uit eigen gekozen wegen, zeker op het laatst, dan kunt u een mail sturen medelander123@gmail.com.

Ik heb de afgelopen dagen nog 2 routes gereden, een kleintje van tien kilometer en een eigen Euregiotocht, ook die routes kunt u opvragen, via bovenstaande mailadres

Helaas heb ik het plaatsen van de foto's nog steeds niet onder de knie en ik kan ze ook niet meer verwijderwn, daarom adviseer ik te kijken op mijn fotowebsite, zie https://www.flickr.com/photos/40979853@N03/ Sorry voor het ongemak